eitaa logo
سیر الی الله
444 دنبال‌کننده
379 عکس
123 ویدیو
29 فایل
وب سایت کتابخانه سیر الی اللّه : http://seireelallahbook.blog.ir سخنرانی تصویری آیت اللّه طهرانی: aparat.com/maktabevahyorg صفحه اینستاگرام: instagram.com/seireelallah
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🔍 | ۰۰۰۷ 📌 ملاقات با امام زمان علیه السلام 📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدس سره 🌐 منبع: نرم افزار کیمیای سعادت 2 ☑️ سوال: ~ با سلام ؛ چگونه و با چه وسيله اي ( ذكر، زيارت، عمل ) میتوان با ولی عصر حضرت بقيه الله الاعظم ارتباط برقرار كرد ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ انسان همیشه با امام زمان ارواحنا فداه خود مرتبط است ولی خود، این ارتباط را احساس نمی کند . امام زمان علیه السلام از خود ما به ما نزدیک تر است و او هیچگاه از ما نخواسته است که برای عرض حاجت کاری انجام دهیم تا او را حضوراً مشاهده کنیم. آنچه از ما خواسته شده است قیام وظیفه و تکلیف الهی است، خواه موفق به زیارتش بشویم یا نشویم. بزرگان از این راه به مقصد رسیده اند نه از این طرف و آن طرف رفتن و سر خود را به این امور غیر مفید گرم کردن. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔘 برخی از مجالس عزاداری در شأن سیدالشهدا علیه السلام نیست🔘 🔸متأسفانه امروزه، مسألۂ مرثيه و روضه و عزاىِ حضرت أباعبداللَه الحسين -أرواحنا له الفداء- از صورت منطقى و عبادىِ خود به "جهات اعتبارى و وهميّات دنيوى" تغييرِ مسير و جهت داده است. 🔸هدف و غايت ذاكرين و نوحه خوانان بر هر چه "پر رنگ و لعاب كردنِ ظاهرىِ اين مصائب" متمركز شده است؛ و "تهييجِ احساسات مردم" به خصوص طبقۂ جوان به هر وسيله، و با هر تعبير، و به هر ترفند و جلوه‏ اى انجام می‌پذیرد، و هر كه در اين راه موفّق تر است مطلوب تر است. 🔸 و اگر بخواهيم قدرى به خود جسارت دهيم و اين مجالس را با مجالس عادىِ ديگر مقايسه كنيم، بايد بگوئيم به "مجالس تئاتر و هنرپيشه ‏گى" شبیه تر است تا به مجالسى كه در خورِ شأن و متانت و منزلتِ يك امام معصوم عليه السّلام قرار دارد. 📝. آیة اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚اربعین در فرهنگ شیعه، ص 54. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 📌 مظلومیت امام حسین علیه السلام در فرهنگ تشیع چیست؟ 🔹 مظلومیت حضرت سیدالشهداء علیه السلام در فرهنگ تشیع این نیست که گروهی از خدا بی خبر با یورش بر عده ای از ذراری و اولاد پیامبر، آنان را از دم تیغ گذراندند و از بزرگ و کوچک، حتی طفل شیرخوار نگذاشتند؛ و پس از شهادتشان، اهل بیت رسول خدا را با آن وضع فجیع و شرم آور، از این شهر به آن شهر در شوارع و ملأ عام به اسارت و غل و زنجیر کشاندند، و کردن آنچه را که تاریخ از ذکر آن به شرم آید! 🔹 مظلومیت سیدالشهداء در این است که کسی به حقیقت و روح و جان این حادثه پی نبرده، و از جاهل و عامی تا عالم و خبیر، همه و همه این واقعه را از دریچهٔ نفس و روح آشفته و ناخالص و افکار کودکانهٔ خود تفسیر و توجیه می کنند.۱ ▪️هر کسی از ظنّ خود شد یار من ▪️وز درون من نجُست اسرار من۲ ۱_📕اربعین در فرهنگ شیعه صفحه ۵۴ ۲_مثنوی معنوی، دفتر اول 🖊حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 📿 | ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " مَن تَواضَعَ لِغنّی لِغِناه، فَقَد کَفَر " | ١ | 📜 ترجمه: " کسی که به آدم غنی و دارا به جهت غنای او تواضع کند، این تواضع کفر است! " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖. اگر در مواقعی که با اساس شخصیت انسان - از نظر شخصیت الهی ، نه از نظر شخصیت نفسی - مبارزه می کنند ، مثلا یک شخص متکبری در مقابل انسان تکبر می کند و مَنیّت به خرج می دهد، انسان نباید بگوید: آقا این مَنیت تو درست است ، و به تواضع بیفتد ، و به خاک بیفتد و سجده کند! اینجا باید بگوید که : نه ، من از تو بالاترم، تو که هستی؟! اینجا انسان باید تکبر کند، و اگر او بگوید: " من! " انسان ده برابر بگوید: " من ! " و هیچ در مقابل او سر فرود نیاورد، و محکم بایستد! ❖. در میدان جنگ که دو نفر در مقابل همدیگر قرار می گیرند، و این می خواهد او را از بین ببرد و هستی او را ساقط کند، یعنی با کبریائیت خودش پیش می آید؛ آن هم همین طور با کبریائیت خود پیش می آید در مقابل این. اینها هر دو در مقابل همدیگر اعظم المتجبرین هستند. او می گوید : شخصیت من، مقام من ، ارزش من، چنین و چنان، و اصلا تو نباید در صفحه روزگار باشی، و با یک شمشیر تو را با خاک یکسان می کنم! این هم همینطور. منتها کفاری که با مسلمان ها برخورد می کنند و آن انانیت را بر اساس کفر و شرک ابراز می کنند، غلط است؛ ولی مومنین که این کبریائیت را بر اساس ایمان ابراز می کنند، صحیح است! پس اساس کبریائیت و خودمنشی و استقلال، صفت ممدوحی است، نه صفت مذموم، منتها انسان باید در جای خودش اعمال کند. اگر اظهار کبریائیت و شخصیت مطلقا مذموم بود، که خدا در انسان قرار نمی داد. شخصیت و آقایی و آقامنشی و خودمحوری و استقلال، مثل بعضی از صفات دیگر غریزه ای است از غرائز انسان. ❖. امیرالمومنین علیه السلام در موقعی که شمشیر دست می گیرد، نمی آید به عمرو بن عبدود بگوید: من آن کسی هستم که سر به سجده می گذارم و برای پروردگار خاضع و خاشع هستم، برای تو هم خاشع ام؛ نه ، این سجده را آنجا من برای خدا می کنم تا اینکه کبریائیت و عظمت خدا در این صحنه ، ظهور و بروز کند. [ عَمرو بن عبدود ] به حضرت گفت: " برو ای بچه ! من با پدر تو دوستی و آشنایی داشتم و نمی خواهم دستم به خون تو آغشته شود! " امیرالمومنین علیه السلام گفت: " من خیلی دوست دارم دستم به خون تو آغشته بشود و توی مشرک را از روی زمین بردارم ! " | ۲ | - | ۳ | ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. تحف العقول، ص ۲۱۷ ۲. مناقب آل ابیطالب، ج۳، ص ۱۳۶ ۲. شرح فقراتی از دعای افتتاح، ص ۴۹ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔸. دستور سلوکی از استاد شنیدن نیست.... دستور سلوکی این نیست که انسان مطلبی را از استاد بشنود و برود به آن عمل کند دستور سلوکی آن است که انسان بین خود و خدای خود آن مطلبی را که جنبه واقعی دارد در خودش متحقق کند چه از استاد بشنود و چه نشنود! 💽 شرح دعای ابوحمزه ثمالی سنه 1416 جلسه 1 📋 حضرت آیه الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔍 | ۰۰۰۸ 📌 مدعیان دروغین ظهور 📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه 🌐 منبع: نرم افزار کیمیای سعادت 2 ☑️ سوال: ~ با سلام؛ مدتی است فردی در عراق مدعی شده که سید یمانی و نایب امام زمان (عج) است و به نام سيد احمد الحسن يمانی مي باشد و ايشان مستندا طبق احاديث و وصيت رسول(ص) خود را اثبات مي كند و کراماتی از او نقل شده است بالاخص از لحاظ علمی و تأویل قرآن، پیشگویی آینده و خواندن اندیشه افراد و درمان بیماریهای سرطانی... تاچه حد باید به این مطالب اعتنا شود؟ او حتی از تمام مخالفان تقاضای مناظره و يا مباهله کرده، وظیفه ما چیست⁉️ ✅ جواب : ~ هو العالم؛ تا کنون افراد بسیاری آمده اند و از این قبیل دعوت ها بعمل آورده اند و آنها هم دارای بعضی از حالات غیر عادی چون شفای بعضی از بیماران بوده اند، و یا نسبت به آینده پیشگوئی هایی کرده اند و بعد معلوم شده است که تمامی کاذب و مدّعی بیش نبوده اند. و در همین عراق نیز خیلی ها چنین ادّعائی کرده اند و مدّتها بعد حال و وضع آنها بر همگان روشن شده است. مطلبی که باید دقّت نمود صرف نظر از کذب و صدق مسئله اینست که بر فرض صادق بودن او چه دلیلی بر اطاعت و انقیاد از او هست؟ متابعت از فرد مشکوک بدون حجّت و دلیل شرعی قطعاً حرام است، گر چه او خود امام زمان علیه السّلام باشد. • آیا با صرف شفا دادن و یا پیشگوئی و نظائر آن حجّت شرعی و تکلیف الهی برای انسان منجّز می شود؟ • آیا ایشان تمام امراض و گرفتاری ها را بطور قطعی شفا و بهبود می بخشد؟ ( اگر اینطور است که دیگر باید بیمارستانها و مطب اطبّاء در سراسر دنیا بسته شود؟) • آیا پیشگوئی های ایشان نسبت به حوادث گذشته نیز صادق است؟ • آیا از معارف الهیّه و حقائق توحید چیزی می داند؟ ( و این مطلب مهمتر از همه اینهاست.) الآن افراد بسیاری مدّعی همان سیّد یمانی بودن هستند و هر کدام برای خود ادلّه ای ذکر می کنند و امّا پاسخ صریح و روشن اینکه تا از ناحیه خود امام علیه السّلام دلیل قاطع و غیر قابل تردید بر اطاعت از فردی نرسد انقیاد و پیروی از او موجب هلاکت و دخول در آتش است. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🕯 || امام زمان علیه السلام راه و طریق سیر به سوی خداوند متعال ❖. وجود حضرت بقیه الله ارواحنا فداه ، مرآتیت و آیتیت دارد برای وجود اقدس حق تعالی ؛ و بنابراین شناخت و معرفت به آن حضرت نیز باید به عنوان آیتیت و مرآتیت شناخت حضرت حق تعالی بوده باشد. راه و جاده و طریق سیر به سوی خداوند متعال، آن حضرت است؛ ولی مقصد و مقصود خود خداوند است جل و عز. و معلوم است که اگر ما طریق را مقصد بپنداریم ، چقدر اشتباه کرده ایم! قدس الله سره 📚 سرالفتوح ، ص ۵۶ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔺 مکتب عرفان ، مکتب آشتی است ، مکتب اهل بیت است، مکتب آزادی است 🔸 رسول الله که آمد برای هدایت مردم، برای هدایت چه کسانی آمد؟ برای هدایت کسانی که آنها قائل به توحید بودند ؟ اگر قائل به توحید بودند که نمی‌رفتند بُت بپرستند. برای هدایت کسانی که رسالت او را قبول داشتند ؟ اگر قبول داشتند که نمی آمدند با او بجنگند. پس برای هدایت افرادی آمد که نه اهل توحیدند و نه رسالت او را قبول دارند و نه معاد و هیچی را قبول ندارند. آمد با آنها رفیق شد ، آمد به آنها گفت تو هم مثل من هستی؛ تفاوت نمی کنی، ولی خدا چشم من را باز کرده ، قلب من را باز کرده ، تو هم بیا قلبت باز شود ، چشمت باز شود ، از این منجلاب بیرون بیا، از این فساد بیرون بیا، تو هم موحد بشوی و آن سفره ای که پهن شده است، این را خداوند برای من به خصوص پهن نکرده است. برای تویِ مشرک هم پهن کرده، برای تو که مویت هم پیداست تو دختر و زنی که موهایت پیداست؛ برای تو هم پهن شده برای تویِ جوانی که مطلب را اشتباه فهمیدی درک نکردی، برای تو هم پهن است! مکتب عرفان مکتب آشتی است نه مکتب جنگ و ستیز ، نه مکتب کتک زدن و بیرون کردن و این طرف و آن طرف فرستادن! مکتبی است که همه را بر سر سفره جمع می‌کند و بعد به آنها فهم و بینش می دهد. عرض بنده این است که: مکتب عرفان که مکتب اهل بیت علیهم السلام است به شخص کار ندارد ، به دین شخص کار ندارد ، بلکه به فطرت او کار دارد ، به ذات انسان کار دارد به وجدان‌ انسان کار دارد.۱ ۱_سخنرانی گراش استان فارس مجلس۲_ ۱۴۳۲🕰 ۵۷ 📺حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔶. مرحوم والد(علامه طهرانی) ـ قدّس الله نفسه الزّکیة ـ می‌فرمودند: در زمانی که ما در نجف به درس مرحوم آیةالله خویی می‌رفتیم، با آیةالله آقا سید علی سیستانی (که فعلاً در قید حیات هستند) هم‌مباحثه بودیم. روزی مرحوم آیةالله خویی بر اساس تقریرات، مطلبی را به شخصی نسبت دادند. بعد از درس، هرچه به آن کتابِ مربوطه، مراجعه و مطالعه و دقّت نمودم اصلاً به چنین مطلبی برخورد نکردم. فردای آن روز که برای مباحثه، نزدِ آقا سید علی سیستانی رفتم و سؤال کردم که آیا شما دیشب چنین مطلبی را پیدا کردید، ایشان گفتند: «من هم به آن کتاب مراجعه کردم؛ عبارتْ معنای دیگری را می‌رساند و اصلاً چنین دلالتی ندارد.» 🔹بالأخره هر دو نزد آقای خویی رفتیم و اشکال را مطرح کردیم. ایشان از اینکه چطور از عبارت آن کتاب این مطلب را فهمیده‌اند، بسیار تعجّب کردند و در درسِ بعد اعلام کردند که: «آن مطلبی را که من از فلان کتابِ تقریرات نقل کردم، صحّت نداشته است. آقا سید محمدحسین و آقا سید علی، تحقیق کردند و متوجّه شدند که چنین مسئله‌ای صحیح نیست و من به این وسیله، کلامِ خود را اصلاح می‌کنم.» 🔹خداوند ایشان را رحمت کند؛ مرد منصفی بود که وقتی عدمِ صحّت انتسابِ یک مطلبِ فقهی و اصولی مشخّص می‌شد، می‌پذیرفت؛ اما افرادی با بی‌انصافیِ تمام تهمت می‌زنند و بعد مسئله را توجیه می‌کنند و از حرف خود باز نمی‌گردند! 📝. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ص 178 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 🖥بودن ظاهری در کنار پیامبر و اولیای الهی ملاک برای موفقیت در راه سیر و سلوک، نیست! 🖥تاریخ تکرار شدنی است... 📀طرح مبانی اسلام، مجلس 28،دقیقه 29 سنه 1434ه‍.ق 🎥حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه ... 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ ▪️چه کسانی می توانند از معارف اسلامی دفاع کنند؟▪️ علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه 🔹برای کسانی که از علوم عقلیّه و حکمت متعالیۀ اسلام بهرۀ کافی ندارند، انغمار و خوض در این مسائل (مباحث معاد) بطریق استدلال و برهان خطر دارد؛ 🔹چون مانند متکلّمین نتائج ادلّۀ آنها عقیم؛ و به عوض پاسداری از عقائد شیعه و اسلام و حفظ و حراست آنها از گزند آفات ملحدین و مغرضین و معاندین، آن اصول متقنه و حقّه و واقعیّه را بطور سخیف و بی بنیان و بدون بنیادی معرّفی میکنند؛ 🔹و در نتیجه با طرح این مسائل غامضه و عدم کفایت فکری آنان، موجب بی اعتقادی مردم و اهل دقّت می شوند. 📚 «معادشناسی» ج ۶ ص ۱۷۴ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
سیری_در_تاریخ_امام_رضا_علیه_السلام.pdf
5.14M
﷽ 💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📑. صفحه: ۴۲۳ 💾 حجم: ۵.MB 📋. توضیح: تحلیل و بررسی تاریخ حضرت امام رضا علیه السلام برگرفته از آثار سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 📌  | احوالات عالم جلیل و فقیه نبیل علامه حسن بن یوسف حلی رضوان الله علیه 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ آورده اند: ✍🏻. عالم جليل، و فقيه نبيل، أفضل المتقدّمين و المتأخّرين، عالم، و متكلّم، و حكيم، و مفسّر و محدّث، و فقيه و پاسدار دين و مذهب تشيّع: علّامه حلّى: حسن بن يوسف بن على بن مطهّر حلّى، ميلادش در يازده روز گذشته، و يا مانده از ماه رمضان سنه ۶۴۸ هجرى واقع شد. | ۱ | [ نقل شده است كه مى‏ گويند: " در زمانی که ایشان به بلوغ نرسیده بودند، بعضى براى ديدن علامه حلّى و سؤالات شرعى به منزل پدر ايشان آمدند. درب خانه را زدند و از علامه حلّى پرسيدند؛ گفتند كه ايشان در بيرون منزل با ساير دوستانش مشغول بازى است. وقتى بيرون رفتند، ديدند ايشان بالاى درختى هستند؛ با خود گفتند كه ما براى پرسيدن مسائل خود نزد چه كسى آمده‏ ايم! به‏ هرحال از ايشان خواستند كه براى پاسخگويى به مسائل شرعى به منزل بيايند، و ايشان به منزل آمده عبا و عمامه پوشيدند و كاملًا از عهده سؤالات آنان بر آمدند. آنها كه از كثرت علم علامه تعجّب كرده بودند، سؤال كردند: «شما با چنين موقعيّتى چگونه با كودكان به بازى و سرگرمى مشغول شده‏ ايد؟!» ايشان فرمودند: «آن مقتضاى كودكى و نوجوانى بود و اين مقتضاى علم من است.» ] | ۲ | ❖. علّامه در علم كلام و فقه و أصول و عربيّت و سائر علوم شرعيّه در نزد دائى خود: محقّق صاحب شرايع، و در نزد پدرش و در مطالب عقليّه و فلسفه و حكمت در نزد استاد بشر و عقل ثانى عشر: خواجه نصير الدين طوسى و شيخ عمر كاتبى قزوينی درس خوانده است. و همچنين از على بن طاوس و أحمد بن طاوس، اين دو برادر عالي مقام استفاده‏ هاى علمى نموده است. بارى چون علوم و مقام و پيشرفت مكتب علمى و مذهبى علّامه چشمگير شد، مخالفان در أطراف و اكناف، خجل و منكوب شدند و كتاب هاى علّامه را به نسخه‏ هاى متعدّد مى‏ نوشتند، و براى مردم در مجالس و محافل درس مى‏ گفتند. ❖. علّامه حلّى از برجستگان نوادر دهر است، كه نام او تا ابديّت بر صفحه تحقيق و تدقيق نوشته شده، و چنان بحر محيط علم، و درياى بيكران معرفت و تحقيق است كه همه فقهاى شيعه از آن زمان تا بحال به كتب فقهيّه او همچون تَذكره و تَحْرِير و مُخْتَلَف و مُنْتَهَى و قَوَاعِد و تَبْصِره نيازمندند. ایشان كتاب «منهاج الكرامه» را در استدلال بر إمامت على بن أبى‏ طالب و أفضليّت آن حضرت از جميع خلايق بعد از رسول خدا، براى سلطان محمّد خدابنده نوشته است، و در آن كتاب از آيات قرآن و احاديث مسلّمه در نزل أهل تسنّن مطالبى را آورده است، كه جاى شك و ترديد نيست. سلطان محمد خدابنده كه در اثر مباحثه علّامه حلّى در سال ۷۰۷ هجرى با فقهاى بزرگ مذاهب اربعه تسنّن (حنفى و حَنْبَلى و شافِعى و مالكى) و محكوم و مُفْحَم شدن آنها، دانست كه حقّ با شيعيان و مذهب راستين در مكتب تشيّع است، دست از مذهب ديرين خود برداشته، و شيعه شد، و به تمام أمصار و شهرها نوشت تا در خطبه‏ ها نام خلفاى ثلاثه را حذف كنند و نام على بن أبى‏ طالب و أئمّه دوازده گانه شيعه را ببرند، و در مساجد و تكايا نام آن بزرگواران را كه فقهاى أهل بيت و إمامان راستين هستند، بنگارند و نقش كنند، و رسميّت مذهب‏ شيعه را إعلان نمايند. و اين حكم عملى شد. | ۳ | سلطان محمد دستور داده بود مدرسه سيّار براى علّامه ترتيب دهند تا پيوسته در سفرهايى كه میكند، علّامه با اين مدرسه‏ اش ملازم او باشد. در اين مدرسه يكصد نفر از طلّاب علّامه در حال سير و حركت، تحصيل مى‏ كرده‏ اند و داراى اطاق‏هايى از خيمه‏ هاى كرباسى بوده است. و نقل شده است كه‏ در اواخر بعضى از كتب علّامه آمده است كه:" وقوع الفراغ منه فى المدرسة السّيارة السلطانيّة فى كرمانشاهان." علّامه اموال بسيار و قراءِ فراوانى داشته است كه همه موات بوده و خود به دست خود احياء كرده است، و هيچ كسى از مردم در آن تعلّقى نداشته است، و بسيارى از آنها را وقف نموده است. | ۴ | ❖. رحلت ایشان در شب شنبه ۲۱ ماه محرّم الحرام سنه ۷۲۶ واقع شد. وفات علّامه در شهر حلّه واقع شد، و جنازه او را به نجف اشرف حمل، و در جوار أميرالمؤمنين دفن كردند. | ۵ | علامه حلى را بعد از فوت، خواب ديدند و از كيفيّت احوالش استفسار نمودند، جواب گفت:" اگر زيارت امام حسين عليه السّلام نكرده بودم، و تصنيف الفَين كه دو هزار دليل است بر اثبات امامت بلافصل مرتضى علىّ عليه السّلام نكرده بودم، هر آينه هلاك مى‏ كرد مرا فتواهائى كه داده بودم." | ۶ | 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی _ 🗃 منابع: ۱. امام شناسی، ج۹، ص۱۳۹ ۲. بلوغ دختران ، ص ۱۹ ۳. امام شناسی، ج۹، ص ۱۴۵ ۴. مطلع انوار، ج۱۰ ، ص ۲۶۸ ۵. امام شناسی، ج۹، ص ۱۳۹ ۶. ولایت فقیه در حکومت اسلام، ج۳، ص ۸
💠 عرض کنم خدمتتون؛ شاید تا به حال به این صراحت صحبت نکردم! ولی اخیراً یه مطالبی رو احساس می کنم که به نظر می رسد صراحتمان را یک خرده بیشتر کنیم بد نیست؛ و او این است که: سفره ای پهن شده خیلی با صراحت بگم، دیگه از این صریح تر بنده جمله ای ندارم عرض کنم! آنچه که به نظر من می رسد، حالا نظر من خطاست...، عرض کردم بنده معصوم نیستم، سفره ای پهن شده شاید مدتی طول نکشد و برچیده بشود اینم هست!!! تا وقتی که هست هرکسی آمد بُرده و هر کسی نیامد، باخته! پس شما ناراحت نباشید فلانی آمده اینجا نِق زده و رفته خوب به جهنم که رفته به جهنم! مگر قرار است که برای افراد دستمال ابریشم پهن بشود؟ تشخیصی است که خود فرد باید بدهد، بعد از پنجاه سال بعد از سی سال بعد از بیست سال خودش باید بدهد، تشخیص بدهد که در این محیط جایی ندارد خوب نداشته باشد دیگر نِق زدن و پشت سر حرف زدن و نمی دانم این حرفا را نداره آقا یا می تونی در این جمع بیای کار کنی نقصی را که می بینی اصلاح کنی نه اینکه بیای نِق بزنی غُر بزنی! نه اینکه با الفاضی که افتضاح است بیای آبروی خود و مکتب را ببری! این چه تعبیراتی است که ما باید انجام بدهیم! چه تعبیراتی است، نتیجهٔ تربیت بزرگان این است که انسان با این گونه افراد، با این گونه تعابیر بیاد وبرخورد کند! پس کی وقت اصلاح ما رسیده است؟ دیگه عمری باقی نمانده از ما درست؟ هر کسی آمد خیلی با صراحت بگم خدمت دوستان و رفقا، باید خیلی ها متأثر بشن ولی بنده را می بخشند، هرکسی در این سفره آمد و به هر اندازه ای یه قدمی، یه کسی نمی تواند کار نداره نمی تواند کسی هم مذمت نمی کنه او رو و چیز هم نمی کند ملامت هم نمی کند ولی نرود پشت سر غُر بزند بابا اینا همش دکان...، نرود غُر بزند اینا افتضاح...، نرود غُر بزند فرض کنید که اینا بازی است...، تو که عُرضه نداری چرا، این بی عرضگی را به دیگران سرایت می دهی! تو که نمی توانی خودت از این سفره بهره ببری چرا می خواهی دیگران را گرسنه نگه داری! یکی نمی تواند، خوب نمی تواند باکی هم نیست! ولی وقتی نمی تواند، نباید خود را جدا فرض کند و به یک چشمی نگاه کند. اگر این کار رو کند کار غلطی کرده و باعث سقوطش شده! خلاصه باعث انحطاط شده است بنده صریحاً بگم نگن فردا آقای طهرانی نگفت به ما ...، و نه خیر! بنده در اینجا نظر شخصی خودم را مطرح می کنم، ممکن بعضی از افراد این نظر بنده را قبول نداشته باشند ،بسیار خوب خودشون می دونن ولی بنده نظر شخصیم این است که؛ این دوستان و رفقایی که الان در صدد هستن اینها دارای قلب های صاف ،دارای صدق، این صدق و این صفا انشاالله بیشتر هم خواهد شد و ما باید به سمت کمال و تکامل برویم. نباید تصور کنیم که الان به مرتبهٔ کمال هستیم این خودش عین نقص و عین ضعف است .باید همیشه خود را اصلاح کنیم و آدم زرنگ کیست؟ آدم زرنگ آن کسی است که بهره ببرد. 💽طرح مبانی اسلام ،۳، شوال،۱۴۳۱،دقیقه۳۵ 📹حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ ▪️روز نوحۀ قرآن، در مصيبتِ طاهاست روز نالۀ فُرقان، از فراقِ ياسين‏ ست ▪️خاطرى نباشد شاد، در قلمروِ ايجاد آه و ناله و فرياد، در محيطِ تكوين‏ ست 🔹. شهادت جانسوز حبیبِ خدای جهان، رحمتِ پیدا و نهان، خورشید پر فروغ رسالت، پناهِ اهل بیت کرامت؛ حضرت ختمی مرتبت، محمّد مصطفی (صلی الله علیه و آله) بر جمیع دردمندان حق و حقیقت تسلیت باد! صلی الله علیه و‌ آله 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ کتاب سیری در تاریخ پیامبر اکرم صلوات الله علیه اثر عالم ربانی آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره. 📥 برای دانلود روی عنوان آبی رنگ کلیک نمایید : دانلود رایگان دو جلد کتاب دانلود صوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔳. چرا مسلمانان بعد از پیامبر از دین روی گردان شدند؟ ◾️. سلوک چه تاثیری در پذیرش حق دارد؟ 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، جلسه 176، دقیقه 92:16
﷽ 🔳. چون به آزادى، نبوّت هادى است مؤمنان را ز انبيا، آزادى است صلی الله علیه و آله 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 🔘. داشت می‌مُرد اباصَلت، که چندین دفعه دید مولاش چه بی یار و معین، خورد زمین 🔘. به زمین خوردن و خاکی شُدنَت موروثی است جدّ تشنه لبت از عرشِه‌ی زین خورد زمین 🔲. غروب جانگداز هشتمین درخشش خورشید امامت، شهَنشاهِ اقلیم کرامت، بحر موّاج هدایت، حضرت شمس الشّموس، خسروِ اقلیم طوس، علیّ بن موسی الرّضا علیه السلام بر جمیع آستان بوسانِ درگاه ولایتش تسلیت باد. علیه السلام 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ ▪️نزدیکترین حالت بنده به خدا▪️ حضرت امام رضا علیه السلام 🔹أقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ سَاجِدٌ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِب‏* ▪️نزدیکترین حال بنده نسبت به خداوند عزّوجلّ زمانی است که در سجده است؛ و این است معنای کلام خدا تبارک و تعالی: «سجده کن و نزدیک شو» 📚«عیون أخبار الرضا علیه السلام» ج ۲ ص ۷ *سورۀ العلق، آیة ۱۹ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🏴 ظهور ولایت امام رضا علیه السلام در تمام عوالم... امام‏ رضا همه جا هست، امام‏ رضا در منزل خود انسان هم هست، امام‏ رضا اختصاص به مشهد و نقطه خاص ندارد؛ ولايت امام عليه‏ السّلام، با خون و گوشت و پوست انسان قرين و عجين است، با نفس و ضمير و سِرّ و روح انسان عجين است. 📝حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه 📘نفحات انس ؛ ص108 علیه السلام 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔍 | ۰۰۰۹ 📌 انس با قرآن 📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه 🌐 منبع: نرم افزار کیمیای سعادت 2 ☑️ سوال: ~ با سلام ؛ برای اینکه با قرآن بیشتر مانوس شویم چه باید کرد ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعالم؛ انس بمعنای الفت و مصاحبت با شیئی را گویند و این مسئله همراه با یک نوع التذاذ است بدون التذاذ مؤانست معنی نخواهد داشت خواه التذاذ نفسانی یا عقلانی و یا روحی. حقیقت انس ملازم با سنخیت آنس با مأنوس می باشد و در صورت عدم سنخیت هیچ نوع ارتباطی که محصل این حقیقت باشد به وقوع نخواهد پیوست. توضیح اینکه از انجا که قران دارای مراتب مختلفه ای از معرفت و معانی است هر فرد باندازه همان میزان از معرفت خود با قران انس پیدا می کند و کسی که از قران حظ و نصیبی ندارد معلوم می شود هیچ نوع سنخیتی با قران نخواهد داشت. ❖ مرحوم والد [ علامه طهرانی ] رضوان الله علیه می فرمودند: " در زمانیکه ما در نجف اشرف تحصیل می کردیم. روزی با یکی از فضلاء و مدرسین معروف راجع به لزوم قرائت و تدبر و تامل در قران برای طلاب صحبت می کردیم، آن شخص معروف می گفت: " طلبه نباید وقتش را به خواندن قران بگذراند زیرا قران یا مجموعه ای از احکام است که مدارک احکام بصورت روایات در میان، موجودات در قران فقط مجملاتی بیش نیست و یا حکایات و قصص است که قصه و حکایت خواندن ندارد و یا مسائلی اخلاقی و اجتماعی است که طلبه اینها را خود بخود می فهمد. "" ❖ زهی نادانی و جهالت شما ببینید چقدر فرق بین این سخن سخیف و موهون با کلام بلند مرتبه و گرانسنگ علامه طباطبایی است که می فرماید : " مکتب تشیع حقیقتش را از مفاهیم قرانی گرفته است ولیکن شیعه آن را رها نموده و صرفا به ولایت تمسک کرده است. " و نتیجه آن نگارش این تفسیر کبیر المیزان است بنابراین هر چقدر انسان به مفاهیم و معانی قرآن بیشتر برسد شوق و علاقه ی او برای ادراک بیشتر ، بیشتر خواهد شد و نور آن در قلب او بیشتر خواهد شد و اُنس او با قرآن بیشتر خواهد شد. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 💠. این جهان کوه است و فعلِ ما ندا سوی ما آید نداها را صَدا 🔸تمام کارهایی که انسان انجام می‌دهد، بدانیم یا ندانیم روی مسائل و توفیقاتی که بعد اتفاق می‌افتد اثرِ مستقیم و غیر قابل انکاری دارد؛ اگر تا حالا نمی‌دانستید، بدانید! 🔸یعنی هر خطوری که به ذهن ما می‌آید، در یا سلب توفیقی که باید برای ما پیدا شود اثر دارد. یک «تو» گفتن، یک بی‌احترامی کردن، یک آزردنِ مؤمن، یک عملِ خلاف کردن اثر دارد؛ این‌قدر این عالَم دقیق است! 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، جلسه ٨۶ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی