eitaa logo
سراج منیر
573 دنبال‌کننده
1هزار عکس
125 ویدیو
24 فایل
📘مجموعه اى از مطالب: 🔹تفسيرى ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخى ♦️تربیتی 🔹احکام شرعى ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
⛔️ بعضی از صورت‌هایی که حلال گوشت، حرام می‌شود عبارتند از: ‼️ حیوانی که انسان بخورد به مقداری که در عرف صدق کند که غذای حیوان شده است. با نجاست خوار شدن حیوان، و حیوان نیز مانند آن حرام می‌شود. ‼️ خوردن گوشت حیوانی که توسط انسان وطی شده باشد حرام است. ‼️ مردار شدن حیوان به اين معنا که آن حيوان را به وجه معتبر شرعی ذبح نکرده باشند.. ‼️ به و کشته شدن غیر شرعی. قرآن کریم در آیه سوم سوره مائده، به چند نمونه از حیوانات حرام شده اشاره نموده و می‌فرماید: حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ... و حیواناتی که به غیر نام خدا ذبح شوند، و حیوانات خفه شده، و به زجر کشته شده، و آنها که بر اثر پرت شدن از بلندی بمیرند، و آنها که به ضرب شاخ حیوان دیگری مرده باشند، و باقیمانده صید حیوان درنده مگر آنکه (به موقع به آن حیوان برسید، و) آن را سر ببرید، و حیواناتی که روی بت‌ها (یا در برابر آنها) ذبح می‌شوند، همه بر شما حرام شده است؛ و (همچنین) قسمت کردن گوشت حیوان به وسیله چوبه‌های تیر مخصوص بخت آزمایی. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند: لَا تُضَيِّعُوا صَلَاتَكُمْ فَإِنَّ مَنْ ضَيَّعَ صَلَاتَهُ حَشَرَهُ اللَّهُ مَعَ قَارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هَامَانَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ أَخْزَاهُمْ وَ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ النَّارَ مَعَ الْمُنَافِقِينَ فَالْوَيْلُ لِمَنْ لَمْ يُحَافِظْ صَلَاتَه‏ نماز خودتان را ضایع نکنید، به حقیقت هر کس نماز خویش را ضایع کند،خداوند عز و جل او را با قارون و فرعون و هامان محشور می کند، خداوند به آنان لعنت کند و آنها را رسوا سازد، وبر خدا لازم است آنها را با منافقها به آتش داخل کند، پس وای بر کسی که به نمازش مواظب نباشد. 📗 بحار الانوار ج 79 ص 202 📜خفه کردن بچه در خمره سرکه پیغمبر خدا (ص) و جمعی از اصحاب نشسته بودند که ناگهان زنی صیحه زنان دیوانه‌وار وارد شد و عرض کرد: یا رسول الله سخنی محرمانه دارم اطرافیان بروند با شما کار دارم. اصحاب رفتند آن زن گریه کرد و گفت: یا رسول الله ، گناه کردم گناهم خیلی بزرگ است! رسول خدا (ص) فرمود : رحمت خدا از آن بزرگتر است. گناه هرچه بزرگ باشد نباید از رحمت خدا ناامید شد. هرچه گناه بزرگ و طولانی باشد اگر توبه کند گناهش آمرزیده می شود در اسلام بن بست نیست. سپس فرمود: گناهت چیست؟ عرض کرد: یا رسول الله زنا کردم آبستن شدم بچه به دنیا آمد او را در خمره سرکه خفه کردم بعد هم سرکه های نجس را به مردم فروختم . گناه خیلی بزرگ است. پیغمبر خیلی متأثر شد خیلی ناراحت شد حکمش را فرمود. سپس فرمود: می‌خواهی به توبگویم چر ادر این چاه افتاده ای؟ خیال می کنم نماز عصرت را نخوانده‌ای اِنَّی ظَنَنْتُ اَنَّکِ تَرکَتِ صَلواةَ اَلعَصْر. 📙 تفسیر فخر رازی ذيل آيه اول سوره عصر در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
نگاه زن باردار به خسوف برخی از مردم نگاه زن باردار به پدیده خسوف یا ماه گرفتگی را مکروه می دانند و
بعضی از مردم فکر می‌کنند که اگر بوی غذایی به دماغ زن حامله برسد حتما باید از آن غذا بخورد وگرنه نوزادش غیرطبیعی و یا علیل به‌ دنیا می‌آيد، در حالی که چنین چيزی صحيح نیست، و جزء خرافات است. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ فرازي از خطبه متقين (خطبه همام): 🔷 «مَنْزوراً أكلُه‏» ♦️(او را مى‌‏بينى که) بهره‌‏اش از دنيا اندك است.. ⭐️ فوائد كم‌‏خورى و مضرات پرخورى‏ 7️⃣1️⃣ كم‌خورى و گرسنگى سبب لذّت بردن از طعام است به خلاف پرخورى. به تجربه اثبات شده كه اگر انسان گرسنه باشد هميشه با اشتهاء است و غذا به دهان او طعم مى‏‌كند، ولى اگر سير باشد، و بخواهد چيزى خورد آنقدر احساس لذّت نمى‌‏كند لذا لقمه‌‏هاى آخر انسان كه در حال سيرى است، لذتى مانند لقمه‌‏هاى اول را ندارد. 8️⃣1️⃣ انسانى كه كم خوراك است و خود را گرسنه نگاه مى‌‏دارد به ياد گرسنگى فقراء و مساكين نيز هست، وقتى درد گرسنگى را كشيد، درد گرسنگان را احساس مى‌‏كند و انگيزه‌‏اى بر يارى آنها و دعوت آنها بر سر سفره و اطعام كردن آنها مى‌‏شود به خلاف فرد سير و پرخورى كه بى‏‌درد است و احساس رنج و درد گرسنگان را ندارد. به همين جهت بود كه وقتى به حضرت يوسف (ع) گفتند: چرا گرسنگى مى‌‏كشى، در حالى كه كليد خزينه‌‏هاى زمين در دست تو است و خزانه‌‏دار پادشاه مصر هستى؟ گفت: «اخافَ ان اشْبَعَ فَانسى الجائع» «مى‌‏ترسم از اين كه سير باشم و گرسنه را فراموش كنم». 📘جامع الاخبار ص 183 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
﷽ ‏ ✳️ خداوند فقير نيست (3) 📖 لقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقيرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِياءُ سَنَكْتُبُ ما قالُوا وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ نَقُولُ ذُوقُوا عَذابَ الْحَريقِ سوره آل عمران آيه 181 📖 به‌درستی که خداوند شنید سخن کسانی را که گفتند «همانا خداوند فقیر است و ما اغنیاییم.» بزودی خواهیم نوشت آنچه را گفتند و این را که آنان پیامبران را به ناحق کشتند، و خواهیم گفت عذابِ حریق [= آتشی که می‌سوزاند و اثر از خود برجای می‌گذارد] را بچشید. 📌کسانی که گفتند «همانا خداوند فقیر است و ما اغنیاییم» یهودیان‌ هستند و هر زمانی می‌تواند سخن منافقان هم باشد اما منظورشان از این سخن چه بوده است؟ 👈 الف. هنگامی که دعوت شدند به اینکه از اموالشان به نیازمندان کمک کنند و قرض الحسنه بدهند، این تعبیر را گفتند از باب کنایه، که مگر خدا از ما قرض می‌گیرد؛ تا به عوامشان چنین القا کنند که آنان چنین وظیفه‌ای ندارند. (مجمع‌البیان، ج۲، ص۸۹۹) و این که در آیه قبل از بخل آنان سخن گفت نیز موید این معناست. (الميزان، ج‏۴، ص۸۳) 👈 ب. وقتی که فقر عامه مومنان را دیدند، این را از باب تعریض گفتند که این چه خدایی است که اینان را که به او ایمان آورده‌اند ثروتمند نمی کند. (الميزان، ج‏۴، ص۸۳) 👈 ج. جهل و غرور، مرز و نهايت ندارد، تا آنجا كه بشر ناتوان نيازمند مى‏گويد: خداوند فقير است و ما غنى هستيم. (تفسير نور، ج‏۲، ص۲۱۲) 👈 د. طعنه‌ای است بر دینداران و خداپرستی‌شان، که این چه خدایی است که خداوند بندگانش را به لحاظ رزق و روزی در تنگنا قرار می‌دهد اما ما با خانواده‌مان چنین نمی‌کینم! (به نقل از مجمع‌البیان، ج۲، ص۸۹۹) 👈 ه. وقتی دیدند اولیاء الله فقیرند و خودشان ثروتمندند، طعنه زدند که گویی خدا فقیر است که فقر اولیای خودش را رفع نمی‌کند. (تفسير القمي، ج‏۱، ص۱۲۷) 👈 و. کسانی که خمسشان و وجوهات شرعی را پرداخت نمی‌کنند، با چنین تعبیری، طعنه به امامان می‌زنند، گویی امام در آنچه به نزد او می‌آورند بدانان محتاج و نیازمند است. 🔗 همچنان که درباره اين آيه از امام باقر (ع) روایت شده است که فرمودند: آنان می‌پندارند که امام در آنچه به نزد او می‌آورند [خمس و سایر وجوهات شرعی] بدانان محتاج و نیازمند است. 📓مناقب آل أبي طالب (ع) (ابن شهرآشوب) ج ‏۴ ص ۴۸ ⚠️ آنچه در اين پست گفته شد منافاتی با شأن نزول اين آيه ندارد و چه بسا ممکن است آياتی دارای دو يا چند شأن نزول باشند و به همين مناسبت دو يا چند مرتبه هم نازل شده باشند که ما در (اينجا) توضيح داده‌ايم. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
♨️ صاحبان سه خصلت در دنيا مجازات می شوند امام باقر عليه السلام از امير مؤمنان عليه السلام نقل مى‌‏كند كه فرمود: «ثَلَاثُ خِصَالٍ لَا يَمُوتُ صَاحِبُهُنَّ أَبَداً حَتَّى يَرَى وَبَالَهُنَّ: الْبَغْيُ‏ وَ قَطِيعَةُ الرَّحِمِ‏ وَ الْيَمِينُ الْكَاذِبَةُ يُبَارِزُ اللَّهَ بِهَا» «سه خصلت است كه دارندگان آنها از دنيا نروند، تا مجازات و نتيجه آن را در دنيا ببينند: ستم ‏كردن، قطع رحم كردن و قسم‏ خوردن به دروغ كه به وسيله آن با خدا مبارزه شود». 📚کافی ج 2 ص 347 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
اهمیت نماز صبح در سیره امام زمان (عج) ✅محمد بن یعقوب از زهری[زهرانی] نقل می کند که؛ سال ها آرزوی ملاقات صاحب الامر امام زمان (ع) را داشتم و در این راه زحمت فراوان کشیدم و پول زیادی خرج کردم، اما موفق نشدم. تا این که به محضر محمد بن عثمان، نائب دوم امام زمان (ع) رفتم و مشغول خدمت شدم. روزی از ایشان درباره امام زمان (عج) و ملاقات ایشان پرسیدم. او آیا می توانم امام (ع) را ملاقات کنم؟ او به من گفت : برای من رسیدن به این مقصود ممکن نیست. من از فرط نا امیدی و اندوه به پای ایشان افتادم و او وقتی حال مرا دید، گفت : صبح اول وقت بیا! به این ترتیب صبح هنگام به نزد او رفتم. در همان حال جوانی را دیدم که چهره ام به زیبایی او ندیده و عطری خوشبوتر از رایحه وجودش به مشامم نرسیده بود. لباسی مانند تجار به تن کرده و چیزی در آستین نهاده بود.(چنان که تجار معمولا اشیاء گران بهای خود را در آستین می نهند) وقتی نظرم به او افتاد، به سمت محمد بن عثمان برگشتم. او با اشاره تمام وجود مرا به آتش کشید و به من فهماند که آن که را سالیان او را می جستی اکنون در مقابلت نشسته است. از امام (ع) سوالاتی نموم و ایشان پاسخ فرمود و بسیاری از آنچه را که می خواستم بپرسم، نپرسیده جواب فرمود. آن گاه برخاستند و خواستند که وارد اتاقی دیگر شوند که در این مدتی که در نزد محمد بن عثمان بودم، اصلا متوجه آن اتاق نشده بودم. در این حال، محمد بن عثمان گفت : اگر می خواهی چیز دیگری بپرسی، بپرس که بعد از این دیگر امام (ع) را مشاهده نخواهی کرد. به طرف حضرت (ع) شتافتم تا سوالاتی دیگر کنم، اما امام (ع) توجه نکرد و داخل اتاق شد و آخرین جمله ای که فرمود این بود: ♦️«مَلْعُونٌ! مَلْعُونٌ! مَنْ أَخَّرَ اَلْعِشَاءَ إِلَى أَنْ تَشْتَبِكَ اَلنُّجُومُ. مَلْعُونٌ! مَلْعُونٌ! مَنْ أَخَّرَ اَلْغَدَاةَ إِلَى أَنْ تَنْقَضِيَ اَلنُّجُومُ» 🔹ملعون است، ملعون است کسی که نماز مغرب را آن قدر به تأخیر اندازد که ستارگان در آسمان آشکار شوند. و ملعون است، ملعون است کسی که نماز صبح را آن قدر به تأخیر اندازد که ستارگان در آسمان ناپدید شوند. سپس حضرت (ع) وارد خانه شدند. 📕الغیبة (شیخ طوسی) ص ۲۷۱ در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📜پیر مردی که صد سال منتظر امام زمان بود 🖋مسعَده می گوید: خدمت امام صادق (ع) بودم که پیرمرد خمیده ای در حالیکه به عصایش تکیه زده بود وارد شد و سلام کرد ؛ حضرت جوابش را دادند ; سپس عرض کرد: ای فرزند رسول خدا دستت را به من بده تا ببوسم . حضرت دست خود را به او دادند ، او دست ایشان را بوسید ؛ پس به گریه افتاد . امام فرمودند: ای پیرمرد , چرا گریه می کنی؟ عرضه داشت: فدایت شوم ، صد سال است که به پای قائم شما (وفادار) مانده ام ؛ می‌گویم : همین ماه , همین سال (ظهور خواهد کرد) ولی اکنون سن من بالا رفته و استخوانهایم سست گردیده و مرگم نزدیک است ؛ اما آنچه را دوست دارم در مورد شما نمی‌بینم و شما را کشته شده و آواره می بینم و دشمنان شما را می‌بینم که با بالها پرواز می‌کنند ؛ چطور گریه نکنم؟! اینجا بود که چشمان مبارک امام علیه السلام گریان شد و فرمود: یا شَیخُ ، إن أبقاکَ اللّهُ حَتّی تَری قائِمَنا ، کُنتَ فی السَّنامِ الأعلی و إن حَلَّت بِکَ المَنِیَّهُ ، جِئتَ یَومَ القِیامَهِ مَعَ ثَقَلِ محمّدٍ ؛ و نَحنُ ثَقَلُهُ ، فقالَ: إنّی مُخَلِّفٌ فیکُمُ الثَّقَلینِ فَتَمَسَّکوا بِهِما لَن تَضِلّوا: کِتابَ اللّهِ و عِترَتی ، أهلَ بَیتی. ای پیرمرد , اگر خداوند تو را زنده بدارد تا آنکه قائم ما را ببینی , در مرتبه بلندی خواهی بود , و اگر مرگ تو فرا رسد (و قائم علیه السلام را درک نکنی) روز قیامت با ثقل حضرت محمد (ص) محشور خواهی شد و ما ثقل او هستیم که فرمود: من دو چیز گرانبها در میان شما بر جای می گذارم , پس به آن دو تمسک کنید تا هرگز گمراه نشوید: کتاب خدا و عترتم که اهل بیت من هستند. پیرمرد گفت: بعد از شنیدن این خبر ديگر باکی ندارم و خاطرم آسوده شد. 📗بحار الانوار ج 36 ص 408 📘كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر ج 1 ص 264 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 برادرانی نيكوكار باشيد امام صادق عليه السلام: 🍃 «تَواصَلوا و تَبارُّوا و تَراحَموا و كُونُوا إخوَةً بَرَرَةً كَما أمَرَ كُمُ اللَّهُ». 🍃 با يكديگر پيوند داشته باشيد و به هم نيكی كنيد، و با يكديگر مهربان باشيد و همچنان كه خداوند به شما دستور داده است، برادرانی نيكوكار باشيد. 📓 كافی ج 2 ص 175 💐14 اسفند روز احسان و نیکوکاری💐 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💯 نیکی کن چون خدا ..... حضرت موسی (ع) به سراغ قارون رفت تا موعظه‌اش کند. قارونی که ثروتی هنگفت به هم زده و دارایی بسیاری دارد. حضرت موسی (ع) به قارون نگفت که همه اموالت را وقف کن یا در راه خدا انفاق کرده و به نیازمندان ببخش؛ بلکه فرمود: برای دنیایت خرج کن! اما به فکر آینده و آخرتت هم‌ باش. مگر آینده نگری چیز بدیست؟! حضرت به او گفت: نمک خوردی نمکدان نشکن؛ در زمینی که خداوند تو را قدرت بخشیده؛ فساد و طغیان گری و ظلم نکن. به او گفت: به دیگران نیکی کن همچنان که خدا به تو نیکی کرده است. 🔺این ماجرا و تبلیغ موسی کلیم الله (ع) با قارون در قرآن هم آمده و خداوند بیانات این پیامبر الوالعزم را اینگونه بازگو کرده است: «وَ ابْتَغِ فیما آتاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنْیا وَ أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدینَ» (قصص/۷۷) «و با آنچه خدایت داده سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنیا فراموش مکن، و همچنان که خدا به تو نیکى کرده نیکى کن و در زمین فساد مجوى که خدا فسادگران را دوست نمى‏‌دارد.» خواسته این پیامبر بزرگ، یک خواسته کاملاً منطقی و شدنی و البته آسان است و ای کاش قارون گوشی شنوا داشت تا خودش و ثروتش به اعماق زمین فرو نمی‌رفت. چه سرانجام بدی و چه ثروت بی برکتی. 👈 فیض و نیکی‌های خدا به ما کم نبوده، از قدرت بدنی و سلامت جسمانی گرفته تا بی‌نیازی مالی. از آبرو و جایگاه اجتماعی گرفته تا هوش و ذکاوت فردی. شاخصه‌هایی که ابزاری در دست ماست تا خدایی عمل کرده و عشق بیافرینیم و در مسیر خدمت آن را خرج کنیم؛ که اگر چنین نشود چه فرقی بین ما و قارون و چه انتظاری که به هنگام نیازمندی، دستگیری شویم؟! در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ کسانی که باید به آنها نیکی کنیم خداوند عزیز در قرآن بعد از امر به توحید و بندگی خدا و نهی از شریک گرفتن برای او، به سلسله مراتب افرادی را که باید مورد نیکی واقع شوند، برشمرده و بندگان را به نیکی به آنها دستور داده است. ​📖 «وَ اعْبُدُواْ اللّهَ وَ لاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئًا وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَ بِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَ الْمَسَاكِينِ وَ الْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَ الْجَارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالجَنبِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ وَ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا» (نساء/ ۳۶) 📖 «و خدا را بپرستيد و چيزى را با او شريك مگردانيد و به پدر و مادر احسان كنيد و در باره خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه خويش و همسايه بيگانه و همنشين و در راه‏ مانده و بردگان خود [نيكى كنيد] كه خدا كسى را كه متكبر و فخرفروش است دوست نمى‏ دارد.» ♦️ در این آیه مواردی از سبک زندگی اسلامی بیان شده است و مراتب و درجاتی که خداوند در این آیه امر فرموده، باید مورد توجه قرارگیرد: خداوند در این آیه شریفه ابتدا به نیکی به والدین و سپس نیکی به خویشاوندان و ایتام و مستمندان و در مراحل بعد، نیکی به همسايگان نزدیک و همسايه های دور و همنشينان و در راه‏ ماندگان و برده ها فرمان داده است. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 کسی که در این عصر ماشینی و آخرالزمانی می‌خواهد دچار افول و افسردگی نشود باید در چرخه احسان و نیکی قرار گیرد. 🔺وقتی ما از نانوا نانی دریافت می‌کنیم، از او تشکر می‌کنیم؛ با وجود اینکه او در قبال این خدمتی که به ما کرده، هزینه دریافت می‌کند؛ اما این پرداخت هزینه باز هم مانع سپاسگزاری ما در قبال خدمت او نمی‌شود. این نشان می‌دهد که جواب نیکی، نیکی است و این معادله در اعماق دل و جان انسان نهادینه شده است. ♦️ گاهی نیکی‌کننده کسی مثل خود ماست. از این‌رو خداوند در قرآن کریم ما را با این قاعده انسانی متذکر می‌کند که در قبال حتی کوچک‌ترین احسانی مثل سلام و تحیّت دیگران باید معادل آن یا بهترش را جوابگو بود: «وَإِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا» «هرگاه به شما تحیّت گویند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید یا [لااقل] به همان‌گونه پاسخ گویید». ♦️ اما گاهی نیکی‌کننده، خود خداوند متعال است که نعمت‌هایش در حق انسان قابل شمارش نیست: «وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا» «و اگر نعمت‌های خدا را بشمارید، هرگز نمی‌توانید آنها را احصا کنید». ⬅️ نیکی خداوند به انسان، طبق همان قاعده پیش‌گفته، نیکی کردن متقابل می‌طلبد؛ اما از آنجا‌ که خداوند نیازی به نیکی ندارد، از انسان خواسته است که قطع‌کننده این زنجیره احسانی نباشد: «وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ» «همان‌گونه که خدا به تو نیکی کرده، نیکی‌ کن». 👆نتیجه این احسان، دوستی و محبت خداست: «وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» «و نیکی‌ کنید که خداوند، نیکوکاران را دوست می‌دارد». در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⚠️ آقت نیکوکاری همیشه شیطان در کمین است که کارهای خیر ما را به سود خود مصادره کند، کسی که که از بند شیطان گریخته و اموال خود را به دیگران اهدا می کند؛ ممکن است در اثر وسوسه بعدی شیطان، در خود احساس غرور نموده و فکر کند که: ⚜️ این منم که به دیگران کمک می نمایم و اگر من نباشم معلوم نیست کار دیگران به کجا بکشد ⚜️ در حالی که قرآن از زبان حضرت شعیب (علی نبینا و آله و علیه السلام) می فرماید: «وَ ما تَوْفيقي‏ إِلاَّ بِاللَّه» (هود/88]) «توفیق من بجز از خدا نیست». وقتی پیامبر الهی که معصوم است، توفیق خود را از خدا می داند؛ ما انسانها که معصوم نبوده و مدام در معرض وسوسه های شیطانیم باید حساب کار، دستمان بیاید. کسی که توفیقات خود، در کمک به همنوعان را از جانب خدای بزرگ می‌داند؛ پیوسته شکر گزار خداست، چون اعتقاد دارد که این کمک نمودنها برای روز واپسین به درد می‌خورد. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 این زن نجیب است! ⬅️ زنانی که در محیط کار از پوشش مناسب استفاده می کنند، نه تنها محدودیتی برای آنها ایجاد نمی شود؛ بلکه امنیت روانی و شخصیتی خود را نیز حفظ می نمایند. 👌 «جودیت میل» (1) در این زمینه معتقد است، پوشش حجاب، برای زن این امکان را فراهم ساخت که بتواند در شهرهای شلوغ به راحتی فعالیت کند و از مزاحمت مردان جوان در امان بماند. پیام غیرقابل تردید این لباس به اطرافیان این است که «این زن نجیب است، به او کار نداشته باشید». (1) «جودیت میل» خبرنگار روزنامه «نیویورک تایمز» است و اين مطلب را در مقاله‌ای با عنوان «زنان در آغوش اسلام، امنیتی تازه می یابند» آورده است. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓پرسش: چطور در ابتدای تشرف به دین اسلام از ما می‌خواهند که شهادت به یگانه معبود بودن خدا بدهیم در حالی‌ که او را ندیده‌ایم؟ ✅ پاسخ: بنا بر آنچه که اهل لغت بيان کرده‌اند واژه «شهادت» به معنای گواهی دادن است. این واژه با مشاهده و اطلاع از نزدیک و آگاهی روشن و مطمئن ارتباط دارد و در اصطلاح حقوقی تنها موارد خبر دادن از امری محسوس را شامل می‌شود. ✨شهادت 👈 در اصطلاح حقوقی 👉 یعنی «انتقال حقیقت امری از ناحیه‌ فردی واجد شرایط که آن را دیده و شنیده به قاضی محکمه، به ضرر یکی از اصحاب دعوی به نفع دیگری، با ادای سوگند و التزام به راست‌گویی». 🔺پرسشگر گرامی با توجه به این مقدمه سوال می‌کند: اگر شهادت به معنای گواهی به چیزی است که دیده یا شنیده‌ایم، چطور در ابتدای تشرف به دین اسلام از ما می‌خواهند که شهادت به یگانه معبود بودن الله جل‌جلاله بدهیم؟ خداوندی که از دسترس حواس دور است قابل‌ مشاهده و گواهی دادن نیست؛ پس آیا می‌شود ادعا کرد که ورود به اسلام با دروغ همراه است؟! 👈 این شبهه را درباره شهادت به رسالت حضرت محمد مصطفی (ص) و ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) نیز می‌توان تکرار کرد؛ زیرا رسالت و ولایت اموری محسوس از جنس دیدنی و شنیدنی نیستند. ✅ شهادت به معنای درک و شناخت همان‌گونه که اشاره شد معنای لغوی شهادت به معنای گواهی دادن است و گواهی منحصر در امور حسی نیست و گواهی درباره هر چیزی که از آن مطلع هستیم را شامل می‌شود. ➖روشن است که در «شهادتین» اصطلاح حقوقی و قضایی شهادت مدنظر نیست. گواهی در اموری که از آن با دلیل عقلی و استدلالی آگاه شده‌ایم امری مرسوم است. مثلا پزشکی که گواهی فوت صادر می‌کند، گاه در گواهی خود ادعا می‌نماید که این شخص بین ساعات 8 تا 10 شب از دنیا رفته است؛ در حالی‌ که او تنها جنازه را می‌بیند و به ساعت فوت از روی استدلال عقلی و حدس آگاه است. در برخی مواقع ممکن است ما در گواهی خویش به خبر شخصی دیگر اعتماد کرده باشیم و این نیز با معنای لغوی گواهی منافاتی ندارد. ✅ شهادت به‌ مثابه اقرار در زبان عربی گاه شهادت به معنای اقرار و اعتراف به کار می‌رود و منظور از آن گواهی دادن یا خبر دادن به دیگران نیست. وقتی در خلوت خود با خداوند متعال نجوا می‌کنیم و می‌گوییم «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱللَّٰه» آیا در حال آگاه کردن کسی هستیم؟ یا اقرار درونی و قلبی خود را تکرار می‌کنیم. ✅ اقرار به ندای فطرت و عقل هنگام تشرف به اسلام علاوه بر اين که ورود به جرگه مسلمانی با اقرار به ندای فطرت و عقل همراه است و نه‌تنها اقرار به امری دروغ نیست؛ بلکه روشن‌ترین حقیقت هستی که نشانه‌های آن در نفس انسان و تمام جهان پراکنده است، موضوع اقرار و گواهی است. همه انسان‌ها در درون خود به فقر خویش و احساس نیازشان به امری متعالی علم حضوری دارند و توحید از امور فطری است؛ علاوه بر این که برخی دلایل عقلی وجود خدا و یگانگی او روشن و عمومی است. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✔️ تبصره‌ای درباره وظیفه اعلام‌ کردن مالی که پيدا شده است: 👈 بنا بر نظر آیات عظام خامنه‌ای، سیستانی و مکارم: هرگاه در یکی از حرم‌های مقدّس، یا مساجد یا در بین راه، محلّی برای گمشده‌ها تعیین شود و مردم بدانند برای پیدا‌کردن گمشده خود باید به آن محل مراجعه کنند و متصدّیان آن محل مورد اعتماد باشند، کافی است که گمشده را به مسئولان آن محل تحویل دهد و اگر در بعضی از شهرها چنین محلّی برای گمشده‌ها در نظر گرفته شود و مردم از آن باخبر باشند، وظیفه اعلام‌ کردن با سپردن گمشده به آن محل، از دوش مردم برداشته می‌شود. 👈 احکام لقطه (اموال پيدا شده) در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
استعمال سیگار و قلیان و … در اماکن عمومی که باعث آلودگی هوا، بیماری برای دیگران و آزار و اذیت مردم می‌شود، چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 🌷آیت‌ الله خامنه‌ای: اگر بر خلاف مقرّرات داخلی ادارات و اماکن عمومی باشد، و يا موجب اذيت و ناراحتی ديگران و يا ضرر رساندن به آنان شود، استعمال آن جايز نيست. 🌷آیت‌ الله سیستانی: سیگار یا قلیان کشیدن در اماکن عمومی و اجتماعات مانند مساجد و حسینیه ها یا وسائل نقلیه عمومی در صورتی که ضرر قابل توجّه برای دیگران داشته باشد، جایز نیست و در ملک شخصی دیگری نیز، بدون رضایت وی جایز نمی باشد. 🌷آیت‌ الله مکارم: استعمال و خريد و فروش تمام انواع دخانيات (سيگار، قليان و…) با توجه به ضررهای فراوان آن که به تصديق کارشناسان آگاه رسيده، حرام است. و اگر برای سایر مردم ضرر داشته باشد و یا باعث اذیت و آزارشان شود حق الناس نیز محسوب می شود. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔮راه‌هاى مقابله با دشمنان‏ (1) 🔵 بصيرت‏ 📖 هذَا بَصَائِرُ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ‏ (جاثيه/20) 📖 اين [قرآن‏] مايه بصيرت مردم و هدايت و رحمتى است براى اهل يقين. 🔺بصيرت به معناى بينايى است. اين آيه، قرآن را مايه بصيرت همه مردم، و مايه هدايت و رحمت براى ايمان‏‌آورندگان معرفى نموده است. يعنى قرآن به مردم بينش‌‏هاى صحيح ارائه مى‌‏دهد. جمع آوردن واژه بصائر، از زيبايى‏‌ها و شگفتى‏هاى قرآن كريم است؛ از جمله مى‌‏توان به اين مفهوم رسيد كه اين كتاب آسمانى در همه ابعاد زندگى به انسان بينش صحيح مى‌‏دهد. تجربه، تفكر و تعمق در زندگى گذشتگان مى‏‌تواند به انسان راه‌هاى سعادت را نشان دهد؛ و او را موفق بگرداند. قرآن كريم بارها با كلمه «فانظروا» به اين نكته مهم اشاره دارد و از مردم مى‌‏خواهد كه در احوال مكذّبين (آل عمران/137؛ انعام/11)، مفسدين (بقره/86)، آسمانها و آنچه در آن است و زمين (يونس/101)، مجرمين (نمل/69)، آغاز خلقت (عنکبوت/20) و اقوام گذشته (روم/42) تفكر نموده و بر بصيرت خود بيفزايد. 💯 امام على (ع) به فرزند بزرگوار خود امام حسن (ع) چنين توصيه مى‌‏كند: پسرم اگر چه من به اندازه مردمى كه پيش از من بوده اند عمر نكرده ام، ولى در كردارشان دقّت، و در اخبارشان فكر نموده، و در آثارشان سياحت كرده ام، تا جايى كه همانند يكى از آنان شده ام، بلكه گويى از پى آنچه كه از وضع آنان به من رسيده عمرم را با اولين و آخرينشان گذرانيده ام، زلال اعمالشان را از تيرگى، و سود و زيان كردارشان را شناختم. ✔️ بصيرت مى‌‏تواند حاصل تجربه و به كارگيرى عقل و هوش و ذكاوت و ميزان صفا و خلوص نيت و پاكى و طهارت باشد. ✨ نكته مهم آن است كه در برابر كفار و مشركين بايد از استعدادهاى بالقوه و بالفعل خود استفاده نمود و در اين مسير هر كس با صدق و خلوص نيت گام بردارد وعده الهى (اعطاى بصيرت و هدايت) براى او محقق خواهد شد. قرآن كريم مى‌‏فرمايد: «من جاهد فينا لنهدينهم سبلنا» هر كس در راه (رسيدن به حقيقت و خير سعادت) مجاهده كند (و از روى صدق) گام بردارد او را هدايت كرده [و به او بصيرت مى‌‏دهيم] 👌يكى از راه‌هاى مقابله با نقشه‏‌هاى دشمنان اسلام، بينايى، هوشيارى و استفاده از تجربيات افراد و جامعه‌‏هاى ديگر در مبارزه با مستكبران است و اين بصيرت با تلاش خالصانه انسانهاى مؤمن، همراه با تفكر و تدبر در آيات قرآن به دست مى‏‌آيد. 👌راه ديگر رسيدن به بصيرت پناه بردن به خدا در هنگام هجوم شيطان است. (اعراف/201) 💦 پيامها 1- قرآن گشاينده و روشن كننده چشم دل‏هاست. 2- با كسب تجربه‌‏هاى گذشتگان مى‌‏توان راه آينده را روشن كرد. 3- و هر كس در راه خدا و براى او جهاد كند به راه‌هاى خدا بصيرت پيدا كند. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام صادق عليه السلام فرمودند: یَعیشُ النّاسُ بِاِحْسانِهِمْ اَكْثَرَ مِمّا یَعیشونَ بِاَعْمارِهِمْ وَ یَموتون بِذُنوبِهِمْ اَكْثَرَ مِمّا یَموتونَ بِآجالِهِمْ. مردم، بیشتر از آن كه با عمر خود زندگى كنند، با احسان و نیكوكارى خود زندگى مى‌كنند و بیشتر از آن كه با اجل خود بمیرند، بر اثر گناهان خود مى‌میرند. 📕بحار الانوار ج 79 ص 202 📜 امام رضا عليه السّلام فرمود: در بنى اسرائيل خشكسالى سختى چند سال پى در پى پيش آمد. زنى لقمه نانى داشت. در دهانش نهاد تا بخورد، آنگاه گدايى فرياد كرد: اى كنيز خدا! گرسنگى! زن با خويشتن گفت: در چنين زمانى صدقه دهم نيكوست؛ پس لقمه از دهان برگرفت و به گدا داد. آن زن را فرزند خردسالى بود كه در بيابان هيزم جمع مى‏كرد. گرگى آمد و او را در ربود. فرزند فريادى برآورد و مادر در پى گرگ دويد. خداوند فرازمند، جبرئيل عليه السّلام را فرستاد و او آن كودك را از دهان گرگ برگرفت و به مادرش باز داد؛ پس جبرئيل عليه السّلام او را گفت: اى كنيز خدا! اين لقمه در دهان گرگ در برابر آن لقمه كه صدقه دادى؛ آيا خرسند شدى؟ 📗ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص 149 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
بعضی از مردم فکر می‌کنند که اگر بوی غذایی به دماغ زن حامله برسد حتما باید از آن غذا بخورد وگرنه نوزا
بعضی از مادران تصور می‌کنند چون نوزاد شیرخوار دارند، روزه گرفتن بر آن‌ها واجب نیست؛ در حالی که نمی‌دانند اگر شخصی وجود داشته باشد که به نوزادشان شیر دهد یا بتوان شیر خشک به نوزاد داد، روزه گرفتن بر آن‌ها واجب است! نظر مراجع عظام تقليد: 🌷آیت الله خامنه‌ای: در صورتی که استفاده از شیر خشک برای تغذیه نوزاد ضرر و مشکلی ندارد، بنا بر احتیاط واجب مادر باید روزه بگیرد. 🌷آیت الله مکارم: هر گاه استفاده از شیر خشک برای تغذیه فرزند او مشکلی نداشته باشد، باید روزه بگیرد. 🌷آیت الله سیستانی: زنـى كـه بـچه شير مى‌دهد و شير او كم است چه مادر بچه يا دايه او باشد، يا بى‌اجرت شير دهد اگـر روزه بـراى خودش يا بچه‎اى كه شير مى‎دهد ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست و بايد براى هر روز يـك مـد طعام به فقير بدهد و در هر دو صورت روزه‌هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد ولى بنابر احتياط واجـب ايـن حـكـم اخـتصاص به موردى دارد كه شير دادن بچه منحصر به همين راه باشد و اما اگر راه ديـگـرى بـراى شـير دادن بچه باشد - مثلا اين كه چند زن در شير دادن او شركت كنند - ثبوت اين حكم محل اشكال است. 🥀 آیت الله بهجت: زنی که بچه شیر می دهد و شیر او کم است، چه مادر بچه باشد یا دایه او، چه با اجرت شیر بدهد یا بی اجرت، اگر روزه برای خودش یا بچه ای که شیر می دهد ضرر دارد، واجب است افطار کند و برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد، و در هر دو صورت روزه هایی را که نگرفته بعد از برطرف شدن عذر، باید قضا نماید، و اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد، یا برای شیر دادن بچه، از پدر یا مادر بچه یا از شخص دیگری که اجرت او را بدهد اجرت بگیرد، واجب است که بچه را به او بدهد و روزه بگیرد. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ فرازي از خطبه متقين (خطبه همام): 🔷 «مَنْزوراً أكلُه‏» ♦️(او را مى‌‏بينى که) بهره‌‏اش از دنيا اندك است.. ⭐️ فوائد كم‌‏خورى و مضرات پرخورى‏ 9️⃣1️⃣ كم‌خورى مايه كم‌‏مؤونه بودن است كسى كه عادت بر كم‏‌خورى دارد غذاى كم و مال محقّرى او را كفايت مى‏‌كند به خلاف كسى كه شكم‌‏پرستى كرده و خود را بر آن عادت داده است كه هر روز و شب او طلبكار او است. او را به جائى مى‌‏كشد كه به مال مردم طمع كند و او را يا به كسب حرام مى‌‏كشد كه عقاب دارد، يا به حلال مى‌‏كشد كه حساب دارد. 0️⃣2️⃣ كم‌خورى و گرسنگى باعث مصونيت روان آدمى از نفوذ شيطان است. رسول گرامى (ص) فرمودند: «انّ الشيطان يجرى مِنْ آدم مجرى الدّم فى العروق فَضَيّقوا مجاريه بالجُوع» «شيطان در درون فرزند آدم به جريان مى‌‏افتد مثل جريان خون در رگ‌ها، پس راه‌هاى او را با گرسنگى ببنديد»! 📘ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار ج ‏6 ص 512 با گرسنگى مى‏‌توان قسمت عمده از وساوس آن را كنترل كرد، قوه غضبيه و شهويه كه از اركان لشكر او هستند، با كم‌خوراكى تا حدّى قابل تعديل هستند. ⬅️ اين بيست ثمره بود كه ذكر كرديم و غزالى در احياء العلوم به ده مورد از اينها اشاره كرده است كه مرحوم خوئى در ذيل خطبه 159 در جلد 9 شرح نهج البلاغه آنها را آورده است. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
﷽ ‏ ✳️ خداوند فقير نيست (4) 📖 لقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقيرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِياءُ سَنَكْتُبُ ما قالُوا وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ نَقُولُ ذُوقُوا عَذابَ الْحَريقِ سوره آل عمران آيه 181 📖 به‌درستی که خداوند شنید سخن کسانی را که گفتند «همانا خداوند فقیر است و ما اغنیاییم.» بزودی خواهیم نوشت آنچه را گفتند و این را که آنان پیامبران را به ناحق کشتند، و خواهیم گفت عذابِ حریق [= آتشی که می‌سوزاند و اثر از خود برجای می‌گذارد] را بچشید. 📌با اینکه ظاهرا گوینده آن سخنان برخی از یهودیان بوده‌اند و کُشتن پیامبران را هم به همان افراد نسبت داد، مقصود از کُشتنِ بناحق انبیاء چیست؟ 👈 الف. مقصود همان کُشتن واقعی آنهاست، و نشان می‌دهد آنان پروایی در به قتل رساندن پیامبران نداشته‌اند چنانکه در قرآن کریم از قول هارون نقل می‌کند که وقتی حضرت موسی ع او را به خاطر گوساله‌پرستی قوم مواخذه کرد گفت: آنان مرا در موضع ضعف قرار دادند و می‌خواستند مرا بکشند (إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُوني‏ وَ كادُوا يَقْتُلُونَني‏؛ نساء/۱۵۰)؛ و نيز قصد کشتن حضرت عیسی (ع) کردند، همچنين در روایات از قتل حضرت زکریا و حضرت یحیی به دست آنان سخن گفته شده؛ و یا اینکه در یک روز گاه چندین پیامبر می‌کشتند (الدر المنثور، ج‏۱، ص۷۳) 👈 ب. مقصود راضی بودن به قتل آنان است، و می‌خواهد بیان کند که رضایت به گناه در حد خود آن گناه است. (مجمع البيان، ج‏۲، ص۸۹۹) 👈 ج. مقصود آن است که در حفظ اسرار آنان در برابر دشمنانشان دقت نمی کردند و با افشای اسرار آنها، زمینه کشته شدن آنان را فراهم می‌کردند، چنان که از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمودند: اما به خدا سوگند آنان را با شمشیرهایشان نکشتند، ولیکن سرِّ آنان را پخش کردند و علیه آنان افشا نمودند که منجر به کشته شدن آنان شد. (كافي، ج‏۲، ص۳۷۱) 📌خداوند در قرآن کریم در مورد عذاب جهنم از تعابیر مختلفی مانند عذاب الیم (دردناک)، عذاب مهین (خوار کننده)، و … یاد کرد اما در این آیه از عذاب حریق (آتشی که می‌سوزاند و اثر از خود برجای می‌گذارد) تعبیر کرد. چون با توجه به اینکه عذابها باطن عمل خود آنان است، این سخن آنان و نیز آن پیامبرکُشیِ آنان چنان گزنده است که اثری بسیار نامطلوب در جامعه باقی می‌گذارد و می‌سوزاند و نابود می‌کند؛ و این همان عذاب حریق است. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 آفرینش درخت برای انسان امام صادق علیه السلام: 🍃 «... وَ خُلِق لَهُ (للانسان) الشّجرُ فَکُلِّفَ غَرْسَها وَ سَقْیَها وَ القِیامَ عَلَیها...». 🍃 درخت برای انسان آفریده شد پس او مکلف گردید به؛ کاشتن درخت، آب دادن درخت، مواظبت نمودن درخت. 📒 بحار الانوار ج 3 ص 86 🌴 15 اسفند روز درختکاری 🌴 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 کاشت درخت به هر قیمتی پيامبر خدا صلى الله عليه وآله: 🍃 «إِنْ قَامَتِ السَّاعَةُ وَ فِي يَدِ أَحَدِكُمُ الْفَسِيلَةُ فَإِنِ اسْتَطَاعَ أَنْ لَا تَقُومَ السَّاعَةُ حَتَّى‏ يَغْرِسَهَا فَلْيَغْرِسْهَا». 🍃 اگر در دست يكى از شما قلمه درختى است و قيامت نزديک شد، در صورتى كه می تواند پيش از برپايى قيامت آن را بكارد، بايد اين كار را انجام دهد. 📚 مستدرک الوسائل ج 13 ص 460 🎄 15 اسفند روز درختکاری 🎄 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌴اهمیت درخت و درختکاری در اسلام یکی از زیبایی‌های دین مبین اسلام، کامل بودن آن است. به تعبیر دیگر، در این دین هیچ چیز ارزشمندی نادیده گرفته نشده و از قلم نیفتاده و هر چیز به میزان اهمیت آن مورد امر یا نهی قرار گرفته است. 🌱 یکی از نعمتهای الهی که در قرآن کریم بسیار بر آن تأکید شده است، درخت است. گرچه در نظر نخست، درخت، موضوع قابل توجه و دقت نظری نیست كه یک دین جاویدان در عصر جاهلیت بر اهمیت آن تأکید ورزد، اما دقت فزون تر نشان می‌‏دهد که این نعمت الهی، یكی از زیباترین مظاهر خلقت و جلوه ای از تجلیات آفریدگار عالم است. درخت از گرانبهاترین آفریده های خداوند دانا برای انسان است و به دلیل نقش حیاتی كه در زندگی تمامی موجودات زنده، به خصوص انسانها دارا می باشد در اسلام مورد توجه خاص قرار گرفته است. 🌿 درخت نماد آبادانی و شاخص سرسبزی و خرمی، و مظهر زندگی، و باعث لطافت هوا و موجب آسایش و رفاه انسان و صفا و پاكی طبیعت می باشد. به همین خاطر یكی از مواهب و نعمتهای خداوند در آخرت، و یكی از ویژگی‌های بهشت و رضوان حق تعالی كه در آیات كریمه و روایات شریفه بارها به آن اشاره شده است، درخت می باشد: 🔸 «وَ بَشِّرِ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذی رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَ لَهُمْ فیها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فیها خالِدُونَ» «به كسانى كه ایمان آورده، و كارهاى شایسته انجام داده‌‏اند، بشارت ده كه باغهایى از بهشت براى آنها است كه نهرها از زیر درختانش جاری است. هر زمان كه میوه‏اى از آن، به آنان داده شود، مى‏‌گویند: این همان است كه قبلا به ما روزى داده شده بود. [ولى اینها چقدر از آنها بهتر و عالی تر است.] و میوه‏‌هایى كه براى آنها آورده مى‏‌شود، همه (از نظر خوبى و زیبایى) یكسان اند. و براى آنان همسرانى پاك و پاكیزه است، و جاودانه در آن خواهند بود.» امام صادق علیه السلام به مفضل می فرماید: «... مَعَ مَا فِی النَّبَاتِ مِنَ التَّلَذُّذِ بِحُسْنِ مَنْظَرِهِ وَ نَضَارَتِهِ الَّتِی لَا یعَدُّ لَهَا شَی‏ءٌ مِنْ مَنَاظِرِ الْعَالَمِ وَ مَلَاهِیهِ» «نگریستن به گلهای رنگارنگ و درختان سرسبز و خرم، چنان لذتی به آدمی می بخشد که هیچ لذتی را با آن برابر نمی توان کرد» 📕بحار الانوار ج 3 ص 129 از امام کاظم علیه السلام نیز نقل شده است که فرمود: «ثَلَاثٌ یجْلِینَ الْبَصَرَ: النَّظَرُ إِلَى الْخُضْرَةِ وَ النَّظَرُ إِلَى الْمَاءِ الْجَارِی وَ النَّظَرُ إِلَى الْوَجْهِ الْحَسَنِ» «سه چیز، چشم را جلا می بخشد [و بر روشنایی آن می افزاید]: نگریستن به گیاهان خرم و سرسبز، نگاه به آب جاری، و نظاره کردن صورت زیبا.» 📗روضة الواعظين ج 2 ص 308 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃