dbc_37e208addfa271c968f381ee7d8ce80b.mp3
1.78M
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#امام_زمان (عج)♥️
#جمعه
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
😍 دورۀ کودکی، دورۀ ارضای نفسانیت کودک🧗♂
🖋 آیتالله محیالدین حائری شیرازی
🌱 ما در وجودمان دو بخش داریم : طبیعت و فطرت. گاهی شما گیاهی را در گلدان مینشانید تا شاخه بزند و برگ بدهد. سپس آن را برمیدارید و در مزرعه، باغ یا باغچه میکارید. دورهای که این نهال در گلدان است، طبیعت انسان است. این گلدان، نمادِ تعلقات ماست. طبیعت در انسان بهمعنای تعلقات و علاقه به دنیا است. این تعلقات، ما را محبوس و محدود میکند و جلوی رشدمان را میگیرد.
🌱 شما سَروِ زینتی را دیدهاید که در گلدان میگذارند؛ اگر این سرو، پنجاهشصت سال در گلدان باشد، چقدر رشد میکند⁉️ انسان هم وقتی در بندِ تعلقاتش است، به همین اندازه، رشدش محدود میشود. اگر درخت نارنج و پرتقال سی سال در گلدان بماند، گاهی شکوفهای میکند، اما میوه نمیدهد!
🌱 تعلقات انسان، مثل گلدانی است که اجازه نمیدهد ریشهها از آن خارج شوند و به واقعیت و فضای جهان بزرگ ربط پیدا کنند.
🌱سپری کردن این دوره برای هرکسی لازم است. هرکسی بدون استثنا باید دورهای در گلدان این تعلقات باشد. منتها مثل این است که شما گیاه را مدتی در گلدان پرورش میدهید؛ یکیدو سالش که میشود، از گلدان برمیدارید و در محل اصلی میگذارید.
🌱 انسان هم یک مرحلۀ طبیعت دارد که دورۀ کودکی او است. در این دوره باید در گلدان باشد؛ شرط رشدش است! زیرا بهتر پذیرایی و کنترل میشود. مرتبتر میتوان به آن آب داد. دورۀ بازی و شادی و تفریح بچهها است. در این دوره باید بگذارید بچه در حال خودش باشد.
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
🌸 «تربیت اولاد را پیش شما کوچک کردند. تربیت اولاد بالاترین چیزی است که در همهی جوامع از همهی شغلها بالاتر است👌.
😍 هیچ شغلی به شرافت مادری🧕 نیست و اینها منحط (پست) کردند این را.
این خیانت بزرگی است که به ما کردند و به ملت ما کردند.
🍃 مادرها را منصرف کردند از بچهداری...
بچهداری را یک چیز منحطی حساب کردند؛ در صورتی که از دامن همین مادرها مالک اشتر پیدا میشود، از دامن همین مادرها حسین بن علی پیدا میشود...»
📖 صحیفه امام خمینی؛ ج۷، ص۴۴۷
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
8.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 چه زمانی باید فاتحهی #تربیت_فرزند را خواند⁉️🧐
✅ حجتالاسلام تراشیون در #صراط👆 پاسخ میدهند...
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
✳ از مهمترین ارکان تربیت در دوران نوجوانی و بلوغ...
💠 مولی امیرالمؤمنی علی علیه السلام:
✅ مَعَ اَلْفَرَاغِ تَكُونُ اَلصَّبْوَةُ.
⬅ همراه بیکاری و فراغت، تمایل به خواسته شیطانی حاصل میشود.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۶۹۸
پ.ن: یکی از اولیای الهی در منزل نشسته بود، دیدند که ایشان برخواست و شروع کرد به بافتن ریشههای بازشدهی فرش (در سن بیش از 90 سالگی!)
به ایشان گفتند: آقا شما چرا؟
اولاً چیز خیلی مهمی نیست، در ثانی بگذارید ما انجامش میدهیم!
ایشان (با آن جلالت کمنظیر مقام معنویشان در پاسخ فرمودند):
نه!
دیدم نفسم بیکار است، و نفس اگر بیکار باشد، کار دستت میدهد!
لذا خواستم مشغول باشم.
شخصیتی با آن درجه از معنویت و توحید و عبودیت، با آن اشتغالات عبادی کمنظیر و قدرت روحی، چنین از بیکار شدن و فعالیت قوای نفسانی بیمناک هستند!
وضعیت من و امثال من چه خواهد بود اگر بیکار باشیم...
بیکاری و خلوت در عصر مدرینته با موجودی به نام تلفن همراه، بلایای عظیمی برای روح آدمی به دنبال میآورد
و البته این بیکاری، مفاسد متعدد دیگری نیز در پی دارد
و در مسئله تربیت نیز به خصوص در سنین نوجوانی و بلوغ این، مشغول کردن هوشمندانهی نوجوان به اموری که هم جذاب باشند و هم مفید از ارکان تربیت در این دوره هست (قابل توجّه والدین و مربیان!)
که البته، با توجه به آنچه در خصوص آن عالم ربّانی و ولی خدا بیان شد، تا دم مرگ نیز باید انسان هواسش از این بابت به خودش باشد!
خلاصه به قول آن عالم ربّانی یادمان باشد:
نفس که بیکار شد، کار دستت میدهد!
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
💠 سلسله یادداشتهای #ولایت_فقیه (قسمت چهارم: وجوب تأسی مؤمنان به پیامبر اکرم (ص))
🖋 حجتالاسلام دکتر ابراهیم کلانتری
📍استاد #دانشگاه_تهران و تولیت حرم مطهر #شاهچراغ علیهالسلام
💠 «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الآْخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِيراً»( آیه ۲۱ سوره احزاب)
🔸 قرآن کریم در این آیه، شخصیت، زندگی و سلوک فردی و اجتماعی پیامبر(ص) را اسوه، نمونه و الگوی حسنه برای همه مؤمنان معرفی می نماید و به ترسیم یک اصل بنیادی برای زندگی مؤمنانه در همه اعصار می پردازد که براساس آن، مؤمنان باید در سخن، عمل و در همه افعال و تعاملات خود، پیامبر(ص) را الگو قرار داده و زندگی فردی و اجتماعی خود را در همه ابعاد بر اساس این الگوی کامل به سامان برسانند.
🔸 عبارت «لقدکان لکم» در آغاز آیه شریفه، افزون بر دو تاکید به وسیله «لام» و «قد»، بر استقرار و استمرار در گذشته دلالت دارد که به معنای تکلیف ثابت و همیشگی است.
🔸 بیشتر مفسران قرآن، این آیه را دلیل روشنی بر وجوب اقتدا و تأسی مؤمنان به پیامبر(ص) هم در عقاید و اصول دین، هم در اخلاق و صفات نیکو و هم در افعال و اعمال صالح اعم از فردی و اجتماعی دانسته اند. آنچه از این حکم استثناء گردیده صرفاً اعمال ویژه ای است که اختصاص به شخص آن حضرت داشته و مؤمنان از آن معاف شده اند.
💠 به دو صورت می توان از این آیه در موضوع ولایت فقیه استفاده کرد:
🔸 ۱ - بررسی و تحلیل عملکرد و سلوک عملی پیامبر(ص) در حوزه اداره جامعه اسلامی در عصر خویش
▫️ ۱-۱: بنابر گواهی تاریخ و باور عموم مسلمانان، پیامبر(ص) در عصر خویش به تأسیس حکومتی بر اساس آموزه های وحیانی اقدام نموده، خود در رأس این حاکمیت قرار داشته و مؤمنترین، آگاهترین و تواناترین اصحاب خویش را به مناصب سیاسی آن حاکمیت، گماشته است.
▫️ ۱-۲: در باور آن حضرت، حاکمیت بر شئون مختلف جامعه اسلامی جز از طریق نصب الهی، مشروع و مجاز نمی باشد. بههمین دلیل در سیره عملی پیامبر(ص) و باور مؤمنان صدر اسلام، نه از تفکر جدایی دین از سیاست، نشان و یا گزارشی دیده می شود و نه از تفکر دخالت رأی و انتخاب مردم در مشروعیت حاکم و حاکمیت سیاسی.
🔸 ۲ - بررسی و تحلیل آموزه ها و رهنمودهای پیامبر(ص) در حوزه اداره جامعه اسلامی
▫️ ۲-۱: افزون بر سلوک عملی، سخنان و رهنمودهای پیامبر(ص) نیز به روشنی بیانگر این حقیقت است که در نگاه اسلام، حاکمیت بر شئون مختلف جامعه اسلامی فقط در پرتو تشریع الهی مشروع و مجاز می گردد. سخن پیامبر(ص) در زمان نصب امام علی(ع) به امامت امّت، در غدیرخم، مویّد این مطلب است که حاکمیت بر امور جامعه اسلامی در پرتو نصب الهی مشروعیت می یابد( علامه امینی، الغدیر، ج۱، ص ۳۵)
▫️ ۲-۲: پیامبر(ص) مبنای کلّی حاکمیت سیاسی در اسلام را برای همه اعصار بر عهده فردی اَعلَم از آن امت میدانند.( کتاب سلیم بن قیس، ص۱۱۸)
▫️ ۲-۳: حضرت، ملاک تقدّم در هر کاری را با فضیلتتر بودن شخص نسبت به سایرین عنوان میکنند. (علامه امینی، الغدیر، ج۸، ص ۲۹۱)
▫️ ۲-۴: در نگاه پیامبر(ص) نه فقط در مسأله حاکمیت و رهبری امّت، که حتی در عهده داری سایر مسئولیتهای اجتماعی نیز ملاک تقدم و بر عهده گرفتن مسئولیت، برتری در فضایل و آگاهی بر کتاب خدا و سنّت پیامبر(ص) است. (علامه امینی، الغدیر، ج۸، ص ۲۹۱)
✅ نتیجه: وجوب تأسی عملی امت اسلامی به پیامبر اکرم(ص) در موضوع حاکمیت سیاسی مستلزم این است که در رأس حاکمیت با فضیلت ترین و عالم ترین شخص به کتاب خدا و سنّت پیامبر(ص) قرار گیرد. چنین حاکمیتی در سیره عملی و نظری پیامبر(ص)، حاکمیتی مشروع و الهی شمرده شده و آیه شریفه همه مؤمنان در همه اعصار را مکلّف به تبعیت و تأسی از این سیره نموده است. تردیدی نیست که در عصر حضور پیامبر(ص) شخص آن حضرت واجد چنین ویژگی هایی می باشد و پس از وی، اوصیاء گرانقدر او و در غیاب آن حضرات، عالم ترین دین شناسان عادل و پرهیزگار از چنین ویژگی هایی برخوردار می باشند. بنابراین، عمل به تکلیفی که آیه شریفه عموم مؤمنان را بدان مکلّف ساخته، در حوزه اداره جامعه دینی در عصر غیبت آنگاه تحقّق عینی می یابد که در رأس امور چنین جامعه ای عالم ترین و بافضیلت ترین دین شناسان این عصر قرار گیرد. چنین حاکمیتی بر اساس آیه شریفه حاکمیتی مشروع و الهی خواهد بود.
♦️ پ.ن: این یادداشت بر اساس سخنرانی حجتالاسلام دکتر ابراهیم کلانتری، در سلسله جلسات ولایت فقیه (پنجشنبهها ساعت ۸ تا ۱۰ در حرم مطهر #شاهچراغ علیهالسلام)، توسط مهندس امیر عباس حقیقی تنظیم شده است. شرکت در این جلسات به عموم علاقهمندان به ویژه #اساتید، #طلاب و #دانشجویان پیشنهاد میشود.
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
🔴 یادداشتهای معلمی من (قسمت یکصد و چهاردهم: معلمیام را نردبان🏗 نکردم😊)
🖋 دکتر اسماعیل کلانتری
⭕️ مدتی پیش (به نظرم تابستان ۱۴۰۱) دوست و برادر عزیزم، دکتر فُلانی (عمدا از ذکر نام پرهیز میکنم)، یکی از مسؤولین دانشگاهِ فرهنگیانِ فارس، صدایم کرد و گفت فراخوانی دادهایم برای فرهنگیانی که مایلند از آموزش و پرورش به دانشگاه فرهنگیان مأمور شوند. نظرش بود بنده هم در تیم مصاحبهکننده باشم و با تعدادی از این بزرگواران مصاحبهی گزینشی انجام دهم. یکی از سؤالاتی که بنده در مصاحبه از افراد میپرسیدم این بود👈: آیندهی خودت را در دانشگاه فرهنگیان چگونه میبینی⁉️ هدفم از این سؤال، درکِ نگاهِ راهبردی و بلندمدتِ متقاضی و نیز انگیزهی شغلیِ او بود🙃. البته پاسخهای متفاوتی از عزیزان دریافت میکردم؛ اما یک پاسخ در نظرم عجیب و کمی تا قسمتی یا حتی خیلی خیلییییییییییی خطرناک🌩 آمد‼️
💢 ماجرا این بود که وقتی این سؤال را از یکی از متقاضیان پرسیدم، پاسخ داد: بَهارِسّون (دقیقا با همین تلفظ‼️). همکار کناریام (که رئیس یکی از پردیسهای دانشگاه فرهنگیانِ فارس بود و بنده عمدا از ذکر نامش پرهیز میکنم) متوجه منظورش نشد؛ لذا ازش پرسید: کجا⁉️ من به جای آن متقاضی پاسخ دادم: منظورش میدانِ بهارستان است. یعنی مجلس (توضیح اینکه مجلس شورای اسلامی در مجاورت میدانِ بهارستانِ تهران واقع شده است)‼️ یعنی میخواهد نمایندهی مجلس شود‼️ این را که گفتم گویا چند حبه قند در دل آن متقاضی محترم آب شد؛ لذا لبخندی زد و نگاه عاقل اندر سفیهی هم به ما انداخت😅، که من احساس کردم گویا در خیالش همین الانم او وکیلِ مردم هست و ما موکّلینِ بیچاره که برای حل مشکلی به او مراجعه کردهایم😂. همکارِ بغل دستیام متعجبانه او را نگاه میکرد؛ که خیلی صریح ادامه داد: میخواهم یکی دو سالی در دانشگاه فرهنگیان باشم و از نردبانِ ترقّی بالا بروم🏗.
☘ من که بدون تردید، او را رد کردم‼️ راستش این نگاهِ نردبانی به شغل، برای هر شغلی، سَمّ است؛ و برای معلمی سَمِّ کُشنده🐍. این نگاه آنقدر خطرناک است که معلمی را که باید همهی فکر و ذکرش را به تعلیم و تربیتِ متربیانش معطوف کند، به فردی فرصتطلب تبدیل میکند که همه چیز و همه کَس را همچون دستاویزی میبیند که باید از آن برای بالا کشیدنِ خودش و کنار زدنِ دیگران استفاده کند😕.
🍃 من گاهی در بین بعضی همکارانم میشنوم که میگویند ما در کار معلمیمان پیشرفتی نداریم😐. من این نگاهِ نردبانی را نه میپسندم و نه اساسا درست میپندارم. پیشرفت در معلمی، نه در ارتقای سلسله مراتب و نه در رفاه مادی، بلکه در تربیت کمّی و کیفیِ همان متربّیانی است که هر روز به ذوق و عشقِ مربّیشان و کلاسشان از خواب بیدار میشوند، صفحهی سفید وجودشان را به او میسپارند و معلمشان را همچون فرشتهای دوست دارند😍. من دوست ندارم این تعبیر را استفاده کنم، اما شنیدهام که بعضی در توصیفِ عشق و علاقهی متربیان به مربی، از واژهی پرستیدن استفاده میکنند😇. قدردانی از این نعمتی که خدا ارزانیِ تو کرده، بزرگترین پیشرفت💪😊 است؛ و دستاویز کردنِ آن برای مقاصدِ دیگر، بزرگترین پَسرفت😶.
✅ چه بسیار آدمهایی را دیدمام که با این نگاه نردبانی، زمین خوردهاند؛ و چه بسیار آدمهایی را دیدهام که خودشان را در آغوش خدا انداختهاند و پرواز کردهاند☺️.
انشاالله ادامه دارد...
🔻 پ.ن: این فرمایش رهبر معظّم انقلاب حفظهالله خطاب به نمایندگان مجلس را هم در مذمّتِ نگاه نردبانی بخوانید👈: یکی از آسیبها این است که نماینده از اوّلی که وارد مجلس میشود، نقشهی رسیدن به فلان پستِ مثلاً اجرائی را در سر خودش بپروراند -که وزیر بشود، مدیر بشود، فلان [مسئول] بشود- نه، این وظیفهی نمایندگی بسیار مهم است. اگر انسان برای #خدا کار بکند و درست کار بکند، از وظایف اجرائی اهمّیّتش بیشتر است، یا لااقل در مواردی به قدر آنها اهمّیّت دارد. این جور نباشد که ما تا وارد مجلس شدیم، به فکر بیفتیم که خب حالا چه کار کنیم که مثلاً در مرحلهی بعد یا در فلان دولت به فلان پست [برسیم]؛ اینها آسیبها است.
🔻ما بر اساس این تفکرات و ایدهها، در #شیراز مدرسهای به نام #حنان تأسیس کردهایم. برای آشنایی با #حنان و #حنانیها به کانال ذیل بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/1762459696C9adcf1df6c
🔻یادداشتهای معلمی من را روزهای زوجِ هفته (به جز روزهای تعطیل) در کانال #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی) دنبال کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
🔻 قسمتهای اول تا صدم یادداشتهای معلمی من در گروه جهادی #شهید_محمد_علی_چمن_پیما منتشر شده است. برای مطالعهی آنها به این گروه بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3636658376Ccb7a74bf36
#یادداشتهای_معلمی_من
#دبستان
#پیش_دبستانی
#حنان
#دخترانه
#پسرانه
#تربیت_محور
#مهارت_محور
⭕️ این فرمایش رهبر معظّم انقلاب حفظهالله را هم در راستای قسمت یکصد و چهاردهم #یادداشتهای_معلمی_من بخوانید و ببینید چگونه خدا کسی را که خود را در آغوشش میاندازد، به پرواز درمیآورد 👇
🔻 در جمهوری اسلامی، هرجا که قرار گرفتهاید، همانجا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همهی کارها به شما متوجه است. چند ماه قبل از رحلت امام (رضوان اللّه علیه)، مرتب از من میپرسیدند که بعد از اتمام دورهی ریاست جمهوری میخواهید چهکار کنید. من خودم به مشاغل فرهنگی زیاد علاقه دارم؛ فکر میکردم که بعد از اتمام دورهی ریاست جمهوری به گوشهیی بروم و کار فرهنگی بکنم. وقتی از من چنین سؤالی کردند، گفتم اگر بعد از پایان دورهی ریاست جمهوری، امام به من بگویند که بروم رئیس عقیدتی، سیاسی گروهان ژاندارمری زابل بشوم حتّی اگر به جای گروهان، پاسگاه بود من دست زن و بچهام را میگیرم و میروم! و اللّه این را راست میگفتم و از ته دل بیان میکردم؛ یعنی برای من زابل مرکز دنیا میشد و من در آنجا مشغول کار عقیدتی، سیاسی میشدم! به نظر من بایستی با این روحیه کار و تلاش کرد و زحمت کشید؛ در این صورت، #خدای متعال به کارمان برکت خواهد داد.
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
🔴 تربیت جنسی کودکان 👶
🖋 سارا خرّم
📍 مدیر دبستان دخترانه #حنان شیراز (#تربیتمحور- #مهارتمحور) و فعال حوزه #تعلیم_و_تربیت
قسمت دوم 👇
✔️عوامل خطر در تربيت جنسی 🚨❓
1⃣ کنجکاوی پرخطر
2⃣ همسالان پر اطلاع
3⃣ آزارگری جنسی
4⃣تفکر عدم نیاز به تربیت جنسی
5⃣برنامه دشمن در ترویج فحشاء
✔️ 1⃣کنجکاوی پرخطر ⚠️
✍ کنجکاوی ممکن است براثر عوامل محیطی و روابط اجتماعی و ارتباط های نزدیکی شکل بگیرد و این کنجکاوی میتواند کاملاً خطرناک باشد.
✔️2⃣ همسالان پر اطلاع 👬💬
✍در دوره شیوع کرونا😷،به سبب الزامات غیرحضوری، سطح دسترسی فرزندان به فضای مجازی 📱افزايش یافت و در مواردی براثر فقدان نظارت والدین، متاسفانه اطلاعات نامناسب زیادی در اختیار برخی از دانش آموزان قرار گرفت.❌
انشاالله ادامه دارد.
🔻 پ.ن: این یادداشتها برگرفته از دورهی آموزشیِ حجتالاسلام دکتر علی صادقی سرشت، عضو هیئت علمی گروه #روانشناسی_اسلامی #پژوهشگاه_قرآن_و_حدیث، تدوین و آمادهسازی مطالب برای انتشار در #صراط توسط خانم فاطمه رضایی، دانشجوی روانشناسی #مؤسسه_آموزش_عالی_فاطمیه انجام شده است.
🔻 یادداشتهای #تربیت_جنسی_کودکان را روزهای فرد هفته (به جز روزهای تعطیل) در کانال #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)👇 دنبال کنید.
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
نقد مبانی تربیت جنسی در غرب دانشگاه علوم قضائی تهران 230504_1.mp3
36.84M
🎙 نقد مبانی #تربیت_جنسی در #غرب
➕ حجتالاسلام محسن مجتهدزاده
📍 تهران |دانشگاه علوم قضائی
📋 ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
🔗 من خیلی در انتشار این سخنرانی تردید داشتم، چون از بعضی تعابیر سخنران محترم و اینگونه فاش صحبت کردن، احساس خوبی ندارم😐؛ اما در مجموع آگاهی از محتوای بحث را برای #معلمین، #مربیان، #والدین و سایر فعالان #تعلیم_و_تربیت لازم دیدم👆.
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
⭕️ راهکارهایی برای ایجاد #زیست_عفیفانه (قسمت نخست🌸)
🖋 علی مصباحی
📋 مباحث ذیل در پاسخ به این پرسش ارائه شده است که برای ایجاد #زیست_عفیفانه در شرایط کنونی کشور چه باید کرد⁉️
1⃣ تشکیل #ستاد_رزم_فرهنگی:
دشمن در بیرون مرز و ایادیاش در درون، در حال اجرای یک جنگ ترکیبی همهجانبهی بسیار حساب شده علیه ارکان این ملت و نظام هستند، چه در حوزهی اقتصاد و چه در حوزهی سیاست و چه در حوزهی به خصوص فرهنگی که در حقیقت بنا بر فرمایش رهبر معظّم انقلاب حفظهالله به نوعی، زیربنای اقتصاد و سیاست نیز میباشد[1]!
در این شرایط که دشمن از همهی ظرفیتهای داخل و خارجی در جنگِ ترکیبی خود به صورت منسجم و هدفمند بهره میبرد، قاعدتاً باید ما نیز در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، تشکیل ستاد رزم فرهنگی بدهیم.
در این ستاد چهار #حلقه باید تشکیل شود.
1. #حلقهی_محتوایی_و_تحلیلی📜:
این حلقه باید در هر موضوع، کارشناسان زبدهی خاص خود را داشته باشد تا به خوبی رصد کند که دشمن در هر موضوع فرهنگی، روی چه مواردی تمرکز کرده و حملاتش بر چه عناصر فرهنگی و با چه روشهایی صورت میگیرد، اهداف هر یک از این حملات کدام اقشار جامعه هستند و پاسخ محتوایی به این حملات کدام است. بدیهی است که این حلقه باید اطلاعات میدانی بسیار دقیقی از انواع حملات فرهنگی دشمن در هر موضوع که در اینجا به صورت ویژه بحث #عفاف و #حجاب و #غیرت است داشته باشند و کاملاً توانا باشند که پاسخ متناسب برای اقشار مختلف را نیز از حیث محتوایی ارائه نمایند.
2. #حلقهی_تبدیل_محتوا_به_محصول📦:
پس از تهیه محتوای مورد نیاز برای پاسخ به این حملات، این حلقه با جلسات مشترک با حلقهی اول باید ضمن فهم عمیق جانمایهی محتوای پاسخها، با مشورت حلقهی نخست، این محتواهای خام را به محصولات مناسب برای ارائه به اقشاری که مورد حمله واقع شدهاند تبدیل نمایند.
تمام توصیههای متعدد و عمیق رهبری معظّم انقلاب در مقولهی هنر متعهّد و ویژگیهای یک اثر هنری تراز #انقلاب_اسلامی میبایست در این حلقه مورد دقت نظر و تأمل ویژه قرار گیرد. (به خصوص توصیه مؤکّد ایشان مبنی بر این که هدف وسیله را توجیه نمیکند و فی المثل برای جذب در یک محصول فرهنگی نمیشود از عناصری که مرضی شارع نیست (ولو که برای مخاطب بسیار جذّاب باشد) بهرهبرد و از خطوط قرمز و اصول به بهانه جذب عقبنشینی کرد!) [2]
3. #حلقهی_توزیع_محصول🚛:
این حلقه باید با داشتن جلسات با حلقههای اول و دوم اولاً مشخص کند که هر یک از این اقشاری که مورد حمله دشمن در مقوله فرهنگ عفاف و حجاب و غیرت قرار گرفتهاند بیشتر از چه ناحیه آسیب خوردهاند و نیاز به چه مدل محصول فرهنگی دارند (کتاب، پادکست، مستند و...)،
سپس باید بتوانند دو کار انجام دهند.
👈نخست در بسترهایی که این اقشار مختلف بیشتر این حملات را دریافت کردهاند نفوذ کرده و بتوانند محصولات فرهنگی دفاعی را به خوبی میان این اقشار در همان بسترها توزیع نمایند.
👈دو اینکه، با یک شیب ملایم کاری کنند تا این اقشار تحت آسیب، به بسترهای خودی اعتماد بیشتری نمایند و جذابیت لازم هم این بسترهای خودی کسب نمایند تا اندکاندک میزان حضور اقشار مختلف تحت حملهی فرهنگی دشمن در بسترهای خودی بیشتر گردد.
4. #حلقهی_بازخورد_محصول↪️:
این حلقه دارای اهمیت فراوانی است که متأسفانه در فعالیتهای فرهنگی حکومتی به آن بهای چندانی داده نمیشود!
در این حلقه، باید به خوبی بازخوردگیری شود، اولاً آیا محصول تولید شده اثر مطلوب و مورد نظر را بر دریافتکنندهاش داشته؟ اگر نه، ضعف از محتوا بوده و یا قالب؟
در ثانی، آیا فرآیند توزیع، به شکل مطلوب انجام شده و اکثر مطلق جامعهی هدف، آن محصول فرهنگی را دریافت کردهاند؟ اگر نه علت را بیابد!
گزارشات این حلقه که باید با فرآیندهای دقیق علمی تهیه شود، میبایست به تناسب به دست سه حلقهی دیگر برسد تا رویههای خود را به خوبی بر اساس آن اصلاح نمایند.
پ.ن:
[1] همه چیز مترتّب بر فرهنگ است. فرهنگ حاشیه و ذیلِ اقتصاد نیست، حاشیه و ذیلِ سیاست نیست، اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل بر فرهنگند؛ به این باید توجّه كرد. (بیانات در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹)
[2] به عنوان نمونه، به این استفتا توجه فرمایید:
سؤال: آیا میتوان مصرف موسیقی حرام را برای امری مهمتر، همچون مقابله با هجوم فرهنگی و سیاسی غرب برای مدّتی یا برای مردم منطقهای جایز دانست؟
جواب: این تشخیص، تشخیص غلطی است؛ اینکه تصوّر کنیم حرامی را مدتی در جامعه رواج دهیم، به خیال اینکه بعد از مدتی، آن را جمع میکنیم و آن تهاجم فرهنگی هم انجام نمیگیرد، از خطاهای فاحش است. متأسفانه گاهی بین اهل فرهنگ نیز چنین تدبیرهای غلطی دیده میشود. (مکاسب محرمه، ج۳۲۳، ص۴)
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
`https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c