👤مرحوم علامه حسن زاده آملی؛
🔹️انقلاب اسلامی ایران، بین الطلوعین حکومت جهانی امام زمان(عج)است.
🔹️اگر ظهور دفعی واقع می شد، بشریت ظرفیت تحمل نور وجودی ایشان را نداشت.
@serat_zanjan
⭕️نقدی بر رویکرد عدالتخواهانه حجت الاسلام محسن قنبریان نسبت به نگاه سطحی روسای دو قوه(مجریه و قضاییه):
👆👆👆
✍️ اصغر زمانی
♨️بنظر می رسد سخنان آقای قنبریان خود مصداق ذبح عدالت با حربه عدالت خواهی است.
🔹اولا شخص عدالتخواه خود باید رفتار عادلانه داشته باشد؛ آیا تخریب تلاش های مجاهدانه روسای قوا با عنوان #رابین_هود بازی از مصادیق عدالت است؟!
🔹ثانیا باید به آقای قنبریان گفت که "شنیدن کی بود مانند دیدن" مسئولی که از نزدیک محرومیت و نیازهای اقشار مستضعف را نبیند آیا میتواند برنامه جامع و مفیدی برای این گروه از مردم تدوین و اجرا کند!؟
🔹ثالثا عدالت فقط جنبه اقتصادی ندارد بلکه عدالت در حضور اجتماعی و در دسترس اقشار مختلف مردم بودن و جوابگویی به مطالبات آنها نیز یکی از وظایف مسئولین است که متاسفانه روسای قبلی با پشت پا زدن به آن به شدت به چنین مقوله هایی ضربه زدند و از اعتماد مردم به نظام اسلامی کاستند.
❌نکته آخر اینکه تک بعدی و خام نگری به مقوله عدالت از مصادیق بارز بی عدالتی در مورد عدالتخواهی است که متاسفانه بسیاری از مدعیان عدالتخواهی مبتلای به آن هستند.
@serat_zanjan
💻 #ویترین
⭕️ بازنشر منتخب مواضع روحانیون و طلاب فعال مجازی در هفته اخیر
🔻🔻🔻
👤 آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی، ضمن بیانیهای در محکومیت حمله تروریستی به نمازگزاران قندوز افغانستان:
🔷 بر همه مسلمانان با هر مکتب و اندیشهای، خصوصا بر عالمان و دولتمردان مسلمان فرض است که رفتارهای وحشیانه این گروههای مدعی اسلام را محکوم کنند تا نام مقدس اسلام، این آیین رحمانی و انسانساز، بیش از این بدنام و آلوده به این توحشها نشود.
بر همه سازمانهای بینالمللی و دولتها نیز فرض است که تمام توان خود را برای جلوگیری از این ستمها و جنایتها به کار بگیرند. چنین رفتارهای وحشیانهای فقط به سود قدرتهایی است که سعی دارند حضور مداخلهگرانه در افغانستان داشته باشند و بر آلام این مردم بیپناه بیافزایند. نتیجه سکوت امروز، آینده تلختر و سیاهتر برای این مردم مظلوم و کل منطقه و جهان اسلام است.
«وَ سَیَعلمُ الذینَ ظَلموا أیَّ مُنقَلبٍ یَنقلِبونَ» (آیه ۲۲۷ سوره شعراء).
👤آیتالله سید محمد حسینی زنجانی، در محکومیت حمله تروریستی به نمازگزاران قندوز افغانستان نوشتند:
🔹جنایاتی که از بدو تاریخ در لوای خلافت بنی امیه و بنی عباس در لباس اسلام و با شعار قرآن واقع می شد، امروز نیز تحت پرچم دولت اسلام صورت می پذیرد، حال آنکه نه تنها اسلام بلکه هر دین و آیینی و حتی فطرت آدمی از این گونه اعمال غیر انسانی بیزار است...
🔻🔻🔻
💢 مواضع حوزویان فعال رسانه ای؛
👤 محمدنقی یارمحمدی، با انتشار فیلم مصاحبه شهید یوسف قربانی نوشت:
🔷 در مصاحبه اش خود را فاقد علم و سواد و عاری از نور و معنویت معرفی میکند ولی از ابیات خاقانی که در آخر مصاحبه می خواند می توان لایه ای از معرفت والا و روح بی آلایشش را نظاره کرد؛
در مسلخ عشق جز نکو را نکشند
روبه صفتان زشت خو را نکشند
گر عاشق صادقی ز کشتن مگریز
مردار بود هر آنکه او را نکشند
👤 کریم خانمحمدی، در واکنش به آسمانی شدن علی لندی نوجوان فداکار ایذهای:
🔷 انسانیت و ایثار همواره زنده است.
👤 مجید نقیلو، در انتقاد از خرافهپرستی عدهای درباره اهل بهشت شدن با تبریک ماه ربیعالاول:
🔷 ظاهرا "بهشت پیامکی" کم هزینهتر از "بهشت عمل صالح" است.
👤 سعیدغفاری، در واکنش به دوقطبی سازی در برخی مسائل جامعه:
🔷 دو قطبی سازی در جامعه کار ابلیس است.
عمل خطا را نقد کنیم و نه، انسان مومن را.
👤 علی اصغر اسلامی تنها، به مناسبت ارتحال علامه حسنزاده آملی:
🔷 درس بزرگ مهربانی حضرت ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی؛
علامه نام اتاقی را که همسر گرامی شان در آن آرمیده، بیت الرحمه نامیده است.
این روح ملکوتی در «بیت الرحمه» در کنار همسر قرار می گیرد تا باز مهربانی کند و مهربانی بیند.
شاید راز این تصمیم در فص آخر باشد. علامه شارح و تکمیل کننده فصوصالحکم ابن عربی است و سر «فصّ حکمة فردیة فی کلمة محمدية» را نوشيده است عشق به همسر به مثابه یکی محبوب های سه گانه محمدی(ص) را شرح نموده و با «فصّ حكمة عصمتية في كلمة فاطمية» كار بزرگ شیخ اکبر را تکمیل کرده است.
شاید آخرین سخن آن سالک توحیدی درک هستی شناختی راز زوجیت و عشق به همسر باشد.
https://eitaa.com/serat_zanjan
🔻آقای ظریف! کار پژمردگی یک گُل نیست
🔸چند نکته درباره سخنان چهارشنبه شب دکتر ظریف در کلاب هاوس
👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/serat_zanjan/1060
🔻آقای ظریف! کار پژمردگی یک گُل نیست
🔸چهارشنبه شب همین هفته، آقای دکتر ظریف طی سخنانی در کلابهاوس گفت «در
مجلس گفتم که در برجام کلمه ساسپنشن (Suspension) نیست و این اشتباه از من بود، چهار بار یا سه بار کلمه ساسپنشن (تعلیق) در ضمیمه استفاده شده بود. این را مذاکرهکننده ما، به ما اطلاع نداده بود»!
🔹میفرمایند وجود این واژه در ضمیمه برجام را مذاکرهکنندهها به ما اطلاع نداده بودند! و توضیح نمیدهند که مگر خود ایشان در رأس مذاکرهکنندگان و مسئول و مدیر آنها نبودهاند؟!
🔹آقای ظریف! همین جا باید به سخنان شما در شورای روابط خارجی آمریکا اشاره کرد که خطاب به آنها (یعنی خطاب به دشمنان تابلودار ایران اسلامی و طرف مذاکرهکننده) گفته بودید، اگر در مذاکرات به توافق نرسید و حزب و گروه سیاسی شما در انتخابات پیروز نشود، «تندروها» قدرت را در دست خواهند گرفت! این سخن جنابعالی چه مفهومی داشت؟ پیام روشن اظهارات جنابعالی برای آمریکا این بود که اگر تندروها - بخوانید انقلابیون- قدرت را در دست بگیرند اهل باج دادن نیستند! معنای دیگر سخن شما این بود که گروه و جریان سیاسی شما اهل باج دادن است! با این حال چه کسی میتوانست از شما انتظار دستاوردی در برجام داشته باشد؟! لطفاً فاجعه برجام را در حد واندازه فراموشی کلمه ساسپنشن تقلیل ندهید، ماجرا فاجعهبارتر از این است.
🔹سایتهای مدعی اصلاحات و روزنامههای زنجیرهای که طی ۸ سال گذشته تنها مأموریتشان حمایت - کورکورانه و دستوری- از تمامی مواضع و عملکرد دولت آقای روحانی و بزک آمریکا و برجام بود، این روزها و بعد از اظهارات آقای ظریف به ترفند خندهداری روی آورده و ادعا میکنند که کلمه تعلیق در ضمیمه برجام آمده بود و ضمیمه را «حاشیه»! قلمداد میکنند و حال آنکه ضمیمههای برجام بخشهای جداییناپذیر و به بیان دیگر بخشهای اصلی برجام هستند و بایدها و نبایدهای برجام در همین چند بخش ضمیمه آمده است.
و بالاخره جناب ظریف ! ماجرای بلایی که برجام بر سر ملت و نظام آوار کرده است منحصر به بیخبری شما از واژه تعلیق در ضمیمه برجام نیست و باید گفت؛ کار پژمردگی یک گُل نیست،
دولت آقای روحانی و تیم هستهای ایشان، جنگلی را به آتش کشیده و سوزاندهاند!
✍علی اکبر اجرلو
@serat_zanjan
هدایت شده از روزنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صدا و سیما و مراجع تقلید!
اخبار سراسری موضع اخیر جناب آقای محمدجواد فاضل لنکرانی را در خلال مواضع دو تن از مراجع عظام تقلید (بعد از آیتالله علوی گرگانی و مقدم بر مواضع آیتالله شبیری زنجانی) پوشش داد و ایشان را در زمره مراجع تقلید قلمداد کرد!
🔶حاشیه روزنه
فارغ از مباحثی که در باب شرایط و فرایند مرجعیت و برخی مباحث تطبیقی و مصداقی در سالهای اخیر در حوزه مقدسه قم مطرح شده است، انتظار آن است که بازتاب اخبار مربوط به مرجعیت، حتما و قطعا طبق سیاستگذاری دقیق و مبتنی بر نظرات بزرگان حوزه و از جمله جامعه مدرسین باشد.
از این گذشته، تقدم و تأخر ذکر اسامی بزرگان و مراجع تقلید نیز نیازمند دقت فوقالعاده است و امید است مراتب و شؤون حوزوی این بزرگان مراعات گردد تا زمینه سوتفاهمهای احتمالی از بین برود.
@rozaneebefarda
⭕️نتایج اولیه انتخابات عراق
🔹بنا به برخی گزارشهای رسانهای نتایج انتخابات عراق به شرح ذیل است:
جریان صدر ۷۳ کرسی
ائتلاف سنی تقدم ۳۸ کرسی
ائتلاف دوله القانون ۳۷ کرسی
ائتلاف عزم ۱۵ کرسی
ائتلاف الفتح ۱۴ کرسی
جنبش امتداد ۱۹ کرسی
جریان حکمت ملی ۲ کرسی
ائتلاف النصر ۲ کرسی
حزب دموکرات کردستان ۳۲ کرسی کسب کردهاند.
🔶پیروزی قاطع و قابل پیشبینی مقتدی صدر و شکست قاطع و قابل تأمل جریان الفتح(از دست دادن حدود ۴۰ کرسی نسبت به انتخابات قبل) بسیار مهم و قابل تأمل است!
این نتایج نشان میدهد که جریان مقاومت عراق در فعالیتهای رسانهای و کنشگری سیاسی، موفق نبوده و نتوانسته در ساحت سیاسی رابطه عمیق و پایدار با طیفهای مختلف از جامعه عراق برقرار سازد./کانال روزنه
@serat_zanjan
⭕️ بر مدار ولی"از عصمت تا تخصص"
#سلسله_مباحث بررسی خلاهای اندیشه ای جریان عدالتخواه و حزب اللهی در مواجهه با مواضع رهبر معظم انقلاب؛
1️⃣ لزوم حاکم مقتدر
2️⃣ نخ تسبیح
3️⃣ شجره طیبه عصمت
4️⃣ سنت قبض و بسط الهی
5️⃣ ولی فقیه در شأن حاکم جامعه
🔸در شماره پیشین به این نکته اشاره کردیم که تبعیت از ولی فقیه مثل تبعیت از امام زمان(علیه السلام) میباشد؛ اما در این قسمت می خواهیم به این پاسخ مهم جواب دهیم که آیا ما موظف به تبعیت از همه نظرات ولی فقیه می باشیم یا اینکه تفاوتی در پذیرش نظرات ایشان وجود دارد و لازم نیست ما از همه نظرات ایشان تبعیت کنیم ؟
برای پاسخ به این پرسش مهم باید به یک نکته اساسی اشاره کنیم و آن نکته عبارتست از تبیین جایگاه و شئون ولی فقیه.
🔹ولی فقیه شئون مختلفی دارد؛ یک شان او عبارتست از شان فتوا دادن؛ شان دیگر او عبارتست از توصیه کردن و مشورت دادن بعنوان نظر شخصی ؛ و شان دیگرش عبارتست از حکم دادن بعنوان حاکم جامعه
🔺بنابراین میتوان گفت که نظرات ولی فقیه شامل سه دسته میباشد: توصیه شخصی ؛ فتوا ؛ حکم حکومتی
▪️ادامه مطلب 👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/serat_zanjan/1066
6️⃣ ولی فقیه "توصیه، فتوا، حکم"
🔸️بر اساس سنت فقهی و معیار عقلی؛ روشن است که در توصیه شخصی ولی فقیه لزومی بر تبعیت نظر ایشان وجود ندارد "هر چند که انسان عاقل همواره توصیه شخص حکیم را چراغ راه خود قرار می دهد"
🔺همچنین نظرات فتوایی ولی فقیه برای همه مردم جامعه لازم الاتباع نیست، بلکه لزوم تبعیت از آن مختص مقلدین ایشان است و سایر مردم نیز باید طبق فتوای مرجع تقلید خود عمل نمایند.
اما حکم حکومتی ولی فقیه برهمه افراد جامعه و حتی بر سایر مراجع تقلید نیز واجب است. یعنی اگر بر فرض فتوای مرجعی بر خلاف حکم حکومتی ولی فقیه باشد، آن مرجع نیز موظف است که فتوای خود را کنار گذاشته و طبق حکم حکومتی عمل نماید.
7️⃣ منشأ حکم حکومتی
🔸️ولی فقیه گاهی در برخی مسائل حکومتی، خودش نظر تخصصی دارد و همان را نیز اعلان میکند و گاهی نیز چنین نیست بلکه از نظرات متخصصان خبره استفاده کرده و بهترین نظرات را انتخاب کرده و بعنوان حکم حکومتی اعلان میکند.
🔺در لزوم تبعیت از حکم حکومتی ولی فقیه، فرقی در منشا حکم اعلامی از طرف ایشان وجود ندارد، زیرا فرمان اداره ماشین متحرک جامعه به عهده ایشان است و هر نظری را که ایشان صلاح بدانند باید در جامعه اجرایی شود و سایر صاحبان تخصص که نظری مخالف با حکم حکومتی رهبری دارند نیز باید از این حکم تبعیت کنند و الا جامعه دچار هرج و مرج و آشفتگی خواهد شد.
▪️ادامه دارد...
@serat_zanjan
✖️العامری: به هر قیمتی شده ما این نتایج ساختگی را نمیپذیریم.
🔻فارس/ «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق، امروز (سهشنبه)، در ارتباط با نتایج انتخابات این کشور بیانیهای صادر کرد.
🔹بر اساس گزارش خبرگزاری «ناس نیوز»، رئیس ائتلاف الفتح عراق اعلام کرد: «به هر قیمتی که شده، ما این نتایج ساختگی را نمیپذیریم و از آرای نامزدهای خود و رأیدهندگانمان با تمام قدرت دفاع خواهیم کرد».
🔹در بیانیه احزاب مذکور آمده بود: «در راستای پافشاری چارچوب هماهنگکننده بر درستی روند دموکراتیک و تحقق الزامات انتخابات زودهنگام که مرجعیت دینی خواستار آن شد و تأکید کرد که باید آزاد، امن و منصفانه باشد و از سوی دیگر در راستای پشت سر گذاشتن شبهات و مشکلات بزرگی که در انتخابات سال ۲۰۱۸ ایجاد شد و به یک بنبستی سیاسی انجامید و در نتیجه با وقوع رویدادهای تأسفباری در سال ۲۰۱۹ پایان یافت و همچنین به منظور حمایت از روند دموکراتیک و بیطرفی در انتخابات، ما تمام نکات فنی را به کمیساریای انتخابات ارائه کردیم».
🔸در ادامه عنوان شد: «کمیساریا متعهد شد که تمام مشکلات را با گامهایی عملی مرتفع کند؛، اما این نهاد به تمام آن اقدامات قانونی که اعلام کرده بود، پایبند نبود. بر این اساس، ما اعتراض خود را به نتایج و عدم قبول آن را اعلام میکنیم و برای جلوگیری از دستکاری در آرای رأیدهندگان اقدامات لازم را اتخاذ خواهیم کرد».
@serat_zanjan
May 11
#توئیت
✍️ تقی دژکام:
مهمترین بازیگر سیاسی این روزهای ایران، مرحوم آیتالله #مهدوی_کنی است و بس!
💢پ.ن
فارغ التحصیلان دانشگاه #امام_صادق (ع) الان، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی و رئیس بورس هستند./کانال صدای حوزه
@serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آقای قاضی برای همه، هم #علما، هم طلاب، هم مردمالگوست!!
🔹مرحوم میرزا علی آقای قاضی یکی از #حسنات دهر است؛
یعنی واقعاً شخصیت برجستهی علمی و عملی مرحوم آقای قاضی، حالا اگر نگوییم بینظیر، حقّاً در بین بزرگان کمنظیر است.
❗️ خب، ایشان علاوه بر مقامات معنوی و عرفانی خودشان، شاگردان زیادی را هم تربیت کردند که این خیلی با ارزش است؛ شخصیتهای بزرگی که ما بعضی از اینها را ملاقات کردیم، زیارت کردیم: مرحوم آقای طباطبائی، مرحوم آقای آسید محمدحسن الهی - اخوی ایشان - مرحوم آقای آمیرزا ابراهیم شریفی - که داماد مرحوم آقای قاضی بودند، در زابل بودند و جزو شاگردان برجستهی آقای قاضی بودند - مرحوم آقای حاج شیخ عباس قوچانی، و در این اواخر هم مرحوم آقای بهجت
❗️ مهمترین مسئله در این باب، این است که ما در بین سلسلهی علمی #فقهی و حِکمی خودمان در حوزههای علمیه - در این صراط مستقیم - یک گذرگاه و جریان خاصالخاص داریم که میتواند برای همه #الگو باشد، هم برای علما الگو باشد، علمای بزرگ و کوچک - هم برای آحاد مردم و هم برای جوانها؛ میتوانند واقعاً الگو باشند.
🔹 اینها کسانی هستند که به پایبندی به ظواهر اکتفاء نکردند، در طریق معرفت و طریق سلوک و طریق توحید تلاش کردند مجاهدت کردند کار کردند، و به مقامات عالیه رسیدند. و مهم این است که این حرکت عظیم سلوکی و ریاضتی را نه با طرق مندرآوردی و تخیّلی - مثل بعضی از سلسلهها و دکانهای تصوّف و عرفان و مانند اینها -بلکه صرفاً از طریق شرع مقدّس آنهم با خبرویت بالا، بدست آوردند.
📆 سالروز درگذشت عارف بالله آیتالله سید علی قاضی رحمهالله علیه
@serat_zanjan
مقتدا صدر و کفران نعمت
🔺مواضع اخیر #مقتدا_صدر نشان داد که امور مهمترین همسایه ایران روز به روز بيشتر به دست شخصیتی نامتعادل و خطرناک افتاده است!
🔹تضعیف جریان مقاومت عراق و خصوصا #حشد_الشعبی قهرمان، ممکن است به قیمت ناامنیهای سریالی جدید و در معرض خطر قرار گرفتن اعراض و دما مردم عراق تمام شود.
🔸برخی کانونهای حوزوی پردهنشین نجف در سناریوی خطرناک صدریها سهیماند و در روز بروز خطر، آتش فتنه و نا امنی بیش از همه دامنگیرشان خواهد شد.
🔻کفران نعمت نسبت به مقاومت، برای عراق هزینههای سنگینی خواهد داشت که فروپاشی انسجام ملی، افول اقتصادی و وابستگی سیاسی حداکثری به بیگانهگان (مثلث شوم غربی_عربی_عبری) از آن جمله است.
@serat_zanjan
♨️ ما با "گذشته" و "آینده"، "حال" می سازیم!!
💢 پاسخ تلمیحی حجت الاسلام اسلامی تنها، به یادداشت انتقادی دکتر زین العابدین صفوی با عنوان (ما با "گذشته" و "آینده"، "حال" می کنیم!!")
🔸️بنظر شما کدام تحلیل از واقعیت برخوردار است؟!
🔻جهت مطالعه هر دو یادداشت، کلیک کنید.
▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/1075
هدایت شده از برداشتها
ما با "گذشته" و "آینده"، "حال" میکنیم!!
معرکهگیرهای تَردست، در فضاییباز سفرهای باز میکردند و مردم را گِرد خود میآوردند و ماری از جعبه برون میکردند و با صدایی گرم، بازار خود را گرمتر میکردند و شعاع میدان را بزرگ میگرفتند تا کسی به رمز و رازشان پینبَرَد واگر در آن میان کسی تیزبینی میکرد، او را با این بهانه که جلوی نگاه تماشاگران را گرفته است عقب میراندند و یا تماشاگران را وامیداشتند تا کلاه او را از سرش بردارند و به پشت جماعت پرتاب کنند و او را برای جستجوی کلاه، به پس معرکه بفرستند!
بسیاری از معرکهگیران سیاسی نیز چنیناند."حواسپَرتی" مردم، برای آنها، سرمایه ای گرانبها است.اینان نیز از آدمهای "حواسجمع" متنفرند.توده را بر ضد خردمندان میشورانند. پاسخگو نیستند.و رفتارشان ناشفاف است و...یکی از ترفندهایشان این است که مردم را ازمسائل زمان و جامعه خودشان غافل کنند.
ذهن مردم را یا به اعماق تاریخ میبرند یا به آیندهای ناپیدا هرچه دورتر، بهتر! "گذشته" را زیبا نقاشی میکنند و "آینده" را زیباتر. اما از "حال"مردم هیچ نمیپرسند!
جامعهای که "حال"اش خوب و قابل دفاع نباشد، ناچار است از تاریخش دفاع کند و به گذشتههایش دلخوش باشد. ملتی که از معاصرانش بیخبر بماند باید با "گذشته" و "آینده"اش، "حال" کند! ناچار است در پسِمعرکه تاریخ دنبال کلاهش بچرخد و اسطورهها را بهتر از مسئلههای معاصرش بلد باشد و حواسش هرجا باشد جز "امروز" و"اینجا"
این معرکهگیران سیاسی برای مردم اخبار خارجی و روایات تاریخی را آنچنان برجسته میکنند و افکار عمومی را آنقدر به افقهای دوردستها پرتاب میکنند تا مردم نتوانند "درون را بنگرند و حال را"
طُرفه آنکه این تردستان، خود با "امروز" حال میکنند. آنها نه با ریزهکاریهای آغاز و پایانجهان کاری دارند نه با سرزمینهای دور. نه با تاریخ، و نه با جغرافی! بلکه تنها، کتاب حساب و حساب و کتاب را میشناسند و همیشه شمرده شمرده فکر میکنند!
۱۴۰۰/۷/۱۳
سید زینالعابدین صفوی
@zeinoddin43
اینستاگرام:
seyed_zeinolabedin_safavi
هدایت شده از همشناسی(تعارف) فرهنگی الگوی ارتباطات میان فرهنگی
✨ما با «گذشته» و «آینده»، «حال» میسازیم.
🔻ما کیستیم؟ و حال چیست؟ آیا ما انسان نیستیم همان «سین» که بین دو «ان» است؟(ان-س-ان)، سین سیر است و حرکت، و ما سائریم و در حرکت مدام از «الف تا نون» و از «نون تا الف» در دو قوس عالم، بین دو «آن» زمان.
آیا «حال» همان زمانی نیست که اکنون گذشت و همان آینده نیست که اکنون آمد. آیا حال همان برزخ میان پایان گذشته و آغاز آینده نیست؟ در تبیین هستی و چیستی «حال» نه فقط ادیبان بلکه فیلسوفان نیز تشویش دارند. سیبویه حال را «ما هو کائن لم ینقطع» می داند یعنی زمانی که قطع نشده و هنوز ادامه دارد. تفتازانی نیز می گوید «المراد بالحال اجزاء من طرفی الماضی و المستقبل، یعقب بعضها بعضا من غیر فرط مهلة و تراخ»یعنی مقصود از حال اجزایی از زمان گذشته و آینده است به گونه ای که به هم متصل باشند و بین آنها فاصله نیافتد. یعنی حال چیزی جز گذشته و آینده نیست؟
🔻نمی دانم اما آنچه مسلم است این است که انسان و جامعه ای که گذشته و آینده ای ندارد یا گذشته گریز و آینده ستیز است و یا گذشته فراموش است و آیندهای را منتظر نیست؛ حال ندارد بلکه او گرفتار و «گیر حال» است یا بیکار و «حال گیر» و به ویژه «حال گیر سیاسی» .
🔻برای «گیرحال سیاسی» «بدحالی» مردم ، بهانه ای بی پایان است برای «حالگیری سیاسی». او با آدمهای "گذشته گرای آینده گشای باحال" #همشناسی نمی کند. اگر معرکه گیران سیاسی توده را بر ضد خردمندان میشورانند حال گیران سیاسی خردمندان را در معرکه سیاست، عامه پسند و توده مند می خواهند. خود پاسخگو نیستند اما پاسخ طلب چرا. رفتارشان ناشفاف است اما شفافیت دیگران را فریاد می کنند. یکی از ترفندهای کنونی شان این است که با نقدهای روزمره، مردم را گرفتار مسائل زمانه و زمینه کنونی خودشان کنند. ذهن و روان مردم را یا در چاله و چوله های حال میاندازند یا به اکنونی آشنایی زدایی شده می برند هرچه نزدیکتر، بهتر! با فن آشنازدایی «اکنون» را زشت تصویر میکنند و «حال» را زشت تر. مدام از «حال» مردم میپرسند بی آنکه از گذشته مسبب آن بپرسند یا برای آینده بهگشت آن فکری کنند!
🔻می گویند جامعهای که «حال»اش خوب و قابل دفاع باشد، نیازی نیست از تاریخش دفاع کند و به گذشتههایش دلخوش باشد. بله ملتی که مشاهیر گذشته اش را فراموش می کند و به فکر آیندگانش نیست، باید با «معاصران» و «معاشران» شهره اش، «حال» کند! ناچار است در میدان زندگی روزمره با کلاهش بچرخد؛ شهرگان و مسئلههای روزمره را بهتر از اسطورهها، ریشه ها و اصول اش بلد باشد و حواسش «همینجا» باشد نه «دیروز» و نه «فردا».
🔻این حال گیران سیاسی برای مردم اخبار حوادث و روایات روزمره را آنچنان برجسته میکنند و افکار عمومی را آنقدر به چاله های پیش پاهایشان مشغول میکنند تا مردم نتوانند «از گذشته عبرت گیرند و افق را بنگرند و مسیر حرکت را اصلاح».
طُرفه آنکه این گذشته گریزان و آینده ستیزان، خود نیز با «امروز» حال نمیکنند. آنها نه با ریزهکاریهای آغاز و پایانجهان کاری دارند نه با سرزمینهای دور. نه با تاریخ، و نه با جغرافیا! بلکه تنها، نقد مدنی زیستگاه را میشناسند و همیشه در لحظه فکر میکنند!
🔻امروز در سرزمین ما، آنان با دو گفتمان مواجه اند. در یک سو گفتمان گام دوم مدرنیته است که به چنین کسانی توصیه می کند کتابهای روان درمانگران اگزیستانس چون اکهارت تول یا هستی شناسان اجتماعی لحظه حال چون میشل فوکو را بخوانند تا « نیروی حال» را کشف کرده و با «تمرین نیروی حال»، «شکوه زندگی در لحظه حال» را تجربه کنند شاید «طلوع زمینی نو» پاداش آن باشد.
و در سوی دیگر، گفتمان گام دوم انقلاب اسلامی که به آنان توصیه می کند اخبار زندگی و سوانح حیات را از «یوم الشهاده» تا «یوم الدین»، از «یوم البعثة» تا «یوم الظهور» با فصل های درخشان «غدیر و عاشورا» و روز های شکوهمند «۲۲بهمن» و «۳خرداد» و خاطرات روزمره روایت فتح را در شاهنامه و امام نامه بخوانند تا «نیروی گذشته» تجربه شده را دوباره حس کنند و با «تذکر نیروی گذشته»، «شکوه زندگی در لحظه دوم انقلاب» را روایت کنند شاید «ظهور زمانه ای نو» پاداش آن باشد.
🔻اگر علامه آملی ما را به عصر ملکوت، «یوم الامانه» و «یوم اللقا» می برد اگر حکیم خامنه ای ما را به عصر رسالت، یوم الظهور و ایام الله اسلام و انقلاب ارجاع می دهند نه برای گم شدن در تاریخ و پیشاتاریخ بلکه برای راهیابی در تاریخ و فراتاریخ است با تذکر به نشانه ها و آیات. اینان اهل تفکیک و تجرد نیستند بلکه اهل #تعارف و تاهل اند. مبشران و منذران آیات قرآنی اند تا مردم «درون را بنگرند و حال را» و راه آمده را گم نکنند و «حال» را با اعتبار «گذشته» و افق «آینده» بسازنند که «جامعه قرآنی» و «جمهوری تقوا» ساخته شدنی است ما ملت امام حسینیم وامت امام خمینی. ما میتوانیم به حوله و قوته.
۱۴۰۰٫۷٫۱۶
✍️علی اصغر اسلامی تنها
🆔@hamshenasi
⭕️مجلس انقلابی در یک اقدام مهم که نقطه عطفی در قانونگذاری ایران است رانتی که در گذشته برای نمایندگان ایجاد شده بود را حذف کرد
از این پس نمایندگان و قضات اگر میخواهند وکیل شوند باید در آزمون شرکت کنند و دیگر سابقه نمایندگی و قضاوت جایگزین آزمون وکالت نیست
🔻 پینوشت: اینکه خودت علیه خودت قانون تصویب کنی و بخاطر حق مردم، خودت را از امتیاز ناحق منع کنی، نکتهای است که بسیار جای تقدیر دارد./حوزه توئیت
@serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کنایه رئیسی به شیوه مدیریت روحانی: مدیر در میدان میتواند کار کند نه در اتاق کارش یک فیلمی برایش بگذارند که نمیداند چه خبر است
🔺رئیس جمهور در استان فارس:
عده ای می گویند سفرهای استانی هزینه دارد، من به آن ها می گویم اگر من به کارخانه ای که 8 سال منتظر تسهیلات مانده سر نزنم چگونه مشکل حل خواهد شد؟ شنیدن کی بود مانند دیدن؟ ما مصمم به حضور در بین مردم هستیم و رفع مشکلات را در این حضور میبینیم
@serat_zanjan
💢 قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری، علیه السلام: لَیْسَتِ الْعِبادَهُ کَثْرَهُ الصّیامِ وَالصَّلاهِ، وَ إنَّمَا الْعِبادَهُ کَثْرَهُ التَّفَکُّرِ فی أمْرِ اللهِ.
🔸 عبادت در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلکه عبادت با تفکّر و اندیشه در قدرت بی منتهای خداوند در امور مختلف میباشد.
📚مستدرک الوسائل، ج. ۱۱، ص. ۱۸۳، ح. ۱۲۶۹۰
#شهادت_تسلیت
@serat_zanjan