eitaa logo
پایگاه تحلیلی صراط
9.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
3.1هزار ویدیو
68 فایل
پایگاه خبری تحلیلی #صراط رسانه حوزه و روحانیت انقلابی www.seratzanjan.ir راه ارتباطی_ارسال سوژه: @masir1403 صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/serat_ir1/
مشاهده در ایتا
دانلود
پایگاه تحلیلی صراط
#پینوشت بعد از پیروزی احتمالی بایدن، پالس های مذاکره از طرف مقامات ایرانی به مقامات آمریکایی مخابره
رمز اصلی تقابل علمای شیعه با مدعیان روشنفکری چیست؟ 👈 اصلاح فی الدین یا الاصلاح الدینی ؟ ✔️ کلامی گوهرین از استاد علی ابوالحسنی منذر🔻 گروهى كه جمعِ موسوم به «روشنفكران مذهبى» غالباً از آن جرگه‏‌اند، بينِ اسلامِ واقعى و اصيل، با اسلامِ فقاهتىِ موجود، تضاد قائل شده و نجات مسلمين را در گروِ اصلاح (به معناى تغيير و دست‌كارى) در عقايد و باورهاى دينىِ معمول و متعارفِ آنها مى‏‌شمرند و از لزومِ پالايش و ويرايشِ اين عقايد به مدلِ انديشه‏‌ها و مكاتبِ رايجِ روز دم مى‏زنند. متقابلاً گروهى كه «علماى اسلام» غالباً از آن جرگه و در رأس آن جرگه قرار دارند، معتقدند كه اسلام و تشيعِ رسمىِ موجود - كه مُهرِ تأييد فقها خورده - براى هدايت و نجات بشر، توان كافى دارد و تنها بايد احكام و مقرّرات گوناگون آن را به عرصۀ زندگى آورد و به طور هماهنگ و نظام‏مند بر كرسىِ اجرا نشاند؛ یعنی آنچه از دين كه در پهنۀ حيات فردى و اجتماعى بشر بدان عمل مى‏شود، تقويت كرد و آنچه كه مغفول مانده، «فقيهانه» شناخت و «دقيق و درست» به اجرا گذاشت. از سوی دیگر، روشنفكر مذهبى، در پى اصلاح و ويرايش دين است و در اين راه نيز چشم به «پروتستانتيسمِ» مارتين لوتِر آلمانى و كالْوَن انگليسى (مصلحان مسيحىِ اروپا در قرن 16 ميلادى) داشته و كمابيش نظر به ايدئولوژي‌هاى مسلّطِ روز (سيانتيسم، سوسياليسم، ليبراليسم، پلوراليسم و...) دارد. ولى عالمِ متعارفِ دينى، در تكاپوى اصلاح جامعه به وسيلۀ همان ديانتى است كه حاصلِ برداشتِ علمى و روشمندِ فقها از متون و منابع اصيل اسلامى (قرآن، سنت معصومان و...) است. مدّعاى اساسىِ «انقلاب» كبير اسلامى ايران نیز، آن بوده و هست كه، به جاى آنكه در اسلامِ سنّتى ِ 14 قرنه دست برده و در مقام اصلاح! و بُرِشِ آن به قامتِ «اقتضائاتِ عصر كفر زدۀ جديد» برآييم، بايد در مبادى و غايات، و محتوا و جهتِ فرهنگ و اقتصاد و سياستِ عالَمِ جديد، غور و تأمل كنيم و آن همه را، چنانچه قابل اصلاح و انطباق با مبانى نظرى و عملى اسلام، و حدود و احكام شريعت جاويد محمّدى (ص) است، «اصلاح» و «تعديل» نماييم و اگر نيست، سقف بشكافيم و بنيادش فرو ريزيم و (به طرازِ ديانتِ خاتم، و الگوى اخلاق و سياست و اقتصاد اسلامى) طرحى نو در نظام فرهنگ و سياست و اقتصاد و ديگر شئون تمدّنِ حاكم بر بشر امروز دراندازيم. به قول اقبال لاهورى: مغرب ز تو بيگانه، مشرق همه افسانه وقت است كه در عالم، طرح دگر اندازيم! بنابراین، كسانى چون فتحعلى آخوند اُف، سِر سيد احمدخان، محمد عبده، عبدالکریم سروش و... هريك به سبك و سليقۀ خاصّ خويش، در گروه روشنفکران دینی قرار دارند و كسانى چون شيخ فضل‌اللّه‏ نورى، سيدحسن مدرس، مرتضى مطهرى، و امام خمينى، در گروه عالمان دین و به دیگر تعبیر: «مصلحان دین ورز و دادخواه» جاى مى‏گيرند. بدین‌گونه، می‌بینیم که مقولۀ اصلاح و اصلاح‌گری، در‌ تاریخ‌ دو قرن اخیر ایران، به دو گونه، تفسیر و عمل‌ شده است: جمعی به دنبال اصلاح دينى (= اَلاصلاحُ الدّينى) و جمعی دیگر در سودای اصلاحِ دين (= اِصلاحٌ فى الدّين) هستند! [که این آخری، خواسته یا ناخواسته، نتیجه‌ای جز تضعیف شریعت اسلام و ترویج غربزدگی نخواهد داشت]. 📚 منبع: کتاب منتشرنشده "ایران و راه رهایی از بحران‌ها در اندیشه استاد منذر ره " به قلم محمدصادق ابوالحسنی 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی 🌐 eitaa.com/monzer_ir @Raha_zanjan
5.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گاهی همین علم آدم راجهنمی میکند.فقط صرف داشتن علم برای رستگاری انسان کافی نیست چه بسا افرادی که بار سنگینی از علوم الهی را باخودحمل میکنند ولی جهنمی میشوند. این تزکیه فرداست که باعث رستگاری خواهد شد @Raha_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
#عالمان_جهنمی گاهی همین علم آدم راجهنمی میکند.فقط صرف داشتن علم برای رستگاری انسان کافی نیست چه بسا
🔴پيامدهاي اجتماعي اخلاق روحانيان در کلام امام خميني(ره)‏ 🖊احمدحسين شريفي 🔸امام خميني(ره)، در آثار قلمي و گفتاري خود، فراوان به آثار و پيامدهاي اجتماعي اخلاق و رفتار روحانيان توجه داده است. از جمله در کتاب بسيار ارزشمند (ص11-17) مي‌فرمايد: يکي از مهمترين وظايف طلاب علوم ديني، و خودسازي است. به اعتقاد (ره) طلاب علوم ديني، اگر همزمان با تحصيل علم، به تربيت اخلاقي خود و تهذيب نفس نپردازند، به جاي هدايت‌گري مردم، موجب انحراف آنان و بدبيني نسبت به اسلام و روحانيت خواهند شد. امام خميني(ره) کراراً‌ اين حقيقت اجتماعي و فرهنگي را به طلاب و عالمان دين گوشزد مي‌کردند که بي‌عملي يا بدعملي يک روحاني پاي کل روحانيت و اسلام نوشته مي‌شود: «درد اينجاست اگر مردم از شما عملى كه بر خلاف انتظار است مشاهده كنند، از دين منحرف می شوند؛ از روحانيت برمی گردند، نه از فرد.» همانطور که يک عالم مهذب، شهري را مهذب و مؤدب و متخلق به اسلامي مي‌کند،‌ يک عالم منحرف و غيرمهذب نيز جامعه‌اي را آلوده و منحرف مي‌کند. امام مي‌فرمايد: «در بعضى از شهرستان‌هايى كه تابستان‌ها به آنجا مى‏رفتم، می ديدم اهالى آن بسيار مؤدب به آداب شرع بودند. نكته‏ اش اين بود كه عالم صالح و پرهيزكارى داشتند. ... هم اكنون [اين سخنان مربوط به دهة چهل است که امام خميني در نجف اشرف بودند] در تهران، كه في‌الجمله اطلاع دارم، محلات آن با هم فرق دارد: در محله‏ اى كه عالم منزه و مهذبى زيست می کند، مردمان صالح با ايمانى دارد. در محله ديگر كه يك نفر منحرف فاسد معمم شده، امام جماعت گرديده، دكان درست كرده است، می بينى طايفه‏ اى را فريب داده، آلوده و منحرف ساخته است.» (ره) @Raha_zanjan
23.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بازخوانی تحلیلی گامی در گفتمان سازی و مطالبه گری هر روز در پیج اینستاگرامی (serat_zanjan) @Raha_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
بازخوانی تحلیلی #منشور_روحانیت گامی در گفتمان سازی و مطالبه گری #حوزه_تراز_انقلاب هر روز در پیج اینس
بازخوانی تحلیلی گامی در گفتمان سازی و مطالبه گری هر روز در پیج اینستاگرامی . # پینوشت 🔹منشور روحانیت سند هویتی انقلابی گری اصیل در حوزه است. توصیه اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به اعضای شورای عالی حوزه پیرامون این متن راهبردی، بهترین دلیل بر اثبات این مدعاست. ⭕️منشور روحانیت سندی است که به خوبی نظام فکری ، ارزشی و عملی حوزه و روحانیت را از حیث جهت و هویت مشخص می نماید و به وضوح، راه را از بی راهه نشان می دهد. برای آنان که داعیه و دغدغه انقلابی گری و تعهد به اسلام ناب را دارند، هیچ سندی به اندازه «منشور روحانیت» راهگشا نیست. امام خامنه ای بارها به لزوم توجه به این سند تاریخی و حرکتِ مبتنی بر آن به ویژه به طلاب جوان امر فرموده اند. 🔹یکی از مهمترین ویژگی های منشور روحانیت جداکردن صف و روحانیت و خارج کردن نظام محاسباتی روحانیت از خنثی بودن است؛ حقیقتی که کاملاً در تقابل با اندیشه ای است که اصرار دارد همه حوزه و روحانیت را در یک صف واحد و یک جبهه ی یک دست تصویر کند، گویی همه از یک اسلام صحبت می کنند و برای یک اسلام تنافس می نمایند. شاید این موضع گیری در آن سطح که بخواهد جلوگیری از آن کند که تصویر مشوش و نگران کننده ای به سطح جامعه منتقل نشود مطلوب باشد لکن آنگاه که به حد تخدیر و غفلت برسد که گویی اساساً در این فضا بیگانه ای نیست و در نتیجه حالت غیرت و مسئولیت پذیری را در سطوح مختلف حوزه و روحانیت و به ویژه نخبگان را مورد هدف قرار و حساسیت ها و توجهات را در آنان فروکاهد، مسئله ای دیگری است و خطری از آن بالاتر نیست. لذاست که امام عزیز، آن حکیم روشن ضمیر در سال های پایانی عمر سراسر خدایی خویش به ویژه در منشور روحانیت و وصیت نامه الهی-سیاسی، بر مسئله توجه و تصفیه حوزه و روحانیت از عناصر ناپاک و منحرف تأکید فرموده اند. @Raha_zanjan
چهارنکته مهم در بیانات رهبر انقلاب در دیدار باشورای عالی هماهنگی اقتصادی @Raha_zanjan
وقتي همسر و دختران رضاخان در عيد نوروز به حرم حضرت معصومه رفتند و در انظار عمومي چادرهايشان را عوض کردند و رعايت نامحرمان را ننمودند، مرحوم بافقي فقط گفت اين کار حرام است. مردم پيرو آن، شروع به اعتراض کردند، رضاخان که به دنبال بهانه بود براي تقابل با روحانيون، از تهران حرکت کرد و با چکمه هايش داخل حرم آمد و آيت الله بافقي را کتک زد و به شهر ري تبعيد کرد. 🧷 روش صحيح و کارآمد روشي است که اهداف الهي را با روح ملت ها جلو ببريم و مانع نقشه هاي دشمن شويم، مثل کاري که روحانيون در زمان رضاخان انجام دادند. از خود بپرسيد چرا رضاخان همه ي مخالفان خود را رها کرده بود و فقط با روحانيون درگير بود؟ رضاخان فکر مي کرد با اسلحه و زور و ارتش هر کاري که مي خواهد با قلدري مي تواند انجام دهد و فقط روحانيون مانع اند و تصور مي کرد روحانيت يک گروه و قشرند و متوجه نبود حرف روحانيت يعني افکار عمومي و به همين جهت هم نتوانست در مقابل روحانيون کاري بکند و به خوبي احساس کرده بود آينده ي او تيره و تار است و لذا هرچه مي کرد کار بدتر مي شد مثال بالا یک نمونه از روحیه انقلابی روحانیت دغدغه مند و تاثیر این روحیه در کنشگری ایشان در رغم زدن تحولات سیاسی اجتماعی بود.امری که اگر امروز حوزه از آن غفلت کند، آبروی گذشتگان را که سرمایه اجتماعی ماست، به باد خواهد داد. "ایام برشما تسلیت باد" @Raha_zanjan
🔰عقل عرفی؛ از سروش تا مهدی نصیری ✍️ جعفر بحرینی عضو شورای راهبردی مجمع ادیان و فرق جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی 📍«روشنفکران دینی بعد از انقلاب، هرچند سعی کردند از مفاهیم دینی تجلیل کنند، اما به صورت محترمانه‌، مفاهیم دینی را ‌منسوخ شده اعلام کردند. نمونه بارزش، که معجزه جاویدِ قرآن را انسانی دانست و آنرا تعابیر شخصی پیامبر(ص) تلقی کرد، به سراغ قوانین اسلامی آمد و همسو با تفسیرهای بنیادین سروش، قوانین اسلامی را منسوخ شده و مربوط به قبائل بدوی مسلمان در ۱۴۰۰ سال پیش دانست. ، شاگرد سروش، دین را در ترازوی اخلاق سکولار قرار داد. @Taammolat74 @Raha_zanjan
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 1 از 2 🔸نخ تسبیح تمام این تفکرات ارجاع به «» است. عقل عرفی‌، محصول قرون [به اصطلاح] روشنگری در اروپاست، روشنفکران اروپایی از یک طرف نمی توانستند همه چیز مثل دین و سنَّت را انکار کنند و از طرف دیگر نمی‌خواستند پایبند به ساختار بنیادین عقلانیت باشند. لذا راه میانه‌ای را انتخاب کردند‌، هم خدا را خواستند و هم خرما را. هم خواستند (در ظاهر) به نظرات مردم احترام بگذارند و هم برای پیش برد اهداف لیبرالی، تیغ اکام خود را برای از میان بردن سنت و دین تیز‌تر کردند. 🔹حلقه سروش در ایران با در پیش گرفتن تساهل در گفتار و شدت در اقدام‌، همین رویه را به پیش گرفتند. عقلانیت عرفی حلقه سروش اساسا و بصورت بنیادین دین را اشتباه و ناکارآمد تلقی می‌کند و قائل است که تمام مفاهیم دینی می‌بایست در ترازوی عقلانیت عرفی که طبعا سکولار است، تبیین و تعریف شود. نیاز به گفتن ندارد که از منظر این جماعت، هر مقدار از دین از این ترازو بیرون بماند باید محترمانه حذف شود! 🔸نکته قابل توجه در باره عقلانیت عرفی این است که از فطرت و اخلاق همگانی انسان‌ها هم به دور است و در یک تفسیر کاملا جهت‌دار به نفع منافع مادی دستگاه استکبار است. اگر روزی غول‌های رسانه‌ای دنیا صلاح بدانند، همجنس‌بازی را در جوامع انسانی ترویج کنند و مردمی مقهور و غرِّه به این نیرنگ شوند، عقلانیت عرفی آن را تایید خواهد کرد! ولی اگر مردمی بدنبال انقلاب دینی باشند و بخواهند به فطرت خود بازگردند، عقلانیت عرفی در اقدامی کاملا متعارض، با لطایف الحیل و زبان خوش و یا حتی با زبان تحقیر و تهدید به فکر اصلاح مردم خواهد رفت! 🔹مهدی نصیری سیر فکری و رفتاری جالبی دارد؛ هرچند عمده فعالیت او در فضای رسانه‌ای و ژورنالیستی بوده، ولی به واسطه حضور نه چندان طولانی مدت در فضای حوزه علمیه و علیرغم ابهام در کم و کیف مطالعات حوزوی، بسیار علاقه‌مند است که به سراغ مفاهیم دینی و نقد آنها برود. در جنجالی‌ترین اقدام رسانه‌ای بر علیه فلسفه شورید و ادعا کرد فلسفه مدافع دین و باور‌های دینی نیست! @Taammolat74 @Raha_zanjan