eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
692 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 پندی مهم از جناب حافظ در روز بزرگداشت ایشان؛ ( ۲۰ ) 🔹 گاهی بعضی با یک ادبیاتی خود را می‌گویند که خیلی مؤثر است و لذا مرحوم یک دارد در مورد حافظ؛ می‌فرماید: «دل را نکند بیدار الّا غزل حافظ». آن‌وقت درباره‌ی تلبیسات ، چقدر عجیب گفته: «گرچه بر واعظ شهر این سخن آسان نشود تا ریا ورزد و سالوس مسلمان نشود» مرحوم فیض می‌گوید حافظ زبانش جوری است که کننده است، هشدار دهنده است. خب یک‌وقت به بنده که مثلاً هستم یک کسی می‌گوید: خودت را بپا! را بپا! اما یک‌وقت می‌گوید: اصلاً اگر می‌خواهی بشوی، این شرط را باید مراعات کنی!. این خیلی حرف است؛ یعنی تو پنجاه سال نامسلمانی کردی با مردم!، آن هم نه تنها در لباس بلکه در لباس اسلام! و بودن مسلمان‌ها! «گرچه بر واعظ شهر این سخن آسان نشود تا ریا ورزد و سالوس مسلمان نشود» این مطلب از ریشه آدم را عوضی نشان می‌دهد، خب ذکر اﻳﻦ مطالب برای چی است؟ است دیگر!. ۸۲٫۱۰٫۸ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 بازتاب رفتارهای برخواسته از #علم و #اعتقاد در انسان 📜 خوانندگان حق‌جوی را که کتاب برای آموختن می‌خوانند نه برای یاد داشتن الفاظ و خودنمایی، نصیحت می‌کنم که در سلوک راه خدا جز از خدا استمداد نجویند و به دعا و توجه و فیض خواستن از ارواح اولیاء علیهم‌السلام به صلوات پی در پی هدایت طلبند که بی دست‌گیری آنان از ورطات نجات نتوان یافت. و همیشه چند دلیل روشن و واضح نبوت خاتم انبیاء و ولایت ائمه‌ی هدی را در خاطر داشته باشند؛ چون همه‌ی شبهات شیطانی و وساوس و اوهام راجع به هر یک از اصول دین به ادله نبوت دفع می‌شوند.¹ 🔹 دفع خطرات #رسانه و وسائلی هم‌چون #ماهواره با استفاده از تحکیم و تصحیح #اعتقاد در مسئله‌ی #نبوت_خاصه 🔸 آسان شدن #ریاضت در حفظ #دین به همراه #علم و معرفت ۹۱٫۸٫۲۲ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ____________ ۱) [مقدمه‌ی مرحوم علامه #شعرانی بر #اسرار_الحکم ص۳۹] @seyedololama
🔺 علامت قبولی زیارات و اعمال 🔹 مرحوم میرزا جواد آقای فرمودند که ما یک سال از عازم بودیم، آن سال‌ها نه موتوری بود، نه ماشینی بود و نه قطاری. مشکلاتی داشت سفر از تبریز تا عتبات شاید یک ماه، ۲۵ روز، اقلّاً ۲۰ روز باید در راه‌ها زحماتی را تحمل می‌کردند. این بود که ما هر چند ساعت که راه می‌رفتیم و خسته می‌شدیم، می‌نشستیم و چادر می‌زدیم. مسئول اداره‌ی مالیات تبریز هم آن‌جا بود و می‌آمد دیدن ما، می‌نشست و با ما صحبت می‌کرد. تا رسیدیم عتبات عالیات و زیاراتی کردیم و برگشتیم، تا در یک منزل، باز همان فرد آمد به چادر ما و این‌جا گِله کرد و گفت: آقا! من در سفر و در آن‌جا چند مرتبه به خدمت شما و مجلس شما مشرَّف شدم و به زیارت شما آمدم و شما یک مرتبه پاسخی ندادید و بازدیدی از ما نکردید!. ایشان می‌فرمایند که خب، بفرمایید ببینیم، آن‌جا که بودیم چند مرتبه شما مشرف شدید به زیارت؟ عرض می‌کند مثلا ۲۰ مرتبه. می‌فرمایند که (علیه‌السلام) چند مرتبه از شما بازدید کرد؟!. این یک مرتبه با این سؤال حساب نشده روبرو می‌شود که چه بگویم. عرض می‌کند: نمی‌دانم. می‌فرماید که نمی‌دانم، ندارد!، هیچ فردی نیست که امام از او بازدید کند و او بی‌خبر بماند!. بازدید امام خبر آور است. خبردار کننده است. تغییر دهنده است. درونی آورنده است. سازنده است. شما ببین وقتی می‌آمدی چه حالی داشتی و حالا که بر می‌گردی چه حالی داری. روشن است نزد خودت که آیا امام پاسخ سلام شما را داده یا نداده. همه‌ی این‌طوری است. اعمالی‌که انسان انجام می‌دهد و از آن ظاهری می‌برد. اما آیا این علامت این است که این زیارت را هم امام (علیه‌السلام) جواب داده یا نه. علامت آن چیست؟ این‌که آیا در درونش نسخه‌ای اضافه کرده یا نه. بر دانشش، بر او، بر و شعورش، بر و ارادتش نسبت به پروردگارش در و نسبت به معصومین و علیهم‌السلام در زیارت‌شان. این علامت قبولی است. ۸۵٫۷٫۱۱ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهر پاکان در میان جان نشان جان مده إلّا به مهر دل‌خوشان¹ 🔺 اهمیت #محبت اولیای الهی 🔹 خسته نشدن از راه #طلبگی با #گدایی کردن به درگاه #ائمه اطهار (علیهم‌السلام) با حال دل‌شکستگی 🔸 راه بهره‌مندی از برکات حضرات معصومین (علیهم‌السلام) در زمان #غیبت_کبری ۹۲٫۲٫۱۹ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی __________ ۱) [ #مثنوی] @seyedololama
🔺لوازم ایمان 🔹 ما بايد ولو مانده از يک نفر و دو نفر شروع كنيم به #اصلاح_نفس و پرهيز از خواهش‌های درونی و #حيوانی خودمان، و پيدا كردن #رفيق خالص و خوش #اخلاق ولو در غير محل؛ مثلاً اگر #انسان خودش ساکن تجريش بود ولی فهميد که در پيچ‌شميران يک جوانی است که به درد می‌خورد و می‌توان با او مجلسی داشت، با او به #مسافرت و #تفريح رفت، بايد ‌در #كلاس های يک‌ديگر شرکت کنند و با هم باشند، #مدرسه های‌شان را عوض كنند، #محله و مسكن‌شان را عوض كنند. اين‌ها همه جزء لوازم #ايمانی است اما متأسفانه متروک شده. ۸۵٫۱۱٫۳۰ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت #جهاد با #زندگی های تحت تأثیر #تمدن_غربی به منظور حفظ #دین 🔹 اهمیت #دشمن_شناسی به همراه تحصیل #علم 🔸 خطر #تهاجم_فرهنگی 🔺 امکان مقابله با تهاجم فرهنگی با درس گرفتن از الگوهای موجود فعلی 🔹 پیامی مهم به #دولت و #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی 🔸 ضرورت سرمایه‌گذاری و تأمین مالی #مردم و #والدین برای تسهیل امر #تربیت فرزندان 🔺 حداقل جهاد، برنامه‌ریزی برای تربیت #ایتام 🔹 برنامه‌ای از #تمدن_اسلامی: بزرگترین افتخار #زن مسلمان، تربیت اولاد است نه ورود در اجتماع ۹۲٫۹٫۲۸ ☑️ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 ضرورت توسل به ساحت مقدس سیدالشهداء علیه‌السلام به منظور نجات 🔺 مرحوم آمیرزا عبد العلی آقا طهرانی (رحمه‌الله) پدر بزرگوار حاج آقا مجتبی طهرانی(رحمه‌الله) به من سفارش می‌کردند که در روز یک زیارت سیدالشهداء (علیه‌السلام) بخوان ولو نیم صفحه‌ای، یا یک صفحه‌ای؛ اما همان آمیخته با روح انبیاء و اولیاء (علیهم‌السلام) باشد. اصل این است، کمیت مهم نیست. 💔 باید این زیارت برای انسان دلسوختگی بیاورد و خود را با اولیاء هم‌درد ببیند. طلبه‌ای که همدرد حضرت علی اکبر (علیه‌السلام) شد خوشا به حالش، هر مسجد و مدرسه‌ای برود، در هر گوشه کشور مردم را بیدار و هوشیار می‌کند. ای خنک، آن مُرده کز خود رسته شد در وجود زنده‌ای پیوسته شد یعنی تا یک موجود زنده‌ای پیدا نشود و انسان با وجود او رابطه پیدا نکند، حیات او در وجود انسان دمیده نمی‌شود. و حالا که ما دسترسی به این علمای ربانی نداریم راهش همین توسلات به معصومین (علیهم‌السلام) می‌باشد ولو نیم ساعت در شب یا بین‌الطلوعین. حتی در قدم زدن بعد از نماز صبح می‌شود انسان در تماس با ارواح انبیاء(علیهم‌‍‍‌‌السلام) قدم بزند. ۸۸.۷.۱۹ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
❤️ محبت ائمه اطهار علیهم‌السلام تنها راه نجات 🔺 حسينی بودن و فكر حسينی داشتن، ياد حسين بودن؛ اين وقتی در ذهن‌ها جا گرفت آدم به جايی می‌رسد كه در خواب هم به جای خواب‌های متفرقه و دنيوی، خواب كربلا و خواب سامرا و خراسان و زینب کبری می‌بیند و چشم او وقتی بيدار می‌شود اشك‌آلود است. اين راه محبت است. وقتی آدم در اين راه قدم نهاد ائمه محبوب انسان می‌شوند. و همان محبوب‌ها، محِبِّ انسان هم می‌شوند، انسان را دوست دارند و به دادش می‌رسند. ✅ پس تنها راه نجات محبت اين خانواده و دوری از نفاق شد. ۸۸.۱۰.۱ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی ‌@seyedololama
🔺عرض شد که در کتاب شریف مفاتیح، روز اول ماه محرم که اول سال عرب است، از حضرت رضا علیه السلام نقل شد که پیامبر اکرم دو رکعت نماز و سپس سه مرتبه این دعا را میخواندند: اللّهُمَّ أَنْتَ‏ الإِلهُ‏ الْقَدِيمُ‏ وَ هذِهِ سَنَةٌ جَدِيدَةٌ، فَأَسْأَلُكَ فِيهَا الْعِصْمَةَ مِنَ الشَّيْطانِ وَ الْقُوَّةَ عَلى‏ هذِهِ النَّفْسِ الْأَمّارَةِ بِالسُّوء، که دارای صفت انحصار به فرد یعنی ازلیت و ابدیت است. این به او عرض می شود که ما وارد یک سالی شدیم و در آن سال در خطر حمله دشمن هستیم که او قسم یاد کرده که ما را منحرف کند و یاوری از تو می گیریم که به ما نیروی مقاومت در برابر نفس اماره به سوء مرحمت کنی. من نمی دانم از وقتی که این دعا را خواندیم کسی از دوستان نشسته در این دعا فکر بکند؟❗️ فکر کردن در روایات مهم تر از فکر کردن در درسها و مطالب اصول و فقه و فلسفه و اینهاست! هذِهِ النَّفْسِ الْأَمّارَةِ بِالسُّوء، این نفسی که انسان دارد فرماندهی است مسلط بر انسان و بسیار امر می کند و انسان را به کارهایی که به سودش نیست و به زیانش است وا می دارد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺عرض شد که در کتاب شریف مفاتیح، روز اول ماه محرم که اول سال عرب است، از حضرت رضا علیه السلام نقل شد
❌چرا حضرت این دعا را با اهمیت بعد از نماز،– نمازی که پیامبر می خواند و در آن به معراج میرود و با خدای خودش سخن می گوید بعد از چنین نمازی– سه مرتبه این دعا را به خدا عرضه می دارد؟! آیا کسی از شما نشسته در این مسئله فکر کند؟ آن وقت خطر یک یک خود ما را نسبت به خودمان ملتفت بشود؟❗️ اگر کسی این کار را کرده بیان کند و چون بیان نمی شود ما حمل بر این می کنیم که هنوز ما به خطر خودمان برنخورده ایم و ملتفت مصیبت خود نشده ایم. مواقع حضور در مجالس توسل یا زیارات یا افطار و سحر موقعهای همین مسئله است. توجه کردن به خطر خود انسان برای خودش و پناه بردن به خداوند متعال و در پی این بودن که کارهای خلاف رضای خدا را بداند ابتداءاً و سپس با نفس که اماره به آنها هست، مبارزه کند. 🔺 این مسئله مال چیست؟ این مسئله برای همه ماهاست اما عادت ما نشده. چون دبستان و دبیرستان رفتیم بعد هم که به حوزه یا دانشگاه آمدیم. برنامه هایی که چیده شده این مسئله جزء آنها نبوده ولی باید باشد. ☑️ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا 📹 تصاویر مربوط به ماه‌های پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، می‌باشد. @seyedololama
صلی الله علیکم یا اهل بیت النبوة احسن الله لکم العزاء فی مصیبة السیدالمظلوم العطشان گمان مدار که رفتم تو را رها کردم … چهل شب است که هر شب تو را دعا کردم چهل شب است که دورِ سر تو گردیدم چهل شب است که دائم تو را صدا کردم ز هر طرف که سرم را به نیزه میدیدی به روی غرق به خونم سلام می کردی فرا رسیدن اربعین حسینی تسلیت باد @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔 حبیبی یا حسین! 🏴 فرا رسیدن #اربعین سیدالشهداء علیه‌السلام بر همگان تسلیت باد ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
الحمدلله علی عظیم رزیتی قسمت اول: یکی از نعم الهی بر بندگانش این است که حزن و اندوه و شادی و فرح آنها، جزء عبادات قرار بگیرد. اغلب زندگی در این دو حالت است. یا انسان فرح ناک و خوشحال و مسرور است، یا خدایی نخواسته ناراحت و دل پریشان و در غم و غصه است. آنگاه هر دوی این دو حالات می توانند عبادت واقع بشوند و مرحوم امام در شرح حدیث اول فرموده اند که انسان قدری تفکر کند در هر شبانه روز که بین من و بین مالک الملوک من باید چگونه باشد. این چگونگی، تحقیق که بشود به اینجا می رسد که دیگر انسان خوشی و ناخوشی اش جزء بندگی اش قرار بگیرد وگرنه دل انسان با آنچه که به آن سرگرم است خوش است و از آنچه که به آن سرگرم است دور بیفتد، ناخوش می شود. و این با بندگی نمی سازد. چون همّ و فکر و غم و این چیزهای انسان، زاییده خود انسان است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
الحمدلله علی عظیم رزیتی قسمت اول: یکی از نعم الهی بر بندگانش این است که حزن و اندوه و شادی و فرح آن
قسمت دوم: وقتی انسان به چیزی کاملاً متوجه شد، به وسیله او به آن مسرور می شود و از دوری از آن ناخشنود و غمناک می شود. اما اگر آمد و فهمید که وظیفه او با مالک الملوک خودش اموری است که یکی اش این است که بنده او باشد نه بنده خواسته های خودش، بنابراین خشنودی و ناخشنودی او دیگر عوض می شود. زیارت عاشورا در بندگی انسان قرار می گیرد. یعنی بنده وقتی فهمید که یکی از مقربان درگاه الهی به یک مصیباتی مبتلا شده، آن وقت دل غمین می شود. به چه علتی؟ نه برای خاطر نسبتهای مادی، بلکه برای خاطر اینکه مالک الملوک او مقربانی داشته، آن مقربان در راه بندگی او دچار مصیباتی شدند. دلش می گیرد. و لذا وقتی که زیارت عاشورا تمام شد سر می گذارد بر سجده و بر این نعمت تشکر می کند و می گوید «الحمدلله علی عظیم رزیّتی». ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
قسمت دوم: وقتی انسان به چیزی کاملاً متوجه شد، به وسیله او به آن مسرور می شود و از دوری از آن ناخشنود
قسمت سوم: اول این سجده چه عرض می کند؟ «اللهم لک الحمد حمد الشاکرین لک علی مصابهم» شاید ترجمه اش گوناگون باشد، اما یک ترجمه اش هم این باشد که خدایا من بر مصائب آنها که بر دل من جا کرده و مرا ناراحت کرده، از تو تشکر می کنم. این چه شکری است؟ این شکر بر نعم معنوی الهی است. نعم ظاهری الهی خوب خیلی زیاد است. میوه ها و گوشت ها و آبها، زمین ها و آسمانها همه نعم الهی اند؛ اما نعم معنوی یکی اش این است که آنقدر به من توفیق دادی که خوشی و ناخوشی من هم برای تو شده. اگر بشنوم ولیّ ای از اولیاء تو مورد توهین قرار گرفته یا خدایی نخواسته مورد ضرب و شتم قرار گرفته، هیچ غصه ای که نداشته باشم غمناک می شوم. پس من بنده تو هستم، پس تو به من توفیق بندگی دادی، و من از وظایف خودم [که] بین خودم و بین توست خشنودم که انجام دادم. این است که تولا و تبرا یا تولی و تبری از واجبات عقلی، شرعی و بسیار مهم هر انسانی است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
قسمت سوم: اول این سجده چه عرض می کند؟ «اللهم لک الحمد حمد الشاکرین لک علی مصابهم» شاید ترجمه اش گونا
قسمت چهارم: هر انسانی که بنده خدا باشد و خودش را بنده خدا حساب کند، خواه ناخواه قلبش پیش کسانی است که از خدا اطاعت می کنند و آنها را دوست می دارد و نمی تواند آنها را دوست نداشته باشد. برای خاطر اینکه خداوندی را که همه چیز اوست، مالک الملوک اوست، دنیا و آخرت اوست، بندگی شده به [نحو] بالاترین درجات بندگی، و آن بنده ای که به بالاترین درجات، بندگیِ خدا کرده، مورد اهانت قرار گرفته، مورد ظلم و کینه قرار گرفته. و بنابراین مصیبت آمده در دل این [شخص] جا کرده. این است که از اینجا به تمرین زیارت و تمرین سینه زنی و تمرین گریستن برمی خیزد که آن کسانی که واقعاً اهل محبتند، بنده خدا هستند. [و] آن کسانی که اولِ کارشان است دارند تمرین محبت می کنند، تمرین عداوت [بر] دشمن خدا می کنند. بنابراین قرائت زیارت عاشورا، قرائت صد مرتبه لعن و سلام و اینها، مثل نمازِ واجبِ عقلی می شود گرچه نمازِ واجبِ نقلی نیست. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 نمایان بودن خداوند در جهان و در بنده و شما کاملاً واضح و روشن است اما در همه‌ی این‌ها #غفلت آمده و ما را از خدای خودمان دور کرده. اگر این غفلت برطرف شود دیگر ما در #محضر الاهی هستیم. @seyedololama
سیدالعلماء
قسمت چهارم: هر انسانی که بنده خدا باشد و خودش را بنده خدا حساب کند، خواه ناخواه قلبش پیش کسانی است
قسمت پنجم: ائمه علیهم السلام هم برای تربیت ما هم خیلی به مسئله عاشورا و احیای امر حسینی اهمیت می دادند. در شرح حال حضرت موسی بن جعفر علیه السلام نوشته اند که در روز عیدی، خلیفه حاکم که باید مورد توجه ملت قرار بگیرد، به آن حضرت عرض کرد که امروز روز عید ما دید و بازدید را به شما محول می کنیم. مردم کشوری و لشکری که به دیدن خلیفه و سلطان می آیند به محضر شما بیایند و تبریک بگویند و آنچه که هدایا و به حساب مثل حالا تابلوهای گوناگون یا سکه های گوناگون یا عتیقه های گوناگون هر کسی برای شاه و خلیفه می آورد همه تقدیم شما. حضرت هم یا به اکراه یا به مصلحت پذیرفتند. و ملت مسلمان آن روز که در دسترس خلیفه بودند دید و بازدید را آمدند با امام موسی بن جعفر انجام دادند و هدایا را به محضر ایشان تقدیم کردند. خوب معلوم است که این هدایایی که ملت آن موقع [ که] از اطراف آمده اند خدمت خلیفه برسند– حالا یک کسی جای خلیفه نشسته تقدیم می کنند،– چقدر می شود؟ خدا می داند! شاید [ اندازه] این مدرسه، طلا و جواهرات و لباسهای گوناگون و یک گنجینه ای جمع شد. (ادامه دارد...) ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
قسمت پنجم: ائمه علیهم السلام هم برای تربیت ما هم خیلی به مسئله عاشورا و احیای امر حسینی اهمیت می دا
قسمت ششم: ... بعد هم یک پیرمردی آمد. حسب آن زمان– مثلاً مثل بنده– آمد و عرض کرد: یابن رسول الله من خواستم برای شما که روز عید است، چیزی بیاورم. اما چیزی نداشتم. سه خط شعر جد من در مصیبت جد تو گفته. آن را برایت می خوانم: *عجبتُ لمصقولٍ علاک فِرِندُهُ* *یوم الهیاجِ و قد عالک غبارٌ* می گوید اباعبدالله یک چیز تعجب آوری است به نظر من. چرا؟ برای خاطر اینکه چرا آن شمشیر خجالت نکشید؟! ندید که گرد و غبار سر و روی تو را گرفته! و بر تو وارد شد. *اَلّا تَقَضقَضَتِ السَّهامُ و عاقَها* *عَن جسمِکِ الاِجلالُ و الاِکبارُ* این تیرها که [به بدن تو فرو] می رفتند چرا خجالت نمی کشیدند .... ! حضرت فرمود بنشین. - ببینید دل مقدس موسی بن جعفر چه جایگاهی بوده از علاقه به اولیاء خدا، از محبت به اولیاء خدا!- حضرت فرمود بنشین. گویا برایش دعا هم کرد. نشست. بعد که همه مردم از اطراف، کشوری، لشکری، وزیر، وکیل همه جمع شدند و هدایا را آوردند ریختند روی هم، حضرت فرمود اینها را به تو دادم.- به آن پیرمرد فرمود.- پس معلوم می شود که قدر و قیمت حسین علیه السلام و قیام او و مسائل او را موسی بن جعفر می شناخته. گویا حضرت رضا می فرماید پدر من وقتی اول عاشورا شب اول محرم که می شد دیگر کسی او را خندان نمی دید. و روز دهم که می شد روز اشک و ناله و گریه پدر من بود. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
قسمت ششم: ... بعد هم یک پیرمردی آمد. حسب آن زمان– مثلاً مثل بنده– آمد و عرض کرد: یابن رسول الله م
قسمت پایانی: الحمدلله علی عظیم رزیتی یعنی باید خدا را شکر کرد که دل انسان یک صفایی پیدا کند که جایگاه این مصیبت عظمی باشد. [اگر] هیچ غمی در دنیا ندارد، غم امام حسین او را از خنده دور کند. غم امام حسین او را از مقام و مناصب و دلخوشی به این چیزها دور کند و بکَنَد. وقتی که کلمات آن حضرت را بشنود که دیگر به طور اولی. "الناس عبید الدنیا" اینکه مرحوم امام در اول شرح حدیث اول می فرماید انسان در شبانه روز فکر کند ببیند وظیفه بین او و خدا چه است؟ یعنی بندگی. یعنی بندگی را با فکر باید تحصیل کرد. سیدالشهداء علیه السلام در این عبارت می فرماید که مردم عصر ما اینها بنده هستند، اما بنده چه هستند؟ بنده زندگی اند، بنده معاشند، "عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم" زبانی دین دارند نه معانی دین در قلبشان جا کرده باشد که محبت و معرفت و این چیزها هست. پس ما در درجه اول که طالب علم هستیم، طالب دین اسلام هستیم، باید مروج دین اسلام باشیم، باید طالب معرفت و محبت باشیم، باید طالب عداوت دشمنان ائمه باشیم. تا این دو موضوع در قلب ما حس نشده ما هنوز در راهیم و باید تمرینمان را زیاد کنیم. زیارت عاشورایمان را تحقیق بدهیم. تعمیق بدهیم. سجده بعد از زیارت عاشورا را در او مانند یک درس دینی و علمی فکرکنیم. که چگونه می شود که ما باید تشکر کنیم از خداوند در برابر نعمت عظمای اینکه در مصیبت آنها شرکت داریم. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
توسل به امام زمان علیه‌السلام-@seyedololama.mp3
459.5K
#توسل 🔺 راه نجات در زمان #غیبت کبری ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📍📍📍 🔴کسی که تا آخرین نفس آنچه را که خدا به او داده همه را تقدیم خدا میکند و مقام رضای خدا را برای خود و پیروان خودش تحصیل میکند دیگر از این بالاتر چیزی فرض ندارد که بگوییم بعداً دستگاهی بیاید نبوتی ولایتی تربیتی فرهنگی، افرادی بیایند که مافوق این باشند. این دیگر آخرین کلاسی است که بشر بتواند طی بکند و راضی باشد نه این که تکلیف باشد.  📍📍📍📍📍📍📍 🔴اگر ما عبادت را به طور تکلیف انجام دهیم مسلمانیم و انشاءالله به وظایف خود عمل کرده ایم ولی اگر تکالیف، تکالیف مشکلی شد و ما هم آنها را برای انجام وظیفه انجام ندادیم بلکه به عنوان این که چون حضرت حق که همه چیز ما از اوست ما باید در برابر خواست او تسلیم باشیم انجام دادیم نه این که دستوری داشته باشیم و از ترس خلاف دستور انجام وظیفه کنیم این دیگر سطح کلاس سیدالشهداست. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 طلب کاغذ و دوات توسط پیامبر صلی‌الله علیه وآله؛ ( ۲۵ المظفر ۱۱ ه ق) 🔹 حضرت (صلی‌الله علیه وآله) در هنگام رحلت می‌خواستند مسئله‌ی خم را به کتبی تأیید کنند، با این‌که در حضور هفتاد هزار یا بیشتر، در غدیر خم بهترین تأییدها را کرده بودند، با وجود این‌ها می‌خواستند وصیت را کتبی هم قرار بدهد که مؤکَّد شده باشد. در آن‌جا اهل مخالفت کرد و کلمه‌ای گفت که حالا مریدهایش می‌خواهند آن کلمه را تفسیر کنند که با گفته‌ی یک مسلمان بسازد؛ این یک مطلب است که گفت: این آدم تب‌داری است و تب بر او غالب شده و آدمی که تب شدید دارد، سخنش را چه می‌گویند؟ هذیان می‌گویند!. این یک مطلبی است که در هیچ کجای در هیچ فکر نمی‌کنم که پیدا شود، که یک کسی حالا آن شخص، تاجر باشد، زارع باشد، صنعت‌گر باشد، سرمایه‌دار باشد و بخواهد دم رفتن، یک وصیتی بکند و جلویش را بگیرند. چنین اتفاقی تاکنون نیفتاده. و مطلب دیگر این‌که کسانی که از مطالب دینی باخبر نیستند، می‌گویند حضرت فرمود تا این‌که من یک جمله‌ای بنویسم که را از خطر باز دارد؛ مگر حضرت می‌توانست بنویسد؟ این را عنوان می‌کنند در حالی‌که این یک مغالطه‌ای بیش نیست. نوشتن سران برای سران، هیچ‌وقت با قلم و دوات که خودشان استعمال کنند نبوده. همیشه کاتب، دبیر و یا افرادی بوده‌اند که منصوب بوده‌اند برای همین کار که نامه‌ها را می‌گرفتند و جواب می‌دادند و خودشان ضبط و بایگانی می‌کردند، نه این‌که یک نفر بزرگ و صاحب یک حزب مهم یا یک مملکت، این خودش قلم و دوات جلویش بگذارد و نامه‌نویسی بکند. چنین چیزی نبوده. از این جهت این است. در جریان هم وارد شده که نامه‌ای است از حضرت پیامبر خدا، به نجران فرستاده شد که بعد از ذکر این مطلب می‌گویند که ممکن است حضرت پای نامه امضا بفرماید. بنابراین این یک مطلب این‌که هیچ‌وقت سران هیچ دولتی نویسنده‌ی فرمان‌ها و نامه‌ها نیستند. و این خودش یک قسمت خاصی در دربار آن‌ها تشکیلات هست که آن‌ها می‌نویسند، آن‌ها جواب می‌گیرند، آن‌ها می‌خوانند، آن‌ها از رئیس امضا می‌گیرند. الآن هم ما دیده‌ایم در همین تلویزیون خیلی نشان می‌دهد که وزرایی که می‌خواهند با هم توافق کنند، روبروی هم نشسته‌اند و یک نفر هم همراه آن‌هاست که این مدارک را می‌گیرد و جلوی‌شان می‌گذارد، می‌گوید امضا کنید، نه این‌که خودش بگوید و بنویسید مطالب را. نه، مطالب توافق شده را قبلاً ماشین‌نویسی می‌کنند و می‌نویسند، در شکل یک دفتری که این باید مدرک باشد، مدرک دولتی باشد. بعد می‌آیند آن را جلوی وزیر می‌گذارند یا جلوی هر مسئولی که باید امضا کند، او فقط امضا می‌کند. آن‌وقت از دستش می‌گیرند. بنابراین در قضیه‌ی نامه‌نویسی، این مغلطه در آن است که بعضی‌ها می‌گویند حضرت که فرمود من نامه بنویسم که نجات در آن باشد، مگر حضرت چیزی می‌نوشت؟ پس معلوم می‌شود این حدیث اصلاً درست نیست! نه، بلکه معلوم می‌شود که شما در هستید، و شما نمی‌توانید وارد مطالب تحقیقی اجتماعی بشوید که به علت این است که یا شما هستید یا بسیار ساده‌اید که حرف مغرضین را قبول کرده‌اید. ۲۴ الحرام ۱۴۳۶=۹۴/۷/۱۶ ☑️ حضرت آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
❌چرا حضرت این دعا را با اهمیت بعد از نماز،– نمازی که پیامبر می خواند و در آن به معراج میرود و با خدا
🔺انسان وقتی که متولد می شود، در دامان تربیت اسلامی با یک وجود اسلامی تربیت نمی شود. وقتی نشد، یک حیوان خطرناکی برای خودش، خانواده اش، مملکتش می شود. لذا کسانی که اهل فکرند برای پناه بردن به حق تعالی، بهترین حالتشان، توسلاتشان، دعایشان را برای این مطلب گذاشته اند. 🔸در تاریخ کربلا خیلی روشن است. افرادی که در کوفه جمع شدند، اخلاص به خانواده ی رسالت داشتند. اینها هجده هزار نفر نامه به حضرت نوشتند که ما نیاز به وجود شما در شهر خودمان حس می کنیم! امام عادل عالم با انصاف با مروت و خالی از شهوات شما هستید. ما هم در خدمتیم. باغ هایمان هم سبز شده. نباتات و اشیاء ما هم همه نوید خوشی و بهار و سلامتی می دهد. جای شما خالی است! این سخن را که نوشتند، در مجلسی کسی از کسانی که نفس اماره را می شناخت (جناب عابس) بلند شد. خطاب کرد به رئیس مجلس! خطاب کرد من از طرف این مردم صحبت نمی کنم. من فقط از خودم می گویم. من حاضرم تا آخر جان و قطره خون در این راه ‌[قدم] بگذارم. اما این را قبلاً گفت. گفت من این را از طرف این مردم صحبت نمی کنم. چون دیده بود این مردم با حضرت علی، با حضرت حسن چه کردند! ♦️در بین راه هم که حضرت به بعضی ها برخورد کرد و از کوفه خبر گرفت، بعضی هایشان عرض کردند که: «قلوبُهُم معک و سُیوفُهم علیک» خیلی حرف است. خیلی حرف است! تمام دل ها انباشته از علاقه و میل به شماست. همه مرید شما هستند اما شمشیرهایشان هم آماده برای شماست. ❌دیگر از این واضح تر و روشن تر چه است؟ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama