eitaa logo
سیدالعلماء
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
692 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
خداشناسی.@seyedololama.mp3
1.93M
🏴 با عرض تسلیت شهادت جان‌سوز حضرت امام جعفر صادق صلوات الله علیه، لحظاتی در محضر درس خداشناسی آن بزرگوار 🔺 بیان ریشه دروس و تمدن‌ها و انقلاب فرهنگی ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
اعجاز علمی قرآن.@seyedololama.mp3
903.8K
🔺 اوصاف امام صادق علیه السلام در بیان علمای اهل تسنن 🔹 آشکار شدن اعجاز علمی قرآن توسط ائمه اطهار علیهم السلام ۸۰/۱۰/۱۶ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ذکر خاطره‌ای لطیف از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی در مورد برخورد مرحوم آیت الله با پرستار زن مسیحی در بیمارستان @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 ... ممکن‌ است‌ افرادی‌ که‌ به‌ محضر علمای‌ خراسان‌ مشرف‌ شده‌ و کمالاتی‌ از آن‌ سروران‌ دیده‌ باشند و نیز نقل‌ تشرف‌ بعضی‌ از آنان‌ را به‌ محضر امام‌ عصر ارواحنا له‌ الفداء را شنیده‌ باشند، باور نکنند که‌ ممکن‌ است‌ این‌ اعاظم‌ در این‌گونه‌ مسائل‌ دچار اشتباه‌ شده‌ باشند؛ ولی‌ باید بدانند که‌ طبق‌ روایت‌ اختلاف‌ جناب‌ ابن ابی عمیر با جناب‌ هشام، این‌ عوارض‌ بشریت‌ به‌ غیر معصوم‌ عارض‌ خواهد شد و شاهد این‌ عرض‌ داستانی‌ است‌ که‌ در همین‌ نزدیکی‌ها یعنی‌ در عصر قاجار واقع‌ شده: یکی‌ از علمای‌ فارغ‌ التحصیل‌ از نجف‌ اشرف‌ در بازگشت‌ به‌ ایران‌، در حوالی‌ تهران‌ به‌ شغل‌ روحانیت‌ و اقامه‌ی‌ جماعت‌ اشتغال‌ داشته‌ و بسیار مرد پاک‌دل‌ و صادقی‌ بوده‌ است. یک‌وقت‌ به‌ مناسبتی‌ متذکر می‌شود که‌ چرا در رشته‌ علوم‌ اعتقادی‌ و عقلی‌ مانند رشته‌ی‌ فقه‌ و اصول‌ تخصصی‌ ندارد و این‌ کمبود را حتماً باید جبران‌ کند. این‌ بود که‌ حسب‌ الوظیفه‌ به‌ تنهایی‌ و بدون‌ آشنایی‌ به‌ سوی‌ تهران‌ حرکت‌ می‌کند و در این‌ شهر، سرگردان‌ می‌گردد ولی‌ ناگاه‌ شخص‌ ناآشنایی‌ به‌ او می‌رسد و او را به‌ مدرسه‌ و به‌ مدرس‌ معقول‌ و به‌ کتاب‌ شفا و به‌ هر چه‌ که‌ لازم‌ داشته‌ هدایت‌ می‌کند و هر مشکلی‌ پیش‌ می‌آید با ملاقاتی‌ آن‌ را حل‌ می‌نماید. از او می‌پرسد که‌ جریان‌ شما چیست، می‌گوید ما از ناحیه‌ی‌ مقدسه‌ مأموریم‌ امثال‌ شماها را یاری‌ رسانیم‌. این‌ داستان‌ را در رساله‌ی الکلام‌ یجر الکلام مرحوم‌ آیت‌ الله‌ سید احمد شبیری‌ زنجانی‌ و جناب‌ آقای‌ آیت‌ الله‌ شبیری‌ از مراجع‌ قم‌ می‌توان‌ ملاحظه‌ کرد و نیز مرحوم‌ آیت‌ الله‌ شیخ‌ مرتضی‌ حائری‌ یزدی،‌ شفاهاً نقل‌ می‌کرد. 🖊 قسمتی از مقاله: مکتب تفکیک دستخوش تفکیکی دیگر تألیف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
📆 سال‌روز وفات مرحوم آیت الله شیخ محمّدتقی آملی (۲۹ شوال ۱۳۹۱ق= ۲۷ آذر ۱۳۵۰ش) 🔺تمجید از مرحوم آیت الله حاج شیخ غلامرضا یزدی که از معاصرین بود در قم چند روزی بحث تفسیری را شروع کرده بود و به مناسبتی از مرحوم ملاصدرا سخن به میان آمد، ایشان صریحا فرموده بود: ملاصدرا را حتی یک فیلسوف نباید گفت. امام خمینی قده در اثناء درس فرموده بود: ملاصدرا و ما ادراک (ما یا من) ملاصدرا؟ 🖋 ... اصل‌ ابتکار و دقت‌ علمی‌ ملاصدرا به‌ حدی‌ است‌ که‌ مدرسینی‌ مانند مرحوم‌ علامه‌ی‌ رفیعی قزوینی‌ و مرحوم‌ آیت‌الله‌ شیخ‌ محمد تقی‌ و دیگران‌ نتوانسته‌اند از ظرافت‌ و دقت‌ و باریکی‌ آن‌ جز اظهار عجز و بیان‌ صعوبت‌ سخنی‌ بگویند ولی‌ قراین‌ و شواهد حاکی‌ از صعوبت‌ افهام‌ و ابرام‌ آن‌ است. مرحوم‌ محقق‌ آملی‌ در مقدمه‌ی‌ حاشیه‌ بر منظومه‌ می‌فرماید: «فانی‌ مع‌ قلة‌ البضاعة‌ و تشتت‌ الحال‌ و کثرة‌ الاشتغال‌ صرفت‌ بعض‌ اوقاتی‌ حین‌ دراستی‌ شرح‌ المنظومة فی‌ الحکمة‌ المتعالیة‌ الذی‌ لم‌ یأت‌ فی‌ المصنفات‌ المتقدمین‌ و المتأخرین‌ مثله‌ فی‌ جمعه‌ المشارب‌ و تدقیقه‌ و تحقیقه‌ و لله‌ درّ مصنفه‌ و علیه‌ سبحانه‌ اجره. فاستخرت‌ُ الله‌ فی‌ الشروع‌ من‌ ابتدائه سائلاً منه‌ التوفیق‌ للانتهاء الی‌ ما ابتدأتُ‌ منه‌ راجیاً منه‌ الاجابة...» می‌فرماید دوره‌ی اول‌ را که‌ از مقصد ثانی‌ شروع‌ کرده‌ بودم، به‌ پایان‌ رسانیده‌ سپس‌ با استخاره‌ از حق‌ تعالی‌ از ابتدا شروع‌ کردم‌ در حالی‌که‌ توفیق‌ انتهای‌ آن‌ را از وی‌ می‌طلبم. آیا این‌ قراین‌ را می‌شود نادیده‌ گرفت‌... 🖊 مقاله: "مکتب تفکیک دستخوش تفکیکی دیگر" تألیف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺 همزمان با حلول ماه ذی‌القعدة الحرام 📖 () 👈 اما اعمال هر ماه نو: چند عمل است: ... 🔺 پنجم: در روز اوّل دو ركعت نماز بجا آورد، در ركعت اول پس از سوره حمد سى مرتبه سوره توحيد، و در ركعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنين كند، سلامتى اش را در آن ماه از خدا خريده است. و از بعضى روايات استفاده می‌شود، كه پس از نماز بخواند: 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ؛ ( علیه‌السلام:۶) 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ ( علیه‌السلام:۱۰۷) 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرا؛ ( :۷) 🌹 ما شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ؛ ( :۳۹) 🌹حسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ؛ ( :۱۷۳) 🌹 و أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ؛ ( :۴۴) 🌹 لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّی كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ؛ ( علیهم‌السلام:۸۷) 🌹 ربِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ؛ ( :۲۴) 🌹 ربِّ لا تَذَرْنِی فَرْدا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ؛ ( علیهم‌السلام:۸۹) التماس دعا @seyedololama
🔺بزرگان ما نظیر ملاصدرا برای حل مشکلاتشان متوسل به حضرت معصومه در قم می‌شدند. 🌹 میلاد کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیها مبارک باد. @seyedololama
🔺 راه میان‌بر 🔹 راه میان‌بر برای وارد کردن به این که از غیرِخدا پر شده، به امام حاضر (علیه‌السلام) می‌باشد. هر فردی از ما می‌توانیم با و بر مظلومیت جدّ بزرگوارشان راهی برای اصلاح عقب‌ماندگی‌هایمان پیدا کنیم. در ماه شریف یک راه میان‌بر در ¹ ذکر شده‌ است؛ بدین‌صورت‌که در روز یک‌شنبه‌ی ماه ذی‌القعدة عملی وارد شده که هر کسی آن را انجام دهد؛ خدا او را قبول می‌فرماید. و چاشنی این عمل را هم در جاهای دیگری روشن کرده‌اند که دستور فرموده‌اند قبل از دعا کردن بر محمد و آل محمد (علیهم‌السلام) بفرستید. پس می‌تواند قبل از انجام این عمل با حال صد مرتبه این شریف را تکرار کند. و بعد از آن هم زیارت مختصری بخواند و یادی از آن عطشان که در راه خلق خدا این همه رنج بر او وارد شد، بنماید و عرض کند: "یا أباعبدالله" من جوانی هستم که نتوانستم به بیایم، ولی الآن وجودم کربلایی شده و و و اعصاب و من می‌گوید: "السلام علیک یا أباعبدالله . لبیک داعی‌الله". من حاضر و آماده‌ام برای خدمت به شما و فرزند غائب‌تان و و دانشی که شما می‌خواهید. ۸۸٫۸٫۴ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ___ ۱) «در روز یکشنبه این ماه نمازى با فضیلت بسیار از رسول خدا صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَآله روایت کرده که مجملش آن است که هر که آن را به‌جا آورد توبه‌اش مقبول و گناهش آمرزیده شود و خصماء او در روز قیامت از او راضى شوند و با ایمان بمیرد و دینش گرفته نشود و قبرش گشاده و نورانى گردد و والدینش از او راضى گردند و مغفرت شامل حال والدین او و ذریه‌ی او گردد و توسعه‌ی رزق پیدا کند و ملک‌الموت با او در وقت مردن مدارا کند و به آسانى جان او بیرون شود. و کیفیت آن چنان است که در روز یک‌شنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز گذارد؛ در هر رکعت حمد یک مرتبه و قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ سه مرتبه و مُعَوَّذَتَین (فلق و ناس) یک مرتبه، پس استغفار کند هفتاد مرتبه و ختم کند استغفار را به "لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ"پس بگوید: "یا عَزیزُ یا غَفّارُ اغْفِرْ لى ذُنُوبى وَذُنُوبَ جَمیعِ المُؤمِنینَ وَالْمُؤمِناتِ فَاِنَّهُ لا یغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاّ اَنْتَ". فقیر گوید ظاهر آن است که این استغفار مذکور و دعاى بعد را بعد از نماز باید به‌جا آورد.»؛ [ ] @seyedololama
📆 بزرگ‌داشت مرحوم ملاصدرا (۱ خرداد) 🔹 مرحوم علامه شعرانی قدس سره یک مطلب خوبی در مقدمه‌ی کتاب اسرار الحکم درباره مرحوم فرموده‌اند که پیش‌آمدی که کرد و خداوند متعال اسباب لطف خود را در یک عصری که عصر اوج‌گیری علوم طبیعی در اروپا بود و منجر به سست شدن جنبه‌ی مذهبی مردم گردیده بود، به انجام رسانید، که سبب پیدایش این بزرگ‌مرد و بعد هم شاگردان پیرو ایشان گردید، که این باعث شد که سدّی در برابر نفوذ لامذهبان با سلاح علم ماشینی طبیعی در اسلام بشوند و جلوگیری کنند. ۷۹٫۹٫۱۲ 🔹 علمای ما به این علت به جایی می‌رسیدند که همت داشتند؛ چون از دنیا و لذات و زندگی‌های معمولی صرف‌نظر می‌کردند؛ عالَم ملکوت هم که در آن دریغی نیست، کمک‌شان می‌کرد و می‌شدند حاجی سبزواری، می‌شدند ملاصدرا و امثالهم. در شرح حال ملاصدرا نوشته‌اند که گویا هفت سفر مکه پیاده مشرف شده! آدم می‌خواهد باورش نیاید؛ این کرامت بوده، معجزه بوده، چی بوده! این‌ها برای خاطر این‌که وقتی که از خانه بیرون می‌آمدند و به سمت خانه‌ی خدا می‌رفتند، اصلاً در تصورات و فکر خود مثل ما نبودند، فلذا حافظ هم در شعر ادبی‌اش می‌گوید: در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم سرزنش‌ها گر کند خار مغیلان غم مخور ۸۰٫۱٫۲۹ 🔹 بزرگان ما مثل ملاصدرا برای حل مشکلات‌شان در قم، متوسل به حضرت معصومه علیهاالسلام می‌شدند. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 جهل بسیط در انسان خاصیت زیادی دارد. انسان باید در درونش همیشه خود را جاهل بسیط بشناسد، نه عالم به همه چیز. ❌ یکی از آفات لباس روحانیت مثل آفات شغل‌های طبابت، مهندسی، استادی، پرفسوری، وکالت، وزارت و هر عنوانی که روی انسان می آید و انسان لباس آن عنوان را بر خودش می پوشاند، این است که انسان را از جهل بسیط خارج می‌کند. چرا؟ برای اینکه می‌گوید خب اگر از من مامورین من بپرسند که چه کار کنیم؟ اگر بگویم فعلا نمی‌دانم، می‌گویند پس چرا وزیر شدی! وکیل شدی! معلم شدی! روحانی شدی! 🔸 یک وقتی ما اول جوانی- طلبه بودیم یا نبودیم- عمامه داشتیم، رفته بودیم شهرستانی، به یک کسی گفتیم که مثلا ریشت را چرا تراشیدی؟ او هم خواست به ما بگوید که تو خودت چیزی بلد نیستی، گفت تو از قم آمدی- از ظاهر ما این معلوم بود که ما از قم امده بودیم- گفت: حضرت معصومه شوهر کرده یا نه؟ گفتم نمی‌دانم. گفت پس چی می‌دانی؟! همان جا جلوی ما را گرفت که تو که نمی‌دانی حضرت معصومه شوهر کرده یا نه، پس دیگر حرف نزن! دیگر به من می‌گویی چرا ریشت را تراشیدی؟! 🔹 مقصود این است که هر لباسی که آدم به خودش بپوشاند، انسان را از جهل بسیط خارج می‌کند و یک سرمایه دروغی به انسان می‌دهد که آدم خیال می کند، من دیگر ملا هستم، من دیگر مهندسم، معمارم، من دیگر استادم. ⚠️ آن وقت اینها می‌شوند روحانی نما، عالم نما که چیزی را بلد نباشد و به خودش آن چیز را نسبت بدهد و ببندد. 🔻 در دعای عرفه هم وارد شده که حضرت عرض می‌کند: خدایا من در علمم هم جاهلم! الهی انا الجاهل فی علمی فکیف لا اکون جهولا فی جهلی. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 عبدالله دیصانی شخصی است منکر توحید، می آید خدمت امام صادق (علیه السلام) و عرض می‌کند: «دُلَّنِی عَلَى مَعْبُودِی» من هر چه فکر می‌کنم خدایم به ذهنم نمی‌آید که چه چیزیست؟ کجاست؟ شما من را راهنمایی کن. 🔹 فقال (علیه السلام): «إجْلِسْ وَ إِذَا غُلَامٌ لَهُ صَغِيرٌ فِی كَفِّهِ بَيْضَةٌ يَلْعَبُ بِهَا»؛ فرمود بنشین، آن‌جا بچه حضرت با تخم مرغی که در دستش بود مشغول بازی بود. لابد تخم مرغ پخته است که بچه با آن بازی می‌کند. «فقال ( علیه السلام ): نَاوِلْنِي يَا غُلَامُ»؛ از او بگذر و آن را برای من بیاور «فَنَاوَلَهُ إِيَّاهَا» آورد، تقدیم آن حضرت کرد. 🔸 حالا ببینید چه قدر طلبگی مشکل هست؟ یعنی کارخانه‌ی ما باید مثل یک دستگاه هسته‌ای شده و حرکت کند. خودسازی‌هایی که در وجودش شد، او را به خودسازی‌های اختیاری وادار کند و انجامش برای او دیگر رنج‌آور نباشد. وقتی انسان وارد یک دریا شد، دیگر از یک استکان آب که نمی‌ترسد. این مشکلات زندگی به خاطر این است که ما مشکلات تکوینی وجود خودمان، برای‌مان حل نشده که ما را شاداب بکند. 🔻 «فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: يَا دَيَصَانِيُّ هَذَا حِصْنٌ مَكْنُونٌ»؛ این مثل موجود بسته‌ای است، مثل یک قلعه‌ای است. «لَهُ جِلْدٌ غَلِيظٌ»؛ یک پوست غلیظی دارد «وَ تَحْتَ الْجِلْدِ الْغَلِيظِ جِلْدٌ رَقِيقٌ» یک پوسته‌ی نازکی هم زیر اوست. «وَ تَحْتَ الْجِلْدِ الرَّقِيقِ ذَهَبَةٌ مَائِعَةٌ وَ فِضَّةٌ ذَائِبَةٌ»، در این تخم مرغ از باب تشبیه یک طلای آب شده و یک نقره‌ی آب شده‌ای هم وجود دارد، اما از هم جدا و با هم مخلوط نیستند. نه با هم مخلوط می‌شوند و نه این که کسی خبر دارد که چه می‌شود؟ این یک مرتبه در حالی که معلوم نیست چه هست، به شکل یک خروس نر یا یک مرغ ماده در می‌آید، انفلاق پیدا می‌کند؛ «قُل اَعوذُ بِربِّ الَفَلق» آن‌وقت رنگ‌های مختفی به بال و پر اوست، مثل تخم طاووس یا تخم کبوترهای رنگارنگ. 🔹 آیا این‌ها آدم را نباید گیج بکند که او این پیشانی‌اش را روی خاک بگذارد و وقتی گرسنه‌اش شد سر بردارد که چه بر سرش آورده‌اند تا شده آدم؟! این که طلبگی سخت است یعنی باید این چیزها را برای خودش حل کند و راه و روش زندگی را از این‌ها بیاموزد. «لَا يُدْرَى لِلذَّكَرِ خُلِقَتْ أَمْ لِلْأُنْثَى تَنْفَلِقُ‌ عَنْ مِثْلِ أَلْوَانِ الطَّوَاوِيسِ أَ تَرَى لَهَا مُدَبِّراً»؛ آیا وجدان تو می‌گوید این سازنده ندارد؟! «فَأَطرَقَ مَلیّاً»؛ یه قدری فکر کرد، گفت: «اَشهَدُ اَن لا اِلهَ اِلّا الله وَحدَه لا شَریکَ له». ♦️ این، گنجینه‌ی علم است که در حوزه تدریس می‌شود. انسان‌ها را بیدار می‌کند، هوشیار می‌کند، متنعّم به نعمت معنوی اهل بیت کرده و ارادت به اهل بیت پیدا می‌کند. سیدالشهدا را می‌شناسد که او برای این‌ [مسائل] شهید شد. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 سال‌روز درگذشت جناب سید ابن طاووس رحمه‌الله ( ۵ ذی القعدة ۶۶۴ ق) 🔺 تذکری از سید ابن طاووس رحمه‌الله پیرامون مسئله تذکر به بدیهیات 🔹 مسأله‌ی تنبیه و تنبه نسبت به و نداشتن عمومیت در بداهت و بدیهیات، یک مسأله‌ی بسیار مهمی است. ممکن است یک پیرزنی، یک بی‌سوادی، یک دهاتی، یک آدم روستایی، این گرچه بی‌سواد باشد ولی تنبهش خوب باشد. او خوب باشد. یک چیزهایی را از راه تنبه، قلب او یافته باشد ولیکن در همان محل، متخصص سوادآموزی از آن غافل باشد!. این تفاوت پیدا می‌شود در این مسائل. مسأله‌ی خداشناسی از این قبیل است، که مرحوم سید بن طاووس علیه‌الرحمة در توصیه‌اش نسبت به فرزندش [کتاب کشف المحجة لثمرة المهجة] که چاپ و ترجمه هم شده، همین مطلب را توضیح داده؛ می‌فرماید: من تعجب می‌کنم از متخصصین علوم کلامی و عقلی و این‌ها که مردم را در پیچ و خم استدلال و فکر و این‌ها وارد کرده‌اند؛ ولی از این تنبهاتی که در کتاب و سنت آمده، حرفی در میان نمی‌آورند، با این‌که مسأله‌ی شناخت خدا و پروردگار یا مثلاً سایر مسائل اصول دینی، این‌ها از راه تنبهات، خوب توجه داده می‌شود؛ بعضی‌ها غافل‌اند، بعضی‌ها غافل نیستند. و کسانی را که غافل‌اند باید با تفکر در بدیهیات؛ یعنی تنبه در آن‌ها را به ذهن‌شان وارد کرد. ۸۱٫۵٫۱ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
‍ ‍ 🔺 نکته‌ای پیرامون شعری از مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس طهرانی کسی که چون تو گلی را به باغ دل دارد دگر کجا هوس گل ز آب و گل دارد 🔹 صعود به قاف قلب یک مقامی است که تا محقق نشود، انسان گل رعنای جمال حضرت الهی را حس نمی‌کند. و اینکه فرمود "قلب المومن عرش الرحمن" مربوط به این مسئله است. ۸۱٫۵٫۲۲ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
🔺 بیماری‌های قلبی! 🔹 همیشه این هراس را مؤمنین دارند که نکند بیماری‌های قلبی که مثل خوره است و دین و اخلاق را از بین می‌برد، درون‌شان پیدا شود. در یکی از حکمت‌های نهج‌البلاغه حضرت می‌فرماید: «ما زالَ الزُّبَيْرُ رَجُلاً مِنّا اَهْلَ‌الْبَيْتِ حَتّى نَشَأَ ابْنُهُ الْمَشْؤُومُ عَبْدُاللّهِ»؛ [ نهج البلاغه ح۴۵۳]. زبیر از ما بود. او از قهرمانان رزمنده اسلام بود تا وقتی‌که این پسرش عبدالله بن زبیر روی کار نیامده بود. این جوان مثلاً خوش‌سیما یا دارای به نظرش هنر و امثالهم که پیدا شد، زبیر به او علاقه‌مند شد و این جوان هم اتفاقاً منافق بود!. کم‌کم زبیر از ما کنده شد و به او پیوست!. عده‌ای بودند در اول اسلام که این‌ها به خاطر آن شخصیتی‌که برای خود قائل بودند، زورشان می‌آمد و شرم داشتند که محصل علوم دینی هم باشند؛ چون اسلام بر اساس ایمان است و ایمان هم بر اساس علم تفسیر و مسائل مبدأ و معاد و صفات الهی است و همه‌ی این‌ها اموری است که در دسترس نیست. این‌ها کنجکاوی و بحث و نوشتن می‌خواهد و جلسه داشتن می‌خواهد، ولی آن‌ها زورشان می‌آمد که این امور را پی‌گیری کنند و این شخصیت‌شان در آن‌ها بیماری ایجاد کرده بود و مصداق این آیه شده بودند که: «فِی قُلُوبِهِم مَّرَض‌ٌ فَزَادَهُم‌ُ اللَّه‌ُ مَرَضًا»؛ ( بقره :۱۰). ۸۲٫۱۱٫۴ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 اهمیت ایمان 🔹 آدم نمی‌داند یعنی چه؟ خیلی از شما الآن از فلان دانشجو یا دانش‌آموز سال آخر بپرسید کدام کار در دنیا بهتر و فاضل‌تر است؟ ببینید آیا می‌تواند جواب دهد که مهم‌ترین کار، یک کار قلبی است. همان‌طور که قلب انسان باید سواددار بشود؛ همان‌گونه هم باید محبت دار شود. باید ایمان‌دار بشود و این خیلی مشکل است. در قرآن آیاتی درباره‌ی ایمان آمده که اگر یأس و مأیوس شدن حرام نباشد، امثال بنده اصلاً باید از ایمان خودمان مأیوس شویم؛ چون یکی از علاماتش این است که انسان نسبت به خدا و رسول بیشتر از خودش، جان و فرزندان و مال و اموالش علاقه داشته باشد. وقتی بیشتر علاقه داشت، اگر در خطر قرار گرفت، مال و خانواده و جانش را فدا می‌کند. این معنی ایمان است. خوب آیا این‌طور مسائل همین‌طوری به دست می‌آید؟ همین که ما فرزندمان را فرستادیم و دیپلم گرفتند، از ایمان هم چیزی گیرشان آمده؟ بعد که رفتند دانشگاه آیا مؤمن شدند؟ این‌ها اصلاً دو بحث است، دو کتاب است، دو رساله است، دو صحبت است و با هم ارتباطی ندارند. این‌که خدا ایران ما را تا به حال نگه داشته باید ببینیم برای چه بوده. از برکت چه بوده؟ از برکت امام رضا علیه‌السلام بوده؟ از برکت حضرت عبدالعظیم بوده؟ وإلّا شما همین آیه‌ای که می‌فرماید: «قُل اِن کُنتم تُحبّونَ اللهَ فَتَّبِعونی یُحبِبکُمُ اللهُ»¹ یا این آیه: «قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ»²؛ که خلاصه می‌فرماید: هرگز ایمان ندارید مگر این‌که خدا و رسول پیش شما محبوب‌تر از همه‌چیز باشد که اگر این‌گونه نباشد، خدا تهدید کرده است؛ فلذا این‌ها خیلی کار مشکلی است. مشکل آن این است که ما به آن اهمیت نمی‌دهیم!. ۸۴٫۱۱٫۲۸ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی _ ۱) [آل عمران :۳۱] ۲) [توبه :۲۴] @seyedololama