eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
715 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
سیدالعلماء
🎞 مراحل رشد جنین @seyedololama
⁉️ در زندگی برای شما چه فردی و چه اجتماعی، ناراحتی‌هایی در پیش است. این ناراحتی‌ها فلسفه‌اش چه چیزی است؟! خب خدایی که از هیچی ما را آفرید و از نطفه ما را آفرید، برای او چه فرقی می‌کرد که جهان را بهشت کند و یا به صورت کنونی در بیاورد که درد سر و درد دندان و درد دل و ناراحتی و عزبی و بی‌ازدواجی و بی‌مسکنی و قسط و بدهی و این‌ها، همه‌ی مشکلات را به سر و روی ما بریزد، خب یک‌جوری درست می‌کرد که این‌ها نباشد. این مسئله در سوره مبارکه‌ی عنکبوت پاسخش داده شده که این‌جا آفریده نشده که جای شما باشد. خودتان را بشناسید که این‌جایی نیستید. شما این‌جا غریب هستید. غربت دارید. این‌جا شهر غربت شماست. همان‌طوری‌که در رحم مادر هم انسان غریب بود، چون آن‌جا جای او نبود. آنجا فقط باید نُه ماه تکمیل چشم و گوش بکند، معده و مری باید درست شود؛ و لذا همین که تکمیل می‌شود، دیگر درد، مادر را ول نمی‌کند تا وقتی‌که طفل به دنیا بیاید. این دنیا هم این‌طوری است. این دنیا مشکلات و ناراحتی‌ها دارد تا شما با نفس امّاره‌ات بجنگی. یک بچه همراه ما هست و باید این را سر و صدایش را بخوابانیم و نگذاریم که بر ما مسلط بشود، و دائماً هر چه او می‌خواهد بکند که البته به ضررش هم هست. این است که در قرآن کریم از قول حضرت یوسف علیه‌السلام که پیامبر معصوم است آمده که: «و ما اُبَرِّئُ نفسی»؛ من نفس خودم را تبرئه نمی‌کنم که بگویم هیچ عیبی ندارم. نه!؛ «اِنَّ النَّفسَ لَاَمّارة بِالسّوء»؛ (یوسف علیه‌السلام:۵۳) مگر این‌که ربّ انسان و ربّ جهان دستش را بگیرد و نگذارد که این نفس امّاره کاری انجام دهد، یا شیاطین بیرونی کاری انجام دهند یا افکار نابه‌جا انسان را منحرف کنند. این‌جا باید انسان به پناه‌گاه خدایی مُلتَجی بشود و پناه ببرد؛ پناه به درِ خانه‌ی خدا. ۸۵.۵.۳۰ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
20.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 یا صاحب الزمان 🔺 ضرورت اهمیت به و ترویج آن طبق شرایط روز برای حفظ و إحیاء 🔹 جهانی به واسطه‌ی حضرت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف 🔸 بیان مرحوم شهید محمدباقر پیرامون علیه‌السلام 🔺 اثبات وجود امام زمان علیه‌السلام با استفاده از احادیث وارده پیرامون و حضرت مهدی علیه‌السلام در کتاب 🔹 اقرار جمعیت وابسته به در به وجود امام زمان علیه‌السلام ۹۳٫۳٫۱۵ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
📆 مروری بر مطالبی بسیار مهم به بهانه‌ی سال‌روز هلاکت "حجاج بن يوسف ثقفی" لعنه الله؛ (۱۳ رمضان ۹۵ ق) 🔹 ... تربیت اهالی کوفه چه جور شد؟ تربیت آن‌ها به دست شخصیت فرعونیِ امت یعنی معاویه بن ابی سفیان انجام شد، که از کودکی آن‌ها را تربیت کرد و نگذاشت در مکتب‌خانه‌ها کسی اسم علی بن ابی طالب را ببرد. به قدری قاچاق بود یاد آن حضرت که مثلاً در زمان حجاج لعنه الله یک شیعه‌ای،- شیعه نامی- که پدر و مادرش شیعه بودند و اسمش را علی گذاشته بودند، آمد پیش حجاج. می‌خواست از او پولی بگیرد زیرا فقیر بود!. گفت: ایها الأمیر! پدر و مادر به من ظلم کرده‌اند اسم من را علی گذاشته‌اند!. آخر من چه کارکنم؟! من نیاز دارم!. بیچاره‌ام!. آن هم خندید گفت: حالا که این جور است، به او کمک کنید!. ⚠️ این تربیت‌ها کربلا را ایجاد می‌کند. قساوت قلب را تا حد مافوق بالا می‌برد. انسانیت را تا صفر و زیر صفر می‌برد. 🔺 دنیا همین‌طور همانند دیگی است که می‌جوشد و قلقل می‌کند و زیر و رو می‌شود. آدم خبر ندارد نه از خودش نه از دیگران. 🔸 من خودم یادم هست که در این‌جور مسائل صحبتی شد خدمت مرحوم حاج میرزا علی آقای شیرازی استاد اخلاق نهج‌البلاغه‌ای مرحوم مطهری. ایشان گفت: فرهنگ. گفت: اگر فرهنگ درست شود، همه‌ی کارها درست می‌شود. فرهنگ هم وابسته به معلم و مدیر و دبیر و دانشگاه است. چگونه این‌ها را باید تغییر داد؛ دولت اسلامی باید این‌ها را تغییر دهد. و این‌ها را به خود بیاورد و از آن حال کودکی خارج کند. استاد دارای مدرک از انگلستان و پاریس حالت کودکی‌اش ترک شود.... ۸۸.۱۰.۱۳ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
📆 مروری بر مطالبی بسیار مهم به بهانه‌ی سال‌روز هلاکت "حجاج بن يوسف ثقفی" لعنه الله؛ (۱۳ رمضان ۹۵ ق)
دنیا همین‌طور همانند دیگی است که می‌جوشد و قلقل می‌کند و زیر و رو می‌شود. آدم خبر ندارد نه از خودش نه از دیگران!. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 بی‌خبر و با خبر! 🔹 جناب آمده مسائل معارفی را با خودش بیان کرده. می‌گوید: ای بی‌خبر بکوش که صاحب خبر شوی تا راه‌رو نباشی کی راه‌بر شوی این مسئله تلاش می‌خواهد. یعنی باید با خود بجنگی. با و خودت کنی. تا این کارها را نکنی، خبری پیدا نمی‌کنی؛ چون خبرگزاری‌های به نگاه می‌کنند، به نگاه می‌کنند و را می‌کنند. در مکتب حقایق، پیش ادیب عشق هان ای پسر بکوش که روزی پدر شوی یک مردانی بودند در این راه‌ها قدم گذاشتند و چیزهایی فهمیدند. مرحوم آسید نقل کرد از مرحوم آمیرزا (رحمة الله علیهم) گفت در زمان طاغوت، در حدود هشتاد، نود سال پیش، گفت ما رفتیم طرف ممالک شورویِ آن موقع که همه‌ی این ممالک شمال و این‌ها همه در اختیار بود. آن‌جا یک غاری بود که یک درونش بود. رفتیم او را دیدیم که در قاموس این شخص معنا نداشت!. از هر علمی، هر مطلبی از او می‌پرسیدی، آناً جواب می‌داد. این است!. دست از مس وجود چو مردان ره بشوی تا کیمیای عشق بیابی و زر شوی اصلاً وجودت یک دیگری می‌شود، اگر کنی و خودت را مهار کنی، خواهش‌های نفسانی را مهار کنی. که می‌جویی برای نفسانیت‌ات نجویی، برای حیوانیت‌ات نجویی، برای در اختیار ستم‌گران گذاشتن دانش‌طلب نباشی. دست از مس وجود چو مردان ره بشوی تا کیمیای عشق بیابی و زر شوی یعنی می‌تواند پیدا کند. اصلاً عوض بشود. ۸۵٫۸٫۲۴ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🌹 میلاد حضرت امام حسن مجتبی صلوات‌الله‌علیه بر همگان مبارک‌باد @seyedololama
سیدالعلماء
🌹 میلاد حضرت امام حسن مجتبی صلوات‌الله‌علیه بر همگان مبارک‌باد @seyedololama
🌷🌷🌷صلیّ الله علیک یا ابامحمد الحسن ابن علی المجتبی و رحمة الله و برکاته🌷🌷🌷 🔹 در یکی از سخنان حضرت علیه‌السلام درباره‌ی تشویق مردم به مسئله‌ی با آمده است: «أحمَدُهُ عَلی حُسنِ البَلاء و تَظاهُرِ النَّعماء»؛ های پی در پی اول ذکر نشد بلکه اول حُسن البلاء شد؛ نیکوئی‌های الهی. «و عَلَی ما أحبَبنا و کَرِهنا»؛ من خدا را ستایش می‌کنم بر آن‌چه که پیش می‌آید، خواه مورد علاقه ما باشد و خواه مورد ناراحتی و نارضایتی ما باشد. همه‌ی این‌ها برای او است. ما باید عرض کنیم: خدایا ما که این‌جور نیستیم. ما توی دل‌مان همه‌اش پر است از شکایت! چرا این‌جور نشدیم؟ چرا آن‌جور نشدیم؟ چرا به فلان چیز نرسیدیم؟ ما آن‌جور شد، خانه‌ی ما این‌جور شد؟ همه‌اش گِله، همه‌اش ناراحتی...! خب این‌ها را اگر بخواهیم حساب‌گری بکنیم، همه‌اش است. کفر به ، کفر به خدای مهربان!. منتهی ما را به عنوان ظاهری پذیرفته‌اند و گفته‌اند: شما کافری که نجس باشد، نیستید. اما تا وقتی این مسائل برای‌تان حل نشده کافر درونی هستید!. بنابراین باید تمام را در رفع این های قرار داد. باید به حقیقت و حقیقت برسیم. قطعاً این‌طور بود، قطعاً این‌طور بوده، این‌طور بوده، یاسر قطعاً این‌طور بوده، این‌ها نخبگان تشیع هستند. شان نشان می‌دهد که این‌ها از خدا هیچ گِله و ناراحتی نداشتند. فرقی نداشت زخم بخورند یا پیروز شوند، بروند یا حاکم کوفه شوند... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 تأملی در دعای صادره از امام صلوات‌الله‌علیه 🔹 جمله‌ی اول این دعای مبارک این است که: «إِلَهِی لَا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِكَ...»؛ این درخواست از چه کسی صادر شده؟ و از چه حلقوم و کامی بیرون آمده و از چه قلبی این سر زده؟ این را تا اندازه‌ای باید کرد. گوینده‌ای که جمله اول این ، -یعنی "إِلَهِی لَا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِكَ" را در نیمه‌ی که می‌خواهد با خدا صحبت کند، ابتدای عرایضش قرارداده- شخصی است که در تمام عمرش آن مقدار فشار و و آسیب که به افکارش، به قلبش، به سرتاپای وجودش، به خانواده‌اش رسیده ﻛﻪ هیچ و این‌طور مبتلا نبودند!. او است از بندگان خدا که در مقام تشکر طوری تشکر کرده، کأنه سلطنت در اختیار اوست و در مقام و شب زنده‌داری‌ها طوری عبادت کرده که هیچ‌کس تحمل او را ندارد!. و در مقام ، روزه‌ای گرفته با وضعی که هیچ‌کس به فکرش نمی‌رسد که این‌طور روزه بتواند بگیرد!. درباره روزه‌ی آن حضرت وارد شده که دستور می‌داد گوسفند یا گوسفندانی را ذبح می کردند و در محل پخت و پز و آشپزخانه می‌پختند، وقتی که بخار آن بلند می‌شد و بوی غذای مطبوع می‌پیچید، خودش می‌آمد و در حالی‌که روزه بود، سرکشی می‌کرد و شاید با دست مبارکش این‌ها را به همسایگان و کسانی که از غذا برایشان می‌بردند، تقسیم می کرد، به طوری‌که خودش برای افطارش با چیز دیگر (با نان جویی یا چیز دیگری) می‌کرد!. آن‌وقت چنین با چنین مقامی با تحمل چنین مسائلی این عرایض را شروع کرده: «إِلَهِی لَا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِكَ»! این از کجا ناشی می‌شود؟ چه مسئله‌ای است؟ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📅 به مناسبت سال‌روز وفات مرحوم علامه شیخ محمد رضا مظفر (۱۶ رمضان المبارک ۱۳۸۳ ه‍‌ق) 🔺 تذکری دل‌سوزانه از مرحوم مظفر 🔹...بنده در این‌جا یک مسئله‌ای را لازم است از قول مرحوم آیت الله مظفر ذکر کنم؛ ایشان در اوایل کتاب "المنطق" به مناسبت علم و تقسیم علم به تصور و تصدیق و تقسیم علم حصولی به و نظری، مشکلاتی که از برای علم بدیهی پیدا می‌شود را ذکر کرده و در باب برهان هم اشاره کرده که این مطالبی که من تذکر می‌دهم، در جای دیگر یافت نمی‌شود. پس بنابراین لازم است که هم مسئولین حوزه‌ها و هم مسئولین دانشگاه‌ها که ان‌شاءالله دل‌سوزند، به این مطلب بسیار دقیق توجه کنند. آن مسئله چیست؟ این است که ما آفاتی را که را در خطر قرار می‌دهد به دست بیاوریم؛ چون انسانیت بر اساس همان بدیهیات است. این بدیهیات زیر بنای علوم ماست!، زیر بنای دین ماست!، زیر بنای عقل ماست! زیر بنای همه چیز ماست!. ایشان می‌فرمایند: گرچه بدیهیات مسبوق به علم دیگری نیست - مثل نظریات که تکیه کند بر مسائل دیگری- لکن خطرهایی متوجه آن‌ها هست که آن‌ها را باید دانست و جلوگیری کرد. ⚠️ مثلاً ؛ اگر پراکندگی شبهه در اذهان آزاد باشد، آن بدیهیات در ذهن قرار نمی‌گیرد. دیگر در ذهن بچه جا نمی‌گیرد و او طوری بالا می‌آید که پای‌بند به هیچی نیست!؛ مطلبی که برای دیگران بدیهی است، برای این بچه از نظری هم بالاتر است! برایش این مطالب حل نمی‌شود وگرنه انبیاء علیهم‌السلام فرموده‌اند: «قالت رسلهم أ فی الله شک فاطر السماوات والأرض» (ابراهیم علیه السلام:10) [ترجمه: رسولان به منکران گفتند: مگر می‌شود در خداوند که پدید آورنده‌ی جهان شک کرد؟!] اما اگر یک بچه‌ای زیر دست پدر یا مادر یا معلمی باشد که در بدیهیات تمسخر کند، طعن بزند! بخندد و این‌ها را در نظر این بچه خرافات جلوه دهد، این بچه هیچ‌وقت معنای این آیه را نمی‌فهمد. و شاید هم الآن در اثر همین باز بودن گوش‌ها به این شبهاتی که از داخل و خارج پخش می‌شود، این وجدان و فطرت انسان بسیار در خطر قرار می گیرد. این است که بنده - از وقتی که این موضوع را از ایشان (مرحوم مظفر) دیدم که می‌گوید: این مطلب در جای دیگر پیدا نمی‌شود- بسیار بسیار اصرار دارم باید حتماً وزارت ارشاد ما، وزارت علوم ما، وزارت‌‌خانه‌هایی که مربوط به فرهنگ و آموزش و پرورش هست و حوزه‌ها و روحانیت و ارباب مساجد و سخن و تألیف و تعلیم، به حفظ بدیهیات بپردازند و جلوگیری کنند از پخش آن چیزهایی که بدیهیات را خدشه‌دار می‌کند و یک موجودات سر در گمِ متحیرِ بالذاتی تربیت می‌شوند که این‌ها هیچ چیزی سرشان نشود و هیچ چیزی نفهمند!؛ در اثر این‌که اصلاً باوری ندارند و باورهایی که باید از کودکی در این‌ها جا بگیرد، دچار خدشه شده است. [مصاحبه سال ۱۳۷۶] ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama