کانال سید حسین کشفی
⚡️کاش قصیده هائیه ازری در نامه عمل من بود! 🔻ملا کاظم اُزری (م۱۲۱۲ق) از شعرای بزرگ و ادیبان سترگ و
⚡️ علي إمام البررة
🔻«علي امام البررة» نام ارجوزه ای است که مرحوم آیة الله العظمی خویی سه سال قبل از رحلتشان (سال ۱۴۱۰ق) در فضائل امیرالمؤمنین علیهالسلام در ۱۶۶ بیت سروده اند.
🔹مرحوم آقای خویی از شاگردش مرحوم آقای سید محمدمهدی خرسان می خواهد تا مستندات فضائلی که در ارجوزه آمده از منابع معتبر و مقبول ذکر کند.
🔸آیة الله خرسان ذکر مستندات همراه با شرح ابیات را در زمان حیات استاد خود آغاز می کند و در این باره گوید: تا ساعتی قبل از رحلت آیةالله خویی (۸ صفر ۱۴۱۳)، ایشان پیگیر چاپ این شرح بودند.
در نهایت شرح آیة الله خرسان در سال ۱۴۲۱ به پایان می رسد و در سه جلد چاپ می گردد.
رضوان الله تعالی علیهما
@seyyed_hossein_kashfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️قصیده علویه
🔻آیة الله العظمی وحید خراسانی دام ظله قصیده ای با ۱۳۰ بیت در فضایل امیرالمؤمنین علیهالسلام سروده اند.
🔹مطلع آن با این بیت آغاز می شود:
على اى محرم اسرار مكتوم
على اى حقِّ از حقّ گشته محروم
🔸سه بیت پایانی آن نیز این چنین است:
وحیدم من اگر در جرم و تقصیر
سگی بودم شدم در كوی تو پیر
بر آن خوانی كه یک عالم نشسته
سگی هم در كنارش پا شكسته
تو كه قاتل به خوان خود بخوانی
نپندارم كه این سگ را برانی
⬅️ کامل اشعار را می توانید در اینجا و اینجا بخوانید
📆 این فیلم مربوط به دیدار آیة الله العظمی وحید خراسانی از مرحوم آیةالله العظمی علوی گرگانی در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ است.
@seyyed_hossein_kashfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ اسعد الله ایامکم
🔻 الحمدلله الذي جعلنا من المتمسکین بولایة أمیرالمؤمنین و الأئمة علیهمالسلام
🔹 صبح روز عید سعید غدیر ، حرم مولی امیرالمؤمنین دعاگو و نائب الزیارة هستم.
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️تاریخ ولادت امام کاظم ( سلام الله علیه) 🔻نظر آیة الله العظمی شبیری زنجانی در مورد سالروز ولادت با
⚡️ بررسی تاریخ ولادت امام موسی کاظم (علیهالسلام)
🔻 استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی دامت برکاته
🔹چند سال پیش توفیقی شد در درس خارج به بحث از تاریخ ولادت امام کاظم علیه السلام پرداخته ، دو جلسه در این باره گفتگو کردم، به نکته اصلی این بحث در این یاداشت اشاره میکنم.
در روایت ابی بصیر که میتوان آن را از جهت سندی صحیحه دانست ، ولادت حضرت در ابواء پس از مراسم حج گزارش شده است .
در بحث با ذکر تفصیلی منازل بین راه مکه و مدینه نشان دادم که ابواء هرچند توسط امارت مدینه اداره میشده ولی از جهت جغرافیایی تقریبا وسط راه مدینه و مکه قرار داشته و چهار پنج روز با مدینه فاصله داشته است.
در این بحث با افزودن نکاتی دیگر از جمله کراهت ماندن در مکه پس از انجام مناسک و روایت منهال قصاب که در ابواء با امام صادق علیهالسلام در این سفر برخورد کرده ، تاریخ ولادت حضرت بین ۲۰ تا ۲۲ ذیحجه تخمین زده شد.
لذا تاریخ ۲۰ ذیحجه که در سالهای اخیر در تقویم رسمی کشور به عنوان تاریخ ولادت امام کاظم علیهالسلام ثبت شده، با تحقیقات تاریخی حدیثی سازگار است .
🔸 قول دیگر در ولادت امام کاظم علیهالسلام: روز ۷ صفر هیچ پشتوانه حدیثی ندارد و صرفا در کلام برخی علماء متاخر آمده است .
گفتنی است که به باور نگارنده بنابر اقوی، تاریخ شهادت امام مجتبی علیهالسلام هم ۷ صفر نیست، بلکه اواخر صفر است و با تحریف "سلخ" به سابع (به جهت شباهت این دو کلمه در نگارش) تاریخ شهادت حضرت در کلام شهید اول قدّس سرّه، ۷ صفر دانسته شده است.
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ «اینها» را یادمان نرود.
🔻«این دقیقه ها، این نگرانی ها، این ابهام درباره آینده، این تلاش های همه جوره آدم هایی با نگاه های متفاوت، این رای پایین تر آقای جلیلی
در دور اول، این رای خیلی پایین تر آقای قالیباف در دور اول، این ستادهای مردمی، این تماس های بیستکالی، این سفرهای خودجوش تبلیغی، این تکاپوی رجال سیاسی، این بیانیه های پر تعداد شخصی، این استوری های پر ماجرا، این رقیب هراسی ها، این آمارهای بالا از تماشای مناظره ها، این عکس های پشت شیشه ماشین ها این میتینگ ها، این سفرهای استانی همه کاندیداها، این پیامک های نامزدها، این حضور سیاسی مداح ها، این سخنرانی های انتخاباتی سخنرانان معروف، این پول خرج کردن های زیاد ستاد نامزدها، این اعلام رای ها، این دعوت های مردمی به مشارکت بیشتر، همه و همه یک معنای روشن دارند: «فرایند انتخابات در ایران سالم و واقعی است.»، «رای مردم است که انتخاب میکند نه هیچ چیز دیگر.» و «نظام امانت دار رای مردم است.» من از دل شلوغی استوریها و غبار انتخابات این را میبینم. این وجهه روشن این انتخابات برای ماست، فارغ از این که چه کسی
رییس جمهور میشود. «اینها» را یادمان نرود.»۱
🔹برای پیشرفت و امنیت و اعتلای جمهوری اسلامی ایران، همه همراهان گرامی را به شرکت در انتخابات دعوت می کنم.
#ما_رأی_میدهیم
۱. متن از آقای جوان آراسته
@seyyed_hossein_kashfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ بوی پیراهن خونین کسی می آید
🔻 قال الامام علی بن موسی الرضا علیهالسلام:
🔹كَانَ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِذَا دَخَلَ شَهْرُ اَلْمُحَرَّمِ لاَ يُرَى ضَاحِكاً وَ كَانَتِ اَلْكِئَابَةُ تَغْلِبُ عَلَيْهِ حَتَّى يَمْضِيَ مِنْهُ عَشَرَةُ أَيَّامٍ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْعَاشِرِ كَانَ ذَلِكَ اَلْيَوْمُ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكَائِهِ وَ يَقُولُ هُوَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي قُتِلَ فِيهِ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ .
🔸امام رضا علیهالسلام فرمود پدرم را شيوه بود كه چون محرم مي شد خندان دیده نمی شد و اندوه بر او غالب بود تا روز دهم. روز دهم روز مصيبت و حزن و گريهاش بود و ميفرمود در اين روز حسين كشته شد.
📚 الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۱۲۸
#محرم_آمد
@seyyed_hossein_kashfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️قربانِ آن دل
🔻 عَنْ بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ لِفُضَيْلٍ : «تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُونَ؟» قَالَ: نَعَمْ، جُعِلْتُ فِدَاكَ. قَالَ: «إِنَّ تِلْكَ اَلْمَجَالِسَ أُحِبُّهَا ، فَأَحْيُوا أَمْرَنَا يَا فُضَيْلُ ، فَرَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا. يَا فُضَيْلُ ، مَنْ ذَكَرَنَا - أَوْ ذُكِرْنَا عِنْدَهُ - فَخَرَجَ مِنْ عَيْنِهِ مِثْلُ جَنَاحِ اَلذُّبَابِ، غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ كَانَتْ أَكْثَرَ مِنْ زَبَدِ اَلْبَحْرِ» .
🔹امام صادق عليه السّلام به فضیل فرمود: آيا با هم مىنشينيد و گفتگو ميداريد؟ فضیل گفت: آرى فداى تو شوم. فرمود من اين گونه
مجالس را دوست ميدارم پس اى فضيل امر ما را احيا كنيد، خداوند رحمت كند كسانى را كه امر ما را احيا ميكنند. اى فضيل كسى كه از ما ياد كند يا نزد وى از ما ياد شود و از چشمانش باندازۀ پر مگسى اشك بيرون آيد، خداوند گناهان او را اگر چه بيشتر از كف درياها باشد مىآمرزد.
📚 قرب الإسناد ج ۱ ص۳۶
⬅️ مقام معظم رهبری دام ظله:
هیئت را اصحاب ائمه تشکیل دادند، آنها شروع کردند بعد از حادثهی کربلا دور هم جمع میشدند، حضرت، امام صادق (علیهالسّلام) از راوی سؤال میکنند، میگویند تَجلِسونَ و تُحدّثون؟ مینشینید دور هم، صحبت میکنید، حرف میزنید؟ یعنی مسائل ما را مطرح میکنید؟ او جواب میدهد که بله، این کار را میکنیم، یعنی همین مجموعهی هیئات. بعد حضرت میفرمایند که «إنّ تلكَ المجالس أُحبّها»، من دوست میدارم این مجالس را، قربان آن دل ، مجالس شما را دوست میدارم. ۱۴۰۰/۱۱/۳
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️يَا اِبْنَ شَبِيبٍ
🔻 يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَلْقَى اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لاَ ذَنْبَ عَلَيْكَ فَزُرِ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ
🔹 اى پسر شبيب اگر شاد كند ترا اينكه خدا را ملاقات كنى در حالتى كه ترا هيچ گناهى نباشد حسين را زيارت كن.
📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۱، ص ۲۹۹
⬅️ خط استاد عبدالرضایی دام عزه
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ نَقل مطالب مُتقن
🔻آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
🔹 آقای محقق کاشانی داماد آقای گلپایگانی کتابی به نام «بر منبر خاطره» نوشته و در آنجا به این مضمون نقل کرده است که موقوفهای بدون اجازه متولّیاش تخریب شده بود و آقای حاج سید احمد خوانساری برای اینکه گردوغبار آنجا بر لباسش ننشیند، احتیاط میکرد و از مسیر دیگر عبور کرد (۱).
🔸 من میخواستم به آقای محقق بگویم اگر این مطلب را نمینوشتید، بهتر بود. چون یک فقیه چنین کاری نمیکند. آن موقوفه تلف شده بود و اگر بالقطع گرد و غبارش بر لباس بنشیند، هیچ اشکالی ندارد.
🔹 این نظیر همان قضیه معروفی است که به محقق اردبیلی نسبت میدهند (قضیه نامه و مَرکَب کرایهای) و مرحوم حاج آقای والد میفرمود: این ساختگی است و یک فقیه هرگز چنین کاری انجام نمیدهد.
🔸 عقیده من است که نقل نکردن این حرفها بهتر است، چون وجه علمی مقبول ندارد و از یک فقیه بعید است.
۱. بر منبر خاطره؛ ص۸۸
📚جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۶۲۶
@madras_emb
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ حُبَّ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ
🔻 تصویر نقاشی شده از ضریح حضرت سیدالشهداء علیه السلام، اثر استاد حجة الاسلام والمسلمین سید علی کشفی
🔹عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : مَنْ أَرَادَ اَللَّهُ بِهِ اَلْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ
🔸امام صادق عليه السّلام فرمودند: كسى كه خداوند خير را براى او اراده كرده باشد در قلبش محبّت امام حسين عليه السّلام را قرار داده و در دلش محبت زيارت آن جناب را مىاندازد.
📚 کامل الزيارات، ج ۱، ص ۱۴۲.
#شب_جمعه
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️قصیدیه سردابیه
🔻«قصیدیه سردابیه» از تألیفات علامه سید جعفر کشفی (م۱۲۶۷ق) ، همراه با ترجمه و شرح آیة الله سید جعفر حجت کشفی منتشر شد.
🔹قصیدیه سردابیه یا قصیدیه نونیه ردّیه ای بر رباعی ابن حجر هیثمی است که در کتاب الصواعق المحرقة آن را در انکار وجود مقدس امام زمان نقل کرده است. دو بیت ابن حجر از این قرار است:
ما آن للسرداب أن یلد الذي
صیّرتموه بزعمکم إنساناً
فعلی عقولکم العفا لأنّکم
ثلّثتم العنقاء والغیلانا
🔸علمای شیعه مانند سید بحرالعلوم (م۱۲۱۲ق) و میرزای قمی (م۱۲۳۱ق) و سید صدرالدین عاملی (م۱۲۶۳ق) ردیههایی بر آن به نظم نوشته اند.
علامه سید جعفر کشفی نیز _به در خواست اساتیدش در نجف اشرف_ منظومه ای با نظم بدیع پاسخ او را در ۸۱ بیت داده است.
🔹 آیةالله سید جعفر حجت کشفی این قصیده را ترجمه و شرح کردهاند که به اهتمام استاد سید حسن عارف کشفی توسط انتشارات تحسین ما به طبع رسیده است.
⬅️جهت تهیه کتاب به انتشارات تحسین ما، واقع در قم، خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقه دوم، واحد ۲۰۷ مراجعه کنید.
شماره تماس
۰۹۱۲۱۵۳۷۹۳۸
۰۲۵۳۷۸۴۲۶۶۶
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️راز حجره مدرسه حسن خان 🔻مرحوم آیت الله العظمی علوی گرگانی 🔹حضرت حاج آقا [آیت الله حاج سید سجاد ع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ماجرای حاج شیخ رضا سراج در کربلا ، درباره محل شهادت حضرت علی اکبر علیه السلام
🔻شاعر اهل بیت حاج غلامرضا سازگار
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ماجرای حاج شیخ رضا سراج در کربلا ، درباره محل شهادت حضرت علی اکبر علیه السلام 🔻شاعر اهل بیت حاج
⚡️ راز حجره مدرسه حسن خان / ۳
🔻مرحوم آية الله العظمی گلپایگانی نیز در سفری به کربلا در این حجره - که محل سکونت آقای شیخ عبد الرحیم قمی بوده حاضر شده و آن را محل افتادن حضرت علی اکبر از اسب ذکر میکنند.
رک: خورشید آسمان فقاهت و مرجعیت، ص ۹۳، تألیف آیة الله کریمی جهرمی؛ بر بال خاطرات، ص ۲۳۷، به نقل از حجة الاسلام والمسلمين سيد جواد گلپایگانی در این نقل محل سكونت آية الله گلپایگانی در کربلا مدرسه بقعه ذکر شده است؛ نوری از ملکوت، ص۱۶۸، به نقل از حجة الاسلام والمسلمین سید باقر گلپایگانی.
@seyyed_hossein_kashfi
FZ_Volume 3_Issue 10.11_Pages 142-143.pdf
1.29M
⚡️ راز حجره مدرسه خان /۴
🔻 مرحوم آیةالله العظمی سید محمدصادق روحانی:
🔹 مرحوم شیخ عبدالرحیم قمی را می شناختم. او بسیار خوب بود. در مدرسه حسن خان کربلا حجره داشت؛ آن حجره هم حجره عجیبی بود، معروف بود که آنجا محل افتادن حضرت سیدالشهداء لا از اسب بر روی زمین بوده است. کسی از طلاب حاضر نمیشد در آن حجره زندگی کند. علتش هم این بود که نیمه هر شب صدای ضجه، گریه و نوحه در آنجا به گوش می رسید بدون آن که کسی در آنجا دیده شود ولی مرحوم شیخ عبدالرحیم قمی آن حجره استقرار یافت هر شب وقتی صدای نوحه و گریه بر امام حسین را در آن حجره می شنید، او هم بر میخاست و همنوای با ایشان میشد و خودش هم نوحه و روضه و چند بیت شعر در عزای حضرت ابا عبد الله الحسین میخواند وقتی چنین میکرد، دیگر صداها خاموش شد. شیخ عبدالرحیم قمی اجازه نمی داد کسی در آن حجره شوخی و خنده کند و اگر کسی رعایت نمیکرد او را با عصای خود از حجره بیرون میراند»
📚(فصلنامه فرهنگ زیارت، شماره ۱۰ و ۱۱، بهار و تابستان ۱۳۹۱، ص۱۴۳ خاطره ای شگرف از حجره آیة الله شیخ عبدالرحیم قمی، نوشته حجة الاسلام والمسلمین شیخ امین پورامینی)
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ راز حجره مدرسه خان /۴ 🔻 مرحوم آیةالله العظمی سید محمدصادق روحانی: 🔹 مرحوم شیخ عبدالرحیم قمی را
⚡️ مدرسه حسن خان کجای کربلاست؟
🔻مدرسه حسن خان یا مدرسة السردار حسن خان در گوشه شمال شرقی صحن حرم مطهر امام حسين _ متصل به باب الشهداء _ قرار داشته و بزرگترین مدرسه علوم دینی در کربلا بوده است. بخش زیادی از آن در سال ۱۳۶۸ق و بخش دیگر آن توسط نظام بعث تخریب شد و
اکنون اثری از این مدرسه باقی نیست.
📚 رک: تاریخ مرقد الحسین و العباس علیهماالسلام، ص۱۶۶؛ زیارتگاه های عراق، ج۱، ص۱۸۵.
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ عطش سیدالشهداء
🔻مکتوبی از مرحوم آیة الله العظمی علوی گرگانی درباره عطش سیدالشهداء علیه السلام
🔹حاج آقا [مرحوم آیةالله حاج سید سجاد علوی] فرمودند: مرحوم آقا شیخ جعفر شوشتری (رحمة الله علیه) می فرمایند: که عطش به چهار عضو حضرت سیدالشهداء (ع) خیلی اثر گذاشت:
اوّل: به دهان مبارکش؛ شاهد این مدّعی، فرمودند حضرت به نور چشم علی اکبر: زبان در دهان من گذار، پس خود را عقب کشید [و گفت] که کام تو تشنهتر از کام من است.
دوم: به چشم مبارکش؛ شاهد این مدّعی عبارت جبرئیل به حضرت آدم (ع) [است]: «و لو تراه یا آدم و هو یقول واعطشاه وا قلّة ناصراه، حتّی یحول العطش بینه و بین السماء کالدخان» که بجوری نور چشم کم می شود مثل اینکه دودی فاصله شده است بین او و بین آسمان.
سوم: پوست بدن مبارکش؛ شاهد این عبارت جبرئیل به حضرت موسی بن عمران: «صغیرهم یمیته العطش و کبیرهم جلده منکمش» که تشنگی بچه هایشان را می کشد و پوست بدن بزرگسالان را مثل مشک گذاشته در آفتاب جمع می گردد.
چهارم: در جگر مبارکش؛ شاهد این عبارت خود حضرت (ع): «اسقونی شربة من الماء (فقد نشقت) یا فقد تفتت کبدي من الظماء» که شربتی آبی به من دهید که جگر خشک شد یا قاچ قاچ مثل زمین سیل خورده شده که بعد به او آفتاب بیفتد چگونه قاچ می گردد همان طور. سلام الله علیک یا اباعبدالله
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
📚 تازه های نشر سرگذشت نامه ها / تراجم 51 📚 حدیث نصر خاطرات فقیه مجاهد مرحوم آیة
⚡️مراسم عزاى مشق
🔻مشهد، موكب أهالي النجف الأشرف، حضرات آقایان حاج آقا نصرالله شاه آبادی و سید
حسن شیرازی
🔹 از تصاویر کتاب حدیث نصر
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ تا روز رستاخیز
🔻 عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي مَحْمُودٍ قَالَ قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ : ... إِنَّ يَوْمَ اَلْحُسَيْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا وَ أَذَلَّ عَزِيزَنَا بِأَرْضِ كَرْبٍ وَ بَلاَءٍ وَ أَوْرَثَتْنَا [يَا أَرْضَ كَرْبٍ وَ بَلاَءٍ أَوْرَثْتِنَا] اَلْكَرْبَ [وَ] اَلْبَلاَءَ إِلَى يَوْمِ اَلاِنْقِضَاءِ فَعَلَى مِثْلِ اَلْحُسَيْنِ فَلْيَبْكِ اَلْبَاكُونَ فَإِنَّ اَلْبُكَاءَ يَحُطُّ اَلذُّنُوبَ اَلْعِظَامَ
🔹 روز شهادت حسين «عليه السّلام» چشم ما را زخم كرد و اشك ما را روان ساخت و عزيز ما را در زمين كربلا خوار كرد و گرفتارى و بلا بما دچار ساخت تا روز رستاخیز بر مانند حسين بايد گريست اين گريه گناهان بزرگ را بريزد.
📚 الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۱۲۸
⬅️ الخطاط النجفيّ نبيل المعموري.
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ سُورَةُ اَلْحُسَيْنِ
🔻عن ابن فرقد قال: قال أبوعبد اللّه ع اقرؤوا سورة الفجر في فرائضكم و نوافلكم فإنّها سورة الحسين ع و ارغبوا فيها رحمكم اللّه. فقال له أبو أسامة و كان حاضرا المجلس: كيف صارت هذه السّورة للحسين ع خاصّة؟ فقال: ألا تسمع إلى قوله: يا أيتها النفس المطمئنة ارجعي إلى ربك راضية مرضية فادخلي في عبادي و ادخلي جنتي إنّما يعني بها الحسين بن علي ع فهو ذو النّفس المطمئنة الرّاضية المرضيّة، و أصحابه من آل محمّد ص الرّاضون عن اللّه يوم القيامة و هو راض عنهم، و هذه السّورة [نزلت] في الحسين بن علي ع و شيعته و شيعة آل محمّد خاصّة. من أدمن قراءة الفجر كان مع الحسين ع في درجته في الجنّة، إنّ اللّه عزيز حكيم
🔹حضرت صادق ع فرمود سوره فجر را در نمازهاى واجب و مستحب خود بخوانيد زيرا آن سوره حسين ع است بآن سوره كمال اشتياق را داشته باشيد خدا شما را رحمت كند. ابو اسامه كه حضور داشت عرضكرد چه شد كه اين سوره اختصاص بحضرت حسين ع يافت فرمود مگر اين آيه را نشنيدهاى در آن سوره «يٰا أَيَّتُهَا اَلنَّفْسُ اَلْمُطْمَئِنَّةُ ... » منظور از نفس مطمئنه حسين ع است چون او داراى نفس مطمئن و راضى و مرضى بود. و اصحاب او از آل محمّد عليهم السّلام راضى از خدايند و خداوند نيز روز قيامت از ايشان راضى است اين سوره در باره حسين بن علي و پيروان او و پيروان آل محمّد است هر كه ادامه دهد خواندن سوره فجر را با حضرت حسين عليه السّلام خواهد بود در بهشت همان درجهاى كه او هست خداوند عزيز و حكيم است.
📚 تأويل الآيات، ج ۱، ص ۷۶۹. بحارالأنوار، ج ۲۴، ص ۹۳.
⬅️ خط استاد احمد عبدالرضایی
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ طلب حاجات دنیوی از اهل بیت علیهمالسلام
🔻مرحوم آیةالله حاج آقا نصرالله شاه آبادی
🔹مرحوم والد میفرمودند: حاجات دنیوی را از «اولیاء جزء» طلب كنید اولی است از اینکه این امور را از «ولیّ مطلق» بخواهید. مرحوم امام در كتاب تعلیقه بر شرح فصوص و مصباح الانس، نقل میكنند:
🔸قال شيخنا العارف الكامل (دام ظلّه العالى) إنّ التّمسّك و التّوكّل بالأولياء الجزء في الحاجات و خصوصاً الحاجات الدّنيويّة اولى من الوليّ المطلق. (تعليقات على شرح «فصوص الحكم» و «مصباح الأنس»، ص۱۳۴)
🔹مراد از «ولیّ مطلق» اهل بیت علیهمالسلام هستند و مراد از «اولیاء جزء» افرادی مثل امامزادگان واجب التعظیم و عالمان دین هستند كه مقام معصومین را ندارند اما در بالاترین درجات كمال هستند. علت هم آن است كه «ولیّ مطلق» مُطّلع بر جمیع مصالح و مفاسد است و لذا امری را كه خلاف مصلحت باشد، برآورده نمیكند. اما اگر همین امر را از «اولیاء جزء» بخواهیم، آنها از ولیّ مطلق حاجت ما را طلب میكنند و واسطه میشوند و به جهت آبرویی كه این اولیاءاللــه نزد اهل بیت علیهمالسلام دارند، همین تقاضای آنان از اهل بیت ممكن است در اصل حكمت و مصلحت دخیل باشد.
📚 حدیث نصر ، ص ۱۹۴ _ ۱۹۴.
⬅️ یا اباعبدالله
ما بی سلیقه ایم، تو حاجات ما بخواه
ورنه گدا مطالبه آب و نان کند
@seyyed_hossein_kashfi
1_10343607404.mp3
27.05M
⚡️سخنرانی درباره زندگی و زمانه و سیره امام زین العابدین حضرت سجاد علیهالسلام
🎙 سید حسین کشفی
📆 ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
🔰هیئت سید الشهداء (علیه السلام)
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ حرص به مال و جاه انسان را از ديدن حقائق كور مى كند
🔻 مرجع عالیقدر شیعه، آیة الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله
🔹يكى از امورى كه در خطاى انسان، تأثير دارد، حبّ نفس و هواهاى نفسانى است.. متأسفانه ما گرفتار هستيم و در اين مسأله، شيطان خيلى قوى به سراغ ما مى آيد. ما اگر بتوانيم خودمان را خيلى محكم نگه داريم، حداكثر بر خلاف رضايت خدا و پيغمبر ص فتوا نمى دهيم. ولى اگر ميل انسان، به يك طرف برود، آدم بايد خودش را خيلى محكم نگه دارد تا مطابق ميل خود، نظر يا فتوى ندهد.
🔸 من قبلا هم عرض كرده بودم كه در سخنرانى هاى مرحوم راشد ديدم و افواهاً هم شنيده بودم كه: وقتى علامه حلّى در نهايت به اين نظر مى رسند كه بر خلاف مشهور علماى قبل از ايشان، آب چاه معتصم است و نجس نمى شود، با خودشان مى گويد: نكند كه اين نظر ما به خاطر اين باشد كه چاه منزل خودم را پاك بدانم و به زحمت نيوفتم و اين ميل و علاقه من را به اين فتوا كشانده باشد؟ فلذا دستور مى دهد كه چاه منزل ايشان را پر كنند و سپس دوباره شروع به بررسى ادله مى كند.
🔹بنابراين اگر حرص به مال و جاه و زن و اولاد و عشيره، از متعارف بيشتر باشد، انسان را از ديدن حقائق كور مى كند. حبّ الشىء يعمى و يصمّ. غير از معصوم، همه انسان ها فى الجمله، هوى و اشتباه دارند. آن عصمت است كه جلوى هوى را مى گيرد. فلذا حجّيت دائر مدار اين است كه هواى نفس شخص، از متعارف بيشتر نباشد... خلاصه آنكه به نظر ما از شروط مرجع تقليد آن است كه حرص و هوى و اشتباه او غير متعارف نباشد. در رساله هم اين مطلب را ذكر كرده ايم.
📚 خارج اصول، ج۱، ص۲۰۷.
@seyyed_hossein_kashfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️با وجود نیاز فقرا، هزینه کردن برای زیارت چه توجیهی دارد؟
🔻 پاسخ استاد مطهری را می شنوید
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ لزوم تبحّر برای حدس تصحیفات و تحریفات در متون روایی
🔻استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی دامت برکاته
🔹در بحث فلسفه علم، یکی از تواناییهای نظریه علمی را، قدرت پیشبینی میدانند. در بحث تصحیف و تحریف نیز قدرت پیشبینی سقط، اهمّیت زیادی در کشف آن دارد و این قدرت برای آشنایان به اسناد و تصحیفات و تحریفات، در مرتبه بالایی وجود دارد.
🔸 به تناسب، ذکر این مطلب سودمند است که زمانی از حاج آقای والد دربارهی معنای «حُجَجِ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى» در زیارت جامعه کبیره سؤال کردم.
ایشان فرمودند: باید در اینجا بین نسخه بدل و نسخه اصلی جمع شده باشد، زیرا در مقابل آخرت، گاه دنیا قرار گرفته و گاه اولی قرار میگیرد. برای روشن شدن این امر، باید تمام نسخ موجود از جامعه کبیره را مشاهده کرد.
🔹 بنده با مراجعه به نسخ زیارت، مشاهده کردم که «حُجَجِ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى» نقل کتاب من لا یحضر الفقیه است ولی در عیون اخبار الرضا علیهالسلام «حُجَجِ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى» است و دنیا در آن وجود ندارد.(۱)
🔸هر چند در اصطلاحات قرآنی، در مقابل آخرت، گاهی اولی قرار میگیرد، امّا در استعمالات متأخّر، مانند استعمالات روایی، به طور متعارف در مقابل آخرت، دنیا قرار میگیرد، و همین باعث میشود ناسخ با دیدن کلمهی آخرت، به دنیا منتقل شده و دنیا را بنویسد، یا در حاشیه، اولی به دنیا تفسیر شده باشد و در نسخ بعدی، این تفسیر به گمان حذف شدن، به متن اصلی منتقل شده باشد.
🔹 برای حاج آقای والد که به نسخ آشنایی دارند، در نگاه اوّل، حدس و گمان به تحریف ایجاد شد و اگر کسی غیر از ایشان بود، شاید برای او حدس هم تحقّق پیدا نمیکرد.
............................
۱. کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۲، ص۶۱۰؛ عیون أخبار الرضا علیهالسلام: ج۲، ص۲۷۳.
📚درس خارج اصول، تاریخ: ۱۰ مهر ۱۳۹۸
@madras_emb
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ لزوم تبحّر برای حدس تصحیفات و تحریفات در متون روایی 🔻استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی دا
⚡️ حدس تصحیفات/ ۲
🔻 استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی دامت برکاته:
🔹مرحوم آقای بیگدلی بسیار علم دوست بود و در اشکالات علمی دنبال کننده .
یک وقت از آیه الله والد این سؤال را پرسید: که چطور در دعای جوشن کبیر عبارت" یا من لم یتخذ صاحبة و لا ولدا" در فقره ۶۲ و ۸۴ تکرار شده است .
آیه الله والد فرمودند: اول ببینیم آیا همه نسخ به همین شکل است ؟
نسخه مفاتیح خط طاهر خوش نویس را که مراجعه کردیم ، در فقره ۶۲ در بالای صاحبة و لا ولدا علامت "خ" گذاشته بود که معنای آن این بود که در برخی نسخه ها عبارت "لم یتخذ ولدا" است.
آیه الله والد در حاشیه نسخه خود از مفاتیح تذکر دادند که همین نسخه صحیح است .
🔸این نکته را در تایید این سخن بیفزایم که ظاهرا عبارت دو فقره دعای جوشن کبیر از دو آیه قران گرفته شده :
۱. آیه ۱۱۱ سوره اسراء : "و قل الحمد لله الذی لم یتخذ ولدا ..."
و نظیر آن آیه ۹۱ سوره مؤمنون: "ما اتخذ الله من ولد"
۲.آیه ۳ سوره جن :"و انه تعالی جدنا ما اتخذ صاحبة و لا ولدا"
@seyyed_hossein_kashfi