eitaa logo
✍️ شاعر_شو
272 دنبال‌کننده
62 عکس
10 ویدیو
4 فایل
🖍مدیریت شاعر #مهین‌اسدی‌آسترکی_ناردُهْدر 👌نکات آموزشی‌مفید 😇 #آموزشگرساده‌ام 🌹 #لفظ_استاد_برام_زیاده 🌺پس #ممکنه_گاهی_خطا_بگم ⭕️ #آموزش_خصوصی_مجازی_نمیدم 📘 #فعالیت‌به_قدر_وسع 💐بااحترام وقت‌پاسخ درشخصی ندارم @Mahass 🌀 #کپی‌باذکرمنبع_حق‌الناسم_هست
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 با نوشتن به افكارتان نظم دهيد. نوشتن، گفت و گويى است سودمند با دلسوزترين فرد در زندگى انسان؛ يعنى گفت و گو با خودتان.... ✅ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
✿●۰▬▬❀♡❀▬▬۰●✿ ⭕️ ⭕️ 🖍 ✿●۰▬▬❀♡❀▬▬۰●✿ اینکه انسان بتواند چه در نویسندگی؛ شاعری و سخنرانی و... درست سخن بگوید؛ و یا منظورش را در قالب کلام، آنگونه که مدنظرش است به دیگری منتقل کند، و در سخنانش باعث ایجاد سوءتفاهم برای دیگران نشود؛ و یا دلنشین و زیبا سخن بگوید؛ بسیار اهمیت دارد 🔰 در دین نیز بر اهمیت و ویژگی‌های سخن تاکید بسیاری شده است 👇برای نمونه: ✅ ۱_سخن باید همراه با علم و آگاهانه باشد (لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ) ✅ ۲_ نرم ،بی تیغ وطعنه وفحش باشد(قَوْلاً لَّیِّناً) ✅ ۳_ حرفی که میزنیم خودمان هم عمل کنیم(لِمَ تَقُولُونَ مِالا تَفْعَلُونَ) ✅ ۴_ باید بر و خارج از ظلم و منصفانه، سخن گفت. کلامِ خارج از عدل که برهانی در آن نیست، ولو اینکه زیبا هم باشد، نوعی فحش است. فحش آن سخنی است که از همه جهت کاذب و خارج از عدل است. نه کسی را به ناحق، بیش تر از عیارش بزرگ کنیم؛ و نه کسی را کمتر از عیارش کوچک کنیم. مسلما سخن نرم و محبت آمیز خوب است. ولی چاپلوسی خیر. و اخلاق حسودان حقیر است (وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا) ✅ ۵_ حرفمان مستند و مستدلِ منطقی و محکم باشد. برهان_مدار باشد. مانند سدّ محکمی نفوذناپذیر باشد.(قَوْلًا سَدِیدًا) ✅ ۶_ آسان حرف بزنیم(قَوْلاً مَّیْسُورًا) به گونه ای حرف بزنیم که آسان فهمیده شود پیچیده حرف زدن هنر نیست. روان و راحت حرف بزنیم و مِن و مِن و تکرارگویی بیجا نکنیم. لقمه کلام را از راهش به خورد مخاطب بدهیم. آن را دور سر نچرخانیم ✅ ۷_ کلام رسا و صریح باشد. منظور را از همه جهت، درست و کامل و روشن و دقیق بدون کم و زیاد، برساند.(قَوْلاً بَلِیغًا) 🔔 بودن کلام آنقدر مهم است که👇 1⃣ آیه ۵۲ سوره ابراهیم، قرآن را بلاغ مینامد. هذا بلاغ للنّاس 2⃣ و نیز وظیفه ی پیامبران را بلاغت مبین میگوید. بلاغ المبین. یعنی . یعنی آنقدر کلام از همه جوانب کامل و روشن باشد که در ظاهر کلام و باطن کلام، حق و باطل، کاملا از هم متمایز و جدا شده باشند.و ظاهر و باطن کلام در فرقانیت و جدا کنندکی حق و باطل، تایید کننده ی یک دیگر باشند.نه متفاوت ومتضاد هم ✅ ۸_ با دیگران زیبا صحبت کنیم(قولوا للناس حسنا) ✅ ۹_ بهترین کلمات را انتخاب کنیم. (یَقُولُ الَّتی هِیَ اَحْسَن) ✅ ۱۰_ همدیگر را با القاب خوب صدا بزنیم(قولاً کریماً) ✅ ۱۱_ تبعیت از قول نیک: جالب است که قرآن نمیفرماید از یا گوینده‌ی سخن اطاعت شود تا افراد متعصب و . بلکه و چیستی و خیر و شر سخن را مدنظر دارد. از اطاعت شود. و هدایت و عبودیت و خردمندی را در تبعیت از سخن نیک میداند. آيات ۱۷ و ۱۸ سوره زمر «...الَّذِينَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ...» ✅ ۱۲_ یعنی خودمانی و قشنگ حرف بزنیم طوری که همه؛ آن حرف را به خوبی و خیر و قشنگی بشناسند. و کلمات قلمبه سلمبه خارج از توان و اطّلاعات عامّه نباشد در عین حال باشد و بر فهم و علم مخاطب اضافه کند. نوعی سخن‌میسور است. 👇نمونه آیات 👇 ۱_ «...وَلَـكِن لاَّ تُوَاعِدُوهُنَّ سِرّا إِلاَّ أَن تَقُولُواْ قَوْلاً مَعْرُوفا»۲۳۵بقره ۲_ «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِن صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَآ أَذىً وَاللّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ» ۲۶۳بقره ۳_«وَقُولُواْ لَهُمْ قَوْلاً مَعْرُوفا» ۵نساء ۴_ «فَارْزُقُوهُم مِنْهُ وَقُولُواْ لَهُمْ قَوْلاً مَعْرُوفا» ۸نساء ۵_ «وَقُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفا.»۳۲احزاب 🔰 ۱_ نزد عقل و عرف و شرع شناخته باشد و غریب و مهجور و ناشناخته و خارج از فهم مردم نباشد. باید درنظرگرفت که مخاطب چه سرنخ‌های علمی کلامی را از قبل دارد و آن سرنخ‌ها را مقدمهء کلام خود کرد. مخاطب شناسی شود. 🌹امیرالمؤمنین علی(ع) «خَالِطُوا النَّاسَ بِمَا یَعرِفُون، وَ دَعُوهُم مِمَّا یُنکِرُون با چیزهایی که مردم می‌شناسند، بامردم صحبت و رابطه برقرارکنید، نه با چیزهایی که مردم نمی شناسند»(مجلسی،ج۱: ۵۱۸) 🌹پاسخ حضرت خضر(ع) به حضرت موسی(ع) گفت:تو هرگز نمی‌توانی با من شکیبایی کنی! و چگونه می‌توانی در برابر چیزی که از رموز آن آگاه نیستی صبور باشی؟!(۶۷_۶۸ کهف) ۲_ سخن معروف و به خوبی و پاكيزه بودن باشد ۳_سخن نيكو و به دور از خشونت (روابط _اجتماعی_خانوادگی) ۴_ مايه رشد و صلاح و باشد. به علم افراد اضافه کند. با کمک‌گیری از همان سرنخ‌های علمیِ قبلیِ مخاطب ✅ ۱۳_ در دین برای خوب سخن گفتن نیز داریم 🔻مانند : 📚 پرهیز از سخنان ، ، و شنونده و و... 🖍 •••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ •••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••
❤️ خواندن اشعار عاشقان راستین همچون مرحوم خواجه حافظ شیرازی، ابن فارض، عطار نیشابوری، ملای رومی، شیخ بهائی، فیض کاشانی، غبار همدانی، وحدت کرمانشاهی، حاج ملاهادی سبزواری، ساقی نامه رضی الدین آرتیمانی، ترجیع بند هاتف اصفهانی و ... در زنده شدن محبّت در قلب اثر فراوانی دارد؛ خصوصاً اگر این اشعار با تکیه بر خوانده شود و انسان به معانی عالی و راقی آن واقف بوده و توجه نماید. حضرت آیت‌الله حاج سیدمحمدصادق حسینی طهرانی ✅ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
💐 🖌 🌹 👇تعریف و ویژگی های تک بیت ✅ تک بیت یا مفردات از کهن ترین قالب شعر فارسی است. ✅ مفردات یا تک بیت ؛ هر شعری است که حداقل یک بیت دارد. ✅ تک بیت ، شعری دارای وزن است. که وزن دو مصراع آن برابرند. ✅ در "مفرد" گاهی دو مصراع هم قافیه می باشند که نام آن (تک بیت مصرّع) است. ✅ و گاهی دارای قافیه نیستند. ✅ بعضی از شعرای عصر قدیم و جدید ، دارای تک بیت های زیادی هستند، مانند سعدی که در پایان دیوانش به تعداد زیادی از این "مفرد" ها بر می خوریم که تحت عنوان "مفردات" تقسیم بندی شده اند. ✅ "مفرد" شعری تک بیتی است که شاعر تمام مقصود خود را در همان یک بیت بیان می کند. ✅ تک بیت باید از نظر مفهومی کوبنده و رسا باشد ؛ چون بر خلاف سایر قالب ها ، شاعر فقط مجال دارد در یک بیت ،و بدون توسل به مفهوم ابیات دیگری ، تمام حرفش را بزند. و این نوع قالب هنر خاصی را می طلبد. ✅ تک بیت های کوبنده هستند که در بین مردم ، ماندگار شده و تبدیل به پند و نکته اخلاقی و ضرب المثل می شوند. ✅ بعضی گفته‌اند که "مفرد" در واقع همان ضرب المثل است که به شعر بیان شده است. در هر حال از مفردات و حتی غیرمفردات ؛ ضرب المثل هایی اتخاذ شده است. ✅ "مفرد" یا همان "تک بیت" اغلب برای بیان نکته های اخلاقی به کار می رود. ✅ «تک بیت »بیشتر در اثنای سخنرانی ها،خطبه ها و نامه ها و متون ادبی و اخلاقی و... استفاده می شود. ✅ تک بیت های سعدی ، صائب تبریزی و هاتف اصفهانی مشهورترند . ✅ برای شروع شاعری کردن با شعر منظوم در قالب های وزنی متعدد ، اولین و بهترین با تک بیت می باشد. 👇 نمونه هایی از مفردات : از دشمنان برند شکایت به دوستان چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم " " می خورد خون بیشتر هر کس بود آگاه تر دستگاه غم به قــدر دستگاه بینش است " " 🖍 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
✍️ شاعر_شو
💐 #آموزش_قالب_های_شعری 🖌 #قسمت_اول 🌹 #تـک_بـیـت 👇تعریف و ویژگی های تک بیت ✅ تک بیت یا مفردات از که
👇👇 💐 🖌 🌹 👇تعریف و ویژگی های 🖍 ۱_ مثنوی، شعری است با بیت های ، که هر بیت قافیه ای جداگانه دارد . و چون هر بیت دارای دو قافیه است آن را مثنوی ( ، یا دوتایی) نامیده اند . 🖍 ۲_ مثنوی به سبب امکان نوکردن قافیه در هر بیت و سهولت عمومی آن، برای سرودن مناسب تر است. 🖍 ۳_مثنوی از قدیمی ترین قالب‌ها می باشد که خاص فارسی است و در ادبیات عرب رواج چندانی ندارد. نوشته‌اند اول کسی که در عربی به این قالب شعر گفت، بشار بن برد (متوفی ۱۶۷ ه ق) است؛ اما امروزه از مثنوی‌های او چیزی باقی نمانده است. بعدها عبدالرحمن الرقاشی معروف به أبان لاحقی – که کلیله و دمنه را به عربی منظوم کرد - روش او را ادامه داد. ابان لاحقی در اصل ایرانی بود و ابن‌ندیم تصریح کرده است که تمایل اصلی او در شعر به قالب‌های مثنوی و مسمط بوده است. 🖍 ۴_سرودن مثنوی از قرن سوم و چهارم هجری آغاز شده است که از بهترین مثنوی ها می توان به شاهنامه فردوسی، حدیقه سنایی، خمسه نظامی و مثنوی مولوی اشاره کرد. 🖍 ۵_ : موضوع و درون مایه مثنوی حماسی ، تاریخی ، اخلاقی ، تعلیمی ،داستانی، عاشقانه ، بزمی و عارفانه است . 💠 داستان‌های حماسی و تاریخی مانند: شاه‌نامه فردوسی و گرشاسب‌نامۀ اسدی طوسی، اسکندر نامه نظامی 💠 داستان‌های عاشقانه و بزمی مانند: لیلی و مجنون، خسرو و شیرین از نظامی ، ویس و رامین از فخرالدین اسعد گرگانی. 💠 اندیشه‌ها و تعلیمات عرفانی مانند: حدیقة الحقیقة سنایی، منطق الطیر عطار و مثنوی معنوی مولوی. 💠ادبیات تعلیمی و اخلاقی مانند: بوستان سعدی. 🖍 ۶_ شکل گرافیکی قالب مثنوی: ......................الف ...................... الف .......................ب ...................... ب ......................ج ...................... ج ......................د ......................د 🖍۷_ تعداد ابیات مثنوی حداقل دو بیت است و حداکثر برای آن وجود ندارد. 🖍۸_ مثنوی مناسب ترین قالب برای بیـان داستان ها و مطالب طولانی از جمله تواریخ و قصص است. 🖍 ۹_ مثنوی در وزن‌های مختلف و متنوعی سروده شده است. که پرکاربردترین آنها عبارت است از: 💠۱. فعولن فعولن فعولن فعل مثل: شاهنامه فردوسی، شرف‌نامه نظامی و بوستان سعدی؛ 💠۲. فاعلاتن فاعلاتن فاعلن مانند: منطق الطیر عطار و مثنوی معنوی مولوی؛ 💠۳. مفاعیلن مفاعیلن فعولن مانند: خسرو و شیرین نظامی و ویس و رامین فخر الدین اسعد گرگانی. 🖍 ۱٠_ مشهورترین مثنوی سرایان: 👆 فردوسی ، نظامی ، اسدی توسی ، مولوی ، عطّار ، رودکی، ابوشکور بلخی، سعدی ، سنایی ، جامی ، پروین اعتصامی و شهریار. 🖍 ۱۱_ نکته ی مهم دیگر این است که، از که در شعرسرایی وجود دارد ، از آن ها (یعنی و ) از قالب های خاص فارسی می باشند. 👇 عبارتـند از: ۱_ (انگلیسی) ۲_ (ژاپنی) ۳_ (فارسی) ۴_ (فارسی) ۵_ (فرانسوی) 🖍 ۱۲_ جهت آموزش و تمرین شاعران عزیز تازه کار، بعد از تک بیت، بهترین قالب، مثنوی می باشد. 🖌 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
﴿بسم الله الرحمن الرحیم﴾ ꗴꗴꗴꗴꗴ 🌹 ꗴꗴꗴꗴꗴ 🔴 🔰 🔰 1⃣ اول به تعریف اصطلاحات مقدماتی (واج یا حرف، هجا یا بخش، کلمه یا واژه) می پردازیم 👇 📕 ۱_ کمترین حد و کوچکترین واحدِ کلام است 📕 ۲_ واج ها به تنهایی معنایی ندارند ولی وقتی کنار هم قرار میگیرند ایجاد معنا و تفاوت معنایی میکنند. د . ر. م. ا. ن = ۵ واج با هم و معنی دار میشوند 📕 ۳_ تعداد واج های زبان فارسی ۲۹ تا می باشد:👇 📕 به مجموعه ای از چند واج، هجا یا گفته میشود که میتواند معنا دار و یا حتی گاهی بی معنا باشد 📕 هر کلمه ای، یک یا چند بخش دارد. که به هر بخش، یک هجا گفته میشود 📕 مانند ،کلمات را بخش بندی می کنیم، هر بخش یک هجا می باشد 👇 چند بخش است؟ (تا ، بس ، تان) سه بخش است پس ۳ هجا یا ۳ بخش دارد: 👇 📕 کلمه، عربیِ می باشد 📕 جمعِ چند واج و هجا که معنادار باشند را کلمه یا واژه می گوییم. 📕 کلمات یا واژگان انواع متفاوتی دارند. (نام یا اسم ،ضمیر، فعل، صفت، قید ، صوت و..) 📕 بعضی کلمات میتواند یکسان باشد ولی معنای متفاوت داشته باشد. مانند گذشت، یکی به معنای گذر کردن از مکان،دیگری به معنی بخشیدن و عفو کردن و... : 👇 📕 ، و ادای یک واج در بدن را ، مخرج واج میگوییم. 🖌 💐 ادامه دارد ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥👇 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 🔴 🔰 🔰 2⃣ بعد از تعریف اصطلاحات مقدماتی، به تقسیم بندی و توضیحات واج ها می پردازیم ها : 🎨 زبان فارسی ۲۹ واج دارد ✅ واج ها، ۲ نوع اند ۱_ یا بی صدا۲_ یا صدادار۱_ 🔸واجی که و ، تلفظ میشود مثل : نْ ، تْ ، ز ، ل و ... 🔸در دهان، محل و مخرج ادای و دارد. : یعنی در تلفظ واج ، دو یا چند عضو دستگاه صوتی بدن؛ به هم برخورد کرده و لمس میشوند 👆 مثلا واژه ی (س) دندان های بالا و پایین دهان به هم برخورد کرده و نفس از بین آن خارج میشود .یا در تلفظ (د) نوک زبان به پشت دندان های بالایی در دهان برخورد می کند ⭕️ ۲_ : 🔸 صدای دارد. بیشتر می باشد و برخورد و اعضا به صورت و معلوم، ❇️ مصوت ها تا هستند ( اَ _ اِ _ اُ _ آ _ اي _ او ) 🔻 مصوت ها دو نوع اند و ✓۱_ : — َ ، – ِ، — ُ ✓۲_ : آ ، اي ، او : یک واج یا حرف حساب میشود : به تنهایی، دو واج یا حرف حساب میشود ✅ یک واج بلند یا یک مصوت بلند ، برابر است با👇 یا 🔺 مـثـلا🔻 🦋 یک ( او ) = مساوی است با دوتا ( اُ ـــُــ) 🦋( او )=( اُ + اُ / _ ُ + _ُ ) 🦋( آ )=( اَ + اَ / ـ + ـَ) 🦋( ایـ )=( اِ + اِ /– ِ+ – ِ) 🖌 💐 ادامه دارد ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥👇 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
﴿بسم الله الرحمن الرحیم﴾ 🌹 🔴 🔰 🔰 ــــــــــــــــــــــ 🌹 خب در ۲ قسمت درس یک ؛ تعریف ( واج یا حرف . هجا یا بخش . کلمه یا واژه ، مخرجِ صوتی واج ) رو گفتیم. انواع واج یا حرف ها رو گفتیم . که یا صامت اند یا مصوت. و گفتیم مصوت ها ۲ نوع کوتاه و بلند اند. که بلند ها برابر با ۲مصوت‌کوتاه یا دو صامت‌ هستند. ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ 🌹 حالا با تعریفی از عروض ؛ به سراغ درس دوم می رویم.👇 ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ ✅ : 🖌 در یک تعریف ساده کلی ؛ عروض علمی هست که به آهنگ و موسیقی شعر می پردازد. 🖌 علم فنون ظاهری شعر ؛ مانند اوزان (وزن ها) و اَشکال متفاوت وزن ها و ... 🖌 عروض واژه اي و به معناي ، شناختن و پیدا کردن وزن ها و بحرهاي کلام آهنگین و منظوم است. 🖌به این دلیل این دانش را عروض نامیده اند که وزن یا آهنگ و موسیقی شعر ؛ بر آن می شود. 🖌 عروض ، می باشد. 🖌 ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥👇 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 🔴 🔰 🔰 : 🖌۱_ : اینکه در یک مصراع، کلمات جوری چیده شوند که دارای باشند، وزن مصرع است. ✅ : اساس و ملاک وزن یا بحر شعر در👇 ✍ هست و ملاک وزن شعر در هست. یعنی ۲ مصراع. ❇️ به عبارتی در علم عروض 📚 با ۳ اصطلاح زیر آشنا میشویم👇 ✅ ۱_ ✅ ۲_ ✅ ۳_ ۱_ : 📕 کوچکترین واحد وزنی است. پس یا است 📕 هرکلمه (بخش) دارد 📕 یا هجا داریم. کوتاه.بلند.کشیده (توضیح بیشتر در آینده)۲_ : 📕 است 📕 از جمـعِ یا به دست می آید 📕 وزن یک کلمه است. 📕 رکن ها تعداد و نام و روش زیادی دارند 📕رکن در شعرعربی براساس ( فَ عَ لَ) یا به معنی هست 📕 در طول یک مصراع، گاهی یک رکن میتواند بین دو کلمه؛ تقسیم شود. ✅ ۳_ : 📕 از جمعِ رکن ها، آن جمله یا یا به دست می آید. پس . 📕 بحرها درعربی بالای ۲۰۰ تاست. تعدادکمی توسط شاعران فارسی استفاده میشود 📕 هر بحر اسم و روشی مخصوص دارد 📕 گاهی یک شعر میتواند یا داشته باشد 🖌 💐 ادامه دارد ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥👇 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
﴿بسم الله الرحمن الرحیم﴾ 🌹 ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔴 🔰 🔰 🔻 🔻 با مفاهیم زیر آشناشدیم: ✅ ۱_تعریف واج ✅ ۲_انواع واج (صامت،مصوت) ✅ ۳_انواع مصوت(کوتاه،بلند) ✅ ۴_تعریف هجا ✅ ۵_تعریف کلمه یا واژه ✅ ۶_تعریف مخرج ادای واج ها ✅ ۷_تعریف عروض ✅ ۸_تعریف وزن ✅ ۹_بیان کلی برخی جزییات مهم وزن ✅ ۱٠_مقدمه‌ی نحوهء استخراج وزن 🟢 🔻 مهم وزن 🔻برای 🔻 💠 ۱_ 💠 ۲_ 💠 ۳_ 💠 ۴_ 🌺 با یک مثال ساده برای عروض، از مقدّمات خارج ‌می‌شویم 🟢 تا به حال بافته یا دیده اید؟ ✅ هر یک نخ میشود یک یا هجا گاهی یک نخ پشمی است و درشت گاهی ابریشمی و ریز 📕 پس۳نوع هجا؛ کوتاه_بلند_کشیده داریم ✅ هر ۱۰نخ کنارهم میشود 👆یک خانه همان ✅ هر قالی میشود یک مصراع و بحر و وزن مصراع است قالیِ شعر؛ همان یا یا است ✅ هر ۲رج میشود یک بیت؛ که باید در تعداد نخ ها؛ مساوی باشند ✅ چیدمان طرح ها؛ چینش کلمات هستند ✅ در انواع‌ِنقشه داریم نقشهء قاب (گوشه_کناره) نقشهء حاشیه (بعد از قاب) نقشهء میانی یا اصلی ✅ نوع طرح و رنگ ها هم ها و زیبایی کلمات هستند 🌹 🖌 💐 ادامه دارد ✅ ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥👇 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 🔴 🔰 🔰 ●■●■●■●■● 👇دراین درس به و و نقش آن در استخراج وزن می پردازیم 📕 در درس یک یا همان را به صورت کلی و با مثال، تعریف کردیم ✅ ۱_ واج همان حرف؛ ۲۹ تا در فارسی است (صامت.مصوت) (مصوت‌ها_ کوتاه و بلند) ✅ ۲_ _یا_واج (معنا دار یا بی معنا) نامیده می شود ✅ ۲_ هر کلمه ؛ یک یا چند بخش یا هجا دارد. ✅ ۳_مانند دوران اول ابتدایی، کلمات را بخش بندی میکنیم، هر بخش؛ یک هجا می باشد. 👇 چندبخش است؟ (در، وا، زِ، بان) چهار بخش است. پس دروازه بان، چهارهجا(بخش) دارد. ✅ ۴_ همانطور که در مثال می بینیم تعداد واج یا حرف‌های هر هجا_بخش میتواند با هجای دیگر، متفاوت باشد ✅ ۵_ پس انواع هجا داریم که جلوتر میگوییم. ⁉️ ارتباط و نقش هجا، در وزن عروضی چیست؟🔰 📚 ما با یا همان و با که براساس هجا می‌باشد؛ میتوانیم رکن‌های وزن شعر و بحر یا وزن بلند شعر را در بیاوریم. 📕 ؟ ✅ ۱_ همان روش و عملیات هجابندی یا بخـش بندی که قبل تر گفتیم؛ است ✅ ۲ _ یعنی قطعه قطعه کردن ✅ ۳_ عملیات تقطیع میتواند روی یک کلمه؛ چندکلمه کنار هم؛ یک جمله؛ و در شعر روی یک مصراع؛ انجام شود. 📚 شعرآموزان عزیز میتوانند را تمرین کنند 🖌 💐 ادامه دارد ✅ ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥👇 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 🔴 🔰 🔰 🔰 ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ 🌹 پس از تعریف هجا و آموزشِ روش استخراج تقطیع ، و بیان ارتباط کلی آن با وزن عروضی، به بیان انواع هجا و چگونگی رکن شدن آن ها می پردازیم ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ 🌺 👇گـفـتـیـم کـه : 🖍 داریم ✅ ۱_صامت (بدون صدا) ✅ ۲_مصوّت (صدا دار) 🖍و داریم ✅ ۱_ کوتاه (ـــَ ـــِ ـــُ) ✅ ۲_ بلند ( آ ، ایـ ، او) 🖍 و همان به معنای قطعه قطعه کردن یا بخش بخش کردن، می باشد. مثال: زهرا ( زهـ + را) دو هجا(بخش) است ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ 🟢 🔻 ✅ ۱_ کوتاه (U) ✅ ۲_ بلند (ــ) ✅ ۳_ کشیده ( ــ U) ✅ ۱_ 🖌 علامت (U) 🔸صامت + مصوت کوتاه 👆 : که 👆(ک + – ِ) ✅ ۲_ 🖌علامت (—) 👇 🔺۱_صامت + مصوت ‌کوتاه + صامت 👆: سر 👆(س + — َ+ ر) 🔺 ۲_صامت +مصوت بلند 👆: تا 👆(ت + ا) ✅ ۳_ 🖌علامت (—U) جمع بلند و کوتاه است بلند؛ ابهت دارد اول می آید کوتاه هم کوچکتر است و بعد از بلند می آید 👇 🔺 ۱_ صامت + مصوت بلند + صامتِ ساکن 👆مثل: بال 👆( ب + ا + لْ ) 🔺 ۲_ صامت + مصوت کوتاه + دو تا صامت با حرکت ساکن( — ْ) 👆مثل: سَرد 👆(س + — َ+ ر+ د) 🔺 ۳_ صامت + مصوت بلند + دو صامتِ ساکن (ــْ) 👆مثل:ساخْتْ 👆(س + ا + خْ + تْ ) 🖌 💐 ادامه دارد ✅ ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥👇 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 🔴 🔰 🔰 🔰 👇👇 🔰 🌷 1⃣ یعنی همان گونه که میخوانیم، تقطیع میکنیم. 📕 یعنی تقطیع براساسِ ؛ مقدّم برشکل تقطیع کتابی_نوشتاری است 📒 :👇 ( خا + هر) (اُ تُ بوس) 🖌 ، گاهی ایجاد در میکند که در دروس بعد میگوییم 2⃣ ( یا در وسط و آخر کلمه) ✅ عموما در میان کلمه و پایان کلمه ، وقتی باشد، یک بار ادا میشود. 🔻 سیروس (سیـ + روس) بازی ( با + زی) راضی (را + ضی) ✅ اگر باشد؛ ۲بار ادا میشود 🔻 👇 🍀 ( سَیْ + یـِد) ✅ ( یـ وسط کلمه)؛ هرگاه که بعدش مصوت بلند ( آ ) بیاید🔻 🔸 دیگر مصوت تنها، حساب نمیشود 🔸 بلکه یاء ؛ فقط با مصوت بلند ( آ ) ادا میشود 🔸 به عبارتی ، به دو بخش (کسره و صامت ی) تقسیم میشود 🔸 به این صورت که، صامتِ قبل از ( ایـ ) کسره ـــِــ میگیرد و مصوت ( آ ) بعد از (ایـ) به یای صامت شده؛ میچسبد 🔻 🌕 ✅ آ شِ یا نِ ( _u_u ) ❌ ( آ شی یا نِ ) غلط است 🌕 ✅ نا+ حِ + یِ ( _ u u ) ❌ (نا حی یه) غلط است 🌕 👆 کِ + یا ( u_ ) ❌ (کی یان) غلط است 3⃣ در تقطیع (نون ساکن) بعد از مصوت های بلند ( آ_ایـ_او) می شـونـد. 👆 مثال: 👆 میشود ( آ + سِ + ما ) 💢 دیگر در دروس بعدی 🖍 💐 ادامه دارد ✅ ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥👇 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻ ꙮ⫷تو هم میتونی شاعر بشی⫸ꙮ❣ ︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼ 🖍 برای رفتن به پست هر درس، روی متن آن کلیک کنید.👇 ✅ (وزن شعر) ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ 🟢 ꙮ➜ درس یک _ قسمت اول ꙮ➜ درس یک _ قسمت دوّم ꙮ➜ درس دو _ قسمت اول ꙮ➜ درس دو _ قسمت دوم ꙮ➜ درس دو _ قسمت سوم پایان مقدّمات عروض ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ 🟢 ꙮ➜ درس سوم _ قسمت اول ꙮ➜ هجا و تقطیع ꙮ➜ درس سوم _ قسمت دوم ꙮ➜ انواع هجا در تقطیع ꙮ➜ درس سوم_ قسمت سوم ꙮ➜ نکات تقطیع در کلمات و شعر 📚 دروس عروض همچنان ادامه دارد... 📕 لینک های دروس جدید به روز رسانی خواهد شد🌹 🌹 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• .•°``°•.¸.•°``°•. ꙮ➜ شـــاعــــر❣شـــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥•••𝐉𝐎𝐈𝐍✍     •.¸    🍀    ¸.•           °•.¸¸.•° 🌺 زبان‌مشترک‌مردم‌جهان‌شعرست☝️ ـ︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼ـ
﴿بسم الله الرّحمن الرّحیم﴾ 🌕 🌕 ـــــــــــــــــــــــــــ 🔵 🖍 🍀 ـــــــــــــــــــــــــــ 🌴 سلام علیکم 🔶 در این درس آرایه های ادبی برای شعر را با زبان ساده ، ولی تخصصی ، بیان میکنم. 🦋 🖍صفتی است برای ( کلمه ،‌کلام یا سخن ، متکلم و سخن‌گو) 🖍میگوییم ( کلمه فصیحه ،کلام فصیح، متکلم فصیح یا سخنران‌ فصیح) 🖍به معنی آشکار بودن است. شرایط فصاحت و رد فصاحت : (تنافر حروف، غرابت استعمال ، مخالفت قیاس ، کراهت در سمع ، فصاحت در کلام، ضعف تالیف، تنافر کلمات ، تعقید، تعقید لفظی ، تعقید معنوی، تتابع اضافات ، فصاحت متکلم) 🦋 : صفتی است برای (کلام و متکلم ) و می گوییم کلام بلیغ و متکلم بلیغ . و برای کلمه دیگر نیست.و نمیگوییم کلمه بلیغه. و در چهار قسم بررسی می‌شود. ۱_بلاغت کلام (سخن) ۲_مقتضای حال ۳_مراتب بلاغت کلام (بشری با درجات متفاوت ، فوق بشری و وحی) ۴_بلاغت متکلم (گوینده) 🌹 شاید شروع سختی بود ، اما عزیزان نترسید ، زیرا ما موارد بالا را فعلا آموزش نمی دهیم و در حد مقدمه علمی بیان شده اند. 🌹 آن‌چه میخواهیم بگوییم از این قسمت به بعد است. 🔰 🔶 بلاغت سه فن دارد.۱_ ۲_ ۳_ 🌷 تمرکز ابتدایی و شروعی ما از سه مورد بلاغت فوق ،برای شعر ، ‌روی آموزش می‌باشد. 👇 ادامه دارد... 🖍 ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥👇 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
﴿بسم الله الرّحمن الرّحیم﴾ 🌕 ــــــــــــــــــــــــــــــ 🔵 🍀 👇 ــــــــــــــــــــــــــــــ پیش از این ، در درس یک آرایه های ادبی، تعریفی کلی از فصاحت و بلاغت دادیم 🖍 نکته ی مهم این که آرایه های ادبی،بالاخص در زبان عربی، بسیار زیاد و حدود ۲٠٠ تا هستند ✍ امّا شاید ۱۸ تا ۲۰ و نهایت ۳۰ تای آنها در فارسی استفاده رایج داشته باشه ❤️ ما سعی می‌کنیم بدون تعصب ؛ موارد کاربردی مفید و مهم رو به زبان ساده با مثال شرح بدیم 🖍 پـیـشتر گفتیم : 🔰 : 🔶 بـلاغت سـه فـن دارد ✅ ۱_ ✅ ۲_ ✅ ۳_ 🌷 تمرکز_ابتدایی و شروعی ما از سه مورد بلاغت فوق ،برای شعر، ‌روی آموزش هست ✅ شاخه ای از آرایه های ادبی است. به واسطه ی آن میفهمیم که یک معنی را چگونه به طریق و روش‌های مختلف می توان ادا و بیان کرد 🔰 شامل مباحث : ✅ ۱_ تـشـبـیـه ✅ ۲_ اسـتـعـاره ✅ ۳_ مـجـاز ✅ ۴_ کـنـایـه 🔰 به معنای نو و تازه بودن و در عین حال زیبا بودن سخن است 👇 بـدیـع است 🖌 ۱_ 🖌 ۲_ 🟢 آرایه های بدیع در دو قسم لفظی و معنوی ، بسیار زیادتر از آرایه های بیان هستند. که ما به موارد کاربردی تر و رایج ترشون می پردازیم 🔰 از اینجا به بعد به شرح دقیق‌تر آرایه‌های بیان و بدیع، به صورت موردی می‌پردازیم 👇 ادامه دارد... 🖍 ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥👇 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 🖍 👇 🖍 : ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ ⭕️ از آرایه های است. ⭕️ : 👆آمدن کلمات‌ که در ظاهر شبیه یکدیگر و درمعنی مختلف باشند است. 🔰 : 🖍بیش از ۱٠نوع جناس داریم. 🖍درتعداد و تـقسیم بندی اختلاف نظراتی وجود دارد. ✳️ به ۱۶تا جناس میپردازیم. 🖍۱_جناس تام ساده(مماثل) 🖍۲_جناس تام مرکّب هم_وزن 🖍۳_جناس تام مرکّب ملفّق 🖍۴_جناس ناقص محرّف(معرّب) 🖍۵_جناس ناقص صامتی 🖍۶_جناس زائد_ناقص افزایشی 🖍۷_جناس خطـ 🖍۸_جناس مکرّر 🖍۹_جناس لفظی 🖍۱٠_جناس قلب و انواع آن 🖍۱۱_جناس مضارع و لاحق 🖍۱۲_جناس اشتقاق 🖍۱۳_جناس مطلق(شبه اشتقاق) 🖍۱۴_جناس معنوی 🖍۱۵_جناس مشوش(جناس اجناس) 🖍۱۶_شبه جناس ✅ ۱_ : 👆وقتی که ­ء یا در و نوشتار، یکی باشند اما باشند. 👆فرق معنایی را ازمضمون کلام میفهمیم. ✅جناس تام۲نوع است. 🖍 (مماثل) 🖍 ✅۱_ (مماثل) 💠 در و هستند. 👇: شیر: خوردنی،حیوان صفا: اسم،کوهی درمکه شیرین: مزه،نام دختر دم: لحظه،نفس،خون تار زلفت را،جدا مشّاطه گر از کرد دست آن مشّاطه گر بایدجدا از کرد ندانم ازسر وپایت کدام خوب‌تر است چه جای که زیبا ز تا قدمی پدر باپسر یکدگر را گرفتند وکرده غم از دل 🖌 ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥👇 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 🖍 🖍 : 👇 : ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ گفتیم که ، (مماثـل) و است.جناس تامی که پیشتر گفتیم، بین دوکلمه ی ساده، جناس ساده بود. اکنون جناس تام مرکّب را شرح میدهیم. ✅ ۲_ : 🖍از اقسام جناس تام است. 🖍نام دیگرش (رفو شده) است. 🖍جناس، همیشه دو رکن یا دوقسمت یا دوکلمه دارد. 🖍 وقتی از دو رکن، یک یا هر دوی آنها، کلماتی ترکیبی غیرساده باشند، است. 🔴 جناس مرکّب است. ✅ ۱_جناس مرکّب تک وجهی ✅ ۲_جناس مرکّب ❇️ ۱_ یکی از دو رکن مرکّب است و باید هم وزن و هم هجا باشند، که ما آن را مرکّب هم وزنِ تک وجهی می نامیم. (که خود دو نوعِ و را دارد.) ❇️ ۲_هر دو رکن ،مرکّب می باشند که به آن میگویند.یعنی تلفیقی از دومرکّب. ✅ ۱_ (تک وجهی): ✓۱_باید هردو رکن یا هم هجا باشند. ✓۲_از دو رکن، یک رکن ساده (بسیط) یا در یک کلمه باشد؛ و رکن دیگر بین دو یا چندکلمه تقسیم و ترکیب شود. 🖍جناس نیز است: ✓۱_ (متشابه یا متقارب) ✓۲_ (مختلف در تکیه) ⭕️پس جمعا ۴نوع جناس تام داریم ♡۱_جناس تام (مماثـل) ♡۲_جناس تام ♡۳_جناس تام ♡۴_جناس تام مرکّب 🔰جلسه سوم جناس، مرکب هم وزن است 🖍 ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥👇 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
﴿بـسـم الـلّـه الرّحمن الرّحیم﴾ 🌹 🖍 🖍 🖍 ــــــــــــــــــــ 🖍انواع جناس تام : ⭐️۱_ (متشابه) ⭐️۲_ (مختلف در تکیه) ✅ ۱_ : هر دو رکن در طرز یا ، یكسان باشد. 👇 : گلیم،گلیم (گـِل هستیم) كمند(طناب)،كمند(کم می باشند) رحمت،رحمت(رحم تو) سلامت،سلامت(سلام تو) زیاد،ز یاد(از یاد) خواجه درابریشم وما در گلیم عاقبت ای دل همه یكسر گلیم گربگویم که مرا باتو سر و کاری هست در و دیوارگواهی بدهد کآری هست (کاری، کآری_که آری) قوم گفتندش که ای خر! گوش­ دار خویش را اندازه­‌ی خرگوش دار ۲_ :  دو رکن، دارند. 👇 : پایدار،پایِ دار سردار،سرِ دار پیکار،پیِ کار چالِ، چاله خالِ، خاله دستان،دستِ آن حولِ، حوله اشکان،اشکِ آن سیروس،سی روس بینا،بی نا(بدون توان) بیستون،بی ستون زنبیل، زن بیل همسر،هم سر بیدار،بی دار بازار، باز آر گرچه خوداین پایه­ ی بی­ همسریست پایِ مرا هم ،سرِ بالاتریست همسر_هم،سرِ پایه_پایِ چرا از دوستان دل برگرفتی چرا از دشمنان دلبر گرفتی شاهان زمانه خصم بردار كـُشند آن نرگس تو كـُشد وفا و جوانمردی و راستی که عین بوَد آن زن ، بیل رابه همسرش داد و زنبیل غذایی که همسرش خورده بود را برد. 🖌 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 🖍 🖍 : 👇 : ـــــــــــــــــــــ ⭕️ پــیـشتر گفتیم: (مماثل) و است. ✅ نیز و است. ✅ جناس تام ، که تک وجهی است و فقط یکی از دو رکن مرکب است، ؛دونوع مقرون و مفروق دارد. ●●□○□●● ✅ ۳_ در جناس ملفّق ، کلمات هر دو رکن، مرکـّب می باشند. و در شعر به ندرت استفاده می شود. 👇 درد یار، در دیار چرخ و فلکـْ گردان، فلکِ گردان جنگاور، جنگ آور همــسنگر، هم سنگر آهنگر، آهن گر (مخفف اگر) میدانْ دار، میدانِ دار رزمــگاه (مکان رزم)، رزم گاه (گاهی،زمان) خاموش باش (زمان خاموشی)؛ خاموش باش (ساکت شو) دامداری ، دام داری در یادداشت (دفتر)، در یاد داشت دلبخواه (باب میل دل)، دل بخواه سردمدار، سردم دار کارگردان، کارِ گردان و.... زان شده در پیش شاهان دور باش كی شده نزدیك شاهان، دور باش در تقسیم بندی جناس ها،نظریات متفاوتی وجود دارد. مثلا عده ای چند جناس دیگر را جزو جناس تام میدانند. عده ای باقیمانده اجناس غیر از تام را، تماما جزو جناس ناقص میدانند. عده ای نیز سه دسته ی بندی تام، ناقص و جناس مستقل دارند. عده ای نیز نامگذاری های دیگری در تقسیم بندی قائلند. همین تنوع تقسیم بندی موجب سردرگمی شاعران میشود. سعی ما، رعایت سهولت است. قسمت بعد به جناس ناقص میپردازیم. 🖌 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
ـ ﷽ ــــــــــ 🌹 🖍 🖍 : 👇 : ـــــــــــــــــــــ ⭕️ جلسه ی قبل گفتیم که اساتید شعر، تقسیم بندی های متفاوتی برای انواع جناس قائل شدند. 💐 ما بنا داریم تقسیم بندی ای بکار ببریم، که علاوه بر سادگی، کمک یار شعرآموزان باشد. ✅ ۱_ تام ✅ ۲_ ناقص و انواع آن ✅ جناس تام را پیشتر با مثال توضیح دادیم. 🖌اکنون به جناس ناقص می پردازیم. 🖍نکته ی مهم اینکه تقسیم بندی های جناس ناقص نیز گاهی در نظر اساتید متفاوت است. مثلا برخی جناس قلب، زاید، مضارع و لاحق را جزو جناس ناقص میدانند و برخی نیز اینها را یک جناس مستقل میداند. اما در دو نوع جناس ناقص، عموما اتفاق نظر دارد. ۱_ جناس ناقص حرکتی (مصوتی) ۲_جناس ناقص اختلافی در صامت 🖍 ما بنا داریم بگوییم،جناس های غیرتام، تماما اختلافی و ناقص اند. 🖍 و در یک نقطه ی لفظی از محرک مصوت تا صامت ، از تعداد واج ها تا محل قرارگیری واج ها و حتی معنوی ، در عین شباهت، نقص و اختلافی دارند. 🖍 بنابراین ویژگی مهم جناس ناقص، و علت نامگذاری جناس ناقص، وجود یک یا چند اختلاف یا نقص در دو رکن جناس میباشد. 🖍 در پست بعد به ترتیب به شرح انواع جناس ناقص اختلافی، می پردازیم. 🖌 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
ــــــــــــــــــــــــــــــــ ﴿بـسـم الـلّـه الرّحمن الرّحیم﴾ ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌹 🖍 🖍 : 👇 : ـــــــــــــــــــــ ✅ ۴_ 👆وقتی دوکلمهء متجانس در ولی در و مـتـفاوت باشند. نام دیگر آن ناقص می باشد. 👇 : لَب،لُب / گـُل،گـِل نِگـَریست،نَـگِریست ســَر، سـِر / تــَنگ، تـُنگ سِحـْر، ســـَحَر / جـَنگ، جُنـگ رحــِم، رحـْـم / دَم.دُم / خـَم،خـُم کـِشتی، کـــُشتی،کــَشتی ســُم، ســَم/ کــُل، کــَل پـَر، پـُر / دُر، دَر/ لَنگ،لــُنگ جِرم،جـُرم / پَست،پُست و... لَب شیرین لبان را خصلتی هست که غارت میکند لُبِّ لبیبان صبحدم ناله­ ی "قُمری" شنو از طرف چمن تافراموش کنی فتنه­ ی دور "قَمری" 🖌 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
ــــــــــــــــــــــــــــــــ ﴿بـسـم الـلّـه الرّحمن الرّحیم﴾ ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌹 🖍 🖍 : 👇 : ـــــــــــــــــــــ ✅ ۵_  🖍۱_ دو رکن در تـعداد حروف برابرند. ولی در یک یا دو تا از حروف صامتی،در یک محل، متفاوت اند. 🖍۳_ اما جناس صامتی در ، سه نوع است که هر کدام از سه جنس ناقص صامتی،میتوانند بر اساس محل تفاوت حروف در کلمات، چهار حالت را به خود بپذیرند. سه جنس جناس صامتی عبارتند از: ✅ ۱_ ✅ ۲_ ✅ ۳_ 🖍 عده ای این سه جنس را کلا یک جناس مستقل و غیرناقص میدانند. 🖍 اما در تقسیم بندی ما، به ضرورت شـبـاهـت حداکـثری ،و پـرهـیز از زیـاده گـویـی، این سه جنس،ناقص صامتی اند. 🖍 لذا جناس ناقص صامتی، اصطلاح جدید ما می باشد. 🖍 این سه جناس ناقص صامتی، بر اساس می توانند هر کدام، زیر را به خود بپذیرند.(که در جلسات بعد بطور کامل به آن ها می پردازیم.) ✅ ۱_ در صامت یا حرف اول کلمات متفاوتند. ✅ ۲_ در صامت یا حرف میانی دو کلمه متفاوتند. ✅ ۳_ در صامت یا حرف پایانی کلمات متفاوتند. ✅ ۴_ ترکیبی از دو یا سه حالت بالا باشد. 🖌 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 🖍 🖍 : 👇 : ـــــــــــــــــــــ ✅ ۵_  👇گفتیم که : سه جنس ناقص صامتی (خط ،مضارع و لاحق) داریم که هرکدام بر اساس تفاوت محل جایگذاری حروف، سه حالتِ اختلاف در (اول ،وسط ،و آخر کلمه) را میپذیرد. اکنون به تعریف ۳جناس ناقص صامتی بامثال میپردازیم. 🖍جناس صامتی در تقسیم بندی جنس،سه نوع است. ✅ ۱_ ☆ درظاهر نوشتن شبیه و در متفاوت است.۳حالت دارد. ۱_ بست،پست تار،بار ۲_ هشت،هست رحیم،رجیم ۳_ کاخ،کاج ساز،سار ۴_ بساط،نشاط ✅ ۲_ : باید باشند. 👆 یکسان است. ۱_ خال،حال سرد،زرد چرم،شرم تاس،داس فصل،وصل خادم،قادم ۲_ بهر،بحر مقدَّر،مخدَّر ۳_ ماچ،ماش فراق،فراخ ۴_ فضل،وصل ضخیم،سقیم ✅ ۳_ : درمحل ادای صوتی می باشند ۱_ همزه،لمزه مست،دست قند،پند ضخیم،وخیم ۲_ چمان،چران رزم،رحم ۲_ سیم،سیر برف،برگ ۳_ بستن،رفتن قاصد،وارد مُفَرّح،مُسَطّح 🖌 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 🖍 🖍 : 👇 : ـ ✅ ۶_ قلب در لغت به معنی واژگون کردن و مقلوب به معنی واژگونه است. در فن بدیع، آوردن کلماتی است که حروف آنها مقلوب یکدیگرند. دوکلمه حروف یکسان دارند و. است.   👇 : 👇 جناس ناقص قلب داریم. ۱_ (عکس و مشوّش) ۲_ ۳_ ۴_ ۵_ 🖍۱_ : جابجایی حروف در کلمات است. . 🔸۱_ 🔸۲_ 🔸۱_ ✓حروف دو رکن به طور منظم و معنادار، از اول به آخر را دارند ✓حرف میانی کلمه سرجای خود باقی میماند. 👇 دور،رود/لاف،فال/فرش،شرف لیف،فیل/گرم،مرگ عرش،شرع/راز،زار زور،روز/زیر،ریز/کاخ،خاک جنگ،گنج/زرد،درز/مار،رام 🔸۲_ بعضی از حروف به طور ، جابجا میشوند. 👇 بنات،نبات/رمز،مرز/صاف،صفا صباح، صاحب/شعر،شرع کمر،مکر/رحم،حرم جنٌت رقمی ز اوست تبّت اثری ز اوست ، انواع قلب است.اوج ادبی­ بودن آن وقتی است که جنبه ی پیداکند،یعنی باکمک قلب باید به مقصودشاعر پی برد. 🖍 ۲_ به طور نامنظم و غیرترتیبی ولی معنا دار، دو رکن، جابجا میشوند. 👇 عرش،شعر/قبر،برق/قصر،رقص رزم،مرز/ردا،دار/ بحر،حرب ترسا،راست 🖌 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
ـ ﷽ ــــــــــ 🌹 🖍 🖍 : 👇 : ـــــــــــــــــــــ ✅ ۶_ : 🖍 ۳_ (مستوی) اگر تمام عبارات نثر یا نظم طوری باشد که وقتی از حرف اول به آخر یا از آخر به اول بخوانیم هر دو یکی می شود. 👆 این نوع قلب هیچ گونه ارزش موسیقیایی ندارد؛ زیرا ذهن تا این حدود متوجه این عکس نمی­شود و چندان مثال زیادی در ادبیات ندارد. 👇 ۱_شکر به ترازوی وزارت برکش ۲_ شو همره بلبل به لب هر مهوش  🖍 ۴_ :  مجنح یعنی مرغ بالدار. وقتی است که دو کلمه مقلوب مستوی یا کامل باشد، یکی در ابتدای بیت و مصرع، و دیگری در عروض و آخر بیت،یا مصرع باشد. 👇 بر یاد جمال تو روان بخشد   ✓ از کف دست تو شود تیره که بحر است بحر از سر کلک تو شود طیره که است   🖍 ۵_ : شبیه قلب مجنح است به جز اینکه قلب مجنح (مقلوب کل) دارد، اما قلب ملحق بر (مقلوب بعض) اعمال میشود. 👇 خون پیدا شود از هر طرف زَ ابر تیغ همچو آبت، گاه  🖌 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
ـ ﷽ ــــــــــ 🌹 🖍 🖍 : 👇 : اکنون به انواع باقی مانده جناس ناقص، می پردازیم. ۷_  : 👆وقتی که یکی ازکلمات متجانس نسبت به دیگری، حرفی در یا یا یا دارد. یعنی در است. 👇سه نوع است. ♡ ۱_ (مطرَّف) ♡ ۲_ ♡ ۳_ (مـُذیَّـل) 👇مثـال: ♡ : رمیده،آرمیده/قدم،مقدم رحم،مرحم : برق،بیرق/دام،دوام کوخ،کلوخ : آیین،آیینه/دود،دوده زخم،زخمه شرف مرد به است وکرامت به هرکه این هردو ندارد،عدمش به ز ✅ ۸_ : 👆 درمقابل است. 👆کلمات متجانس در و در اند کم کاربرد می باشد 👇: خوار،خار خواب،خاب خویش،خیش که کمتر کس ار جنگ را درآورد گه لشکری ۹_ 👆(مزدوج یا مردّد ) 👆دو رکن (ازهرنوع جناسی) را و بیاوریم. گاه در آخر سجع ­های نثر یا در آخر ابیات و گاه در ابتدا و یا میان آنها ،ولی کنارهم می آیند. 👇 : تهمتن تن عادل دل فرّخ رخ منوچهر چهر هست شکّربار یاقوت تو ای عیار یار نیست کس را نزد آن یاقوت شکّربار، بار چشم تو خونخواره و هر جادویی مانده از آن چشمک خونخوار،خوار تا رخ رخشان توگلنار گشت بر دل من ریخته گلنار،نار  🖌 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 🖍 🖍 : 👇 : ✅ ۱٠_ (اقتضاب) 👇 است 🔔 ۱_دورکن مشتق شده و اند و گاهی دارند 👇 ولی،والی،مولا،ولایت سحر،ساحر،مسحور نی،نای لیلا_لیلی والی_والا کبیر_کبار صغیر_صغار ✅ ۱۱_‌(‌) دو رکن مشابه؛ . صافی،صوفی/زیر،زور،زار /تیر،تار،تور/ریز،روز،راز دار،دیر،دور/کار،کور/ناز،نیز لاله،لوله/نار،نور زمان،زمین/کمان،کمین مرا زِ انْصاف یاران نیست تظلّم کردنم زآن نیست ✅ ۱۲_ 👆به آن(اشاره یا تلویـح، ایهام و توریـه) هم میگویند 💠 وقتی که یکی از دو رکن روشن بیان شود و رکن دیگر با اشاره علمای علم بلاغت جناس معنوی را دو نوع و میدانند که بنابر شباهت حداکثری این دو،ضرورتی به شرح بیشتر نمیبینم 👇 احتمال نیش خوردن واجب است از بهر نوش حمل کوه بیستون با یادشیرین، سخت نیست 👆از نوش که مستقیم است، به شیرین معشوق فرهاد اشاره میکند ✅ ۱۳_ (مـشـوّش) دو رکن بیش از یک جناس دارد 👇 کـُشَنده،کشیده جناسِ ناقص محرّف و خط ✅ ۱۴_ 🖍دو رکن شباهت لفظی نامنظم دارند. 🖍مشتقِّ هم نیستند. 🖍گاهی درتعداد حروف متفاوتند. 🖍و برخی ازحروف یکدیگر را ندارند. 🖍نوعی دارد. 👇‌ صبوح،صاحب رستم،ترسیم ترانه،ترنّم  🖌 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹🌹 یا داشته باش یا داشته باش ... 🌹 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• .•°``°•.¸.•°``°•. ꙮ➜ شـــاعــــر❣شـــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥•••𝐉𝐎𝐈𝐍✍     •.¸    🍀    ¸.•           °•.¸¸.•° 🌺 زبان‌مشترک‌مردم‌جهان‌شعرست☝️ ـ︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼ـ