﴿بسم الله الرحمن الرحیم﴾
🌹 #آموزشعروض_شعر
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔴 #درس_دو
🔰 #قسمت_سوم
🔰 #خلاصهءدروس
🔻 #تکمیل_مقدّمات_استخراج_وزن
🔻 با مفاهیم زیر آشناشدیم:
✅ ۱_تعریف واج
✅ ۲_انواع واج (صامت،مصوت)
✅ ۳_انواع مصوت(کوتاه،بلند)
✅ ۴_تعریف هجا
✅ ۵_تعریف کلمه یا واژه
✅ ۶_تعریف مخرج ادای واج ها
✅ ۷_تعریف عروض
✅ ۸_تعریف وزن
✅ ۹_بیان کلی برخی جزییات مهم وزن
✅ ۱٠_مقدمهی نحوهء استخراج وزن
🟢 #تکمیل_مقدّمات_استخراج_وزن
🔻 #چهار_قسمت مهم وزن
🔻برای #نحوهء_استخراج_وزن🔻
💠 ۱_ #هـجـا
💠 ۲_ #رکـن
💠 ۳_ #بـحـر_یا_وزن_طولی_افقی
💠 ۴_ #وزن_عمودی_یا_عرضی
🌺 با یک مثال ساده #قالیبافی برای عروض، از مقدّمات خارج میشویم
🟢 تا به حال #قالی بافته یا دیده اید؟
✅ هر یک نخ میشود یک #بخش یا هجا
گاهی یک نخ پشمی است و درشت
گاهی ابریشمی و ریز
📕 پس۳نوع هجا؛ کوتاه_بلند_کشیده داریم
✅ هر ۱۰نخ کنارهم میشود
👆یک خانه همان #رکن
✅ هر #رج_یا_ردیف قالی میشود یک مصراع و بحر و وزن مصراع است
#رج_یا_ردیفِ قالیِ شعر؛ همان #بحر_افقی یا #بحرطولی یا #بحر_مصراع است
✅ هر ۲رج میشود یک بیت؛ که باید در تعداد نخ ها؛ مساوی باشند
✅ چیدمان طرح ها؛ چینش کلمات هستند
✅ در #نظم_قالیبافی انواعِنقشه داریم
نقشهء قاب (گوشه_کناره)
نقشهء حاشیه (بعد از قاب)
نقشهء میانی یا اصلی
✅ نوع طرح و رنگ ها هم #آرایه ها و زیبایی کلمات هستند
🌹 #پایان_مقدمات_مهم_عروض
🖌 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکی
💐 ادامه دارد
✅ #کپیباذکرمنبع
ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ❥👇
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 #آموزشعروضشعر
🔴 #درس_سـه
🔰 #قسمت_اول
🔰 #وزنعروضی_هجا_تقطیع
●■●■●■●■●
👇دراین درس به #هجا و #هجابندی_یا_تقطیع و نقش آن در استخراج وزن می پردازیم
📕 در درس یک #هجا یا همان #وزنک_و_بخش را به صورت کلی و با مثال، تعریف کردیم
✅ ۱_ واج همان حرف؛ ۲۹ تا در فارسی است
(صامت.مصوت)
(مصوتها_ کوتاه و بلند)
✅ ۲_ #جمع_چندحرف _یا_واج (معنا دار یا بی معنا) #هجا_یا_بخش_یا_وزنک نامیده می شود
✅ ۲_ هر کلمه ؛ یک یا چند بخش یا هجا دارد.
✅ ۳_مانند دوران اول ابتدایی، کلمات را بخش بندی میکنیم، هر بخش؛ یک هجا می باشد.
👇 #مـثـال
#دروازبان چندبخش است؟
(در، وا، زِ، بان)
چهار بخش است.
پس دروازه بان، چهارهجا(بخش) دارد.
✅ ۴_ همانطور که در مثال می بینیم تعداد واج یا حرفهای هر هجا_بخش میتواند با هجای دیگر، متفاوت باشد
✅ ۵_ پس انواع هجا داریم که جلوتر میگوییم.
⁉️ ارتباط و نقش هجا، در وزن عروضی چیست؟🔰
📚 ما با #جمع_کردن_وزنکها یا همان #ترکیب_هجاها و با #عملیات_تقطیع که براساس هجا میباشد؛ میتوانیم رکنهای وزن شعر و بحر یا وزن بلند شعر را در بیاوریم.
📕 #تقطیع ؟
✅ ۱_ همان روش و عملیات هجابندی یا بخـش بندی که قبل تر گفتیم؛ #تـقـطـیـع است
✅ ۲ _ #تـقـطـیـع یعنی قطعه قطعه کردن
✅ ۳_ عملیات تقطیع میتواند روی یک کلمه؛ چندکلمه کنار هم؛ یک جمله؛ و در شعر روی یک مصراع؛ انجام شود.
📚 شعرآموزان عزیز میتوانند #تقطیع_کلمه را تمرین کنند
🖌 #مـهیناسدیآسـترکی
💐 ادامه دارد
✅ #کپیباذکرمنبع
ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ❥👇
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 #آموزشعروضشعر
🔴#درس_سه
🔰#قسمت_دوم
🔰#وزنعروضی_و_هجا
🔰#انواع_هجا_و_تقطیع
ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ
🌹 پس از تعریف هجا و آموزشِ روش استخراج تقطیع ، و بیان ارتباط کلی آن با وزن عروضی، به بیان انواع هجا و چگونگی رکن شدن آن ها می پردازیم
ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ
🌺 #یادآوری
👇گـفـتـیـم کـه :
🖍 #دو_نوع_واج داریم
✅ ۱_صامت (بدون صدا)
✅ ۲_مصوّت (صدا دار)
🖍و #دو_نوع_مصوّت داریم
✅ ۱_ کوتاه (ـــَ ـــِ ـــُ)
✅ ۲_ بلند ( آ ، ایـ ، او)
🖍 و #عملیات_هجابندی همان #تقطیع به معنای قطعه قطعه کردن یا بخش بخش کردن، می باشد.
مثال: زهرا
( زهـ + را) دو هجا(بخش) است
ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ
🟢 #انوع_هجا_و_تقطیع
🔻 #انواع_هجا_و_نمادهایشان
✅ ۱_ کوتاه (U)
✅ ۲_ بلند (ــ)
✅ ۳_ کشیده ( ــ U)
✅ ۱_ #هجای_کـوتـاه
🖌 علامت (U)
🔸صامت + مصوت کوتاه
👆 #مثال: که
👆(ک + – ِ)
✅ ۲_ #هجای_بـلـنـد
🖌علامت (—)
👇#دو_نـوع
🔺۱_صامت + مصوت کوتاه + صامت
👆#مثل: سر
👆(س + — َ+ ر)
🔺 ۲_صامت +مصوت بلند
👆#مثل: تا
👆(ت + ا)
✅ ۳_ #هجای_کـشـیـده
🖌علامت (—U)
جمع بلند و کوتاه است
بلند؛ ابهت دارد اول می آید
کوتاه هم کوچکتر است و بعد از بلند می آید
👇#سـه_نـوع_هجای_کشیده
🔺 ۱_ صامت + مصوت بلند + صامتِ ساکن
👆مثل: بال
👆( ب + ا + لْ )
🔺 ۲_ صامت + مصوت کوتاه + دو تا صامت با حرکت ساکن( — ْ)
👆مثل: سَرد
👆(س + — َ+ ر+ د)
🔺 ۳_ صامت + مصوت بلند + دو صامتِ ساکن (ــْ)
👆مثل:ساخْتْ
👆(س + ا + خْ + تْ )
🖌 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکـی
💐 ادامه دارد
✅ #کپیباذکرمنبع
ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ❥👇
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 #آموزشعروضشعر
🔴#درس_سه
🔰#قسمت_سوم
🔰#وزنعروضی_و_هجا
🔰#نکات_تقطیع
👇👇
🔰 🌷 #نـکات_تقطیع
1⃣ #تـقطیـع_زبـانی یعنی همان گونه که میخوانیم، تقطیع میکنیم.
📕 یعنی تقطیع براساسِ #ادای_خوانشیِ_صوتی؛ مقدّم برشکل تقطیع کتابی_نوشتاری است
📒 #مـثـال:👇
#خـواهـر
( خا + هر)
#اتوبوس
(اُ تُ بوس)
🖌 #تقطیع_زبانی، گاهی ایجاد #اختیارشاعری در #وزن میکند که در دروس بعد میگوییم
2⃣ ( #ــیـ یا #ایــ در وسط و آخر کلمه)
✅ عموما در میان کلمه و پایان کلمه ، وقتی #مصوت_بلندِ_ايـ باشد، یک بار ادا میشود.
🔻 #مثال
سیروس (سیـ + روس)
بازی ( با + زی)
راضی (را + ضی)
✅ اگر #ی_تشدید_دار باشد؛ ۲بار ادا میشود
🔻 #مـثـال👇
🍀 #سیّد ( سَیْ + یـِد)
✅ ( یـ وسط کلمه)؛ هرگاه که بعدش مصوت بلند ( آ ) بیاید🔻
🔸 دیگر مصوت تنها، حساب نمیشود
🔸 بلکه یاء ؛ فقط با مصوت بلند ( آ ) ادا میشود
🔸 به عبارتی ، به دو بخش (کسره و صامت ی) تقسیم میشود
🔸 به این صورت که، صامتِ قبل از ( ایـ ) کسره ـــِــ میگیرد و مصوت ( آ ) بعد از (ایـ) به یای صامت شده؛ میچسبد
🔻#مثال
🌕 #آشیانه
✅ آ شِ یا نِ ( _u_u )
❌ ( آ شی یا نِ ) غلط است
🌕 #ناحِیه
✅ نا+ حِ + یِ ( _ u u )
❌ (نا حی یه) غلط است
🌕 #کـیـان
👆 کِ + یا ( u_ )
❌ (کی یان) غلط است
3⃣ در تقطیع (نون ساکن) بعد از مصوت های بلند ( آ_ایـ_او) #حذف می شـونـد.
👆 مثال: #آسمان
👆 میشود ( آ + سِ + ما )
💢 #نکات_تقطیعی دیگر در دروس بعدی
🖍 #مهیناسدیآسترکی
💐 ادامه دارد
✅ #کپیباذکرمنبع
ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ❥👇
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻
ꙮ⫷تو هم میتونی شاعر بشی⫸ꙮ❣
︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼
🖍 برای رفتن به پست هر درس، روی متن آن کلیک کنید.👇
✅ #آموزش_عروض (وزن شعر)
ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ
🟢 #مقدمات_عروض
ꙮ➜ درس یک _ قسمت اول
ꙮ➜ درس یک _ قسمت دوّم
ꙮ➜ درس دو _ قسمت اول
ꙮ➜ درس دو _ قسمت دوم
ꙮ➜ درس دو _ قسمت سوم
پایان مقدّمات عروض
ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ
🟢 #اصول_عروض
ꙮ➜ درس سوم _ قسمت اول
ꙮ➜ هجا و تقطیع
ꙮ➜ درس سوم _ قسمت دوم
ꙮ➜ انواع هجا در تقطیع
ꙮ➜ درس سوم_ قسمت سوم
ꙮ➜ نکات تقطیع در کلمات و شعر
📚 دروس عروض همچنان ادامه دارد...
📕 لینک های دروس جدید به روز رسانی خواهد شد🌹
✍ #مـهیناسدیآسـترکی_ناردُهْدَر
🌹 #کپیباذکرمنبع
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
.•°``°•.¸.•°``°•.
ꙮ➜ شـــاعــــر❣شـــو ❥•••𝐉𝐎𝐈𝐍✍
•.¸ 🍀 ¸.•
°•.¸¸.•°
🌺 زبانمشترکمردمجهانشعرست☝️
ـ︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼ـ
﴿بسم الله الرّحمن الرّحیم﴾
🌕 #آرایههاوصنایع_ادبی
🌕 #بلاغتوفصاحت
ـــــــــــــــــــــــــــ
🔵 #بخش_اول
🖍 #قسمت_یک
🍀 #مقدمه
ـــــــــــــــــــــــــــ
🌴 سلام علیکم
🔶 در این درس آرایه های ادبی برای شعر را با زبان ساده ، ولی تخصصی ، بیان میکنم.
🦋 #فـصــاحــَت
🖍صفتی است برای ( کلمه ،کلام یا سخن ، متکلم و سخنگو)
🖍میگوییم ( کلمه فصیحه ،کلام فصیح، متکلم فصیح یا سخنران فصیح)
🖍به معنی آشکار بودن است.
شرایط فصاحت و رد فصاحت : (تنافر حروف، غرابت استعمال ، مخالفت قیاس ، کراهت در سمع ، فصاحت در کلام، ضعف تالیف، تنافر کلمات ، تعقید، تعقید لفظی ، تعقید معنوی، تتابع اضافات ، فصاحت متکلم)
🦋 #بـلـاغـَـت :
صفتی است برای (کلام و متکلم ) و می گوییم کلام بلیغ و متکلم بلیغ . و برای کلمه دیگر نیست.و نمیگوییم کلمه بلیغه. و در چهار قسم بررسی میشود.
۱_بلاغت کلام (سخن)
۲_مقتضای حال
۳_مراتب بلاغت کلام
(بشری با درجات متفاوت ، فوق بشری و وحی)
۴_بلاغت متکلم (گوینده)
🌹 شاید شروع سختی بود ، اما عزیزان نترسید ، زیرا ما موارد بالا را فعلا آموزش نمی دهیم و در حد مقدمه علمی بیان شده اند.
🌹 آنچه میخواهیم بگوییم از این قسمت به بعد است.
🔰 #فـنـونبـلـاغـت
🔶 بلاغت سه فن دارد.
✅ ۱_ #مـعـانـی
✅ ۲_ #بـیـان
✅ ۳_ #بـدیـع
🌷 تمرکز ابتدایی و شروعی ما از سه مورد بلاغت فوق ،برای شعر ، روی آموزش #بـیـان_و_بـدیـع میباشد.
👇 ادامه دارد...
🖍 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکی
✅ #کپیباذکرمنبع
ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ❥👇
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
﴿بسم الله الرّحمن الرّحیم﴾
🌕 #آرایههاوصنایع_ادبی
ــــــــــــــــــــــــــــــ
🔵 #بخش_اول
🍀 #قسمت_دوم
👇 #آرایـههـا
ــــــــــــــــــــــــــــــ
پیش از این ، در درس یک آرایه های ادبی، تعریفی کلی از فصاحت و بلاغت دادیم
🖍 نکته ی مهم این که آرایه های ادبی،بالاخص در زبان عربی، بسیار زیاد و حدود ۲٠٠ تا هستند
✍ امّا شاید ۱۸ تا ۲۰ و نهایت ۳۰ تای آنها در فارسی استفاده رایج داشته باشه
❤️ ما سعی میکنیم بدون تعصب ؛ موارد کاربردی مفید و مهم رو به زبان ساده با مثال شرح بدیم
🖍 پـیـشتر گفتیم :
🔰 #فـنـونبـلاغـت :
🔶 بـلاغت سـه فـن دارد
✅ ۱_ #مـعـانی
✅ ۲_ #بـیـان
✅ ۳_ #بـدیـع
🌷 تمرکز_ابتدایی و شروعی ما از سه مورد بلاغت فوق ،برای شعر، روی آموزش #بـیـانوبـدیـع هست
✅ #تـعـریـفبـیـان
شاخه ای از آرایه های ادبی است.
به واسطه ی آن میفهمیم که یک معنی را چگونه به طریق و روشهای مختلف می توان ادا و بیان کرد
🔰 #بـیـان شامل مباحث :
✅ ۱_ تـشـبـیـه
✅ ۲_ اسـتـعـاره
✅ ۳_ مـجـاز
✅ ۴_ کـنـایـه
🔰 #بــدیــع
به معنای نو و تازه بودن و در عین حال زیبا بودن سخن است
👇 بـدیـع #دو_قسمت است
🖌 ۱_ #لفـظی
🖌 ۲_ #مـعنایی
🟢 آرایه های بدیع در دو قسم لفظی و معنوی ، بسیار زیادتر از آرایه های بیان هستند. که ما به موارد کاربردی تر و رایج ترشون می پردازیم
🔰 از اینجا به بعد به شرح دقیقتر آرایههای بیان و بدیع، به صورت موردی میپردازیم
👇 ادامه دارد...
🖍 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکـی
✅ #کپیباذکرمنبع
ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ❥👇
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 #آرایههاوصنایعادبی
🖍 #بخش_دوم
👇 #قسمت_یک
🖍 #جــنـاس :
ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ
⭕️ #جناس از آرایه های #بـدیع_لفظی است.
⭕️ #تـعریف:
👆آمدن کلمات #هم_جنس که در ظاهر شبیه یکدیگر و درمعنی مختلف باشند #صنعت_جناس است.
🔰 #انـواع_جـنـاس :
🖍بیش از ۱٠نوع جناس داریم.
🖍درتعداد و تـقسیم بندی اختلاف نظراتی وجود دارد.
✳️ به ۱۶تا جناس میپردازیم.
🖍۱_جناس تام ساده(مماثل)
🖍۲_جناس تام مرکّب هم_وزن
🖍۳_جناس تام مرکّب ملفّق
🖍۴_جناس ناقص محرّف(معرّب)
🖍۵_جناس ناقص صامتی
🖍۶_جناس زائد_ناقص افزایشی
🖍۷_جناس خطـ
🖍۸_جناس مکرّر
🖍۹_جناس لفظی
🖍۱٠_جناس قلب و انواع آن
🖍۱۱_جناس مضارع و لاحق
🖍۱۲_جناس اشتقاق
🖍۱۳_جناس مطلق(شبه اشتقاق)
🖍۱۴_جناس معنوی
🖍۱۵_جناس مشوش(جناس اجناس)
🖍۱۶_شبه جناس
✅ ۱_ #جـنـاس_تـام :
👆وقتی که #دوکلمهء یا #دو_رکن در #لفظ و نوشتار، یکی باشند اما #درمعنی_مختلف باشند.
👆فرق معنایی را ازمضمون کلام میفهمیم.
✅جناس تام۲نوع است.
🖍 #تام_ساده (مماثل)
🖍 #تام_مرکّب
✅۱_ #جناس_تام_ساده (مماثل)
💠 در #یک_کلمهء_ساده و #مثل_هم هستند.
👇#مثال:
شیر: خوردنی،حیوان
صفا: اسم،کوهی درمکه
شیرین: مزه،نام دختر
دم: لحظه،نفس،خون
تار زلفت را،جدا مشّاطه گر از #شانه کرد
دست آن مشّاطه گر بایدجدا از #شانه کرد
#امیرخسرو
ندانم ازسر وپایت کدام خوبتر است
چه جای #فرق که زیبا ز #فرق تا قدمی
#سعدی
پدر باپسر یکدگر را #کنار
گرفتند وکرده غم از دل #کنار
#اسدی_طوسی
🖌 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکی
✅ #کپیباذکرمنبع
ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ❥👇
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🌹 #آرایههاوصنایعادبی
🖍 #بخش_دوم
🖍 #جــنـاس :
👇 #قسمت_دوم:
ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ
گفتیم که #جـنـاس_تـام، #دونـوعِ #ساده (مماثـل) و #مـرکّـب است.جناس تامی که پیشتر گفتیم، بین دوکلمه ی ساده، جناس ساده بود.
اکنون جناس تام مرکّب را شرح میدهیم.
✅ ۲_ #جـنـاس_مـرکّـب:
🖍از اقسام جناس تام است.
🖍نام دیگرش #مـرفـوّ (رفو شده) است.
🖍جناس، همیشه دو رکن یا دوقسمت یا دوکلمه دارد.
🖍 وقتی از دو رکن، یک یا هر دوی آنها، کلماتی ترکیبی غیرساده باشند، #جـنـاس_مـرکّـب است.
🔴 جناس مرکّب #دو_نـوع است.
✅ ۱_جناس مرکّب #هم_وزنِ تک وجهی
✅ ۲_جناس مرکّب #ملفّق
❇️ ۱_ یکی از دو رکن مرکّب است و باید هم وزن و هم هجا باشند، که ما آن را مرکّب هم وزنِ تک وجهی می نامیم. (که خود دو نوعِ #مقرون و #متشابه را دارد.)
❇️ ۲_هر دو رکن ،مرکّب می باشند که به آن #مـلـفـّق میگویند.یعنی تلفیقی از دومرکّب.
✅ ۱_ #مـرکـّب_هم_وزن (تک وجهی):
✓۱_باید هردو رکن #هم_وزن یا هم هجا باشند.
✓۲_از دو رکن، یک رکن ساده (بسیط) یا در یک کلمه باشد؛ و رکن دیگر بین دو یا چندکلمه تقسیم و ترکیب شود.
🖍جناس #مرکـّبِ_هم_وزن نیز #دونـوع است:
✓۱_ #مقرون (متشابه یا متقارب)
✓۲_ #مفروق (مختلف در تکیه)
⭕️پس جمعا ۴نوع جناس تام داریم
♡۱_جناس تام #ساده (مماثـل)
♡۲_جناس تام #مرکّبِ_هم_وزن_مقرون
♡۳_جناس تام #مرکّبِ_هم_وزن_مفروق
♡۴_جناس تام مرکّب #ملفّق
🔰جلسه سوم جناس، مرکب هم وزن #مـقـرون است
🖍 #مـهیناسدیآسـترکی
✅ #کپیباذکرمنبع
ꙮ➜ شـاعــر❣شــو ❥👇
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
﴿بـسـم الـلّـه الرّحمن الرّحیم﴾
🌹 #آرایههاوصنایعادبی
🖍 #بخش_دوم
🖍 #جــنـاس_تام
🖍 #قسمت_سوم
ــــــــــــــــــــ
🖍انواع جناس تام #مرکـّب_هم_وزن:
⭐️۱_ #مقرون (متشابه)
⭐️۲_ #مـفروق (مختلف در تکیه)
✅ ۱_ #مقرون:
هر دو رکن در طرز #نگارش_واژه یا #امـلـاء، یكسان باشد.
👇 #مثال:
گلیم،گلیم (گـِل هستیم)
كمند(طناب)،كمند(کم می باشند)
رحمت،رحمت(رحم تو)
سلامت،سلامت(سلام تو)
زیاد،ز یاد(از یاد)
خواجه درابریشم وما در گلیم
عاقبت ای دل همه یكسر گلیم
#اهلی_شیرازی
گربگویم که مرا باتو سر و کاری هست
در و دیوارگواهی بدهد کآری هست
#سعدی
(کاری، کآری_که آری)
قوم گفتندش که ای خر! گوش دار
خویش را اندازهی خرگوش دار
#مولوی
✅ ۲_ #مفروق:
دو رکن، #اخـتـلاف_در_تکیه دارند.
👇 #مثال:
پایدار،پایِ دار
سردار،سرِ دار
پیکار،پیِ کار
چالِ، چاله
خالِ، خاله
دستان،دستِ آن
حولِ، حوله
اشکان،اشکِ آن
سیروس،سی روس
بینا،بی نا(بدون توان)
بیستون،بی ستون
زنبیل، زن بیل
همسر،هم سر
بیدار،بی دار
بازار، باز آر
گرچه خوداین پایه ی بی همسریست
پایِ مرا هم ،سرِ بالاتریست
#نظامی
همسر_هم،سرِ
پایه_پایِ
چرا از دوستان دل برگرفتی
چرا از دشمنان دلبر گرفتی
#مغربی
شاهان زمانه خصم بردار كـُشند
آن نرگس #بیدار تو #بی_دار كـُشد
#مولانا
وفا و جوانمردی و راستی
#سه_عادت که عین #سعادت بوَد
#کاهی_کابلی
آن زن ، بیل رابه همسرش داد و زنبیل غذایی که همسرش خورده بود را برد.
#زن_بیل
#زنبیل
🖌 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکـی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 #آرایههاوصنایعادبی
🖍 #بخش_دوم
🖍 #جــنـاس :
👇 #قسمت_چهارم:
ـــــــــــــــــــــ
⭕️ پــیـشتر گفتیم:
✅ #جناستام #دونوع #ساده (مماثل) و #مرکّب است.
✅ #جناستاممرکب نیز #دونوع #مرفـّو و #ملفّق است.
✅ جناس تام #مرفّو، که تک وجهی است و فقط یکی از دو رکن مرکب است،
#جناستاممرفـّو ؛دونوع مقرون و مفروق دارد.
●●□○□●●
✅ ۳_ #جـنـاس_تامّ_مرکّب_ملفـّق
در جناس ملفّق ، کلمات هر دو رکن، مرکـّب می باشند. و در شعر به ندرت استفاده می شود.
👇 #مـثـال
درد یار، در دیار
چرخ و فلکـْ گردان، فلکِ گردان
جنگاور، جنگ آور
همــسنگر، هم سنگر
آهنگر، آهن گر (مخفف اگر)
میدانْ دار، میدانِ دار
رزمــگاه (مکان رزم)، رزم گاه (گاهی،زمان)
خاموش باش (زمان خاموشی)؛ خاموش باش (ساکت شو)
دامداری ، دام داری
در یادداشت (دفتر)، در یاد داشت
دلبخواه (باب میل دل)، دل بخواه
سردمدار، سردم دار
کارگردان، کارِ گردان
و....
زان شده در پیش شاهان دور باش
كی شده نزدیك شاهان، دور باش
#عطار
✅ #نکتهیتقسیمبندی
در تقسیم بندی جناس ها،نظریات متفاوتی وجود دارد.
مثلا عده ای چند جناس دیگر را جزو جناس تام میدانند.
عده ای باقیمانده اجناس غیر از تام را، تماما جزو جناس ناقص میدانند.
عده ای نیز سه دسته ی بندی تام، ناقص و جناس مستقل دارند.
عده ای نیز نامگذاری های دیگری در تقسیم بندی قائلند.
همین تنوع تقسیم بندی موجب سردرگمی شاعران میشود.
سعی ما، رعایت سهولت است.
قسمت بعد به جناس ناقص میپردازیم.
🖌 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکـی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
ـ ﷽
ــــــــــ
🌹 #آرایههاوصنایعادبی
🖍 #بخش_دوم
🖍 #جــنـاس :
👇 #قسمت_پنـجـم:
ـــــــــــــــــــــ
⭕️ جلسه ی قبل گفتیم که اساتید شعر، تقسیم بندی های متفاوتی برای انواع جناس قائل شدند.
💐 ما بنا داریم تقسیم بندی ای بکار ببریم، که علاوه بر سادگی، کمک یار شعرآموزان باشد.
✅ ۱_ تام
✅ ۲_ ناقص و انواع آن
✅ جناس تام را پیشتر با مثال توضیح دادیم.
🖌اکنون به جناس ناقص می پردازیم.
🖍نکته ی مهم اینکه تقسیم بندی های جناس ناقص نیز گاهی در نظر اساتید متفاوت است. مثلا برخی جناس قلب، زاید، مضارع و لاحق را جزو جناس ناقص میدانند و برخی نیز اینها را یک جناس مستقل میداند.
اما در دو نوع جناس ناقص، عموما اتفاق نظر دارد.
۱_ جناس ناقص حرکتی (مصوتی)
۲_جناس ناقص اختلافی در صامت
🖍 ما بنا داریم بگوییم،جناس های غیرتام، تماما اختلافی و ناقص اند.
🖍 و در یک نقطه ی لفظی از محرک مصوت تا صامت ، از تعداد واج ها تا محل قرارگیری واج ها و حتی معنوی ، در عین شباهت، نقص و اختلافی دارند.
🖍 بنابراین ویژگی مهم جناس ناقص، و علت نامگذاری جناس ناقص، وجود یک یا چند اختلاف یا نقص در دو رکن جناس میباشد.
🖍 در پست بعد به ترتیب به شرح انواع جناس ناقص اختلافی، می پردازیم.
🖌 #مـهـیـناسـدیآسـتـرکـی
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••