eitaa logo
روش تدبر در قرآن و سیره
153 دنبال‌کننده
174 عکس
185 ویدیو
37 فایل
تدبر؛ عرضه خالصانه سرزمین وجودم است بر آسمان بارانی و رشد افزای آیات وحیانی و روایات با درک فقر و ضعفم و طلب و تسلیمم...
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⇝✿✵•°•❀✵•﷽•✵❀•°•✵ شبــ🌙ــانـه حضـرت عـلـی عـلیـه‌السـلام 💢↶ بـنـــ7⃣ـــــد ↷💢 @shagerd_Quran ‍✧✾════✾✰✾════✾✧ 【اَللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ رَصَدَنِی فِیهِ أَعْدَائِی لِهَتْکِی فَصَرَفْتَ کَیْدَهُمْ عَنِّی وَ لَمْ تُعِنْهُمْ عَلَى فَضِیحَتِی کَأَنِّی لَکَ وَلِیٌّ فَنَصَرْتَنِی وَ إِلَى مَتَى یَا رَبِّ أَعْصِی فَتُمْهِلَنِی وَ طَالَ مَا عَصَیْتُکَ فَلَمْ تُؤَاخِذْنِی وَ سَأَلْتُکَ عَلَى سُوءِ فِعْلِی فَأَعْطَیْتَنِی فَأَیُّ شُکْرٍ یَقُومُ عِنْدَکَ بِنِعْمَةٍ مِنْ نِعَمِکَ عَلَیَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ】 بــار خـدایـا🌷 از تو آمرزش می‌طلبم از هر گناهی که دشمنانم با آن در پی آبروریزی من بودند و تو نقشه آنها را از من برگرداندی و کمکشان نکردی که مرا مفتضح کنند گویا من دوست توأم که مرا یاری کردی پروردگارا تا کی معصیت کنم تو را و تو مهلتم دهی؟! چقدر معصیت کردنم طولانی شده و تو مؤاخذه‌ام نکرده‌ای و با وجود بدی کردارم از تو درخواست کردم و تو عطا نمودی؟! پس کدام شکر است که بتواند در برابر حتی یکی از نعمت‌هایت قرار گیرد؟ پس بر محمـد و آلش درود فرست🌷 و اینگونه گناهانم را بیامرز ای بهتـریـن آمـرزنـدگـان✨ ◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️ 📘 استغفـار هفتـادگـانـه امیـرالمؤمنین علـی علیـه‌السلام💚 ✍ تالیـف: البلدالامین،کفعمی ابراهیم بن علی، ص39 °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @shagerd_Quran
✨✨✨✨✨✨✨✨ مهجوریت قرآن @shagerd_Quran مهجوریت قرآن در تفسیر انجام هر عملی نیازمند شناخت آن عمل است و بدون شناخت، دستیابی به عمل، یا ممکن نیست یا کورکورانه است. قرآن کتاب زندگی و عمل است و قبل از عمل باید آن را شناخت. تفسیر قرآن شناخت ما را به آیات الهی افزایش می دهد. با وجود این رویکرد عوام و خواص به تفسیر قرآن در عصر حاضر، چندان رضایت بخش نبوده است. اگر نگاهی به جامعه علمی امروز بیفکنیم، خواهیم دید که هرچند تشکیل کلاس های تفسیر در برخی از مراکز علمی و برگزاری مسابقات تفسیر در سال های اخیر، گامی هرچند کوچک در ترویج فرهنگ تفسیر قرآن به شمار می آید، ولی با این مقدار تلاش های اندک، به یقین نمی توان از قرآن مهجوریت زدایی نمود. @shagerd_Quran
✨✨✨✨✨✨✨✨ سلام دوستان عزیز و باصفا بیایید خودمون رو نقد کنیم؛ یعنی ببینیم درجه خلوصمون و عیار طلای وجودمون چنده!! @shagerd_Quran 🔷 برای شناسایی و ارزیابی و خودم، هست. 🔷 هرچه مرا می‌کند و یا می دهد، من همان هستم، همانقدر هستم. 🔷 تو فريب كارهاى بزرگ و كوچك و حرف‏هاى ريز و درشت را نخور. 🔷 تو درست همانى هستى كه تو را و يا مى‏ سازد. 🔶 انسانى كه از سنگى خوشحال مى‏ شود و يك كلم او را رنج مى‏ دهد و يك مقدار حقوق و صندلى اول و دوم او را مى ‏لرزاند، او است، است، است، كه هنوز راه نيفتاده و پست ‏تر است؛ چون مى‏ توانسته‏ راه بيفتد، ولى ماندگار شده و ايستاده. @shagerd_Quran
مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی(توجه به تاریخ) @shagerd_Quran
🔶 دوستى سؤال مى ‏كرد كه چرا ما احساس و حالى را در خود و اعمال خود نمى‏ بينيم⁉️ 🔶 به او گفتم: اگر تو در بيابان، ناگهان با شير بزرگى مواجه شوى و يا صداى آن را بشنوى، در اين شرايط، با اينكه خسته و بى ‏حال هستى، حال پيدا مى‏ كنى. 🔶 مى‏ ترسى و فرار مى‏ كنى، حال ترس دارى. حال خوف و فرار دارى، ولى اگر همين شير را در باغ وحش ببينى، باز هم حال پيدا مى‏ كنى، ولى حالِ كمترى است. 🔶 ممكن است بترسى، اما اين ترس خيلى كمتر است؛ چون حجاب وجود دارد. 🔶 پس اگر مى‏ خواهى حالى بدست آورى، دو چيز را بايد مراعات كنى: هم بايد قرب را بدست آورى و هم بايد حجاب‏ها را بردارى، كه كسى كه طالب حال است، آن را مفت نمى‏ دهند. 🔶 البته به اين نكته هم بايد توجه كنيم كه آدمى گيرِ حالت‏هاست. خيال مى ‏كند اگر حالى پيدا كرد و اشك و آهى داشت و گريه ‏اى كرد، خيلى خوب و مقّرب است و يا اگر حال خوشى نداشت و اشكى نيامد، خيلى بد است! 🔶 اين هر دو از بيچارگى اوست؛ چرا كه نه خشكى چشم، علامت بدى است و نه جوشش آن، علامت قرب و خوبى. 📚 اخبات، ص 113 @shagerd_Quran
‍ ⇝✿✵•°•❀✵•﷽•✵❀•°•✵ شبــ🌙ــانـه حضـرت عـلـی عـلیـه‌السـلام 💢↶ بـنـــ8⃣ـــــد ↷💢 @shagerd_Quran ✧✾════✾✰✾════✾✧ 【وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ قَدَّمْتُ إِلَیْکَ فِیهِ تَوْبَتِی ثُمَّ وَاجَهْتُ بِتَکَرُّمِ قَسَمِی بِکَ وَ أَشْهَدْتُ عَلَى نَفْسِی بِذَلِکَ أَوْلِیَاءَکَ مِنْ عِبَادِکَ أَنِّی غَیْرُ عَائِدٍ إِلَى مَعْصِیَتِکَ فَلَمَّا قَصَدَنِی بِکَیْدِهِ الشَّیْطَانُ وَ مَالَ بِی إِلَیْهِ الْخِذْلَانُ وَ دَعَتْنِی نَفْسِی إِلَى الْعِصْیَانِ اسْتَتَرْتُ حَیَاءً مِنْ عِبَادِکَ جُرْأَةً مِنِّی عَلَیْکَ وَ أَنَا أَعْلَمُ أَنَّهُ لَا یَکُنُّنِی مِنْکَ سِتْرٌ وَ لَا بَابٌ وَ لَا یَحْجُبُ نَظَرَکَ إِلَیَّ حِجَابٌ فَخَالَفْتُکَ فِی الْمَعْصِیَةِ إِلَى مَا نَهَیْتَنِی عَنْهُ ثُمَّ کَشَفْتَ السِّتْرَ عَنِّی وَ سَاوَیْتُ أَوْلِیَاءَکَ کَأَنِّی لَمْ أَزَلْ لَکَ طَائِعاً وَ إِلَى أَمْرِکَ مُسَارِعاً وَ مِنْ وَعِیدِکَ فَازِعاً فَلُبِّسْتُ عَلَى عِبَادِکَ وَ لَا یَعْرِفُ بِسِیرَتِی غَیْرُکَ فَلَمْ تُسَمِّنِی بِغَیْرِ سِمَتِهِمْ بَلْ أَسْبَغْتَ عَلَیَّ مِثْلَ نِعَمِهِمْ ثُمَّ فَضَّلْتَنِی فِی ذَلِکَ عَلَیْهِمْ حَتَّى کَأَنِّی عِنْدَکَ فِی دَرَجَتِهِمْ وَ مَا ذَلِکَ إِلَّا بِحِلْمِکَ وَ فَضْلِ نِعْمَتِکَ فَلَکَ الْحَمْدُ مَوْلَایَ فَأَسْأَلُکَ یَا اللَّهُ کَمَا سَتَرْتَهُ عَلَیَّ فِی الدُّنْیَا أَنْ لَا تَفْضَحَنِی بِهِ فِی الْقِیَامَةِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ】 بـار خـدایـا🌷 از تو آمرزش می‌طلبم از هر گناهی که در آن توبه خویش را تقدیم به تو کردم سپس مواجه شدم با کرامت و قسم یاد کردنم به تو و اولیائت را از میان بندگان بر خود شاهد گرفتم که دیگر به سوی معصیت باز نمی‌گردم ولی آنگاه که شیطان با کید و حیله‌اش مرا هدف گرفت و خواری و بیچارگی‌ام مرا به سوی آن کشانید و نفسم مرا به سمت آن معصیت خواند خود را به جهت حیاء از بندگانت مخفی ساختم و این از گستاخی من نسبت به تو بود در حالیکه می‌دانم هیچ پرده و بابی مرا از تو پنهان نمی‌کند و هیچ حجابی نظر تو را از من نمی‌پوشاند پس تو را مخالفت کرده و به آنچه مرا از آن نهی کرده بودی مبادرت نمودم سپس پرده را کنار زده و خود را با اولیائت قرار دادم گویا همیشه مطیع تو بوده و به سوی اوامرت شتابان و از تهدیدهایت هراسان بوده‌ام ظاهرم را آنگونه آراستم که بر بندگان مشتبه شد در حالیکه غیر از تو از درون من آگاه نبود تو نیز مرا جز آنگونه که آنها مرا می‌شناختند معرفی نکردی، بلکه حتی نعمت‌هایی را که به آنها میدادی به من هم عطا کردی سپس مرا به آنها برتری دادی گویا نزد تو هم رتبه آنها هستم اینها همه نیست مگر به واسطه حلم و بردباری تو و نعمت فراوان تو بر من پس حمد و سپاس از آن توست ای مولای من از تو درخواست می‌کنم ای خدا همانطوری که اینگونه گناه را در دنیا مستور و پنهان ساختی در قیامت نیز مرا رسوا نکنی ای بهترین رحم کنندگان پس بر محمـد و آلش درود فرست🌷 و اینگونه گناهانم را بیامرز ای بهتـریـن آمـرزنـدگـان✨ ◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️ 📘 استغفـار هفتـادگـانـه امیـرالمؤمنین علـی علیـه‌السلام💚 ✍ تالیـف: البلدالامین، کفعمی ابراهیم بن علی، ص39 °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @shagerd_Quran
✨✨✨✨✨✨✨✨ مهجوریت قرآن @shagerd_Quran مهجوریت قرآن در تدبر اگر مؤمنان راستین و پرهیزکاران واقعی، تلاوت را با تدبر همراه سازند از سفره رنگین الهی بهره مند شوند. حضرت علی علیه السلام اشتیاق آنان را چنین توصیف می فرماید: «پرهیزکاران در شب برپا ایستاده، مشغول نمازند. قرآن را جزءجزء و با تفکر و اندیشه می خوانند، با قرآن جان خود را محزون و داروی درد خود را می یابند و هرگاه به آیه ای می رسند که ترس از خدا در آن باشد، گوش دل به آن می سپارند، و گویا صدای بر هم خوردن شعله های آتش، در گوششان طنین افکن است». (نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، ص403) 📣تدبر واجب همگانیِ فراموش شده قرآن کتاب تدبر است و اکتفا به تلاوت بدون تدبر، نمی تواند انسان را به اهداف قرآن رهنمون شود. اساساً قرآن کریم برای تدبر نازل شده است: «کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیکَ مُبَارَکٌ لِیدَّبَّرُوا آیاتهِ» ص/29؛ این کتابی است پر برکت که بر تو نازل کرده ایم تا در آیات آن تدبر کنند». قرآن، کسانی را که در آیت خدا تدبر نمی کنند، مورد سرزنش قرار می دهد و می فرماید: «أَفَلا یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا محمد/24؛ آیا آنها در قرآن تدبر نمی کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!» توجه بیش از حد به الفاظ و عبارات قرآن، تلاش برای به پایان رسانیدن سوره های قرآن، عدم اهتمام به درک آموزه های قرآن در هنگام تلاوت و بی توجهی به ترویج فرهنگ تدبر در مراکز علمی و آموزشی، از نمونه های آشکار مهجوریت تدبر در قرآن می باشد. @shagerd_Quran