eitaa logo
مطالعات دینی
379 دنبال‌کننده
538 عکس
2 ویدیو
333 فایل
یاد بود شهیدان حجت الاسلام محمد خواجه بمی و فرزندش شهید "محمد رضا" و فرزندش جانباز سرافراز "محمد علی" و دامادش شهید "عیسی پارسا" و خواهر زادگانش شهید "احمد جوشایی" و شهید "علی جوشایی" ارتباط با ادمین: @Khaje_shid
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۹۳): ● ١ و ۲- ..... ٣- جانباز بسیجی مجید اعتمادی، (برادر جانباز بسیجی سعید اعتمادی و پسر عموی رزمنده محسن اعتمادی) ۴- شهید حاج علی محمدی (فرمانده گردان از رفسنجان) ۵ و ۶- ......‌‌‌... 🌷 جهاد در کنار رزمندگانی که روزها روزه مى ‏دارند و شبها در نمازند: امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: "عبّاد بن كثير زاهد به هنگام جوانى با جدم امام سجاد در راه مكه مواجه شد و گفت: اى پسر حسين! جهاد را با مشكلاتش وا نهاده‏اى و به حج و عمره بى‏ خطر پرداخته ‏اى؟ با آنكه قرآن مجيد مى ‏گويد: «خداوند جان و مال مؤمنان را در برابر بهشت جاودان خريدار است به ‏شرطى كه در راه خدا پيكار كنند: بكشند و كشته شوند. بهشت جاودان حقى است كه در تورات و انجيل و قرآن براى شهيدان‏ معين شده است، و چه كسى بهتر از خدا به وعده خود وفا خواهد كرد؟ بشارت باد شما را با اين سودا و اين همان رستگارى بزرگ است». جدم على بن الحسين {امام سجاد}به او گفت: آيه را دنبال كن. و عبّاد، آيه قرآن را چنين دنبال كرد: «آنان كه به‏ سوى حق باز مى ‏گردند. خدا را پرستش مى ‏كنند و به ستايش او مى ‏پردازند، روزها روزه مى ‏دارند و شبها در نمازند. به نيكيها فرمان مى ‏دهند و از بديها منع مى ‏كنند و حدود الهى را نگهبانند. اى رسول گرامى به اين مؤمنان بشارت ده كه بهشت جاودان در انتظار آنان است». و چون عبّاد بصرى از تلاوت اين آيه فارغ شد، جدم على بن الحسين به او گفت: هرگاه ما با چنين مؤمنانى كه خدايشان مى ‏ستايد مواجه شويم، همراه آنان جهاد مى‏ كنيم و جهاد را از حج خانه خدا برتر و بالاتر مى ‏شماريم". ■ (گزيده كافى، ج‏4، ص: 207)
﷽ 🎇 🌼 امام زمان (عج) (۱۸۷): 🌼 وضعیت امامت در دورۀ غيبت صغرى : ● اوضاع زمانه و عدم پذيرش مردم باعث شد كه امام زمان (ع) از نظرها پنهان گردد، اين پنهانى كه از آن به عنوان غيبت ياد مى‏شود تا زمانى كه مردم آماده شوند و شرايط ظهور مهيا گردد، ادامه دارد. ولى طبيعى است كه وقتى امام مردم غايب شد، مردم را به حال خود نمى‏گذارد، بلكه افرادى را بين خود و مردم واسطه قرار مى‏دهد، وظيفه مردم هم اين است كه با كنجكاوى دقيق اين افراد را بشناسند و تكليف خود را از آنها بگيرند. بر همين اساس پس از آنكه امام زمان (ع) در سال 260، هنگام رحلت پدر بزرگوارشان، از نظرها پنهان شدند (و غيبت صغرى بوجود آمد) تا نيمه شعبان سال 329، چهار تن از فقهاى ربّانى به ترتيب زير از جانب آن حضرت تعيين شده و واسطه بين آن حضرت و مردم شدند: 1- عثمان بن سعيد (ره) كه در سال 300 هجرى وفات كرد. 2- محمد بن عثمان (ره) كه پنج سال عهده‏دار نيابت خاص بود و در سال 305 درگذشت. 3- حسين بن روح (ره) كه در شعبان سال 326 وفات كرد. 4- على بن محمد سيمرى (ره) كه در نيمه شعبان سال 329 از دنيا رفت و امام به او دستور داد كه ديگر كسى را جانشين خود نكند. از اين وقت به بعد دوران غيبت كبرى (طولانى) آغاز شد. (دستور و توقيع امام (ع) به چهارمين نائبش در كتاب اعلام الورى، صفحه 417 و ... آمده است). غيبت كبرى كه از نيمه شعبان سال 329 شروع شد، تا هنگام ظهور حضرت مهدى (ع) ادامه دارد . ■ (حضرت مهدى (ع) فروغ تابان ولايت، ص: 34). ................................... 💥﷽ 《 وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ》. (القصص /۵) ● ترجمه: ﻭﻟﻲ ﻣﺎ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﻢ ﺑﺮ کسانی (ﺑﻨﻲ‌ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ) ﻛﻪ ﺳﺎﻝ‌ﻫﺎ ﺩﭼﺎﺭ ﻣﺤﺮﻭﻣﻴﺖ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻧﻌﻤﺘﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺒﺨﺸﻴﻢ، ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﻟﮕﻮی ﻣﺮﺩم ﻭ ﻭﺍﺭﺙ ﻛﻨﻴﻢ.
🎇 ⛏ اشتغال (۴۴): ⛏ دعا بدون اشتغال رزق آور نیست: ● عمر بن يزيد از امام صادق (ع) روايت مى ‏كند كه فرمود: "مى ‏پندارى اگر شخصى داخل خانه‏ اش گردد و در خانه را بندد، آيا از آسمان چيزى بر او فرو مى ‏بارد". عمر بن يزيد به امام صادق (ع) عرض كرد: "شخصى گفت: به طور قطع در خانه ‏ام مى ‏نشينم و به نماز و روزه و عبادت پروردگارم مى‏ پردازم و روزى ‏ام خودش خواهد رسيد! امام صادق (ع) فرمود: او يكى از سه شخصى است كه دعايش اجابت نخواهد شد". ■ (منابع فقه شيعه، ج‏22، ص 71) .............................‌ 💥 ﷽《وَ لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَ تُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ》. (بقره/ ۱۸۸). ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻟﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﻧﺎﺣﻖ ﻣﺨﻮﺭﻳﺪ. ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺭﺷﻮﻩ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺣﺎﻛﻤﺎﻥ ﻭ ﻗﺎﺿﻴﺎﻥ ﺳﺮﺍﺯﻳﺮ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ [ﺑﺎ ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ ﺣﻜﻢ ﻇﺎﻟﻤﺎﻧﻪ ﺁﻧﺎﻥ] ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ [ﺯﺷﺘﻲِ ﻛﺎﺭﺗﺎﻥ ﺭﺍ] ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﺪ.
🎇💥 آیات نورانی تر (۱۴۴): 💥 خانواده خود را از آتش نجات دهيد: ● «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِيکُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلاَئِکَةٌ غِلاَظٌ شِدَادٌ لاَ يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ‌». "اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، خودتان و اهل خانوادۀ خود را از آتشى كه هیزم آن، مردم و سنگها هستند حفظ كنيد. بر آن آتش فرشتگانى خشن و سختگير گمارده شده اند. از آنچه خدا به آنان دستور داده سرپيچى نمى‏كنند و آنچه را كه مأمورند انجام مى‏دهند". ● به دنبال اخطار و سرزنش نسبت به بعضى از همسران پيامبر (ص) خداوند در آيات مورد بحث روى سخن را به همه مؤمنان كرده، و دستوراتى در باره تعليم و تربيت همسر و فرزندان و خانواده به آنها مى‏دهد، نگهدارى خويشتن به ترك معاصى و عدم تسليم در برابر شهوات سركش است، و نگهدارى خانواده به تعليم و تربيت و امر به معروف و نهى از منكر و فراهم ساختن محيطى پاك و خالى از هر گونه آلودگى، در فضاى خانه و خانواده است. اين برنامه‏اى است كه بايد از نخستين سنگ بناى خانواده، يعنى از مقدمات ازدواج، و سپس نخستين لحظه تولد فرزند آغاز گردد، و در تمام مراحل با برنامه‏ريزى صحيح و با نهايت دقت تعقيب شود. به تعبير ديگر حق زن و فرزند تنها با تامين هزينه زندگى و مسكن و تغذيه آنها حاصل نمى‏شود، مهمتر از آن تغذيه روح و جان آنها و به كار گرفتن اصول تعليم و تربيت صحيح است. «وقود» (بر وزن كبود) به معنى «آتشگيره» يعنى ماده قابل اشتعال مانند «هيزم» است (نه به معنى «آتش‏زنه» مثل كبريت، چرا كه اعراب آن را «زناد» مى‏گويد). به اين ترتيب آتش دوزخ مانند آتشهاى اين جهان نيست، شعله‏هاى آن از درون وجود خود انسانها زبانه مى‏كشد! و از درون سنگها! نه فقط سنگهاى گوگردى كه بعضى از مفسران به آن اشاره كرده‏اند، بلكه همه انواع سنگها چون لفظ آيه مطلق است، و امروز مى‏دانيم كه هر قطعه از سنگها مركب از ميلياردها ميليارد دانه اتم است كه اگر نيروى ذخيره درون آنها آزاد شود چنان آتشى برپا مى‏كند كه انسان را خيره مى‏كند. بعضى از مفسران «حجارة» را در اينجا به بتهايى تفسير كرده‏اند كه از سنگ ساخته مى‏شد، و مورد پرستش مشركان بود. ■ (تفسير نمونه، ج‏24، ص 286) ● از کتاب مقاتل روايت شده منظور اين است كه شخص خانواده و چاكرانش را تأديب‏ كند و خير را به آنان بياموزد و از كار شرّ نهى كند و آن حقّى است كه بر هر مسلمانى واجب است. همچنین در حديث است كه خدا رحمت كند كسى را كه بگويد: اى خانواده، به نمازتان، روزه‏تان، زكاتتان، مسكينتان، يتيمتان، همسايگانتان، برسيد باشد كه خدا آنها را با وى در بهشت گرد آورد. ■ آدرس: (ترجمه تفسير جوامع الجامع، ج‏6 ، 360)
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۹۴): ‏● از راست: 1- جانباز محمّد حسین غنی زاده (فرزند مرحوم حجت الاسلام حاج عباس غنی زاده) 2- آبادی (برادر شهید پاسدار سبزعلی محمّدآبادی) 🌷 خانوادۀ شهید و زنده نگه داشتن یاد شهیدان: ● امام خامنه ای:"دشمن بايد از زبان فرزندان شهدا چيزى را بشنود كه مثل گلوله‏اى در دلش اثر كند. فرزندان شهدا امروز در همه‏جا هستند؛ در دانشگاه‏ها، در مدارس، در مراكز كار و مسؤوليت، در سطوح مختلف. عزيزان من! هرجا هستيد، نگذاريد درخشندگى نور شهادت كه در خميره شماست، به‏وسيله ترفندهاى دشمنان خاموش شود و افول پيدا كند. به شهادت و راهى كه پدران و عزيزان شما در آن به شهادت رسيدند، افتخار كنيد و بدانيد اگر شهدا و جانبازان نبودند، اگر آن ايثارگرى‏ها و فداكارى‏ها نبود، اين ملت امروز تيره‏روزترين ملتهاى منطقه بود. ■ (حدیث ولایت، بيانات، سال‏1380).
﷽ 🎇 ⏰ نماز (۱۹۵): ⏰ لباسی برای نماز نداشتند: ● متوکل عباسی در زمان امامت امام هادی (ع) از نظر اقتصادي بر شيعيان سخت ميگرفت، كه ميگويند در آن زمان گروهي از بانوان علوي در مدينه حتي يك دست لباس درست نداشتند كه در آن نـماز بخوانند و فقـط يك پيراهن منـدرس بـرايشان مانده بود كه به هنـگام نـماز به نـوبت از آن استـفاده ميكردند و نـيز با چرخ ريسي روزگار ميگذراندند، تا آنكه متوكل به هلاكت رسيد. فرماندار متوكل در مكه و مدينه مردمان را از نيكي و احسان به آل ابي طالب بازمي داشت و سخت دنبال اينكار بود، چنانكه مردم از بيم جان دست از رعايت و حمايت علويان برداشتند و زندگي بر خاندان امير مؤمنان علی (ع) سخت شد. متوكل فدك را كه دارائي علويان بود و درآمد آن حدود 24000 دينار بود مصادره كرد و آن را به يكي از هوادارانش عطا كرد. در فدك يازده درخت خرما بود كه پيامبر آنها را بدست خود كاشته بود. فرزندان حضرت فاطمه (س) ميوه آنها را به حجاج اهدا ميكردند و از بركت آنها ثروت سرشاري عايد آنها ميشد. «عبد الله بن عمر» که از هواداران خلیفه بود شخصي را به مدينه فرستاد و اين درختها را قطع كرد و چون به بصره برگشت فلج شد. (سیرۀ پیشوایان، مهدی پیشوایی، ص 592). ⏰ وفات در حال نماز: ● نقل شده که امام عسکری (ع) روز جمعه در حال اداي نماز صبح رحلت فرمود و همان شب نامه هاي زيادي براي مدينه نوشته بود. ■(حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ص 551). ..................................... 💥 ﷽《وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَ الْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ》. (طه/ ۱۳۲) خانواده خود را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شکیبا باش! از تو روزی نمی‌خواهیم؛ (بلکه) ما به تو روزی می‌دهیم؛ و عاقبت نیک برای تقواست!
🎇💥 آیات نورانی تر (۱۴۵): 💥 سیر در زمین برای اندیشه در سرنوشت دیگران: ● «قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ». (انعام، ۱۱) بگو روى زمين گردش كنيد، سپس بنگريد سرانجام آنها كه آيات الهى را تكذيب مى‏كردند چه شد؟! ● قرآن در اينجا براى بيدار ساختن افراد لجوج و خود خواه از راه ديگرى وارد شده و به پيامبر دستور مى‏دهد كه به آنها سفارش كند، در زمين به سير و سياحت بپردازند و عواقب كسانى كه حقايق را تكذيب كردند با چشم خود ببينند، شايد بيدار شوند. شك نيست كه مشاهده آثار گذشتگان و اقوامى كه بر اثر پشت پا زدن به حقايق راه فنا و نابودى را پيمودند، تاثيرش بسيار بيشتر از مطالعه تاريخ آنها در كتابها است، زيرا اين آثار حقيقت را محسوس و قابل لمس مى‏سازد. شايد به خاطر همين است كه جمله «انظروا» (نگاه كنيد) را به كار برده نه «تفكروا» (بينديشيد). ضمنا ذكر كلمه «ثم» كه معمولا در مورد عطف با فاصله زمانى به كار مى‏رود، ممكن است به خاطر توجه دادن به اين حقيقت باشد كه در اين سير و قضاوت خود عجله نكنند، بلكه هنگامى كه آثار گذشتگان را مشاهده كردند، با حوصله و دقت بينديشند سپس نتيجه‏گيرى كرده، عاقبت كار آنها را با چشم ببينند. ■ (تفسير نمونه، ج‏5، ص: 163) ............................. 💥 ﷽《كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ》. (ص/ 29) (اين) كتاب مباركى است كه به سوى تو فرو فرستاديم تا در آيات آن تدبّر كنند و خردمندان متذکر شوند.