eitaa logo
مطالعات دینی
377 دنبال‌کننده
503 عکس
1 ویدیو
286 فایل
یاد بود شهیدان حجت الاسلام محمد خواجه بمی و فرزندش شهید "محمد رضا" و فرزندش جانباز سرافراز "محمد علی" و دامادش شهید "عیسی پارسا" و خواهر زادگانش شهید "احمد جوشایی" و شهید "علی جوشایی" ارتباط با ادمین: @Khaje_shid
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۹۳): ● ١ و ۲- ..... ٣- جانباز بسیجی مجید اعتمادی، (برادر جانباز بسیجی سعید اعتمادی و پسر عموی رزمنده محسن اعتمادی) ۴- شهید حاج علی محمدی (فرمانده گردان از رفسنجان) ۵ و ۶- ......‌‌‌... 🌷 جهاد در کنار رزمندگانی که روزها روزه مى ‏دارند و شبها در نمازند: امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: "عبّاد بن كثير زاهد به هنگام جوانى با جدم امام سجاد در راه مكه مواجه شد و گفت: اى پسر حسين! جهاد را با مشكلاتش وا نهاده‏اى و به حج و عمره بى‏ خطر پرداخته ‏اى؟ با آنكه قرآن مجيد مى ‏گويد: «خداوند جان و مال مؤمنان را در برابر بهشت جاودان خريدار است به ‏شرطى كه در راه خدا پيكار كنند: بكشند و كشته شوند. بهشت جاودان حقى است كه در تورات و انجيل و قرآن براى شهيدان‏ معين شده است، و چه كسى بهتر از خدا به وعده خود وفا خواهد كرد؟ بشارت باد شما را با اين سودا و اين همان رستگارى بزرگ است». جدم على بن الحسين {امام سجاد}به او گفت: آيه را دنبال كن. و عبّاد، آيه قرآن را چنين دنبال كرد: «آنان كه به‏ سوى حق باز مى ‏گردند. خدا را پرستش مى ‏كنند و به ستايش او مى ‏پردازند، روزها روزه مى ‏دارند و شبها در نمازند. به نيكيها فرمان مى ‏دهند و از بديها منع مى ‏كنند و حدود الهى را نگهبانند. اى رسول گرامى به اين مؤمنان بشارت ده كه بهشت جاودان در انتظار آنان است». و چون عبّاد بصرى از تلاوت اين آيه فارغ شد، جدم على بن الحسين به او گفت: هرگاه ما با چنين مؤمنانى كه خدايشان مى ‏ستايد مواجه شويم، همراه آنان جهاد مى‏ كنيم و جهاد را از حج خانه خدا برتر و بالاتر مى ‏شماريم". ■ (گزيده كافى، ج‏4، ص: 207)
﷽ 🎇 🌼 امام زمان (عج) (۱۸۷): 🌼 وضعیت امامت در دورۀ غيبت صغرى : ● اوضاع زمانه و عدم پذيرش مردم باعث شد كه امام زمان (ع) از نظرها پنهان گردد، اين پنهانى كه از آن به عنوان غيبت ياد مى‏شود تا زمانى كه مردم آماده شوند و شرايط ظهور مهيا گردد، ادامه دارد. ولى طبيعى است كه وقتى امام مردم غايب شد، مردم را به حال خود نمى‏گذارد، بلكه افرادى را بين خود و مردم واسطه قرار مى‏دهد، وظيفه مردم هم اين است كه با كنجكاوى دقيق اين افراد را بشناسند و تكليف خود را از آنها بگيرند. بر همين اساس پس از آنكه امام زمان (ع) در سال 260، هنگام رحلت پدر بزرگوارشان، از نظرها پنهان شدند (و غيبت صغرى بوجود آمد) تا نيمه شعبان سال 329، چهار تن از فقهاى ربّانى به ترتيب زير از جانب آن حضرت تعيين شده و واسطه بين آن حضرت و مردم شدند: 1- عثمان بن سعيد (ره) كه در سال 300 هجرى وفات كرد. 2- محمد بن عثمان (ره) كه پنج سال عهده‏دار نيابت خاص بود و در سال 305 درگذشت. 3- حسين بن روح (ره) كه در شعبان سال 326 وفات كرد. 4- على بن محمد سيمرى (ره) كه در نيمه شعبان سال 329 از دنيا رفت و امام به او دستور داد كه ديگر كسى را جانشين خود نكند. از اين وقت به بعد دوران غيبت كبرى (طولانى) آغاز شد. (دستور و توقيع امام (ع) به چهارمين نائبش در كتاب اعلام الورى، صفحه 417 و ... آمده است). غيبت كبرى كه از نيمه شعبان سال 329 شروع شد، تا هنگام ظهور حضرت مهدى (ع) ادامه دارد . ■ (حضرت مهدى (ع) فروغ تابان ولايت، ص: 34). ................................... 💥﷽ 《 وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ》. (القصص /۵) ● ترجمه: ﻭﻟﻲ ﻣﺎ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﻢ ﺑﺮ کسانی (ﺑﻨﻲ‌ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ) ﻛﻪ ﺳﺎﻝ‌ﻫﺎ ﺩﭼﺎﺭ ﻣﺤﺮﻭﻣﻴﺖ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻧﻌﻤﺘﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺒﺨﺸﻴﻢ، ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﻟﮕﻮی ﻣﺮﺩم ﻭ ﻭﺍﺭﺙ ﻛﻨﻴﻢ.
🎇 ⛏ اشتغال (۴۴): ⛏ دعا بدون اشتغال رزق آور نیست: ● عمر بن يزيد از امام صادق (ع) روايت مى ‏كند كه فرمود: "مى ‏پندارى اگر شخصى داخل خانه‏ اش گردد و در خانه را بندد، آيا از آسمان چيزى بر او فرو مى ‏بارد". عمر بن يزيد به امام صادق (ع) عرض كرد: "شخصى گفت: به طور قطع در خانه ‏ام مى ‏نشينم و به نماز و روزه و عبادت پروردگارم مى‏ پردازم و روزى ‏ام خودش خواهد رسيد! امام صادق (ع) فرمود: او يكى از سه شخصى است كه دعايش اجابت نخواهد شد". ■ (منابع فقه شيعه، ج‏22، ص 71) .............................‌ 💥 ﷽《وَ لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَ تُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ》. (بقره/ ۱۸۸). ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻟﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﻧﺎﺣﻖ ﻣﺨﻮﺭﻳﺪ. ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺭﺷﻮﻩ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺣﺎﻛﻤﺎﻥ ﻭ ﻗﺎﺿﻴﺎﻥ ﺳﺮﺍﺯﻳﺮ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ [ﺑﺎ ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ ﺣﻜﻢ ﻇﺎﻟﻤﺎﻧﻪ ﺁﻧﺎﻥ] ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ [ﺯﺷﺘﻲِ ﻛﺎﺭﺗﺎﻥ ﺭﺍ] ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﺪ.
🎇💥 آیات نورانی تر (۱۴۴): 💥 خانواده خود را از آتش نجات دهيد: ● «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِيکُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلاَئِکَةٌ غِلاَظٌ شِدَادٌ لاَ يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ‌». "اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، خودتان و اهل خانوادۀ خود را از آتشى كه هیزم آن، مردم و سنگها هستند حفظ كنيد. بر آن آتش فرشتگانى خشن و سختگير گمارده شده اند. از آنچه خدا به آنان دستور داده سرپيچى نمى‏كنند و آنچه را كه مأمورند انجام مى‏دهند". ● به دنبال اخطار و سرزنش نسبت به بعضى از همسران پيامبر (ص) خداوند در آيات مورد بحث روى سخن را به همه مؤمنان كرده، و دستوراتى در باره تعليم و تربيت همسر و فرزندان و خانواده به آنها مى‏دهد، نگهدارى خويشتن به ترك معاصى و عدم تسليم در برابر شهوات سركش است، و نگهدارى خانواده به تعليم و تربيت و امر به معروف و نهى از منكر و فراهم ساختن محيطى پاك و خالى از هر گونه آلودگى، در فضاى خانه و خانواده است. اين برنامه‏اى است كه بايد از نخستين سنگ بناى خانواده، يعنى از مقدمات ازدواج، و سپس نخستين لحظه تولد فرزند آغاز گردد، و در تمام مراحل با برنامه‏ريزى صحيح و با نهايت دقت تعقيب شود. به تعبير ديگر حق زن و فرزند تنها با تامين هزينه زندگى و مسكن و تغذيه آنها حاصل نمى‏شود، مهمتر از آن تغذيه روح و جان آنها و به كار گرفتن اصول تعليم و تربيت صحيح است. «وقود» (بر وزن كبود) به معنى «آتشگيره» يعنى ماده قابل اشتعال مانند «هيزم» است (نه به معنى «آتش‏زنه» مثل كبريت، چرا كه اعراب آن را «زناد» مى‏گويد). به اين ترتيب آتش دوزخ مانند آتشهاى اين جهان نيست، شعله‏هاى آن از درون وجود خود انسانها زبانه مى‏كشد! و از درون سنگها! نه فقط سنگهاى گوگردى كه بعضى از مفسران به آن اشاره كرده‏اند، بلكه همه انواع سنگها چون لفظ آيه مطلق است، و امروز مى‏دانيم كه هر قطعه از سنگها مركب از ميلياردها ميليارد دانه اتم است كه اگر نيروى ذخيره درون آنها آزاد شود چنان آتشى برپا مى‏كند كه انسان را خيره مى‏كند. بعضى از مفسران «حجارة» را در اينجا به بتهايى تفسير كرده‏اند كه از سنگ ساخته مى‏شد، و مورد پرستش مشركان بود. ■ (تفسير نمونه، ج‏24، ص 286) ● از کتاب مقاتل روايت شده منظور اين است كه شخص خانواده و چاكرانش را تأديب‏ كند و خير را به آنان بياموزد و از كار شرّ نهى كند و آن حقّى است كه بر هر مسلمانى واجب است. همچنین در حديث است كه خدا رحمت كند كسى را كه بگويد: اى خانواده، به نمازتان، روزه‏تان، زكاتتان، مسكينتان، يتيمتان، همسايگانتان، برسيد باشد كه خدا آنها را با وى در بهشت گرد آورد. ■ آدرس: (ترجمه تفسير جوامع الجامع، ج‏6 ، 360)
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۹۴): ‏● از راست: 1- جانباز محمّد حسین غنی زاده (فرزند مرحوم حجت الاسلام حاج عباس غنی زاده) 2- آبادی (برادر شهید پاسدار سبزعلی محمّدآبادی) 🌷 خانوادۀ شهید و زنده نگه داشتن یاد شهیدان: ● امام خامنه ای:"دشمن بايد از زبان فرزندان شهدا چيزى را بشنود كه مثل گلوله‏اى در دلش اثر كند. فرزندان شهدا امروز در همه‏جا هستند؛ در دانشگاه‏ها، در مدارس، در مراكز كار و مسؤوليت، در سطوح مختلف. عزيزان من! هرجا هستيد، نگذاريد درخشندگى نور شهادت كه در خميره شماست، به‏وسيله ترفندهاى دشمنان خاموش شود و افول پيدا كند. به شهادت و راهى كه پدران و عزيزان شما در آن به شهادت رسيدند، افتخار كنيد و بدانيد اگر شهدا و جانبازان نبودند، اگر آن ايثارگرى‏ها و فداكارى‏ها نبود، اين ملت امروز تيره‏روزترين ملتهاى منطقه بود. ■ (حدیث ولایت، بيانات، سال‏1380).
﷽ 🎇 ⏰ نماز (۱۹۵): ⏰ لباسی برای نماز نداشتند: ● متوکل عباسی در زمان امامت امام هادی (ع) از نظر اقتصادي بر شيعيان سخت ميگرفت، كه ميگويند در آن زمان گروهي از بانوان علوي در مدينه حتي يك دست لباس درست نداشتند كه در آن نـماز بخوانند و فقـط يك پيراهن منـدرس بـرايشان مانده بود كه به هنـگام نـماز به نـوبت از آن استـفاده ميكردند و نـيز با چرخ ريسي روزگار ميگذراندند، تا آنكه متوكل به هلاكت رسيد. فرماندار متوكل در مكه و مدينه مردمان را از نيكي و احسان به آل ابي طالب بازمي داشت و سخت دنبال اينكار بود، چنانكه مردم از بيم جان دست از رعايت و حمايت علويان برداشتند و زندگي بر خاندان امير مؤمنان علی (ع) سخت شد. متوكل فدك را كه دارائي علويان بود و درآمد آن حدود 24000 دينار بود مصادره كرد و آن را به يكي از هوادارانش عطا كرد. در فدك يازده درخت خرما بود كه پيامبر آنها را بدست خود كاشته بود. فرزندان حضرت فاطمه (س) ميوه آنها را به حجاج اهدا ميكردند و از بركت آنها ثروت سرشاري عايد آنها ميشد. «عبد الله بن عمر» که از هواداران خلیفه بود شخصي را به مدينه فرستاد و اين درختها را قطع كرد و چون به بصره برگشت فلج شد. (سیرۀ پیشوایان، مهدی پیشوایی، ص 592). ⏰ وفات در حال نماز: ● نقل شده که امام عسکری (ع) روز جمعه در حال اداي نماز صبح رحلت فرمود و همان شب نامه هاي زيادي براي مدينه نوشته بود. ■(حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ص 551). ..................................... 💥 ﷽《وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَ الْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ》. (طه/ ۱۳۲) خانواده خود را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شکیبا باش! از تو روزی نمی‌خواهیم؛ (بلکه) ما به تو روزی می‌دهیم؛ و عاقبت نیک برای تقواست!
🎇💥 آیات نورانی تر (۱۴۵): 💥 سیر در زمین برای اندیشه در سرنوشت دیگران: ● «قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ». (انعام، ۱۱) بگو روى زمين گردش كنيد، سپس بنگريد سرانجام آنها كه آيات الهى را تكذيب مى‏كردند چه شد؟! ● قرآن در اينجا براى بيدار ساختن افراد لجوج و خود خواه از راه ديگرى وارد شده و به پيامبر دستور مى‏دهد كه به آنها سفارش كند، در زمين به سير و سياحت بپردازند و عواقب كسانى كه حقايق را تكذيب كردند با چشم خود ببينند، شايد بيدار شوند. شك نيست كه مشاهده آثار گذشتگان و اقوامى كه بر اثر پشت پا زدن به حقايق راه فنا و نابودى را پيمودند، تاثيرش بسيار بيشتر از مطالعه تاريخ آنها در كتابها است، زيرا اين آثار حقيقت را محسوس و قابل لمس مى‏سازد. شايد به خاطر همين است كه جمله «انظروا» (نگاه كنيد) را به كار برده نه «تفكروا» (بينديشيد). ضمنا ذكر كلمه «ثم» كه معمولا در مورد عطف با فاصله زمانى به كار مى‏رود، ممكن است به خاطر توجه دادن به اين حقيقت باشد كه در اين سير و قضاوت خود عجله نكنند، بلكه هنگامى كه آثار گذشتگان را مشاهده كردند، با حوصله و دقت بينديشند سپس نتيجه‏گيرى كرده، عاقبت كار آنها را با چشم ببينند. ■ (تفسير نمونه، ج‏5، ص: 163) ............................. 💥 ﷽《كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ》. (ص/ 29) (اين) كتاب مباركى است كه به سوى تو فرو فرستاديم تا در آيات آن تدبّر كنند و خردمندان متذکر شوند.
﷽ 🎇 💝 ازدواج (۱۷۱): 💝 استحباب دوست داشتن همسر و مطلع ساختن زن از آن ‏و كراهت زياده‏روى در آن‏ (۴): ● رسول خدا (ص) فرمودند: "من زنانى را كه ضعف دين و نقص عقل داشته باشند و بيشتر از شما عاقلان را بربايند، نديده‏ام". ● رسول خدا (ص) گذرشان به زنانى افتاد. بالاى سر آنان ايستادند سپس فرمودند: "اى گروه‏هاى زنان! من نديدم كسانى را كه عقل و دين‏شان ناقص باشد و از شما بيشتر عقل عاقلان را از بين ببرند. من ديده‏ام كه بيشترين اهل جهنم در روز قيامت شما هستيد بنابراين به خداوند تا مى‏توانيد نزديك گرديد. زنى از آنان پرسيد: اى رسول خدا نقص دين و عقل ما چيست؟ حضرت فرمود: اما نقص دين شما همان حيضى است كه به شما مى‏رسد كه در نتيجه يكى از شما به مقدارى كه خدا مى‏خواهد نماز نمى‏خواند و روزه نمى‏گيرد و امّا نقص عقل شما همان گواهى شماست شهادت زن تنها نيمى از شهادت مرد است". ■ (منابع فقه شيعه، ج‏25، ص: 117). ...................................... 💥 ﷽ 《 فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَ لَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا》. (النساء/۲۴). و زنانی را که متعه [= ازدواج موقت‌] می‌کنید، واجب است مهر آنها را بپردازید. و گناهی بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر، با یکدیگر توافق کرده‌اید. (بعداً می‌توانید با توافق، آن را کم یا زیاد کنید.) خداوند، دانا و حکیم است.
﷽ 🎇 🕌 مسجد (۱۶): 🕌 حضور در مسجد (1): ● امام صادق (ع) فرمود: هر كس پياده بسوى مسجدها گام بردارد يا رو به مسجد رود پاهاى خود را بر هيچ تر و خشكى نگذارد (يا بر هيچ چيزى نگذارد) مگر آنكه براى او تسبيح خداوند گويند يا تسبيح گويند و ثواب آن را در نامه عمل او نويسند تا طبقه هفتم زمين. ● شرح: (در پاره‏اى نسخ «تا زمين هفتم» آمده، و به هر حال بنظر ميرسد در عبارت مسامحه‏اى صورت گرفته باشد، گفته‏اند شايد مراد از هفت زمين‏ هفت اقليم باشد، و بعید نیست كه نه تنها در اين مورد بلكه اساسا در بسيارى از موارد كه عدد هفت بكار ميرود دلالت بر كامل بودن يا تمام بودن و يا به تمامى امرى بنمايد چنان كه در اغلب ملتها و زبانها رايج است، مثلا وقتى ميگويند: فلانى در هفت آسمان يك ستاره ندارد منظورشان اين نيست كه در آسمانهاى هفتگانه يك ستاره ندارد بلكه مراد در تمامى آسمانها است، يا وقتى ميگويند: فلان شخص متوفّى هفت كفن پوسانده است يعنى از مرگ او چندان ميگذرد كه احتمال زنده بودنش كاملا منتفى است و بسيار مثلهاى از اين قبيل). ● مصنّف کتاب گويد: من اين اخبار را با ذكر سندهای آن و نيز آنچه در اين خصوص مشايخ برايم روايت كرده‏اند در كتاب فضيلت مساجد و احترام آنها و آنچه در اين باره رسيده است ذكر كرده‏ام. ■ (ترجمۀ من لایحضره الفقیه، ج1، ص 352). ....................................... 💥 ﷽《إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقَامَ الصَّلَاةَ وَ آتَى الزَّكَاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَىٰ أُولَٰئِكَ أَن يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ》. (التوبة/ ۱۸) مساجد خدا را تنها کسانی آباد (ساختمانی یا جمعیتی) می‌کنند که ایمان به خدا و روز قیامت آورده، و نماز را برپا دارد، و زکات را بپردازد، و جز از خدا نترسد؛ امید است چنین گروهی از هدایت‌یافتگان باشند.
﷽ 🎆 🤚 ولایت فقیه (۵): 🤚 دلایل جانشینی ولی فقيه‏: ● درباره جانشینی ولايت فقيه دلايل فراوان داريم که در اين ‏باره میتوان به كتاب شريف «ولايت فقيه، امام خمينى (ره)» مراجعه شود. از جمله دلایل میتوان به موارد زیر اشاره کرد: ● از رسول خدا (ص) روایت شده که سه بار فرمود: "خدايا جانشينان مرا مورد رحمتت قرار ده. شخصى پرسيد: جانشينان شما كيانند؟ فرمود: آنان كه پس از من مى‏آيند، گفتار و سنّت (روش و سيره) مرا نقل مى‏كنند و پس از من آن را به مردم مى‏آموزند". ● اسحاق بن يعقوب (ره) گويد: از عثمان بن سعيد (ره) اوّلين نائب خاصّ امام زمان (ع) خواستم نامه‏اى به امام عصر (ع) برساند. و در ضمن نامه پرسيدم: در زمان غيبت، به چه‏كسى مراجعه كنيم؟ امام (عج) با خطّ خودشان در پاسخ چنين مرقوم فرمود: "در حوادث به راويان احاديث ما مراجعه كنيد، آنها حجّت من بر شما هستند و من حجّت خدا هستم". ■ (حضرت مهدى (ع) فروغ تابان ولايت، ص: 36). ...................................... 💥《وَ إِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَ مِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ》. (البقره/ ۱۲۴) (به خاطر آورید) هنگامی که خداوند، ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمود. و او به خوبی از عهده این آزمایشها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم!» ابراهیم عرض کرد: «از دودمان من (نیز امامانی قرار بده!)» خداوند فرمود: «پیمان من، به ستمکاران نمی‌رسد! (و تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک و معصوم باشند، شایسته این مقامند)».
﷽ 🎇 🧕 حجاب (۱۰۷): و 🧥 👗 👖 🩲 🏠 ⚰ 🧕 مستثنیات حجاب (۲) : 🧕🧥 لزوم حجاب از زنهای کافره: ● زنهای مؤمنه حجاب زینتهای خود را نسبت به زنهای کافر نیز باید رعایت کنند و آنها مثل زنهای مؤمنه نیستند. ● امام صادق (ع) می فرماید: "سزاوار نیست برای زن مؤمنه که خود را در مقابل زن یهودی و نصرانی مکشوف کند زیرا آن را برای شوهرانشان وصف می کنند". ■ (تفسیر نمونه/ ج14/ ص438) 🧕 🧥 عدم لزوم حجاب از بردگان: ● در مورد اینکه حجاب از بردگان که استثنا شده آیا شامل غلام و کنیز می شود و یا صرفاً منظور کنیز است. باید گفت آیه شریفه مطلق است و به اطلاقش شامل هر دو می شود ولی در روایات مطلب بطور متعارض نقل شده است. بعضی از روایات شامل غلام و کنیز هر دو میشود و بعضی از روایات صرفاً شامل کنیز می شود و برای غلام نگاه کردن به زنی که مولای اوست جایز دانسته نشده است و احتیاط در ترک آن است. 🧕 🧥 عدم لزوم حجاب از مردان بی تمایل به زن: ● در مورد مردانی که احتیاجی ندارد یعنی نیاز جنسی ندارد آیه مطلق است و در روایات به صورت متفرق مصادیقی برای آن آمده است مثل مردان اَبَلهی که به هیچ وجه احساس جنسی ندارند و معمولاً از آنها در کارهای ساده و خدمتکاری استفاده می کنند. این گونه افراد تابعین و پیروان دیگرانند و مثل افراد مسن و پیر مردان. ■ (تفسیر نمونه/ ج14/ ص452). ...................................... 💥 ﷽《وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ وَ لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَ لَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ》. ● ترجمه: "و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس‌آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را - جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم‌کیششان، یا بردگانشان [=کنیزانشان‌]، یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند؛ و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صدای خلخال که برپا دارند به گوش رسد). و همگی بسوی خدا بازگردید ای مؤمنان، تا رستگار شوید! ● حجاب
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۹۵): ● از راست: 1- دفاع مقدس، پاسدار خویدکی ( برادر شهیدان طلبه محمّد رضا، و جانباز ناصر، و جانباز مرحوم محمّد حسین دشتی خویدکی) 2- جانباز (مرحوم حاج) محمّد علی آزادروش 3- جانباز مسعود بنی اسدی 4- جانباز (حاج) ناصر دشتی خویدکی (برادر شهید حسن دشتی خویدکی و شهید محمّد رضا دشتی خویدکی) 🌷 شهید عُرفی و شهید واقعی: ● امام خامنه ای (مدّ ظلّه العالی): "تصادفاً ممكن است در خيابان كه راه مى‏رويم، حادثه‏يى پيش بيايد، يا ماشينى به ما بزند، يا بمبى جلوى پاى ما منفجر بشود؛ اسمش هم در عرف معمولى شهيد خواهد بود اگر اين كار، به وسيله‏ى دشمن انجام بگيرد اما اين، غير از آن فداكارى است. اين شهيد، با آن شهيدى كه از جوانى و لذات و زن و زندگى و فرزند و پدر و مادر و آب سرد تابستان و كرسى گرم زمستانش مى‏گذشت و در برفها روى كوههاى «گردرش»، يا در گرماهاى جنوب خوزستان، زمستان و تابستان را مى‏گذرانيد و به استقبال مرگ كه در هر قدمى، زير پا و سر راه او كمين كرده بود مى‏رفت و بالاخره هم به شهادت مى‏رسيد، خيلى تفاوت دارد. آن فداكارى، چيزى است كه به تمرين و نگهداشتن احتياج دارد. اين هم نكته‏ى ديگرى است كه جوانان بايد بدانند". ■ (حدیث ولایت، بيانات، (29/ 11/ 1369).
﷽ 🎆 📖 قرآن (۷۲): 📖 فضل قرآن: ● در حديثى از پيامبر اكرم (ص) مى ‏خوانيم: "عالم يك درجه از شهيد بالاتر است، و شهيد يك درجه از عابد، و پیامبر یک درجه از عالم برتر است، و فضل قرآن بر سایر سخنان مثل فضل خدا بر سایر مخلوقاتش میباشد، و فضل عالم بر سایر مردم مثل فضل من بر كوچكترين آنها است". 📖 کراهت خواندن قرآن در سجده؛ ● مسأله 1092 قرآن خواندن در سجده مكروه است. ■ (توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)، ج‌1، ص: 592‌). 📖 آموزش قرآن به فرزند: ● امام علی (ع) فرمود: "همانا فرزند را به پدر، و پدر را به فرزند حقّى است. حق پدر بر فرزند اين است كه فرزند در همه چيز جز نافرمانى خدا، از پدر اطاعت كند، و حق فرزند بر پدر آن كه نام نيكو برای او قرار دهد، خوب تربيتش كند، و او را قرآن بياموزد". ■ (نهج البلاغة، صبحي صالح، ص 546). .................................... 💥 ﷽《فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ》. (مزمل، ۲۰) ( پس بخوانید از قرآن مقداری که برای شما میسر و آسان هست).
﷽ 🎇 👨‍👩‍👧‍👦 والدین (۴۸): ● از امام معصوم (ع) روایت شده که فرمود: "آيا پسر مى‏تواند جبران زحمات پدر را كند؟ حضرت فرمود: براى پدر پاداشى نيست مگر در دو خصلت: یکی اینکه پدر برده باشد و فرزندش او را بخرد و آزاد سازد. دوّم اینکه بر پدر بدهى باشد و پسر به نيابت از پدر آن را بپردازد". ● از رسول خدا روایت شده که فرمود: "سرور نيكوكاران در روز قيامت مردى است كه به پدر و مادرش پس از مرگ‏شان نيكى كند". ● از امام معصوم (ع) روایت شده که فرمود: "زن با وجود شوهرش در مورد آزاد سازى، صدقه و ... اختيارى ندارد مگر در پرداخت زكات و يا نيكى به پدر و مادرش.» ● از امام معصوم (ع) روایت شده که فرمود: "از بهترين مردان شما كسى است كه به پدر و مادرش نيك رفتار است". ● از امام معصوم (ع) روایت شده که فرمود: "چه كسى از همه مردم حقّش بر مرد بيشتر است؟ حضرت رسول فرمود: پدرش". ● از رسول خدا روایت شده که فرمود: "معصيت پدر و مادر را مكن و اگر خواستند و به تو دستور دادند كه از دنيايت بيرون آى تو بيرون بيا". ■ (منابع فقه شیعه، ج 26، ص 917). ....................................... 💥 ﷽《وَ قَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَ لَا تَنْهَرْهُمَا وَ قُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا》. (الإسراء/ ۲۳) ● ترجمه: "و پروردگارت فرمان داده: جز او را نپرستید! و به پدر و مادر نیکی کنید! هرگاه یکی از آن دو، یا هر دوی آنها، نزد تو به سن پیری رسند، کمترین اهانتی به آنها روا مدار! و بر آنها فریاد مزن! و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو"! 《وَ اخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا》. (الإسراء، ۲۴) ● ترجمه: "و بالهای تواضع خویش را از محبّت و لطف، در برابر آنان فرود آر! و بگو: «پروردگارا! همان‌گونه که آنها مرا در کوچکی تربیت کردند، مشمول رحمتشان قرار ده!»
﷽ 🎇 🤲 دعا (۵): 🤲 ضرورت همراهی دعا با عمل: ● امام علی (ع) می فرماید: "دعا كننده بدون عمل همچون كمان بى‏زه می باشد". «الدَّاعِي بِلَا عَمَلٍ كَالرَّامِي بِلَا وَتَر» . (أعلام‏الدين ، ص186). ● برای رشد نيروها و تحقق خواسته‏ها بايد از مرحله فكر به مرحله «اقدام» و «عمل» گام نهاد و تنها راه براى دست يافتن به هر چيزى كه انسان خواستار رسيدن به آن می باشد ، كار و كوشش و عمل است. خوبیها با تصور ذهنى و فكر كردن به سودمندى آنها، تحقق پيدا نمى‏كنند اگر انسان چیزی را بخواهد صِرف خواستن حتی اگر از خدا باشد بدون عمل تحقق پیدا نمی کند و برای دعاى انسان اثرى مترتّب نشود. ........................................... 💥 ﷽ 《أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَٰهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ》. (نمل، ۶۲) ● ترجمه: [ ﺁﻳﺎ ﺁﻥ ﺷﺮﻳﻜﺎﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﻲ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮﻧﺪ ] ﻳﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﻭﻗﺘﻲ ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﻱ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻳﺶ ﺭﺍ ﺩﻓﻊ ﻣﻰ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﺎﻥ [ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﻱ] ﺯﻣﻴﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰﺩﻫﺪ؟ ﺁﻳﺎ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻫﺴﺖ [ﻛﻪ ﺷﺮﻳﻚ ﺩﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺭﺑﻮﺑﻴﺖ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﺪ؟!] ﺍﻧﺪﻛﻲ ﻣﺘﺬﻛّﺮ ﻭ ﻫﻮﺷﻴﺎﺭ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ.
﷽ 🎇 🌼 امام زمان (عج) (۱۸۸): 🌼 تصریح امام صادق (ع) به دو نوع غیبت برای امام زمان (عج): ● از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: "حضرت قائم (ع) را دو غيبت است (غيبت صغرى و غيبت كبرى) در يكى از آن دو غيبت (كبرى) در مواقف حج حاضر شود، و مردم را ببيند ولى مردم او را نبينند (اما در غيبت صغرى، خواص اصحاب او را ميديدند و ميشناختند). ● باز از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: براى حضرت قائم (ع) دو غيبت است: يكى كوتاه و ديگرى دراز، در غيبت اول جز شيعيان مخصوص از جاى آن حضرت خبر ندارند، و در غيبت ديگر جز دوستان مخصوصش از جاى او خبر ندارند (مقصود از دوستان مخصوص خادمان و اهل بيت آن حضرت و يا همان 30 نفرى است كه در روايات دیگر ذكر شده). ● همچنین مفضل بن عمر از امام صادق (ع) روایت میکند که ایشان فرمودند: "براى صاحب الامر دو غيبت است، در نخستين آنها بسوى خانواده‏اش مراجعت ميكند. و در ديگرى مردم ميگويند: هلاك شد و در كدام وادى افتاد. عرض كردم: اگر چنان شد. ما چه كنيم؟ فرمود: هر گاه كسى مدعى امامت شد، مسائلى از او بپرسيد كه مثل امام جواب دهد (اگر پاسخ درست نگفت، او امام نيست). ■ (أصول الكافي، کلینی، (متوفای ۳۲۹ هجری قمری)، ترجمه مصطفوى، ج‏۲، ص: ۱۳۹). ................................... 💥《 وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ》. (القصص، ۵) ﻭﻟﻲ ﻣﺎ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﻢ ﺑﺮ ﺑﻨﻲ‌ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﻛﻪ ﺳﺎﻝ‌ﻫﺎ ﺩﭼﺎﺭ ﻣﺤﺮﻭﻣﻴﺖ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻧﻌﻤﺘﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺒﺨﺸﻴﻢ، ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﻟﮕﻮی ﻣﺮﺩم ﻭ ﻭﺍﺭﺙ ﻛﻨﻴﻢ.
🎇 📂 استخاره (۱۲): 📁 استخارۀ در نماز نافلۀ صبح: ● حمّاد بن عثمان از امام صادق (ع) روايت كرده كه آن حضرت در مورد استخاره فرمود: ترتيب آن چنين است كه شخص در سجده آخر دو ركعت نافلۀ صبح صد و يك بار «أَسْتَخِيرُ اللَّهَ» بگويد، {بدین ترتیب که:} «خدا را حمد کند» {الْحَمْدُ لِلَّه بگوید}. سپس «صلوات بر پيامبر و آل او» بفرستد، آنگاه پنجاه بار لفظ استخاره از خداوند را بگويد {«أَسْتَخِيرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ، أَسْتَخِيرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ،.....» بگوید} سپس حمد خداوند بجا آورد و صلوات بر پيغمبر و آل او فرستد و صد و يك بار استخاره را تمام كند. {يعنى ترتيب آن صد و يك بار چنين است كه در دو نوبت يك بار پنجاه مرتبه و پس از حمد و صلوات پنجاه يك بار ديگر بگويد تا كامل شود}. ■ (من لا يحضره الفقيه، ج‌1، ص: 563) ........................................ 💥 ﷽《فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ》. (آل عمران/ ۱۵۹). ● ترجمه: "به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان [= مردم‌] نرم (و مهربان) شدی! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده می‌شدند. پس آنها را ببخش و برای آنها آمرزش بطلب! و در کارها، با آنان مشورت کن! اما هنگامی که تصمیم گرفتی، (قاطع باش! و) بر خدا توکل کن! زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد".
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۹۶): ● رزمندگان در حال مناجات و نیایش و عزاداری برای اهلبیت، ● ارسالی از آلبوم جانباز مصطفی بدرآبادی 🌷 ویژگی‌های رزمندگان: 💥 ﷽《مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَ أَجْرًا عَظِيمًا》. (فتح/ ۲۹) ● ترجمه: "ﻣﺤﻤّﺪ ، ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﺮ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺳﺮﺳﺨﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻨﺪ ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﻛﻮﻉ ﻭ ﺳﺠﻮﺩ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻣﻰ ﻃﻠﺒﻨﺪ ; ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﭼﻬﺮﻩ ﺷﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﺛﺮ ﺳﺠﻮﺩ ﭘﻴﺪﺍﺳﺖ ، ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺗﻮﺭﺍﺕ ، ﻭ ﺍﻣﺎ ﺗﻮﺻﻴﻔﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻧﺠﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻭﺟﻮﺩﺷﺎﻥ ﭼﻮﻥ ﺯﺭﺍﻋﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﻮﺍﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺭﻭﻳﺎﻧﺪﻩ ﭘﺲ ﺗﻘﻮﻳﺘﺶ ﻛﺮﺩﻩ ﺗﺎ ﺳﺘﺒﺮ ﻭ ﺿﺨﻴﻢ ﺷﺪﻩ ، ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﺮ ﺳﺎﻗﻪ ﻫﺎﻳﺶ [ ﻣﺤﻜﻢ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ] ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﺩﻫﻘﺎﻧﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺍﻧﺒﻮﻫﻲ ﺧﻮﺩ ] ﺑﻪ ﺗﻌﺠﺐ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ ﺗﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ [ ﺍﻧﺒﻮﻫﻲ ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪﻱ ] ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ، ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺸﻢ ﺁﻭﺭﺩ . [ ﻭ ] ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ .