eitaa logo
.*★شهد شهادت★*.
40 دنبال‌کننده
224 عکس
28 ویدیو
1 فایل
ۅ ڸا تَحسبنّ َ الذین قُتلوا فے سَبیل اللّه أمواتا بل أحیاء عندَ رَبّهم یُرزَقون
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(عالم ماورای اجسام) وقتی درون خود سیر و سفری می کنیم موجودات فراوانی را می یابیم که از جسم بودن مبرا هستند. اینها نیز یک طبقه از وجود ما و یک طبقه عالم هستی را تشکیل می دهند. در درون هریک از ما مجموعه ای از صفات نفسانی هست، ترس ، محبت، گرسنگی و... مسلما ما واقعیت دارد و معدوم نیست. آیا محبت ما زرد است یا سبز یا بنفش؟ آیا نرم است یا زبر؟ آیا سرد است یا گرم؟ هرچه بیشتر در این صفات تأمل و درنگ نماییم بیشتر می فهمیم که این ها جسم نیستند و خصوصیات جسمانی ندارند و در طبقه بندی جداگانه ای غیر از دو دسته اجسام مادی قرار دارند. @shahd_shahadat🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باز هم در درون خود سفر می کنیم، این بار به مجموعه ای از مفاهیم کلی بر می خوریم. می دانیم که وقتی میشنویم: " مجموع زوایای مثلث ۱۸۰درجه است" یا " انسان موجودی متفکر است" از کلماتی چون مثلث و انسان چیزهایی متوجه می شویم. معنای مثلث در آن جمله یک معنای عام و کلی است که اندازه و شکل خاصی ندارد تا بتواند همه مثلث ها را پوشش دهد. معلوم است که این معنای عام ، جسم نیست چون هر جسمی اندازه و شکلی مخصوص دارد. مفاهیم کلی مادر همه علوم بشرند. مفاهیمی که ریاضی دان و فیزیک دان و شیمی دان و زیست شناس از آن بحث می کنند همگی مفاهیمی کلی هستند که اگر در آن دقت کنیم می بینیم از خواص جسم کاملا مبرا می باشند. ما همیشه با این موحودات غیر جسمانی زندگی می کنیم ولی معمولا به خاطر انس و ارتباط زیاد با عالم اجسام اصلا توجهی به این مفاهیم نداریم و فکر می کنیم همه چیز جسم و جسمانی است. فیلسوفان به این نوع موجودات موجودات مجرد می گویند و عالم آنها را عالم مجردات یا عالم عقل می نامند که موجوداتش از اندازه و شکل و مکان فارغند و به طور کل ویژگی هایشان با اجسام متفاوت می باشد. @shahd_shahadat🌷
گهگاهی در خلوت خود درباره مفاهیم کلی و صفات نفسانی بیشتر تفکر و تأمل نماییم. تفکر درباره این دسته از موجودات پل ورود انسان به عالم مجردات و کلید فهم بسیاری از حقائق هستی می باشد و نباید از آن غفلت نمود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاکنون سه طبقه برای عالم و سه طبقه برای ،من، یافته ایم یعنی همانطور که انسان در درون خود دارای سه طبقه است،، بدنی دارد که از عالم دنیاست و عالم خواب و افکار و خیالاتی دارد که عالم مثال اوست و مفاهیم کلی و صفات نفسانی دارد که عالم مجردات وی می باشد،، جهان هستی نیز لااقل دارای سه مرحله و سه دسته موجود است; زیرا انسان بخشی از عالم هستی است و وقتی انسان دارای سه طبقه است جهان هستی نیز لااقل دارای سه طبقه ،، عالم ماده و طبع، عالم مثال و عالم مجردات ، می باشد. @shahd_shahadat🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زمان بر همه موجودات مادی حکم فرماست و یکی از خواص مهم اجسام مادی و است. فیزیک دانان معتقدند که همه موجودات دنیای ما دائما در حال حرکتند و یک آن نیز ثابت و بی تغییر نمی مانند. جسم از اتم و ذرات ریزتر از آن تشکیل شده و برخی ذرات تشکیل دهنده اتم در هر ثانیه بارها به دور هسته می چرخند و ثبات و آرامشی ندارند و مجموع آنها در کره خاکی در حال حرکت انتقالی و وضعی بوده و در کل کهکشان نیز انواعی از حرکت دارند و اگر حقیقت آنها را موج هم بدانیم دائم در نوسان و تغییر به سر می برد. گذشته از اینها اگر این تغییرات مکانی را نیز در نظر نگیریم، خود زمان همواره موجودات را به تغییر زمانی دچار می کند و گذشته و آینده ای می سازد و همیشه این سؤال را در برابر یک دانشمند قرار می دهد که آیا این شیء همان است که در گذشته بوده و به جز تغییر زمانی تغییر دیگری نکرده یا علاوه بر زمان تغییرات دیگری هم یافته است. پس در عالم ماده هیچ چیزی را نمی توان یافت که دو آن از همه جهت ثابت باشد و بتوان به حقیقت گفت این همان است. به تعبیر دیگر موجودات مادی هیچ گاه نمی توانند جامع میان گذشته و آینده باشند و در هر زمان فقط در همان زمان موجودند و همیشه در حال زندگی می کنند و هیچ وقت نمی توانند گذشته و حال و آینده را با هم داشته باشند. به زبان دیگر زمان همواره مانند حجاب و پرده ای است که حال را از گذشته و آینده جدا می کند و همیشه اجزای زمان از هم پنهان و بریده هستند و نمی توانند به هم دسترسی بیابند. @shahd_shahadat🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"تنِ" من حقیقتی است کاملا جسمانی و آن هم جسم مادی که در عوالم دیگر اثری از حضور وی نیست. اما "من" حقیقتی است که هم در عالم ماده حضور داشته و ادراکاتی مادی دارد و هم در عوالمی غیرمادی حضور دارد و باز هم همان من است و خود را همان حقیقت موجود در عالم مادی می یابد. مس بسیار فراتر از وجود تن است و تن چیزی غیر از من است. کسانی که من را در تن خلاصه کرده و ماورای آن را انکار می کنند در واقع حقیقت انسان را در طبقه پایین ترین ادراکاتش محدود می نمایند. چون آنچه را تن می نامیم، چیزی جز یک دریافت بینایی و لامسه از عالم خارج نیست. تصویری که چشم آن را می بیند و با اراده و تصمیم من آن تصویر به حرکت و تلاش در می آید همان است که آن را بدن می نامیم. ولی آیا من فقط همین مرتبه از ادراک و وجود را دارم؟! @shahd_shahadat🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جسم همواره دارای امتداد بوده و تقسیم پذیر است.نتیجه تقسیم پذیری جسم این است که هیچ گاه وحدت حقیقی نمی یابد. وحدت حقیقی به این معناست که چیزی واقعا یکی باشد ، نه اینکه ما با مسامحه و کم دقتی آن را یکی بشماریم. یک میز را در نظر بگیرید، ما در نگاه اولی آن را یک میز می شماریم، ولی آیا واقعا یک چیز است؟ آیا واقعا می تواند یک چیز باشد؟ وقتی کمی دقت می کنیم می بینیم که آن میز در حقیقت مجموعه ای از چوب های پایه و تخته روی آنها و میخ ها و چسب و... می باشد که چون هدف واحدی را برای ما تأمین می کند آن را "یک" چیز می نامیم. به بیان دیگر همه اجزای جسم از هم پنهان و غایبند و هیچ یک از حال دیگری مطلع نیست. دو ذره جسمانی نهایت ربطی که به هم می توانند داشته باشند این است که سطح آن دو به هم وصل باشد ولی از درون هم کاملا بی اطلاعند و هر یک نیز از اجزایی تشکیل شده که آن اجزا نیز همه از هم بی خبرند و نهایت این است که به هم وصلند. پس در یک کلام در هیچ گاه وحدت حقیقی قابل یافتن نیست و همه چیز از هم پنهانند. @shahd_shahadat🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻﷽༺ خراسان مےدهد بوے مدینه خراسان کوه غم دارد بہ سینه خراسان را سراسر غم گرفته در ودیوار آن ماتم گرفته ✨شهادت امام رضا(ع) تسلیت✨
یکی از صفات نفس ما که در آن نمی توانیم شک کنیم، نوعی ثبات و پایداری و عدم تغییر است. اگرچه در وجود ما افکار و حالاتی هم هست که متغیر و ناپایدار بوده و از بین می رود ولی بخشی از خصوصیات روح و روان ما کاملا ثابت است و ما می توانیم بخشی از گذشته و حال و آینده را با هم در نزد خود داشته باشیم. ما به راحتی درباره گذشته و حال یک چیز مقایسه می کنیم، یعنی گذشته و حال آن را در نزد خود حاضر می نماییم و آن دو را با هم می سنجیم و می گوییم تغییر کرده یا نکرده است. با اینکه دانستیم که در عالم اجسام مادی چنین چیزی ممکن نیست، در عالم ماده هیچ گذشته ای نمی تواند در کنار یک آینده یا حال قرار بگیرد و آن را ادراک کرده و خود را با آن مقایسه نماید. در عالم ماده همه زمانها از هم بریده و بیگانه هستند و هیچ گونه ربطی میانشان برقرار نیست تا بتوانند میان هم مقایسه نمایند و قضاوت کنند که این شیء در زمان فعلی همان شیء در زمان گذشته است. به عبارت دیگر من دارای جامعیت زمانی است ولی در عالم ماده جامعیت زمانی محال است، پس من حقیقتی فرامادی است. @shahd_shahadat🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_118407800.mp3
1.28M
🔹بعضی از اهل معرفت و اهل سلوک معنوی معتقدند که ماه ، به معنای حقیقی کلمه، ربیع حیات است، ربیع زندگی است؛ زیرا در این ماه... ۱۳۹۱/۱۱/۱۰  @shahd_shahadat🌷