#دو_رکعتــــــــــ_تفـــــــکر
#انــــســــان_شــــــناســـے
#من_و_تن
زمان بر همه موجودات مادی حکم فرماست و یکی از خواص مهم اجسام مادی #حرکت و #تغییر است.
فیزیک دانان معتقدند که همه موجودات دنیای ما دائما در حال حرکتند و یک آن نیز ثابت و بی تغییر نمی مانند.
جسم از اتم و ذرات ریزتر از آن تشکیل شده و برخی ذرات تشکیل دهنده اتم در هر ثانیه بارها به دور هسته می چرخند و ثبات و آرامشی ندارند و مجموع آنها در کره خاکی در حال حرکت انتقالی و وضعی بوده و در کل کهکشان نیز انواعی از حرکت دارند و اگر حقیقت آنها را موج هم بدانیم دائم در نوسان و تغییر به سر می برد.
گذشته از اینها اگر این تغییرات مکانی را نیز در نظر نگیریم، خود زمان همواره موجودات را به تغییر زمانی دچار می کند و گذشته و آینده ای می سازد و همیشه این سؤال را در برابر یک دانشمند قرار می دهد که آیا این شیء همان است که در گذشته بوده و به جز تغییر زمانی تغییر دیگری نکرده یا علاوه بر زمان تغییرات دیگری هم یافته است.
پس در عالم ماده هیچ چیزی را نمی توان یافت که دو آن از همه جهت ثابت باشد و بتوان به حقیقت گفت این همان است.
به تعبیر دیگر موجودات مادی هیچ گاه نمی توانند جامع میان گذشته و آینده باشند و در هر زمان فقط در همان زمان موجودند و همیشه در حال زندگی می کنند و هیچ وقت نمی توانند گذشته و حال و آینده را با هم داشته باشند.
به زبان دیگر زمان همواره مانند حجاب و پرده ای است که حال را از گذشته و آینده جدا می کند و همیشه اجزای زمان از هم پنهان و بریده هستند و نمی توانند به هم دسترسی بیابند.
@shahd_shahadat🌷
"تنِ" من حقیقتی است کاملا جسمانی و آن هم جسم مادی که در عوالم دیگر اثری از حضور وی نیست.
اما "من" حقیقتی است که هم در عالم ماده حضور داشته و ادراکاتی مادی دارد و هم در عوالمی غیرمادی حضور دارد و باز هم همان من است و خود را همان حقیقت موجود در عالم مادی می یابد.
مس #دامنه_وجود_من بسیار فراتر از وجود تن است و تن چیزی غیر از من است.
کسانی که من را در تن خلاصه کرده و ماورای آن را انکار می کنند در واقع حقیقت انسان را در طبقه پایین ترین ادراکاتش محدود می نمایند. چون آنچه را تن می نامیم، چیزی جز یک دریافت بینایی و لامسه از عالم خارج نیست. تصویری که چشم آن را می بیند و با اراده و تصمیم من آن تصویر به حرکت و تلاش در می آید همان است که آن را بدن می نامیم.
ولی آیا من فقط همین مرتبه از ادراک و وجود را دارم؟!
@shahd_shahadat🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست...
#شهید_سلیمانی
@shahd_shahadat🌷
#دو_رکعتــــــــــ_تفـــــــکر
#انــــســــان_شــــــناســـے
#من_و_تن
جسم همواره دارای امتداد بوده و تقسیم پذیر است.نتیجه تقسیم پذیری جسم این است که هیچ گاه وحدت حقیقی نمی یابد.
وحدت حقیقی به این معناست که چیزی واقعا یکی باشد ، نه اینکه ما با مسامحه و کم دقتی آن را یکی بشماریم.
#مثلا یک میز را در نظر بگیرید، ما در نگاه اولی آن را یک میز می شماریم، ولی آیا واقعا یک چیز است؟ آیا واقعا می تواند یک چیز باشد؟
وقتی کمی دقت می کنیم می بینیم که آن میز در حقیقت مجموعه ای از چوب های پایه و تخته روی آنها و میخ ها و چسب و... می باشد که چون هدف واحدی را برای ما تأمین می کند آن را "یک" چیز می نامیم.
به بیان دیگر همه اجزای جسم از هم پنهان و غایبند و هیچ یک از حال دیگری مطلع نیست. دو ذره جسمانی نهایت ربطی که به هم می توانند داشته باشند این است که سطح آن دو به هم وصل باشد ولی از درون هم کاملا بی اطلاعند و هر یک نیز از اجزایی تشکیل شده که آن اجزا نیز همه از هم بی خبرند و نهایت این است که به هم وصلند.
پس در یک کلام در #عالم_اجسام هیچ گاه وحدت حقیقی قابل یافتن نیست و همه چیز از هم پنهانند.
@shahd_shahadat🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیاز های دنیایی ، عامل رسیدن به مقامات عرشی
#حجت_الاسلام_والمسلمین_عابدینی
کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
#دو_رکعتــــــــــ_تفـــــــکر
#انــــســــان_شــــــناســـے
یکی از صفات نفس ما که در آن نمی توانیم شک کنیم، نوعی ثبات و پایداری و عدم تغییر است. اگرچه در وجود ما افکار و حالاتی هم هست که متغیر و ناپایدار بوده و از بین می رود ولی بخشی از خصوصیات روح و روان ما کاملا ثابت است و ما می توانیم بخشی از گذشته و حال و آینده را با هم در نزد خود داشته باشیم. ما به راحتی درباره گذشته و حال یک چیز مقایسه می کنیم، یعنی گذشته و حال آن را در نزد خود حاضر می نماییم و آن دو را با هم می سنجیم و می گوییم تغییر کرده یا نکرده است.
با اینکه دانستیم که در عالم اجسام مادی چنین چیزی ممکن نیست، در عالم ماده هیچ گذشته ای نمی تواند در کنار یک آینده یا حال قرار بگیرد و آن را ادراک کرده و خود را با آن مقایسه نماید. در عالم ماده همه زمانها از هم بریده و بیگانه هستند و هیچ گونه ربطی میانشان برقرار نیست تا بتوانند میان هم مقایسه نمایند و قضاوت کنند که این شیء در زمان فعلی همان شیء در زمان گذشته است. به عبارت دیگر من دارای جامعیت زمانی است ولی در عالم ماده جامعیت زمانی محال است، پس من حقیقتی فرامادی است.
@shahd_shahadat🌷
1_118407800.mp3
1.28M
#ماه_حیات
🔹بعضی از اهل معرفت و اهل سلوک معنوی معتقدند که ماه #ربیعالاول، به معنای حقیقی کلمه، ربیع حیات است، ربیع زندگی است؛ زیرا در این ماه... ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
@shahd_shahadat🌷
#دو_رکعتــــــــــ_تفـــــــکر
#انــــســــان_شــــــناســـے
خصوصیت دومی که در "من" حقیقی ما وجود دارد جامعیت و وحدت حقیقی آن است.
من حقیقی ما واقعیتی است که همه ادراکات بینایی ، شنوایی، بویایی، چشایی، لامسه و عواطف و احساسات و ادراکات علمی و عقلی را یک جا در خود جای می دهد و در میان آنها مقایسه و سنجش می کند و با آنها گزاره می سازد و قضاوت می کند.
من حقیقی من چیزی ورای مغز و سلولها و فعل و انفعالات شیمیایی آن است.
من حقیقی چیزی است که می تواند ابعاد مختلف یک پدیده را با هم در خود جای دهد و چنین چیزی در عالم اجسام شدنی نیست. تفکر در "جامعیت" نفس کلید فهم تجرد نفس و کلید ورود به ادراک مجردات می باشد.
نفس ما (آنچه با من به آن اشاره می کنیم) حقیقتی است که چیزهای زیادی را در خود در آن واحد جا میدهد و جالب است که خودش از وحدت و یگانگی بیرون نمی رود.
وقتی یک صحنه را نگاه می کنیم نفس ما همه دیدنی های درون صحنه را " با هم " ادراک می کند، در حالیکه اجزاء این صحنه همه از هم بیگانه هستند.
وقتی در کنار نگاه کردن صحنه، اشیای موجود در آن را لمس هم می کنیم ، نفس ما دیدنی ها را با لمس کردنی ها با هم ادراک می کند و میان آنها قضیه می سازد.
وقتی به درون خود سفر می کنیم نفس ما در عین وحدت "یکی بودن"انواع فراوانی از کثرت را در خود جای داده و انسان با اینکه خود را کاملا یکی میبیند همه ادراکات حسی و عقلی و همه حالات روحی را با هم در خود جای داده و با همه هست بدون اینکه تقسیم بشود و امتداد پیدا کند.
نفس به همه ادراکات احاطه دارد و در عین اینکه از همه برتر است از هیچ کدام نیز جدا نیست.
روشن است که چنین چیزی در عالم جسمانی امکان ندارد یافت شود. پس باید بفهمیم که حقیقت انسان جسم نیست.
@shahd_shahadat🌷
#دو_رکعتــــــــــ_تفـــــــکر
#انــــســــان_شــــــناســـے
من گذشته و حال اجسام را باهم در خود دارم و میانشان قیاس می کنم.
در عالم ماده هر چیزی فقط در زمان حال وجود دارد و حال از گذشته و آینده همیشه پنهان است. پس من مادی نیستم.
یکی دیگر از ادله ای که می تواند تجرد روح را نشان دهد شواهد فراوانی است که حکایت از زنده بودن بسیاری از مردگان دارد.
خوابهای فراوانی در حد تواتر از گذشتگان حکایت شده و همواره برای انسان های معاصر نیز اتفاق می افتد که در آن با مردگان مرتبط شده اند. طوری که آن مردگان گزارش های صادقانه ای می دهند که عقلا امکان آنکه محصول خیالپردازی خواب بیننده باشد،نیست.
@shahd_shahadat🌷
🔹پیام استقرار عدالت، پیام پیغمبران است. تلاش برای عدالت، کار بزرگ پیغمبران است. انسانهای والا در طول تاریخ دراین راه تلاش نمودهاند و بشریت را روز به روز به سمت فهمیدن این حقیقت که عدالت، سرآمد همهی خواستههای انسانی است، نزدیک کردهاند.
#مهدویت
#عدالت
@t_manzome_f_r