📌 تخفیف حروف مشبه بالفعل
إِنَّ(مکسوره)
📢سوره #زخرف ۳۵
وَزُخْرُفًا وَإِن كُلُّ ذَٰلِكَ لَمَّا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةُ عِندَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ
📢سوره #هود ۱۱۱
وَإِنَّ كُلًّا لَّمَّا لَيُوَفِّيَنَّهُمْ رَبُّكَ أَعْمَالَهُمْ إِنَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
🔷#شاهد_مثال
در هر دو آیه إِنَّ به صورت مخفف آمده است که در این صورت غالبا عمل رفع و نصب نمی کند مانند آیه ی اول ، ولی گاهی نیز عمل کرده است مانند آیه دوم.
✅ اگر إِنَّ مخفف شد برای فرق بین ان مخففه از ثقیله و ان نافیه یک لام بر سر خبر می آید.
❇️البته اگر کلام به گونه ای باشد که تناسب با نفی نداشته باشد ، پس وقوع لام فارقه ضرورتی ندارد.(#النهجه_المرضیه )
📢سوره #قلم ۵۱
وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ
📢سوره #زمر ۵۶
أَن تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَا عَلَىٰ مَا فَرَّطتُ فِي جَنبِ اللَّهِ وَإِن كُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ
🔷#شاهد_مثال
هرگاه بعد از آن مخففه از ثقیله فعل بیاد ، وجوبا عمل نمی کند و در این حالت ، فقط افعال ناسخه بعد از آن واقع می شود.
📚#الهدایه_فی_النحو
⚫️ @shahed_adabiyat
۵_ لَیتَ : به معنی آرزو داشتن است.
🔰سوره #زخرف ۳۸
حَتَّىٰ إِذَا جَاءَنَا قَالَ يَا لَيْتَ بَيْنِي وَبَيْنَكَ بُعْدَ الْمَشْرِقَيْنِ فَبِئْسَ الْقَرِينُ
📃#شاهد_مثال
حرف لیت به معنی ای کاش که نوعی آرزو کردن است استعمال شده است.
ای کاش بین من و تو فاصله مشرق و مغرب بود.
بعدَ(اسم لیت) بینی و بینک(خبرمقدم)
۶_ لَعَلَّ : به معنی امید داشتن از وقوع امری مطلوب و امید وقوع امری مکروه و ناپسند.
🔰سوره #جمعة ۱۰
فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
📃#شاهد_مثال
لعل به معنای اول به کار رفته است.
🔰سوره #شورى ۱۷
اللَّهُ الَّذِي أَنزَلَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ وَالْمِيزَانَ وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِيبٌ
📃#شاهد_مثال
لعل به معنای دوم به کار رفته است.(که در نزد اکثریت انسانها روزقیامت باتوجه به اعمالشان ، ناپسند شمرده شده است)
🔅 در قرآن کریم موارد بسیاری تحت عنوان لعلّهم و لعلّکم در این معنا آمده است.
◾️@shahed_adabiyat
📌 تخفیف كَأَنَّ ، لکنّ ، لعلّ
📢سوره #یونس ۲۴
كَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ
سوره #لقمان ۷
وَإِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِ آيَاتُنَا وَلَّىٰ مُسْتَكْبِرًا كَأَن لَّمْ يَسْمَعْهَا كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْرًا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ
🔹#شاهد_مثال
كَأَنَّ مانند اَنّ مفتوحه می باشد یعنی عملش ملغی نمیشود در ضمیرشان عمل میکند اما گاهی اسمش ضمیرشان نیست و اسم ظاهر است.
📢سوره #زخرف ۷۶
وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَٰكِن كَانُوا هُمُ الظَّالِمِينَ
🔹#شاهد_مثال
لکنّ اگر مخفف شود عمل رفع و نصب انجام نمی دهد.
✅لعلّ به صورت مخفف استعمال نشده است.
◾️@shahed_adabiyat
📌تخفیف حروف مشبه بالفعل
أَنَّ (مفتوحه)
📢سوره #يونس ۱۰
دَعْوَاهُمْ فِيهَا سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
🔹#شاهد_مثال
اَن مخففه از ثقیله، عملش باطل نمیشود (برخلاف مکسوره) اما واجب است که درضمیر شان عملکند و آن را اسم خود قرار دهد و جمله ی مابعد را به عنوان خبر خود.
📢سوره #مائده ۱۱۳
قَالُوا نُرِيدُ أَن نَّأْكُلَ مِنْهَا وَتَطْمَئِنَّ قُلُوبُنَا وَنَعْلَمَ أَن قَدْ صَدَقْتَنَا وَنَكُونَ عَلَيْهَا مِنَ الشَّاهِدِينَ
📢سوره #مزمل ۲۰
عَلِمَ أَن سَيَكُونُ مِنكُم مَّرْضَىٰ
📢سوره #طه ۸۹
أَفَلَا يَرَوْنَ أَلَّا يَرْجِعُ إِلَيْهِمْ قَوْلًا وَلَا يَمْلِكُ لَهُمْ ضَرًّا وَلَا نَفْعًا
🔹#شاهد_مثال
هرگاه بعد از آن مفتوحه مخففه از ثقیله ، فعل بیاید
،اگر آن فعل به معنی دعا نباشد و متصرف باشد ، بهتر است بین اَن و فعل فاصل ایجاد شود که این فواصل یکی از این موارد می باشد : "قد" ،حرف تنفیس، حرف نفی.
↩️بعضی نحویون "لو" را نیز جزو این موارد دانسته اند. مانند آیه ی ۱۴ سوره #سبا
❓علت این فصل هم این می باشد که با اَن ناصبه اشتباه نشود.
📢سوره #نجم ۳۹
وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ
🔹#شاهد_مثال
بعد از اَن مخففه ، فعل غیرمتصرف واقع شده است در نتیجه فاصلی وجود ندارد.
◾️@shahed_adabiyat
🖇سوره #غافر ۷۷
فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَإِمَّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِي نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِلَيْنَا يُرْجَعُونَ
🖇سوره #توبه ۴۰
.... لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ....
🖇سوره #مريم ۷
يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَىٰ لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا
🔊#شاهد_مثال
🔴موضع چهارم و پنجم و ششم : هرگاه انّ بعد از امر، نهی، ندا واقع شود.
🖇سوره #قصص ۷۶
إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسَىٰ فَبَغَىٰ عَلَيْهِمْ وَآتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ
🔊#شاهد_مثال
🔴 موضع هفتم : هرگاه انّ در ابتدای صله واقع شود.
◼️@shahed_adabiyat
📌 اهمال حروف مشبه بالفعل
📄سوره #فصلت ۶
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ فَاسْتَقِيمُوا إِلَيْهِ وَاسْتَغْفِرُوهُ وَوَيْلٌ لِّلْمُشْرِكِينَ
📄سوره #نساء ۱۷۱
إِنَّمَا اللَّهُ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ
📄سوره #أنبياء ۱۰۸
قُلْ إِنَّمَا يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ فَهَلْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ
📄سوره #أنفال ۶
يُجَادِلُونَكَ فِي الْحَقِّ بَعْدَمَا تَبَيَّنَ كَأَنَّمَا يُسَاقُونَ إِلَى الْمَوْتِ وَهُمْ يَنظُرُونَ
(موارد متعددی در قرآن کریم وجود دارد)
✉️#شاهد_مثال
گاهی بعد از حروف مشبه بالفعل، ما کافه اضافه می شود و این حرف باعث جلوگیری از عمل این حروف می شود در نتیجه این حروف می توانند بر فعل نیز داخل شوند.
❎ امّا حرف لیت در این حالت ، جایز است که عمل کند و می تواند مهمل شود ولی در بقیه ی حروف وجوبا عمل نمی کند.
✅ با اضافه شدن ما کافه به اِنّ و اَنّ احداث معنی حصر می شود.
◼️ @shahed_adabiyat
📌 مواضع فتح و کسر انّ
🖌 مواضع وجوب کسر همزه
🖇سوره #كوثر ۱
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ
🖇سوره #قدر ۱
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ
🔊#شاهد_مثال
🔴موضع اول : هرگاه انّ در ابتدای کلام واقع شود.
🖇سوره #بقره ۲۱۴
أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ
🖇سوره #عبس ۱۱
كَلَّا إِنَّهَا تَذْكِرَةٌ
🔊#شاهد_مثال
↩️ گاهی نیز انّ حقیقتا در ابتدای کلام واقع نشده است بلکه به صورت حکمی ست.
در مثال اول الا حرف استفتاح می باشد و بدین معنی ست که کلام جدیدی شروع می شود.
همچنین کلاّ در مثال دوم نیز به معنی ردع از کلام قبل است در نتیجه کلام جدیدی شروع شده است.
🖇سوره #مريم ۳۰
قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا
🖇سوره #مائده ۱۲
....وَقَالَ اللَّهُ إِنِّي مَعَكُمْ....
🔊#شاهد_مثال
🔴موضع دوم : هرگاه انّ بعد از ماده ی قول واقع شود.
🖇سوره #عصر ۱و۲
وَالْعَصْرِ ،إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ
🖇سوره #دخان ۲و۳
وَالْكِتَابِ الْمُبِينِ ، إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ
🔊#شاهد_مثال
🔴موضع سوم : هرگاه انّ بعد از قسم واقع شود.
◼️@shahed_adabiyat
✅ هرگاه انّ بعد از حیث و اذ واقع شود واجب است به صورت مکسور بیاید.
چون این دو حرف همیشه بر جمله داخل میشوند و اکر ما همزه را فتحه بدهیم لازمه اش این است که با دو معمول خود تاویل به مصدر رفته در نتیجه حیث و اذ بر مفرد داخل میشوند که این صحیح نیست.
🖇سوره #انفال ۵
كَمَا أَخْرَجَكَ رَبُّكَ مِن بَيْتِكَ بِالْحَقِّ وَإِنَّ فَرِيقًا مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ لَكَارِهُونَ
🔊#شاهد_مثال
🔴 موضع هشتم جایی ست که انّ و دومعمولش در محل جمله ی حالیه واقع شوند
🌐 هم چنین از دیگر مواردی که کسر همزه واجب است :
💠 بعد از فعل قلبی که به واسطه ی لام از عمل تعلیق شده باشد.
💠 هرگاه در محل جمله ی وصفیه واقع شده باشد.
💠 هرگاه خبر از اسم ذات واقع شوند.
📌 مواضع وجوب فتح همزه
( بحث آخر درباره ی حروف مشبه بالفعل)
📢سوره #عنكبوت ۵۱
↩️أَوَلَمْ يَكْفِهِمْ أَنَّا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ يُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَرَحْمَةً وَذِكْرَىٰ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
⚫️#شاهد_مثال
موضع اول از مواردی که فتح همزه انّ واجب است جایی ست که اِنّ با دومعمولش تاکیل به مصدر رفته و فاعل واقع شده باشد. در این مثال انّا انزلنا فاعل است.
📢سوره #جن ۱
↩️قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا
⚫️#شاهد_مثال
دومین جایی که فتح همزه واجب است، جایی ست که انّ و دومعمولش نائب فاعل واقع شده اند. انّه استمع.... نائب فاعل است.
📢سوره #انعام ۸۱
↩️وَكَيْفَ أَخَافُ مَا أَشْرَكْتُمْ وَلَا تَخَافُونَ أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُم بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا فَأَيُّ الْفَرِيقَيْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
⚫️#شاهد_مثال
موضع سوم جایی ست که انّ و صله اش مفعول واقع شده باشند (غیر از مفعول ماده ی قول)
انّکم.... مفعول لاتخافون واقع شده است.
🔸@shahed_adabiyat
♨️مبحث نهم
↩️"لا" نفی جنس
📢سوره #صافات ۴۷
لَا فِيهَا غَوْلٌ وَلَا هُمْ عَنْهَا يُنزَفُونَ
⚪️#شاهد_مثال
از شروط عمل لای نفی جنس این است که اسم بر خبر مقدم شده باشد و هرگاه این شرط مفقود شد ، علاوه بر اینکه لا عمل نمی کند بلکه تکرار میشود.
✅بقیه ی شروط لای نفی جنس
۲_ اسم و خبرش نکره باشد(در این صورت نیز طبق آنچه که در کتاب هدایه گفته شده ، لا تکرارنیز میشود مانند شاهد مثال)
۳_ حرف جر بر لا داخل نشده باشد.
📢سوره #بقره ۳۲
قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ
⚪️#شاهد_مثال
اسم لای نفی جنس حالات مختلفی دارد که عبارتند از : مضاف و شبه مضاف و مفرد
که در دو صورت اول اسم آن معرب و منصوب است ولی در حالت سوم همانطور که در آیه می بینید مفرد(اضافه نشده) و مبنی بر فتح است.
📢سوره #شعراء ۵۰
قَالُوا لَا ضَيْرَ إِنَّا إِلَىٰ رَبِّنَا مُنقَلِبُونَ
📢سوره #محمد ۱۹
فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَمَثْوَاكُمْ
⚪️#شاهد_مثال
خبر لای نفی جنس هرگاه به همراه قرینه باشد ، دربیشتر موارد حذف می شود.
در آیه ی اول: لا ضیرَ علینا
در آیه ی دوم : لا الهَ موجود
⚪️@shahed_adabiyat
📢سوره #فصلت ۳۹
↩️وَمِنْ آيَاتِهِ أَنَّكَ تَرَى الْأَرْضَ خَاشِعَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ إِنَّ الَّذِي أَحْيَاهَا لَمُحْيِي الْمَوْتَىٰ إِنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
⚫️#شاهد_مثال
هرگاه انّ و صله اش مبتدا واقع شده باشند فتح همزه واجب است. من آیاته خبر مقدم و انّک تری الارض... مبتدای موخر می باشد.
📢سوره #حج ۶
↩️ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ يُحْيِي الْمَوْتَىٰ وَأَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
📢سوره #ذاريات ۲۳
↩️فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِّثْلَ مَا أَنَّكُمْ تَنطِقُونَ
⚫️#شاهد_مثال
پنجمین جایی که انّ مفتوح می شود جایی ست که در آن و دومعولش مجرور واقع شده باشند مجرور به حرف (آیه اول) یا مجرور به اضافه(آیه دوم) که در این آیه مثل مضاف است و ما زائده می باشد.
📢سوره #بقره ۴۷
↩️يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ
⚫️#شاهد_مثال
ششمین موضع جایی ست که انّ و دومعمولش تابع یکی از موارد پنج گانه بالا قرار بگیرد.
در این مثال انّی فضلتکم عطف به نعمتی شده است که مفعول به است .
🔸@shahed_adabiyat