eitaa logo
شهرستان ادب
1.3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
292 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻#شاخ_دماغی_ها و #شب_های_بی_ستاره نامزد #جایزه_پروین_اعتصامی شدند 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9215 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻نشست خبری هفتمین دورهٔ آموزشی شعر جوان کشور ، در موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب برگزار شد ▪️گزارش مشروح : 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9213 ▪️گزارش تصویری : 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9212 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻چهارمین نشست #میز_نقد #مدرسه_رمان شهرستان ادب، به نقد و بررسی رمان #ابدی نوشته #مهدی_صفری اختصاص خواهد داشت. ▪️منتقدین این نشست #محمدامین_پورحسینقلی، #پرستو_علی_عسگرنجاد و #مهدی_کرد_فیروزجایی خواهندبود و زمان برگزاری آن پنج‌شنبه ۱۴ تیر ساعت ۱۷ الی ۱۹ است. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻گزارش تصویری مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره #جایزه_قلم_زرین 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9219 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻#سیاه_مست_سایه_تاک و #باغ_خرمالو برگزیده #جایزه_قلم_زرین شدند 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9220 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻بگو چگونه از این شهر صبح صادق رفت؟ (همزمان با شب شهادت هفتمین پیشوای شیعیان و آزادگان جهان، شما را به خواندن غزلی در رثای امام جعفر صادق علیه السلام دعوت می‌کنیم. گفتنی‌ست این شعر در کتاب "گزیده اشعار در سوگ و ستایش " نیز منتشر شده است) ▪️بگو برای من ای شعر از زمانهٔ او کدام بیت مرا می‌برد به خانهٔ او شبی دلم به هوای زیارت آمده است مگر قرار بگیرد در آستانهٔ او ... از او بپرس به عقلم نمی‌رسد اصلاً که چیست فلسفهٔ عشق بی‌کرانهٔ او خوشا به حال عبایی که در کشاکش باد گذاشته‌ست سرش را فقط به شانهٔ او گذشته‌ها نگذشته‌ست باقی است هنوز زبانه می‌کشد آتش از آشیانهٔ او بگو چگونه از این شهر صبح صادق رفت بگو برای من از رفتن شبانهٔ او نه از غم است که من گریه می‌کنم امشب فقط به خاطر لبخند صادقانهٔ او... ☑️ @ShahrestanAdab
🔻اولین اردوی دختران دورۀ هفتم #آفتابگردان_ها، عصر امروز یکشنبه ۱۷ تیر، در تهران آغاز شد 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9227 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻اعماق یک شکاف (یادداشتی از علی ششتمدی) ▪️«"ابله" کتابی است آینۀ روزگار جامعۀ انسانی و به‌صورت خاص روزگار جامعۀ روسیه در روزگار خاصی از تاریخ! هرچند این آینه از آن جنسی است که ده‌ها سال بعد در کشوری و جامعه‌ای دیگر هم، باز اگر خوانده شود، بخش‌های مهمی از انسان و جامعه را بازمی‌نمایاند. کنش‌های داستانی در بستری از دوگانگی طرح می‌شوند. پرنس وارد یک جهان ساکن و آرام می‌شود که ظاهراٌ همه‌چیز آن در وضعیتی پایدار قرار دارد. ورود پرنس با تمام ویژگی‌های شخصیتی که در بخش‌های بعد توضیح داده خواهد شد؛ باعث می‌شود این تعادل به‌هم‌بخورد و ناپایداری لازم برای داستان شکل بگیرد. البته این ناپایداری، زمینۀ مهم دیگری هم دارد: دختری بدنام ولی زیبا که در تناقضی آشکار، جامعۀ ظاهرساز را در چالشی دیگر غرق کرده بود؛ اما گویا این خرمن خشک، به جرقۀ حضور پرنس محتاج بود تا آتش بگیرد. «آن چیست که این «ابله» را تا بدین حد در جهان دیگر آدمیان تحمل‌ناپذیر می‌کند؟ چرا هیچ‌کس او را درک نمی‌کند؟... چرا اوضاع و احوال بر او چنان می‌گذرد که بر مسیح گذشت، همان که عاقبت نه فقط از سوی تمام دنیا بلکه از سوی همۀ حواریونش نیز به حال خود رها شد؟ راه ورود داستان به مقولۀ «مذهب» از همین راه می‌گذرد: شخصیت پرنس!...» متن کامل یادداشت آقای را در پرونده ی سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9231 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻اولین اردوی دختران دورۀ هفتم #آفتابگردان_ها، عصر امروز یکشنبه ۱۷ تیر، در تهران آغاز شد 🔗 shahresta
🔻هرچه موثر است، معاصر است ▪️در نخستین روز اردوی دختران دورۀ هفتم #آفتابگردان_ها، چه گذشت؟ ShahrestanAdab.com/Content/ID/9230 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻هرچه موثر است، معاصر است ▪️در نخستین روز اردوی دختران دورۀ هفتم #آفتابگردان_ها، چه گذشت؟ Shahresta
🔻اردوی اول هفتمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، #آفتابگردان_ها، ویژه بانوان ▪️گزارش تصویری روز اول اردو : ShahrestanAdab.com/Content/ID/9234 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻تا کی به تماشا سر بازار بمانم؟ (در تازه‌ترین مطلب سایت شهرستان ادب غزلی زیبا می‌خوانید از کتاب سروده ) ▪️تا کی به تماشا سر بازار بمانم؟ من حسن تو را چند خریدار بمانم؟ این پنجره را وا کن و آن آینه بشکن! حیف است که در حسرت دیدار بمانم یک لحظه نظربازی ما آه! سبب شد یک عمر به آن لحظه وفادار بمانم هم شوق تماشاست و هم شرم حضور است سخت است که بگریزم و دشوار بمانم مرغی شده‌ام جَلد تو و قسمتم این است هرجا بروم باز گرفتار بمانم جز رنج سفر چیست در آزادی و پرواز؟ بگذار که کنج قفس این بار بمانم ای بوسه‌ی هنگام وداعش! کمکم کن چون غنچه‌ی گل رازنگهدار بمانم ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻اردوی اول هفتمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، #آفتابگردان_ها، ویژه بانوان ▪️گزارش تصویری رو
🔻شعر ابزار سلوک شاعر است ▪️خلاصه‌ای از دومین روز اردوی دختران دورۀ هفتم #آفتابگردان_ها ShahrestanAdab.com/Content/ID/9235 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻شعر ابزار سلوک شاعر است ▪️خلاصه‌ای از دومین روز اردوی دختران دورۀ هفتم #آفتابگردان_ها ShahrestanAd
🔻اردوی اول هفتمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، #آفتابگردان_ها، ویژه بانوان ▪️گزارش تصویری روز دوم اردو : ShahrestanAdab.com/Content/ID/9238 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻دریای چشمت جای خوب و مطمئنی نیست (ستون شعر شهرستان ادب را با شعری از سرکار خانم ، از شاعران سرشناس استان یزد تازه می‌کنیم) ▪️از آبی چشمت دلم بدجور می ترسد! ماهی همیشه از لباس تور می ترسد شاید لباس کهنه ای هستم که بعد از این از اتفاق وصله ی ناجور می ترسد! با آتش داغی که شهریور به تاک انداخت لبهای عقل از بوسه ی انگور می ترسد خورشید هم باشی برایم دردسر داری!! چون سایه ای که از خیال نور می ترسد پلکی مزن! در چشمهایت بچه گنجشکی از میله های پشت یک هاشور می ترسد موسیقی شادی است در بزم شما شاید وقتی که تار نازک سنتور می ترسد!!! به قمصر پیراهن من دل مبندی که این باغچه از چشمهای شور می ترسد در خاطرات زرد کندوها نمی ماند وقتی گلی از عشق یک زنبور می ترسد دریای چشمت جای خوب و مطمئنی نیست وقتی که ماهی از لباس تور می ترسد!! ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻گاهی به رمان (یادداشتی از در ) ▪️«...چند روز قبل به نقل قول جالبی از پیکاسو برخوردم؛ "هنرمندان خوب کپی می کنند، اما هنرمندان بزرگ می دزدند" اول حدس زدم از این نقل قول های قشنگ و بی محتوایی است که صرفا برای چند ثانیه تامل بی فایده و یک عمر استفاده کلیشه ای ساخته شده اند. اما رفته رفته نام پیکاسو مجبورم کرد حس کنم شاید باید معنایی از آن بیرون بکشم. این کاری است که همه ما خیلی از مواقع انجام میدهیم! یعنی تحت تاثیر نام ها قرار میگیریم! خلاصه؛ گشتم و بالاخره معنای خوبی از آن بیرون کشیدم و امیدوارم پیکاسو نیز چیزی نزدیک به آن را در ذهن آورده باشد. فرق کپی کردن با دزدی چیست؟ کمی فکر کنید! کپی کاری را تقریبا هر کسی میتواند انجام دهد و کیفیت های متفاوتی دارد! در هر سنی و با هر سطحی از مهارت می توان کپی کرد! حتی می توان اثری را زیباتر از تابلوی اصلی خلق کرد! امیدوارم بدتان نیاید ازینکه میگویم اما دزدی کار هر کسی نیست! در دزدی اصالت اثر است که آن را ارزشمند کرده و کیفیتی مخصوص به خود را دارد که صرفا وابسته به مهارت خالق اثر نیست! همه ما قدر تابلوهای دزدی را -با وجود اینکه اصل سرقتی بودن آن را محکوم میکنیم- می دانیم. آثار دزدیده شده اگر روی دیوار خرابه ای تکیه کنند، دیوار را ارزش می بخشند و آثار کپی اگر در گران قیمت ترین نمایشگاه ها به معرض دید پولدارترین خریداران گذاشته شوند، همچنان بی ارزش اند. اشکال خیلی از آدمها هم همین است! اصالت ندارند ! کپی هایی با کیفیت های متفاوت از آدم ها و شخصیت های اطرافیانشان اند. زندگی و تعامل در کنار آدمهای کپی سخت است و سخت تر از آن، خواندن یا دیدن آثار کپی ! کلیشه ها هر چقدر هم که ظاهری نو داشته باشند، تا زمانی که اصالت ندارند، کپی محسوب می شوند و خواندنشان روحیه ای مازوخیستی می خواد. کتاب جام جهانی در جوادیه اثر داوود امیریان یک ترکیب خلاقانه از یک عالمه کپی کاری است! یک اثر کلیشه ای با ارائه ای جدید!...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: ShahrestanAdab.com/Content/ID/9233 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻مشروح و گزارش تصویری چهاردهمین میزگرد منتشر شد. (نقد و بررسی کتاب «بوطیقا»ی ) ▪️«...می‌خواستیم به بعضي از نشست‌های بوطيقا رنگ و بوی فلسفی بدهيم. به همين خاطر طبيعی است كه ابتدا سراغ بوطیقای ارسطو برویم. تا زمان ظهور فلسفه در يونان، هنوز اظهار نظر درباره‌ی مسائل مختلف از جمله هنر بیشتر به صورت خطابه، كلمات قصار یا شعر بود، مثل دائو دِ چینگ اثر لائوتسه، يا مکالمات كه جمع‌آوری جملات کنفسیوس است، دمَا پادا از بودا، گاتاهای زرتشت که نیایش و سرود هستند. وقتي نوبت می‌رسد به یونان، افلاطون شیوه‌ای را بنا می‌کند که در آن به جای خطابه، گفت‌وگو داریم؛ یعنی طرفین با هم راجع به یک موضوع خاص بحث می‌کنند و سعی دارند به توافق برسند. قدم به قدم پیش می‌روند تا موضوع روشن و روشن‌تر می‌شود و در آخر گاهی به نتیجه می‌رسند و گاهی هم به نتیجه نمی‌رسند. می‌شود گفت این شیوه، فرم جدیدی است. در کتاب‌های قدما شبیه به آن را نمی‌بینیم و آغازگر نوع جدیدی از تفکر است. مثلاً در مکالمات کنفسیوس یک نفر وارد می‌شود، سوالی از استاد میپرسد، کنفسیوس هم در حلقه‌ی شاگردان پاسخ می‌دهد. این‌طور نیست که با هم شور و گفت‌وگو بکنند. افلاطون به جای کلمات قصار و خطابه‌های طولانی سعی دارد به نحوی از استدلال گفت‌وگویی برسد. این جنبه‌ی استدلالی در آثارارسطو خیلی برهنه‌تر نمود پیدا می‌کند. متافیزیک، کتابی است که با پیش‌فرض گرفتن بعضی بدیهیات پیش می‌رود. البته هنوز در جاهایی جنبه‌ی خطابه‌ای دارد ولی استدلال در آن قدرتمندتر است. سه کتاب ارسطو که با بدیهیات سر و کار ندارند "سیاست"، "اخلاق نیکوماکوس" و "فن شعر" یا "بوطیقا" هستند. ارسطو در این کتاب‌ها دارد جهانی را می‌سازد که می‌توانیم در آن درباره‌ی علوم نظری بر اساس مشهورات و مسلمات بحث کنیم. ما در این جلسه درباره‌ی "بوطیقا" بحث می‌کنیم. بحث در "بوطیقا" براساس شماري فرضیات پیش می‌رود و به یک تقسیم‌بندی می‌رسد که کاملاً نظری است...» برای خواندن متن کامل سخنانِ ، ، و در چهاردهمین بوطیقا پیرامون نقد و بررسی کتاب «بوطیقا»ی ارسطو این صفحه را در سایت شهرستان ادب ببینید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9242 همچنین برای مطالعه دیگر میزگردهای بوطیقا سری به صفحه ثابت این برنامه در سایت شهرستان ادب بزنید: 🔗 shahrestanadab.com/بوطیقا ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻«بازی‌ایران آمریکا» | با «روایت» (بریده‌ای از کتاب "وقایع‌نگاری چهار دهه‌ای فوتبال ایرانی") ▪️«...دریای پر غوغای انتظارهای سر آمده رو به آخر شب. خیابان‌ها خلوت شده‌اند. ایران و آمریکا. بی‌قراری‌ها از شش‌ماه پیش شروع شده. از زمان بیرون‌آمدن قرعه‌کشی جام‌جهانی 1998. از بدو قرار گرفتن نام دو کشور در کنار هم و چه قرعه‌ای طعنه‌آمیزتر از آن؛ ایران و آمریکا، نه برزیل برابر اسکاتلند، نه فرانسه برابر دانمارک، نه اسپانیا برابر نیجریه، نه حتی هلند برابر بلژیک و نه همسایه‌های آسیایی، فقط ایران و آمریکا. بعدها کسی بازی عربستان با فرانسه و دانمارک با آفریقای جنوبی را به یاد نخواهد آورد. بازی کرۀ جنوبی با هلند و مکزیک با بلژیک را هم همین‌طور. بازی ژاپن با آرژانتین و کرواسی با جامائیکا را هم به یاد نخواهد آورد. عربستان، کرۀ جنوبی و ژاپن (سایر نمایندگان آسیا) در گروه‌شان قعرنشین خواهند شد ولی نه ایران، نه ایران، نه ایران که در گروه دشوارتری کنار آلمان، یوگوسلاوی و ایالات متحده قرار گرفته. نه ایران که با آمریکا رو‌به‌رو خواهد شد. بازی ایران و آمریکا در یادها خواهد ماند. تکه‌ای از خاطرات همۀ ما خواهد شد. سیاست یا فوتبال؟ فوتبال یا سیاست؟ انتخاب کنید. انتخاب... انتخاب... نمی‌توانید انتخاب کنید. فوتبالی هستید و سیاسی هم شده‌اید. زمینه‌های سیاسی، گریزناپذیرند. شعله‌های انقلاب، فاصله‌های ایدئولوژیکی، رانده‌شدن شاه، دموکراتها، جمهوری‌خواهان، جیمی کارتر، رانلد ریگان، جورج بوش سینور، بیل کلینتون، بنیادگرایی اسلامی، خاورمیانه، پاییز 1358، سفارت آمریکا، گروگان‌گیری، 49 آمریکایی، طبس، 444 روز، کشورهای مسلمان، احساسات ضدآمریکایی، حملۀ عراق به خرمشهر، جنگ هشت‌ساله، حمله به شهرها، حمله به مردم بی‌دفاع، بمب شیمیایی، حلبچه، کمک آمریکایی‌ها به صدام‌حسین، 12 تیر 1367، خلیج فارس، ناو جنگی وینسنز، پرواز 655 ایرباس، سفر از بندعباس به دوبی،290 نفر سرنشین، شلیک بمبهای جنگی ناو جنگی وینسنز، اعطای مدال افتخار به کاپیتان و خدمۀ ناو جنگی وینسنز برای شلیک به پرواز 655 ایرباس...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: ShahrestanAdab.com/Content/ID/9240 ☑️ @ShahrestanAdab