شهرستان ادب
🔻بیستوپنجمین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب 🔖خلاصه: eitaa.com/shahrestanadab/1803 📖مشروح و 📸گزارش
📕 بیست و پنجمین میزگرد از سری میزگردهای آزاد ادبی #بوطیقا در مؤسسهی شهرستان ادب برگزار شد و علیاصغر عزتیپاک، منیژه آرمین، محمدرضا شرفیخبوشان، مجید اسطیری و علیرضا سمیعی دربارهی #سیمین_دانشور و ضرورت بازخوانی رمان #سووشون به بحث و گفتوگو پرداختند.
خلاصۀ جلسه:
✔️ #علی_اصغر_عزتی_پاک: «سووشون امکان بزرگ ماست برای خلق داستانی ایرانی که میتواند با جهان حرف بزند و ما را چنانکه هستیم، به دیگران معرفی کند».
✔️ #منیژه_آرمین: «سووشون اگر چه با زوایۀ دید سوم شخص نوشته شده، درواقع رویدادهای بیرونی و درونی را از پشت چشم یک شخصیت نشان می دهد: زری. زری تنها یک شخصیت نیست، بلکه محور اصلی داستان است».
✔️ #محمدرضا_شرفی_خبوشان: «سیمین دانشور به اسلام و ارزشهای دینی پایبند بود و محتوا همیشه برایش اهمیت داشت».
✔️ #مجید_اسطیری: «در سووشون ما با یک رمان ضداستعماری تمام عیار روبرو هستیم که نویسنده با بیان هنری از راههای مختلف سعی کرده نفوذ و خرابکاری انگلیسیها را مورد اشاره قرار دهد».
✔️ #علیرضا_سمیعی: «با همۀ این احوال سیمین دانشور منتقد بی چون و چرا و بی تعارف تمامی کژیهایی هست که احتمالاً گرفتار آن هستیم».
▪️گزارش و مشروح این نشست به زودی منتشر خواهد شد.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻خون شهید
(شعری میخوانیم از #بشری_صاحبی که به روحانی شهید، حجتالاسلام #مصطفی_قاسمی تقدیم شده است)
▪️جهان دوباره پر از خندۀ شیاطین شد
به حکم شادیِ شیطان، فرشته غمگین شد
قسم به آیۀ من یفسک الدماء زمین
به بیگناهی خونی زلال رنگین شد
خدا به جای تفاخر به علم خود اینبار
سکوت کرد... فضای زمانه سنگین شد
بدا به حال جهانی که با قضاوت جهل
تفنگ متهمی، مجری قوانین شد
اگرچه موسم اردیبهشت بود، این شهر
بهجای لاله به خون شهید تزئین شد
تو ای غریب مدینه، چرا نمیآیی؟
بیا که دوری ما از تو حاصلش این شد
جهنم است جهان بی حضور تو، برگرد...
تو را به حرمت عمامهای که خونین شد
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻همه چیز دربارۀ هوشنگ مرادی کرمانی| یادداشتی از #سعید_داودی
(قصد داریم در پرونده اختصاصی #ادبیات_کودک_و_نوجوان سایت شهرستان ادب سراغ چهرههای درخشان این ادبیات در ایران برویم. اولین چهره که گرامیداشت او را وظیفه خود میدانیم استاد #هوشنگ_مرادی_کرمانی است. آقای سعید داودی در دو یادداشت از این چهرۀ مهم ادبیات معاصر برایمان نوشتهاند. مطلبی که میخوانید یادداشت اول است و یادداشت دوم با موضوع کتابشناسی استاد هوشنگ مرادی کرمانی نیز به زودی در پرونده منتشر خواهد شد)
▪️«از پدربزرگ میترسیدم. همیشه میترسیدم. آنقدر که هروقت صدای "یالله! یالله!" گفتنهای پدربزرگ از در خانه بلند میشد، فرار میکردم. توی اتاق روبروی پلهها پناه میگرفتم و دراز میکشیدم تا فکر کند خواب بودهام. پدربزرگ کلاهی سه گوش به رنگ مشکی داشت شبیه کلاه پیرمردهای فامیل. کلاه را فقط وقتی سر میکرد که میخواست برود مهمانی یا عروسی یا جایی که نیاز به پوشیدن لباس رسمی داشت. کلاه را که سر میکرد با آن سبیل باریک و ریشهای سفید حالتی جدی به خودش میگرفت.
نه! از پدربزرگ نمیترسیدم. تمام ترسم وقتی بود که همین کلاه سه گوش را به سر میکرد. وقتهایی که کلاه به سر نداشت مهربانتر به نظر میرسید. داستانهای خوبی برایمان تعریف میکرد و گاهی نیز از خاطرات کودکیاش میگفت. از خاطراتش که میگفت تازه میفهمیدم پشت این چهرۀ شکسته، این ابروهای پرمو و درهم فرو رفته و این ریش و سبیل سفید شده، چه مرد مهربانی خانه دارد. مردی که خودش کودکی عجیب و غریبی داشته، از بچههای شیطان و درس نخوان مکتب بوده و زندگیاش پر است از تجربههای تلخ و شیرین.
"هوشنگ مرادی کرمانی"، برای من مردی است از جنس پدربزرگها. از جنس پدربزرگ خودم. با موهای کم و بیش سپید شده و عینکی روی چشم. مردی که تجربههای تلخ و شیرین زیادی داشته است و در روزگار کودکیاش شیطنتهایی کرده که خط به خطش چشمهای خواننده را گرد میکند...»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10514
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻گزارش «وطنامروز» از پرفروشهای غرفه شهرستان ادب در نمایشگاه کتاب
(پروندۀ #ویژه_نمایشگاه_کتاب)
▪️به تازگی روزنامه وطن امروز گزارشی از #محسن_شهمیرزادی را درباره پرفروشهای نمایشگاه کتاب منتشر کرده است. شهمیرزادی در ابتدای گزارش خود نوشته: قیمت کاغذ نسبت به سال گذشته رشد نجومی را تجربه کرده است و از همین رو انتظار میرفت صنعت نشر در وهله اول با بحران و رکودی بیسابقه مواجه شود اما قدم زدن در نمایشگاه کتاب و احوالجویی از صاحبان نشر چیز دیگری را نشان میداد. به نظر میرسد همچنان مردم حاضر نیستند کتاب را از سبد خانوار خود حذف کنند. به سیاق هرساله سراغ مدیران برخی انتشارات و مسؤولان غرفههایشان رفتیم تا از پرفروشترینهای آنها بپرسیم. در این میان اگرچه آثار قابل توجهی وارد بازار کتاب شده است اما به نظر میرسد آثار پرفروش سال گذشته سایه سنگینی بر نمایشگاه کتاب انداختهاند و همچنان مورد اقبال مخاطبان قرار دارند.
همچنین روایت این روزنامه از پرفروشهای غرفه شهرستان ادب به شرح زیر است:
#انتشارات_شهرستان_ادب سالهاست در حوزه شعر و داستان مشغول به تربیت شاعران و نویسندگان جوان است. در کنار امر آموزش، این انتشارات کتابهای برجستهای را در این دو حوزه به انتشار رسانده که سال گذشته #بی_کتابی #محمدرضا_شرفی_خبوشان، #تماشایی #میلاد_عرفانپور و #یادآوری #محمدمهدی_سیار از جمله آنها بود. امسال شهرستان ادب در حوزه شعر با آثار تازه نشر به نمایشگاه آمده است اما با این وجود #غزل_زندگی_کنیم #محمدعلی_بهمنی به عنوان پرفروشترین کتاب شعر این انتشارات معرفی شده است. علاوه بر این #هیاهو اثر #محمدمهدی_خانمحمدی از جمله تازه نشرهایی است که در ردیف پرفروشهای شعر شهرستان ادب قرار گرفته است. در حوزه رمان امسال شهرستان ادب دست پر آمده است و علاوه بر «بیکتابی» که سال گذشته نیز پرفروش شد، #وقتی_دلی اثر #محمدحسن_شهسواری و رمان تاریخی #بیست_سال_بعد #سلمان_کدیور در زمره پرفروشها قرار دارند.
این خبر را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10515
☑️ @ShahrestanAdab
🔻 ده اثرِ برتر ژانر علمیتخیلی | به انتخاب سایت bestsciencefictionbooks
(در تازهترین مطلب پروندۀ #رمان_فانتزی به معرفی ده اثرِ برتر ژانر علمیتخیلی پرداختهایم. اگر عاشق کتابهای علمیتخیلی هستید و متنفرید از اینکه وقتتان را برای رمانهای غیرمفید هدر دهید پس این راهنمای عالی مربوط به دهکتاب از بهترین کتابهای ژانر علمیتخیلی را از دست ندهید)
▪️ «۱. "تلماسه" اثر "فرانک هربرت"
اگر یکرمان علمیتخیلی وجود داشته باشد که اگر شما به عقب برگردید، باز هم همان را برای خواندن انتخاب میکنید، آن میبایست "تلماسه" یا همان "Dune" باشد. منظورم این است که اصلاً کسی از اینکتاب سیر میشود؟! مناظر حماسی، قهرمانان نجیبزاده، سیاهترین تبهکاران، وحشتانگیزترین مخلوقات! در اینکتاب، «فرانک هربرت» همهچیز را بهدرستی بهتصویر کشیده است و بههمینسبب است که هنوز پس از پنجاهسال، وقتی به فهرست بهترین داستانهای علمیتخیلی در تمام دورانها نگاه میکنیم، اینکتاب همچنان در صدر قرار میگیرد...»
ادامۀ این مطلب را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10516
☑️ @ShahrestanAdab
🔻عطر سیب
(ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب تازه منتشر شدۀ #سالهای_بی_ترانگی سرودۀ استاد دکتر #محمدرضا_ترکی بهروز میکنیم)
▪️شکوفه کرد جهان، عطر سیب پیدا شد
به بوی سیب دل بینصیب پیدا شد
زلال بود جهان مثل آب و آیینه
در آن تجلّی روی حبیب پیدا شد
جهان بهشت برین بود، با تبسّم تو
به یک کرشمه دلِ بیشکیب پیدا شد
هنوز تازه جهان بوی عشق یافته بود
که با رسیدن شیطان رقیب پیدا شد
برای لقمة نانی که تر شود در خون
گناه و گندمِ آدمفریب پیدا شد
به اوج قلّه رسیدیم و در هبوطی تلخ
کویر و رنج و فراز و نشیب پیدا شد
تمام قصّه همین بود اگرچه بعد از آن
هزار حرف عجیبوغریب پیدا شد
🔸این کتاب خواندنی را میتوانید از غرفه شهرستان ادب در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران _واقع در شبستان مصلی، راهروی ۱۷، غرفه ۱۸_ تهیه کنید.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻همۀ کتابهای «هوشنگ مرادی کرمانی» و فیلمشناسی اقتباسها از آثارش| یادداشتی از #سعید_داودی
(چنانچه گفتیم قصد داریم در پرونده تخصصی #ادبیات_کودک_و_نوجوان سایت شهرستان ادب سراغ چهرههای درخشان این ادبیات در ایران برویم و اولین چهره که گرامیداشت او را وظیفه خود میدانیم استاد #هوشنگ_مرادی_کرمانی است. آقای سعید داودی در دو یادداشت از این چهرۀ مهم ادبیات معاصر برایمان نوشتهاند. یادداشت اول با عنوان «همه چیز دربارۀ هوشنگ مرادی کرمانی» پیش از این منتشر شد. اینک یادداشت دوم با موضوع کتابشناسی آثار استاد مرادی کرمانی و همچنین فیلمشناسی آثاری که با اقتباس از کتابهای ایشان تولید شده است را در ادامه میخوانید)
▪️«الف: کتابشناسی:
قصههای مجید-انتشارات معین- سال چاپ ۱۳۵۸:
قصههای مجید مجموعه داستانی است با قصههای به ظاهر جدا، امّا پیوسته که دو شخصیت اصلی دارد، مجید و بیبی. داستان اول «عاشق کتاب» است. همین داستان است که سرنوشت مجید، پسربچۀ نیمهروستایی کتاب را روشن میکند. مجید داستان نقطه اشتراکهای زیادی هم با خود نویسنده دارد. از شیطنتهایش بگیر تا عشقش به خواندن کتابها و فراری بودنش از مدرسه. تا جایی که به خاطر زاویۀ دید اول شخص گاهی فراموش میکنید که این داستان، داستان زندگی مجید است و نه هوشو...»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10519
☑️ @ShahrestanAdab
🔻همسفر خستگیام
(ستون شعر سایت شهرستان ادب را با سه رباعی از کتاب تازه منتشر شدۀ #سزاوار سرودۀ جناب آقای #امیر_مرادی بهروز میکنیم. گفتنیست این کتاب دومین مجموعه رباعی ایشان است و کتاب اول ایشان به نام #خواب_نما نیز توسط #انتشارات_شهرستان_ادب به چاپ رسیده است)
▪️کی ساکن اضطراب دل بستگیام؟
تا هستم، در مسیر وارستگیام
میماند و من کشانکشان میبرمش
عمریست چنین همسفر خستگیام
بیزارم از این وضع مبادا من هم
از غربت هست و بودِ تنها من هم
گمگشتۀ ازدحام عالم! آدم!
دلتنگ نگاه توام اینجا من هم
از حال تو میپرسم و از احوالت
از وضع گذشت روز و ماه و سالت
جایت خالی! دوباره رفتم از خویش
با شوقِ خیالِ وقتِ استقبالت
☑️ @ShahrestanAdab
🔻#ارکستر_سمفونیک_حافظ برای سیلزدگان نواخت + گزارش تصویری
🔗 ShahrestanAdab.com/Content/ID/10522
☑️ @ShahrestanAdab
🔻 مسخ کافکا؛ انسان مدرن و تنهایی او
(در ادامۀ پروندۀ #رمان_معناگرا یادداشتی میخوانیم از #آزاده_جهان_احمدی که به بررسی #مسخ اثر معروف #فرانتس_کافکا پرداخته است. )
▪️ «مسخ، رمان مشهور کافکا، دربارۀ گرگور زامزا (سامسا) بازاریاب جوانی است که یک روز صبح در حالی که به حشره (سوسک) عظیمی تبدیل شده است، از خواب برمیخیزد. مسخ، نمایشی از اضطراب و ترس درونی و احساس گناه و در نتیجه انزوا و تنهایی انسان مدرن در جامعۀ امروزی است.
آنچه بیش از همه در آثار و جهان کافکا خودنمایی میکند، جهانی ضدّانسانی یا انسانستیز است که در تاروپود عمیقترین روابط انسانی و ساختارهای اجتماعی تنیده شده است. جهانی که با فروکاستن انسان به جسم و ماده و با اصالت دادن به اصل لذتگرایی افسار گسیخته و حذف خدا از هرم هستی به محاق تباهی و ویرانی فرو میغلتد. چشماندازها و پسزمینههای وهم آلود و گاه رقتانگیز مسخ، دریچهای به جهان پیچیده و بغرنج معاصر جهانی است که انسان را بیامان در خود فرو میبلعد و از او جانور میسازد... »
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10254
☑️ @ShahrestanAdab
🔻با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا برای مسلمانان و موحدان، پرونده #رمضانیه در سایت شهرستان ادب بازگشایی شد
🔗 shahrestanadab.com/پرونده-رمضانیه
☑️ @ShahrestanAdab
🔻رمضانی
(به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ستون شعر و پرونده #رمضانیه سایت شهرستان ادب را با رمضانیهای زیبا از #مولوی بهروز میکنیم)
▪️بده ای دوست شرابی که خدایی است خدایی
نه در او رنج خماری نه در او خوف جدایی
چو دهان نیست مکانش همه اجزاش دهانش
ز زمین نیست نباتش که سمایی است سمایی
ببرد بو خبر آن کس که بود جان مقدس
نبود مرده که کرکس کندش مرده ربایی
به دل طور درآید ز حجر نور برآید
چو شود موسی عمران ارنی گو به سقایی
می لعل رمضانی ز قدحهای نهانی
که به هر جات بگیرد تو ندانی که کجایی
رمضان خسته خود را و دهان بسته خود را
تو مپندار کز آن می نکند روح فزایی
☑️ @ShahrestanAdab
🔻برای فرزندم چه کتابی بخرم؟| یادداشتی از #مریم_سجادی_نژاد
(در تازهترین مطلب پروندۀ #ادبیات_کودک_و_نوجوان خانم مریم سجادینژاد _کارشناسی ارشد ادبیاتکودک_ یادداشتی نوشته است دربارۀ اینکه چه کتابهایی برای کودکان و نوجوانان مناسبند و در زمان انتخاب کتاب، باید به چه نکاتی توجه کنیم)
▪️«...از نظر موضوع کودکان نوپا علاقهمندند به ترانههای قومی ساده؛ لالایی و اشعار نشاطانگیز و قصههای با اصوات جالب و آنهایی که شرکت خود آنها را میطلبد.
کودکان 3-5 سال وزن و تکرار را دوستدارند. طرحهای صریح و ساده؛ گفتوگوهای کوتاه؛ تصورات روشن و ساده؛ حادتهای که بهسرعت بهاوج میرسد و پایانی خوش. اینان تخیل و واقعیت را در هم میآمیزند؛ همچنین قصۀ حیوانات و قصههایی دربارۀ کودکان همسن خودشان را دوستدارند.
کودکان 6، 7، 8 ساله علاقهای سرشار به قصههای قومی کهن و افسانههای پریان دارند.
9 تا 11 سالهها، قصههای قومی پیچیدهتر با قهرمانانی حقهباز؛ یا شخصیتهایی که قانونها را زیاد جدی نمیگیرند؛ همانند ماتیلدا، نیکولا کوچولو و حتی قصههای هولناک.
نوجوانان 11-13 ساله بیداری جنسی را تجربه میکنند و درگیر کسب هویت شخصی هستند. اینان از طرح قوی، زیبایی زبان و معانی ژرفتری که در پس کلمات خفتهاند استقبال مینمایند...»
متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10531
☑️ @ShahrestanAdab
🔻«مهدی کفاش» و «یوسف قوجق» در میان برگزیدگان جشنوارۀ داستانی خاتم
▪️چهارمین دوره جشنوارۀ داستاننویسی «خاتم» برگزیدگان خود را شناخت.
در میان برگزیدگان #جشنواره_خاتم نام دوتن از مؤلفان شهرستان ادب نیز به چشم میخورد؛ مهدی کفاش و یوسف قوجق.
#مهدی_کفاش برای داستان «حکایت آن گردنآویز ظفار» توانسته است رتبۀ دوم این جشنواره را (به صورت مشترک با نویسندۀ دیگری) کسب کند. گفتنیست رمان «وقت معلوم» از مهدی کفاش توسط انتشارات شهرستان ادب در سال 96 به چاپ رسیده است.
در میان داستانهای تقدیری نیز نام #یوسف_قوجق، نویسندۀ کتاب لحظهها جا میمانند در انتشارات شهرستان ادب (سال 93)، نیز دیده میشود. یوسف قوجق برای داستان «بهای آدم ماندن» به دلیل نگاه نو، ساختار داستانی مناسب، سوژۀ قابل توجه، زبان داستانی و نثر روان از سوی هیئت داوران شایسته تقدیر شناخته شد.
مجموعۀ شهرستان ادب این موفقیت را به آقایان مهدی کفاش و یوسف قوجق تبریک عرض نمونده و برای این بزرگواران آرزوی موفقیتهای پیاپی دارد.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻دوره جدید کارگاه داستان با عنوان #ایران_سرزمین_اسطوره در شهرستان ادب برگزار میشود.
▪️در ادامه سلسله جلسات «کارگاه داستان کوتاه» که با تدریس #مجید_قیصری برگزار میشد، گروه داستان مؤسسه شهرستان ادب قصد دارد، دورۀ آموزشی «ایران، سرزمین اسطوره» را برگزار کند.
در این دوره ده جلسه ای، ده داستان کوتاه برجسته فارسی با رویکرد اسطوره ای مورد بررسی قرارخواهندگرفت.
کارگاه «ایران، سرزمین اسطوره» از آغاز خرداد ۹۸، روزهای یکشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار خواهد شد. علاقهمندان به شرکت در این جلسات میتوانند با مراجعه به سایت مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ثبتنام نمایند:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10535
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻شمشیر و جغرافیا
(گاهگاهی بهانههای سیاسی باعث شدهاند که ما بر پیوندمان با برادران و خواهران افغانستانی تأکید بیشتری داشته باشیم. اینروزها نیز شاهد همدلی هموطنان خود با عزیزان افغانستانی هستیم. به این بهانه، شعری میخوانیم از #محمدکاظم_کاظمی، شاعر بزرگی که بر گردن بسیاری از شاعران ایرانی، حق معلمی دارد. این شعر از کتاب #شمشیر_و_جغرافیا سرودۀ این شاعر گرامی، انتخاب شده است)
▪️بادی وزید و دشت سترون درست شد
طاقی شکست و سنگ فلاخن درست شد
شمشیر روی نقشۀ جغرافیا دوید
اینسان برای ما و تو میهن درست شد
یعنی که از مصالح دیوار دیگران
یک خاکریز بین تو و من درست شد
بین تمام مردم دنیا گل و چمن
بین من و تو آتش و آهن درست شد
یکسو من ایستادم و گویی خدا شدم
یکسو تو ایستادی و دشمن درست شد
یکسو تو ایستادی و گویی خدا شدی
یکسو من ایستادم و دشمن درست شد
یکسو همه سپهبد و ارتشبد آمدند
یکسو همه دگرمن و تورَن درست شد
آن طاقهای گنبدی لاجوردگون
اینگونه شد که سنگ فلاخن درست شد
آن حوضهای کاشی گلدار باستان
چاهی به پیشگاه تهمتن درست شد
آن حلههای بافته از تار و پود جان
بندی که مینشست به گردن درست شد
آن لوحهای گچبری رو به آفتاب
سنگی به قبر مردم غزنین و فاریاب
سنگی به قبر مردم کدکن درست شد
سازی بزن که دیر زمانی است نغمهها
در دستگاه ما و تو شیون درست شد
دستی بده که ـ گرچه به دنیا امید نیست ـ
شاید پلی برای رسیدن، درست شد
شاید که باز هم کسی از بلخ و بامیان
با کاروان حلّه بیاید به سیستان
وقت وصال یار دبستانی آمده است
بویی عجیب میرسد از جوی مولیان
سیمرغ سالخورده گشوده است بال و پر
«بر گِردِ او به هر سر شاخی پرندگان»
ما شاخههای توأم سیبیم و دور نیست
باری دگر شکوفه بیاریم توأمان
با هم رها کنیم دو تا سیب سرخ را
در حوضهای کاشی گلدار باستان
بر نقشههای کهنه، خطی تازه میکشیم
از کوچههای قونیه تا دشت خاوران
تیر و کمان به دست من و توست، هموطن
لفظ دری بیاور و بگذار در کمان
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻همه چیز دربارۀ #فرهاد_حسن_زاده | یادداشتی از #فاطمه_قاسمی_پور
(حتما همۀ شما نام فرهاد حسنزاده را شنیدهاید؛ نویسندۀ محبوب کودک و نوجوان کشورمان که هم فروش آثارش و هم جوایز مهم بینالمللیاش ثابت میکند که از بهترین نویسندههای کودک و نوجوان کشورمان است. خانم فاطمه قاسمیپور در یادداشتی به آثار این نویسندۀ خوب کشورمان پرداخته است. شما را به خواندن تازهترین یادداشت پروندۀ #ادبیات_کودک_و_نوجوان دعوت میکنیم)
▪️«از کودکی، نویسندهها برایم آدمهایی فراواقعی بودند. آدمهایی که خیال میکردم در دنیایی جداگانه زندگی میکنند و فقط کلمههایشان با ما یکی است که حرفشان را میفهمیم؛ وگرنه، چطور میشود با همین کلمههای ساده که هر روز توی حرفهایمان هستند، دنیایی ساخت که بیرونآمدن ازش کار هفته و ماه باشد. آنقدر غرق میشدم در دنیای داستانها که حتی شک میکردم نویسنده، خودش با همۀ آدمهای داستان زندگی نکرده یا نمیشناسدشان. از کودکی فکر میکردم نویسندگی آنقدر کار متفاوتی است که تکرار نمیشود.
ادبیات نوجوان، چندصباحی است که راهش را پیدا کرده و حتی گاهی در سرازیری، آوازخوان و خندانخندان، قل خورده و جلو رفته. آنقدری جلو رفته که نوجوانان، میدانند کسانی در همین مملکت خودمان برایشان مینویسند. میدانند ادبیات نوجوان فقط ترجمه نیست؛ نویسندههای ایرانی هم کتاب مینویسند! از طنز گرفته تا تخیلی و وحشت. این اتفاق برای ادبیاتی که عمر زیادی ندارد، بیشتر از "خوشایند" است. ادبیاتی که ترجمهزده بود و مخاطبش باور نمیکرد میشود داستانهای ایرانی خواند که برای او نوشته شدهاند و اتفاقاً جذاب هم هستند...»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10546
☑️ @ShahrestanAdab
🔻فراخوان چهارمین #چالش_شعر_کوتاه
(با موضوع ماه مبارک رمضان و مناسبتهای این ماه)
▪️سایت شهرستان ادب به تازگی ستونی را به چالشهای ادبی اختصاص داده است و هربار یکی از پروندههای سایت یا رویدادهای مهم ادبی یا اجتماعی جهان فارسی را بهانهای برای این چالشها میکند.
در چهارمین چالش ادبیاتی شهرستان ادب به بهانه فرارسیدن #ماه_رمضان و بازگشایی پرونده تخصصی #رمضانیه از شما دعوت میکنیم تکبیت، دوبیتی، رباعی و شعر نوی کوتاه خود یا دیگران را (با ذکر نام شاعر) با موضوع ماه مبارک رمضان و مناسک و مناسبتهای این ماه (آداب روزهداری + میلاد #امام_حسن مجتبی + شبهای قدر + شهادت #امام_علی +...) برای ما بنویسید.
گزیدهای از بهترینهای این چالش در سایت شهرستان ادب نیز منتشر میشود.
🔸شعرهای کوتاهی که به نظرتان زیباست را در در بخشکامنتهای همین مطلب در سایت شهرستان ادب یا به نشانی ادمین کانال تلگرام (@shahrestaneadab) برای ما بنویسید.
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10547
☑️ @ShahrestanAdab
🔻کاروان میگذرد
(ستون شعر و پرونده #رمضانیه سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب #لحظه_های_بی_ملاحظه سرودۀ #مبین_اردستانی بهروز میکنیم)
▪️عشق یعنی بَری از غفلتِ خودخواهی شو
هجرت از خود کن و سرچشمهی آگاهی شو
به تمنّای تو دریاست همهتن آغوش
از خودت کوچ کن و رود شو و راهی شو
محضِ خورشید شدن ذرّهای از خویش برآ
قد بکش، دلزده از اینهمه کوتاهی شو
قرنها فاصله است از رمضان تا رمضان
کاروان میگذرد... بیرقِ همراهی شو
نکند خواب بمانی... نَفَسَت یخ بزند
گرم از سوزِ مناجاتِ سحرگاهی شو
روزه یعنی که بمیر از طلبِ هر چه جز او
روز و شب تشنهی انوارِ هواللّهی شو
زردروییت شود آینهی خطّ نگار
قلمِ حضرتِ حق را ورقِ کاهی شو
در دلِ برکهی حق تا تپشی مهلت هست
از شدن خسته نشو، ماه نشد ماهی شو
چند گویم به تو هر لحظه که این شو یا آن
آنِ او باش، برو هر چه که میخواهی شو
☑️ @ShahrestanAdab
🔻درآمدی بر شعرهای عرفانی #مهدی_جهاندار، با نگاهی به #عشق_سوزان_است | یادداشتی از #حسن_صنوبری
▪️«...فوران و انباشتگی معارف، به ویژه معارف و زیباییهای برگرفته از قرآن کریم آنقدر که در شعرهای عارفانۀ جهاندار حضور دارد در شعرهای شاعران مدعی محضِ شعر دینی و آیینی، هرگز دیده نمیشود
شعر جهاندار _مخصوصا غزلهایش_ شعری موسیقیآکند، قلندرانه، شورانگیز، طربانگیز، عادتستیز و رسمیتگریز است. شعرهای او گرچه از معانی، مضامین، معارف و حکم انباشته است، اما مخاطب عمومی هم _به خاطر همین ویژگیهای ساختاری_ از خواندنش کیف میکند و این همان جایگاه عالی و آرمانی هنر است. جایی دقیقا بین مخاطب خاص و عام. شعر جهاندار نه مانند شعر علی معلم دامغانی مردمگریز و نخبهپسند است نه مانند شعر فاضل نظری است که محبوب عوام باشد و مطرودِ فرهیختگان. از این جهت میتوان آن را از عالیترین و آیندهدارترین نمونههای شعر امروز دانست...»
متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10549
☑️ @ShahrestanAdab