eitaa logo
شهرستان ادب
1.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
304 ویدیو
7 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 #مدرسه_رمان دوره ی آموزشی #بوطیقای_روایت_در_مثنوی را برگزار می‌کند 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9248 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻تو مثل این درختی (به مناسبت شعری زیبا از استاد بخوانید) ▪️تو مثل این درختی سرشار از جوانه و این درخت چون توست لبریز از ترانه بین درخت و دختر ربطیست شاعرانه ☑️ @ShahrestanAdab
9.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 با خاطرات اردوی تیرماه #آفتابگردانها ✅ (بخش اول) ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻شعر خوب، موجود زندۀ جاودانه‌ایست که بالاخره کشف خواهد شد! (گفتگو با شاعر مجموعه غزلِ ) ▪️«...شعر سرودن کار آسانی نیست؛ این را آن‌ها که اهل دل‌اند و تا امروز دنبال روش‌های مکانیکی برای تولید شعر نگشته‌اند، به‌خوبی درک می‌کنند. شعر باید خودش بیاید! و در آخر بنا به تجربه، باید دستی به سر و گوش آن کشید که مرتب و شُسته‌رُفته بنشیند گوشه‌ای از دفتر شاعر. بنابراین تلاش آن‌ها که سال‌ها کوشیده‌اند که با کلمات و بازی‌های زبانی و ترفند، لباس زیبایی تن شعرشان کنند که در این جشنواره و آن کنگره خوش بدرخشد و خریدار داشته باشد، تلاشی بی‌مورد است. سینۀ درخشان تاریخ، تنها حافظ نام‌هایی‌ست که وفادارِ دل مانده‌اند؛ نه در بندِ کف و هورای زودگذر رفیقان! همۀ این‌ها را گفتم برای ذکر این حقیقت: ، بی‌اغراق و بیتعارف، از شاعرانِ دستۀ اول است. شاعری که برای "گنجشک‌های پاییز" و "باران پس از برف" غزل‌هایی ناب سروده و آخر بار "لیلیِ آذر" را به دنیای شعر تقدیم کرده است...» ادامۀ گفتگوی با اعظم سعادتمند که پیش از این در ماهنامه «نزدیک» منتشر شده است را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9253 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻گزارش تصویری نقد کتاب #لیلی_آذر سروده‌ی #اعظم_سعادتمند در هجدهمین جلسه #یک_ماه_یک_کتاب 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9264 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻حقیقت در لباسِ روایت | یادداشتی از (مروری بر کتابِ ) ▪️«...این هم مثالی دیگر جلد دوم از مجموعه جستار روایی نشر اطراف است. روی جلد، زیر عنوان اصلی نوشته: "چهار جستار از حقایق زندگی روزمره". احتمالاً به محض دیدن جلد کتاب، از خودمان بپرسیم ژانر جستار با سایر ژانرهای متداول چه تفاوتی دارد؟ جستارها راه‌هایی نرم و ملایم‌ و در عین حال هوشمندانه‌اند برای گفتن حقایق سخت و پیچیده‌. جستار را در ترجمۀ واژۀ essay آورده‌اند. هوشمندی از مؤلفه‌های اصلی جستارنویسی است. اگر هم کمی شیطنت چاشنی این هوشمندی شده باشد که چه بهتر. یک جستار ممکن است از این‌جا شروع شود که نویسنده صبح برای صبحانه چه خورده، بعدش با کدام همسایه مشغول گپ و گفت شده و همین‌طور تا شب چه اتفافات ریز و درشتی برایش افتاده است. البته که این جزئیات روایی و داستانی طبق منطقی خاص کنار هم چیده می‌شوند و غایتی را دنبال می‌کنند. نویسنده انتخاب می‌کند از چه بگوید و از چه نگوید و چه چیز را کنار چه چیز قرار بدهد تا در نهایت به مقصودش برسد. نویسنده قرار است با کمک این جزئیات از امری کلی و جدی، یعنی از یک حقیقت برای ما حرف بزند. یا بهتر است بگویم نویسنده قرار است در دل همین اتفاقات روزمره، دنبال معنایی بگردد. جستارها روایت/داستان هستند و نیستند. درون‌مایۀ یک مقالۀ جدی را دارند و ندارند. جستارها در مرز میان روایت/داستان و مقاله حرکت می‌کنند. بخش اعظم جذابیت‌شان را هم از همین‌جا می‌گیرند؛ چون می‌توانند مخاطبان هر دو گروه را شیفتۀ خود کنند: روایت/داستان‌دوست‌ها و مقاله‌دوست‌ها...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9265 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻پنجره ها (شعری می‌خوانید از کتاب تازه منتشر شده‌ی سروده‌ی ) ▪️دیوار ها جوری لم داده اند روی سینه ی خاک که خورشید مجبور میشود هر روز راهش را کج کند به سمت بیغوله ها و از خاموشی و سکوت گلایه کند * عاقبت، امّا از درون دیوار ها پنجره هایی برخواهند خواست که نشانی خانه ها را به خورشید بدهند. آینه ها را طوری روی تاقچه ها بچینند که پلک ها از خواب های عادت،بدشان بیاید و پرنده ها هر بامداد، روشنایی را به منقارشان بگیرند بیاورند برای مردم ابری برای مادرانی که میخواهند رخوت شبانگاهی شان را از بستر ها بتکانند برای عابرانی که شمعدانی ها را کنار پنجره ها خوب میبینند برای زوج هایی که دوست داشتن را کنار پنجره ها یاد میگیرند... * دیوار ها نمیدانند از پنجره ها چه کار های شوق بر انگیزی ساخته است ☑️ @ShahrestanAdab