شهرستان ادب
🔻 پروندهکتاب #خط_مرزی در سایت شهرستان ادب آغاز به کار کرد.
▪️ فروردین یادآور فتح المبین است؛ نبرد خرمشهر در اردیبهشت آغاز میشود و در خرداد محقق، تیرماه با انفجار پرواز 655 ایرباس و پذیرش قطعنامه کاممان تلغ میشود، مرداد آزادگان سرفراز را به یادمان میآورد، شهریور نام دفاع مقدس را بر زبانها میاندازد و همینطور تا آخر سال، خاطرات تلخ و شیرین در یادهای ملت ایران از آن دوران خواهد ماند. حالا کتاب «خط مرزی» با نویسندهی جوانش به سراغ ما آمده تا زوایای کمتر دیده شدهی آن دوران را به ما نشان بدهد.
در نهمین پروندهکتاب سایت شهرستان ادب به سراغ این مجموعه داستان، نوشتهی #سیدحسین_موسوی_نیا، رفتهایم تا ابعاد مختلف جنگ را از زاویه دید روایتهای گوناگون این کتاب به تماشا بنشینیم. قبل از این چند داستان کوتاه دیگر از این نویسنده در مجموعهداستانهای گروهی منتشر شده بود، ولی کتاب «خط مرزی» اولین کتاب مستقل منتشر شده از سیدحسین موسوینیاست که به همت انتشارات شهرستان ادب در سال 96 در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. با وجود پرداختن به مقطع خاص دهۀ شصت، که بسیار در معرض پذیرفتن قالبهای مسلط آن دوران است، نویسنده توانسته از کلیشههای آن دوره، چه از نوع ادبیات تبلیغی باشد و چه از نوع داستانهای ضدجنگ، فاصله بگیرد و توجه مخاطب را به زوایای انسانی جنگ، که ممکن است تلخ یا شیرین باشد، جلب کند.
yon.ir/V2vNC
در پروندۀ «خط مرزی» به جز انتشار اخبار مربوط به کتاب، چند یادداشت و یک مصاحبۀ اختصاصی با نویسندۀ آن منتشر شده است که در زیر عناوین و آدرس این مطالب را میتوانید مشاهده کنید:
🔸 سیدحسین موسوینیا: غیر از جنگ چیزی برای نوشتن وجود ندارد |گفتگو با نویسندهی کتاب «خط مرزی»
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9367
🔸 سیدحسین موسوینیا: رمان، باید منبرِ جذابِ مکتوب باشد | گفتگو با نویسندهی کتاب «خط مرزی»
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9304
همچنین برای مطالعۀ مطالب «پروندهکتاب خط مرزی» به صفحۀ اختصاصی این کتاب در سایت شهرستان ادب مراجعه کنید:
🔗 www.shahrestanadab.com/خط-مرزی
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 احضاریه برای اشتباههای نویسندهای توانا
(یادداشت #محمدقائم_خانی بر کتاب #احضاریه نوشتهی #علی_مؤذنی در پرونده #ادبیات_عاشورایی شهرستان ادب)
▪️ «... اما نمیتوان از نقد ادبی احضاریه فرار کرد؛ چون خود مؤذنی به انتخاب قالب رمان آگاهی داشته و بهقصد، چنین روایتی را برگزیده است.
چرا مؤذنی چنین دغدغهای داشته؟ چون خواسته چیزهایی را با هم آشتی دهد که با هم سر جنگ دارند. پژوهش و توجه تاریخی، نیازمند فاصلهگذاری و توجه به روش کار و دقت نظر است، اما حضور و زیارت متناسب با شاعرانگی و وحدت و یکیشدن است. و این دو چگونه میتوانند با هم در یکجا جمع شوند؟ چطور میتوان موضوع و تحلیل را با حضور و اشراق جمع کرد بدون آنکه صدمهای به هیچکدام وارد آید و فاصلۀ میان آن دو برداشته شود؟
مؤذنیِ دانا و باتجربه میداند که هیچراهی برای این کار جز پرداختن به فرم روایت نیست. او مجبور است به فرمی تازه فکر کند تا بتواند این آگاهی تاریخی را با درک شاعرانه از حضور امر قدسی در یک منِ اندیشنده به وحدت برساند تا از دچارشدن به بیماری دوگانگی شخصیتی (که در میان متفکران ما و جامعۀ علمی فراوان یافت میشود) رهایی یابد. او فرمی را که قبلاً هم از آنها استفاده کرده بود، میآزماید تا توسط آن بتواند دو رویکرد ظاهراً متضاد را در زیارت اربعین آشتی دهد. اینها همه، نشان از دقت و تجربۀ بالای مؤذنی دارد اما صدحیف که نویسنده در کار خویش موفق نبوده و نتوانسته فاصلۀ بین توجهات تاریخی را با زندگی امروز بردارد... »
ادامهی این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9636
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 دختر گمشده
(داستان کوتاهی از #مجید_اسطیری در حال و هوای #اربعین سیدالشهدا در پروندهی #ادبیات_عاشورایی سایت شهرستان ادب)
▪️ « ...برگشتم پیش مادرم و دیدم نشسته روی زمین. تا من را دید پرسید شادی کو؟ گفتم از من میپرسی؟ زد به صورتش که: لفتش دادی اومد دنبال تو. گفتم حالا هول نکن دفعۀ اولش که نیست (روز قبلش هم خواهرم وقتی از دستشویی آمده بود بیرون یکی دو دقیقه ما را گم کرده بود). گشتیم به دنبال شادی ولی پیدایش نکردیم. اعصابم از دست این دختربچه خرد شد. گفتم اگر پیدایش کنم میزنمش که دیگر حواسش را جمع کند. اما خبری ازش نبود. خیلی هر دویمان ترسیدیم. حالمان حسابی خراب شد. یک ربع بود که گمش کردهبودیم. مادرم به گریه افتاد. سه چهارتا زن عراقی آمدند دورمان. مادرم را کشیدم کنار و گفتم باید بریم چند تا عمود جلوتر و با بلندگو شادی را صدا کنیم. رفتیم و من چند بار اسم شادی را صدا زدم و گفتم بیاید به آن تیرک. بعدش هم یک ربع دیگر ایستادیم اما خبری از شادی نبود. مادرم حسابی بیقراری میکرد. دورش شلوغ شد و یک آقایی به من گفت از موکب کناری یک چهارپایه بگیرم و بروم رویش بایستم تا شادی من را ببیند. اما یک نفر دیگر گفت باید بروی و اسمش را به دو سه تا موکب جلوتر و عقبتر که بلندگو گذاشتهاند بدهی که خودشان هی اعلام کنند. سرم گیج میرفت... »
ادامهی این داستان را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗shahrestanadab.com/Content/ID/9637
☑️@ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 زمینههای انتخاب در خط مرزی
(یادداشت #مهدی_طهماسبی بر کتاب #خط_مرزی نوشتهی #سیدحسین_موسوی_نیا در پروندهکتاب تازهی شهرستان ادب)
▪️ «... آنچه که در خلال داستان در حال تحوّل است و خواننده را به فکر فرو میبرد، تغییر دلایل زمینهای انتخابهای یک انسان است. مفهوم تکلیف که پس از بلوغ، به خود معنایی جدید میبخشد، شاهبیت این تغییر در دلایل زمینهای است.
شخصیّتهای داستان که بهخاطر سنّ کم، از جهت شرعی و فقهی تکلیفی ندارند، بر مبنای سه نحوۀ ارزشگذاری، به صحنۀ جنگ آمدهاند.
اوّلین مبنا، همان شور و شوق و کلّهشقّی و حسّ ماجراجویی است که موجب میشود انسان برای تجربههای نو بهنو از جهان، حریص شود. چنین احساساتی یک ویژگی درونی است که میتوان آن را مقیّد به ارزشهایی دیگر نیز کرد.
دومین مبنا، هنجارها و ارزشهای شکلگرفته در محیط اجتماعی آنهاست که زمینهای از تکالیف و پاداشها را پیرامون افراد ایجاد میکند. این زمینۀ اجتماعی معمولاً بر ناخودآگاه انسان تأثیر میگذارد و برای دیدن آن و امکان ردّ ارزشها و هنجارهای تحمیلی آن، انسان باید بتواند به درجهای از خودآگاهی و البتّه تشخّص هویّتی برسد که بتواند مسیر فضیلتخواهی و سعادتطلبی خود را با آگاهی و ارادۀ آزاد خود، جدا از مناسبات اجتماعی شکلگرفته، بشناسد و انتخاب کند... »
ادامهی این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
▪️shahrestanadab.com/Content/ID/9635
☑️@ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 هجدهمین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب 🔖خلاصه: t.me/shahrestanadab/3662 📖مشروح و 📸گزارش تصویری ای
📕 هجدهمین میزگرد از سری میزگردهای آزاد ادبی #بوطیقا در مؤسسهی شهرستان ادب برگزار شد و ملیکا آلیک، محمدرضا گودرزی، مصطفی فعلهگری، احسان عباسلو و علیرضا سمیعی دربارهی شخصیت در داستان به بحث و گفتوگو پرداختند.
خلاصهی جلسه:
✔️ #احسان_عباسلو: «شخصیت در گذشته آسمانی بود، در قرن نوزده تقریباً زمینی و از قرن بیستم به بعد ذهنی شد. ما هیچوقت شخصیت قهرمانی که بتوانیم به آن بیاویزیم نخواهیم داشت، چون اقتضای ادبیات امروز اینگونه است.»
✔️ #محمدرضا_گودرزی: «شخصیتهای رمانهای ایرانی تکصدایی هستند؛ همان تکصدای غالب نویسنده که در تمام رمان شنیده میشود. این موضوع باعث شده شخصیتهای ما تکبعدی شوند.»
✔️ #مصطفی_فعلهگری: «شخصیت ویژهی نویسنده با نگاه کمالگرا به هنر در بستر خانواده و آموزش و پرورش صحیح شکل میگیرد. اگر نهاد اجتماعی نیرومندی پشت نویسنده قرار بگیرد رمان و شخصیت ماندگار خلق خواهد شد.»
✔️ #ملیکا_آلیک: «یکی از دلایل ضعف ما در شخصیتپردازی این است که طرح اساسی رمان را درک نکردهایم. علت دیگرش این است که خود ما سرگردان هستیم و در زمانهی سرگردانی زندگی میکنیم.»
✔️ #علیرضا_سمیعی: «از آنجاییکه شخصیت از نمایشنامه وارد رمان شده، شخصیتپردازی معطوف به کنش است. ما به شخصیتهای داستانی کنشمند احتیاج داریم؛ چه مخاطبان معمولی در زندگی روزمرهشان، چه حرفهایها در زمینهی نقد یا نگارش داستان.»
▪️ گزارش و مشروح این نشست به زودی منتشر خواهد شد.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻نجف تا کربلا
( تازهترین مطلب ستون شعر سایت شهرستان ادب، اختصاص دارد به شعری در حال و هوای #اربعین از خانم #زهرا_بشری_موحد در پروندهی #ادبیات_عاشورایی این سایت.)
▪️ دلم سربههوا باشد چه بهتر!
سرم گرم شما باشد چه بهتر!
عزادارم ولی شادم از این غم
غمی که دلگشا باشد چه بهتر!
به عشقت هرکجا باشد میآییم
اگر هیئت بهپا باشد چه بهتر!
چه ذکری بهتر از نام حسین است
چه بهتر که رسا باشد چه بهتر!
سری که خالی از سودای یار است
اگر از تن جدا باشد چه بهتر!
«غم عشقت بیابون پرورم کرد»
نجف تا کربلا باشد چه بهتر!
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 زوزهی جنگ در شهر
(معرفی مجموعهشعر کودک #خواهرم_پرنده_شد به قلم #صابره_سادات_موسوی در پرونده #ادبیات_جنگ_و_دفاع_مقدس )
▪️ «... اثرگذارترین ابزاری که عاطفۀ بشری را در دست قدرت خود دارد، بیشک هنر و ادبیات است. کودکان دنیا بهتر از هر زبانی، زبان شعر را درک میکنند. زبان آهنگینی که زمزمۀ لالاییها و بازیهای کودکانه شان هست. ادبیات کودکونوجوان بهطورکلی در ایران، تازه و نوپاست. هنوز خیلی از شاعران، تمایلشان را برای سرودن در این عرصه کشف نکردهاند. به همان اندازه که ادبیات پایداری برای کودک و نوجوان کمسنوسال است، کتابها و اشعار کمی به این منظور سروده شده تا در دسترس کودکان قرار بگیرد.
شاعران موفق کودکونوجوان اما هرکدام بهنوعی عِرق خود را به این عرصه، نشان دادهاند و ارادتشان را به خون کودکان مظلوم در قالب واژهها ریختهاند. شاعران نامآشنایی که کودکان بارها با ترانهها و شعرهایشان خندیدهاند و بازی کردهاند... »
ادامهی این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗shahrestanadab.com/Content/ID/9639
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻یک #اربعین شعر
▪️اگر دههی محرم تجلیگاه عزا و رثای حسینیست، اربعین حماسهای است که معرفت عاشورایی را در اوج پختگی آن متجلی میکند. فرهنگ عاشورایی در اربعین به وضوح نمایان است و ادبیات عاشورا در ایستگاه اربعین به مستی معرفتی میرسد که چهل روز مانند خون در جان عاشقان جوشیده است تا در جام حقیقتنمای شعر متجلی شود.
شعرهایی که در این مطلب میخوانید، از بهترین سرودهها با موضوع اربعین امام حسین (ع) هستند که بعضا در شب شعر بزرگ اربعین در موسسه شهرستان ادب خواندهشدهاند.
(گفتنیست این مطلب نخستینبار در سال 1395 با 14شعر منتشر شده بود. اکنون در اربعین 1397 آن را با افزودن 26شعر دیگر بهروز کردیم. این صفحه همچنان تا روز اربعین به روز میشود)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/6648
☑️@ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻#پربازدیدترینها | مهرماه
▪️پربینندهترین مطالب تولیدی سایت شهرستان ادب در مهر ماه ۱۳۹۷ در حوزههای مختلفِ شعر و داستان به ترتیب میزان بازدید از این قرارند:
· پروندهپرترۀ حافظ در سایت شهرستان ادب گشوده شد
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9596/
· یادی از حسین منزوی با نوحهای از مهدی رسولی
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9524/
· پاییزهایی که خواهند آمد | بازخوانی شعری پاییزی از سهراب در سالروز تولد او
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9586/
· رهبر انقلاب در دیدار با داستاننویسان: «کاری که شهرستان ادب آغاز کرده باید ادامه پیدا کند»
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9601/
· گزارش تصویری دهمین ماهشعر آفتابگردانها
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9539/
· رویکرد پستمدرنیستی در اشعار متأخر منوچهر آتشی
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9533/
· بر فرازِ قاف | شعری از محمد شکریفرد
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9526/
· سیمای آذربایجان در شعر محمدحسین شهریار | مقالهای از الهه عزیزیفرد
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9523/
· به بهانه روز بزرگداشت مولانا جلال الدین محمد بلخی
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9550/
· غریبانیم در بازار شامی | شعری از علیمحمد مودب
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9538/
· خشخشِ خوشبختی | شعری از مژگان عباسلو
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9549/
· شهریار شیعهترین شاعر ادبیات فارسی | یادداشتی از لیلا حسیننیا
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9542/
· در اخبار نبشتهاست... | شماره یکم
https://shahrestanadab.com/Content/ID/9545/
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻تسلیت به مناسبت درگذشت مرحوم #ناصر_ایرانی
▪️باخبر شدیم که ناصر ایرانی داستاننویس و نمایشنامهنویس در سن ۸۱ سالگی دار فانی را وداع گفته است.
مرحوم ناصر ایرانی متولد ۱۳۱۶ در تهران از نویسندگان سرشناس دهه چهل و پنجاه بود، از جمله آثار مهم او در حوزه رمان میتوان به «زندهباد مرگ» و «سختون» و در حوزه نمایشنامهنویسی به «ما را مس کنید» و «سه نمایشنامه کسالتبار» اشاره کرد. همچنین کتابی پژوهشی آموزشی هم از این نویسنده سال ۱۳۶۴ با عنوان «داستان: تعاریف، ابزارها و عناصر» راهی بازار نشر شده بود.
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و مجموعه داستاننویسان همراه با این موسسه، فقدان مرحوم ایرانی را به خانواده محترم ایشان و دوستداران ادبیات تسلیت میگویند.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻بررسی فلسفه و اصالت نوحه و شعر #اربعین
(در گفتگو با #حسن_صنوبری)
▪️«شعر هنرش این است که نتایج تفکر را خلاصه کند و سعی کند با همه مخاطبان، تفکر را تقسیم کند. وظیفه ما این است که همه ابعاد اربعین را منتقل کنیم. هم بعد عرفانی و سیاسی و هم بعد همزیستی مسالمتآمیز و ارتباط فرهنگی را در شعرها بیاوریم و کاری کنیم مخاطب به آن فکر کند و نتیجه فقط احساس نباشد. دین احساسی صرف دینی درونتهی است، مثل دین عقلی صرف که هیچ ارزش و ماندگاری ندارد.
یکی از اتفاقهای مهمی که در حوزه شعر اربعین افتاده است، نوحه عربیای است که آقای میثم مطیعی خواندند. همان نوحه «انتم الشرفا، انتم الکرماء». آن سالی که خواندند جوابش نیامده بود ولی امسال آمد و ما دیدیم که چند مداح عراقی جواب آن را دادند. یعنی حالا که تو قدردانی میکنی ما هم از شما قدردانی میکنیم. این یکی از مهمترین کارکردهای هنر است که به هم بگوییم که دوست داریم همدیگر را..»
ادامهی این گفتگو را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9648
پرونده #ادبیات_عاشورایی
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻در اخبار نبشتهاست... | شماره پنجم
(گزیده اخبار مهم هفته با موضوع کتاب و ادبیات در ایران و جهان به روایت شهرستان ادب)
▪️در پنجمین مطلب ستون #در_اخبار_نبشته_است از شما دعوت میکنیم گزیده اخبار مهم هفته با موضوع کتاب و ادبیات را به روایت شهرستان ادب بخوانید.
در این هفته خبرهایی داریم از حواشی فهرست نهایی نامزدهای #جایزه_تی_اس_الیوت ، اتفاقی که در موضوع #قاچاق_کتاب افتاده است ، یک #راننده_تاکسی عجیب غریب و همچنین چهرههایی چون #کلر_ژوبرت ، #ناصر_ایرانی و #محمد_سرور_رجایی .
مطالب این هفته، از نوشتههای هفته گذشته خبرگزاری مهر، خبرگزاری فارس، گاردین، ایبنا و با همکاری #گروه_ترجمه_شهرستان_ادب گردآوری شده است.
این اخبار را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9647
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻شگفتا راه عشق است این!
▪️ستون شعر سایت شهرستان ادب را با غزلی خواندنی و زیبا از خانم #فاطمه عارف_نژاد با موضوع راهپیمایی با شکوه #اربعین بهروز میکنیم. عارفنژاد متولد زاهدان و از شاعران توانمند عضو دوره آفتابگردانهاست.
شگفتا راه عشق است این، که مرد جاده میخواهد
حریفی پاک باز و امتحان پس داده میخواهد
مسافر را پیاده، داغدیده، صاحب دردی
ورای دردهای پیش پا افتاده میخواهد
دلی آرام و پر غوغا، سری شوریده و شیدا
دلی سرمست جان دادن، سری دلداده میخواهد
مسلمان و مسیحی را به حریت فراخوانده
جدا از دین و ایمان، آدمی آزاده میخواهد
ندارد هیچ آدابی و ترتیبی اگر عشق است
نه محرابی و نه تسبیح، نه سجاده میخواهد
هلا جامانده از این راه! آخر تو چه کم داری؟
مگر این جاده غیر از شوق فوق العاده میخواهد؟
حسین بن علی تنهاست ای یاران به پا خیزید
که اینک وارث او لشکری آماده میخواهد
کشانده در بیابان اندک اندک جمع مستان را
بگو ساقی بیاید! میهمانش باده میخواهد
☑️ @ShahrestanAdab