🍀 این هفته یک شنبه دومین برنامه نقد داستان اعضای کانال را با داستان خانم فاطمه عساکره انجام خواهیم داد.
روال نقد این طوری است که من داستان را توی کانال قرار میدهم و شما با مطالعه داستان تا ساعت پنج و نیم روز یکشنبه فرصت دارید تا نظر و نکات قوت و ضعف داستان را در چند خط برایم بفرستید. حتی میتوانید صدای خود را درباره داستان ضبط کنید و بفرستید. مهم نیست چقدر به نوشتن واردید. مهم این است که از دید یک مخاطب به داستان مورد نظر نگاه کنید. ساعت پنج، من نظرات فرستاده شده و در انتها نظر خودم را در کانال قرار خواهم داد. ان شاءالاه که این نظرات راهنمای خوبی برای بازنویسی داستان توسط نویسنده باشد.
برای ادامه یافتن این بخش از کانال دوست دارم که اعضای کانال در آن مشارکت داشته باشند. پیشاپیش از حمایت و همکاری شما تشکر میکنم.🙏⚘
با تشکر فرانک انصاری
آیدی جهت فرستادن نقد و نظر و داستان جهت نقد⤵️
@Faran239
@shahrzade_dastan
روشهای مختلف برای روایت داستان ( صدای داستان)
قسمت دوم
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
جزئیات و نوع بیان جزئیات
حتی عادی ترین آدمها هم زندگی خاص و ویژهای دارند. این جزئیات هستند که در اصل منبع مخفی چیزی است که منتقدان نام آن را صدا میگذارند.
جزئیات همیشه صدای خودکاری در خودشان دارند . ممکن است به نظر برسد دارند رمان را محدود میکنندداما در اصل دارند به رمان زندگی میدهند. به جملات زیر و جزئیات آن توجه کنید:
کارلوتا مینا اجاق قدیمیای بود. مادرش آشپزی بود که در آپارتمان خودش کار میکرد. ماهی مرکب پرسی درست میکرد و دلمه و شیشههای سیرابی که همه را در جلوی خانهاش میفروخت و آدم ها برای خریدنش صف میکشیدند. اکثرشان هم زن همسایه بودند. آرایشگرها و قصاب ها و پیمان کارها پشت مغازههایشان روی کارتن مینشیتند و شامیهای مادر مینا را میبلعیدند و حتی انگشتهایشان را هم میلیسیدند. ..
این جملات برای هیچ جایی نیست الا بروکلین. آنچه لحن را خاص کردا نه جملهبندیش است و نه دیدگاهش. بلکه جزییاتی است که تصمیم گرفته برای ما بازگو کند. گاهی نه جزئیات بلکه رفتار است که نوعی صدا و لحن برای داستان درست میکند. به بند زیر توجه کنید که از رمان هاروکو آمده است:
_اینجا توی قصر امپراطوری چه بگویم؟شما خودتان آدم محترمی هستید. من اعتراف میکنم که از این روابط خیلی نمیدانم. حالا از هاروکو چه انتظاری دارید؟ اون به شدت تحقیر میشه و ناامید. اون برای شاهزاده ژاپن مایه شرم میشه.
@shahrzade_dastan
با تمام بزرگی و احترامی که دارین و به نمایندگی از طرف اعلی حضرت میفرمایین نقشی را قبول کنمکه میدونم مناسب دخترم نیست...
میبینید چه لحن رسمی دارد؟ چقدر حس و حال ژاپنی دارد. سوای چیزهایی چون کاخ و شاهزاده و ژاپن کدام تصاویر و جزئیات در این گفتار تماما ژاپنی هستند؟ تقریبا هیچ. اصالت فرهنگی این صحنه از دل افتادگی بسیار خود پدر برمیآید. به میران بردگی کلمات و زبان فاخر آن توجه کنیو، زبان آن ظریف است و حس دل تتگی پدر را میبینیم که مقابل خواست اعلی حضرت مقاومت میکند. به زبانی دیگر صدای شخصیت و در اصل صدای شما میتواند از دل شیوه نحو شما بیرون بیاید و ما از طریق گفته و دیده و اعمال و جزییات شخصیت به این صدا برسیم.
ادامه دارد...
شور داستان نویسی_ دونالد ماس
@shahrzade_dastan
🔸️🔸️🔸️دوستان برای دسترسی به آموزشهای رایگان کانال از لینکهای زیر استفاده کنید.⤵️⤵️
🦋شخصیت پردازی
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/32
🦋مراحل خلق داستان
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/35
🦋طرح داستان
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/47
🦋انواع شخصیت
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/69
🦋شخصیت محوری داستان
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/78
🦋شخصیت فرعی
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/84
🦋تفاوت شخصیت و تیپ
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/88
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/92
🦋شخصیت پویا و ایستا
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/110
🦋شیوههای شخصیت پردازی
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/123
🦋انواع زاویه دید در داستان
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/154
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/167
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/172
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/191
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/203
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/215
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/234
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/251
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/269
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/292
🦋شروع داستان
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/313
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/333
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/337
🦋تاریخچه داستان
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/361
🦋انواع فرم داستانی
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1802
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1880
🦋صحنه در داستان
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1873
🦋عنوان داستان
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1833
🦋بازگشت به گذشته در داستان
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1434
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1473
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1818
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1862
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1915
🦋داستان با پند اخلاقی
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1683
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1728
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1771
🦋پایان داستان
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1743
🦋لحن در داستان
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1699
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1738
🦋بازنویسی داستان
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1531
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1654
🦋ایده یا فکر اولیه
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1615
🦋فصل بندی در داستان
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1561
🦋فضا در داستان
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1533
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1551
🦋مرگ مولف در داستان
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1451
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1488
🦋ریتم و تمپو در داستان
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1412
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1411
🦋درون مایه
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1386
🦋گفتگو در داستان
https://eitaa.com/shahrzade_dastan/1920
#شهرزاد_داستان
#آموزشهای_رایگان_شهرزاد_داستان
@shahrzade_dastan
شاعرانه
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
هنوز جنگل، ابعاد بیشمار خودش را
نمیشناسد.
هنوز برگ
سوار حرف اول باد است.
هنوز انسان چیزی به آب میگوید
و در ضمیر چمن جوی یک مجادله جاری است
و در مدار درخت
طنین بال کبوتر، حضور مبهم رفتار آدمیزاد است...
#سهراب_سپهری
@shahrzade_dastan