«#زیر_چتر_شعر☔️»
شاهد مرگ غمانگیز بهارم چه کنم؟
ابر دلتنگم اگر زار نبارم چه کنم؟
🌧
نیست از هیچ طرف راه برونشد ز شبم
زلف افشان تو گردیده حصارم چه کنم؟
🌧
از ازل ایل و تبارم همه عاشق بودند
سخت دلبستهٔ این ایل و تبارم چه کنم؟
🌧
من کزین فاصله غارت شدهٔ چشم تو ام
چون به دیدار تو افتد سر و کارم چه کنم؟
🌧
یکبهیک با مژههایت دل من مشغول است
میلههای قفسم را نشمارم چه کنم؟
🌧
#سید_حسن_حسینی
🍭@shakheh_nabaat
🎼🎼🎼
#مهمان_موسیقی🎵
«#الفبای_موسیقی 🔤»
دستگاه همایون یکی از دستگاههای ردیف موسیقی ایران است.
ریشهٔ نام این دستگاه، واژهٔ «هماگون» است که معنای فرخنده یا خجسته دارد.
از نظر فواصل، دانگ اولِ دستگاه همایون به دستگاه شور نزدیک است و از طریق گوشههای دیگرش امکان پردهگردانی به دستگاههای نوا، سهگاه و چهارگاه را نیز فراهم میکند.
آواز شوشتری و آواز بیات اصفهان نیز از ملحقات این دستگاه بهشمار میآیند. از دیگر گوشههای مهم این دستگاه میتوان به گوشهٔ «بیداد» اشاره کرد.
دستگاه همایون به خاطر احساس شاهانه و اشرافیاش شناخته میشود.
روحالله خالقی آواز همایون را چنین توصیف کردهاست: باشکوه، مجلل و آرام، و در عین حال مؤثر و جذاب و دلربا و زیبا. وی همایون را معجونی از تمام عواطف و صفات روحانی علی دانسته که به مثابه اسمش، همایون است. به همایون حالتی شاهانی و اشرافی نسبت دادهاند، و این که علیرغم این حالتش زمینه اجرای لالاییها و ترانههای زورخانهای نیز هست را از ویژگیهای منحصر به فرد این دستگاه برشمردهاند.داریوش صفوت از همایون به عنوان دستگاهی «عجیب» یاد میکند که میتواند همزمان حس خوشبختی و غم را برانگیزد.
گذشته از درآمد دستگاه، مهمترین گوشههای دستگاه همایون به شرح زیر هستند:
چکاوک
بیداد
عشاق
لیلی و مجنون
زابل
شوشتری
و...
ادامه دارد...
🦋
🎼🎼🎼
🍭 @shakheh_nabaat
mohammadreza_shajarian_yad_baad 128.mp3
4.94M
🎼🎼🎼
#مهمان_موسیقی🎵
«#الفبای_موسیقی 🔤»
روز وصل دوستداران یاد باد
یاد باد آن روزگاران یاد باد
کامم از تلخی غم چون زهر گشت
بانگ نوش شادخواران یاد باد
گر چه یاران فارغند از یاد من
از من ایشان را هزاران یاد باد
مبتلا گشتم در این بند و بلا
کوشش آن حقگزاران یاد باد
گر چه صد رود است در چشمم روان
زنده رود باغکاران یاد باد
«یاد باد»
خواننده: استاد شجریان ✨
آهنگساز: استاذ پرویز مشکاتیان
غزل: حافظ
آلبوم: «بیداد»
دستگاه: همایون
🦋
🎼🎼🎼
🍭 @shakheh_nabaat
🌱صبحمون رو با یه آیه از قرآن شروع کنیم
«#نور ✨»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ ۖ وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ۖ وَلَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِينٍ
پس شیطان آنها را به لغزش افکند (تا از آن درخت خوردند) و آنان را از آن مقام بیرون آورد، و گفتیم که فرود آیید که برخی از شما برخی را دشمنید، و شما را در زمین تا روز مرگ قرارگاه و بهره خواهد بود.
(آیه ۳۶ سوره بقره)
🍭 @shakheh_nabaat
«#روز_شمار🗓»
صبحتون بخیر اهالی شاخ نبات 🌸
💝 سهشنبه
◻ ۷ فروردین
◻ ۲۶ مارس
◻ ۱۵ رمضان
🎀ذکر روز:
یا ارحم الراحمین
ای بخشندهترین بخشندگان💖
ولادت امام حسن مجتبی (ع)
🍭@Shakheh_nabaat
«#نظم_پریشان 🍷»
نیست پروای اجل فرهاد شیرین کار را
مور شهد افتاده را مرگ از شکر شیرین ترست
🐜
#صائب_تبریزی
🍭@Shakheh_nabaat
«#بهارونه 🌱🌸»
دوست بازآمد و دشمن به مصیبت بنشست
باد نوروز علی رغم خزان باز آمد
#سعدی
🍭@shakheh_nabaat
«#زیر_چتر_شعر☔️»
اگر جای مروت نیست با دنیا مدارا کن
به جای دلخوری از تنگ بیرون را تماشا کن
دل از اعماق دریای صدفهای تهی بردار
همینجا در کویر خویش مروارید پیدا کن
چه شوری بهتر از برخورد برق چشمها باهم
نگاهش را تماشا کن، اگر فهمید حاشا کن
من از مرگی سخن گفتم که پیش از مرگ میآید
به «آه عشق» کاری برتر از اعجاز عیسا کن
خطر کن! زندگی بی او چه فرقی میکند با مرگ
به اسم صبر، کم با زندگی امروز و فردا کن
#فاضل_نظری
🍭@shakh_nabaat
4_5915651197733180130.mp3
11.03M
🎼🎼🎼
#مهمان_موسیقی 🎵
جان منو جهان من فقط تو هستی...
قرار بی زمان من فقط تو هستی...
شروع ناگهان من فقط تو هستی...
امشب یکم علیرضا قربانی گوش بدیم شلوغیا رو بشوره ببره ...🤍🌱
🦋
🎼🎼🎼
🍭 @shakheh_nabaat
🌱صبحمون رو با یه آیه از قرآن شروع کنیم
«#نور ✨»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ
پس آدم از خدای خود کلماتی آموخت و خداوند توبه او را پذیرفت، زیرا خدا بسیار توبهپذیر و مهربان است.
(آیه ۳۷ سوره بقره)
🍭 @shakheh_nabaat
«#روز_شمار🗓»
صبحتون بخیر اهالی شاخ نبات 🦋
🐳 چهارشنبه
◻ ۸ فروردین
◻ ۲۷ مارس
◻ ۱۶ رمضان
🌊ذکر روز:
یا حی و یا قیوم
ای زنده و پاینده💙
🍭@Shakheh_nabaat
«#دو_بیتی🍒»
اگر زرین کلاهی عاقبت هیچ
اگر خود پادشاهی عاقبت هیچ
اگر ملک سلیمانت ببخشند
در آخر خاک راهی عاقبت هیچ
👑
#باباطاهر
🍭@Shakheh_nabaat
«#زیر_چتر_شعر☔️»
بارها ما در نمازِ یومیه شک میکنیم
فکرِ بچّه مای بی بی فکرِ پوشک میکنیم
حمد میخوانیم لکن در خیال و ذهنمان
گاه شوخی با حمید و زید و بابک میکنیم
غافلیم از خالقِ هستی خدایِ مهربان
گرچه مشغولیم و یک کارِ مبارک میکنیم
ذهنهامان دائماً درگیرِ لیگِ برتر است
فکر اون توپی که خورده رویِ تیرک میکنیم
در میانِ ربّنا و آتنا وقتِ قنوت
فکرِ یک سیخِ جگر با نانِ سنگک میکنیم
شوقِ خانه ساختن میآید از رَه گاه گاه
فکر سنگ و آجر و سیمان و آهک میکنیم
سویِ قبله جسمهامان قلبها سویی دگر
یادِ حوران بهشت و قصر کوچک میکنیم
مشکل ما نیست جز اینکه به جایِ نامِ دوست
نامهایِ دیگری بر لوحِ دل حَک میکنیم
😁
#علی_باقری_خورآبادی
#شعر_طنز
🍭@Shakheh_nabaat
«#بهارونه 🌱🌸»
نوروز شد و جهان برآورد نفس
حاصل زِ بهار عمر ما را غم و بس ...!
#ابوسعید_ابوالخیر
🍭@shakheh_nabaat
🎼🎼🎼
#مهمان_موسیقی🎵
«#موسیقی_محلی 🛖»
موسیقی مازندرانی موسیقی رایج در شمال ایران و بهطور عمده استانهای مازندران و گلستان است که به دو شکل موسیقی آوازی و سازی وجود دارد. این موسیقی با موسیقی گیلانی در غرب و خراسانی در شرق پیوند خوردهاست. در دهههای اخیر موسیقی پاپ نیز در مازندران فراگیر شدهاست.
📍 موسیقی آوازی
موسیقی آوازی مازندران را میتوان به سه دستهٔ اصلی تغزلی، حماسی و آیینی تقسیم کرد.
تغزلی:
مقامهای موسیقی امیری، نجما و طالبا در سراسر منطقه، کتولی در شرق و ولگهسری در غرب از جمله آوازهای تغزلی مازندران است که موضوع آن عشق است؛ خواه دلدادگی انسانی و خواه عشق به طبیعت، دام و زمین.
حماسی:
از منظومههای حماسی رایج در منطقه سوت یا سورت است که قدمتشان اغلب به دوران قاجار به بعد میرسد.
آیینی:
موسیقی آیینی مازندرانی شامل نوروزخوانی، نواجش، موری، چاووشخونی، تعزیه و… است.
در کنار این، شبهمقامهای آوازی و ریز مقامهایی مانند کیجاجانها و لالاییها کلیات موسیقی آوازی این منطقه را تشکیل میدهند.
📍موسیقی سازی
قدیمیترین بخش موسیقی سازی این منطقه قطعاتی هستند که به شیوههای زندگی دامداران کهن اختصاص دارند که در نوای ساز چوپانان و نوازندگان نمود دارند. کمرسری، تِریکهسری، کِردحال یا چَپونحال، میشحال، بورسری و دشتیحال در زمره قطعات اصلی این گونهاند که با ساز لَلِوا نواخته میشوند.
سوتخوانی: نوعی از ترانههای حماسی مازندرانی است، عامه مردم با این ملودی اشعار قهرمانان و پهلوانان و حماسههای ملی و میهنی خود را بیان میکنند. گفته میشود آخرین و جدیدترین سوت یا سورت سرودهشده، سوت مشتی پلوری است که مربوط به دوره پهلوی است.
متداولترین سازهای موسیقی مازندران عبارتند از: للوا، دهل، نقاره، دسرکوتن، دوتار (در شرق)، کمانچه و دشتلاکی.
🦋
🎼🎼🎼
Abolhasan Khoshro - Lare Lare [SevilMusic].mp3
5.14M
🎼🎼🎼
#مهمان_موسیقی🎵
«#موسیقی_محلی 🛖»
موسیقی مازندرانی با آواز استاد ابوالحسن خوشرو به نام "لاره لاره"
🦋
🎼🎼🎼
🍭 @shakheh_nabaat