« #نظم_پریشان 🍷 »
ترسم این قوم که بر دُردکشان میخندند
بر سر کار خرابات کنند ایمان را 🥂
🍭 @shakheh_nabaat
Reza Bahram - Panahe Akhar (320).mp3
7.91M
« #مهمان_موسیقی🎵»
به راستی که اگر از همان ابتدا به جای اسارتِ گِل در بندِ دِل باشیم، عشق حالی دو اسبه میآید🏹
پینوشت:
۱. گِل: ظاهر
۲. دِل: باطن
۳. عشق حالی دو اسبه میآید: با سرعت زیاد
#رضا_بهرام
🍭 @shakheh_nabaat
صبحمون رو با یه آیه از قرآن شروع کنیم☀️☁️
« #نور ✨ »
وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلَاةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا ۚ إِنَّ الْكَافِرِينَ كَانُوا لَكُمْ عَدُوًّا مُبِينًا
و هنگامی که در سفر باشید باکی بر شما نیست که نماز را کوتاه به جای آرید (چهار رکعت را دو رکعت کنید) هر گاه بیم آن داشته باشید که کافران شما را به رنج و هلاکت اندازند، که دشمنی کفار نسبت به شما کاملاً آشکار است.
( آیه ۱۰۱ سوره نسا)
🍭 @shakheh_nabaat
« #مرجع_ادبیات📗 »
📌مجوعه "تاریخ ادبیات در ایران" جامعترین و کاملترین تاریخ ادبفارسی سرزمینهای تمدن ایرانی است.
📚این مجموعه حاصل پنجاه سال تحقیقات دکتر ذبیحالله صفا است که در پنج جلد و هشت کتاب در نزدیک به ۶ هزار صفحه با بهرهگیری از منابع گوناگون و نسخههای خطی کتاب خانههای مختلف جهان منتشر شد.
🔍زمانی که استاد صفا به نگارش این اثر پرداخت، بیشتر کتابهای تاریخ ادبیات ایران را شرقشناسان تدوین و تالیف کرده بودند و محتوای تذکرهها نیز از طرفی محدود و از طرفی دیگر فاقد دقت علمی و تاریخی و جنبه انتقادی بود.
💯صفا همان اندازه که ادب و فرهنگ ایران و فارسی را میشناخت، نسبت به لحظهها و دقایق تاریخی ایران هم آگاه بود و اثر او در تاریخ ادبیات از جامعنگری سنجیدهای برخوردار است.
#تاریخ_ادبیات_ایران
#ذبیح_الله_صفا
🍭 @shakheh_nabaat
« #شاخ_نبات💫 »
🦜غزل شماره ۶۲ حضرت حافظ
مرحبا ای پیک مشتاقان بده پیغام دوست
تا کنم جان از سر رغبت فدای نام دوست
واله و شیداست دایم همچو بلبل در قفس
طوطی طبعم ز عشق شکر و بادام دوست
زلف او دام است و خالش دانهیِ آن دام و من
بر امید دانهای افتادهام در دام دوست
سر ز مستی برنگیرد تا به صبح روز حشر
هرکه چون من در ازل یک جرعه خورد از جام دوست
بس نگویم شمهای از شرح شوق خود از آنک
دردسر باشد نمودن بیش از این ابرام دوست
گر دهد دستم کشم در دیده همچون توتیا
خاک راهی کان مشرف گردد از اقدام دوست
میل من سوی وصال و قصد او سوی فراق
ترک کام خود گرفتم تا برآید کام دوست
حافظ اندر درد او میسوز و بیدرمان بساز
زان که درمانی ندارد درد بیآرام دوست
*توتیا: سرمه
🍭 @shakheh_nabaat
« #واژه_واژه_بیت_بیت🍇»
📌چرا ما نیما را نقطۀ اصلی دگرگونی و به کمال رسانندۀ آن میدانیم؟ به حکم آثارش، نیما هم مرحلۀ انتقالی را طی کرده است و بسیاری از آثارش در همین مرحله است، امّا او قدمبهقدم کاملتر شده است و در سرانجام سفر به جایی رسیده که از حیث فضا و محیط و خصال اقلیمی به کلی متفاوت است با اقالیم کهن.
🔍او در یکی، دو جهت لمحاتی از تغیر و تغییر نشان نداده بلکه از جمیع جهات چنین است. تا جایی که شعر پس از تحولش را اگر با نمونههای شعر قدیم بسنجیم، با مولود و موجود کاملا دگرگونشدهای روبهرو خواهیم شد. ....
🐛شعر نیما مثل پروانهایست که از همان پیلهها و کارگاههای ابریشمین مستحکم، لطیف و سودمند قدیم برآمده است و همه چیزش خلقا و خلقا با گذشته متفاوت است.
از این جهت است که او حرکتی آزادتر دارد در باغهای شعر و خیال. ....
#بدعتها_و_بدایع_نیما_یوشیج
#مهدی_اخوانثالث
#نیما_یوشیج
🍭 @shakheh_nabaat
« #نظم_پریشان 🍷 »
🍃کشش ساحل اگر هست چرا کوشش موج...
جذبهی دیدن تو میکشد از هر طرفم
🍭 @shakheh_nabaat
Kiyarash.Sanjarani - Unfinished Dream.mp3
4.95M
« #مهمان_موسیقی🎵»
آن عشق که در پرده بماند به چه ارزد؟!
عشق است و همین لذت اظهار و دگر هیچ🥰🦋
#بدون_حرف
#بدون_کلام
🍭 @shakheh_nabaat
صبحمون رو با یه آیه از قرآن شروع کنیم☀️☁️
« #نور ✨ »
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
خدا و فرشتگانش بر این پیغمبر صلوات و درود میفرستند شما هم ای اهل ایمان، بر او صلوات و درود بفرستید و با تعظیم و اجلال بر او سلام گویید و تسلیم فرمان او شوید.
(آیه ۵۶ سوره احزاب)
🍭 @shakheh_nabaat
« #درست_بنویسیم »
📌به بندهای متنها دقت کنید.
ویراستاران به تنظیم بندها (پاراگرافها) توجه نمیکنند. در سازماندهی، متن نظم منطقی پاراگرافها و ارتباط آنها با یکدیگر نیز بسیار مهم است. قرار گرفتن منطقی بندها به دنبال هم باعث حفظ انسجام نوشته میشود. نوشته ما هرچند هم در اجزا (واژه، جمله) ساده باشد اگر منطقی جملهها و بندها را به هم پیوند ندهد، مشکل به نظر میرسد. هر بند حاوی طرح و توسعۀ یک مفهوم است. آوردن چندین مطلب در یک بند فهم آن را دشوار میکند. نکته جدید را از وسط بند حذف کنید و در بندی جدا بیاورید تا آنجا که ممکن است بندها خلاصه و کوتاه باشد. با چندبار خواندن مطلب تا آنجا که ممکن باشد آن را کوتاهتر کنید.
هر بند بیش از ۴ تا ۶ جمله نباشد بکوشید پیام اصلی را در دو خط اول هر بند بیاورید و سطرهای بعد توضیح بیشتر آن مطلب باشد. در پایان نیز در یک جمله به موضوع بند اشاره و زمینههای بند بعد را فراهم کنید.
#کلیات
🍭 @shakheh_nabaat
« #واژه_واژه_بیت_بیت🍇»
تو را من چشم در راهم
شباهنگام
که میگیرند در شاخ تَلاجَن سایه ها رنگ سیاهی
وزان دلخستگانت راست اندوهی فراهم
تو را من چشم در راهم
شباهنگام
در آن دم که بر جا درهها چون مرده ماران خفتگانند
در آن نوبت که بندد دست نیلوفر به پای سرو کوهی دام
گَرَم یادآوری یا نه،
من از یادت نمیکاهم
تو را من چشم در راهم...
#نیما_یوشیج
🍭 @shakheh_nabaat
« #تقویم_ادبی 📆 »
🦋۲۹ فروردین زادروز دکتر سیروس شمیسا
سیروس شَمیسا زادهٔ ۲۹ فروردین ۱۳۲۷ در رشت استاد ادبیّات فارسی و نویسندهٔ پرکار ایرانی است که تاکنون بیش از ۴۰ اثر خلق کردهست.
وی تحصیلات عالی خود را در دانشگاه شیراز آغاز کرد و چند سالی پزشکی خواند، ولی پس از چندی تغییر رشته داد و در همانجا مدرک کارشناسی خود را در ادبیّات فارسی گرفت.
پس از آن وارد دورهٔ دکترای ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۵۷ از رسالهٔ خود به راهنمایی خانلری دفاع کرد.
🌿او در سال ۱۳۸۰ یکی از چهرههای ماندگار ایران لقب گرفت. کتابهای او در بسیاری از دانشگاههای ایران تدریس میشود. برخى از آثار تألیفى او عبارتند از: فرهنگ عروضى، سیر رباعى، آشنایى با عروض و قافیه، سبكشناسى، نگاهى به فروغ و داستان یك روح اشاره کرد.
از نظر شمیسا در شعر نو، سه شیوه رایج است.
او این سه شیوه را به شعرهاى آزاد، سپید و موج نو تقسیم مىكند و اشعار «نیما یوشیج»، «فروغ فرخزاد» و «سهراب سپهرى» را در طبقه شعرهاى آزاد جا مىدهد و شعر «احمد شاملو» را شعر سپید میداند و درباره شعر موج نو مىگوید: «این شیوه وزن عروضى ندارد، معمولاً آهنگین نیست و قافیه هم ندارد و فرق آن با نثر معمولاً در ارائه مطالب و نحوه خاص بیان و تخیل شعرى است.
الوند بهاری میگوید: تفاوت سیروس شمیسا با بسیاری از دانشگاهیان ما در این است که او کارمندی در سودای ترفیع و ارتقا و امتیاز نیست، بلکه با تمام وجود معلم است و چنان عاشق آموختن که از رفتار و گفتارش احساس میکنید به لذتبخشترین کار جهان مشغول است.
#سیروس_شمیسا
#فروردین
🍭 @shakheh_nabaat
شعری از دکتر سیروس شمیسا خدمت شما ادب دوستان عزیز✍:
صدا کن مرا
صدای تو مجموعه ای از صداهاست
صدای تو معجونی از جویبار است و گنجشک و گیلاس
صدای تو زیتون و لیمو است
صدا کن مرا ای صدای صداها
صدای تو خوشبو است
و من دور بودم
میان لفافی که از حکمت عصر ما قبل تاریخ
در قرب سرداب یک غار پیچیده بود
و از معبر تنگی از روزن سنگ ها
نور می خورد
و اوهام مرطوب یک جلگه از جلبک سبز
روی سرش بود
صدای تو پیچیده در کوه
صدا کن مرا ای نهایات تاریخ
صدای تو منشور آزادی قرن ها انجماد
صدای تو حلال
صدای تو مسکوت
صدای تو محزون و مرطوب
صدای تو مکتوبی از لاله و دشت و باد است
صدای تو باز است
صدا کن مرا
#سیروس_شمیسا
#شعر
🍭 @shakheh_nabaat
«#سفر_با_کتاب✈️»
ایران🇮🇷،خراسان رضوی
🍬عنوان کتاب: فاطمه فاطمه است
🍬نویسنده: علی شریعتی
🍬نشر: سپیده باوران
🍬نگاهی اجمالی به کتاب:
شریعتی در مقدمه «فاطمه فاطمه است»، مخاطب خود را زنانی دانسته که نه در قالبهای سنتی قدیم ماندهاند و نه قالبهای وارداتی جدید را پذیرفتهاند و میخواهند خود را بسازند و نیازمند الگو هستند. به گفته شریعتی، شخصیت حضرت فاطمه(س) پاسخی به پرسشهای این دسته از زنان است، همچنین جایگاه زن را در ادوار مختلف تاریخی برسی میکند.
در بخشهایی از کتاب به زندگی حضرت فاطمه(س) پرداخته شده است و در بخشهایی دیگر از قسمتهایی از دیدگاههایی که جامعه نسبت به زنان دارد نقد میکند.
زبان شریعتی در این کتاب، زبانی داستانی- تاریخی است. در مطلع کلام تمام سعی او این است تا کلیشههای رایج و گاه غیرکاربردیِ شخصیتِ حضرت فاطمه(س) ـ که این شخصیتِ سترگ را در میان تولدی اعجازگونه و شهادتی مظلومانه خلاصه کرده استـ بشکند و زندگی پُرفراز و نشیب و پر از درس این بانو را به تصویر کشد و الگوی تمامعیارِ زنِ مسلمانِ همه قرون را به نمایش بگذارد.
🍬دیگر کتاب های دکتر علی شریعتی: علی، مذهب، کویر، هبوط
#فاطمه_فاطمه_است
#علی_شریعتی
🍭@Shakheh_nabaat
🍰برشی از کتاب که بسیار زیبا و قابل تأمل است:
«مریم مادر عیسی است».
و من خواستم با چنین شیوهای از فاطمه بگویم، باز درماندم
خواستم بگویم: فاطمه دختر خدیجه بزرگ است که فاطمه نیست.
خواستم بگویم که: فاطمه دختر محمد است دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم که: فاطمه همسر علی دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم که: فاطمه مادر حسنین است. دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم که: فاطمه مادر زینب است. باز دیدم که فاطمه نیست.
نه، اینها همه هست و این همه فاطمه نیست.
فاطمه فاطمه است...
#علی_شریعتی
🍭@Shakheh_nabaat