✅️ مخالفت و بهانه جویی در دلالت حدیث غدیر بر امامت
✍ جناب علامهی شعرانی در ترجمه و شرح بر تجرید جناب خواجه میفرمایند:
🔹️ "حدیث غدیر، دلیل نصب امیرالمؤمنین علیه السّلام است به خلافت، و بر دیگر احادیث و روایات بر حسَب عادات و رسوم مردم از جهات بسیار رجحان دارد؛
🔹 زیرا که احادیث دیگر، در حضور نمایندگان همهی طوائف مسلمین نبود و این حدیث در جایی صادر گشت که از هر طائفه، گروهی به حجّ آمده بودند و حضرت پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آن را به گوش همه رسانید. و آن، دلالت روشن دارد بر عنایت خدا و رسول (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به امری بسیار مهم و عظیم؛
🔹️ و دیگر آن که، آن خطبه را هنگام جدا شدن قوافل از پیغمبر و حجّاج مدینه فرمود و سخنِ آخرین، بهتر در یاد شنونده میماند و اگر در مکّه و مِنا به این امر تأکید میفرمود، مطلب ولایت با دیگر مطالب آمیخته میگشت و در ذهنها مخلوط میشد.
🔹 دیگر آن که، مردم عادت دارند از هر کس، آخرین وصیّت او را فراگیرند. و آن که در طول عمر خود برای بعضی از دوستان گفته باشد اما هنگام مرگ چیزی نگفت، چندان در نظر آنان مؤکّد نیست و گاه در آن شک میکنند.
🔹️ ( مثلاً) مردم گویند: رأیَش برگشته یا آرزویی بوده است و قصد جدّی نداشت.
(اگر هنگام مرگ آن قبلیها را قبول داشت باز هم آنها را تکرار میکرد.)
اما هنگام مرگ سفارش کند مسجدی بسازید بیشبهه باید ساخت.
🔹 و دیگر آن که، مُرادِ پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در حدیث غدیر، روشن و صریح است. چون فرمود: آیا من به شما اُولی نیستم از خودتان؟ یعنی آن که میخواهم بگویم، شما باید بپذیرید، هر چند رغبت شما چیز دیگر باشد.
🔹️ آنها گفتند تو اُولی هستی. فرمود: "مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ"؛
🔹 یعنی هر کس، من اُولی به او هستم، علی هم به او اُولی است. و مولای بنده کسی است که به تصرّف و تدبیر امور او اُولی است.
🔹️ شارح (علامه حلی) فرمود: مسلمانان، همه، این حدیث را به تَواتُر نقل کردند، لکن در دلالت آن بر امامت اختلاف نمودند. اما حق آن است که اوّل، مخالفت کردند، آنگاه بهانه برای مخالفت جستند و اگر قصد طاعت داشتند، بهانه نمیجستند و لفظ صریح بود.
🔹 و ابن ابی الحدید در شرح خطبه که پیش از خطبهی شقشقیه است، اشعار بسیار از صحابه و شعرای آن عهد آورده است، صریح در این است که علی (علیه السّلام) را وصیّ نامیدند، چون وصیّ بودن او مشهور بود، یکی از القاب خاص وی گشت.
📗#حدیث_غدیر/ص ۹
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
علامه حسن زاده-علی شجره طوبی_۲۰۲۳_۰۷_۰۵_۰۰_۱۷_۲۳_۵۰۵.mp3
1.68M
#فایلصوتیکوتاه
#علامهحسنزادهآملی
#علیشجرهطوبی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #علامه_حسن_زاده_آملی
«اگر #علی نبود ....»
#یاعلی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀غدیر، ریزش باران الطاف رحمانی بر گلزار جانهای تشنه است
غدیر، برکت همه احساسهای معنوی و دریای جاری خیرات نبوی است
🌹عید غدیر خم پیشاپیش برهمه ی شما مبارک
التماس دعا
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
ZIYARAT غدیریه_۲۰۲۳_۰۷_۰۶_۰۶_۳۰_۳۷_۹۸۱.mp3
1.17M
زیارت حضرت امیرالمؤمنین عليه السلام
در روز عيد غدير
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 عید غدیر خم، بر همه ی ولایتمداران مبارک باد 🍃
بند نعلین علی دُر و گوهر
بر دل شیعه خود کرده نظر
مشعل نور رخش شمس و قمر
#غدیر
#یا_علی
#شاخه_طوبي
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
علامه حسن زاده-عظمت غدیر.mp3
6.28M
🍃سلام و تحيت و تبريك عید الله الاكبر غدیر روز اكمال دين و اتمام نعمت با نور مبارک 🍃
#عظمت_غدیر
#علامه_حسن_زاده_آملی
تقدیم به شما بزرگواران
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ
عید امامت و ولایت عید سعید غدیر خم برتمامی شیعیان مبارکباد
إلهی، تا کعبۀ وصلت فرسنگها و در راه خرسنگها، و این لَنگ به مراتب کمتر از خرچنگ است. خرچنگ را گفتند «به کجا می روی؟» گفت: «به چین و ماچین» گفتند: «با این راه و روش تو؟»
فراز ۵۶
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
☀️🕋☀️
خطاب الهی در رسید که
*اسجدوا لآدم*
پس تمام فرشتگان بر آدم صفی سجده بردند
عجب هیبتی و عجب محفلی
اما در آن میان ابلیس برنفس خویش سجده کرد واز کرنش در برابر آدم سر باز زد
وفریار برآورد
که من بهتر از آدمم
و همینگونه در غدیرخم بنی آدم مامور بر کرنش در مقابل علیِّ ولی شدند
اما بجز مومنانی قلیل کسی نبی کریم را اجابت نکرد بلکه *وترکوک قائما* ایستاده برفراز جهاز شتران رهایش کردند و کمر طاعت خم نکردند
آیا این بود شکر زحمات پیغمبراکرم
که جانشینش را خانه نشین کنند؟
*وقلیل من عبادی الشکور*
خدایا مارا با قلیل بدار
👑☀️👑
م م م
ارسالی اعضای محترم کانال شاخه طوبی 🌹
4_5958655472612409559.mp3
12.52M
🔵 چون باید از خودمان راهی به سوی ماورای طبیعت پیدا کنیم از دو مسیر حرکت و علم به وجودی رسیدیم که هر دو از ماورای طبیعت اند: یکی حقیقت خودمان و یکی حقیقتی که نفس را از نقص به سوی کمال می برد.
🔵 مشاء می گوید: موجود بر دو قسم است: مادی و غیر مادی.
مادی آن است که به وسیله یکی از حواس پنج گانه ادراک شود و چون نفس و مخرج آن با هیچ یک از این پنج قوه ادراک نمی شوند لذا موجود طبیعی و مادی نیستند.
🔵 مشاء می گوید: جسم مرکب از هیولای مادی و صورت است. هیولا قابلیت و پذیرش محضه است و هر صورتی به او اعطا کنند می پذیرد.
🔵 انسان از آن جنبه که استعداد و قابلیت کمال علمی و عملی را داراست می شود هیولانی.
وقتی حرکت و سیر علمی کرد که با هوش و اندیشه می تواند صور علمی را بگیرد می شود صورت حقیقی انسان.
🔵 در یک معنای لطیف ماده می شود نفس هیولانی و صورت می شود کمالاتی که نفس گرفته و با آن به فعلیت رسیده.
🔵 ماده بی صورت ممکن نیست و صورت هم بی ماده تحقق پیدا نمی کند.
🔵 ماده اولی هیچ وقت تقاضای صورت خاصی نمی کند ولی همیشه با صورت هست و هرصورتی را می پذیرد.
🔵 ماده اولی با صورت نوعیه ای که با هم دارند ماده می شوند برای صورت دیگری که به آن ماده ثانی گفته می شود.
🔵 ماده عناصر اربعه یکی است، همه قابلیت است، تفاوت در صورت نوعیه آن است.
شیئیت شیء به صورت اوست نه ماده او.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدوشصت۱۶۰
#درس۳۷
#از_کتاب_معرفت_نفس#علامه_حسن_زاده_آملی #استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢مارا در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
#پست_شماره_۴۰ : ✨✨🌷
🔸خشیت الهی:
✍️ از جوامع روائیه مستفاد میشود که حالات رعشه و نحو آن برای امیرالمومنین علی (ع) از خشیت الهی ، بیش از رسول الله پیش می آمد . و باید همین طور باشد زیرا رسول الله اکمل از آن جناب است .
چنانکه امیر (ع) خودش فرمود: انما انا عبد من عبید محمد
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۳۴۴
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی بدا به حالم اگر مرگم به حِتفِ اِنف باشد و بس! "یا حیّ و یا محیی"، جز تو که حیات دهد؟
فراز ۳۹۰
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
همت عالى داشته باش!
به حدى که کس را عبادت نکنى جز خداى تعالى. در دورى ات از دنيا و متاع و طيبات آن، تاجر مباش! و در عبادتت اجير مباش! چنانکه اميرالمومنان (ع) فرمايد
تو را از ترس آتش و طمع بهشت عبادت نکنم؛ بلکه تو را اهل عبادت يافته ام، پس عبادتت کنم.
تو بندگى چو گدايان به شرط مزد مکن
که خواجه خود صفت بنده پرورى داند
منبع: #لقاء_الله
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢