eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.9هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰شهید سید حسن نصرالله : 🔸«ما این راه را تمام می کنیم، اگر همه کشته شویم، اگر همه شهید شویم، اگر خانه هایمان بر سرمان خراب شود، هرگز گزینه مقاومت را رها نمی کنیم.» ▪️کانال شاخه طوبی▪️ 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
4_5846213696954564910.mp3
12.75M
🔹 یکی از لطایفی که حضرت موسی (ع) دنبال جناب خضر نبی (ع) بودند این است که مسائل شریعت، به تنهایی کافی نیست و انسان سازی نمی کند. 🔹 فقه مقدمه تهذیب اخلاق و اخلاق مقدمه حکمت است، تا نشئه طبیعت باقی است و ما در این نشئه هستیم، این پل فقه را باید داشته باشیم و نمی شود آن را خراب کرد. 🔹 فقه، لازم و واجب است و هیچ حکیم و عارفی آن را نفی نمی کند. 🔹 یکی از معانی و مراتب و بطون قیام حضرت بقیةالله (عج) باز شدن روایات اصول کافی است. باید بیش تر و بالاتر بفهمیم، حرف نپخته زدن، ژاژخاییدن هست. 🔹 امتحان های الهی برای پخته شدن هست، این کتل ها و سنگ انداختن ها باید باشد، در اتوبان ها هم دست اندازها هستند، خمیر هم برای ور آمدن احتیاج به خمیرمایه دارد وگرنه نان را نمی شود خورد. « تلکَ الامثالُ نضربها للناس» پخته شدن، خیلی مهم است. 🔹«المومنُ کالجبل الراسخ، لاتُحرکه العواصف»، مومن باید مثل کوه استوار باشد که باران ها، سیل ها و بادها آمدند و رفتند کوه سر جایش باقی و استوار و محکم است. 🔹 آقا عبارتی دارند: ظاهر از باطن بی خبر می شود اما باطن از ظاهر نه. به حقیقت، آقا باطن ماست، ما از آقا بی خبر می شویم ولی آقا هیچ گاه از ما بی خبر نمی شوند، در حضوریم، همه جا خود را بپایید، باطن همیشه حضور است «هو معکم اینما کنتم» باید انسان عقلانی بشویم، پر و بال آقا، پر و بال حضرت بقیة الله هست. 📗 🔉 ۴۸ 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
خليفة الله جامع جميع اسماء‌الله است در این آیه‌ی مبارکه " إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفة" بلحاظ تعدد اسماء الهيه و اتصاف خلیفه به صفات مستخلف عنه، وجوب استمرار وجود انسان کامل در زمین تمام است که پیوسته در افراد نوع انسان، فرد اکمل از جمیع افراد کائنات در جمیع اسماء و صفات جمالی و جلالی موجود است تا نماینده حضرت اله باشد. مثلاً حق تعالى واحد احد است که دلالت بر یگانگی ذات او در کمال می‌نمایند، در افراد نوع انسانی که اکمل و اتم و اشرف انواع است نیز او را مظهری باید که در تمام کمال یگانه باشد، و حقّ جلّ جلاله عالم و علیم است که دلالت بر احاطه‌ی او به جميع ماسوی دارند، او را مظهری در افراد انسانی باید که علمش اتم از علم همه ماسوی باشد. و هکذا در صفات، قادر، قدير، سامع، سمیع، بصیر، خبیر و دیگر اسماء بی نهایت او "وَ عَلَّمَ آدَمَ الأسْماءَ كُلها" حتى در اسماء مستأثره الهی به یک معنی. 📗،ج ۱، ص ۱۲۶ و ۱۲۷، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
صورت انسانی بزرگترین حجتهای الهی بر خلق اوست زیرا که صورت انسان هیکل توحید است و او را وحدت حقه حقیقیه ظلیّه است که ظل وحدت حقّه حقيقيه الهیه است و متعلم به حقائق جميع اسماء الله است. 📗، کلمه ۱۳۸، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
بسمله نوزده حرف است و کمتر کلمه‌ای در قرآن خالی از یکی از آن حروف است و چه بسا موجب خلاصی از آفات قوای نوزده‌گانه ی در بدن است یعنی حواس ده‌گانه ی ظاهری و باطنی و قوای شهوت و غضب و هفت‌گانه ی طبیعیه که منبع آفات هستند و به خاطر همین خداوند سبحان نگهبانان دوزخ را نوزده قرار داد به ازای آن قوا پس فرمود: نوزده تن بر آن گماشته اند (مدثر /۳۱). ، جلد اول، ص ۲۸ و ۲۹، ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی، داود صمدی آملی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، شکرت که مَجاز را قنطرۀ حقیقت گردانیدی تا از لیلةالقدر زمانی زمینی به لیلةالقدر آسمانی رسیدم. فراز ۴۵۳ @shakhehtoba
1)_۲۰۲۴_۰۹_۲۸_۱۹_۲۹_۴۸_۲۵۶_۲۰۲۴_۰۹_۲۸_۱۹_۳۳_۳۹_۰۸۰.mp3
1.15M
🎤 سلسله حضرت علامه حسن زاده آملی (ره) کاری از لطفا در نشر حداکثری این مطالب ناب معرفتی و عرشی همراهی بفرمایید🙏 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
کانال شاخه طوبی
🎤 #علامه_حسن_زاده_آملی سلسله #مباحث_اخلاقی حضرت علامه حسن زاده آملی (ره) #فایل_صوتی_شماره۴۶ #معر
زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه ) اوایل سوره یس حرفی نکته خوبی است. می‌فرماید غل در گردنشان است آن غل را با خصوصیاتی خداوند متعال می‌فرماید:  إِنَّا جَعَلْنَا فِي أَعْنَاقِهِمْ أَغْلَالًا فَهِيَ إِلَى الْأَذْقَانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ وَجَعَلْنَا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لَا يُبْصِرُونَ لطیفه‌ای دارد، نکته‌ای دارد. در حجاب افتاده‌ها، زنگ‌گرفته‌ها را از این آیه حرفی می زند نکته‌ای دارد. می‌فرماید طریق رسیدن به لقاءالله راهش دو چیز است: یکی سیر در انفس، کتاب وجود خودش را انسان بخواند. یکی سیر در آفاق: کتاب وجود عالم را بخواند. این دو طریق است، گرچه طریق الی الله به عدد انفاس خلایق و اشخاص است، اما این دو راه و دو شاهراه است. یکی کتاب نفس را خواندن، شخص را خواندن و دیگر کتاب عالم را مشاهده کردن. نه این که این دو راه است، حال ببینید:  إِنَّا جَعَلْنَا فِي أَعْنَاقِهِمْ أَغْلَالًا در گردن محجوبین، بیچاره مردم محجوب! زنگ‌گرفته‌ها، هرزه‌ها و ولگردها، در گردنشان غل است. می‌دانید چه نحوه غل؟ فَهِيَ إِلَى الْأَذْقَانِ یک غل باریک و نازک نیست، زنجیری باریک و نازک نیست. خیلی کلفت زنجیری است. غل کلفتی است إِلَى الْأَذْقَانِ آمده زیر گلویشان را گرفته تا چانه را پر کرده است فَهُمْ مُقْمَحُونَ به نحوی زیر چانه‌شان را گرفته که بس ضخیم و کلفت است که مُقْمَحُونَ اند یعنی سر به سوی بالا دارند و نمی‌توانند خود را نگاه کنند.آنقدر غل هست که نمی‌توانند سر به پایین کنند، سر به بالاست، یعنی نمی‌توانند به خودشان نگاه کنند. این غل تا چانه‌اش را گرفته و او نمی‌تواند خود را نگاه کند. این لطیفه و نکته‌ای است. پس این شخص از اینکه خودش را بخواند و برسد و راه بیفتد محروم است. خوب،کتاب آفاق را بخواند چطور؟ عالم را بخواند چطور؟ آن هم محروم!! چرا؟ وَجَعَلْنَا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا جلوی آنها یک سد و یک دیوار محکم است، سد کشیده بلند. وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا، پشت سر هم سدّ. فَأَغْشَيْنَاهُمْ پرده هم روی آنهاست و آنها را فرا گرفته و این سدّها هم هست. فَهُمْ لَا يُبْصِرُونَ نمی‌بینند. آن غل تا به چانه‌شان آمد و خودشان را نمی‌بینند. جلو دیوار، پشت سر دیوار، حجاب‌ها، پرده‌ها. نه کتاب وجود خود را می‌بیند و نه کتاب وجود عالم را. نه این کتاب را می‌خوانند نه آن کتاب را. اینها از آیاتنا غافلون، بی‌خبرند از همه. بی‌خبر! و  لا تکونوا کالذین نسوا الله فانسیهم انفسهم  بیدار باشید! هوشیار باشید! به فکر خودتان باشید! انشالله عاقبت بخیر باشید! در حرف‌هایتان تامل کنید! در کسب و کارتان تامل کنید! در داد و ستد تامل کنید! با زیردستان مهربان باشید، به بزرگترانتان احترام بگذارید، با زن و فرزند خودتان مهربان باشید. در پی خیر و سعادت آنها باشید، بچه‌ها را خیلی میدان ندهید. مواظب شب آنها باشید. مواظب روزشان باشید.سعادتشان را بخواهید، سعادت خودتان را بخواهید. نیفتید به آتش گناه. نیفتید به چاله های وزر و وبال هوی و هوس. حسرت می‌ماند! این لذات آنی از بین می‌رود حسرت می‌ماند. دلتان برای خودتان بسوزد. عبدالله باش! برای تمام امور به ما برنامه داده‌اند، برنامه داریم آن برنامه دین است. آن دین می‌شود تو، تو می‌شوی دین. این دین فعل توست. این دین باید در نهاد تو بجوشد. این دین باید در تو پیاده شود. این دین تویی که به رشد می‌رسی و به کمال می‌رسی. خدا رحمتت کند! 🎤 سلسله حضرت علامه حسن زاده آملی (ره) لطفا در نشر حداکثری این مطالب ناب معرفتی و عرشی همراهی بفرمایید🙏 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
إلهی، به حرمت راز و نیاز اهل راز و نیازت این نااهل را سوز و گداز ده! فراز ۴۵۴ @shakhehtoba
4_5846213696954564911.mp3
15.4M
◾️ نفوس فلکی و سماوی هم به سرحد تعقل می رسند . ◾️ اجنه هم به سرحد تعقل می رسند منتهی تعقل آن ها به شدت تعقل قوه عاقله انسان نیست. ◾️ طبق نصّ صریح قرآن، قرآن کتاب مشترک بین انسان و اجنه هست، منتهی اجنه به مقدار ظرفیت خودشان، از قرآن لقمه بر می دارند، در تمام امور ، آن ها تابع ما می شوند، با این که از جنبه توهمی و تخیلی و در ادراکات حسیه، قوت ظاهریه جسمانی آن ها زیاد است و می توانند در عالم سعه داشته باشند. ◾️ عصاره خاک را «نطفه» گویند. عصاره و خلاصه و زبده آتش را عرب تعبیر به «مارج» می کند. ◾️ فیلسوف کامل کسی است که تمام نظام هستی را به تعقل نشسته است. ◾️ عقل می گوید فقط آن چه که هست را می خواهم بفهمم. ◾️ عقل چون ذاتا و فعلا از ماده مجرد است بدون دخالت ماده، کار انجام می دهد. ◾️ حضرت علامه می فرمایند: نفس انسان وقتی به کمال جواهر مجرده و مفارقات نوریه رسید کار را بدون اسباب و وسایل انجام می دهد. ◾️ کرامت و معجزه آن است که همان فعلی که با اسباب و وسایل مادی، با طی زمان و مکان، در طی چندین روز و ماه و سال، انجام می شود کسی با توجه نفسانی، آن را آنی انجام دهد. ◾️ ساخت کامپیوتر و آپولو و این صنایع دال بر عظمت ما نیست بلکه دال بر نقص ماست، چون قوه نفسانی نداریم که با اتصال به ماورای طبیعت، کار انجام دهیم. 📗 🔉 ۴۸ 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
مراتب و شئون نفس نفس را مراتب و شئون است و نفس اصل محفوظ در همه این مراتب و شئون است که در موطن لمس لامسه است و در موطن وهم واهمه و در موطن عقل عاقله و هكذا در هر موطن . قال الله تعالى : ما لكم لا ترجون الله وقارا و قد خلقكم اطوارا. هر يك از اعضاء و جوارح و قوای ظاهره و باطنه را فعلیتی خاص است یعنی دارای صورتی خاص و حقیقتی خاص است چشم را صورتی است و گوش را صورتی است خیال را صورتی و وهم را صورتی است و هكذا جز آنها را و حافظ همه آنها آن اصل محفوظ به نام نفس است . و اگر نفس قطع علاقه از آنها کند صورت آنها زایل میگردد و همه مضمحل و متلاشی می گردند. پس نفس است که صورت آنها و جهت وحدت آنهاست هر چند که هر یک را صورتی خاص است حاصل این که حافظ همه این کثرات و صورت هر يك آنها يك اصل محفوظ است که کثیرى واحد و واحدى کثیر است که در مقام كثرت فعل هر يك آنها را اسناد به خود آن می دهد که چشم می بیند و دست میگیرد و گوش می شنود و پا می رود و هكذا, و در مقام وحدت همه این افعال به يك حقيقت منسوب است که می گوید: من دیدم و من گرفتم و من شنیدم و رفتم. 📗، کلمه ۱۳۸، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
🌱عارف، حسرت از دست رفتن چیزی جز یادِخدا را نمی خورد؛ زیرا جز خدا را نمی بیند؛ وبرای امور دیگر که فانی اند، تأسّف نمی خورد🌱. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: ✨✨🌷🌷 ✍️ طهارت ظاهر و باطن : 🌱ظاهرت باید طاهر باشد تا توانی ظاهرِ قرآن را مس کنی و باطنت باید پاک باشد تا توانی باطنش را دریابی ... روایت از امام جعفر صادق : و سقیهم ربهم شرابا طهورا قوله سبحانه شرابا طهورا ، ای یطهرهم عن کل شیء سوی الله... (یعنی آن شراب طهور آنها را از هر چیز غیر خدا تطهیر میکند ) ، مکرر در تصنیفاتم گفته ام که من در امت خاتم از عرب و عجم کلامی بدین پایه که از صادق آل محمد در غایت قصوای طهارت انسانی روایت شده، از هیچ عارفی نه دیده ام و نه شنیده ام. 📗 ۸۶۹ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
کانال شاخه طوبی
◾️ نفوس فلکی و سماوی هم به سرحد تعقل می رسند . ◾️ اجنه هم به سرحد تعقل می رسند منتهی تعقل آن ها به
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ◾️وجود صمدی حق، دریایی است که لجه اش ثابت است و ساحلش متحرک، کسی که به سرحد عقل رسیده، از ساحل در رفته و به لجه رسیده، عالم ماده عقل شده، خودش هم عقل شده و نفوس دیگران هم، همه عقل شده اند. ◾️ موجودی که عقل است موجودی است مجرد از غیر خودش، یعنی مجرد از ماده و احکام آن. پس تنها کسی که غیر او بود ماده و احکام آن بود. 🔉 ۴۸ 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a