eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.9هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
به هر حال منابع تاریخی در اینکه یک دختری از آقاجان، سه ساله یا چهارساله در خرابه ی شام به شهادت رسیده و آن سری که دشمن آوردند و به دامنش گذاشتند، این تقریباً تاریخش نقل شده ؛ نفس المهموم نقل کرده؛ دیگران نقل کرده اند. حالا این که اسم این عزیز جان چه بوده؟ حالا شاید راجع به اسم یک مقداری بحث باشد، اسم مهم نیست حالا شاید مثلاً یکی بگوید مثلاً اسمش رقیه بوده، مثلاً؛ ولی اینها مهم نیست؛ اصلش شهادت این دختر سه یا چهار ساله ی آقاست که دختر آقاجان است و لذا سر مبارک آقا را که بغل این دختر گذاشتند؛ البته بعضی نقل می کنند که حضرت زینب و اینها گذاشتند ولی ظاهراً آنها از طرف یزید لعین آوردند گذاشتند. حالا چون برای اینکه صدر روایت دارد که اهل بیت برای فرزندانشان شهادت پدرانشان را کتمان می کردند. در نفس المهموم دارد؛ دمع السجوم دارد؛ جاهای دیگر دارد که بچه اند دیگر، خب یکوقتی خدای ناکرده متوجه شهادت و اینها می شوند؛ حالیشان می شود به گریه در می آیند چجوری ساکتشان کنید؟ فلذا می گفتند پدران شما، برادران شما پیش خدا رفته اند. ما هم ایام جنگ یاد گرفتیم مثلاً بابا رفته پیش خدا. حالا آن طفل که حالیش نمی شد که چه بود. فلذا این دختر جان در خرابه، خوابیده بود بابا را در خواب دید. خب این بچه که حالی اش نیست که بابا را خواب دیده که. از خواب بیدار شد یکدفعه این وضع برایش ایجاد شد که من الآن پیش بابا بودم؛ بابا الآن اینجا بود کو؟ بزرگترها متوجه شدند بچه طفلی خوابیده است، خواب دیده حالی اش نیست که در خواب بابا را دیده فلذا اینها گریه شان بلند شد؛ صدا رسید به یزید لعین گفت چه خبر است؟ گفتند اینجا دختری اینجوری بهانه گرفته و بابا بابا می کند، آن لعین از روی خباثتش این را فرستاده وگرنه کدام عقل آقا؟ الآن شما یک سر بریده بگذاری در دامان هر کسی دق می کند. که بیاورد بگذارد در بغل یک بچه ی کوچک. آن خباثتش آن کار را کرد. فلذا من در تاریخ این روایت دقت کردم، ندارد؛ چون بعضیها می گویند سر را آوردند به حضرت زینب، حضرت زینب داده؛ خب صدر روایت دارد که حضرت زینب و خانمها مواظبت می کردند بچه ها متوجه کشته شدن نشوند که اگر بشوند بچه ها، بهانه می گیرند. آنوقت چطور سر بریده را آدم بگذارد در دامان یک بچه؟ خودشان آوردند گذاشتند بغل بچه جان، و جان ِ دختر جان قالب تهی کرد. این دختر جان این تقریباً تاریخش معتبر است اما تاریخ این را ندارد که اسم این عزیز جان چیست؟ این هم اشکال ندارد. این نظام هستی است؛ می شود آقاجان. همه چیز موجود است. چه بسا یک کسی خواب دیده اسمش را می گویند رقیه. یک کسی استخراج کرده، اسمش را می گویند: . س ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
إلهی، نه خاموش می توان بود و نه گویا؛ در خاموشی چه کنیم،‌ در گفتن چه گوییم؟ فراز۱۱۷ @shakhehtoba
نساء جزء پنجم
✏️ آن كه نفس را بسيط شناخت، می‌داند كه: «تعريف البسائط لا يكون الاّ بلوازمها» لذا معرفت فكری به بسائط را نشايد، امّا معرفت شهودی كه فوق معرفت فكری است ميسر است. چنانكه در حكمت متعاليه محقّق است كه: «حقيقةالوجود هي عين الهوية الشّخصية لا يمكن تصورها و لا يمكن العلـم بهـا الاّ بنحـو الشّهود الحضوري». 🌿 @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقل خاطره ای از عارف واصل حضرت آیت الله کشمیری رحمه‌الله علیه توسط مرحوم علامه حسن‌زاده آملی رضوان الله تعالی ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
✴️ ؛➖➖➖➖➖➖➖ ✍️ بدان که کلام به حروف منتهی است؛ و حروف به الف؛ و الف به نقطه؛ و نقطه عبارت است از سرّ هویت غیبیه ی مطلقه در عالم؛ و نزول وجود مطلق یعنی ظهور هویتی که مبدأ وجود است و عبارتی و اشارتی آن را نبود؛ یا هو یا من لا هو إلا هو. این نقطه اگر بر عرش نازل شود، عرش آب می شود و مضمحل می گردد. این نقطه است که به لحاظ امتداد و تعلّقش به کثرات، چندین هزار عالم از آن ظاهر و چندین هزار مرتبه از آن ناشی شده است و در هر مرتبه نامی یافته است. و این همان هویت مطلقه است که همه به او قائمند و در همه جا های و هوی اوست که خود قابض و باسط است و همه به نفَس رحمانی او متنفّس اند: ای به ره جستجو نعره زنان دوست دوست گر به حرم ور به دیر، کیست جز اوست اوست پرده ندارد جمال غیر صفات جلال نیست بر این رخ نقاب، نیست بر این مغز، پوست با همه پنهانی اش هست در اعیان عیان با همه بی رنگی اش در همه زو رنگ و بوست دم چو فرو رفت هاست؛ هوست چو بیرون رود یعنی ازو در همه هر نفسی های و هوست ؛▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
■□از حق متعال جز خیر و نیکی نیاید و شرور از ماست. ((ما اصابک من حسنه فمن الله و مااصابک من سیئه فمن نفسک.)) معنی آیه نه این است که انسان در معاصی به حول و قوت و قدرت خود انجام میدهد که خداوند را از سلطان و اقتدارش بیرون ببرد و دیگری را در ملک او فاعل مستقل بداند، که (( قل کل من عندالله)). ■□ در بیان این نکته ی باریک به تمثیلی اکتفا می کنیم : خورشید به دیوار می تابد، دیوار روشن می شود و می گوید من روشنم،چون خورشید به او تابید سایه دار شد و می گوید سایه دارم. ■□نور دیوار اگر چه به دیوار انتساب دارد که می گوییم دیوار روشن است، در حقیقت نور و روشنایی از آن خورشید است. ■□این حسنه است که ((ما اصابک من حسنه فمن الله)) که اولا و بالذات نور از آنِ خورشید است و ثانیا و بالعرض به دیوار انتساب دارد. ولی سایه ی دیوار بالعکس، که سایه ندارد و بالذات نداد و سایه از آنِ دیوار است. ■□هرچند اگر خورشید بر دیوار نمی تابید ، دیوار سایه نمی داد. خورشید اولا و بالذات به دیوار سایه نداده است بلکه نور به دیوار داده است و سایه از دیوار پدید آمده است. آن سایه است (( و ما اصابک من سیئه فمن نفسک)). پیدایش شرور را در خلق این چنین بدان که از . (( قل اعوذ برب الفلق * من شر ما خلق )) . منبع : ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
☘🍁☘🍁☘🍁 🍂🍃🍂🍃 🌿🌱 🌸 🔸ادب باید در تمام شئون گوناگون زندگی انسان حکمفرما شود. معاشرتها، رفت و آمدها، نشستن ها و.... 🔸یک دوره قرآن را با ادب الهی و آدابی که در قرآن هست ملاحظه بفرمایید که خیلی برای انسان کار می رسد. 🔸در روایات آمده که در شبانه روز در سه مورد مزاحم پدر و مادر نشوند. یکی بعد از نماز ظهر و عصر، یکی بعد از نماز مغرب و دیگر بعد از نماز صبح 🔸حرف دین عین علم و حقیقت و متن واقع است. هر جا را که عقل تشخیص حقیقت بدهد پای دین به میان است. آنجا یک فضای دیگری است. 🔸نظام هستی از بی ادبی خوشش نمی آید و تمام عالم همه چشم و گوش هستند. همه اعضا و جوارح هستند. 🔸در ادب مع الله حضور قلب باید که در خطاب و مناجات توجه به حق باید وگرنه دعا با انصراف قلب به غیر و عدم توجه به حق سبحانه محض سوء ادب است. 🔸در بسیاری از اعمال ما چون حضور قلب نیست، دچار مشکل است. حضور قلب پیدا کردن به خصوص در نماز خیلی زحمت دارد. 🔸یکی از چیزهایی که خیلی در حضور قلب در نماز آدم را داغ می کند و خیلی شیرین پیاده می شود، نمازهای جهریه را به نغمه و تن صدایی که به طور طبیعی از خود شخص برمی خیزد، از درون و از کانال وجودی خودش نه دیگران درآید، لحنی که مطابق خود و از ذات خودش است، طوری که حزین باشد و اشک چشم را درآورد، نمازی که در خلوت و تاریکی باشد، چنین نمازی آدم را له می کند. کم کم خو می آورد، تذلل درونی شخص ظهور می کند و فقر ذاتی او تجلی می یابد. ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
إلهی، عبادت ما قُرب نیاورده بُعد آورده است،که (وَیلٌ للمُصَلّین* الّذینَ هُم عَن صلاتِهم ساهُون!) فراز۱۱۹ @shakhehtoba
نساء جزء پنجم
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🍃چرا حضرت علامه پیشنهاد فرانسوی ها را نپذیرفت ؟ 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖼🔹غربت مونس همیشگی اهل معرفت ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
با سلام و عرض ادب خدمت همه ی عزیزان و همراهان کانال شاخه طوبی عزیزانی که در امر ترجمه و ادبیات زبان انگلیسی مهارت دارند لطفا به مدیریت کانال پیام دهند @Shakhehtoba94 اولین کانال نشر دروس و شرح آثار حضرت حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاخه طوبی اولین کانال نشر آثار ارزشمند حضرت علامه حسن زاده آملی و استاد صمدی آملی  ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘🍁☘🍁☘🍁 🍂🍃🍂🍃 🌿🌱 🌸 در نظام هستی هر چه علم الهی شخص قوی تر میشود دست تصرف او کمتر است برعکس علوم گوناگون طبیعت مثل پزشکی که هر چه طبیب بیشتر میداند دست تصرف او بیشتر است به فرمایش صحیح علامه حسن زاده در الهی نامه 🔸الهی من یافتم که خداست دارد خدای میکند صفات حق تعالی ذاتیست صفات عبد ذاتی نیست برای همین ائمه ع می دانند که اگر خدا میخواست خودش مشکلات را حل میکرد چون بر همه چیز اگاه است ادب مع الله اقتضا می کند که بدون اذن و دستور حق در احکام شرعیه تصرف نکند که تغییر بدعت است و حرام. در چرخ نظام هستی هم اگر کسی بدون اذن حق بخواهد تصرف نماید، بدعت تکوینی است و حرمت تکوینی دارد و ادب در پیشگاه خدا اقتضا می کند که انسان نه در تدوین و نه در تکوین بدعت به وجود نیاورد و لذا فرمودند: بدون اذن و امر به تصرف در برنامه ای از برنامه های چرخ نظام تکوینی و حکمی از احکام کتاب تشریعی دست تصرف به چیزی دراز نکند. یک کسی به محض این که یک کلیدی به او دادند کار انجام بدهد و بگوید من این مریض را شفا دادم به همین اندازه از توحید و معرفت و حق دور شده است و لذا اگر تخییر کرده شود میان تصرف و ترک تصرف، اختیار ترک تصرف کند و می گوید ما همین را اختیار می کنیم که هیچ کار را انجام نمی دهیم ولی حاجت شما را به پیشگاه حق به عنوان یک واسطه عرضه می کنم این مانعی ندارد. ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a