eitaa logo
گنجینه شاخه طوبی
2.1هزار دنبال‌کننده
177 عکس
97 ویدیو
37 فایل
گنجینه شاخه طوبی کانال دوم شاخه طوبی مرجع معرفی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec کانال درسی @shakhehtoba
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت اول ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🎙 سخنرانی شب 28 ماه مبارک رمضان، نوزده فروردین ۱۴۰۳ ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ سیری در معارف قرآنی و روایی، آقای صمدی آملی شب ۲۸ ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳/۱/۱۹ اولین سوال را باید انسان از خودش شروع کند: من کیستم؟ بابا! ما اصلا نخواستیم تو خداشناسی کنی، پیغمبرشناسی کنی، امام شناسی کنی، قیامت شناسی کنی، محض رضای خدا همه را بگذار روی زمین، نمی‌خواهیم از تو. فقط خودت را شناسایی کن، از خودت بپرس من کیستم؟ این منِ خودت را باز کن! این اَنَا را باز کن. بعد ببین تمام جوانب این "من" برای تو روشن می‌شود. یک وقتی آقاجان فرمود، خودشان هم همین‌طور عمل کردند. یعنی وقتی وارد مدرسه که اول مکتب خانه و ملاخانه می‌گفتند، در اینجا می‌گفتیم ملاخانه، مکتب‌خانه. سیره‌ی آقا این بود: هر کتابی (مکتب‌خانه فرق نمی‌کند، دبستان، چون دبیرستان نرفتند. شش ابتدایی رفتند بعد شدند طلبه) هر کتابی برای خواندن دستت می‌آید، این کتاب ابتدایی دارد، این ابتدا را که شروع می‌کنی می‌زنی صفحه‌ی اول، این صفحه‌ی اول را تا خوب یاد نگرفتی صفحه‌ی دوم نرو. این صفحه‌ی اول را باز کردی این را تا خوب تمام مطالبش به دستت نیامده ورق نزن، صفحه‌ی دوم نرو، چون صفحه‌ی دوم رفتی صفحه‌ی دوم مترتب بر صفحه اول است. وقتی در صفحه‌ی اول نقطه‌ی مجهول داری و می‌روی صفحه‌ی دوم، مجهول‌ات بیشتر می‌شود. چون فهم صفحه‌ی دوم به صفحه‌ی اول مترتب است و من در صفحه‌ی اول مجهولات دارم. وقتی در صفحه‌ی اول مجهولات دارم هیچ‌گاه نمی‌شود از مجهولات به معلومات رسید، باید از معلومات به معلومات برسی. لذا ما یا طلبه می‌شویم یا مدرسه می‌رویم یا هرچه می‌رویم، می‌بینی صفحه‌ی اول هنوز خوب نفهمیده، می‌گویند آقا معلم فردا درس داده رفت صفحه‌ی دوم. یا معلمی که می‌بینی شاگرد او صفحه‌ی اول را هنوز خوب نفهمیده چرا صفحه‌ی دوم می‌رود؟ بعد می‌گوید چون از بالا، از آموزش و پرورش، دستور دادند من باید این کتاب را تا (مثلا) اردیبهشت تمام‌اش کنم .خب بابا !! امسال تا اردیبهشت تمام نشود، بگذارید کتابی که (مثلا) کتاب سال اول است، امسال این بچه ها اگر به خوبی می‌خواهند درس بخوانند تا نصفش را خوب بخوانند. خب باشد! همان نصف را بخوانند. چه ضرورتی دارد که از اول تا آخر، نقطه‌های جهل داری؟ یعنی درس اول را شاگرد خوب حل نکرده رفته درس دوم ، یک چیزکی شاگرد از درس اول فهمیده، چیزکی از درس دوم فهمیده، سوم فهمید همین‌طور می‌رود. به این نمی‌شود بگوییم نتیجه تابع اخس مقدمتین است. حالا تو می‌توانی بگویی این محصل این کتاب را فهمید یا نفهمید؟ بله از هر درسی یه چیزایی فهمید، ولی یه چیزایی هم نفهمید. سوال: باید بگوییم این محصل این کتاب را خواند و فهمید؟ یا باید بگوییم این کتاب را خواند و نفهمید؟ نتیجه تابع فهم است یا عدم فهم ؟ نتیجه همیشه تابع اخس مقدمتین است (عنایت می‌فرمایید؟) این پس نخوانده. حالا کلاس اولش این است، کلاس دوم هم همین است، سوم هم همین، پنجم هم همین است، دیپلم هم می‌رود همین است، حوزه هم می‌رود همین است. حوزه هم می‌آید، جامع المقدمات دست می‌گیرد، هنوز صرف (مثلا) امثله برایش حل نشده، می‌رود شرح امثله. شرح امثله هنوز برایش حل نشده می‌رود، صرف میر، می‌رود عوامل، می‌رود صمدیه. بعد یک دفعه می‌بینی که آقا چشم باز کرده، حال شما کجا هستید؟ الان دارم معالم می‌خوانم، الان دارم لمعه می‌خوانم. الان دارم مکاسب می‌خوانم. قبلش چه کار کردی؟ یک روز درسش را رفت، یک روز نرفته، اول درس بوده، آخر درس نبوده، اول نیامده آخر زود رفته. (عنایت می فرمایید؟!) سوال: آیا این محصل درس خواند یا نخواند؟ چون در طی این سال‌های درسش ناخوانده‌ها فراوان دارد. غایب بوده، نبوده، این هفته مسافر بود، آن هفته مسافر بود. درست است آقا؟ ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🎙 سخنرانی شب 28 ماه مبارک رمضان، نوزده فروردین ۱۴۰۳ ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ کاری از گروه شاخه طوبی 👇👇 🌹کانال گنجینه شاخه طوبی مرجع نشر اثار و شرح دروس،🌹 @shakehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک لطفا 🙏💢
قسمت دوم ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🎙 سخنرانی شب 28 ماه مبارک رمضان، نوزده فروردین ۱۴۰۳ ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ بعد هم تازه در چیزهایی طوری‌ست. حوزه، آنجا که درس آزاد باشد، مگر اینکه مدرسه باشد، مدرسه یک شاگردی را ثبت نام می‌کند، بعد می‌گوید فلان روز بیا، کلاس هر ساعتی حاضر است، غیاب است (فلان و اینها). اما به‌طور عمومی حوزه این‌طور نیست، درس‌ها آزاد است (عنایت می‌فرماید؟) بعد می‌بینید طلبه یا چند روز درس را نمی‌آید یا... . به‌هرحال فرق نمی‌کند، چه طلبه باشد، چه دانشجو باشد، چه ابتدایی باشد، چه دوران نهایی باشد، آقا جان! یک کتابی را خوانده، یک رشته ای را خوانده از این رشته باید هزاران مطلب بداند، صدتا مطلب را می‌داند، صدها مطلب برایش حل نشده، آن‌وقت باید بگوییم این رشته را خواند یا نخواند. نتیجه‌ تابع اخس مقدمتین را نخوانده. نه، نخوانده است، اسمش هست حجت‌الاسلام اسمش هست آیت‌الله، علامه، فیلسوف، اسم آن یکی هست مهندس، آن یکی دکتر، آن یکی پروفسور، اما این مسیری که آمده در تحصیل تا اینجا، این‌قدر نایافته‌ها و مجهولات برای او هست، آن‌و‌قت، نتیجه تابع اخس مقدمتین هست. ایشان خوب این درس‌ها را نخوانده. ایشان به‌عنوان یک معلم، به‌عنوان یک محصل قوی به‌حساب نمی‌آید، محصل نیست. و لذا آقاجان وقتی وارد درس شدند (این طوری) فرمود؛ تا طلبه یک صفحه‌ای که اول کتاب هست، تا این را خوب حلش نکرد، صفحه‌ی دوم نرود. تا این کتاب، جامع المقدمات حل نشده دنبال سیوطی نرود، تا آن یکی را حل نکرده دنبال رتبه‌ی بالاتر نرود، این نتیجه نمی‌گیرد. بی‌سوادی می‌آورد، جهل می‌آورد. بعد آن جاهایی که علم با جهل آمیخته شود، علم خطرناک در می‌آید، علم اگر با جهل آمیخته باشد این علم خطرناک می‌شود، چرا؟ برای اینکه شخص خیال می‌کند عالم شده، خیال می‌کند که آیت‌الله شده، خیال می‌کند که مثلا معلم شده، خیال می‌کند که مثلا دکتر شده، مهندس شده، پرفسور شده، درحالی‌که نشده، خطرناک است. بعضی از این روستایی‌های قدیمیِ ریشه‌دار می‌گفت: هرچه گرفتاری داریم از "نصف بَخونه‌" است، نصفه مُلا، نصفه مهندس، نصفه محصل، یعنی جهل او با علم او با هم‌دیگر آمیخته شده، و لذا مشکل‌ساز می‌شود، گرفتاری پیش می‌آید. ‌و این‌همه گرفتاری‌ها می‌بینید از همین‌ها هست. عناوین را داریم، معنون حاصل نشده است، عناوین هرچه بخواهید داریم. کم داریم عناوین؟ الان در وادی لباس ما، از ثقةالاسلام، معمولا اول که یک کمی طلبه بیاید، تازه جان‌کی بگیرد می‌گویند، ان‌شاالله فاضل شده، یعنی اهل فضلیت شده، یک فضیلتی از عنوان طلبگی‌اش پیدا شد، بعد کم‌کم جوری می‌شود که ثقةالاسلام می‌شود، بعد از این بالاتر می‌آید، نه تنها ثقه و موثق و اهل وثوقِ اسلام هست، حجت‌الاسلام می‌شود، یعنی کسی می‌شود که در اسلام ایشان برای شما می‌تواند یک حجت باشد، می‌گوید "من این کار را کردم" (جانِ خدا) چرا کردی؟ چون فلانی گفته، ایشان برای من حجت بود. بعد یک وقتی (نه بالاتر می‌آید) آیت‌الله می‌شود، بالاتر می‌آید علامه می‌شود، اینها را قدیمی‌ها به این راحتی به افراد اطلاق نمی‌کردند. شما الان پشت کتاب‌های اصول کافی را ببینید، نوشته: ثقةالاسلام کلینی، که الان ما اگر این لفظ ثقةالاسلام را بدهیم به یک مرجع تقلیدمان، بگوییم، البته خودشان که نه (نعوذ بالله) لابد اطرافیان‌شان اوقات‌شان تلخ می‌شود؛ نه آقا! باید بگویی: "آیت‌الله‌العظمی" ، آقا ثقةالاسلام خیلی کلمه سنگین است، ولی الان دیگر ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🎙 سخنرانی شب 28 ماه مبارک رمضان، نوزده فروردین ۱۴۰۳ ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ کاری از گروه شاخه طوبی 👇👇 🌹کانال گنجینه شاخه طوبی مرجع نشر اثار و شرح دروس،🌹 @shakehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک لطفا 🙏💢
قسمت سوم ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🎙 سخنرانی شب 28 ماه مبارک رمضان، نوزده فروردین ۱۴۰۳ ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ قبلا اگر سیر و نیم‌سیر حساب می‌کردند، مو را از ماست می‌کشیدند تا یک طرف را بگویند ثقة‌الاسلام، الان دیگر خرواری است، اما معنون را ببین! آن زیرِ این عنوان چه وجود دارد؟ چیست؟ (عنایت می‌فرمایید؟) در مسائل دینی همین‌طور در مسائل علمی همین‌طور. حالا از این‌جا خروجی خوردیم، این نماز به این تضمینی، اگر کسی (می‌خواهد اهل‌الله بشود دیگر) می‌خواهد شبانه‌روز از این نماز مستقیماً با خدای متعال ارتباط برقرار کند، آقاجان اهل همت است، خودشان هم یک وقتی، یک جمعی خدمت‌شان بود، ایرا بود،منزل‌شان. (بعد، دیگر خیلی آفرین) یک نفر سؤال خوبی کرد به آقا عرض کرد؛ گفت آقا! اگر شما الان بروید با این فکرتان با این‌‌همه که‌ در طول عمرتان این‌همه تجربه کرده‌اید، امدید، اگر الان بروید مسجد جامع آمل به عنوان یک طلبه‌ی مبتدی، اما نه به اندازه‌ی آن روز، به اندازه‌ی امروز (که این‌همه تجربه دارید) از آنجا بخواهید به عنوان یک طلبه‌ی مبتدیِ مسجد جامع آمل کار را شروع کنید بیایید تا به این‌جایی که الان هستید، راه را چگونه می‌آیید؟ الان هریک از ما باشیم، می‌گوییم، (آنجا؟) نه آنجا کوتاهی کردیم، آنجا سال اول این‌طور شد... آقا فرمودند، شهد‌الله. اگر امروز هم من بروم در مسجد جامع آمل شروع کنم به طلبگی، تا برسم به اینی که امروز تجربه‌ام هست، همین‌طوری که راه را آمدم، به همین (همین) دقیق، همین (را) می‌آیم، نه کم نه زیاد. چون کم نمی‌گذارد، آن کسی که صفحه‌ی اول را باز کرد، تا نفهمید صفحه‌ی دوم نرفته، کتاب جامع المقدمات، این، مکتب خانه، فلان، فلان، هرچه را با دقت بخواند، دوباره صد بار هم ببرید باز همین است. بله یک چیزهای جدید برای انسان در تحقیقات حاصل می‌شود، آن‌که حرفی نیست، اما این کتاب را من خواندم، اگر به درستی خوانده باشم و راه را آمده باشم، می‌گویم آقا! دوباره همین راه را می‌آیم. نه پشیمانم، نه کم نه زیاد. شوخی نیست آقا! شما در طول سال در محضر اساتیدت (درست است آقا؟) شبانه روز باشید آن‌هم یک روز تعطیل نکنی فقط روز عاشورا و روز بیست و هشت صفر، شهادت امام حسن و رحلت خاتم انبیاء، همین د‌و روز. نه تابستان نه زمستان تعطیل نکند (یک مقطعی البته خدمت آقای شعرانی بودند) که آقای شعرانی جان به آقا فرمود که آقا! پُر زیاد داری از خودت کار می‌کشی من می‌ترسم که شما به سرنوشت ابن اعلم دچار بشوی. بعد آقا داستانش را فرمود؛ ابن اعلم بنده خدا خیلی آدم محقق، مطالعه، درس، بحث، تلاش، دیگر تمام، غرق در مسائل علمی سنگین، بعد دیگر به یک تعبیری یک‌دفعه دیگر پمپاژ کرد، بله. یک‌دفعه یک روزی تمام کتاب‌ها و همه‌ی وسایل و خانه و اتاق، حواس‌اش نبود، از بس که در علم غرق بود، دیگر به تعبیری زد مغزش اختلال پیدا کرده طفلی، همه را جمع کرد و همه را آتش زد. احتمالا (حالا یاد هم ندارم) خودش هم آتش خورده. بعد یک دفعه (گفت) ای ای من دارم چه‌کار می‌کنم؟ بعد آقای شعرانی جان فرمود: آقا! (به آقا جان ما فرمود) فرمود این‌قدر به خودت فشار نیاور. خب آقای شعرانی هم یک آدم کذایی محقق، مطلق علوم را کار کرده بود، می‌دانست محصل یعنی چه؟ (عنایت می‌فرمایید؟) که اساتید دانشگاه‌ها به او می‌گفتند (مثلا) حوزه‌های علمیه، طلبه‌ها، به آن صورت کار نمی‌کردند، می‌گفت شما طلبه ندیدید، ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🎙 سخنرانی شب 28 ماه مبارک رمضان، نوزده فروردین ۱۴۰۳ ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ کاری از گروه شاخه طوبی 👇👇👇 🌹کانال گنجینه شاخه طوبی مرجع نشر اثار و شرح دروس،🌹 @shakehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک لطفا 🙏💢
قسمت آخر ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🎙 سخنرانی شب 28 ماه مبارک رمضان، نوزده فروردین ۱۴۰۳ ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ اگر می‌خواهید طلبه ببینید بروید مدرسه حاج ابوالفتح، بروید مدرسه مروی آقای حسن زاده را ببینید . خیلی از این اساتید دانشگاه‌ها آنروز حدود ۶۰، ۷۰ سال قبل اینها از دانشگاه راه می‌افتادند، می‌رفتند مدرسه‌ی مروی ببینند، این آقای حسن زاده کی هست که آقای شعرانی این‌قدر از او تعریف می‌کند؟ که بعد آقاجان فرمود: من به آقای شعرانی جان نگفتم من داشتم به سرنوشت ابن اعلم دچار می‌شدم. خیلی کار می‌کرد، یکی از آقایان علمایی که هم‌حجره‌ی آقا بود، هم‌درس وبحث هم بودند، از همین آمل ما هم بود، یک بزرگواری (که اسمش را ببرم حرفی ندارم، اما به خاطر یک نکته ای که اینجا... به هر حال) ایشان می‌گفت که ما دیگر (مثلا) همین درس ها را می‌رفتیم و می‌آمدیم، اما شب که استراحت می‌کردیم، صبح که برمی‌خواستیم می‌دیدیم تمام حجره‌ها همه نوشته. آقا می‌رفتند، پول هم نداشتند بروند دفتر بخرند (کاغذی دفتری چیزی بخرند بنویسند) همه‌اش این روزنامه باطله‌ها و مجلات باطله و اینها را می‌رفتند از مجله‌فروشی و روزنامه‌فروشی می‌خریدند. این را هم‌حجره‌ای آقا می‌گفت. می‌گفت، آقاجان! ما صبح که بلند می‌شدیم، می‌دیدیم آقا تمام این روزنامه‌ها همه سیاه شده و آقا دارد معادلات ریاضی، هیأت، نجوم، حساب، هندسه، علوم غریبه، همین‌طور دارد می‌نویسد، شب تا به صبح. که می‌فرمود سالیانی است که من نخوابیده ‌ام، خوابم نمی‌برد. گفتم. بارالها! من یک بچه دهاتی کسی نبودمکه، من آبرویی نداشتم. تو مرا آوردی اینجا علامه شعرانی به من دادی، آقای فاضل تونی به من دادی، آقای طباطبایی به من دادی، بعد (مثلا) این همه بزرگان من حالا شب بروم خانه بگیرم بخوابم؟ اصلا خوابم نمی‌برد، خوابم نمی‌برد. غذا، وقت نداشتم که غذا بخورم. اهل همّت این‌طوری است. و لذا دیگر حق دارد، حق دارد (در رساله‌ی اعتقادی که دارد نوشته) فرمود "اعتقاد من در مورد خودم این است که در علوم منقول و معقول مطلقا مجتهد هستم" ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء الحمدلله و لکن اکثرهم لایعلمون. اکثری نمی‌دانند اکثری که پدر و ننه‌ی بیچاره‌ی ساده‌ی من روستایی که نباید بدانند، آقا مجتهد است، نیست، مطلق است، مقید است، اینها نیست که، این "اکثر هًم" همان "اکثر هًم" آقایانی که در مسیر تعلیم و درس و بحث‌اند خبر ندارند که این‌طوری‌ست. و لذا یکی از آقایان مجتهدین به آقا رسیده بود، مرجع تقلید هم بود، به آقا رسید گفت: "آقا شما که در وادی تقلید و این‌گونه امور نیستید، هر کسی به شما سؤال شرعی می‌کند، به ما ارجاع دهید." حالا این آقا خودش خبر ندارد که آقا جان رساله‌ی مناسک حج‌شان حدود (مثلا) قریب ۵۰ سال قبل (مثلا) نوشته، داده دست کسانی که حج می‌رفتند و رساله‌ی عملیه‌شان قبل از انقلاب آمد. فرمودند که دیدیم اگر چاپ بکنیم گرفتار می‌شویم و از این به بعد به اسم مرجع تقلید و (مرجع تقلیدی وقت می‌گیرد) هر روز این می‌آید آن می‌آید آن می‌آید، اینها که کار من نیست آقاجان! هستند عزیزانی که اینها را انجام بدهند، زحمت‌ش را می‌کشند، همان‌ها ان‌شاالله خیرش را ببینند. ما وقت دیگر می‌خواهیم كار دیگر می‌خواهیم. می‌خواهد یک سطر دروس هیات پیاده شود. یک درس، دروس معرفت وقت و قبله پیاده شود، یک رساله‌ای مثل؛ میل کلی نوشته شود، یک رساله‌ای در ظلّ و تانژانت و اینها بیابد پیاده شود. یک رساله ای در فلسفه، در عرفان، در مطالب عالیه، جان آدم به لب می‌آید آقا! بعد تازه در مسائل عرفان حقیقی باید سیر و سلوک‌ها و دستورات و برنامه‌ها و اینها... حالا کجا می‌شود آدم وقت بکند که امروز این بیاید بگوید، آقا وضو را من می‌خواهم این‌طور بگیرم، این‌طور بگیرم یا آن‌طور بگیرم؟ حالا برو یک رساله ای پیدا کن، این وضو‌یت (پیدا کن این وضویت) را بگیر انجام بده. ان‌شاالله خدا هم قبول کند، چرا وقت خودت را می‌گیری وقت من هم چرا؟ ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🎙 سخنرانی شب 28 ماه مبارک رمضان، نوزده فروردین ۱۴۰۳ ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ کاری از گروه شاخه طوبی 👇👇👇 🌹کانال گنجینه شاخه طوبی مرجع نشر اثار و شرح دروس،🌹 @shakehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک لطفا 🙏💢
28-403-1-20 teb.mp3
23.84M
🔷 ماه مبارک رمضان 1445 🔶 افاضات استاد صمدی آملی 🔰موضوع: سیری در معارف قرآنی و روایی (پیرامون طیب) 🔶 جلسه 28(شب بیست نهم) 1403/1/20 🟢 آمل - حسینیه کوثر 🔹 هر شب ساعت ۲۱/۳۰ 🔸 پخش زنده از سایت تجلی اعظم ................................ 🌐مجموعه فرهنگی قائم(عج) آمل 🔻
🔶 اعمال شب و روز عید فطر 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
1400-2-23 Eid saeid fetr.mp3
16.64M
🌸 مراسم عید سعید فطر ❇️ اقامه نماز و خطبه بعد از نماز عید 🔸 پنج شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ✅روز عید سعید فطر ۱۴۴۲ 🌺 اقامه نماز و افاضات استاد صمدی آملی @shakhehtoba
25. وداع با ماه مبارک رمضان 1403.1.21.mp3
7.5M
🔰 وداع با ماه مبارک رمضان 🎙 استاد یزدان پناه 📎 جلسه بیست و پنجم | سه شنبه 21 فروردین 1403 |روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵
output_01.mp3
2.59M
ذکری عظیم از خضر نبی(ع) به آقا امیرالمؤمنین جهت رفع گرفتاری ها در بیان حضرت علامه حسن زاده_آملی @shakhehtoba ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
✅️ذکری عظیم از خضر نبی(ع) به آقا امیرالمؤمنین جهت رفع گرفتاری ها در بیان حضرت علامه حسن زاده_آملی فایل متنی پیاده شده @shakhehtoba ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ این را به تفسیر مجمع رجوع بفرمایید که جناب وصی سلام الله علیه ایشان در غزوات که می‌خواهد با دشمن روبرو شود حقیقت هستی را نگاه می‌کرد، یا کهیعص یا حمعسق، همین‌طور. جناب طبرسی در تبیان که مجمع خلاصه‌ی تبیان است، تبیان شیخ طوسی، بله غرض، مرحوم طبرسی در مجمع و مرحوم صدوق در توحید و آقایان دیگر که حرف‌هایشان و رساله‌ی نور علی نور ما یک مقدار کار می‌رسد. این‌ها جمع وجور شده؛ نورعلی نور. در ذکر و ذاکر و مذکور آنچه را که اساتید ما به ما فرمودند، داشتیم، آقایان‌مان. سالیانی بودیم در محضر ایشان، این‌ها را جمع‌آوری کردیم، گفتیم حرف ضایع نشود تباه نشود. بزرگان. عظائم، اعاظم، مشایخ که همه در ۱۱ فصل و یک مقدمه و یک خاتمه، رساله نور علی نور شده و این را مآخذ حرف‌شان، فرمایشات‌شان، این‌ها همه آمده و ذکر بسیار عجیبی هم هست آن که نوعاً در کتاب دعاها دارد که "اَشِر" حرف عبری است، آن "اَشِر" همان هو هست. و این را که می‌فرماید: "لا اَشر" که کتاب دعاهای عبری دارند همین ترجمه‌ی همدیگر است. غرض،کیف کان، جناب امیر علیه‌السلام آمده به رسول الله عرض کرد که به من چنین ذکری را آموختند به من دادند. که حضرت خضر به او داده (به تفسیر مجمع رجوع بفرمایید) حضرت خضر به او داده و جناب‌عالی می‌دانید که آیات، روایات قبل از کتاب می‌‌آید. کتابی که در دست دارید، آیات، روایات، منطق بحث به تعبیر حضرات اهل عرفان آقایانی که فصوص خواندید، در ابتدای فصوص قیصری دوتا تعبیر دارد از زبان قوم؛ یکی کشف تام و یکی کشف اتم قرآن را، منطق وحی را، گاهی تعبیر می‌کنند به کشف تام محمدی صلی‌الله علیه و آله و سلم وگاهی تعبیر می‌کنند به کشف اَتَمّ محمدی صلی‌الله علیه و آله و سلم. بله، غرض، بعد در کتاب می‌آید که این‌ها همه رمز است، معماست، رمز است و تمام مراتب‌اش هم حق است، یعنی سفره‌ای منطق وحی گسترده که آن آدم عادی، عامی و درس نخوانده، اُمّی، در کنار این سفره بی‌بهره برنخیزد، او هم از این مادبه‌ی الهی، لقمه‌ای طعمه‌ای بردارد، هیچ‌کس کنار این سفره بی‌بهره برنمی‌خیزد، ولو آن‌ کسی که به چشم‌اش قرآن را نگاه می‌کند نوشته اش را، همان حدیث جناب رسول الله .که نگاه کردن به صورت قرآن ثواب است. آن‌که می‌شنود، نمی‌خواند ثواب است آن‌که قرائت می‌کند ثواب است ترجمه‌اش می‌فهمد ثواب است. خلاصه به تعبیر جناب امیر علیه‌السلام به پسرش ابن‌حنفیه، به آقازاده‌اش فرمود: "اقرا وارق" همین‌طور بخوان و بالا برو و قرائت مطابق عوالم، مثل نفخ است، مطابق عوالم. این‌طور، بله نفخ این‌جا لب است و لپ هست و هوا هست و این‌ها، "نفختُ فیه من روحی" که این‌ها ندارد. این‌ها همه معانی، عوالم دارد. وقتی که به جناب رسول‌الله عرض کرد که خضر به من این دستور را داد، حضرت رسول به او فرمود که "عُلِّمتَ اَلاِسمَ الاَعظم". منتهی آن‌جا این‌طور دارد "یا هو یا من لَیس اِلّا هو" آن‌جا در مجمع، که "یا هو یا من لیس الا هو" و یا هو، حالا جناب‌عالی اشکال ادبی نکنید که ما خواندیم: "ولا تقل عند النداءِ یا هو و‌‌‌‌‌ لیس فی النُحاطم النواهو" یا هو، یا انت، ضمیر را که نمی‌شود منادا قرار داد؛ این‌جا هو ضمیر نیست، این‌جا هو اسم است، یا هو. هُوَها؛ هًوَ‌هایی که در قرآن هم می‌خوانید روایات و اینها که اشاره می‌کند به بطلان هستی به متن اعیان آنها باید تامل بشود ولو در کتاب این‌ها بد پرورانده می‌شود. حالا همین‌طور در خاطر شریف داشته باشید پله پله. غرض، این آقا در این اثنی این حدیث شریف را ذکر شریف را آورده که یا هو، هو؛ بر "ماهیت مِن حیث هی" صادر نیست و این هو بعد هو می‌شود، هویت می‌گیرد، وجود می‌گیرد که مجبول بشود. پس اتصاف‌اش به وجود، مجبول است که جهت افتقار است که باید مجبول بشود. زحمت کشیدی برای این درس؟ ذکری عظیم از خضر نبی(ع) به آقا امیرالمؤمنین جهت رفع گرفتاری ها در بیان حضرت علامه حسن زاده_آملی @shakhehtoba ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
24.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👇👇👇 🌹کانال گنجینه شاخه طوبی مرجع نشر اثار و شرح دروس،🌹 @shakehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک لطفا 🙏💢
استادصمدی-نمازتوبه یکشنبه.mp3
19.34M
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ 👈 نمازی که حضرت علامه آنرا به یکی از شاگردانشان توصیه کردند. ⬅️ کیفیت نماز توبه روزهای یکشنبه: ✅ چهار رکعت، در هر رکعت یک حمد، سه مرتبه سوره توحید، سوره فلق و سوره ناس ✅ این چهار رکعت، قنوت و تشهد وسط ندارد. ✅ بعد از نماز، بدون هیچ حرکتی، هفتاد مرتبه استغفار + حوقله ( لاحول و لا قوة إلا بالله العلي العظیم )+ یا عزیزُ یا غفّار إغفِر لي ذنوبي و ذنوبَ جمیع المؤمنین و المؤمنات فإنّه لا یَغفِرُ الذُّنوُبَ إلّا أنت. ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🎙 برگرفته از سخنرانی شب 29 ماه مبارک رمضان، بیست فروردین ۱۴۰۳ ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ کاری از گروه شاخه طوبی 👇👇👇 🌹کانال گنجینه شاخه طوبی مرجع نشر اثار و شرح دروس،🌹 @shakehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک لطفا 🙏💢
علامه حسن زاده-ادب مع الرسول واولیای الهی.mp3
1.45M
🔰 🔰 🔰 🔰 ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ کاری از گروه شاخه طوبی 👇👇👇 🌹کانال گنجینه شاخه طوبی مرجع نشر اثار و شرح دروس،🌹 @shakehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک لطفا 🙏💢
علامه حسن زاده-همه چیزملکوت دارد.mp3
633.5K
🔰 🔰 🔰 ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ کاری از گروه شاخه طوبی 👇👇👇 🌹کانال گنجینه شاخه طوبی مرجع نشر اثار و شرح دروس،🌹 @shakehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک لطفا 🙏💢
علامه حسن زاده-ریاسات خیالیه.mp3
766K
🔰 🔰 🔰 ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ کاری از گروه شاخه طوبی 👇👇👇 🌹کانال گنجینه شاخه طوبی مرجع نشر اثار و شرح دروس،🌹 @shakehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک لطفا 🙏💢
16.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻گنجینه شاخه طوبی کانال دوم شاخه طوبی مرجع معرفی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec 🔻کانال درسی @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«خود را باش و اینجا را دریاب گنجینه شاخه طوبی کانال دوم شاخه طوبی مرجع معرفی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec کانال درسی @shakhehtoba
عبادت عیب خود گویم، به عُمرم من نکردم بندگی‌ این عبادتها بود سرمایه‌ی‌ شرمندگی‌ دعویِ‌ «ایّاک نعبد» یک دروغی‌ بیش نیست من که در جان و سرم باشد هوای‌ بندگی‌ (ره)
14.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱نحوه ی صحیح خوابیدن برای سلامتی 🔸️ نحوه خوابیدن ، به پهلو خوابیدن است؟؟؟ حالا یا به پهلوی راست، یا به پهلوی چپ ؟؟؟ 🔻گنجینه شاخه طوبی کانال دوم شاخه طوبی مرجع معرفی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec 🔻کانال اول درسی @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
26.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻گنجینه شاخه طوبی کانال دوم شاخه طوبی مرجع معرفی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec 🔻کانال شاخه طوبی @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
25.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻گنجینه شاخه طوبی کانال دوم شاخه طوبی مرجع معرفی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec 🔻کانال شاخه طوبی @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
20.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻گنجینه شاخه طوبی کانال دوم شاخه طوبی مرجع معرفی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec 🔻کانال شاخه طوبی @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
متن رساله علم و دین: این کلمه حاوى هشت سؤال در علم و دین و جواب آنها به تفصیل ذیل است: باسمه تعالى‏ حضرت آیة الله حسن‏ زاده آملى (دامت افاضاته) با عرض سلام و تحیّات خاطر شریف را مستحضر مى ‏دارد: به علّت مطرح بودن بعضى شبهات در اذهان طبقات مختلف جوامع اسلامى، خصوصا جوانان، در مورد رابطه علم و دین، تعدادى سؤال تهیه شده و براى بعضى از دانشمندان علوم تجربى، فلاسفه و متکلّمین مسلمان و مسیحى داخل و خارج ارسال شده است. در اینجا به دلیل سهولت بحث، علم به مفهوم علوم تجربى بکار رفته است. پاسخها قرار است به صورت کتاب به زبانهاى فارسى و انگلیسى منتشر شود. شرکت حضرتعالى در پاسخگویى به این سؤالات موجب امتنان خواهد بود و در انتشار دیدگاههاى اندیشمندان مسلمان در سطح جهان تأثیر بسزائى خواهد داشت. با تشکر و آرزوى مزید توفیقات براى حضرتعالى‏ دکتر مهدى گلشنى- رئیس پژوهشگاه علم انسانى و مطالعات فرهنگى‏ 6/ 8/ 75 8 سؤال درباره رابطه علم و دین‏: 1- تعریف حضرتعالى از علم و دین چیست؟ 2- آیا جنابعالى تعارضى بین این دو تعریف مى‏بینید یا خیر؟ 3- در کجا (یا در چه صورت) ممکن است بین علم و دین تعارض پیدا شود؟ 4- در گذشته زمینه ‏هاى پیدایش تعارض بین این دو چه بوده است؟ 5- نقش دین در رونق گرفتن علم در تمدن درخشان اسلامى و در غرب چه بوده است؟ 6- آیا «علم دینى» امکان دارد؟ 7- آیا علم مى ‏تواند از دین به کلّى مستغنى باشد؟ 8- آیا مى ‏توان حوزه‏ هاى علم و دین را به کلّى از یکدیگر تفکیک کرد؟ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
رساله علم ودین.pdf
562.4K
دانلود رساله علامه حسن زاده آملی (pdf) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
Scienc01(2).mp3
5.62M
دروس شرح صوتی کتاب "" جلسه اول 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
بسم اللّه الرحمن الرّحیم الحمد لله رب العالمین حضور انور استاد بسیار گرانقدر، رئیس بزرگوار پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى جناب آقاى دکتر مهدى گلشنى (أیّده اللّه سبحانه بإلقاءاته السبّوحیّة). با سلام و دعاى خالصانه و ارائه ارادت بى ‏پیرایه، همواره صحّت و عزّت آن وجود شریف و توفیقات به دوام آن عزیز گرانمایه را در راه إعلاء و اعتلاى معارف حقّه إلیه و خدمت فرهنگى به کشور جمهورى اسلامى ایران گرامى از خداوند متعال مسألت دارم. در امتثال امر مبارک، مطابق هر یک از سؤالهاى هشتگانه‏اى که طرح فرموده‏اید، پاسخهایى با رعایت ایجاز و اختصار و تجدید ذکر سؤال به همان عبارت متین و استوار سرکار به ترتیب عرض مى ‏شود: 8 سؤال در رابطه علم و دین: 1- تعریف حضرت عالى از علم و دین چیست؟ علم معرفت واقعى به مصنّف کتاب نظام هستى و کلمات وجودى آن به قدر طاقت بشرى است. علم وجود نورى و فعلیّت مجرد از مادّه است، و انسان به یافتن فعلیتهاى وجودى نورى استکمال مى ‏یابد و ترقى وجودى مى ‏کند و فعلیت‏ بر فعلیت مى ‏افزاید و از نقص به کمال مى‏ رود. به گفته شیوا و شیرین منوچهرى دامغانى: به کردار چراغ نیم مرده‏  که هر ساعت فزون گرددش روغن‏  و چون علم و عمل دو جوهر انسان سازند، و عالم و عامل را اتحاد وجودى بدانهاست در حکمت الهى فرموده ‏اند- و چه نیکو فرموده ‏اند- که: «انسان به فراگرفتن حکمت- که همان تحصیل علم و عمل است- عالم عقلى مشابه با عالم عینى مى ‏گردد». و چون علم، چشم ذات نفس ناطقه انسانى مى ‏شود، و انسان به نور علم، حق را از باطل تمیز مى‏ دهد، و مدینه فاضله بدست مى ‏آورد، و سعادت جاویدانى خود را کسب مى ‏کند، حضرت خاتم انبیاء محمّد مصطفى (صلوات اللّه علیه) فرموده است: «العلم إمام العمل». و اما تعریف دین: دین عبارت از برنامه حقیقى و دستور واقعى نگاهدار حدّ انسان و تحصیل سعادت ابدى آن است. و همه آداب و متون آن محض علم و عین صواب است. لاجرم تدوین و تنظیم این چنین برنامه از کسى به جز آفریدگار انسان ساخته نیست- یعنى آن دست و قلمى که کتاب تکوینى نظام هستى عالم و آدم را بدین زیبایى نگاشته است که زیباتر از آن تصوّر شدنى نیست، و هر یک از کلمات وجودى آنها را دین و آیینى داده است که به قدر یک میکرون اعوجاج و اختلاف و نارسایى و ناروایى در آنها راه ندارد، همان قلم براى جمیع شئون این صنع عظیمش به نام انسان دستورى که محض حکمت است نهاده است تا این دستور در متن آن چنان صنع پیاده شود و او را به هدف نهایى و کمال غایى او برساند. مناسب است که علق نفیس را از رسول اللّه صاحب قرآن فرقان اهدا کنیم، و آن این که: «إنّ هذا القرآن مأدبة اللّه فتعلّموا مأدبته ما استطعتم ...». مأدبه- به فتح و ضم دال- طعام مهمانى است. یعنى قرآن سفره خداست، و تا مى ‏توانید از این سفره بهره ببرید. و نیز مأدبه- به فتح دال- ادب و دستور است. قرآن براى ادب و تقویم انسان است. ادب نگاهداشت حدّ هر چیز است. و تقویم راست و درست ایستاندن است. این وجه با «تعلّموا» مناسبتر است. یعنى قرآن ادب و دستور الهى است، پس از آن ادب فرابگیرید و حدّ انسانى خود را حفظ کنید و نگاه بدارید، و بدین دستور، خود را راست و درست به بار آورید و به فعلیت برسانید، چنان که هم آن حضرت فرموده است: «أدّبنى ربّى فأحسن تأدیبى»، و نیز فرموده است: «أدّبنى ربّى بمکارم الأخلاق». 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
Scienc02.mp3
6.37M
دروس شرح صوتی کتاب "" جلسه دوم 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه اول ماه مبارک رمضان (شب دوم) ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ 🔶 در روایات آمده است که در روز قیامت تمام مردم به صورت دسته دسته محشور می‌شوند. هر طیفی هر قومی هر طایفه ای که با همدیگر مناسبت دارند دل هایشان با همدیگر تناسب دارد، اینها کنار هم جمع می‌شوند. 🔶 یک نردبان و یا یک راه پله داریم؛ اگر داریم راه پله را بالا می‌رویم این پله ها را می‌گویند درجات،  اگر راه پله ها را پایین می‌آییم این پله ها را می‌گویند درکات. 🔶 هر حرفی هر کلامی که می شنوید اگر می بینید شما را بالا می‌برد این بالا رفتن ارتقا پیدا کردن انبساط وجودی، تعالی روحی که موجب می‌شود روحیه اش قوی تر شود، مقامات وجودی او برایش ظاهر می‌شود، القاء این حقیقت یک القاء رحمانی است.. یک القاء سبوحی است. اما اگر حرفی می‌شنود که انسان را پایین می‌کشد سقوط می‌دهد انسان این سویی می‌شود این القاء شیطانی است، تنزلی است. این آدم را پایین می‌آورد. 🔶 موت طبیعی برای خودش کمال آور نیست موت ارادی کمال آور است. موت طبیعی کمال نمی‌آورد اما پرده از روی چشم انسان بر میدارد و انسان آن سوی عالم را برزخ افراد را برزخ خودش را طور وجودی اخروی خودش و دیگران را مشاهده می‌کند. 🔶 سوال میکنند ما سلککم في سقر.. همینجور خودشان دارند می‌روند.. کسی اینها را به زور بگیرد ببرد نیست! فعل را قرآن کریم مفرد (جمع) مذکر به صورت ثلاثی مجرد آورده.. 🔶 جواب می‌دهند ما از نمازگزاران نبودیم معلوم است کسانی که اهل نماز نیستند دیگر نیاز نیست کسی محاکمه شان کند طبق این آیه، نیازی نیست نامه به دست چپشان بدهند به دست راستشان بدهند. جایگاهشان اینجوری است... مقامشان این هست.. میگویند که لم نک من المصلین. مصلی نیستیم.. حالا شاید نماز میخوانده، اما هنوز جزو مصلین و نمازگزاران نشده..! 🔶 خدای متعال به زبان مبارک خاتم انبیاء فرمود: "ان الله فی قبلة المصلی" یا "الله فی قبلة المصلی" برای همین است که راجع به سمت قبله ایستادن این همه دقتها شده. هر چیزی حسابی دارد در هنگام نماز اینطوری است.. 🔶 قبله اصلا تسامح را قبول نمی کند. بحث طولانی آن را در دروس معرفت الوقت و القبله فرموده اند.. که قبله یعنی آن حجم محازی با کعبه. کعبه یعنی همان مکعب شکل حجمی نه سطحی که در داخل مسجد الحرام مکه ی حجاز است. که این حجم از جنبه ارتفاع و انحطاط من تخوم الارض شروع می‌شود تا به عنان آسمان. 🔶 عمده این است که وقتی انتقال روحی به شخص دست می‌دهد از طور ظاهری به طور باطنی، این عناوین و این الفاظ بر او صدق کند؛ یعنی جوهره ی اینگونه از ملکات در ذات او، در کمون سرّ او، در کِنّ او کِن یعنی باطن او سرّ او در کِن او مکنون شده باشد، باید اینطوری باشد که تا آنجا مثلا به سوی بهشت برود وگرنه اگر رفتن به سوی بهشت تقوا میخواهد و این تقوا در  کِنّ این شخص که مکنونش بشود محقق نباشد، اینجا به ظاهر القاب بر او صادق هست اما با انتقال جوهری که نفس او از مرتبه ظاهر به مرتبه برزخی پیدا میکند با این انتقال جوهری برای او اینگونه از اوصاف و عناوین مکنون نشده در کنّ او قرار نگرفته مستور او نشده، در سرّ او واقع نشده مستسرّ او به این سرّ توصّف پیدا نکرده وصف پیدا نکرده ملکه اش نشده و لذا آنجا جواب نمی‌دهد! 🔶 این بر اساس بسم الله الرحمن الرحیم است؛ آن بسم الله موجب تجمع است. موجب تفرع است. اگر با همدیگر در بسم الله الرحمن الرحیم به یک طیفی مناسبت دارند این بسم الله الرحمن الرحیم این شخص را با طیفی غیر از این طیف انس  نمی‌دهد. آنجا بینشان ارتباط برقرار نمی‌شود. (به بسم الله الرحمن الرحيم است دلى با دل حميم است و صميم است) 🔶 یک رُل فرض بفرمایید یک رُلی که هفتاد سال عمرمان باشد که داریم هفتاد سالگی از این نشئه می‌رویم این رل را همینجور دقیقه به دقیقه ساعت به ساعت روز به روز هفته به هفته ماه به ماه سال به سال داریم همینجور هی قیچی می‌کنیم این عمر این رل همینجور هی باز میشود دارد می‌رود..... هی دارد باز می‌شود مکشوف می‌شود این مطوی دارد منتشر می‌شود. آنچه را که در ما براساس حقیقت خلقت که به کمون ما توحید صمدی قرآنی تعبیه شده است در صفحه جان ما این دارد می‌آید این کتاب وجودی مکنونی ما دارد منتشره میشود در عالم محو و اثبات هی محو میشود اثبات می‌شود اثبات می‌شود محو می‌شود تا چه معنا کنیم همه این الفاظ را. 🔶 (خواب شخصی) من دیدم که یک حوض استخر آب است به وفق آن اتاق استخر آبی است. اینها همه چون صور برزخی است به وفق جدول وجودی او برایش اینجوری ظاهر شده وگرنه شاید یکی می گفت رفتیم مثلا یک جای بیکرانی. ایشان می‌گوید یک جای محدودی. خب پس معلوم میشود الان به وفق جدول وجودی او دارند به او محدود نشان می‌دهند. 🔻گنجینه شاخه طوبی @shakhehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه اول ماه مبارک رمضان (شب دوم) ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ 🔶 یکی از لطائف در توجیهات تعبیری صور برزخیه در منام در مکاشفات این است که آب به صورت علم، علم به صورت آب در نشئه طبیعت تجلی می‌کند؛ در صور مادیات، چه اینکه حکمت به صورت شیر تجلی می‌کند. 🔶 مثلا دیروز چه حرفی چه چیزی چه برخوردی چیزی پیش آمده باشد که دیروز تا الان کتاب وجودی را مندرس نوشته باشیم؛ چون هر روز به روز هر ساعت به ساعت انسان دارد کتاب وجودی خودش را می‌نویسد. 🔶 نباید نمازخوان را ببینی و نماز شناس بشوی. باید اول نماز شناس بشوی بعد بگردی در بین اینهایی که مدعی نماز خواندن هستند یک نمازخوان حقیقی پیدا بکنی. آیا اینهایی که میگویند ما نمازخوانیم ما جزو مصلین هستیم آیا اینها نمازگزاران حقیقی هستند یا نیستند؟! 🔶 کوثرِ نماز یک کوثری است که تک تک مردها پیدا می‌شوند که می‌روند از این کوثر آب می‌نوشند؛ جزو مصلین می‌شوند. بسیاری از این نمازخوان ها روز قیامت راهی سقر هستند! 🔶 یکی از فرمایشات آقاجان فرمودند: شنیدم داری میروی تبلیغ؟ گفتم هرجور امر بفرمایید. فرمودند بروید.. خلق الله را بندگان خدا را، دستگیری بشوند. ولی از سه گروه بترس؛ عرق چین به سر عبا به دوش صف اول نماز جماعت..! دوم فرمود از آنهایی که تصور به خیالت این است که خیلی با هم دوست هستید با هم رفیق هستید از اینها بترسید اینها خطرناکند. سومی را نمی‌گویم یک کمی سنگین می‌شود؛ جمله را نمی‌گویم به یک معنا این می‌شود از خودت هم بترس که آدم خطرناک میشود برای خودت. (البته من اینجوری دارم معنا می کنم از باب اینکه اون طیف سومی اسمشان را نبرم!) 🔶 (ادامه خواب شخص) یک در دیگری به روی من باز کردند، دیدم بَه اینجا هم یه استخر آب است. به آب نگاه می کنم آنقدر زلال، صاف، گوارا. جذاب.. من مجذوب واقع شدم بیچاره شدم.. آن آقا به من فرمود: این را می بینی؟ این علمِ آقای حسن زاده آملی است.. قسم می‌خورد در حرم حضرت معصومه س... 🔶 بر روی این سفره ی رحمت رحیمیه الهی تشرف حاصل کردید سالیانی.. حمام دارید شستشو می کنید علوم و معارف را این آب زلال را بدون هیچ املاح مضرّ به جسم به روح به حقیقت دارید ارتزاق می فرمایید... 🔻گنجینه شاخه طوبی مرجع معرفی فایل های صوتی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec 🔻کانال شاخه طوبی @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
گنجینه شاخه طوبی
🔷 ماه مبارک رمضان 1445 🔶 افاضات استاد صمدی آملی 🔰موضوع: سیری در معارف قرآنی و روایی 🔶 جلسه 2 (شب
بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه ای از نکات مطرح شده در افاضات استاد صمدی آملی جلسه دوم ماه مبارک رمضان (شب سوم) ۲۳ اسفند 🔶 امام موسی کاظم سلام الله علیه فرمودند که ان الله عزوجل غضب علی الشیعه خدای متعال بر شیعه در زمان امام کاظم غضب کرد... فخیرنی نفسی او هُم امام کاظم می فرماید که خداوند مرا مخیر ساخته بین خودم و شیعه فوقیهم والله بنفسی من خودم را سپر شیعه قرار دادم 🔶 آقاجان برای اولین بار اصول کافی را معرّب ساختند. به تعبیری اعراب گذاری کردند که برای همگان قرائت اصول کافی راحت باشد. 🔶 ای شیعه! امیرالمؤمنین را آنجور خون به دل کردید کشتید امام حسن را کشتید امام حسین را دعوت کردید بیعت کردید کشتید امام زین العابدین مسموم شد امام باقر مسموم شد شهید شد امام صادق مسموم شد شهید شد الان زمان امام موسی کاظم علیه است و شیعه همچنان در سهل انگاری و در بی توجهی است. ان الله یغضب علی الشیعه.... 🔶 عده ای که قائل به امامت امیرالمومنین بودند را شیعه میگوییم اعتقاد شیعه چون اعتقاد پاکیست و مقدس ترین اعتقادات عالم هست باید این شیعه حفظ بشود  امیرالمؤمنین با همه خون دل کیان شیعه را حفظ کرد؛ با اینکه به دست خودشان کشته میشود اما کیان شیعه را حفظ می‌کند. امام حسن همینطور امام حسین همینطور تا زمان امام موسی کاظم دیگر خدا غضب کرده فخیرنی که این ضمیر باید برگردد به ان الله غضب علی شیعه خداوند مرا مخیرم کرده گفته خودت را ببرم یا کل شیعه را ببرم دیگر این شیعه لیاقت ندارد با امام خودش باشد دیگر نمیخواهم این شیعه با امام یک جا در این عالم باشد فوقیهم من خودم رو وقایه شیعه قرار دادم سپر شیعه قرار دادم فوقیهم والله بنفسی این واو،  واو قسم است به خدا سوگند به خدا قسم من خودم را سپر شیعه قرار دادم. 🔶 بلای قوم حضرت نوح ع غرق شدن است در آبی که باید از زمین بجوشد و به سوی بالا فوران کند. به تعبیر قرآن و فار التنّور فار فوران که این کلمات فارسی همه نوعا همان عربی است چطور تنور ظاهری را آتش میکنی شعله های آتش از درون تنور می‌آید بالا زمین جوری بشود که آب از دل زمین بجوشد و بیاید بالا شبیه آتشی که از تنور جوشیده میشود که حالا ما میگوییم تنور ولی ظاهرا باید فصیحش همان تنّور باشد که در قرآن آمده. 🔶 حضرت نوح ع نهصد و پنجاه سال آخر عمرش برای مردم به نبوت مبعوث شد که حدود نهصد سال به مردم اخبار از آینده و مغیب می کرد. 🔶 مردم وقتی به جایی برسند که در مقابل حق و حقیقت نخواهند حق را استماع کنند از شنیدن حق نه تنها جذب حق نمیشوند فرار از حق برایشان روی می‌آورد. ولم یزدهم دعایی الا فرارا اصابع انگشتانشان را میگذارند در گوششان نهصد سال.. ثیاب پیراهن هایشان آستین هایشان را میگذاشتند روی چهره هاشان 🔶 اولیاء الله مأیوس نمی‌شوند از بس که محب بندگان خدایند از بس که ما را دوست دارند می‌خواهند ما به سعادت برسیم ما به خیر برسیم ما خودمان خودمان را پیدا کنیم راهمان را پیدا کنیم. 🔶 بعضی از این کتابهای تاریخی را دیدم برای حضرت جناب آدم علیه السلام صد و هفتاد سال عمر نوشته اند و جناب شیخ اکبر محی الدین ابن عربی برای این جناب نهصد و سی سال عمر مطرح کرده و میگوید به بیش از هفتصد لغت علم داشت حضرت آدم و علم آدم الاسماء کلها.. بعضی از کتب تاریخی تا صد و هفتاد فرزند برای حضرت آدم نام برده اند.. 🔶 زمین تحدّث اخبارها اخبار میکند زمین در نظام هستی خبر از انسان به ماوراء طبیعت می‌دهد چون خدای متعال زمین را دحوالارض کرد برای این که خاک پدید بیاید و از خاک با عناصر سه گانه دیگر یا عناصر بیش از صدگانه دیگر به انضمام عنصر خاکی آدم از او پدید بیاید ولی این زمین دائما در حال اخبار است اینهایی که در من پدید آمده اند و این همه از مواهب عالم طبیعت برخوردارند از مواهب آفتاب و ستاره ها و ماه و کهکشانها دارند بهره میگیرند از این همه دریاها و دشت ها و کوه ها و جنگل ها و معادن و باران ها و از مواهب طبیعت استفاده میکنند خیال نکنند که هر جوری که دلشان می‌خواهد باید زندگی کنند.. 🔻گنجینه شاخه طوبی مرجع معرفی فایل های صوتی کتب و آثار و شرح دروس ارزشمند علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه .... @shakhehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec 🔻کانال شاخه طوبی @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a