eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
34 عکس
225 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
⏺ آيا قرآن شناختنى است؟(۱) 🔸ادامه سلسله مباحث در زمینه شناخت قرآن (11) 🔽 در تحليل و شناخت محتواى قرآن نخستين سؤالى كه مطرح مى ‏شود اين است كه آيا اساساً قرآن قابل شناخت و بررسى هست؟ آيا مى ‏توان در مطالب و مسائل قرآن تفكر و تدبر كرد يا آنكه اين كتاب اساساً براى شناختن عرضه نشده بلكه صرفاً براى تلاوت و قرائت و يا براى ثواب بردن و تبرك و تيمن است؟ 🔽 ممكن است به ذهن خطور كند كه اين سؤال موردى ندارد زيرا در اين جهت كه قرآن كتابى براى شناخت است كسى ترديد نمى ‏كند. اما نظر به اينكه در دنياى اسلام به علل مختلف جريان هاى نامطلوبى در موضوع شناخت قرآن پيش آمد كه در انحطاط مسلمين تأثير بسزايى داشته است و متأسفانه هنوز هم ريشه ‏هاى آن افكار منحط و خطرناك در جامعه ما وجود دارد، لازم مى ‏دانيم كمى دراين ‏باره توضيح بدهيم. 🔽 در ميان علماى شيعه در سه چهار قرن پيش افرادى پيدا شدند كه معتقد بودند قرآن حجت نيست. اينها ... در مورد قرآن محترمانه ادعا مى ‏كردند كه قرآن بزرگتر از آن است كه ما آدم هاى حقير بتوانيم آن را مطالعه كنيم و در آن بينديشيم؛ فقط پيامبر و ائمه حق دارند در آيات قرآن غور كنند، ما فقط حق تلاوت آيات را داريم. 🔽 اين گروه همان اخباريّين هستند. اخباريين تنها مراجعه به اخبار و احاديث را جايز مى ‏دانستند. شايد تعجب كنيد اگر بدانيد در بعضى از تفاسيرى كه توسط اين افراد نوشته شد، در ذيل هر آيه اگر حديثى بود آن را ذكر مى ‏كردند و اگر حديثى وجود نداشت از ذكر آيه خوددارى مى ‏كردند آن طور كه گويى اصلًا آن آيه از قرآن نيست. 🔽 اين عمل يك نوع ظلم و جفا بر قرآن بود. پيداست جامعه ‏اى كه كتاب آسمانى خود، آنهم كتابى مانند قرآن را به اين شكل طرد كند و آن را به دست فراموشى بسپارد هرگز در مسير قرآن حركت نخواهد كرد. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج‏26، ص: 38- 37- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
AUD-20220830-WA0004.
1.91M
🔊 تفاوت واقعی تشیع و تسنن در چیست؟/ در شناخت حق نباید تحت تأثیر شخصیت‌ها قرار بگیریم @motahari_ir
⏺ آيا قرآن شناختنى است؟(۲) 🔸ادامه سلسله مباحث در زمینه شناخت قرآن (12) 🔽در مقابلِ گروهى كه اساساً قرآن را رها كرده بودند، گروهى ديگر پيدا شدند كه آن را وسيله رسيدن به هدفها و اغراض خود قرار دادند. اينان در هر زمينه ‏اى كه منافعشان اقتضا مى ‏كرد به تأويل آيات قرآن پرداختند و مسائلى را به قرآن نسبت دادند كه اساساً روح قرآن از آنها بى ‏خبر بود. در مقابل هر اعتراضى هم پاسخ اين گروه اين بود كه باطن آيات را تنها ما مى ‏دانيم و اين معانى كه مى ‏گوييم از شناخت باطن آيات به دست آمده ‏اند. 🔽 قهرمانان اين جريان در تاريخ اسلام دو گروهند: 1️⃣ اسماعيليه كه به آنها باطنيه هم مى ‏گويند 2️⃣ متصوفه 🔽اسماعيليه بيشتر در هندوستان و كم و بيش در ايران هستند. اينها يك دوره حكومت نيز تشكيل دادند كه حكومت فاطميان مصر بود. اسماعيليان به اصطلاح شيعه شش امامى هستند ولى به طور قطع، اجماع و اتفاق تمام علماى شيعه دوازده امامى اين است كه اين شش امامى ‏ها از هر غير شيعه ‏اى از تشيع دورترند؛ ...اسماعيليان به واسطه باطنى ‏گرى‏شان خيانت هاى زيادى در تاريخ اسلام مرتكب شدند و نقش بزرگى در ايجاد انحراف در مسائل اسلامى داشتند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج‏26، ص: 38- 40- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
4_300724633584271993.mp3
1.05M
📡 چرا در اسلام ازدواج «پیمان مقدس» شمرده شده است؟ @motahari_ir
🔹نمونه ای از تحریف قرآن در آثار متصوفه ⏺ آيا قرآن شناختنى است؟(3) 🔸ادامه سلسله مباحث در زمینه شناخت قرآن (13) 🔽 در قرآن آنجا كه داستان حضرت ابراهيم و پسرش اسماعيل ذكر شده، چنين آمده است كه به حضرت ابراهيم چند بار در رؤيا دستور قربانى كردن فرزندش در راه خدا داده مى ‏شود. ابراهيم عليه السلام ابتدا از اين دستور تعجب مى ‏كند، اما بعد از آنكه رؤيا چند بار تكرار مى ‏گردد، يقين پيدا مى ‏كند و تسليم امر پروردگار مى ‏شود. بعد موضوع را با پسرش در ميان مى ‏گذارد، او هم خالصانه مى ‏پذيرد و تسليم حكم الهى مى ‏شود . منظور هم همين ظهور تسليم و رضا به قضاى حق بوده است و به همين دليل وقتى پدر و پسر هر دو از روى صفاى باطن و خلوص نيت آماده اجراى فرمان خداوند تبارك و تعالى شدند، اجراى حكم به اذن خدا متوقف شد. 🔽در تفسير همين واقعه، متصوفه مى ‏گفتند : مقصود از ابراهيم، ابراهيم عقل است و مقصود از اسماعيل، اسماعيل نفس؛ و عقل در اينجا قصد آن داشت تا نفس را ذبح كند! 🔽 روشن است كه چنين برداشتى بازى كردن با قرآن است و ارائه يك نوع شناخت انحرافى. و درباره همين برداشتهاى انحرافى و مبتنى بر خواستها و اميال شخصى و گروهى است كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: مَنْ فَسَّرَ الْقُرْآنَ بِرَأْيِهِ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النّارِ اين‏چنين بازى با آيات، خيانت به قرآن محسوب مى ‏شود، آنهم خيانتى بسيار بزرگ ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج‏26، ص: 38- 40- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
⏺ آيا قرآن شناختنى است؟(4) 🔸ادامه سلسله مباحث در زمینه شناخت قرآن (14) 🔽 قرآن در برابر جمود و خشك ‏انديشى اخباريون و نظاير آنها و همچنين در مقابل انحرافات و برداشتهاى نارواى باطنيه و ديگران، راه وسطى پيشنهاد مى ‏كند كه عبارت است از : تأمل و تدبر بى ‏غرضانه و منصفانه 🔽 قرآن نه تنها مؤمنين كه حتى مخالفين را به تفكر و انديشه درباره آيات خود فرا مى ‏خواند و گوشزد مى ‏كند كه به جاى جبهه ‏گيرى در برابر آن، به تأمل درباره آياتش بپردازند. 🔽 درباره مخالفين قرآن مى ‏گويد چرا به تدبر در قرآن نمى ‏پردازند، اين دلها چگونه دلهايى است كه گويى بر آنها مهر زده شده است‏ . 🔽در آيه ديگرى مى ‏فرمايد: كِتابٌ انْزَلْناهُ الَيْكَ مُبارَكٌ ‏ كتابى است پرثمر و پر بركت كه ما به سوى تو فرود آورديم، چرا؟ لِيَدَّبَّروا آياتِهِ ‏ براى اين فرود نياورديم كه ببوسند و بالاى طاقچه بگذارند، بلكه براى اينكه در آياتش بينديشند و تدبر كنند، وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْالْبابِ ‏ و آنان كه داراى فكر و خرد هستند آگاهى يابند. 🔽اين آيات و دهها آيه ديگر در تأكيد بر تدبر در قرآن، همه مجاز بودن تفسير قرآن را تأييد مى ‏كنند، اما تفسيرى نه از روى ميل و هواى نفس بلكه بر اساس انصاف و صداقت و بدون غرض. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج‏26، ص: 38- 40- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️جامعه رستگار و قابل تقدیس از دیدگاه پیامبر اکرم (ص)
⏹شرايط آشنايى با قرآن‏ 🔸سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (15) 🔽آشنايى با قرآن به مقدماتى نيازمند است كه در اينجا به اختصار آنها را ذكر مى ‏كنيم: 1️⃣ آشنايى به زبان عربى يكى از شرطهاى ضرورى شناخت قرآن آشنايى به زبان عربى است. همان گونه كه شناخت حافظ و سعدى بدون دانستن زبان فارسى ممكن نيست، آشنايى با قرآن هم كه به زبان عربى نگاشته شده بدون دانستن زبان عربى امكان ‏پذير نيست. 2️⃣آشنايى با تاريخ اسلام شرط ديگر، آشنايى با تاريخ اسلام است زيرا قرآن مثل‏ تورات‏ يا انجيل‏ نيست كه يكباره توسط پيامبر عرضه شده باشد، بلكه اين كتاب در طول 23 سال دوران زندگى پيامبر- از بعثت تا وفات- در خلال جريان پرهيجان تاريخ اسلام نازل شده است و از همين روست كه آيات قرآن به اصطلاح شأن نزول دارند. شأن نزول چيزى نيست كه معناى آيه را در خود محدود كند بلكه به عكس، دانستن شأن نزول تا حد زيادى در روشن شدن مضمون آيات مؤثر و راهگشاست. 3️⃣ آشنايى با سخنان پيغمبر اكرم(ص) شرط سوم، آشنايى با سخنان پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله است. 🔽ايشان به نصّ خود قرآن اولين مفسّر اين كتاب است. مفسّر يعنى بيان ‏كننده، و در قرآن آمده است: ... وَ انْزَلْنا الَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنّاسِ ما نُزِّلَ الَيْهِمْ ...(نحل:44) و يا در آيه ديگر مى ‏فرمايد: هُوَ الَّذى بَعَثَ فِى الْامِّيِّينَ رَسولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ ...(جمعه:2) 🔽 طبق نظر قرآن، پيامبر اكرم خود مبيّن و مفسّر اين كتاب است و آنچه از پيامبر رسيده ما را در تفسير قرآن يارى مى ‏دهد. و اما براى ما كه شيعه هستيم و به ائمه اطهار معتقديم و اعتقاد داريم آنچه را كه پيامبر از ناحيه خدا داشته به اوصياء گرامى‏اش منتقل كرده است، روايات معتبرى كه از ائمه رسيده نيز همان اعتبار روايات معتبرى را دارد كه از ناحيه رسول خدا رسيده است و لذا روايات موثّق ائمه كمك بزرگى است در راه شناخت قرآن. مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج‏26، ص: 34- 33- با ویرایش - https://eitaa.com/motahari1340
♦️عالِم زمان خويشتن باش‏ 🔻كلامى دارد امام صادق عليه السلام كه بسيار كلام بزرگى است: الْعالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوابِسُ‏ ( کافی ج 1 ص 26 و 27) : يعنى كسى كه زمان‏ خودش را بشناسد و بفهمد و درك كند، امور مشتبه و گيج‏كننده به او هجوم نمى ‏آورد. 🔻كلمه «هجوم» در عربى به معنى حمله ‏اى است كه ناگهانى و غفلتاً بشود و طرف را غافلگير كند. 🔻امام مى ‏فرمايد: اگر كسى به وضع زمان خود آشنا باشد امور مشتبه ناگهان بر سرش نمى ‏ريزد كه يك‏مرتبه دست و پاى خود را گم كند و نتواند قواى خود را و فكر خودش را جمع و جور كند و راه حلى پيدا كند. بسيار كلام بزرگى است اين كلام. 🔻ما نقطه مقابل و مشمول مفهوم مخالفِ «‏ الْعالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوابِسُ »‏ هستيم. از اول تا به آخر، از صدر تا به ساقه، من الباب الى المحراب، از زمان خود بى ‏خبريم. 🔻همين طور نشسته و بى ‏خبريم و چُرت مى ‏زنيم، ... بى ‏خبر از آنچه در دنيا مى ‏گذرد و بى ‏خبر از آنچه در پشت پرده است، يك‏مرتبه با مسئله حقوق اجتماعى زن مواجه مى ‏شويم، 🔻فرصت نيست فكر بكنيم در اطراف اين مسئله و قواى خود را جمع و جور بكنيم، بفهميم آيا اين مسئله واقعاً جدى است؟ آيا راستى اين كسانى كه مى ‏گويند بايد به زن حقوق اجتماعى داده شود جدى مى ‏گويند؟ آيا ضمناً نمى ‏خواهند از اين جنجالها يك استفاده ديگرى بكنند؟ 🔻باز هم پشت سر هم از اين امورِ مشتبه و از اين «لوابس» خواهد آمد و ما بى ‏خبريم. 🔻از شصت سال و صد سال پيش براى ساير كشورهاى اسلامى هم اين مسائل و از آن جمله مسئله «هدايت نسل جوان» پيش آمد ولى آنها پيشتر از ما به فكر چاره افتادند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (رهبرى نسل جوان(ده گفتار))، ج‏24، ص: 525-526- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes134
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 بلایی که این سه گروه بر سر دین می‌آورند 🔸دریافت کلیپهای استاد مطهری در واتساپ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇 t.me/motahari_ir eitaa.com/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢مشخصات عصر ظهور امام مهدى‏ عليه السلام‏(۲) ♦️پيغمبر - در توصیف عصر ظهور فرمود: 🔻مهدى عليه السلام ... بعد از آنكه پيمانه ظلم و جور پر شد، دنيا را پر از عدل و داد مى‏ كند - بگونه ای که - : «يَرْضى‏ عَنْهُ ساكِنُ السَّماءِ وَ ساكِنُ الْارْضِ» : از او، هم خداى آسمان راضى است و هم خلق خداى آسمان و مردم روى زمين؛ مى‏ گويند: الحمد للَّه كه شر اين ظلمها از سر ما كوتاه شد. 🔻بعد فرمود: «يُقَسِّمُ الْمالَ صِحاحاً» ثروت را به طور صحيح تقسيم مى‏ كند. گفتند: يا رسولَ اللَّه! يعنى چه به طور صحيح؟ فرمود: عادلانه و بالسّويّه تقسيم مى‏ كند. 🔻«وَ يَمْلَأُ اللَّهُ قُلوبَ امَّةِ مُحَمَّدٍ غِنىً وَ يَسَعُهُمْ عَدْلُهُ» : خداوند دل امت اسلام را مملوّ از غنا مى‏ كند؛ 🔻يعنى خيال نكن غنا و ثروت، تنها همان ثروت مادى است؛ دلها غنى مى‏ شود، فقرها و نيازها و حقارتها و بيچارگي ها و كينه ‏ها و حسادتها، همه از دلها بيرون كشيده مى‏ شود.(ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام)، ج‏18، ص: 162-161- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🟡السلام علیک یا ابا جعفر یا محمد بن علی ایها الباقر یابن رسول الله 🟢حلول ماه رجب، ماه بندگی و استغفار و سالروز ولادت خجسته حضرت امام محمد باقر علیه السلام را به محضر مقدس حضرت ولی عصر(عج)، و پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام تبریک و تهنیت می گوئیم
🟡درسی از محضر امام محمد باقر علیه السلام 🔸تاثیر شگفت "گناه" در نگرش انسان 🔹امام باقر علیه السلام فرمود : «ما مِنْ شَىْ‏ءٍ أفْسَدَ لِلْقَلْبِ مِنْ خَطيئَةٍ، انَّ الْقَلْبَ لَيُواقِعُ الْخَطيئَةَ فَما تَزالُ بِهِ حَتّى تَغْلِبَ عَلَيْهِ فَيُصَيِّرَ أعْلاهُ أسْفَلَهُ» : هيچ چيزى مانند گناه روح را پريشان و بيمار نمى ‏كند، گناه آن‏قدر در دل اثر مى‏ گذارد و قلب را مشوّش مى ‏كند كه كاملا بر او مسلط مى ‏شود و او را تابع خود مى ‏كند؛ كم كم قلب و روح آدمى واژگون مى‏ گردد، دل كه واژگون و معكوس شد همه چيز را معكوس مى ‏بيند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج‏22 ؛ ص409- با ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 زیارت «امين اللّه» ✅ در ميان زياراتى كه ما براى ائمه داريم، زيارت امين اللّه شايد- و بعيد هم نيست- معتبرترين زيارات‏ باشد، هم از نظر سند و هم از نظر مضمون كه از اين نظر هم جزء عالى‏ترين زيارات‏ است و شايد عالى‏ ترين زيارات‏ باشد. زيارت كوتاهى است. ✅ هر امامى را با اين زيارت مى‏ توان زيارت كرد با اين تفاوت كه آن يك كلمه «السّلام عليك يا امير المؤمنين» در زيارت غير امير المؤمنين برداشته مى‏شود [و بجاى آن، عبارت مناسب گذاشته مى ‏شود.] ✅سيزده جمله دارد كه اين سيزده جمله دعاست؛ يعنى بعد از اينكه امام را زيارت مى‏ كنيم، در حضور و در مشهد امام از خداى متعال اين چيزها را مى‏ خواهيم ❇️ شاهد من، دو جمله - از سيزده جمله این دعاست - که مى‏ خوانيم: ✅ فاجْعَلْ نَفْسى ... مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اوْلِيائِكَ، مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ، : خدايا من مى‏ خواهم هم محبّ باشم هم محبوب؛ هم دوست بدارم، هم مرا دوست بدارند. 🔹اما چه كسى را دوست بدارم؟ ✅ «مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اوْلِيائِكَ» : دوستدار آن برگزيدگانِ از اولياى تو باشم، خُلَّص اولياى تو. محبت خُلَّص اولياست كه مثل مغناطيس، انسان را مى‏ كِشد. ✅اين غير از مسئله تفكر و محاسبه النفس است. اينها يك كارهاى فكرى است و البته لازم هم هست [اما تأثير محبت اولياء به مراتب بيشتر است.] ✅ اگر انسان بخواهد فقط با تكيه به تفكر و تذكر و محاسبه النفس و مراقبه و غيره، اخلاق سوء را يك يك با سر انگشت فكر و حساب از خود بزدايد و خود را اصلاح نمايد، البته عملى است اما مثل - این- است كه انسان بخواهد براده‏ هاى آهن را يك‏ يك جمع كند. ✅ ولى اگر انسان اين توفيق را پيدا كند كه - فرد -كاملى پيدا بشود و او شيفته آن كامل گردد، مى ‏بيند كارى كه او در ظرف چند سال انجام مى‏ داد، اين در ظرف يك روز انجام مى‏ دهد. 🔸«مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ» : خودم نيز، هم در زمين محبوب باشم و هم در آسمان؛ در زمين محبوب باشم [به اينكه‏] مردم مرا دوست داشته باشند. ✅ اين از قدس و تقوا نيست كه من جورى باشم كه مردم مرا دشمن داشته باشند. ✅ نه، مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ. : خدايا كارى بكن كه در زمين (يعنى پيش خلق تو) و در آسمان محبوب باشم، هر دو جا (اگر انسان در زمين محبوب باشد و در آسمان ملعون كه ديگر خيلى بد مى‏ شود، مى‏ شود يك آدم رياكار و متظاهر)، 🔸با حقيقت باشم كه تو مرا دوست داشته باشى، و حقيقت داشتن من را مردم هم بشناسند كه مردم نيز مرا دوست داشته باشند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج‏22، ص: 941-937-با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 استقبال از ماه رجب در نسل‌های گذشته چگونه بود؟ خاطره‌ شهید مطهری از دوران کودکی خود 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
⏺شناخت قرآن به وسیله قرآن 🔸سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۱۶) 🔽 نكته مهمى كه در بررسى قرآن بايد به آن توجه داشت اين است كه در درجه اول مى ‏بايد قرآن را به كمك خود قرآن شناخت. 🔽 مقصود اين است كه آيات قرآن مجموعاً يك ساختمان بهم پيوسته را تشكيل مى ‏دهند؛ يعنى اگر يك آيه از آيات قرآن را جدا كنيم و بگوييم تنها همين يك آيه را مى ‏خواهيم بفهميم، شيوه درستى اتخاذ نكرده ‏ايم. 🔽البته ممكن است فهم ما از همان يك آيه درست باشد، اما اين كارى است از احتياط بيرون آيات قرآن برخى مفسر برخى ديگر است و همان‏طورى كه برخى مفسران بزرگ گفته ‏اند، ائمه اطهار اين روش تفسيرى را تأييد كرده ‏اند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج‏26، ص: 34- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درسی از مکتب امام هادی علیه السلام : از شر کسی که در خود احساس شخصیت اخلاقی و معنوی نمی کند ایمن مباش
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا الحَسَنِ یا عَلِیَّ بنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الهادیِ النِّقِیُّ یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ 🏴 سالروز شهادت امام هادی (علیه السلام) را به محضر مقدس امام مهدی «علیه السلام» و همه ارادتمندان و پیروان مکتبش تسلیت می گوییم 🏴
🔸سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن ( 17) ⏺محکم و متشابه در قرآ ن(1) 🔽 قرآن در بيان مسائل، شيوه ‏اى مخصوص به خود دارد. در بسيارى موارد اگر يك آيه تنها را از قرآن اخذ كنيد بدون آنكه آن را بر آيات مشابه عرضه بداريد، مفهومى پيدا مى ‏كند كه با مفهوم همان آيه وقتى كه در كنار آيات هم ‏مضمون قرار گرفته است بكلى متفاوت است. 🔽 به عنوان نمونه در تبیین شيوه خاص قرآن، مى ‏توان از آيات محكم و آيات متشابه نام برد. 🔽 درباره محكمات و متشابهات يك تصور عوامانه وجود دارد. گروهى مى ‏پندارند آيات محكم آنهايى هستند كه مطالب در آنها به صورت ساده و صريح طرح شده و به عكس در آيات متشابه موضوعات به صورت لُغَز و معما و رمز مطرح‏ گرديده است. بر طبق اين تعريف، مردم حق دارند تنها در آيات محكمه و صريح تدبر كنند ولى آيات متشابه اساساً قابل شناخت نيستند و نمى ‏توان در مورد آنها انديشه كرد. 🔽 قهراً اينجا اين سؤال مطرح مى‏شود كه اصلًا فلسفه آيات متشابه چيست؟ چرا قرآن آياتى را كه قابل شناخت نيست عرضه كرده است؟ 🔽 پاسخ مطلب به اجمال اين است كه نه معناى محكم، صريح و ساده است و نه معناى متشابه، لغزوار و رمزگونه. معما و رمز لفظى است با معناى مبهم و مجمل كه با كلماتى بيان مى ‏گردد كه به طور مستقيم افاده معنى نمى ‏كند. 🔽آيا در قرآن هم آياتى لغزوار وجود دارد؟ اين با نصّ قرآن كه مى ‏گويد قرآن كتابى روشنگر و قابل فهم براى همه و آياتش همه نور و هدايت است، منافات دارد. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج‏26، ص: 37- 36- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 بعد از این دیگر نقل داستان خلخال زن یهودی بر منابر حرام است! 🔸 فرازی جدید از سخنان شهید مطهری درباره ضرورت کمک به مردم مظلوم فلسطین در سال ۱۳۴۸ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir‌
*⏺محکم و متشابه در قرآ ن(۲) 🔸سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن ( 18) 🔽 سرّ مطلب (در زمینه وجود آیات متشابه در قرآن) اين است كه برخى مسائل مطروحه در قرآن بخصوص آنجا كه سخن از امور غيب و ماوراءالطبيعه است، اساساً با الفاظ قابل بيان نيستند و به قول شيخ شبسترى: معانى هرگز اندر حرف نايد كه بحر بيكران در ظرف نايد اما از آنجا كه زبان بيان قرآن همين زبان بشرى است، ناگزير آن موضوعات لطيف و معنوى با عباراتى بيان شده‏اند كه بشر براى موضوعات مادى به كار مى‏برد. لكن‏ براى جلوگيرى از سوء فهم، مسائل در بعضى آيات به گونه‏اى طرح شده كه مى ‏بايد حتماً به كمك آيات ديگر تفسير گردد و غير از اين راهى وجود نداشته است. 🔽 مثلًا قرآن مى ‏خواسته از حقيقتى كه نام آن رؤيت خدا با قلب است- يعنى اينكه انسان مى‏تواند خدا را با قلب خود شهود كند- نام ببرد. اين معنى در قالب اين عبارات بيان شده: وُجوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ. الى‏ رَبِّها ناظِرَةٌ در آن روز چهره‏هايى خرم وجود دارد كه به پروردگار خود نظر مى‏افكنند. 🔽 قرآن لفظ «ديدن» را به كار برده و لفظ مناسبترى براى اداى مقصود در اختيار نداشته است اما براى جلوگيرى از اشتباه در جاى ديگر توضيح مى‏دهد: لا تُدْرِكُهُ الأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الأَبْصارَ هيچ چشمى او را درك نمى‏كند ولى او بينندگان را مشاهده مى‏كند. 🔽 طبعاً خواننده متوجه مى‏شود كه على‏رغم تشابه لفظى، اين امور سنخيتى با هم ندارند و كاملًا از يكديگر جدا هستند. 🔽 قرآن براى جلوگيرى از مشتبه شدن آن معانى شامخ و عالى با معانى مادى، مى‏گويد متشابهات را به محكمات ارجاع كنيد: ... انْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ امُّ الْكِتابِ قرآن را بر تو فرود آورد، برخى آيات آن محكمه هستند يعنى داراى آن‏چنان استحكامى كه نمى‏توان آنها را از معنى خود خارج كرد و معانى ديگرى نتيجه گرفت. 🔽اين آيات، امّ‏الكتاب يعنى آيات مادرند؛ يعنى درست همان گونه كه طفل به مادر رجوع مى‏كند و مادر مرجع فرزند است و يا شهرهاى بزرگ (امّ‏القرى) مرجع‏ شهرهاى كوچكتر محسوب مى‏شوند، آيات محكم نيز مرجع آيات متشابه به حساب مى‏آيند. 🔽آيات متشابه براى فهميدن و تدبر كردن هستند، اما در آنها بايد به كمك آيات محكم تدبر كرد. بدون كمك آيات مادر، آنچه كه از آيات متشابه اخذ شود درست و معتبر نخواهد بود. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج‏26، ص: 37- 36- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340