eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
38 عکس
252 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 فلسفه روزه ماه مبارک رمضان(۱) 🔻قرآن در باب روزه مى‏ گويد: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ ( بقره/ 183 )‏ : اى مردم باايمان، براى شما روزه فرض شده است همچنان كه براى پيشينيان شما فرض شده بود، 🔻چرا؟ قرآن فلسفه را هم ذكر مى‏ كند: لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ : براى اينكه در شما روح تقوا و ملكه تقوا پيدا بشود. ملكه تقوا يعنى چه؟ يعنى‏ تسلط بر نفس. 🔻تسلط بر نفس همان است كه امام صادق(ع) فرمود: ربوبيت (الْعُبُوديّةُ جوهَرَةٌ كُنْهُهَا الرُّبوبيَّة) 🔻پس اگر ما ماه رمضانى را گذرانديم، شبهاى احيايى را گذرانديم، روزه‏ هاى متوالى را گذرانديم و بعد از ماه رمضان‏ در دل خودمان احساس كرديم كه بر شهوات خودمان بيش از پيش از ماه رمضان‏ مسلّط هستيم، بر عصبانيت خودمان از سابق بيشتر مسلّط هستيم، بر چشم خودمان بيشتر مسلّط هستيم، بر زبان خودمان بيشتر مسلّط هستيم، بر اعضا و جوارح خودمان بيشتر مسلّط هستيم و بالاخره بر نفس خودمان بيشتر مسلّط هستيم و مى‏ توانيم جلو نفس امّاره را بگيريم، اين علامت قبولى روزه ماست. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، ج‏23، ص: 474-473- با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
❇️ فلسفه روزه ماه مبارک رمضان (۲) 🔻اساساً برنامه ماه مبارك رمضان برنامه انسان سازى است كه انسانهاى معيوب در اين ماه خود را تبديل به انسانهاى سالم، و انسانهاى سالم خود را تبديل به انسانهاى كامل كنند. 🔻برنامه ماه مبارك رمضان برنامه تزكيه نفس است، برنامه اصلاح معايب و رفع نواقص است، برنامه تسلط عقل و ايمان و اراده بر شهوات نفسانى است، 🔻برنامه دعاست، برنامه پرستش حق است، برنامه پرواز به سوى خداست، برنامه ترقى دادن روح است، برنامه رقاء دادن روح است. 🔻اگر بنا باشد كه ماه مبارك بيايد و انسان سى روز گرسنگى و تشنگى و بى‏ خوابى بكشد و مثلًا شبها تا ديروقت بيدار باشد و به اين مجلس و آن مجلس برود، و بعد هم عيد فطر بيايد و با روز آخر شعبان يك ذره هم فرق نكرده باشد، چنين روزه ‏اى براى انسان اثر ندارد. 🔻اسلام كه نمى‏ خواهد مردم بى‏ جهت دهانشان را ببندند، بلكه با روزه گرفتن قرار است كه انسانها اصلاح شوند. (ادامه دارد) 🔹مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(انسان كامل) ؛ ج‏۲۳ ؛ صض۱۰۸- با ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 همین یک ماه رمضان انسان باشیم! ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 فلسفه روزه (۳) 🔻در دو جا اين آيه تكرار شده است: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ» ( بقره/ 153و 45) اى اهل ايمان! از نماز و از صبر- كه به روزه تفسير شده است- كمك بگيريد. 🔻 اين تعبير خيلى عجيب است! به ما مى ‏گويند از نماز استمداد كن، از روزه استمداد كن، يعنى تو نمى‏ دانى كه اين نماز چه منبع نيرويى است! اين روزه چه منبع نيرويى است! 🔻اگر به شما گفتند نماز بخوانيد، شما را به يك منبع نيرو هدايت كرده اند و اگر گفته ‏اند روزه بگيريد شما را به يك منبع نيرو هدايت كرده ‏اند. براى اينكه بر نفس و روح خودتان مسلط بشويد نماز بخوانيد، روزه بگيريد.«الْعُبوديَّةُ جَوْهَرَةٌ كُنْهُهَا الرُّبوبيَّةُ». 🔻حال آيا اين ربوبيت و تسلط- بر نفس و روح - به همين جا خاتمه پيدا مى‏ كند؟ نه، درجات و مراتب دارد. 🔻به هر درجه كه شما در مسير عبوديت جلو برويد ربوبيت پيدا مى‏ كنيد و به اصطلاح ولايت يعنى تسلط پيدا مى‏ كنيد. ... به آنجا مى‏رسيد كه مالك خاطرات نفس خودتان مى‏ شويد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، ج‏23، ص: 475 و ص 154- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️نگرش سطحی و انحرافی خوارج به امر به معروف و نهی از منکر 🔻در فقه خوارج، امر به معروف و نهى از منكر يك تعبّد محض است؛ يعنى انسان حق ندارد حساب و منطق را در آن وارد كند. او بايد كوركورانه‏ و چشم بسته، امر به معروف و نهى از منكر كند و لو يقين دارد كه در اينجا سرمايه را مصرف مى‏كند و سودى هم نمى‏برد. مى‏گويد به ما مربوط نيست، خدا گفته تو بايد به هر حال امر به معروف و نهى از منكر كنى. 🔻ائمّه ما به ما گفتند اين اشتباه است؛ خدا اين‏جور امر به معروف و نهى از منكر را دستور نداده است. 🔻در امر به معروف و نهى از منكر قطعاً بايد حساب، تدبير، فكر و منطق به كار برده شود. 🔻علمايى كه در مسائل اجتماعى مطالعه كرده ‏اند، گفته ‏اند كه راز انقراض خوارج همين بود كه در امر به معروف و نهى از منكر، منكِر منطق بودند - و آن را امر تعبدی محض همانند نماز می دانستند- (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 303-با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
4_300724633584271897.mp3
3.85M
🟢 ویژگیهای عصر ظهور در سخنان رسول اکرم (ص)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 برخورد امیرالمؤمنین‌(ع) با مخالفان هتاک، معارضان مسلح، ثناگویان و با منتقدان چگونه بود؟ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇 t.me/motahari_ir eitaa.com/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
♦️ تقوای ضعف یا تقوای قوت 🔸فلسفه روزه : تقوا (۴) 🔻در زمان ما تصورى كه عموم مردم از تقوا دارند «تقوای ضعف» است.(در مقابل «تقوای قوت») اگر گفته مى‏شود فلان شخص آدم باتقوايى است يعنى مرد محتاطى است، انزوا اختيار كرده و خود را از موجبات گناه دور نگه مى ‏دارد. اين همان نوع تقوای ضعف است. 🔻در حالی که راه بهتر و عالى ‏تر اين است كه انسان در روح خود ملكه و حالت و مصونيتى ايجاد كند كه آن حالت، حافظ و نگهدار او باشد. بايد مجاهدت كرد تا آن معنا و حقيقت پيدا شود. 🔻اينكه انسان از محيط لغزنده دورى كند و نلغزد هنرى نيست؛ هنر در اين است كه در محيط لغزنده، خود را از لغزش حفظ و نگهدارى كند. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تقوا(ده گفتار))، ج‏23، ص: 693-694- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
4_5960568597074938329.mp3
1.32M
🔹چند دقیقه تفسیر قرآن با مضامین اخلاقی از استاد شهید مطهری در ایام ماه مبارک رمضان (۱) 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» @motahari_ir
سه توصیه مهم شهید مطهری به مبلّغان ومربّیان دین 1️⃣ مربّيان دين بايد اوّل بكوشند خودشان عالم و محقّق و دين‏شناس بشوند و به نام دين مفاهيم و معانى نامعقولى در اذهان مردم وارد نكنند كه همان معانى نامعقول منشأ حركتهاى ضدّ دينى مى‏ شود، 2️⃣ ثانياً در اصلاح محيط بكوشند و از آلودگيهاى محيط تا حدود امكان بكاهند، 3️⃣ ثالثاً از همه مهم‏تر و بالاتر اينكه به نام دين و به اسم دين با فطريّات مردم معارضه و مبارزه نكنند؛ آن وقت است كه خواهند ديد مردم‏ «يَدْخُلُونَ فِي دين الله افواجا» ‏ ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خورشيد دين هرگز غروب نمى‏ كند)، ج‏3، ص: 405- با ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🟡تقوا و روشن بینی 🔸فلسفه روزه(۵) 🔻قرآن مى‏ گويد تقوا داشته باشيد تا عينك‏ درونى‏ تان سفيد باشد و جهان را همچنان كه هست ببينيد: «انْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً»(انفال : ۲۹) اگر تقواى الهى داشته باشيد، اگر درونتان پاك باشد، اگر تيرگيها را از درون خود زايل كنيد، خداوند در دل شما مايه تميز قرار مى‏ دهد؛ 🔻يعنى خدا در دل شما چيزى قرار مى‏ دهد كه با آن حقايق را خوب تميز مى ‏دهيد، يعنى به شما روشنى مى ‏دهد. پس انسان در اثر تقوا درونش روشن مى ‏شود و به همين جهت روشن‏ بين مى‏ شود. 🔻وقتى كه روشن ‏بين شد: 🔹اولًا خودش را خوب مى‏ بيند، خوب اندازه‏ گيرى مى‏ كند، زيادتر از آنچه هست نمى ‏بيند، كمتر از آنچه هست نيز نمى‏ بيند، تيرگيها و عيبهاى خودش را خوب مى ‏بيند؛ 🔹ثانياً در اثر اين روشن‏ بينى، به حكم اينكه انسان طورى ساخته شده كه جهان را با عينك‏ وجود خودش مى ‏بيند، وقتى تقوا داشته باشد و عينك‏ وجودش پاك باشد، جهان را بهتر مى‏ بيند، بهتر تشخيص مى ‏دهد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(۱ - ۶))، ج‏۲۶، ص: ۲۲۲-۲۲۱-با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
🔸معنای« قُرْبَةً الَى اللّه» در نماز ، روزه و دیگر عبادات 🔻در عبادت، خارج شدن از محدوده كوچك خودى، خارج شدن از محدوده آمال و تمنّيات كوچك، محدود و موقت هست؛ و به عبارت ديگر در عبادت، انسان از دايره تمنيات و آمال كوچك خارج مى‏شود. 🔻در عبادت التجاء هست، انقطاع هست. در عبادت استعانت و نيرو گرفتن و كمك خواستن هست. 🔻در عبادت واقعا انسان از محدوده خودخواهى‏ها، خودپرستى‏ها، آرزوها، تمنّيها و امور كوچك پرواز مى‏كند و بيرون مى‏رود. معنى تقرّب هم همين است. 🔻وقتى مى‏گوييم نماز مى‏خوانيم قُرْبَةً الَى اللّه، اين لفظ يك تعارف نيست، بلكه يعنى واقعا انسان در حال نماز از اين محدوده كوچك پرواز مى‏كند به سوى حق. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (فلسفه اخلاق)، ج‏22، ص: 543- 542- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/motahari1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چه تعبیر عجیبی! در این ماه به مهمانی خدا خوانده شده‌اید! ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
4_5974362447186756971.mp3
908K
🔹چند دقیقه تفسیر قرآن با مضامین اخلاقی از استاد شهید مطهری در ایام ماه مبارک رمضان (۲) 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» @motahari_ir
🟡 بهار طبیعت و بهار معنویت 🔽 همانگونه که در نظام تکوین ، فصل بهار سبب انبساط و شکفتگی طبیعت است در نظام تشريع نيز اين نكته رعايت شده است بدین معنا که در هفته ، روزى و در سال ، ماهى براى عبادت اختصاص داده شده است؛ يعنى نظام تشريع به بدرقه نظام تكوين (بهار طبیعی) رفته است. 🔽 روز جمعه در هفته و ماه رمضان در سال، اوقات تجديد حيات معنوى و زدودن خاطر از ملالها و كدورتهاى مادّى است. 🔽در حديث است: «لكلّ شى‏ء ربيع و ربيع القرآن شهر رمضان» هر چيزى بهار و فصل تجديد حياتى دارد؛ بهار و فصل تجديد حيات قرآن در دل اهل ايمان، ماه رمضان است. 🔽بهار طبيعى را خورشيد به وجود مى ‏آورد كه پس از مدّتى دورى و فاصله، با اشعّه گرم خود طبيعت مرده را زنده و زمين خفته را بيدار مى‏ كند؛ و بهار معنوى را خورشيد تابنده قرآن در دلهاى مرده و روحهاى افسرده ايجاد مى ‏كند. 🔽 هم از فرصت بهار معنوى بايد استفاده كرد و هم از فرصت بهار طبيعى. 🔽 رسول اكرم (ص) درباره بهار معنوى- ماه مبارك رمضان- فرمود: «فاسئلوا اللَّه بنيّات صادقة و قلوب طاهرة أن يوفّقكم لعبادته و تلاوة كتابه» : از خداوند با نيّت هاى جدّى و راستين و با دلهاى پاك بخواهيد كه توفيق بندگى و تلاوت كتاب الهى به شما عنايت كند. ▪️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (درسى كه از فصل بهار بايد آموخت(بيست گفتار))، ج‏3، ص: 369-367- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
⚫️ نقش حضرت خدیجه «سلام الله علیها» در تاریخ اسلام 🔻اگر فداكاريهاى حضرت خدیجه (س) - كه از پيغمبر پانزده سال بزرگتر بود- نبود، از نظر علل ظاهرى مگر پيغمبر مى ‏توانست كارى از پيش ببرد؟ 🔻تاريخ ابن اسحاق يك قرن و نيم بعد از هجرت راجع به مقام خديجه‏(س) و نقش او در پشتيبانى از پيغمبر اكرم(ص) و مخصوصاً در تسلّى بخشى به پيغمبر اكرم، مى‏ نويسد: بعد از مرگ خديجه‏ كه ابو طالب هم در آن سال از دنيا رفت، واقعاً عرصه بر پيغمبر اكرم تنگ شد ... تا آخر عمرِ پيغمبر ، هرگاه اسم خديجه‏ را مى‏ بردند، اشك مقدسشان جارى مى ‏شد. عايشه مى‏ گفت: يك پيرزن كه ديگر اين قدر ارزش نداشت، چه خبر است؟ مى‏ فرمود: تو خيال مى‏ كنى من به خاطر شكل خديجه‏ مى‏ گريم؟ خديجه‏ كجا و شما و ديگران كجا؟! 🔻اين زن واقعاً مصداق يار غمگسار بود و از نظر روحى به قدرى با رسول خدا انطباق داشت كه بايد گفت در جهان نظير نداشت. 🔻اين زن، بسيار فداكار و عاقله بود؛ مالش، جانش، هستى ‏اش، خوشى، سعادت و همه چيز خود را به پاى رسول اكرم ريخت. 🔻مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(حماسه حسینی ج ۱و۲) ج‏۱۷ ؛ ص۴۰۴ ؛ (آشنايى با قرآن(۱ - ۵))، ج‏۲۶، ص: ۲۲۴-۲۲۲- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 بهار، الگويى از قيامت است ✅ در حديث است كه پيغمبر اكرم فرمود: اذا رأيتم الرّبيع فاكثروا ذكرا النشور هر وقت بهار را ديديد بسيار از قيامت ياد كنيد. يعنى بهار، مثالى و الگويى از قيامت است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(بیست گفتار؛ زندگى جاويد يا حيات اخروى) ؛ ج‏2 ؛ ص 370 و ص529-528- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️ آسیب شناسی روزه ماه رمضان (۱) 1⃣ زیاده روی در مصرف غذا و عدم احساس واقعی گرسنگی و تشنگی! 🔻... اگر انسان در ماه رمضان‏ روزه گير واقعى باشد، اگر واقعاً به خودش گرسنگى بدهد و همين‏طور كه گفته شده است سه وعده غذا را تبديل به دو وعده كند، يعنى قبلًا يك صبحانه و يك ناهار و يك شام مى‏ خورد، حالا ديگر ناهار نداشته باشد، افطارش فقط به اندازه يك صبحانه مختصر باشد، بعد هم سحر نه خيلى زياد بر معده تحميل كند بلكه يك غذاى متعارف بخورد، 🔻در این صورت احساس خواهد کرد كه هم نيروى بدنى ‏اش بر كار افزايش پيدا كرده است و هم نيروى روحى‏ اش بر كار خير و براى تسلط بر نفس اين حد اقل عبادت است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، ج‏۲۳، ص: ۴۷۴-۴۷۳- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢  وای اگر دهان جسم  را از حلال ببندیم و دهان روح به حرام‌ باز باشد: غیبت، تهمت، بدگویی و ... ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇 t.me/motahari_ir eitaa.com/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
2⃣ استخفاف روزه ⭕️ آسیب شناسی روزه ماه رمضان (۲) 🔻بعضى روزه را به شكلى مى‏ گيرند (حالا اين شوخى است) كه- العياذ باللَّه- اگر من به جاى خدا بودم اصلًا روزه اينها را قبول نمى‏ كردم. 🔻من افرادى را سراغ دارم كه اينها در ماه رمضان‏ شب تا صبح را نمى‏ خوابند اما نه براى اينكه عبادت كنند، بلكه براى اينكه مدت خوابشان پر نشود؛ تا صبح هى چاى مى‏ خورند و سيگار مى‏ كشند، 🔻اول طلوع صبح كه شد نمازشان را مى‏ خوانند و مى‏ خوابند، چنان بيدار مى‏ شوند كه نماز ظهر و عصر را با عجله بخوانند و بعد بنشينند سر سفره افطار. 🔻 آخر اين چه روزه‏ اى شد؟! آدم شب تا صبح را نخوابد براى اينكه در حال روزه حتماً خواب باشد و رنج روزه را احساس نكند. آيا اين استخفاف به روزه نيست؟! 🔻به عقيده من مثل فحش دادن به روزه است، يعنى اى روزه! من اين‏قدر از تو تنفر دارم كه مى‏ خواهم رويت را نبينم! 🔻ما حج -بجا می آوریم- ولى به آن استخفاف مى‏ كنيم، روزه مى‏ گيريم و به آن استخفاف مى‏ كنيم، نماز مى‏ خوانيم و به آن استخفاف مى‏ كنيم، اذان مى‏ گوييم و به آن استخفاف مى‏ كنيم. 🔻حالا چطور به اذان استخفاف مى‏ كنيم؟ ...خيلى افراد صيّت (خوش صوت )هستند و مى ‏توانند خوب اذان بگويند اما اگر به آنها بگويى آقا برو يك اذان بلند بگو، نمى‏ گويد. چرا؟ چون خيال مى‏ كنند اين كسر شأنش است؛ من اين‏قدر پايين هستم كه مؤذّن باشم؟! 🔻آقا! بايد افتخار كنى كه يك مؤذّن باشى. على بن ابى طالب مؤذّن بود، در همان وقتى كه خليفه بود هم مؤذّن بود. 🔻اين استخفاف به اذان است كه يك نفر ننگش بكند كه مؤذّن باشد يا مؤذّن بودن را بسته به شأن اشخاص بداند و بگويد: من كه از اعيان و اشراف هستم، از رجال و شخصيتها هستم، من ديگر چرا مؤذّن باشم؟ اينها همه استخفاف است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، ج‏۲۳، ص: ۵۱۴-۵۱۳- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340