eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
32 عکس
171 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ دستور مهم قرآن در باره «تهمت» که بسیاری اساسا نشنیده یا از آن غافلند!
♦️عوامل دین گریزی یا کاهش تاثیر معارف دینی در دنیای معاصر (۱) 1️⃣ عدم ارائه صحیح و معقول مفاهیم دینی 🔻مسلّماً علّت انكار و اعراض بسيارى از افراد تحصيل كرده اين است كه مفاهيم مذهبى و دينى به طرز صحيحى به آنها تعليم نشده است. در واقع آن چيزى كه آنها انكار مى‏ كنند مفهوم واقعى خدا و دين نيست، چيز ديگرى است. 🔻افرادى مانند من كه با پرسشهاى مردم درباره مسائل مذهبى مواجه هستيم كاملًا اين حقيقت را درك مى‏ كنيم كه : بسيارى از افراد تحت تأثير تلقينات پدران و مادران جاهل يا مبلّغان بى‏ سواد، افكار غلطى در زمينه مسائل مذهبى در ذهنشان رسوخ كرده است و همان افكار غلط اثر سوء بخشيده و آنها را درباره حقيقت دين و مذهب دچار ترديد و احياناً انكار كرده است. 🔻ازاين‏رو كوشش فراوانى لازم است صورت بگيرد كه اصول و مبانى مذهبى به صورت صحيح و واقعى خود به افراد تعليم و القا شود. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(خورشید دین هرگز غروب نمی کند)) ؛ ج‏3 ؛ ص403-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️عوامل دین گریزی یا کاهش تاثیر معارف دینی در دنیای معاصر (2) 2️⃣ مبارزه با نیازهای طبیعی مردم به اسم دین 🔻يكى ديگر از موجبات اعراض و روگرداندن از دين، جنگ و ستيزى است كه برخى از داعيان و مبلّغان دينى بى ‏خرد ميان دين و ساير غرايز فطرى و طبيعى بشر ايجاد مى‏ كنند و دين را به جاى اينكه مصلح و تعديل كننده غرايز ديگر معرفى كنند آن را ضد و منافى و دشمن ساير فطريّات بشر معرّفى مى‏ كنند. 🔻بعضى از مقدّس ‏مآبان و مدّعيان تبليغ دين، به نام دين با همه چيز به جنگ برمى ‏خيزند. شعارشان اين است : اگر مى ‏خواهى دين داشته باشى پشت پا بزن به همه چيز، ... بنابراين اگر كسى بخواهد به غريزه دينى خود پاسخ مثبت بدهد بايد با همه چيز(حتی با اموری که از فطریات و نیازهای طبیعی بشر است) در حال جنگ باشد! (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خورشيد دين هرگز غروب نمى ‏كند)، ج‏۳، ص: ۴۰۵-۴۰۶- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 دعای خاص امام خمینی(ره) برای شهید مطهری پس از تأییدی استثنایی از آثار استاد
⭕️ عوامل دین گریزی یا کاهش تاثیر معارف دینی در دنیای معاصر (3) 3️⃣ درک سطحی و عامیانه از دین 🔻مردم در حال جهالت از هيچ چيز استفاده كامل نمى‏ كنند حتى از دين. منشأ بسيارى از بى‏ دينى ‏ها ، بى‏ علمى و آشنا نبودن به تعليمات الهى است. 🔻قرآن كريم درباره كسانى كه منكر قرآن بودند اين طور مى‏ فرمايد: «بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ‏ »(یونس:۳۹) يعنى : اين گروه چيزى را منكر شدند و نسبت جعل و افتراء به آن دادند كه آن را بدرستى ندانسته و نفهميده ‏اند و حقيقت آن چيز بر آنها كشف نشده است گذشتگان هم كه منكر نبوت انبيا بودند روى همين جهت بوده، يعنى روى اصل نادانى و بى‏ اطلاعى بوده. 🔻امروز پاره ‏اى از مردم روى بى ‏اطلاعى از اصول و مبانى محكمِ مسئله خداشناسى، راه ماديت را مى‏ پيمايند و خيال مى ‏كنند دليل اساسى و منطقى بر اين موضوع نيست. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حكمتها و اندرزها(1 و 2))، ج‏22، ص: 309-308-با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️انسان نماها را بشناسیم! 🔻بعضى افراد هرچند ذليل و خوار و زبون باشند احساس رنج نمى ‏كنند، فشار تملّق و چاپلوسى را احساس نمى ‏كنند، سنگينى محكوم بودن را احساس نمى ‏كنند، درد ديگران را احساس نمى ‏كنند، شريك غم آنها نيستند. 🔻حالا آيا آن كسى كه اينها را حس مى ‏كند حاضر است يك معامله بكند و آن حساسيت خود را با اين آسايش و لختى اين طرف معاوضه كند؟ البته نه. 🔻آن كه اين فشارها را حس نمى ‏كند انسان نيست. به قول سعدى: تو كز محنت ديگران بى ‏غمى‏ نشايد كه نامت نهند آدمى‏ ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حكمتها و اندرزها(1 و 2))، ج‏22، ص: 281- 280- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ سخن گرانسنگ امام باقر علیه السلام در باره : «حال مومن در مواجهه با سختی ها و گشایش ها» (به مناسبت سالروز شهادت مظلومانه امام باقر علیه السلام)
⏺ امام شناسی(۶) 🔸امامت به معنى ولايت‏ معنوی ، انسان کامل یا حجت زمان (۲) 🔹 سلسله مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارائه خواهد شد 🔻مسأله ولايت در شيعه معمولًا به آن معناى خيلى به اصطلاح غليظش مطرح است، به معنى حجّت زمان كه هيچ زمانى خالى از حجّت نيست: وَ لَوْ لَا الْحُجَّةُ لَساخَتِ الْارْضُ بِاهْلِها يعنى هيچ وقت نبوده و نخواهد بود كه زمين از يك انسان كامل خالى باشد؛ و براى آن انسان كامل مقامات و درجات زيادى قائل‏ند 🔻ما که در اغلب زيارتها كه مى ‏خوانيم، به چنين ولايت و امامتى اقرار و اعتراف مى ‏كنيم؛ يعنى معتقديم كه امام داراى چنين روح كلى است. 🔻ما در زيارت مى ‏گوييم (اين را همه ما هميشه مى ‏خوانيم و جزء اصول تشيع است): اشْهَدُ انَّكَ تَشْهَدُ مَقامى وَ تَسْمَعُ كَلامى وَ تَرُدُّ سَلامى ‏ (تازه ما براى مرده ‏اش مى ‏گوييم. البته از نظر ما مرده و زنده او فرقى ندارند؛ چنين نيست كه زنده‏اش اين طور نبوده و فقط مرده ‏اش اين طور است.) من گواهى مى ‏دهم كه تو الآن وجود مرا در اينجا حس و ادراك مى ‏كنى، من اعتراف مى ‏كنم كه تو سخنى را كه من الآن مى ‏گويم: السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلِىَّ بْنَ موسىَ الرِّضا مى ‏شنوى، من اعتراف مى ‏كنم و شهادت مى ‏دهم كه سلامى را كه من به تو مى ‏كنم: السَّلامُ عَلَيْكَ‏ تو به من جواب مى ‏دهى. اينها را هيچ كس براى هيچ مقامى قائل نيست. 🔻اهل تسنن (غير از وهّابيها) فقط براى پيغمبر اكرم قائل هستند و براى غير پيغمبر براى احدى در دنيا چنين علوّ روحى و احاطه روحى قائل نيستند. ولى اين مطلب جزء اصول مذهب ما شيعيان است و هميشه هم آن را مى ‏گوييم. ▪️مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى (امامت و رهبری)، ج‏4، ص: 720- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️فاصله فکری و رفتاری ما با امام باقر «علیه السلام» نسبت به کسانی که همانند ما نمی اندیشند! 🔻 زرارة نقل مى‏ كند كه: «با برادرم حمران- يا برادر ديگرم بكير- بر امام باقر (ع) وارد شديم؛ 🔻من به امام گفتم : ما افراد را با شاقول اندازه مى‏ گيريم، هر كس مانند ما شيعه باشد، خواه از اولاد على و خواه از غير آنها، با او پيوند دوستى (به عنوان يك مسلمان و اهل نجات) برقرار مى‏ كنيم و هر كس با عقيده ما مخالف باشد ما از او (به عنوان يك گمراه و اهل هلاك) تبرّى مى ‏جوييم.» 🔻امام علیه السلام فرمود: «اى زرارة! سخن خدا از سخن تو راست‏تر است؛ اگر آنچه تو مى‏ گويى درست باشد، پس سخن خدا آنجا كه مى‏ فرمايد: «إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ. وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا» (نساء: 98) كجا رفت؟! پس «المرجون لامر اللّه »(توبه:106 )چه شد؟! آنها كه خدا درباره آنها مى ‏فرمايد: «خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً»(توبه: 102) كجا رفتند؟! «اصحاب الاعراف» چه شدند؟! «الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ»(توبه: 60) چه كسانى هستند و كجايند؟!» 🔻اگر كسى در رواياتى كه از ائمه اطهار (عليهم السلام) رسيده است كه بيشترين آنها در «كتاب الحجّة» كافى و «كتاب الايمان و الكفر» كافى گرد آمده است دقت كند مى ‏يابد كه : ائمه (عليهم السلام) تكيه‏ شان بر اين مطلب بوده كه هر چه بر سر انسان مى‏ آيد از آن است كه حق بر او عرضه بشود و او در مقابل حق، تعصّب و عناد بورزد، و يا لااقل در شرايطى باشد كه مى‏بايست تحقيق و جستجو كند و نكند؛ 🔻اما افرادى كه ذاتا و به واسطه قصور فهم و ادراك و يا به علل ديگر در شرايطى بسر مى ‏برند كه مصداق منكر و يا مقصّر در تحقيق و جستجو به شمار نمى‏ روند، آنها در رديف منكران و مخالفان نيستند، 🔻آنها از «مستضعفين»( يعنى بيچارگان و دست‏ نارسان ) و «مرجون لامر اللّه» ( يعنى كسانى كه درباره آنها بايد گفت كار اينها با خداست، خداوند خودش به نحوى كه حكمت و رحمتش ايجاب مى‏ كند عمل خواهد كرد.) به شمار مى ‏روند؛ 🔻از روايات استفاده مى‏ شود كه ائمه اطهار بسيارى از مردم را از اين طبقه مى ‏دانند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج‏1 ؛ ص323-322-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🟡 دوره دوم «اسلام شناسی» بر اساس آثار استاد شهید مطهری(ره) 🟢 رهبر معظم انقلاب : - مبنا را تفکرات شهید مطهرى بگذارید و کارهاى بعدى را روى آن بنا کنید.( ‌۱۵/ ۰۴/ ۱۳۸۳ ) - راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد(۱۳۶۹/۲/۱۲) 🔸به اطلاع اعضای ارجمند کانال های «اندیشه مطهر»(عمومی) در«ایتا» ، «واتساپ» و «تلگرام» می رساند : 🔻طبق وعده داده شده مبنی بر ارسال پست هایی تحت عنوان «دوره های اسلام شناسی ۱ و ۲ » بر اساس آثار شهید مطهری ، مرحله نخست آن تحت عنوان «مشخصات اسلام» در سه محور کلی : شناخت ، جهان بینی و ایدئولوژی در طی ۴۰ پست ارسال گردید؛ 🔻اینک به لطف الهی دوره دوم این سلسله از مباحث « اسلام شناسی ۲ » که مرحله تکمیلی دوره نخست خواهد بود از امروز (۲۶ خرداد۱۴۰۳) به تدریج در این کانال ها بارگزاری خواهد شد. 🔻به دلیل اهمیت این دوره از مباحث اسلام شناسی و نیز جهت فرصت بیشتر اعضای محترم برای مطالعه و تحقیق ، فقط روزهای شنبه به این سلسله از مباحث اختصاص خواهد داشت. 🔹ضمناً تمام پست های ارسالی در کانالهای اندیشه مطهر از ابتدا تا کنون ، در وبلاگ ذیل قابل دریافت است : http://shakhes1340.blogfa.com
⭕️ شخصيّت‏ گرايى ممنوع! 🔻يكى از موجبات لغزش انديشه، گرايش به شخصيّتهاست. شخصيّت هاى بزرگ تاريخى يا معاصر از نظر عظمتى كه در نفوس دارند بر روى فكر و انديشه و تصميم و اراده ديگران اثر مى‏ گذارند و در حقيقت، هم فكر و هم اراده ديگران را تسخير مى‏ كنند. 🔻قرآن كريم ما را دعوت به استقلال فكرى مى ‏كند و پيروي هاى كوركورانه از اكابر و شخصيّت ها را موجب شقاوت ابدى مى ‏داند، لهذا از زبان مردمى كه از اين راه گمراه مى ‏شوند نقل مى‏ كند كه در قيامت مى‏ گويند: رَبَّنا إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ كُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا (احزاب/ 67.) : پروردگارا! ما بزرگان و اكابر خويش را پيروى و اطاعت كرديم و در نتيجه ما را گمراه ساختند. 🔻قرآن مى‏ گويد بايد با سلاح عقل و انديشه با مسائل روبرو شد؛ نبايد عقيده ‏اى درست را به دليل آنكه ديگران انگ و برچسب به انسان مى ‏زنند رها كرد و نبايد عقيده ‏اى را به صرف تعلق داشتن به اين يا آن شخصيت بزرگ و معروف پذيرفت. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (انسان و ايمان)، ج‏2، ص: 68-67؛ ج 26 (آشنايى با قرآن(1 - 5))ص 66؛ با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸امام خمینی: توصيه مى‏ كنم كه كتابهاى اين استاد عزيز (شهید مطهری) را نگذارند با دسيسه‏ هاى غير اسلامى فراموش شود. 🔸رهبر معظم انقلاب: راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد (۱۳۶۹/۲/۱۲) 🔸 شهید مطهری : ✅ بشر را بايد در مسائلی نظیر انتخابات آزاد گذاشت تا به حد رشد و بلوغ اجتماعى لازم برسد. ✅ اگر به بهانه اين كه اين ملت رشد ندارد و بايد به او تحميل كرد، آزادى را براى هميشه از او بگيرند، اين ملت تا ابد غير رشيد باقى مى ‏ماند. ✅رشد جامعه به اين است كه مردم را در انتخابات آزاد بگذاريم ولو در آن آزادى ابتدا اشتباه هم بكند. ✅ صد بار هم اگر اشتباه كند باز بايد آزاد باشد.
✳️ عید قربان ، یادآور خاطره بزرگ قهرمان توحید نظری و عملی(1) ✅ گاه به انسان دستورى مى‏ دهند كه فلسفه آن روشن است، يعنى عقل آن را درك مى ‏كند و مى‏ فهمد. خوب، آدم يك كارى مى‏ كند كه هم دستور خداست و هم چيزى است كه عقل خودش هم فلسفه‏ اش را درك مى‏ كند. ✅ اما اگر فلسفه حکم را نفهمد و صرفاً روى اعتماد كامل به فرمانِ فرمان‏دهنده عمل كند، اين از نظر اطاعت و عبادت مقام بالاترى دارد. او به قدرى به دستورهاى اين آقا يا به دستورهاى اين طبيب مطمئن است كه با اينكه يك ذره از فلسفه آن چيزى نمى ‏داند ولى مى‏ گويد من آن را مى‏ دانم. ✅ فهميدن فلسفه احکام ، مقدمه معرفت است ولى عمل كردن من به اين است كه اسلام دستور داده باشد. اين است كه عابد در مقام عبادت و در مقام عمل سراغ اين نمى‏ رود كه فلسفه را بفهمد، بعد عمل كند. در مقام معرفت ، سراغ فلسفه مى ‏رود، در مقام عمل ، تسليم محض است. ✅ خداوند به ابراهيم مى‏ گويد: برو زن و بچه را تنها در بيابان وحشتناك بگذار و بيا. ولى ابراهيم چون مى‏ داند اين امر خداست «لِمَ» نمى‏ گويد، «چرا» نمى‏ گويد. مى‏ داند اين يك فلسفه‏ اى دارد و بى‏ حساب نيست. زن و بچه را مى‏ گذارد و مى‏ رود. بعد قبيله «جُرهُم» آمدند و چون آب زمزم پيدا شده بود- و عرب هم كه نياز زيادى به آب دارد- آنجا چادر زدند و كم‏ كم آنجا يك دهى شد و اسماعيل به اين شكل در آنجا بزرگ شد. ✅ چه جوانى! برومند، رشيد، با معرفت، آن‏چنان بامعرفت كه خود قرآن نقل مى‏ كند وقتى كه حضرت ابراهيم به اسماعيل اعلام مى‏ كند كه پسركم! در عالم رؤيا اين‏چنين به من دستور مى‏ دهند كه سر تو را به دست خودم ببُرم، فوراً عرض مى‏ كند: «يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ» پدرجان! امر خداست، اطاعت كن. يك همچو پسرى! ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حج)، ج‏25، ص 117-111-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
✳️ عید قربان ، یادآور خاطره بزرگ قهرمان توحید نظری و عملی(۲) ✅ قرآن مى‏ گويد: «فَلَمّا اسْلَما وَ تَلَّهُ لِلْجَبينِ. وَ نادَيْناهُ انْ يا ابْراهيمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا»؛ (صافات:۱۰۳-۱۰۵) : همين كه اين این دو (ابراهیم و اسماعیل) اسلام خودشان را ظاهر كردند (اسلام يعنى تسليم) يعنى پدر و پسر تا اين اندازه نشان دادند كه به دستور خدا اعتماد دارند، تسليم امر خدا هستند، در مقابل موضوعى كه از طرفى يقين دارند دستور خداست ولى از طرفى هيچ فلسفه ‏اى و توجيهى برايش نمى ‏فهمند تسليم هستند، دستور رسيد كه كافى است. ✅ خدا هم كه واقعاً نمى ‏خواست ابراهيم فرزندش را بكشد، چون فايده و خاصيتى نداشت كه پدرى به دست خودش پسرش را بكشد بلكه يك سنتى بود كه قبلًا انسانها را مى ‏كشتند و ابراهيم بايد اين سنت را نسخ كند. ✅ اما چطور اين سنت را نسخ كند؟ اگر ابراهيم قبل از اين قضيه اين سنت را نسخ مى ‏كرد، مردم حق داشتند بگويند ابراهيم خودش ترسيد، براى اينكه بچه ‏اش را قربانى نكند گفت: انسان را قربانى كردن، ديگر ملغى! اما ابراهيم مقام تسليم را تا اينجا رساند كه صد در صد حاضر شد بچه ‏اش را به دست خودش قربانى كند، مقام اسلام و تسليمش در نهايت درجه ظاهر شد، آن‏وقت دستور رسيد كه نه، كافى است: «قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا» ✅ بنابراين يك ركن عيد قربان كه ما مسلمين بايد آن را عيد بگيريم براى اين است كه : يك يادگار و خاطره بزرگى از قهرمان توحيد دارد كه نه تنها توحيد فكرى است، بلكه توحيد عملى است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حج)، ج‏25، ص 117-111-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸امام خمینی: توصيه مى‏ كنم كه كتابهاى اين استاد عزيز (شهید مطهری) را نگذارند با دسيسه‏ هاى غير اسلامى فراموش شود. 🔸رهبر انقلاب: راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد (۱۳۶۹/۲/۱۲) 🔸قسمتی از سخنان روشنگرانه شهید مطهری در : تبیین حقیقت تشیع و معیار تشخیص حق از باطل در فتنه های اجتماعی - سیاسی
⭕️ عوامل دین گریزی(۴) 🔸غرق شدن در شهوات حيوانى 🔻يكى از چيزهايى كه موجب اعراض و تنفّر مردم از خدا و دين و همه معنويّات مى‏ شود آلوده بودن محيط و غرق شدن افراد در شهوت‏ پرستى و هواپرستى است. محيط آلوده همواره موجبات تحريك شهوات و تن‏ پرورى و حيوان صفتى را فراهم مى‏ كند. 🔻- از اینرو - اقوام و ملّتهايى كه تصميم مى‏گيرند روح مذهب و اخلاق و شهامت و شجاعت و مردانگى را در ملّتى ديگر بكشند وسائل عيّاشى و شهوت‏رانى و سرگرميهاى نفسانى آنها را فراهم و تكميل مى‏ كنند. 🔻در تاريخ اندلس اسلامى يعنى اسپانياى فعلى مى‏ خوانيم كه: نقشه‏ اى كه مسيحيان براى تصرّف اندلس و بيرون كشيدن آن از دست مسلمين كشيدند اين بود كه به صورت دوستى و خدمت، وسائل عيّاشى براى آنها فراهم كردند: باغها و بوستانها وقف ساختن شراب و نوشانيدن مسلمين شد. دختران زيبا و طنّاز در خيابانها به دلربايى و عاشق‏ سازى پرداختند. سرگرميهاى شهوانى ازهرجهت فراهم شد و روح ايمان و جوانمردى مرد. پس از اين جريان بود كه توانستند مسلمانان را بى‏درنگ از دم تيغ بگذرانند. 🔻استعمار غرب نيز اين برنامه را در قرون اخير به صورت دقيقى در كشورهاى اسلامى اجرا كرد. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهر (خورشید دین هرگز غروب نمی کند)) ؛ ج‏۳ ؛ ص۴۰۳-۴۰۴- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️هشدار امام علی (ع) به کاندیداهای انتخابات یا معیار تشخیص «خائن» از «خادم» از منظر امام علی علیه السلام: مَنْ تَقَدَّمَ عَلَی قَوْمٍ وَ هُوَ یَرَی فِیهِمْ مَنْ هُوَ أَفْضَلَ فَقَدْ خَانَ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ المُؤمِنینَ،(الغدیر، ج ۸، ص۲۹۱) هرکس خود را در عرصه مدیریت جامعه بر دیگران مقدم بدارد؛ درحالی که بداند فردی شایسته تر از او هست، قطعا چنین شخصی خائن به خدا ، پیامبر و مؤمنان خواهد بود. 🔸لازم به ذکر است : مضمون فوق ، در منابع روایی با تعابیر گوناگون از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام ذکر شده است 🔹از جمله اینکه در برخی روایات بجای واژه «مومنین» ، «مسلمین» بکار رفته که در این صورت چنین شخصی (که به رغم علم به وجود فرد اصلح ، خود را معرض مدیریت جامعه اسلامی قرار داده) خائن به خدا ، پیامبر و همه مسلمانان خواهد بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 رابطه بلا و کمال آیا در دنیا «بلای مطلق» وجود دارد؟
♦️امام شناسی (۷) 🔹 سلسله مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارائه خواهد شد 🔻حديث معروفى است از پیامبر اکرم (ص) كه آن را، هم شيعه روايت كرده است و هم سنى. (معمولًا حديثى را كه مورد اتفاق شيعه و سنى باشد، نمى‏شود كوچك شمرد زيرا وقتى هر دو فريق از دو طريق روايت مى ‏كنند، تقريباً نشان‏دهنده اين است كه پيغمبر اكرم يا امام قطعاً اين مطلب را فرموده است.) البته عبارتها كمى با هم فرق مى ‏كنند ولى مضمون آنها تقريباً يكى است: مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ امامَ زَمانِهِ ماتَ ميتَةً جاهِلِيَّةً (دلائل الصّدق، ص 6 و 13) هركس بميرد و پيشواى زمان خود را نشناسد، مرده است از نوع مردن زمان جاهليت 🔻اين، تعبير خيلى شديدى است چون در زمان جاهليت مردم اصلًا مشرك بودند و حتى توحيد و نبوت هم نداشتند. 🔻كسانى كه امامت را تنها به معنى رهبرى اجتماعى مى ‏دانند، مى ‏گويند ببينيد پيغمبر اكرم به مسأله رهبرى تا كجا اهميت داده كه معتقد شده است اگر امت رهبر و پيشوا نداشته باشد، اصلًا مردنش مردن جاهلى است، براى اينكه صحيح تفسير كردن و صحيح اجرا كردن دستورات اسلامى‏ بستگى دارد به اينكه رهبرى، رهبرى درستى باشد و مردم پيوندشان را با رهبر محكم كرده باشند. 🔻آنها كه امامت را به مفهوم مرجعيّت دينى معنى مى ‏كنند، [در معنى اين حديث‏] مى ‏گويند كسى كه مى ‏خواهد دين داشته باشد، بايد مرجع دينى خودش را بشناسد و بداند كه دين را از كجا بگيرد. اينكه انسان دين داشته باشد ولى دينش را از مأخذى بگيرد كه ضد آن است، عين جاهليت است. 🔻آن كسى كه امامت را در حد ولايت معنوى مى ‏برد، مى ‏گويد اين حديث مى ‏خواهد بگويد كه اگر انسان مورد توجه يك ولىّ كامل نباشد، مانند اين است كه در جاهليت مرده است. ادامه دارد ▪️مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏4، ص: 722- 721- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ دستور مهم قرآن در باره «تهمت» که بسیاری اساسا نشنیده یا از آن غافلند!
🟡السلام علیک یا ابالحسن یا علی بن محمد ایها الهادی النقی یابن رسول الله 🟢سالروز میلاد خجسته امام هادی علیه السلام را تبریک و تهنیت می گوئیم