eitaa logo
شمیم فقاهت
200 دنبال‌کننده
824 عکس
55 ویدیو
150 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، صَلَّى ‌اللّٰهُ عَلَيکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، رَحِمَکَ اللّٰهُ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، لَعَنَ‌ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ، وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ شَرِکَ فِي دَمِکَ، وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ بَلَغَهُ ذٰلِکَ فَرَضِيَ بِهِ، أَنَا إِلَى اللّٰهِ مِنْ ذٰلِکَ بَرِيءٌ 🌺السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ‌ اللهِ الَّذِی ضَمِنَهُ 🌺السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ تقدیم می شود. دروس در هفته جاری علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۳۵.mp3
4.63M
باسمه تعالی دفاع مفتاح الکرامه از مراحل سه گانه مشهور ابتدا الفاظ روایات حمل بر معنی شرعی شده اگر معنی شرعی نباشد بر معانی در عرف عام حمل شده و اگر عرف عام نباشد بر عرف خاص حمل می شود دفاع محقق ثانی از مراحل مشهور اگر در یک کالا بعد از آنکه در زمان شارع مکیل بود تغییر نماید است استصحاب لزوم مکیل بودن جاری است در اقرار و قسم و نذر به عرف مکان آن فرد مراجعه می شود. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
باسمه تعالی مقدمه دوم: امکان تعبّد و جعل حجیت برای اماره ظنيّه در باب تعبد به ظن سه مقام و رتبه محفوظ است: ۱- امكان و امتناع ذاتى: آيا نظر به ذات امارات ظنيه تعبد به آنها و حجّت كردن آنها در حق مكلف ممكن است و یا مانند اجتماع نقیضین ممتنع می باشد؟ ٢- پس از قبول امكان ذاتى، امكان وقوعى آن است كه آیا از وقوع تعبد به اماره محذورى مانند مستلزم ظلم و تفويت مصلحت و القاء در مفسده پيش نمی آيد. و یا مستلزم امور قبیح مذکور است و ممتنع بالعرض می باشد. ٣- وقوع و لا وقوع: پس از پذيرش امكان ذاتى و امكان وقوعى، نوبت می رسد به اينكه آيا تعبد به اماره ظنيه واقع هم شده يا نه؟ يعنى در شريعت مواردى داريم كه روى آنها دست گذاشته و براى نمونه بگوييم كه در اين موارد شارع اماره ظنيه را حجّت كرده يا واقع نشده و چنين مواردى نداريم؟ تاسیس اصل برای موارد مشکوک امکان ذاتی و وقوعی در دو مقام اوّل و دوم، گاهى يقين به امكان ذاتى يا امتناعى ذاتى چيزى داريم، يا يقين به امكان و امتناع وقوعى امرى داريم. در اين فرض تكليف روشن است و يقين ملاك است؛ ولى اگر چنانچه در موردى شك كرديم كه فلان امر امكان ذاتى دارد يا امتناع ذاتى، امكان وقوعى دارد يا امتناع وقوعى، آيا اصل و قاعده اى داريم كه به آن مراجعه كرده و حكم مورد مشكوك را روشن كنيم؟ مرحوم شیخ: براى صورت شك اصلى داريم به نام اصالة الامكان كه عقلاء عالم آن را قبول دارند و سيره عقلاء بر اين است كه عملا بنا را بر امكان گذاشته و آثار و احكام امكان را برآن مترتب مىكنند. نقد اصاله الامکان این فرمایش مرحوم شیخ سه اشکال دارد: ۱- چنین سیره ای قابل اثبات و احراز نیست. ٢- برفرض چنين سيرهاى؛ ولى حجيّت آن مسلم نيست، زيرا سيره عقلائيه بايد مورد امضاى شارع باشد و دليل بر اعتبارش قائم شود و سيره مزبور دليل ندارد؛ زيرا دليل حجیت این سیره يا قطعى است و يا ظنى. دليل قاطع كه جزما ندارد؛ وگرنه ما نيز تسليم می شديم. دليلى ظنى هم برفرض وجودش فايده اى ندارد؛ زيرا مصادره به مطلوب است و هنوز اصل حجيّت ظن ثابت نشده و اوّل كلام است و چگونه با آن حجيت سيره عقلاء را اثبات كنيم؟ ٣- اگر وقوع خارجى ثابت شد، ديگر نيازى به اثبات امكان نداريم و بحث از آن بيهوده است زیرا بعد از تحقق و واقع شدن، بحث از امكان و اثبات آن فايده اى ندارد پس سخن شيخ اعظم كه از راه بناء عقلاء بر اصالة الامكان پيش آمدند، ناتمام است. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اهمیت انس با قرآن و دعا برای طلاب: 🔻 زیاد بخوانیم و زیاد با کلام خدا ارتباط داشته باشیم. این حداقل است که روزی یک جزء قرآن بخوانیم و هر ماه قمری یک ختم قرآن داشته باشیم و هر ماه که یک ختم قرآن می‌خوانیم به یکی از معصومین سلام ﷲ علیهم اجمعین هدیه کنیم. 🔹 این برای توفیق در درس و موفقیت بسیار خوب است. با زیارت و به اهل‌بیت ع و با مفاتیح و کتاب هم زیاد انس داشته باشیم. این کتاب‌ها ضروری زندگی انسان است، کسی نمی‌تواند بگوید من با مفاتیح یا مصباح المتهجد کار ندارم. باید با کتاب‌های دعا انس داشته باشیم و بدانیم چه زیارتی در کدام قسمت کتاب است. با این دعاها و زیارات و مناجات‌ها و توسلات انس زیادی داشته باشیم. اگر کسی این کارها را نکند خیلی ضرر می‌کند. درس و بحث خیلی خوب است ولی ارتباط با خدای متعال و توسل به اهل‌بیت علیهم‌السلام اصل هر کاری است. @shamim_fegahat
اهمیت خواندن سوره قدر در عصر جمعه 🔹 حاج آقا رحیم ارباب (ره): آقا سيد جمال گلپایگانی نامه‌ای برای من نوشته و در آن نامه سفارش كرده که: در طول هفته هر عمل مستحبي را يادت رفت.. اين را يادت نرود كه عصر جمعه صد مرتبه سوره قدر را بخوانی. @shamim_fegahat
🌺السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، صَلَّى ‌اللّٰهُ عَلَيکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، رَحِمَکَ اللّٰهُ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، لَعَنَ‌ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ، وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ شَرِکَ فِي دَمِکَ، وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ بَلَغَهُ ذٰلِکَ فَرَضِيَ بِهِ، أَنَا إِلَى اللّٰهِ مِنْ ذٰلِکَ بَرِيءٌ 🌺السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ‌ اللهِ الَّذِی ضَمِنَهُ 🌺السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ تقدیم می شود. دروس در هفته جاری علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۳۶.mp3
5.65M
باسمه تعالی نقد صاحب مفتاح و جامع المقاصد اولاً بحث در مفهوم مکیل و موزون نیست بلکه بحث در تعیین مصداق و تحقق مفهوم میباشد ثانیاً بر فرض که بحث مفهومی باشد روایات یا حکم مرحله اول را بیان نموده یا مرحله دوم یا مرحله سوم جمع سه مرحله با ترتب آن، موجب استعمال لفظ در بیشتر از معنای واحد است مقدس اردبیلی بعد از طرح احتمالات عرف شرع و عرف عام و عرف خاص میفرماید ملاک برای هر شهر متفاوت است همانطور که نهی در سجده ماکول و ملبوس هر شهر نسبت به شهر دیگر متفاوت می باشد. الحمدالله رب العالمین @shamim_fegahat
باسمه تعالی آيا جعل حجیت برای اماره ممكن است يا محال و باطل می باشد؟ ۱- ابن قبه طرفدار امتناع است. ٢- مشهور طرفدار امكان هستند. مرحوم آخوند سه دلیل به نفع مرحوم ابن قبه بیان می کند: دلیل اول: هر حکمی بر اساس مصلحت و مفسده جعل شده است و احکام ميان عالم و جاهل مشترك است و به هيچ وجه تغيير نمی كنند، چه اماره بر وفق آنها باشد يا برخلاف آنها. اگر تعبد به غير علم جايز باشد و شارع مقدس بتواند خبر واحد را در حق ما حجّت كند، فرض می كنيم كه در واقع نماز جمعه واجب است، حال خبر واحد هم كه قائم شده بر نماز جمعه از دو حال خارج نيست: يا مصيب و مطابق واقع است؛ يعنى خبر واحد هم بر وجوب جمعه دلالت می كند. در اين صورت اجتماع مثلين می شود؛ كه از محالات است. و يا اماره خطا كرده و مخالف واقع درمی آيد؛ يعنى واقع وجوب جمعه است و اماره بر حرمت يا استحباب يا كراهت يا اباحه آن دلالت كرده. در اين صورت اجتماع ضدين پيش می آيد و علاوه بر این اجتماع ضدین در نفس مولى هم تضاد پيش میآيد كه نسبت به عمل واحد به نام جمعه هم اراده و حب داشته باشد و هم كراهت و بغض داشته باشد و خبر ثقه بر حرمت آن دلالت می كند. آنهم بدون كسر و انكسار؛ يعنى گاه مصلحت و مفسده را كه باهم می سنجيم، يكى رجحان دارد و پس از كسر و انكسار و سبك سنگين كردن يك طرف بلامعارض و مزاحم می شود، همان تعين می يابد. مثل باب شراب و قمار ان قلت: تعبد به امارات ظنيه سر از اجتماع مثلان و ضدان درنمی آورد؛ چون اصلا غير از مؤداى اماره حكم ديگرى نيست. قلت: این مبنا مستلزم قول به تصويب است كه به اجماع اماميه و به حكم اخبار متواتره باطل است. دلیل دوم: گاهى تعبد به غير علم موجب طلب ضدان و امر به ضدان می شود و آن در مواردى است كه فرضا در واقع و نفس الامر ازاله نجاست از مسجد واجب و متعلق طلب است؛ ولى در ظاهر اماره برخلاف آن قائم شده و بر وجوب ضد واجب واقعى دلالت كرده؛ يعنى وجوب نماز اوّل وقت را دلالت دارد. در چنين فرضى اگر غير علم حجّت باشد، لازمه اش امر به ضدان است؛ يعنى هم ازاله از ما طلب شده و هم نماز اوّل وقت و اين نيز محال است؛ زيرا حد اقل اين است كه تكليف به محال است و از مولاى حكيم صادر نمی شود. (فرق طلب ضدان با اجتماع ضدان روشن است كه اجتماع ضدان در موضوع واحد به نام نماز جمعه بود كه هم واجب باشد و هم حرام. در اين موارد حكمها تضاد داشتند؛ ولى طلب ضدان در دو موضوع است و خود طلبها و امرها ضدان نيستند، بلكه مثلان هستند؛ ولى متعلق آن دو، يعنى ازاله و نماز اوّل وقت ضدان هستند و قابل جمع نيستند.) دلیل سوم: گاهى تعبد به غير علم موجب تفويت مصلحت يا القاء در مفسده می شود. اگر فرض كنيم در واقع جمعه واجب باشد؛ ولى در ظاهر اماره بگويد كه جمعه واجب نيست و اين اماره هم حجّت باشد و ما به حكم اماره جمعه را انجام ندهيم، اينجا حجيت اماره باعث ترك واجب و فوت مصلحت واقع شد و باعث و بانى و مفوّت اين مصلحت شارع مقدس است. يا اگر فرض كنيم كه جمعه در واقع حرام است و اماره حكم به عدم حرمت كرد و ما به حكم اماره جمعه را مرتكب شديم، موجب القاء در مفسده می شود و باعث اين القاء در مفسده شارع است كه اماره را در حق ما حجّت كرده پس گاهى تعبد به اماره اين محاذير را دارد و هركدام از تفويت مصلحت و القاء در مفسده قبيح است و از مولاى حكيم صادر نمی شود. نتيجه: ابن قبه و همفكرانش به حكم وجوه مذكور تعبد به خبر واحد را محال دانسته و می گويند كه غير علم هرچه باشد در حق ما حجت نيست و شارع نمی تواند آن را حجّت كند و پيروى از آن را بر ما واجب كند؛ زيرا محذوراتى دارد كه ذكر شد. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا