#کفایه3ش33
باسمه تعالی
ج. بررسی سقوط تکلیف با امتثال اجمالی در تعبدیات در فرضی که محتاج تکرار باشد و یا دو عمل باشد.
مثلا شبهه موضوعیه: شخص نمی داند که به قبله کدام طرف است باید به چهار جهت نماز بخواند. در حالی که امکان اطلاع بر قبله را از طریق پرسش یا جی پی اس دارد. و یا شبهه حکمیه نمی داند نماز جمعه واجب است و یا نماز ظهر و حال می تواند قطع تفصیلی به مساله پیدا کند.
کفایت امتثال اجمالی در این فرض محل اشکال است. زیرا اولا به قصد وجه و ثانیا به قصد تمییز اخلال شده است و ثالثا انجام کار لغو وعبث است.
مقدمه اقسام قصد و احکام و ویژگی آن
1- قصد قربت: اطاعت مولی و انجام تکلیف برای مولی که در همه تعبدیات لازم الرعایه می باشد و باید قصد شود.
2- قصد وجه: انجام عمل عبادی به نیت وجوب آن که ناشی از امر مولی است شخص می گوید نماز ظهر را می خوانم چون مولی به آن امر نموده است. شرطیت قصد وجه محل بحث است و محتمل می باشد.
3- قصد تمییز: ماموربه را از غیرش تمییز نماید و بگوید این عمل واجب است و غیر آن واجب نمی باشد. شرطیت قصد تمییز محل تردید و مناقشه است.
ویژگی این سه قصد: مولی نمی تواند این قیود را در اصل عبادت اخذ کند زیرا هر سه پسینی بوده و بعد از تحقق امر مولی مصداق پیدا می کند.
براساس این مقدمه روشن است که امتثال اجمالی در فرض ج به برخی از قصود اخلال می شود گرچه شخصی که به 4 طرف نماز می خواند قصد قربت و اطاعت مولی را انجام می دهد لکن نمی تواند قصد وجوب هر نماز از آن چهار نماز را داشته باشد چون موجب تشریع می گردد بلکه به قصد محتمل الوجوب انجام داده است. پس در قصد وجه اخلال می شود.
و واضح است که قصد تمییز ماموربه هم ممکن نیست زیرا نمی تواند واجب را از غیر واجب تمییز دهد. علاوه بر این فعل عبادی لغو و عبث خواهد بود. که این هم اشکال سوم است.
جواب از اشکالات فرض ج
( امتثال اجمالی = تکرار عبادات)
در فرض ج قصد قربت مشکلی ندارد و به قصد وجه هم اخلال نمی شود زیرا شخص هر کدام از چهار نماز را که می خواند به قصد وجوب آن امر شارع می خواند و در قصد وجه باید وجوب امر اطاعت شود که تحقق می یابد. و فرد اطراف را به داعی امر می آورد.
به قصد تمییز اخلال می شود و شخص نمی تواند قصد تمییز نماید لکن قصد تمییز بر اساس ادله ذیل واجب نمی باشد:
اولا هیچ دلیل و سندی بر اعتبار قصد تمییز وجود ندارد.
ثانیا، قصد تمییز مانند قصد وجه از اموری است که غالبا مغفول مردم می باشد و اگر شرط بود شارع باید متنبه می نمود. والا به غرضش اخلال می شود.
عدم اشکال لغو و لعب
زیرا؛
اولا این تکرار و عدم احراز علم تفصیلی به غرضی می باشد مثلا تحصیل علم هزینه معتدبه دارد
ثانیا انجام نفس امر مولی لغو نمی باشد بلکه کیفیت امتثال است که بر اساس برخی از دواعی تکرار شده است.
نتيجه: با تمكن از امتثال تفصيلى قطعى، امتثال اجمالى كافى است و تحصيل علم تفصيلى و بدنبال آن امتثال تفصيلى لازم نيست، چه در توصليات و چه در عبادات. آنهم چه احتياط مستلزم تكرار باشد و چه مستلزم تكرار نباشد.
دوران بین احتیاط و ظن تفصیلی
آنچه در مباحث فوق گذشت در فرضی است که امکان قطع تفصیلی وجود دارد ولی اگر تنها ظن تفصیلی ممکن است و راهی برای حصول قطع نیست مجموع پنج صورت می شود و هركدام حكمى دارد:
1- اگر ظن تفصيلى صددرصد و مطلقا بی ارزش باشد، مثل ظن قياسى، در اينجا نه تنها احتياط جايز است، بلكه واجب است و حق ندارد به طرف مظنون اكتفا كند.
2- اگر ظن تفصيلى در فرض عدم تمكن از احتياط ارزشمند باشد (مثل دوران بين المحذورين) باز در ما نحن فيه كه احتياط ممكن است، نوبت به امتثال ظنى نمی رسد زیرا ظن در این فرض اعتبار ندارد و نبايد بدان اكتفا كند و حتما بايد احتياط كند.
3- اگر ظن تفصيلى مطلقا حجّت باشد (مراد ظنون خاصه است که در فرض تمكن از احتياط و در فرض عدم تمكن حجت است) در اين فرض ظن تفصيلى جانشين علم تفصيلى است و طبعا اكتفا كردن به احتياط و امتثال اجمالى صحيح است و محذورى ندارد همان طور که عمل به ظن تفصیلی معتبر کفایت می کند.
4 و 5- اگر در حال انسداد مطلق ظن را از هر راهى كه حاصل شود حجّت بدانيم، دو مبنا در باب احتیاط است؛
مبنای اول: احتياط واجب نيست. بر اين مسلك می تواند احتیاط کند و می تواند امتثال تفصیلی ظنی نماید.
مبنای دوم: احتياط كردن جايز نيست. (يا به خاطر اينكه احتياط مستلزم عسر و حرجى است كه سر از اختلال نظام زندگى در می آورد و يا به خاطر اينكه احتياط كردن در خصوص موارد تكرار، مستلزم بازيگرى به امر مولى است و لذا حرام است.) بر اين مسلك بايد گفت كه احتياط و امتثال اجمالى كافى نيست و حتما بايد ظن تفصيلى پيدا كرده و امتثال تفصيلى نمايد.
متفرّع بر صورت پنجم كه احتياط جايز نبود، بايد گفت: كسانى كه در احكام شرعيه راه اجتهاد و تقليد را ترک کنند عبادات شان باطل است.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
🔻عروج آسمانی حضرت معصومه سلام الله علیها را به پیشگاه امام زمان علیه السلام تسلیت عرض می نماییم.
به بارگاه نورانیش صلواتی می فرستیم و چشم به عنایات کریمه اهل بیت علیهم السلام می بندیم.
▪️▪️▪️
السَّلامُ عَلَیْكِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَیْكِ یَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِیجَةَ
السَّلامُ عَلَیْكِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ
السَّلامُ عَلَیْكِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ
السَّلامُ عَلَیْكِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَیْكِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَیْكِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَیْكِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
✔️ یَا فاطمه اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ؛
ای فاطمه! مرا در بهشت شفاعت بفرما...
@shamim_fegahat
🌺السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
صَلَّى اللّٰهُ عَلَيکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
رَحِمَکَ اللّٰهُ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ شَرِکَ فِي دَمِکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ بَلَغَهُ ذٰلِکَ فَرَضِيَ بِهِ،
أَنَا إِلَى اللّٰهِ مِنْ ذٰلِکَ بَرِيءٌ
🌺السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللهِ الَّذِی ضَمِنَهُ
🌺السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
#جلسه_سی_چهارم_فقه_اصول تقدیم می شود.
دروس در هفته جاری #مجازی_آفلاین علاوه بر سامانه #نجاح در کانال شمیم فقاهت #ایتا بارگزاری می شود.
@shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۳۴.mp3
4.7M
#مکاسب5ش34
باسمه تعالی
نقد راهکار اول
اولاً اصل در قضایا قضیه حقیقیه است
ثانیاً اگر روایات ناظر به قضیه خارجی باشد دلیلی برای لزوم مراجعه به عرف عام و خاص جهت تعیین مکیل و موزون وجود ندارد
ثالثاً اگر علم اجمالی به تقدیر باشد دلیلی برای تعیین کیل و وزن وجود ندارد
پس بهتر است اخبار حمل بر قضیه حقیقیه شده و آن موارد خلاف به دلیل تعبدی پذیرفته شود.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
#کفایه_34
باسمه تعالی
۱- اماراتى كه قطعا حجت نيستند مثل قياس.
٢- اماراتى كه حتما حجّت هستند، مثل خبر ثقه و ظواهر.
٣- اماراتى كه مشكوك الاعتبار هستند، مثل شهرت فتوايى، اجماع منقول و ...
قبل از ورود به امارات، سه مقدمه کلی بیان می شود:
مقدمه اول: تفاوت قطع و اماره ظنيه:
الف. تفاوت قطع و ظن در تنجز تکلیف
در قطع گذشت که حجيّت آن ذاتى است و امكان جعل و اعتبار حجیت اثباتا و نفيا وجود ندارد.
البته علم تفصيلى علت تامه حجيّت بود و علم اجمالى مقتضى حجيّت بود و لو لا المانع تأثير مىگذاشت؛ ولى به هرحال هر دو حجّت و واجب الاتباع بودند و عقل مستقل به حجيّت بود، آنهم به محض حصول قطع، حكم به حجيّت مىكرد؛
ولى امارات ظنيه اينگونه نيستند و حجيّت ذاتى و لازمه ذات آنها نيست. بلکه بر اساس یکی از دو عامل بیرونی ذیل حجت می شود:
الف. جعل و اعتبار شارع بر حجیت ظن مانند خبر واحد.
ب. حکم عقل به حجیت ظن بنا بر انسداد و تقریر مقدمات انسداد بنابر حکومت نه اینکه کاشف از حکم شرع باشد که به اولی بر می گردد.
تقریر حکومت: نتيجه مقدمات مذكور بر مسلك عده اى حكومت است؛ يعنى در اين شرايط ويژه عقل مستقل است به اينكه بايد از ظن و جانب مظنون پيروى كرد. بر اين مسلك جعل عقلى است.
ب. تفاوت قطع و ظن در امتثال تکلیف
آيا ظن به فراغ و امتثال مثل علم به آن حجّت و موجب سقوط تكليف است يا خير؟
مشهور: مجرّد ظن به فراغ كافى نيست و ارزشى ندارد و نمىتوان بدان اكتفا كرد؛ مگر اينكه پشتوانه داشته باشد. ولى بعض از محققان ظاهر كلامشان مخالف گفتار مشهور است و معتقدند كه در مقام امتثال ظن به فراغ ذمّه كافى است و نيازى به تحصيل علم و يا وجود دليل بر اعتبار اين ظن نداريم.
شايد دليل اين بعض عبارتست از اينكه وى دفع ضرر محتمل را لازم نمىداند. اگر دفع عقاب محتمل لازم باشد، بايد اعاده كند و به ظن اکتفا نكند؛ ولى اگر دفع عقاب محتمل واجب نباشد، همان ظن به فراغ كافى است.
فتأمل بحث ما در حجيّت ذاتى ظن است نسبت به مقام سقوط و استناد به اين قاعده بدان معنا است كه ذاتا اقتضايى ندارد و بدليل خارجى مقتضى كفايت است.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
💠 تاریخ مجعول
🔹 تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه (سلام الله علیها) مجعول است. شخص جاعلی تاریخ ولادت آن حضرت را سال ۱۸۳ ذکر کرده است.
آقای حاج شیخ علی نمازی حساب کرده بود که چون سال شهادت امام موسی بن جعفر (علیهما السلام) ۱۸۳ است و تا آن موقع حضرت در زندان بود، چگونه ممکن است که حضرت معصومه در این سال به دنیا آمده باشد؟ لذا گفته است که تصحیف شده و تاریخ درست ۱۷۳ است! دیگران هم این تاریخ را از آنجا نقل کردهاند.
هر دو تاریخ نادرست، و تاریخ ولادت به دست ما نرسیده است. این تاریخ را یکی از جعالین که ویژگیهایش هم نقل شده، جعل کرده است.
🔹 داستان جعل از این قرار است که: مرحوم متولی باشی اعلام میکند که اگر کسی تاریخ ولادت یا وفات حضرت معصومه (سلام الله علیها) را پیدا کند، دستور میدهم که در آن روز بازار قم را تعطیل کنند.
آدم کلاشی ادعا میکند که در فلان کتاب از کتابخانه مدینه این تاریخ ذکر شده است. متولی باشی آدم زرنگی بود. گفته بود که متولی کتابخانه مدینه با من آشناست.
من آن کتاب را از آن کتابخانه میخواهم و چاپ میکنم و به این شکل مشت آن شخص باز میشود. متولی باشی مسافرتی تاریخی به حجاز کرده بود و رجال آنجا را میشناخت.(۱)
____________________
1⃣ مرحوم شیخ ذبیح الله محلاتی در ریاحین الشریعه (ج ۵، ص ۳۲) نوشته است:
«لا یخفی که تاریخ تولد و وفات این بانوی عظمی فاطمه معصومه تاکنون معلوم نشده است بلکه زندگانی این مخدره و دوره حیات او مجهول بوده که آیا شوهر کرده است یا خیر؟ آیا اولادی داشته است یا خیر؟ آیا چند سال در این دنیا زندگانی کرده؟ در چه ماهی از مدینه حرکت کرده و در چه سالی و چه ماهی و چه روزی از دنیا رفته؟ آیا فوت او قبل از شهادت امام رضا (علیه السلام) بوده یا بعد از شهادت ایشان؟ بیاعتنایی به شأن تاریخ، مستلزم این مجهولات است.
و اما آنچه را که بعضی از جهت بعضی از اغراض نسبت میدهند که فلانه مجتهد در مدینه طیبه تعيين يوم وفات و تولد آن مخدره را استخراج از کتاب لواقح الأنوار کرده، بیاصل است؛ برای اینکه کتاب لواقح الأنوار در نظر این قاصر موجود است و اصلا چنین مطلبی در او نیست.
حقیر احتمال دادم شاید کتاب دیگری باشد تا اینکه خدمت علامه نسابه دانشمند آقانجفی شهابالدین تبریزی شرفیاب شدم، این مطلب را عنوان کردم فرمودند: کسی که چنین جعلی کرده، من او را ملاقات کردم معلوم شد غرضی داشته که ذکر آن مصلحت نیست.»
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۲ ص ۵۱۶
@shamim_fegahat
🌺السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
صَلَّى اللّٰهُ عَلَيکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
رَحِمَکَ اللّٰهُ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ شَرِکَ فِي دَمِکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ بَلَغَهُ ذٰلِکَ فَرَضِيَ بِهِ،
أَنَا إِلَى اللّٰهِ مِنْ ذٰلِکَ بَرِيءٌ
🌺السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللهِ الَّذِی ضَمِنَهُ
🌺السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
#جلسه_سی_پنجم_فقه_اصول تقدیم می شود.
دروس در هفته جاری #مجازی_آفلاین علاوه بر سامانه #نجاح در کانال شمیم فقاهت #ایتا بارگزاری می شود.
@shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۳۵.mp3
4.63M
#مکاسب5ش35
باسمه تعالی
دفاع مفتاح الکرامه
از مراحل سه گانه مشهور
ابتدا الفاظ روایات حمل بر معنی شرعی شده اگر معنی شرعی نباشد بر معانی در عرف عام حمل شده و اگر عرف عام نباشد بر عرف خاص حمل می شود
دفاع محقق ثانی
از مراحل مشهور
اگر در یک کالا بعد از آنکه در زمان شارع مکیل بود تغییر نماید است استصحاب لزوم مکیل بودن جاری است
در اقرار و قسم و نذر به عرف مکان آن فرد مراجعه می شود.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
#کفایه3ش35
باسمه تعالی
مقدمه دوم: امکان تعبّد و جعل حجیت برای اماره ظنيّه
در باب تعبد به ظن سه مقام و رتبه محفوظ است:
۱- امكان و امتناع ذاتى: آيا نظر به ذات امارات ظنيه تعبد به آنها و حجّت كردن آنها در حق مكلف ممكن است و یا مانند اجتماع نقیضین ممتنع می باشد؟
٢- پس از قبول امكان ذاتى، امكان وقوعى آن است كه آیا از وقوع تعبد به اماره محذورى مانند مستلزم ظلم و تفويت مصلحت و القاء در مفسده پيش نمی آيد. و یا مستلزم امور قبیح مذکور است و ممتنع بالعرض می باشد.
٣- وقوع و لا وقوع: پس از پذيرش امكان ذاتى و امكان وقوعى، نوبت می رسد به اينكه آيا تعبد به اماره ظنيه واقع هم شده يا نه؟ يعنى در شريعت مواردى داريم كه روى آنها دست گذاشته و براى نمونه بگوييم كه در اين موارد شارع اماره ظنيه را حجّت كرده يا واقع نشده و چنين مواردى نداريم؟
تاسیس اصل برای موارد مشکوک امکان ذاتی و وقوعی
در دو مقام اوّل و دوم، گاهى يقين به امكان ذاتى يا امتناعى ذاتى چيزى داريم، يا يقين به امكان و امتناع وقوعى امرى داريم. در اين فرض تكليف روشن است و يقين ملاك است؛ ولى اگر چنانچه در موردى شك كرديم كه فلان امر امكان ذاتى دارد يا امتناع ذاتى، امكان وقوعى دارد يا امتناع وقوعى، آيا اصل و قاعده اى داريم كه به آن مراجعه كرده و حكم مورد مشكوك را روشن كنيم؟
مرحوم شیخ: براى صورت شك اصلى داريم به نام اصالة الامكان كه عقلاء عالم آن را قبول دارند و سيره عقلاء بر اين است كه عملا بنا را بر امكان گذاشته و آثار و احكام امكان را برآن مترتب مىكنند.
نقد اصاله الامکان
این فرمایش مرحوم شیخ سه اشکال دارد:
۱- چنین سیره ای قابل اثبات و احراز نیست.
٢- برفرض چنين سيرهاى؛ ولى حجيّت آن مسلم نيست، زيرا سيره عقلائيه بايد مورد امضاى شارع باشد و دليل بر اعتبارش قائم شود و سيره مزبور دليل ندارد؛ زيرا دليل حجیت این سیره يا قطعى است و يا ظنى. دليل قاطع كه جزما ندارد؛ وگرنه ما نيز تسليم می شديم. دليلى ظنى هم برفرض وجودش فايده اى ندارد؛ زيرا مصادره به مطلوب است و هنوز اصل حجيّت ظن ثابت نشده و اوّل كلام است و چگونه با آن حجيت سيره عقلاء را اثبات كنيم؟
٣- اگر وقوع خارجى ثابت شد، ديگر نيازى به اثبات امكان نداريم و بحث از آن بيهوده است زیرا بعد از تحقق و واقع شدن، بحث از امكان و اثبات آن فايده اى ندارد پس سخن شيخ اعظم كه از راه بناء عقلاء بر اصالة الامكان پيش آمدند، ناتمام است.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
#سخن_بزرگان
#قرآن
💠 اهمیت انس با قرآن و دعا برای طلاب:
🔻 #قرآن زیاد بخوانیم و زیاد با کلام خدا ارتباط داشته باشیم. این حداقل است که روزی یک جزء قرآن بخوانیم و هر ماه قمری یک ختم قرآن داشته باشیم و هر ماه که یک ختم قرآن میخوانیم به یکی از معصومین سلام ﷲ علیهم اجمعین هدیه کنیم.
🔹 این برای توفیق در درس و موفقیت بسیار خوب است. با زیارت و #توسل به اهلبیت ع و با مفاتیح و کتاب #دعا هم زیاد انس داشته باشیم. این کتابها ضروری زندگی انسان است، کسی نمیتواند بگوید من با مفاتیح یا مصباح المتهجد کار ندارم. باید با کتابهای دعا انس داشته باشیم و بدانیم چه زیارتی در کدام قسمت کتاب است. با این دعاها و زیارات و مناجاتها و توسلات انس زیادی داشته باشیم. اگر کسی این کارها را نکند خیلی ضرر میکند. درس و بحث خیلی خوب است ولی ارتباط با خدای متعال و توسل به اهلبیت علیهمالسلام اصل هر کاری است.
@shamim_fegahat
اهمیت خواندن سوره قدر در عصر جمعه
🔹 حاج آقا رحیم ارباب (ره):
آقا سيد جمال گلپایگانی نامهای برای من نوشته و در آن نامه سفارش كرده که:
در طول هفته هر عمل مستحبي را يادت رفت..
اين را يادت نرود كه عصر جمعه صد مرتبه سوره قدر را بخوانی.
@shamim_fegahat
🌺السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
صَلَّى اللّٰهُ عَلَيکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
رَحِمَکَ اللّٰهُ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ شَرِکَ فِي دَمِکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ بَلَغَهُ ذٰلِکَ فَرَضِيَ بِهِ،
أَنَا إِلَى اللّٰهِ مِنْ ذٰلِکَ بَرِيءٌ
🌺السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللهِ الَّذِی ضَمِنَهُ
🌺السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
#جلسه_سی_ششم_فقه_اصول تقدیم می شود.
دروس در هفته جاری #مجازی_آفلاین علاوه بر سامانه #نجاح در کانال شمیم فقاهت #ایتا بارگزاری می شود.
@shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۳۶.mp3
5.65M
#مکاسب5ش36
باسمه تعالی
نقد صاحب مفتاح و جامع المقاصد
اولاً بحث در مفهوم مکیل و موزون نیست بلکه بحث در تعیین مصداق و تحقق مفهوم میباشد
ثانیاً بر فرض که بحث مفهومی باشد روایات یا حکم مرحله اول را بیان نموده یا مرحله دوم یا مرحله سوم
جمع سه مرحله با ترتب آن، موجب استعمال لفظ در بیشتر از معنای واحد است
مقدس اردبیلی
بعد از طرح احتمالات عرف شرع و عرف عام و عرف خاص میفرماید
ملاک برای هر شهر متفاوت است همانطور که نهی در سجده ماکول و ملبوس هر شهر نسبت به شهر دیگر متفاوت می باشد.
الحمدالله رب العالمین
@shamim_fegahat
#کفایه3ش36
باسمه تعالی
آيا جعل حجیت برای اماره ممكن است يا محال و باطل می باشد؟
۱- ابن قبه طرفدار امتناع است.
٢- مشهور طرفدار امكان هستند.
مرحوم آخوند سه دلیل به نفع مرحوم ابن قبه بیان می کند:
دلیل اول: هر حکمی بر اساس مصلحت و مفسده جعل شده است و احکام ميان عالم و جاهل مشترك است و به هيچ وجه تغيير نمی كنند، چه اماره بر وفق آنها باشد يا برخلاف آنها.
اگر تعبد به غير علم جايز باشد و شارع مقدس بتواند خبر واحد را در حق ما حجّت كند، فرض می كنيم كه در واقع نماز جمعه واجب است، حال خبر واحد هم كه قائم شده بر نماز جمعه از دو حال خارج نيست:
يا مصيب و مطابق واقع است؛ يعنى خبر واحد هم بر وجوب جمعه دلالت می كند. در اين صورت اجتماع مثلين می شود؛ كه از محالات است.
و يا اماره خطا كرده و مخالف واقع درمی آيد؛ يعنى واقع وجوب جمعه است و اماره بر حرمت يا استحباب يا كراهت يا اباحه آن دلالت كرده. در اين صورت اجتماع ضدين پيش می آيد و علاوه بر این اجتماع ضدین در نفس مولى هم تضاد پيش میآيد كه نسبت به عمل واحد به نام جمعه هم اراده و حب داشته باشد و هم كراهت و بغض داشته باشد و خبر ثقه بر حرمت آن دلالت می كند.
آنهم بدون كسر و انكسار؛ يعنى گاه مصلحت و مفسده را كه باهم می سنجيم، يكى رجحان دارد و پس از كسر و انكسار و سبك سنگين كردن يك طرف بلامعارض و مزاحم می شود، همان تعين می يابد. مثل باب شراب و قمار
ان قلت: تعبد به امارات ظنيه سر از اجتماع مثلان و ضدان درنمی آورد؛ چون اصلا غير از مؤداى اماره حكم ديگرى نيست.
قلت: این مبنا مستلزم قول به تصويب است كه به اجماع اماميه و به حكم اخبار متواتره باطل است.
دلیل دوم: گاهى تعبد به غير علم موجب طلب ضدان و امر به ضدان می شود و آن در مواردى است كه فرضا در واقع و نفس الامر ازاله نجاست از مسجد واجب و متعلق طلب است؛ ولى در ظاهر اماره برخلاف آن قائم شده و بر وجوب ضد واجب واقعى دلالت كرده؛ يعنى وجوب نماز اوّل وقت را دلالت دارد. در چنين فرضى اگر غير علم حجّت باشد، لازمه اش امر به ضدان است؛ يعنى هم ازاله از ما طلب شده و هم نماز اوّل وقت و اين نيز محال است؛ زيرا حد اقل اين است كه تكليف به محال است و از مولاى حكيم صادر نمی شود.
(فرق طلب ضدان با اجتماع ضدان روشن است كه اجتماع ضدان در موضوع واحد به نام نماز جمعه بود كه هم واجب باشد و هم حرام. در اين موارد حكمها تضاد داشتند؛ ولى طلب ضدان در دو موضوع است و خود طلبها و امرها ضدان نيستند، بلكه مثلان هستند؛ ولى متعلق آن دو، يعنى ازاله و نماز اوّل وقت ضدان هستند و قابل جمع نيستند.)
دلیل سوم: گاهى تعبد به غير علم موجب تفويت مصلحت يا القاء در مفسده می شود.
اگر فرض كنيم در واقع جمعه واجب باشد؛ ولى در ظاهر اماره بگويد كه جمعه واجب نيست و اين اماره هم حجّت باشد و ما به حكم اماره جمعه را انجام ندهيم، اينجا حجيت اماره باعث ترك واجب و فوت مصلحت واقع شد و باعث و بانى و مفوّت اين مصلحت شارع مقدس است. يا اگر فرض كنيم كه جمعه در واقع حرام است و اماره حكم به عدم حرمت كرد و ما به حكم اماره جمعه را مرتكب شديم، موجب القاء در مفسده می شود و باعث اين القاء در مفسده شارع است كه اماره را در حق ما حجّت كرده پس گاهى تعبد به اماره اين محاذير را دارد و هركدام از تفويت مصلحت و القاء در مفسده قبيح است و از مولاى حكيم صادر نمی شود.
نتيجه: ابن قبه و همفكرانش به حكم وجوه مذكور تعبد به خبر واحد را محال دانسته و می گويند كه غير علم هرچه باشد در حق ما حجت نيست و شارع نمی تواند آن را حجّت كند و پيروى از آن را بر ما واجب كند؛ زيرا محذوراتى دارد كه ذكر شد.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
🌺السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
صَلَّى اللّٰهُ عَلَيکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
رَحِمَکَ اللّٰهُ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ شَرِکَ فِي دَمِکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ بَلَغَهُ ذٰلِکَ فَرَضِيَ بِهِ،
أَنَا إِلَى اللّٰهِ مِنْ ذٰلِکَ بَرِيءٌ
🌺السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللهِ الَّذِی ضَمِنَهُ
🌺السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
#جلسه_سی_هفتم_فقه_اصول تقدیم می شود.
دروس در هفته جاری #مجازی_آفلاین علاوه بر سامانه #نجاح در کانال شمیم فقاهت #ایتا بارگزاری می شود.
@shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۳۷.mp3
5.37M
#مکاسب5ش37
باسمه تعالی
دفاع حدائق از مشهور
سه مرحله در کلام مشهور صحیح است و در روایت حلبی ملاک عرف عام شمرده شده و بنا بر اجماع، عرف شرعی بر عرف عام مقدم است واگر عرف عام نبود نوبت به عرف خاص می رسد
نقد کلام حدائق
اولاً بحث مفهومی نیست بلکه بحث در تعیین مصداق و معیار می باشد.
ثانیاً اگر بحث مفهومی باشد بعد از احراز نبود معنی شرعی، نوبت به معنی عرفی میرسد و در فرض شک، لفظ مجمل شده و اصول عملیه جریان دارد
ثالثاً بین زمان صادقین و شرع متفاوت است
رابعاً روایت حلبی احتمال عرف خاص هم در آن وجود دارد.
الحمدالله رب العالمین