eitaa logo
شمیم معارف
48 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
486 ویدیو
66 فایل
حکمت و عرفان، فلسفه، علوم غریبه و روانشناسی
مشاهده در ایتا
دانلود
السلام علیک یا ام الائمة المعصومین 🏴نخل امید من امشب به چمن می افتد 🏴آخرین برگ گل پرپر من می افتد 🏴که گمان داشت که با بودن من فاطمه ام 🏴سروکارش به شب غسل و کفن می افتد شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد. اللهم صلی علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و السرالمستودع فیها به عدد ما احاط به علمک
🔳دیدگاه بزرگان شیعه در باره روایات مظلومیت و صدیقه شهیده سلام الله علیها و آن ▪️گاهی دیده می‌شود که برخی از مخالفان، تحدی می‌کنند که شیعیان یک روایت صحیح در باره شهادت سلام الله علیها و کتک خودرن آن حضرت، از کتاب‌های شیعه بیاورید تا ثابت شود که چنین قضیه‌ای اتفاق افتاده است. ▫️در به این دسته از افراد باید گفت: چنین درخواستی از اساس اشتباه است؛ زیرا از دیدگاه شیعه روایات شهادت و مظلومیت آن حضرت است و روایت متواتر نیازی به اثبات صحت سند ندارد؛ هرچند که سندهای صحیحی نیز در این باره وجود دارد. 🔘از این رو تمام علمای شیعه در طول تاریخ بر این قضیه داشته‌اند و همواره در ایام فاطمیه کرده‌اند که همین مسأله برای اثبات این قضیه از دیدگاه شیعیان کافی است. 📒شیخ الطائفه ، شیخ محمد بن الحسن طوسی رحمت الله علیه متوفاى۴۶۰ دانشمند نامدار شیعه در این باره می‌گوید: 📝از کارهایی بر که ناروا دانسته‌اند؛ زدن‌ ‌ فاطمه‌ علیها السلام‌ توسط آن‌ها است؛ و به درستی روایت‌ شده‌ است‌ که‌: آن‌ها‌ فاطمه‌ را با زدند و در روایت ‌مشهوری‌ که‌ شیعیان در آن اختلاف ندارند، آمده است که:‌ به شکم‌ فاطمه‌ علیها السلام زد که بر اثر آن، جنین‌ خود را سقط‌ کرد؛ و آن‌ جنین‌ را نامیدند. روایات‌ این قضیه‌ در میان‌ شیعیان‌ مشهور است‌. و یکی از کارهای ابوبکر که‌ ناروا شمرده‌اند این است که : چون‌ گروهی‌ به خانۀ فاطمه‌ پناه آوردند‌، و از بیعت‌ امتناع‌ کردند، آن‌ها قصد داشتند خانه‌ را به‌ روی‌ فاطمه‌ آتش‌ بزنند. هیچکس‌ نمی‌تواند روایات‌ این قضیه‌ را انکار کند؛ زیرا ما روایات‌ آن‌ را از طریق‌ عامّه‌ را از بلاذری‌ و دیگران نقل کردیم و روایت‌ شیعه نیز در این زمینه‌ مستفیض است است‌ و هیچ شیعه‌ای آن اختلاف نکرده است‌. 📚تلخیص الشافی ج۳ ص۱۵۶ اسکن 👈 l1l.ir/4ch9 📒علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه در کتاب مرأه العقول در این باره می‌نویسد: 📝از امام کاظم علیه السلام نقل شده است که فاطمه علیها السلام ،‌ و بود. این حدیث صحیح است. ☑️این روایت دلالت می‌کند که فاطمه که صلوات خدا بر او باد، شهیده بوده است و این مسأله از متواترات است. سبب شهادت آن حضرت این بوده است که وقتی آن‌ها خلافت را غصب کردند و اکثر مردم با آن‌ها بیعت کردند، به دنبال امیرمؤمنان علیه السلام فرستادند تا او برای بیعت بیاوردند. آن حضرت امتناع کرد . پس عمر را به همراه آتش فرستاد تا خانه را بر سر اهل بیت علیهم السلام به آتش بکشد. آن‌ها می‌خواستند به زور وارد خانه شوند که فاطمه که نزدیک در بود، مانع آنان شد؛ پس غلام عمر در خانه به شکم فاطمه علیها السلام زد. در این اثر این ضربه پهلوی آن حضرت شکست و جنینش که رسول خدا صلی الله علیه وآله آن را محسن نامیده بود، سقط شد. به همین خاطر بیمار شد و از همین بیماری نیز از دنیا رفت. 📚مرآه العقول ج۵ ص۳۱۵ـ۳۱۸ اسکن 👈 l1l.ir/4chb 📒و شیخ جواد تبریزی در این باره می‌نویسد: 📜اما ظلم‌هایی که بر آن حضرت شد، به صورت اجمالی متواتر است؛ زیرا مخفی ماندن قبر آن حضرت تا این زمان و دفن شبانه او بنابر وصیتی که خودش کرد، شاهد جریان‌هایی است که پس پدرش اتفاق افتاده است. علاوه بر این از علی علیه السلام در کتاب شریف کافی در باب ولادت حضرت زهرا از کتاب حجت نقل شده است که آن حضرت در زمان دفن همسرش فرمود: «امانتى که به من سپرده بودى برگردانده شد، و به صاحبش رسید، از این پس اندوه من جاودانه، و شبهایم، شب زنده دارى است، تا آن روز که خدا خانه زندگى تو را براى من برگزیند. 🔘به زودى دخترت تو را آگاه خواهد ساخت که امّت تو چگونه در ستمکارى بر او اجتماع کردند، از فاطمه سلام الله علیها بپرس، و احوال اندوهناک ما را از او خبر گیر، که هنوز روزگارى سپرى نشده، و یاد تو فراموش نگشته است» و فرمود: «خدا گواهست که دخترت پنهانی بخاک می‏رود. هنوز چند روزی از مرگ تو نگذشته، و نام تو از زبانها نرفته،حق او را بردند و میراث او را خوردند .درد دل را با تو در میان می‏گذارم » ▪️و در همین باب با سند معتبر از امام کاظم علیه السلام نقل شده است که فرمود: «به راستی که فاطمه علیها السلام صدیقه و شهیده است» این جمله دلالت بر مظلومیت و شهادت آن حضرت دارد. مؤید این روایت، روایت دیگری است که در بحار الأنوار از کتاب دلائل الإمامه طبری با سند معتبر از امام صادق علیه السلام نقل شده است که سبب شهادت آن حضرت ضربه‌ای بود که قنفذ غلام عمر به دستور او بر فاطمه سلام الله علیها وارد کرد و محسنش را سقط کردند». 📚صراط النجاه ج۳ ص۴۴۱
حديث : حضرت محمّد صلي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هر کس فاطمه عليها السّلام دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است، و هر کس با او دشمنی ورزد، در آتش دوزخ است. من احب فاطمه ابنتی فهو فی الجنه معی ومن ابغضها فهو فی النار. بحارالانوار، ج ٢٧، ص ١١٦
‌ ظرائف سلوکی خطورات - اکثر سالکین الی الله ، از وجود خطورات پدید آمده در قلب شکایت کرده و از برای آن طلب راه حلی می خواهند. - طبق فرمایش بزرگان ، اکثر کسانی که موفق به نفی خواطر شده اند و سلطان معرفت برای انها طلوع کرده ، در حین قرائت قرآن و یا توسل به سید الشهدا علیه السلام بوده است. لذا بزرگی میفرمود :‌ هر کس چند روز توسل با اشک داشته باشد و مداومت بر قرائت قرآن داشته باشد ، حتما خطورات او بر طرف خواهد شد. - عدّه اى از اصحاب خدمت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آمدند و عرض كردند : گاهى اوقات در سينه هاى خود وسوسه شيطان مى يابيم كه اگر هر يك از ما از ستاره ثريّا سقوط كند ، برايش خوشتر از آن است كه آن وسوسه ذهنى را به زبان آورد. حضرت فرمود: آيا براستى چنين احساسى (ترس از اظهار آن) مى يابيد ؟ عرض كردند : آرى. حضرت فرمود : اين ايمان ناب است. شيطان در بالاتر از اين چيزها قصد منحرف ساختن بنده مى كند و هرگاه بنده از خطر او مصون ماند ، با اين گونه وسوسه ها به سراغ او می آید. - ‌ ‌ هر خطوری که از قلب انسان می گذرد ، دارای یک خزینه ای است و آن خطور در محضر ولایت و انسان کامل حاضر می شود ؛ ظاهرا هر خطوری می آید و می رود اما در باطن آن خطور در وجود انسان تکثیر می شود . باید انسان بررسی کند و ببیند که چرا آن خطور به قلبش وارد شده است ، زیرا ممکن است که آن خطور جزو شاکله ی وجودی اش شده باشد. آری گاهی یک خطور ، رزق انسان را تغییر می دهد. در داستان تشرف کسی که می خواست خدمت امام عصر مشرف شود و از قلبش گذشت که صابون هایم چه می شود؟! ، حضرت درباره اش فرمودند : هذا رجل صابونی ! ( مداومت بر قرائت قرآن ، شاکله ی وجوی انسان را تربیت و تصحیح می کند. ) - توصیه ی آیت الله کشمیری ، جهت رفع خطورات ، خواندن سوره ی فلق و ناس و آیت الکرسی بود.
آیت الله پهلوانی ره : حضرت زهرا س از انجا که دوستانش را یاری خواهد کرد در آسمان منصوره نام گرفت .
چند دستور برای سالک إلی الله 1.آنچه که شبهه انگیز است و شک دارد رها کند. خوراک، نوشیدنی ،لباس، افکار منفی و سوء ظن و..... 2. به تدریج دوستانش را کم کند و از رفت و آمد با اهل غفلت و اهل دنیا بپرهیزد و با کسانی رفاقت کند که برادران دینی اش باشد. 3.کار خیر را برای خدا انجام دهد نه عرف و چیزهایی که مرسوم است. 4.از اهل غفلت دوری کند با غفلت بجنگد مبارزه کند و خودش را درست کند. 5. با حسن و اخلاق نیکو با پدر و مادر همسایه و غیره برخورد کند (خوش برخوردی با مردم) 6. زیارت آل یاسین، دعای ندبه صبح جمعه بهتر است یا هر وقت دیگر، دعای سمات قبل از غروب جمعه، خواندن دعای عهد در هر صبح، دعای صباح، مناجات خمس عشر، دعای حزین بعد از نماز شب، دعای اللهم عرفنی نفسک بعد از هرنماز 7. روزه مستحبی گرفتن 8. به زیارت امامزاده ها و مرقد علما و لو هفته‌ای یک بار ، شب جمعه ها بین قبور بنشیند و در مورد مرگ تفکر کند. 9. به مجالست علما برود 10. به زیارت ائمه برود نه برای ثواب و حاجت بلکه برای معرفت و نور 11. فقط در حال نماز به یاد خدا نباشد بلکه در تمام زمان ها به یاد الله باشد. 12. مطالعه کتاب افراد بزرگان و عرفا و احوال و وصایا را بخواند. 🏷 تذکرة المتقین مرحوم بهاری همدانی 🏷 المراقبات ملکی تبریزی 🏷رساله لقاالله جامع السعادات 🏷کتب علامه طهرانی لب الباب 🏷روایت عنوان بصری در کتاب روح مجرد علامه طهرانی 13. تلاوت قرآن حداقل ۵۰ آیه در روز
تربیت هم سواد می خواهد، هم روش مندی *واکنش مرحوم آیت الله حاج آقا رحیم ارباب به خواندن نماز به زبان فارسی* آقاى دكتر محمد جواد شریعت نقل کرده اند سال ۱۳۳۲ شمسی ، من و عده ‏اى از جوانان پر شور آن دوران به این نتیجه رسیده بودیم كه نماز را به زبان فارسى بخوانیم؟! خانواده هایمان شدیدا نگران حال ما شدند ما را نزد یكى از روحانیان آن زمان بردند . آن روحانى وقتى فهمید ما به زبان فارسى نماز می ‏خوانیم، به شیوه ‏اى اهانت ‏آمیز ، نجس و كافرمان خواند! این عمل او ما را در كارمان راسخ‏ تر ساخت. عاقبت‏ ما را محضر حضرت آیت الله حاج آقا رحیم ارباب بردند. ما که 15 نفر بودیم در وقت معینی به خدمت ایشان رسیدیم در همان لحظه اول، چهره نورانى و خندان وى ما را مجذوب ساخت، آن بزرگمرد را غیر از دیگران یافتیم. آقا در آغاز دستور پذیرایى از همه ما را صادر فرمود، سپس به والدین ما فرمود: شما كه به فارسى نماز نمی خوانید، فعلاً تشریف ببرید و ما را با فرزندانتان تنها بگذارید. وقتى آن‏ها رفتند، به ما فرمود: بهتر است ‏شما یكى یكى خودتان را معرفى كنید. آنگاه، به تناسب رشته و كلاس ما، پرسش‏هاى علمى مطرح كرد و از درس‏هایى مانند جبر و مثلثات و فیزیك و شیمى و علوم طبیعى مسائلى پرسید كه پاسخ اغلب آن‏ها از توان ما بیرون بود! پس از آن كه همه ما را خلع سلاح كرد، فرمودند: والدین شما نگران شده ‏اند كه شما نمازتان را به فارسى مى ‏خوانید، آن‏ها نمى ‏دانند من كسانى را مى ‏شناسم كه - نعوذبالله - اصلاً نماز نمى‏ خوانند! شما جوانان پاك اعتقادى هستید كه هم اهل دین هستید و هم اهل همت. من در جوانى مى ‏خواستم مثل شما نماز را به فارسى بخوانم ولى مشكلاتى پیش آمد كه نتوانستم. اكنون شما به خواسته دوران جوانى ‏ام جامه عمل پوشانیده ‏اید، آفرین به همت ‏شما. نخستین مشكل من ترجمه صحیح سوره حمد بود كه لابد شما آنرا حل كرده ‏اید. اكنون یكى از شما كه از دیگران مسلط تر است، بگوید *بسم الله الرحمن الرحیم* را چگونه ترجمه كرده است؟ یكى از دوستان دست خود را بلند کرد آقا با لبخند فرمود: خوب شد طرف مباحثه ما یك نفر هست! زیرا من از عهده ۱۵ جوان نیرومند بر نمى‏ آمدم . بعد به آن جوان فرمود: خوب بفرمایید بسم الله را چگونه ترجمه كردید؟ آن جوان گفت: طبق عادت جارى به نام خداوند بخشنده مهربان! حضرت ارباب لبخند زد و فرمود: گمان نكنم ترجمه درست ‏بسم الله چنین باشد. در مورد «بسم‏» ترجمه «به نام‏ِ» عیبى ندارد. اما «الله‏» قابل ترجمه نیست; زیرا اسم عَلَم (خاص) خدا است و اسم خاص را نمی‌توان ترجمه كرد. مثلا اگر اسم كسى «حسن‏» باشد، نمى ‏توان به آن گفت «زیبا». ترجمه «حسن‏»، زیبا است. اما اگر به آقاى حسن بگوییم آقاى زیبا، خوشش نمی آید. كلمه الله اسم خاصى است كه مسلمانان بر ذات خداوند متعال اطلاق مى ‏كنند. نمى ‏توان «الله‏» را ترجمه كرد؛ باید همان را به كار برد. خب «رحمن‏» را چگونه ترجمه كرده ‏اید؟ رفیق ما پاسخ داد: بخشنده . آقا فرمود: این ترجمه بد نیست، ولى كامل نیست. زیرا «رحمن‏» یكى از صفات خدا است كه شمول رحمت و بخشندگى او را مى ‏رساند و این شمول در كلمه بخشنده نیست. «رحمن‏» یعنى خدایى كه در این دنیا هم بر مؤمن و هم بر كافر رحم مى‏ كند و همه را در كنف لطف و بخشندگى خود قرار مى ‏دهد و نعمت رزق و سلامت جسم و مانند آن عطا مى‏ فرماید. در هر حال، ترجمه بخشنده براى «رحمن‏» در حد كمال ترجمه نیست. خب، رحیم را چطور ترجمه كرده‏ اید؟ رفیق ما جواب داد:“مهربان“. ایشان فرموند: چون رحیم كلمه ‏اى قرآنى و نام پروردگار است، باید درست معنا شود . اگر آن را «بخشاینده‏» ترجمه كرده بودید، راهى به دهى مى ‏برد. زیرا رحیم یعنى خدایى كه در آن دنیا گناهان مؤمنان را عفو مى ‏كند. پس آنچه در ترجمه «بسم الله‏» آورده ‏اید، بد نیست ولى كامل نیست و اشتباهاتى دارد. من هم در دوران جوانى چنین قصدى داشتم اما به همین مشكلات برخوردم و از خواندن نماز فارسى منصرف شدم. تازه این فقط آیه اول سوره حمد بود، اگر به دیگر آیات بپردازیم، موضوع خیلى پیچیده ‏تر مى‌شود. اما من معتقدم شما اگر باز هم بر این امر اصرار دارید، دست از نماز خواندن به فارسى برندارید. زیرا خواندنش از نخواندن نماز به طور كلى بهتر است! در این‏جا، همگى شرمنده و منفعل و شكست‏ خورده از وى عذرخواهى كردیم و قول دادیم، ضمن خواندن نماز به عربی، نمازهاى گذشته را اعاده كنیم. ایشان فرمود: من نگفتم به عربى نماز بخوانید، هر طور دلتان می‌خواهد بخوانید. من فقط مشكلات این كار را براى شما شرح دادم. ما همه عاجزانه از وى طلب بخشایش و از كار خود اظهار پیشمانى كردیم. این است هنر تربیت این است‌ روش مندی در تربیت این است روش پیامبر این است روش احیاء گری و بدین جهت گفته اند معلمی شغل انبیاست
‼وضو برای نماز قبل از اذان 🔷وضو گرفتن برای خواندن نماز واجب، اگر عرفاً نزدیک داخل شدن به وقت آن باشد اشکال ندارد. 🔷 وضو به قصد با طهارت بودن، از نظر شرعی مستحب و مطلوب است و خواندن نماز با وضوی مستحب جایز است. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای
آیه الله حسن زاده آملی : میخواهم بدانم در باطن به چه صورتی هستم. آیا این امر ممکن است؟ پاسخ : بله. هر انسانی میتواند باطن برزخی خویش را تشخیص دهد و بفهمد در باطن به چه صورتی میباشد. اگر آدمى میخورد و میخوابد و شهوت به كار میبرد "بهيمه" (چهار پایان غیر درنده) است و اگر علاوه بر اين سه امر، ضرر و آسيب و آزار به خلق خدا دارد "سبع" (حیوانات شرور و درنده ) است. و اگر میخورد و میخوابد و شهوت به كار میبرد و حيله و مكر و تزوير و خلاف و دروغ و از اين گونه امور با بندگان خدا دارد "شيطان" است. و اگر میخورد و میخوابد و شهوت به كار میبرد ولى صفات سبعى و شيطانى ندارد يعنى مردم و خلق خدا از او آسوده‏ اند، "ملَك" (فرشته)است و اگر علاوه بر مقام ملَكى بسوى معارف و ادراك حقايق عوالم وجود و سير در آنها و سيروسلوک الى اللّه و في اللّه گرايش دارد انسان است. 🔹خلاصه اینکه بشر به پنج گونه تقسیم میشود : بهيمه، سبع، شيطان، فرشته و انسان‏ . حال هر کسی با مطالعه این جملات میتواند بفهمد که در باطن به چه صورت است. نیازی نیست انسان به نزد کسی برود که چشم برزخی دارد و از وی بخواهد باطن او را بگوید ...!
هدایت شده از طریق السُّلوک
🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🔹 فضيل عياض شاگردان زيادى را تربيت كرد. شاگرد درس خوان و جوانش به حال افتاد. 🔹 فضيل بالاى سرش آمد، گفت: بگو: «لا اله الا الله» گفت: هم نمی گويم و هم از اين چيزى كه تو می گويى. 🔹 فضيل گفت: قرآن بياوريد تا سوره مباركه «» را بخوانم، شايد گرهش باز شود. 🌸 پيغمبر (ص) فرمود: « لكلّ شىء قلب و قلب القرآن يس » 🔹 گفت: نخوان، من از شنيدنش می كشم و مرد. استاد غرق در شگفتى شد. خيلى پی جو شد كه چه چيزى باعث شد كه اين شاگرد درس خوانده و با معرفت، هنگام مرگش به اين بلا دچار شد و بی دين مرد. 🔹 خيلى در فكر بود، تا يك شب در عالم رؤيا ديد كه روز قيامت شده است. شاگردش را ديد كه در آتش است، گفت: چه شد كه وضع تو به اينجا كشيد؟ گفت: من دچار بودم و تا زمان مردنم ادامه داشت؛ ⛔ گناه اول: بودم، هيچ نعمتى را براى ديگرى تحمل نداشتم ببينم. ⛔ گناه دوم: من بودم ⛔ و گناه سوم من: سالى يكبار می خوردم. اگر كرده بودم، به اين بلا دچار نمی شدم. 📚 استاد انصاریان- سایت عرفان @sulook
‼️پیش افتادن عمدی مأموم از امام جماعت 🔷س 5217: اگر هنگام از امام، عقب و یا جلو بیفتیم، نماز به جماعت صحیح است یا خیر؟ ✅ج: بايد افعال نماز را با امام يا كمى ديرتر از امام به جاى آورد و اگر عمداً از پيش افتد يا مدتى پس از او به جاى آورد، نمازش به فرادا صحیح بوده ولی جماعت محسوب نمی شود. 🆔 @leader_ahkam
‼️وجود حائل در نماز جماعت 🔷س 5219: آیا حائل با نبودن یک نفر در بین صف نماز جماعت صدق می‌کند بطوری که ارتباط این طرف با آن طرف صف قطع شود؟ ✅ج: اگر از جلو به امام متصل نباشد، و به واسطه کسی که طرف راست یا چپ او اقتدا کرده نیز به امام متصل نباشد، چنانچه بیشتر از یک قدم بزرگ فاصله نباشد، نمازش صحیح است. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️وجوب عمل به نذر 🔷س 5220: آیا می شود با پرداخت کفاره، نذری که کرده ایم را منحل کنیم؟ ✅ج: عمل به نذر واجب است، و تخلّف از آن جایز نیست. و با پرداخت کفاره ی نذر منحلّ نمی شود؛ اما در صورت تخلّف، دادن کفاره، واجب است.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️تشهد اضافه در نماز 🔷س 5222: اگر کسی در نماز اشتباه کند و یک تشهد اضافه انجام دهد چه باید بکند؟ ✅ج: تشهد اضافی در صورتی که از روی عمد نباشد، مخلّ به صحت نماز نیست. 📕منبع: kkhamenei.ir   🆔 @resale_ahkam
❤️امام كاظم عليه السلام: 🔺طوبى لِلمُصلِحینَ بَینَ النّاسِ، اُولئِکَ هُمُ المُقَرَّبونَ یَومَ القیامَةِ 🔺خوشا به حال اصلاح کنندگان بین مردم، که آنان همان مقرّبان روز قیامت اند. 📕 تحف العقول ص ۳۹۳ 🆔 @resale_ahkam
‼️شک در محدوده نجاست 🔷س 5224 : اگر بدانیم چیزی نجس است، اما ندانیم کدام قسمت چه حکمی دارد؟ ✅ج: برای تطهیر آن باید تمام قسمتهایی که احتمال می رود که نجاست در آن قسمت باشد را تطهیر کرد. البته تا تطهیر نشده هم اگر چیز تری با بعضی از قسمتهای آن برخورد کند، نجس نمی شود. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️مخلوط شدن خون دهان با بزاق 🔷س 5225: اگر دهان انسان به واسطه خون داخل دهان و یا خارج از آن و یا حتی هر گونه نجس دیگر مثل شراب نجس شود ولی نجاسات مذکور با آب دهان مخلوط شود و از بین برود آیا آب دهان محکوم به طهارت است یا خیر؟ و حکم فرو بردن آن چیست؟ ✅ج: محکوم به طهارت است و فرو بردن آن مانع ندارد.   📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️ پاکیِ محلّ سجده 🔷مُهر یا چیز دیگری که بر آن سجده میکند باید پاک باشد؛ ولی اگر مُهر را روی فرش نجس بگذارد یا یک طرف مُهر نجس باشد و پیشانی را برطرف دیگر بگذارد، اشکالی ندارد. به شرطی که نجاست به پیشانی سرایت نکند. 🆔 @resale_ahkam
‼️وضو گرفتن با زخم خشک شده 🔷س 5226: وقتی دست میشود و بعد از مدتی بسته میشود و حالت این رو دارد که خون خشک شده است؛ بنده دقیق نمیدانم چه ماده ای است، آیا آن ماده نجس است؟ وضو گرفتن با چنین زخمی اشکال دارد؟ ✅ج: ای که در حال بهبودی زخم در اطراف آن ایجاد می شود، در صورتی که معلوم نباشد با مخلوط است یا نه، پاک است و برای اشکال ندارد. 🆔 @resale_ahkam
‼️سجده بر سطح ناصاف یا نوشته دار مُهر 🔷س 5230: بر روی نوشته های مُهر اشکال دارد؟ ✅ج: اگر مقدار تماس پیشانی با ، در مجموع به اندازه حد اقل سر انگشت باشد، اشکال ندارد. 🆔 @resale_ahkam
.
هدایت شده از الهادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علت دل‌مردگی‌ و کم‌همتی ما 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌