eitaa logo
طهور
530 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 درست است که بر اساس آن‌چه نقل می‌شود و در برخی از روایات هم آمده که شرایط فراهم نبود و الا هر کدام از ائمه امام حسین علیه السلام بودند، ولی این‌گونه نیست. در خیلی از موارد همان‌طور که روایت داریم که اگر ما هم 10 نفر یا 7 نفر همراه داشتیم، مثل امام حسین اقدام می‌کردیم، اما در مواضع دیگر داریم که صحابی امام صادق علیه الصلات و السلام عرض کرد که یابن رسول الله چه می‌شد که شما حاکم باشید و ما هم در کنار شما زندگی و دنیا و آخرت‌مان اداره شود و مردم را هم هدایت کنیم؟ حضرت فرمود که خدا را شکر کنید که حکومت به‌دست شما نیست. یعنی این‌گونه نیست که ناراضی باشند از آن‌چه در عالم اتفاق می‌افتد؛ چون اگر قرار بود آن‌چه در عالم اتفاق می‌افتد، برخلاف اراده آن‌ها باشد، اصلاً‌ انجام نمی‌شد. انجام شدن آن یعنی اقتضای این عالم، شرایط، معدات و زمینه‌ها این است و همین هم باید انجام شود. لکن اصل وحدت باید بر همه جهات دیگر سایه بیندازد. تمام حوزه اعتقادی، اخلاقی و عملی باید زیرمجموعه اصل وحدت باشد، به‌گونه‌ای که اعتقاداتی که با هم ناسازگار هستیم را بیان نکنیم. 🔹 همین الان که در شهر مشهد هستیم، ما اعتقاداتی داریم که جمعی آن را کفر می‌دانند، آن‌ها اعتقاداتی دارند که ما آن‌ها را شرک می‌دانیم. مگر لازم است که هر اتفاقی که افتاد، ما به آن‌ها کنایه بزنیم و آن‌ها به ما تعریض بزنند، فردا آن را بیشتر کنیم و علیه همدیگر چماق برداریم؟ یا این‌که آیا در میان شیعه ما همه متفق القول هستیم؟ مرحوم نعمت الله جزایری در انوار نعمانیه فرقه‌های شیعه را در زمان خود 36 فرقه نام می‌برد. حال که می‌گویند خیلی بیشتر است، حدود 70 فرقه شیعه که اقلاً 30-40 درصد با هم اختلاف داریم ولی همه هم شیعه هستیم. با سنی‌ها هم همین‌طور. 🔹 در قضیه اخیر برخوردها نسبتاً خوب بود، ولی بهتر این است که نهادها و ارگان‌ها اطلاعاتی و امنیتی نظارت داشته باشند که اگر اتفاقی افتاد، بلافاصله اول به خود فرد تذکر بدهند و بعد هم به بزرگ‌ترهای خودشان تذکر بدهند. اصلاً به فضای عمومی نرسد که یک نفر یک حرف بی‌ربطی زده است تا این‌که بگویند این‌ها مقابل شیعه ایستاده‌اند و ... اصلاً صحبت از این‌ها نیست. خودشان باید اولاً احساس مسؤولیت کنند، ثانیاً باید متوجه شوند که خلاف دین عمل می‌کنند و در این صورت، آن‌ها هم اگر بخواهند در بین خود کسی را تنبیه و ادب کنند، قطعاً آثار و ضررهایی یا اصلاً ندارد یا بسیار کم خواهد بود. 🔹 بنابراین اعتقاد من این است که اصل وحدت، اصل بسیار مهمی است؛ آن اندازه مهم است که تمام احکام دین از مراتب سه‌گانه باید خود را بر وحدت وفق بدهند. در جاهایی ممکن است لازم باشد ما با غیر دین اسلام هم نوعی وحدت داشته باشیم. حداقل این است که چون بعضی از دشمنان ما دشمن شیعه هستند، بعضی دشمنان اسلام و بعضی دشمنان توحید هستند. یعنی در این عصر و زمان موحدین مخصوصاً غربی‌ها و مسیحی‌ها اگر بفهمند که دشمنی به نام ماتریالیسم وجود دارد که این‌ها اساس توحید را از بین می‌برند، باید موحدینِ یهودی، مسیحی، مسلمان، بودایی و ... همه در این جهت وحدت داشته باشند. ولی حالا دست ما به آن‌ها نمی‌رسد، ولی حداقل این اندازه که دست ما می‌رسد، باید که مراعات کنیم. 🔹 در چنین مواردی (ماجرای بیان مواضع یکی از ائمه جمعه اهل سنت) قبل از این‌که به این وضعیت برسد، باید همه کسانی که بلندگو دارند و می‌توانند صحبت کنند، بگویند ما منتظر علمای اهل سنت هستیم. علمای اهل سنت! ببینید چه اتفاقی دارد می‌افتد؟! درباره اهل بیتی که حب آن‌ها واجب است و خودتان هم قبول دارید که حب آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین واجب است، چنین اتفاقی افتاده و ما منتظر علما هستیم. باید همه آن‌قدر بگویند که علمای اهل سنت خودشان وارد میدان شوند و این امر فاسد را از درون خود حل کنند. 🔹 اما اگر از این مرتبه گذشت که هرچه گفتیم، علمای اهل سنت از خواب بیدار نشدند یا این‌که بیدار شدند ولی بالاخره همه‌جا پخش شده، باید به‌شیوه‌ای ملایم، به‌گونه‌ای که مبانی باید روشن شود و گفته شود که محبت خاندان پیامبر هم نزد شیعه و هم نزد سنی، واجب است؛ نزد هر کس قرآن را قبول دارد، هر کس که نماز می‌خواند و هر کس که بندگی خدا را می‌کند، واجب است. بنابراین اگر کسی حرف بی‌ربطی زده، حرف بی‌ربط زده؛ حرف بی‌ربط را که کسی بر سر نی نمی‌کند و پیوسته بچرخاند.
🔹 هرگونه که عمل می‌کنیم، باید به آن وحدت ضرری وارد نشود، اگرچه ما با نگاه کوتاه که نگاه می‌کنیم، می‌گوییم نبودن سنی‌ها بهتر از بودن آن‌هاست، اما در عین حال این نگاه کوتاه است. نگاه بلند این است که این خلق خدا، بنده خدا باشند یا بنده غیر خدا باشند، کدام بهتر است؟ قطعاً و یقیناً مگر می‌شود که کسی حب خدا را داشته باشد، حب بندگان خدا را نداشته باشد؟ این‌ها مثل برادران نااهل و فرزندان چموش هستند، اما در عین حال برادرند. البته به آن‌ها می‌گویند ناتنی، ولی این‌گونه نیست، بلکه واقعاً برادرند. قابیل و هابیل با هم دعوا کردند و قابیل هابیل را کشت ولی برادر بودند. می‌شود که به‌طور کلی جدا شویم؟ نمی‌شود که! ما برادریم، بخواهیم و نخواهیم هم پیش هم خواهیم بود. کانال طهور @sharabetahour
14000929-01-Vahdat.mp3
5.3M
🔊 📝 وحدت، ستون خیمه اسلام است 💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
📝 در ولایتمداری چیزی کم نداشت ✏️ بازنشر گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی 🔊 صوت در مطلب بعدی🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
📝 در ولایتمداری چیزی کم نداشت ✏️ بازنشر گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی 💠 شهادت پرافتخار سردار رشید اسلام، تشیع، جمهوری اسلامی و همه انقلابیون در سراسر عالم را به حضور ملت بزرگ و انقلابی ایران و جبهه مقاومت و همه کسانی که به استکبارستیزی رو و توجه دارند، تسلیت عرض می‌کنم. 💠 این‌گونه حوداث و رخدادهای بزرگ را باید تسلیت گفت، به‌خاطر این‌که چنین شخصیت‌هایی به این آسانی جایگزین نمی‌شوند. بر فرض که جایگزین بشوند، هرکس جای خود و کمالات ویژه خود را دارد. بنابراین از دست رفتن چنین سردار بزرگی جای تسلیت گفتن به خودمان، به ملت و به همه کسانی که در این مسیر از وجود او برخوردار بودند، دارد که حداقل جهان اسلام بلکه بیشتر از جهان اسلام از وجود پر خیر و برکت او برخوردار بودند. 💠 می‌توان گفت تمام انسان‌ها به‌نوعی با واسطه و بی‌واسطه از خیر و برکت وجود آن سردار بزرگ در ایجاد امنیت در جهان اسلام و مخصوصاً در غرب آسیا برخوردار بودند و تا سال‌ها و بلکه قرن‌ها برخوردار خواهند بود. 💠 از این‌که مخصوصاً ملت ایران و انقلابیون و پیروان و طرفداران انقلاب اسلامی و امام خمینی و مقام معظم رهبری این قابلیت را داشتند که چنین شخصیتی را بپرورانند، باید از این جهت به آن‌ها تبریک گفت. 💠 برخی از ویژگی‌های سردار شهید سلیمانی: 1ـ در ولایتمداری چیزی کم و کاست نداشت. 2ـ شجاعت کم نظیر 3ـ قدرت و عقلانیت توأم؛ گویی به‌تنهایی و بدون یار و یاور توانایی اداره یک جبهه و میدان بزرگ را داشت. 4ـ مبارزه با جهل و ظلم 5ـ محبوبیت مثال‌زدنی نه‌فقط در ایران و بین مسلمانان بلکه در میان اکثریت انسان‌های طرفدار عدل و مخالف ظلم و استکبار. در این مورد قطعاً منحصر به‌فرد بود. 6ـ در عین این‌که فرمانده جنگ است، در خدمت به محرومین نیز کم‌نظیر است. کانال طهور
1398-10-14Hajghasem.mp3
7.39M
🔊 📝 در ولایتمداری چیزی کم نداشت ✏️ بازنشر گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی
📝 ناله‌های امیرالمؤمنین در فراق صدیقه طاهره سلام الله علیهما 💠 گذری بر برخی از اشعار منسوب به امیرالمؤمنین در فراق حضرت زهرا سلام الله علیهما 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
13961124-fatemiyh.mp3
3.33M
🔊 🗂 📝 ناله‌های امیرالمؤمنین در فراق صدیقه طاهره سلام الله علیهما 💠 گذری بر برخی از اشعار منسوب به امیرالمؤمنین در فراق حضرت زهرا سلام الله علیهما
📝 ناله‌های امیرالمؤمنین در فراق صدیقه طاهره سلام الله علیهما 💠 گذری بر برخی از اشعار منسوب به امیرالمؤمنین در فراق حضرت زهرا سلام الله علیهما 1ـ فراقک اعظم الاشیاء عندی/ و فقدک فاطم ادهی الثکول 2ـ لا خیر بعدک فی الحیات و انما/ ابکی مخافة ان تطول حیاتی 3ـ ما لی وقفت علی القبور مسلماً / قبر الحبيب فلم يَرُدَّ جوابي *** 🔹 جدای از این‌که جنس علاقه اولیا به همدیگر، جنس دیگری است، ولی با توجه به طهارت وجودی آن‌ها، همه مراتب وجودی آن‌ها اعلی درجه محبت را دارد. یعنی صرفاً این‌گونه نیست که حضرت امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام وقتی وجود نوری، عقلی و مثالی حضرت فاطمه علیها الصلات و السلام را ببیند دلبسته شود؛ بلکه وجود طبیعی آن حضرت هم در غایت محبت، محبوب امیرالمؤمنین است. 🔹 ویژگی انسان کامل این است که وقتی می‌بیند یک گل بی‌دلیل پلاسیده شده، برای آن اشک می‌ریزد؛ صرفاً این نیست که این وجه الله است؛ وجه الله وقتی پوسیده است هم وجه الله است، این‌گونه نیست که فقط وقتی طراوت دارد وجه الله باشد، همه مراتب آن وجه الله است. ولی عواطف انسان کامل هم کامل است، همان‌طور که عقل، روح و جان او کامل است، عواطف او هم کامل است. بنابراین می‌بینید که جاذبه‌هایشان هیچ حد و اندازه نمی‌شناسد، دافعه‌شان هم همین‌طور است. 🔹 بنابراین هر یک از اولیای خدای متعال یا سایر ائمه که می‌دانستند همسر آن‌ها قاتل آن‌هاست، ولی چنان به او محبت و لطف می‌کردند که انگار نه انگار که قاتل است. چیزی که بر حضرت پوشیده نیست. 🔹 بنابراین همه جهات انسان کامل، از جمله عواطف او کامل است. اگر انسان دچار شگفتی شود، تعجب در این است که امیرالمؤمنین بعد از حضرت فاطمه سلام الله علیها توانسته تحمل کند. نه فقط از این جهت که وجه الله و آیت الله است، بلکه از این جهت که همسر اوست؛ همسر ویژه است. 🔹 چیزهایی که در مورد عشاق مثل مجنون، فرهاد و ... گفته می‌شود، علاقه‌ای که نقل کردند ـ با درست و نادرست آن کار نداریم ـ علاقه‌ای که مجنون به لیلی دارد، جلوه بسیار ضعیفی و رشحه‌ای از محبت انبیا و اولیا به همسرانشان است و الا می‌دانید که حضرت نوع علیه الصلات و السلام چند سال با این زن که الگو و نمونه کفار است، زندگی کرده و یک جا هم نقل نشده که اوقات تلخی و دعوا کردند. از این جهت باید به خلق خدا تذکر داد که این یک وجهه از محبت آن‌هاست. 🔹 محبت آن‌ها را در عبادات ببینید که چگونه اظهار محبت و عشق به خدای متعال می‌کنند. در عوالم دیگر ویژگی انسان کامل این است و در عین حال انسان کامل نسبت به همسرش هم محبت کامل دارد. محبت کامل چیزی است که اگر هزاران بار آن را نازل و کوچک کنیم، می‌شود لیلی و مجنون و شرین و فرهاد. 🔹 بنابراین صرفاً جنبه ملکوتی و جبروتی حضرت فاطمه سلام الله علیها را در نظر نگیریم، آن‌ها در جای خود هست. از آن جهت که به حضرت فاطمه زهرا علاقه‌مند است، حضرت به هر کس دیگری که در آن مرتبه باشد علاقه‌مند است، یعنی به جبرئیل، اسرافیل، میکائیل و عزرائیل علیهم الصلات و السلام هم علاقه‌مند و محب است، آن‌ها مشترک است. اما این حضرت فاطمه سلام الله علیها به عنوان همسر هم جایگاهی نزد امیرالمؤمنین دارد که اصلاً با هیچ چیز قابل قیاس نیست که هیچ، این تحمل کردن دوری او از عجایب است. اگر آدم معمولی باشد، همین قصه‌هایی که درباره لیلی و مجنون گفتند باید ده بار و قوی‌تر از این باید تکرار می‌شد. 🔹 همه این‌ها را باید مردم بدانند و اطلاع داشته باشند. صرفاً فکر نکنند حالا اگر ما مثلاً همسری به این خوبی و پاکی داشته باشیم، ما هم چنان خواهیم بود. خیر، این صرفاً مال این همسر نیست، [بلکه] مال خود این محب است. خود عاشق ویژگی، کمال و تمامیتی دارد که این تمامیت در عشق او و محبت‌های طبیعی او هم ظاهر می‌شود و در محبت‌های نفسانی، قلبی و روحی و ... سنگ تمام می‌گذارند. کانال طهور @sharabetahour
📝 فاطمه (سلام الله عليها)؛ طاهره مطهره 💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Fatemieh02[Tahour.ir].mp3
698.5K
🔊 📝 فاطمه (سلام الله عليها)؛ طاهره مطهره
📝 تحلیلی بر نقش هریک از ائمه در تبیین معارف ظاهری و باطنی دین پس از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم 🗂 گزیده شرح ـ درس 145 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
ka145-01.mp3
8.05M
🔊 📝 تحلیلی بر نقش هریک از ائمه در تبیین معارف ظاهری و باطنی دین پس از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم 🗂 گزیده شرح ـ درس 145
📝 تحلیلی بر نقش هریک از ائمه در تبیین معارف ظاهری و باطنی دین پس از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم 🗂 گزیده شرح ـ درس 145 🔹 مقدمه‌ای در نوع روایات و شاگردان امیرالمؤمنین علیه السلام و سایر ائمه 🔹 روایاتی که از امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام نقل شده، روایات توحیدی دقیق و عمیق است؛ و در مقابل، روایات فقهی از آن حضرت نقل نشده 🔹 وظیفه و تکلیف امیرالمؤمنین به عنوان خاتم ولایت، بیان حقیقت و باطن شریعت و معارف خاص عقلی و فوق عقلی است که در رسالت پیامبر و قرآن کریم وجود دارد 🔹 ائمه بعد از امیرالمؤمنین هم شارح حیثیت ختم نبوت هستند و هم شارح حیثیت ختم ولایت 🔹 اشاره‌ای به انحراف امت پس از پیامبر و مقایسه آن با انحراف پس از انبیای پیشین 🔹 پس از پیامبر انحراف امت تا جایی پیش رفت که اگر امام حسین صلوات الله و سلامه علیه قیام نکرده بود، می‌رفت که از اسلام چیزی باقی نماند یا آنچه باقی می‌ماند در حد کتب تحریف شده انبیای پیشین یا کمتر از آن باشد 🔹 یزید منکر وحی و پیامبری است که خود را خلیفه او می‌داند 🔹 عظمت نهضت امام حسین علیه السلام؛ اصل دین را احیا و بیمه کرد 🔹 کار امام باقر و امام صادق صلوات الله و سلامه علیهما، احیا و تکمیل احیای نبوت است 🔹 کار امام کاظم و امام رضا صلوات الله و سلامه علیهما احیای ولایت امیر المؤمنین است یعنی تبیین، تشریح، تفسیر و تأویل حقیقت توحید؛ به همین خاطر روایاتی که ناظر به روش‌های فهم توحید است در گفته‌های این دو امام فراوان‌تر است نسبت به روایات فقهی 🔹 پس از امام رضا صلوات الله و سلامه علیه زمان آماده‌سازی برای غیبت است/ زمینه‌سازی غیبت کبری از زمان امام جواد علیه الصلات و السلام آغاز شده است 🔹 امیر المؤمنین ادق معارف توحیدی را بیان کرده است، به این خاطر که وجه باطنی دین که عبارت است از توحید و ولایت توسط خاتم ولایت تبیین شده است کانال طهور @sharabetahour
📝 دعاها خزائن اسرار الهی است 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 دعاها خزائن اسرار الهی است که بر همگان هم پوشیده است. 🔹 یعنی دست فقیه و فیلسوف و متکلم و عارف یا به قرآن یا نهایتاً به روایات رسیده، اما در مورد دعا اصلاً کسی در این فکر نیست؛ در حالی که دعا خزائنی از اسرار الهی است. در همه دعاها هم همین‌طور است. اگرچه برخی از جهت شمول و عدم شمول با هم تفاوت دارند، اما هیچ دعایی وجود ندارد، ولو یک دعای نیم بندی و حتی نیم‌خطی که سری از اسرار الهی را در آن‌جا فاش نکرده باشد. 🔹 کم کم به ماه رجب می‌رسیم، ادعیه‌ای که مخصوصاً در این سه ماه و به‌طور ویژه در ماه مبارک رمضان وارد شده است، اگر می‌خواست که در قالب روایات بیان کند، اگر صد کتاب روایی می‌آوردند، نمی‌توانستند محتوای یکی از این دعاها را آشکار کنند. 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
14000929-02 Doa.mp3
434.2K
🔊 📝 دعاها خزائن اسرار الهی است
💠 فلک الحمد علیّ فی جمیع ذلک 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش پنجم 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
14000810-komail05.mp3
1.13M
🔊 💠 فلک الحمد علیّ فی جمیع ذلک 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش پنجم
💠 فلک الحمد علیّ فی جمیع ذلک 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش پنجم 📝 این دو احتمال دارد و دو نسخه است. یکی این‌که «فلک الحجة» درست باشد و دیگری «فلک الحمد». 📝 «فلک الحمد» برای خواص از بندگان خدا و «فلک الحجة» برای عوام از بندگان خداست. یعنی ما آدم‌های معمولی وقتی به این‌جا می‌رسیم، می‌گوییم خدایا ما با اوامر تو مخالفت کردیم، هیچ حجتی هم نداریم. این‌گونه نیست که بگوییم مخالفت کردیم و این‌هم حجت ما و تو سکوت کنی؛ بلکه تو بر ما حجت داری. یعنی گناه و اشتباه کردیم و انتظار بخشش داریم. این برای عموم انسان‌هاست. 📝 اما برای انبیا و اولیا یا کسانی که پیروان انبیا و اولیا هستند و می‌فهمند، باید بگویند «فلک الحمد»؛ چرا؟ 📝 مثالی عرض کنم. فرض کنید یک دزد که به دزدی می‌رود، وقتی از دیوار کسی می‌خواهد بالا برود، بگوید بسم الله الرحمن الرحیم، خدایا بر تو توکل کردم. این بهتر است یا این‌که همان اول بگوید خدایا هر کاری دلت می‌خواهد بکن، من می‌خواهم به دزدی بروم؟ پیداست که دزدی که با حول و قوه الهی می‌رود، می‌فهمد که دزدی هم بدون حول و قوه الهی نمی‌شود انجام داد. حال، رفت و دزدی کرد و با مال دزدی غذا درست کرد. بگوید الحمد لله رب العالمین؟ اگر تو این را به من نداده بودی، الان چه می‌خواستم بکنم؟ گرچه دو احتمال داشت که یکی از راه حلال به من بدهی و یکی از راه حرام. این‌که از حرام به من دادی، نشان‌دهنده این است که یا من قابلیت حلال را نداشتم یا معدات و مقدمات آن فراهم نبود یا موانعی وجود داشته. در هر صورت دستت درد نکند! 📝 اگر کسی بداند که آن‌چه به او می‌رسد، از سوی خدای متعال می‌رسد، چه تر باشد، چه خشک؛ چه خوب باشد، چه بد؛ چه حلال باشد، چه حرام، باید برای همه آن‌ها شکر خدا را به‌جا بیاورد. بنابراین در همه این موارد من دست تو را دیدم. اگر مخالفت کردم، دیدم که تو کمکم کردی که مخالفت کنم. حول و قوه مالِ توست. اگر حول و قوه نداده بودی، من که بودم که بتوانم گناه کنم؟ 📝 این تصورات عرفی را هم کنار بگذاریم که خدای متعال حول و قوه را داده و گفته ببینم چه‌کار می‌کنی! اصلاً وجود ما می‌شود حول و قوه الهی. دقیقاً همان را اراده می‌کنیم که خدای متعال اراده کرده. همان که او اراده کرده، مشتاق ماست. نه این‌که خدا گفته من گفتم از این طرف برو، تو خودت هر طرف خواستی برو! این‌ها حرف‌های عرفی و عامیانه است. بنابراین برای چنین کسانی که می‌فهمند که دست خدای متعال در همه‌جا دخالت دارد، این‌ها باید بگویند «فلک الحمد». کانال طهور
💠 ام البنين 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 وجود فرزنداني مانند حضرت عباس (عليه الصلات و السلام)، حكايت از شباهت ظاهري و دروني، جسمي و روحي با مادرشان دارد. بنابراين حتي اگر از حضرت ام البنين (سلام الله عليها) و واكنشي كه نسبت به شهادت فرزندانشان داشتند، هيچ اطلاعي نداشتيم، به حكم سنخيت بين فرزند و مادر، از وجود حضرت ابوالفضل (عليه الصلات و السلام) مي‌توانستيم كمال و عظمت روحي و معنوي و اخلاقي و به‌ويژه مقام و مرتبه توحيدي آن حضرت را بفهميم. 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Omolbanin [Tahour.ir].mp3
877.2K
🔊 💠 ام البنين 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
📝 عذاب، یکی از مراتب رحمت الهی 💠 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش ششم 🔹 شرحی بر عبارت: أتراک معذبی بنارک بعد توحیدک ... 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
14000810-komail06.mp3
1.87M
🔊 📝 عذاب، یکی از مراتب رحمت الهی 💠 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش ششم
📝 عذاب، یکی از مراتب رحمت الهی 💠 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش ششم 🔹 شرحی بر عبارت: أتراک معذبی بنارک بعد توحیدک ... 🔹 همه مخلوقات، درجاتی از توحید را دارند، فطرت آن‌ها توحید است و این یعنی 99 درصد وجود موجودات و در آن یک درصد هم باز فطرت الهی حضور و ظهور دارد، ولو این‌که از جهت دیگری مستور و محجوب باشد. بنابراین همه استحقاق و استعداد رحمت دارند ولی موانعی ایجاد شده است. این موانع گاهی مربوط به آفرینش از طریق نسل‌هایی است که می‌آید، گاهی از طریق محیطی است که به دنیا آمده و زندگی کرده، در خانواده‌ای که بوده، اعمال و رفتاری که انجام داده. این‌ها موانعی ایجاد کرده. این موانع را چه باید کرد؟ 🔹 در قالب مثال، مثل این است که کسی صحیح و سالم به دنیا آمده، سر به هوا بوده و شیطنت کرده و مثلاً دست خود را شکسته یا دستش را آلوده کرده و به چشمهایش زده و چشمها را آلوده کرده. با این چه باید کرد؟ مادر و پدر نسبت به فرزندشان لطف دارند، دوستش دارند و عاشق او هستند. آیا او را رها کنند تا همین‌طور باشد یا او را به تیغ جراح بسپارند؟ راهی جز تیغ جراحی نیست. حال، وقتی که به تیغ جراحی می‌سپارد، آیا واقعاً پدر و مادر عصبانی‌اند و می‌گویند حال که او را جراحی می‌کنید، من هم یکی پسِ گردن او را بزنم؟ یا این‌که نه، اشک می‌ریزد و گریه می‌کند که راه دیگری غیر از این نیست. 🔹 پس «اتسلط النار علی وجوه ...» به این علت است که خدای متعال که چنین کاری نمی‌کند، اما برای این‌که این بنده به کمال خود برسد، راه دیگری نیست. بنابراین عذاب اضطراری است. مثل مداوایی که در این عالم انجام می‌شود. الان جراحی راحت است. در گذشته آهن را داغ می‌کردند و روی زخم می‌گذاشتند. وقتی که این آهن را داغ می‌کنند، زخم می‌سوزد و بوی چربی و کباب می‌آید. ـ من خودم دیدم ـ کسی که این کار را می‌کند، مگر از سر خوشی و ذوق و لذت است؟ خیر، لکن راه دیگری وجود ندارد. یا باید او را عذاب کنیم و به سخت‌ترین درجه بسوزانیم تا این موانع کنار برود و بتواند ببیند و بشنود و لذایذ را درک کند، یا این‌که به حال خودش رهایش کنیم. کدام یک؟ ضمن این‌که این درد دارد، ولی به هر عاقلی که بگویی، راه اول را انتخاب می‌کند. 🔹 بنابراین تو کسی را عذاب نمی‌کنی. آن‌چه که اتفاق می‌افتد، اولاً عذاب نیست، ثانیاً از سر ناچاری است. این‌که فرمود که دوزخ را پر می‌کنم (لاملأن جهنم)، نه این‌که چون شما چنین و چنان کردید، بلکه شما احتیاج به شستشو دارید. چاره‌ای نداریم جز این‌که این خزانه را پر کنیم. 🔹 حال، وقتی این‌ها را در این خزانه ریختیم، به راحتی تمیز می‌شوند؟ خیر. چون تمیز نمی‌شوند، درِ آن را هم ببندید. بالاخره باید تمیز شوند. برای این‌که خلق خدا تمیز بشوند، به عنوان یکی از مراتب رحمت خدای متعال، باید حتماً آن‌ها را در خزانه آب جوش بیندازند و الا به کمال و رشد و لذت و آرامش نمی‌رسند. 🔹 در نتیجه، همچنان‌که برای یک کار جراحی کوچک در دنیا پول زیادی می‌دهیم تا این‌که ما را جراحی کنند، در آخرت هم برای جهنم رفتن باید خواهش و التماس کنیم ولی لطف خدا زیاد است و می‌گوید من شما را مجانی می‌برم. کانال طهور
💠 اسرار نام فاطمه (سلام الله عليها) 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour