eitaa logo
طهور
541 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 تحلیلی بر نقش هریک از ائمه در تبیین معارف ظاهری و باطنی دین پس از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم 🗂 گزیده شرح ـ درس 145 🔹 مقدمه‌ای در نوع روایات و شاگردان امیرالمؤمنین علیه السلام و سایر ائمه 🔹 روایاتی که از امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام نقل شده، روایات توحیدی دقیق و عمیق است؛ و در مقابل، روایات فقهی از آن حضرت نقل نشده 🔹 وظیفه و تکلیف امیرالمؤمنین به عنوان خاتم ولایت، بیان حقیقت و باطن شریعت و معارف خاص عقلی و فوق عقلی است که در رسالت پیامبر و قرآن کریم وجود دارد 🔹 ائمه بعد از امیرالمؤمنین هم شارح حیثیت ختم نبوت هستند و هم شارح حیثیت ختم ولایت 🔹 اشاره‌ای به انحراف امت پس از پیامبر و مقایسه آن با انحراف پس از انبیای پیشین 🔹 پس از پیامبر انحراف امت تا جایی پیش رفت که اگر امام حسین صلوات الله و سلامه علیه قیام نکرده بود، می‌رفت که از اسلام چیزی باقی نماند یا آنچه باقی می‌ماند در حد کتب تحریف شده انبیای پیشین یا کمتر از آن باشد 🔹 یزید منکر وحی و پیامبری است که خود را خلیفه او می‌داند 🔹 عظمت نهضت امام حسین علیه السلام؛ اصل دین را احیا و بیمه کرد 🔹 کار امام باقر و امام صادق صلوات الله و سلامه علیهما، احیا و تکمیل احیای نبوت است 🔹 کار امام کاظم و امام رضا صلوات الله و سلامه علیهما احیای ولایت امیر المؤمنین است یعنی تبیین، تشریح، تفسیر و تأویل حقیقت توحید؛ به همین خاطر روایاتی که ناظر به روش‌های فهم توحید است در گفته‌های این دو امام فراوان‌تر است نسبت به روایات فقهی 🔹 پس از امام رضا صلوات الله و سلامه علیه زمان آماده‌سازی برای غیبت است/ زمینه‌سازی غیبت کبری از زمان امام جواد علیه الصلات و السلام آغاز شده است 🔹 امیر المؤمنین ادق معارف توحیدی را بیان کرده است، به این خاطر که وجه باطنی دین که عبارت است از توحید و ولایت توسط خاتم ولایت تبیین شده است کانال طهور @sharabetahour
📝 دعاها خزائن اسرار الهی است 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 دعاها خزائن اسرار الهی است که بر همگان هم پوشیده است. 🔹 یعنی دست فقیه و فیلسوف و متکلم و عارف یا به قرآن یا نهایتاً به روایات رسیده، اما در مورد دعا اصلاً کسی در این فکر نیست؛ در حالی که دعا خزائنی از اسرار الهی است. در همه دعاها هم همین‌طور است. اگرچه برخی از جهت شمول و عدم شمول با هم تفاوت دارند، اما هیچ دعایی وجود ندارد، ولو یک دعای نیم بندی و حتی نیم‌خطی که سری از اسرار الهی را در آن‌جا فاش نکرده باشد. 🔹 کم کم به ماه رجب می‌رسیم، ادعیه‌ای که مخصوصاً در این سه ماه و به‌طور ویژه در ماه مبارک رمضان وارد شده است، اگر می‌خواست که در قالب روایات بیان کند، اگر صد کتاب روایی می‌آوردند، نمی‌توانستند محتوای یکی از این دعاها را آشکار کنند. 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
14000929-02 Doa.mp3
434.2K
🔊 📝 دعاها خزائن اسرار الهی است
💠 فلک الحمد علیّ فی جمیع ذلک 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش پنجم 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
14000810-komail05.mp3
1.13M
🔊 💠 فلک الحمد علیّ فی جمیع ذلک 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش پنجم
💠 فلک الحمد علیّ فی جمیع ذلک 🔹 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش پنجم 📝 این دو احتمال دارد و دو نسخه است. یکی این‌که «فلک الحجة» درست باشد و دیگری «فلک الحمد». 📝 «فلک الحمد» برای خواص از بندگان خدا و «فلک الحجة» برای عوام از بندگان خداست. یعنی ما آدم‌های معمولی وقتی به این‌جا می‌رسیم، می‌گوییم خدایا ما با اوامر تو مخالفت کردیم، هیچ حجتی هم نداریم. این‌گونه نیست که بگوییم مخالفت کردیم و این‌هم حجت ما و تو سکوت کنی؛ بلکه تو بر ما حجت داری. یعنی گناه و اشتباه کردیم و انتظار بخشش داریم. این برای عموم انسان‌هاست. 📝 اما برای انبیا و اولیا یا کسانی که پیروان انبیا و اولیا هستند و می‌فهمند، باید بگویند «فلک الحمد»؛ چرا؟ 📝 مثالی عرض کنم. فرض کنید یک دزد که به دزدی می‌رود، وقتی از دیوار کسی می‌خواهد بالا برود، بگوید بسم الله الرحمن الرحیم، خدایا بر تو توکل کردم. این بهتر است یا این‌که همان اول بگوید خدایا هر کاری دلت می‌خواهد بکن، من می‌خواهم به دزدی بروم؟ پیداست که دزدی که با حول و قوه الهی می‌رود، می‌فهمد که دزدی هم بدون حول و قوه الهی نمی‌شود انجام داد. حال، رفت و دزدی کرد و با مال دزدی غذا درست کرد. بگوید الحمد لله رب العالمین؟ اگر تو این را به من نداده بودی، الان چه می‌خواستم بکنم؟ گرچه دو احتمال داشت که یکی از راه حلال به من بدهی و یکی از راه حرام. این‌که از حرام به من دادی، نشان‌دهنده این است که یا من قابلیت حلال را نداشتم یا معدات و مقدمات آن فراهم نبود یا موانعی وجود داشته. در هر صورت دستت درد نکند! 📝 اگر کسی بداند که آن‌چه به او می‌رسد، از سوی خدای متعال می‌رسد، چه تر باشد، چه خشک؛ چه خوب باشد، چه بد؛ چه حلال باشد، چه حرام، باید برای همه آن‌ها شکر خدا را به‌جا بیاورد. بنابراین در همه این موارد من دست تو را دیدم. اگر مخالفت کردم، دیدم که تو کمکم کردی که مخالفت کنم. حول و قوه مالِ توست. اگر حول و قوه نداده بودی، من که بودم که بتوانم گناه کنم؟ 📝 این تصورات عرفی را هم کنار بگذاریم که خدای متعال حول و قوه را داده و گفته ببینم چه‌کار می‌کنی! اصلاً وجود ما می‌شود حول و قوه الهی. دقیقاً همان را اراده می‌کنیم که خدای متعال اراده کرده. همان که او اراده کرده، مشتاق ماست. نه این‌که خدا گفته من گفتم از این طرف برو، تو خودت هر طرف خواستی برو! این‌ها حرف‌های عرفی و عامیانه است. بنابراین برای چنین کسانی که می‌فهمند که دست خدای متعال در همه‌جا دخالت دارد، این‌ها باید بگویند «فلک الحمد». کانال طهور
💠 ام البنين 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 وجود فرزنداني مانند حضرت عباس (عليه الصلات و السلام)، حكايت از شباهت ظاهري و دروني، جسمي و روحي با مادرشان دارد. بنابراين حتي اگر از حضرت ام البنين (سلام الله عليها) و واكنشي كه نسبت به شهادت فرزندانشان داشتند، هيچ اطلاعي نداشتيم، به حكم سنخيت بين فرزند و مادر، از وجود حضرت ابوالفضل (عليه الصلات و السلام) مي‌توانستيم كمال و عظمت روحي و معنوي و اخلاقي و به‌ويژه مقام و مرتبه توحيدي آن حضرت را بفهميم. 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Omolbanin [Tahour.ir].mp3
877.2K
🔊 💠 ام البنين 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
📝 عذاب، یکی از مراتب رحمت الهی 💠 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش ششم 🔹 شرحی بر عبارت: أتراک معذبی بنارک بعد توحیدک ... 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
14000810-komail06.mp3
1.87M
🔊 📝 عذاب، یکی از مراتب رحمت الهی 💠 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش ششم
📝 عذاب، یکی از مراتب رحمت الهی 💠 گفتارهایی درباره دعای کمیل از استاد حسینی شاهرودی ـ بخش ششم 🔹 شرحی بر عبارت: أتراک معذبی بنارک بعد توحیدک ... 🔹 همه مخلوقات، درجاتی از توحید را دارند، فطرت آن‌ها توحید است و این یعنی 99 درصد وجود موجودات و در آن یک درصد هم باز فطرت الهی حضور و ظهور دارد، ولو این‌که از جهت دیگری مستور و محجوب باشد. بنابراین همه استحقاق و استعداد رحمت دارند ولی موانعی ایجاد شده است. این موانع گاهی مربوط به آفرینش از طریق نسل‌هایی است که می‌آید، گاهی از طریق محیطی است که به دنیا آمده و زندگی کرده، در خانواده‌ای که بوده، اعمال و رفتاری که انجام داده. این‌ها موانعی ایجاد کرده. این موانع را چه باید کرد؟ 🔹 در قالب مثال، مثل این است که کسی صحیح و سالم به دنیا آمده، سر به هوا بوده و شیطنت کرده و مثلاً دست خود را شکسته یا دستش را آلوده کرده و به چشمهایش زده و چشمها را آلوده کرده. با این چه باید کرد؟ مادر و پدر نسبت به فرزندشان لطف دارند، دوستش دارند و عاشق او هستند. آیا او را رها کنند تا همین‌طور باشد یا او را به تیغ جراح بسپارند؟ راهی جز تیغ جراحی نیست. حال، وقتی که به تیغ جراحی می‌سپارد، آیا واقعاً پدر و مادر عصبانی‌اند و می‌گویند حال که او را جراحی می‌کنید، من هم یکی پسِ گردن او را بزنم؟ یا این‌که نه، اشک می‌ریزد و گریه می‌کند که راه دیگری غیر از این نیست. 🔹 پس «اتسلط النار علی وجوه ...» به این علت است که خدای متعال که چنین کاری نمی‌کند، اما برای این‌که این بنده به کمال خود برسد، راه دیگری نیست. بنابراین عذاب اضطراری است. مثل مداوایی که در این عالم انجام می‌شود. الان جراحی راحت است. در گذشته آهن را داغ می‌کردند و روی زخم می‌گذاشتند. وقتی که این آهن را داغ می‌کنند، زخم می‌سوزد و بوی چربی و کباب می‌آید. ـ من خودم دیدم ـ کسی که این کار را می‌کند، مگر از سر خوشی و ذوق و لذت است؟ خیر، لکن راه دیگری وجود ندارد. یا باید او را عذاب کنیم و به سخت‌ترین درجه بسوزانیم تا این موانع کنار برود و بتواند ببیند و بشنود و لذایذ را درک کند، یا این‌که به حال خودش رهایش کنیم. کدام یک؟ ضمن این‌که این درد دارد، ولی به هر عاقلی که بگویی، راه اول را انتخاب می‌کند. 🔹 بنابراین تو کسی را عذاب نمی‌کنی. آن‌چه که اتفاق می‌افتد، اولاً عذاب نیست، ثانیاً از سر ناچاری است. این‌که فرمود که دوزخ را پر می‌کنم (لاملأن جهنم)، نه این‌که چون شما چنین و چنان کردید، بلکه شما احتیاج به شستشو دارید. چاره‌ای نداریم جز این‌که این خزانه را پر کنیم. 🔹 حال، وقتی این‌ها را در این خزانه ریختیم، به راحتی تمیز می‌شوند؟ خیر. چون تمیز نمی‌شوند، درِ آن را هم ببندید. بالاخره باید تمیز شوند. برای این‌که خلق خدا تمیز بشوند، به عنوان یکی از مراتب رحمت خدای متعال، باید حتماً آن‌ها را در خزانه آب جوش بیندازند و الا به کمال و رشد و لذت و آرامش نمی‌رسند. 🔹 در نتیجه، همچنان‌که برای یک کار جراحی کوچک در دنیا پول زیادی می‌دهیم تا این‌که ما را جراحی کنند، در آخرت هم برای جهنم رفتن باید خواهش و التماس کنیم ولی لطف خدا زیاد است و می‌گوید من شما را مجانی می‌برم. کانال طهور
💠 اسرار نام فاطمه (سلام الله عليها) 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour