eitaa logo
طهور
530 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 علت شهرت هريك از خاندان پیامبر به يك صفت خاص در زمان خود 🗂 گزیده درس‌های شرح خطبه پارسایان ـ درس 112
💠 عظمت خدمت‌گزاری به حضرت زهرا سلام الله علیها 💠 اشاره‌ای به مقامات جناب فضه خادمه 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ آذرماه 1386 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
1386-09-00-Fezzeh.mp3
2.13M
🔊 💠 عظمت خدمت‌گزاری به حضرت زهرا سلام الله علیها 💠 اشاره‌ای به مقامات جناب فضه خادمه 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ آذرماه 1386
💠 عظمت خدمت‌گزاری به حضرت زهرا سلام الله علیها 💠 اشاره‌ای به مقامات جناب فضه خادمه 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ آذرماه 1386 🔹 [در مورد جناب سلمان علیه السلام تعبیر «منا اهل البیت» (الكافي، ج‏2، ص 396) آمده است و در مورد جناب فضه علیها السلام عبارت «اللهم بارک فی فضتنا» (مدينة معاجز الأئمة الإثني عشر، ج‏2، ص 26) از جانب امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام نقل شده است.] 🔹 در این‌که این تعابیر متفاوت‌ند و حتماً معانی متفاوت هم دارند، تردیدی نیست. در این‌که هم سلمان و هم فضه ـ سلام خدا بر آن‌ها باد ـ مرتبه و مقام بسیار بالایی دارند که بالتبع از اعضای خاندان پیامبر هستند، نیز تردیدی نیست. منتهی یک نکته است که آن‌چه در فضل و عظمت سلمان گفته شده برای ما مشهورتر و مأنوس‌تر است از آن‌چه که در مورد فضه گفته شده. مثل آن‌چه که مثلاً در فضیلت هریک از خاندان پیامبر گفته شده و آن‌چه که در مورد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها گفته شده. 🔹 بسیاری از کمالات زنان خاندان پیامبر آشکار نشده، به‌خاطر این‌که نباید آشکار شود. بنابراین ما هستیم و اندک اطلاعاتی. اندک اطلاعاتی که ما در مورد حضرت فضه سلام الله علیها داریم، همین است که وقتی آیه کریمه «و یطعمون الطعام علی حبه مسکیناً و یتیماً و اسیراً» نازل شده، فضه هم مشمول این آیه کریمه هست. و همین اندازه خیلی راهگشاست، بیش از آن‌چه که در ذهن می‌گنجد. 🔹 مقام حضرت سلمان سلام الله علیه عبارت است از مقام محبتی که ناشی از معرفت است. یعنی سلمان علیه الرحمة زحمت کشیده، فعالیت کرده، شهر به شهر و دیار به دیار طی کرده، بر اساس معرفتی بوده که این شوق را در او ایجاد کرده تا به محبوبش دست پیدا کرده و بعد در کنار محبوبش زندگی معمول و متعارف دارد، در عین حال که از خیر و برکتِ علم و لطف و عنایت خاندان پیامبر برخوردار است. 🔹 ولی فضه این‌گونه نیست؛ معرفتش نتیجه محبت اوست و محبتش هم نتیجه خدمت‌گزاری اوست. اصلاً آغاز مطمئن‌ترین راه سلوک همین است که آدم خدمت کند، بندگی کند. یک وقت آدم می‌داند که بنده است، این خیلی خوب است. یک وقت علاوه بر این‌که می‌داند بنده است، شرط بندگی انجام می‌دهد؛ خانه را جارو می‌زند، کفش‌ها را جابجا می‌کند، لباس‌ها را می‌دوزد، آب و چای می‌آورد و مانند این‌ها. اهمیت دومی بیشتر است. فضه سلام الله علیها این ویژگی را دارد. 🔹 بنابراین جدای از این تعبیر [اللهم بارک فی فضتنا]، به نظر می‌رسد کسی که این‌گونه با همه وجود، از روی رضایت، میل و رغبت خدمت‌گزار حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها باشد، هر مقامی برای او تعیین کنیم، برای او کوچک است؛ هر اندازه که ما تعیین کنیم، چون محدود معین می‌کنیم، کوچک خواهد بود. در نتیجه اگر بخواهیم مثلاً در کمال و فضیلت آن حضرت چیزی بگوییم، باید همین تعبیرها را بگوییم. 🔹 وقتی که خدمت به خلق معجزه کند، خدمت به اولیای خدا چه می‌کند! خدمت به خاندان پیامبر چه می‌کند! خدمت به محور همه لطف و رحمت الهی، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چه می‌کند! فضه سلام الله علیها در این زمینه سنگِ تمام گذاشت تا جایی که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به او گفته که این کارها را نمی‌خواهد شما انجام دهید. دید که کارها بسیار زیاد است و از عهده بر نمی‌آید، به او گفت که برخی از کارها را نمی‌خواهد انجام بدهی، واگذار کن به خودم انجام بدهم. 🔹 وقتی کسی به عنوان خدمت‌گزار در خانه‌ای می‌رود، کارش این است که خدمت کند. حال اگر کسی باشد که این‌قدر مرتبه و مقام داشته باشد که ولی خدا مانند حضرت زهرا سلام الله علیها به‌جای او کار کند، ببینید چه می‌شود! 🔹 بنابراین این‌گونه تعابیر حکایت از آن نکته دارد. سلمان رحمت الله علیه را نمی‌شود با هیچ‌کس بیرون از خاندان پیامبر مقایسه کرد ولی فضه را هم نمی‌شود مقایسه کرد. ولی با این تفاوت که فضه اولاً خدمت‌گزار حضرت زهرا سلام الله علیها است؛ ثانیاً آن به آن و لحظه به لحظه برای حضرت کار کرده؛ حضرت آب خواسته، آب آورده؛ نان خواسته، نان آورده، خانه را تمیز کرده. برای این کار اصلاً هیچ مرتبه معینی نمی‌توان تصور کرد. بنابراین همچنان‌که ما بین خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام نمی‌توانیم فرق بگذاریم و بگوییم کدام‌یک برتری دارد، همین‌طور چیزهایی از دور می‌گوییم که معلوم هم نیست درست باشد، در مورد آن کسانی هم که بالتبع وارد آن خاندان شدند و عضویت آن‌ها منصوص است نیز همین‌طور است. 🔹 خودِ نام او، فضه بودن هم به وجود تبعی او اشاره دارد. در زبان عرف، ذَهَب [طلا] عالی‌ترین ماده باارزشِ اعتباریِ این جهان است و به دنبال آن فضه [نقره] است و اگر در معنا نگاه کنیم، عالی‌ترین درجه وجود و کمالات وجود بالاصاله از آنِ خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام است، مرتبه فضه بودن هم برای فضه است. سلمان نیز همین‌طور، سلمان هم مقام تسلیم است. کانال طهور @sharabetahour
️⃣ انتشار برای نخستین بار 💠 در سلوک الی الله، صبر تأثیر سرنوشت‌ساز دارد 🔹 شرح خطبه پارسایان درس 113 8ـ 9ـ 1386 ✔️ و صَبْراً فِي شِدَّةٍ 🔊 صوت در مطلب بعدی🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Parsayan113-13860908.mp3
27.27M
🔊 💠 در سلوک الی الله، صبر تأثیر سرنوشت‌ساز دارد 🔹 شرح خطبه پارسایان درس 113 8ـ 9ـ 1386
️⃣ انتشار برای نخستین بار 💠 در سلوک الی الله، صبر تأثیر سرنوشت‌ساز دارد 🔹 شرح خطبه پارسایان درس 113 8ـ 9ـ 1386 ✔️ وَ صَبْراً فِي شِدَّةٍ ✔️ مقدمه‌اي بر اهميت، ويژگي و آثار صبر ✔️ در سلوک الی الله و حرکت به‌سوی مرتبه اتصاف به جمال الهی، صبر تأثیر سرنوشت‌ساز دارد. این خاصیت را دارد که ماهیت و هویت بسیاری از ویژگی‌ها، افعال، آثار و صفات را تغییر دهد ✔️ صبر این توانایی را دارد که آن‌چه شر است را به خیر مبدل سازد و آن‌چه سودمند نیست را به امر سودمند تبدیل کند؛ تنها شرطش این است که زمان بگذرد و تاب تحمل گذر زمان را داشته باشیم. ✔️ اشاره: شكوه غير صابران به خدا در قيامت ✔️ شاهد روايي: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ رَأْسُ طَاعَةِ اللَّهِ الصَّبْرُ وَ الرِّضَا عَنِ اللَّهِ فِيمَا أَحَبَّ الْعَبْدُ أَوْ كَرِهَ وَ لا يَرْضَى عَبْدٌ عَنِ اللَّهِ فِيمَا أَحَبَّ أَوْ كَرِهَ إِلا كَانَ خَيْراً لَهُ فِيمَا أَحَبَّ أَوْ كَرِه ✔️ اقسام رضایت: قسمی است که رضای عرفی است و بر اساس حق و تکلیف است. قسم دوم که رضای حقیقی است، ارتباطی با آن ندارد مانند رضای خدا از بنده‌اش ✔️ اشاره‌اي به نشانه رضاي خدا ✔️ هیچ وصف و فعلی از اوصاف و افعال خدای متعال معلول هیچ امری از امور عالم امکان نیست. ✔️ جزا، عين عمل است. ✔️ هیچ امر موجودی معدوم نمی‌شود و از بین نمی‌رود ✔️ رضای خدای متعال علت است؛ یعنی چون راضی است، کار ما بهنجار است ✔️ افعال و صفات انسان برآیند و ظهور ذات و وجود انسان و ذات انسان پدیدار و تجلی اسماء و صفات خدای متعال است؛ یا اسماء لطفیه و صفات جمالی یا اسماء قهری و صفات جلالی ✔️ چون رضای خدا علت است، بنابراین بندگي و شکر ابتدايي، امكان‌پذير نيست. ✔️ اشاره: «اذکرونی اذکرکم»؛ «نسوا الله فانساهم انفسهم» ✔️ هیچ فعلی از افعال خدای متعال بازتاب و واکنش افعال دیگران نیست ✔️ اختیار امر بدیهی است و هر سخنی در مقابل امر بدیهی قرار داشته باشد، مغالطه است؛ بفهمیم یا نفهمیم ✔️ اگر بندگان خدا از خدا راضی بودند، این نشان‌دهنده آن است که خدا از آن‌ها راضی است، چون رضای خلق از حق، بازتاب رضای خدا از خلق است، نه بالعکس ✔️ فعل و صفت خدا معلول نیست؛ عبادت ما نشان‌دهنده آن است که لطف او پیشتر سرازیر شده بود ✔️ آن‌چه خدا انجام می‌دهد، پیوسته از ازل تا ابد جاری است و منقطع نمی‌شود، مانند خورشیدی که می‌تابد، لکن ما توانایی بهره‌مندی از این نور را نداریم؛ دعا کردن ما برای پدید آوردن این توانایی در ماست ✔️ یکی از معانی امانت این است که هیچ‌کس تاب تحمل آن را ندارد و تنها انسان است که آن را می‌پذیرد ✔️ آن چیزهایی که مراد اصيل خدا هستند و خدا آن‌ها را به‌خاطر خودشان ایجاد می‌کند، مرضی هستند و آن چیزهایی را که خدا می‌آفریند و این آفرینش به‌خاطر خودشان نیست، این‌ها مراد تبعی هستند. وجود کفار، منافقان و مستکبران از این دسته است. ✔️ دنیا را اهل دنیا می‌سازند که یکی از این سه دسته‌اند؛ کفر، نفاق و استکبار ✔️ اثر رضايت بنده از خدا ✔️ جهنم رفتن هم کمال است ولی کمال قوه غضبیه است ✔️ صبر دو قسم است: صبر در خوشایندی‌ها و ناخوشایندی‌ها ✔️ یکی از معانی دقیق صبر در خوشایندی‌ها این است که آن‌چه مورد محبت و رضایت توست، کمی صبر کن تا پرده را بردارند؛ آن‌گاه معلوم می‌شود از تو نبود؛ داشته‌های شما سبب ادعا و غرور و تکبرتان نشود ✔️ ثمره صبر و رضا در خوشایند و ناخوشایند: آن‌چه که برای او بد و ناملایم بود، خوب و ملائم می‌شود ✔️ صبر و رضا در سختی‌ها، سختی‌ها را متحول می‌کند؛ صبر و رضا بر خوبی‌ها و محبوب‌ها سبب جلوگیری از طغیان می‌شود ✔️ شاهد روايي: عن جابر قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام يَرْحَمُكَ اللَّهُ مَا الصَّبْرُ الْجَمِيلُ قَالَ ذَلِكَ صَبْرٌ لَيْسَ فِيهِ شَكْوَى إِلَى النَّاس‏ ✔️ اشاره: ادب حضور ولي خدا ✔️ اشاره‌ای به معنای این‌که امیرالمؤمنین قسیم بهشت و جهنم است. ✔️ شاهد روايي: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ إِنَّا صُبُرٌ وَ شِيعَتُنَا أَصْبَرُ مِنَّا قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ كَيْفَ صَارَ شِيعَتُكُمْ أَصْبَرَ مِنْكُمْ قَالَ لِأَنَّا نَصْبِرُ عَلَى مَا نَعْلَمُ وَ شِيعَتُنَا يَصْبِرُونَ عَلَى مَا لا يَعْلَمُونَ. ✔️ شیعیانی که صبورتر از خاندان پیامبر هستند؛ ✔️ اگر کربلا بشود، زنانی که شیعه خاندان پیامبر هستند می‌توانند همانند زینب کبری صلوات الله و سلامه علیها باشند که نمونه‌های آن را در هشت سال جنگ تحمیلی دیده‌ایم. کانال طهور @sharabetahour
💠 خاصیت صبر در تغییر هویت افعال، آثار و صفات 🗂 گزیده درس‌های شرح خطبه پارسایان ـ درس 113 🔹 مقدمه‌اي بر اهميت، ويژگي و آثار صبر 🔹 در سلوک الی الله و حرکت به‌سوی مرتبه اتصاف به جمال الهی، صبر تأثیر سرنوشت‌ساز دارد. این خاصیت را دارد که ماهیت و هویت بسیاری از ویژگی‌ها، افعال، آثار و صفات را تغییر دهد 🔹 صبر این توانایی را دارد که آن‌چه شر است را به خیر مبدل سازد و آن‌چه سودمند نیست را به امر سودمند تبدیل کند؛ تنها شرطش این است که زمان بگذرد و تاب تحمل گذر زمان را داشته باشیم. 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
pa113-01.mp3
3.01M
🔊 💠 خاصیت صبر در تغییر هویت افعال، آثار و صفات 🗂 گزیده درس‌های شرح خطبه پارسایان ـ درس 113
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 خاصیت صبر در تغییر هویت افعال، آثار و صفات 🗂 گزیده درس‌های شرح خطبه پارسایان ـ درس 113
هدایت شده از طهور
📝 در ولایتمداری چیزی کم نداشت ✏️ بازنشر گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی 🔊 صوت در مطلب بعدی🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
📝 در ولایتمداری چیزی کم نداشت ✏️ بازنشر گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی 💠 شهادت پرافتخار سردار رشید اسلام، تشیع، جمهوری اسلامی و همه انقلابیون در سراسر عالم را به حضور ملت بزرگ و انقلابی ایران و جبهه مقاومت و همه کسانی که به استکبارستیزی رو و توجه دارند، تسلیت عرض می‌کنم. 💠 این‌گونه حوداث و رخدادهای بزرگ را باید تسلیت گفت، به‌خاطر این‌که چنین شخصیت‌هایی به این آسانی جایگزین نمی‌شوند. بر فرض که جایگزین بشوند، هرکس جای خود و کمالات ویژه خود را دارد. بنابراین از دست رفتن چنین سردار بزرگی جای تسلیت گفتن به خودمان، به ملت و به همه کسانی که در این مسیر از وجود او برخوردار بودند، دارد که حداقل جهان اسلام بلکه بیشتر از جهان اسلام از وجود پر خیر و برکت او برخوردار بودند. 💠 می‌توان گفت تمام انسان‌ها به‌نوعی با واسطه و بی‌واسطه از خیر و برکت وجود آن سردار بزرگ در ایجاد امنیت در جهان اسلام و مخصوصاً در غرب آسیا برخوردار بودند و تا سال‌ها و بلکه قرن‌ها برخوردار خواهند بود. 💠 از این‌که مخصوصاً ملت ایران و انقلابیون و پیروان و طرفداران انقلاب اسلامی و امام خمینی و مقام معظم رهبری این قابلیت را داشتند که چنین شخصیتی را بپرورانند، باید از این جهت به آن‌ها تبریک گفت. 💠 برخی از ویژگی‌های سردار شهید سلیمانی: 1ـ در ولایتمداری چیزی کم و کاست نداشت. 2ـ شجاعت کم نظیر 3ـ قدرت و عقلانیت توأم؛ گویی به‌تنهایی و بدون یار و یاور توانایی اداره یک جبهه و میدان بزرگ را داشت. 4ـ مبارزه با جهل و ظلم 5ـ محبوبیت مثال‌زدنی نه‌فقط در ایران و بین مسلمانان بلکه در میان اکثریت انسان‌های طرفدار عدل و مخالف ظلم و استکبار. در این مورد قطعاً منحصر به‌فرد بود. 6ـ در عین این‌که فرمانده جنگ است، در خدمت به محرومین نیز کم‌نظیر است. کانال طهور
هدایت شده از طهور
1398-10-14Hajghasem.mp3
7.39M
🔊 📝 در ولایتمداری چیزی کم نداشت ✏️ بازنشر گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی
هدایت شده از طهور
💠 ام البنين 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 وجود فرزنداني مانند حضرت عباس (عليه الصلات و السلام)، حكايت از شباهت ظاهري و دروني، جسمي و روحي با مادرشان دارد. بنابراين حتي اگر از حضرت ام البنين (سلام الله عليها) و واكنشي كه نسبت به شهادت فرزندانشان داشتند، هيچ اطلاعي نداشتيم، به حكم سنخيت بين فرزند و مادر، از وجود حضرت ابوالفضل (عليه الصلات و السلام) مي‌توانستيم كمال و عظمت روحي و معنوي و اخلاقي و به‌ويژه مقام و مرتبه توحيدي آن حضرت را بفهميم. 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
Omolbanin [Tahour.ir].mp3
877.2K
🔊 💠 ام البنين 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
💠 رضای خدای متعال علت است 🗂 گزیده درس‌های شرح خطبه پارسایان ـ درس 113 🔹 اقسام رضایت: قسمی است که رضای عرفی است و بر اساس حق و تکلیف است. قسم دوم که رضای حقیقی است، ارتباطی با آن ندارد مانند رضای خدا از بنده‌اش 🔹 هیچ وصف و فعلی از اوصاف و افعال خدای متعال معلول هیچ امری از امور عالم امکان نیست. 🔹 هیچ امر موجودی معدوم نمی‌شود و از بین نمی‌رود 🔹 رضای خدای متعال علت است، یعنی چون راضی است، کار ما بهنجار است 🔹 افعال و صفات انسان برآیند و ظهور ذات و وجود انسان و ذات انسان پدیدار و تجلی اسماء و صفات خدای متعال است؛ یا اسماء لطفیه و صفات جمالی یا اسماء قهری و صفات جلالی 🔹 چون رضای خدا علت است، بنابراین بندگي و شکر ابتدايي، امكان‌پذير نيست. 🔹 هیچ فعلی از افعال خدای متعال بازتاب و واکنش افعال دیگران نیست 🔹 اختیار امر بدیهی است و هر سخنی در مقابل امر بدیهی قرار داشته باشد، مغالطه است؛ بفهمیم یا نفهمیم 🔹 اگر بندگان خدا از خدا راضی بودند، این نشان‌دهنده آن است که خدا از آن‌ها راضی است، چون رضای خلق از حق، بازتاب رضای خدا از خلق است، نه بالعکس 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
pa113-02.mp3
6.64M
🔊 💠 رضای خدای متعال علت است 🗂 گزیده درس‌های شرح خطبه پارسایان ـ درس 113
🔊 [قطعه صوتي] 🔹 اسرار نام فاطمه (سلام الله عليها) 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
asrarnamefatemeh[Tahour.ir].mp3
1.4M
🔊 [قطعه صوتي] 🔹 اسرار نام فاطمه (سلام الله عليها) 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 توضیح: اولاً، این سماء، سماء ذات یا تالی تلو ذات است، بنابراین مقدم بر سماوات و اهل سماوات است. ثانیاً، خود این سماء، تجلی نور عظمت خدای متعال است و حضرت زهر سلام الله علیها خود آن نور یا نوری از انوار اوست که به‌وساطت آن نور، سماء ذات متجلی می‌شود و به وساطت سماء ذات سماوات آفریده می‌شود و به وساطت سماوات، اهل آن که ملائکه هستند، پدید می‌آیند. کانال طهور @sharabetahour
💠 جایگاه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در عالم هستی و تعینات حق تعالی با استمداد از نام زهرا 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 با توجه به روایات متعدد درباره شأن و مقام حضرت فاطمه (صلوات الله علیها) و مبانی و اصول عقلی و عرفانی، گمان بنده بر آن است که اولاً، باطن جمال و جلال مطلق حق تعالی و ثانیاً، باطن رحمت رحمانی و رحیمی خدای متعال به‌طور مطلق حضرت فاطمه سلام الله علیها است؛ به‌گونه‌ای که همه‌ی عقول و ملائکه و وسایط فیض خدای متعال در سیر نزول و آفرینش عالم هستی و تعینات وجودی، وجهی یا وجوهی و ظهورات رحمت رحمانی آن حضرت است و همه‌ی انبیاء و اولیاء و عالمان ربانی و همه‌ی وسایط رحمت حق تعالی در سیر صعود، از مظاهر و وجوه و تعینات رحمت رحیمی آن حضرت است. 🔹 هر یک از نکات چهارگانه را شرحی باید که به‌خواست خدای متعال در جای خود گفته خواهد شد. آن‌چه این‌جا مورد نظر است، توضیحی درباره نکته سوم است، یعنی تمامیت حضرت فاطمه صلوات الله علیها در ظهور و تجلی رحمت رحمانی و آفرینش خلق اول و آخر و آفرینش همه‌ی خلق و تعینات ذاتی و وصفی و اسمی و فعلی حق تعالی از طریق و به‌وساطت آن حضرت. به تعبیر دیگر، آفرینش عالم هستی و تعینات وجودی خدای متعال از باب و بیت آن حضرت می‌گذرد. 🔹 نام زهرا به نکته نخست اشاره دارد، یعنی به این‌که همه‌ی خلق بی‌واسطه و باواسطه از نور وجود آن حضرت پدید آمده‌اند، و نام فاطمه به نکته‌ی دوم اشاره دارد، یعنی به این‌که همه‌ی خلقی که از رحمت رحیمی و نعمت جمال ابدی او برخوردارند نیز با واسطه یا بی‌واسطه از باب و بیت آن ‌حضرت به آن مقام خواهند رسید. 🔹 روایات متعددی در مورد نکته سوم وجود دارد که به یکی از آن‌ها اشاره می‌شود: 🔹 عَن جابِر عَن أبي عبداللَّه علیه السلام قالَ قُلتُ لِمَ سُمِّيَت فَاطِمَةُ الزَّهرَاءُ زَهرَاءَ فَقَالَ لأنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَهَا مِن نُورِ عَظَمَتِهِ فَلَمَّا أَشرَقَت أَضَاءَتِ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرضَ بِنُورِهَا وَ غَشِيَت أَبصَارَ الملائِكَةِ وَ خَرَّتِ المَلائِكَةُ لِلَّهِ سَاجِدِينَ وَ قَالُوا إِلَهَنَا وَ سَيِّدَنَا مَا هَذَا النُّورُ فَأَوحَى اللَّهُ إِلَيهِم هَذَا نُورٌ مِن نُورِي وَ أَسكَنتُهُ فِي سَمَائِي خَلَقتُهُ مِن عَظَمَتِي أُخرِجُهُ مِن صُلبِ نَبِيٍّ مِن أَنبِيَائِي أُفَضِّلُّهُ عَلَى جَمِيعِ الأَنبِيَاءِ وَ أُخرِجُ مِن ذَلِكَ النُّورِ أَئِمَّةً يَقُومُونَ بِأَمرِي يَهدُونَ إِلَى حَقِّي وَ أَجعَلُهُم خُلَفَائِي فِي أَرضِي بَعدَ انقِضَاءِ وَحيِي (بحارالأنوار، 43، 12، به نقل از علل الشرائع) 🔹 جابر می‌گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم چرا فاطمه زهرا (صلوات الله و سلامه علیها)، زهرا نامیده شد. آن حضرت فرمود: چون خدای متعال او را از نور عظمت خویش آفرید. آن‌گاه که نور عضمت خدای متعال در وجه فاطمی درخشید، به‌واسطه درخشش او، آسمان‌ها و زمین ظاهر و متجلی شد و چشمان ملائکه خیره و مبهوت و مدهوش گشت و ملائک برای خدای به سجده افتادند و گفتند پروردگار و سرور ما، این نور چیست و کیست؟ خدای متعال از طریق وحی فرمود: این نور از نور من است و او را در آسمان خویش جای دادم، او را از صلب یک از پیامبرانم که بر همه پیامبران برتری دارد، در زمین آشکار خواهم ساخت و از همین نور است که امامان قائم به امرم را ظاهر خواهم ساخت. 🔹 این فراز از حدیث شریف که فرمود: «فَلَمَّا أَشرَقَت أَضَاءَتِ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرضَ بِنُورِهَا وَ غَشِيَت أَبصَارَ المَلائِكَةِ وَ خَرَّتِ المَلائِكَةُ لِلَّهِ سَاجِدِينَ»، نشان می‌دهد غشوه ملائکه و سجده آنان برای خدای متعال در مرتبه متأخر از تجلی حضرت زهرا سلام الله علیها است. به این معنی نیست که ملائکه وجود و حضور داشتند و با آفرینش آن حضرت، دچار غشوه شدند و به سجده افتادند، زیرا ملائکه‌ اهل آسمانند و سجده، عملی آسمانی و ملکوتی است و چون وجود و ظهور آسمان، فرع ظهور و اشراق آن حضرت است، وجود و آفرینش موجودات آسمانی که فرع وجود آسمان است، با واسطه، فرع وجود آن حضرت است. گویی زبان روایت این است که با ظهور و اشراق حضرت زهرا و به سبب تجلی و شکفتن آن حضرت است که زمین و آسمان پدید آمد و به تبع آسمان و زمین، اهل آن پدید آمد و به تبع اهل زمین و آسمان، سجده و عبادت متعین پیدا شد. 🔹 این فراز از حدیث شریف «هَذَا نُورٌ مِن نُورِي وَ أَسكَنتُهُ فِي سَمَائِي خَلَقتُهُ مِن عَظَمَتِي» نیز تأییدی است بر آن‌چه گفته شد. 🔹 معنی این فراز این نیست که آسمان، پیش از آن حضرت آفریده شده و آن حضرت در آسمان قرار گرفته است و در نتیجه، آسمان متقدم بر آن حضرت است و متقدم، فعل و آفریده متأخر نیست. میان سمائی و السماء و السماوات تفاوت است؛ مانند تفاوت میان جنتی و جنات، لقائی و لقاء الله و غیره.
Fatemieh02[Tahour.ir].mp3
698.5K
🔊 [قطعه صوتي] 🔹 فاطمه (سلام الله عليها)؛ طاهره مطهره 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
💠 مراتب قرب و اشتداد وجودی در زیارت امام 🗂 درآمدی بر زیارت با گذری بر زیارت امین الله 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
02 درآمدی به زیارت.mp3
5.21M
🔊 💠 مراتب قرب و اشتداد وجودی در زیارت امام 🗂 درآمدی بر زیارت با گذری بر زیارت امین الله 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
💠 مراتب قرب و اشتداد وجودی در زیارت امام 🗂 درآمدی بر زیارت با گذری بر زیارت امین الله 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 معرفت به خدای متعال و اسماء، صفات و خلق او و همچنین تقرب به خدای متعال ذومراتب است. 🔹 بنابراین هرکسی که قدم در مسیر کسب معرفت یا دست‌یابی به قرب الهی می‌گذارد، درجاتی از معرفت را پیش‌تر به‌دست آورده. بدون معرفت قبلی هیچ‌کس به جایی نمی‌رسد؛ چنان‌که بدون تقرب قبلی هیچ‌کس به هیچ مرتبه دیگری از قرب نمی‌رسد. نعمت‌های خدای متعال هم همین‌گونه است. 🔹 بنابراین هرکسی که به سمت ائمه علیهم الصلات و السلام و بالاتر از آن حضرات، خودِ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم توجه می‌کند، خودِ این توجه یک نوع تقرب بالفعل و به تعبیر دیگر، نتیجه قرب بالفعل پیشین است. 🔹 این تمامیت کمال و قرب به خدای متعال جایی نیست که تمام بشود و بگویند که مثلاً شما کامل و فارغ التحصیل شدید 🔹 از همان جایی که پا در مسیر گذاشتیم، تنعّم به نعمت‌های الهی و التذاذ به لذت‌ها و سرور به کمالات یا لقای خدای متعال شروع شده. چون نه‌فقط ذات خدای متعال بلکه اسماء و صفات بلکه خلق خدای متعال بلکه شؤون خلقی خدای متعال نامتناهی است و از جمیع جهات نامتناهی است. 🔹 بنابراین ضمن آن‌که در اولین قدم که می‌آمدیم، ما ملاّ و متقرب بودیم که در درگاه خدای متعال آمدیم، اما پیوسته بر علم و معرفت و تقرب‌مان افزوده می‌شود و این هیچ‌گاه به جایی نمی‌رسد که متوقف شود. 🔹 نعمت‌های الهی هم همین‌طور است. همان‌گونه که قربی که انسان پس از سلوک به‌دست می‌آورد، پیداست که اتم و اقوای از قرب قبل از سلوک است، نعمتی را هم که انسان بعد از ریاضت، مجاهدت و اتیان اوامر الهی و انتهاء از نهی و مناهی الهی به‌دست می‌آورد، بیشتر، تمام‌تر و کامل‌تر از آن چیزی است که قبل به‌دست آورده. 🔹 بنابراین مؤمن پیش از آن‌که شروع به حرکت و سلوک به‌سوی خدای متعال کند و معرفت به اسماء و صفات خدای متعال پیدا کند، بر سفره لطف الهی نشسته است؛ قبل از آن غرق در نعمت‌های الهی است، لکن خودش هم نمی‌داند. 🔹 هم استغراق در نعمت‌های الهی پیوسته افزوده می‌شود، هم ظهور و انکشاف آن‌ها برای نفس افزوده می‌شود؛ از طریق همان معرفتی که در راهش تلاش می‌کنیم و به‌دست می‌آوریم، از طریق همان اخلاق و اعمال، اذکار، اقوال و مانند آن که به‌دست آوردیم. 🔹 بنابراین مثلاً کسی که به زیارت امام معصوم علیه الصلات و السلام مشرف می‌شود، در همان لحظه اول و پیش از آن‌که اقدام به زیارت کند، چه زیارتش زبانی باشد، چه نفسی، قلبی و بالاتر از آن باشد، قبل از زیارتش کمالی به‌دست آورده که به‌سوی زیارت آمده. قبل از زیارتش لذت همراهی با اهل بیت پیامبر علیهم الصلات و السلام را فهمیده که قصد زیارت کرده. این قصدش و تحققش یعنی اشتداد آن چیزی که به‌دست آورده. 🔹 بنابراین مراتب قرب پیوسته افزایش پیدا می‌کند، هر مرتبه‌ای از مراتب قبل از خودش کامل‌تر و تام‌تر است، اما به این معنا نیست که مراتب قبلی چیزی نبوده؛ لکن سفره ما گسترش پیدا کرده و عمیق‌تر، شدیدتر، تام‌تر و لذیذتر شده و در واقع در سفره تغییر ایجاد نشده است، در نفس ما تغییر ایجاد شده و پیوسته حوزه انتخاب و سرور و بهجت یا ابتهاج ما افزوده می‌شود. 🔹 همه زیارت‌ها همین‌گونه است، چه ظاهر آن چنین حکایت و دلالتی داشته باشد، چه نداشته باشد. 🔹 همنشین شدن با انبیا و اولیا مخصوصاً اهل بیت پیامبر علیهم الصلات و السلام پیوسته سبب ارتقاء وجودی زائر می‌شود. چون سبب ارتقای زائر می‌شود، بنابراین هر آن نسبت به قبلی کامل‌تر است، هر آن سهمش و نعمت‌هایی که برخوردار می‌شود بیشتر است، لکن این‌که الان بیشتر است، دو معنا دارد. یک معنا این است که سفره را بزرگ‌تر می‌کنند. معنای دیگر این است که سفره از اول هم بزرگ بود، ما رشد می‌کنیم و بزرگ‌تر می‌شویم که سفره بزرگ‌تر را می‌فهمیم. به یک معنا سفره را می‌گسترانند، به معنای دیگر، سفره گسترده بود ولی نفس ما گسترده نبود. 🔹 آن‌چه در زیارت خیلی مهم است این است که توجه داشته باشیم که امام علیه الصلات و السلام حاضر است. 🔹 این خیلی مهم است که زیارت ما این‌گونه باشد، یعنی امام علیه الصلات و السلام را حقیقتاً حاضر بدانیم و ما خود را در محضر او بدانیم و بدانیم که او به ما اشراف و احاطه کامل دارد. نه‌فقط به ظاهر ما احاطه دارد که چگونه راه می‌رویم، چگونه صحبت می‌کنیم، به که نگاه می‌کنیم، بلکه بر منویات و تصورات و تصدیقات و تصمیم‌های ما و آن‌چه در ذهن ما می‌گذرد اشراف دارد. 🔹 به این توجه داشته باشیم. این رکن زیارت است. این شرط تحقق زیارت است. البته ممکن است خیلی از زیارت‌ها هم این‌گونه نباشد و مقدمه‌ای باشد ان شاء الله که یا به این بینجامد که ادراک حضور است، یا اگر نینجامد، انسان را خیلی ارتقا می‌دهد به‌گونه‌ای که شایستگی زیارت حقیقی را پیدا کند.