هدایت شده از طهور
💠 بلوغ شیعه در زمان امام هادی (علیه السلام)
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت میلاد امام هادی علیه السلام
🔹
🗂 متن، 🔊 صوت و 📹 فیلم در نشانی زیر🔽🔽
https://b2n.ir/w14351
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 قربان تا غدیر؛ هنگامه بقای بعد از فنا
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 قربان تا غدیر؛ هنگامه بقای بعد از فنا
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 سه ماه رجب، شعبان و رمضان که باید انسان به اوج عبودیت برسد و به توحید دست پیدا کند، همه در حکم یک چله طولانی هستند. اگرچه ماه رجب یک خاصیت دارد، ماه شعبان خاصیت دیگری و رمضان خاصیت دیگری که باید توحید اتفاق بیفتد. همه اینها که اتفاق افتاد، مقدمهای هستند برای یک چله حقیقی که شوال، ذیقعده و ده روز اول ذیحجه است و باید در این دو ماه و ده روز تا عید قربان آنچه که در آن سه ماه قبلی اتفاق افتاده بود را ادراک و تکمیل کند.
🔹 گفته میشود که در آن سه ماه اول زمینه وصول به توحید را فراهم میکند، ولی این موحد است که به توحید دست پیدا میکند. در این دو ماه و ده روز باید زمینه وصول به عید قربان که عید فناست فراهم شود و اگر کسی آن مراتب قبلی را طی کرد و به مرتبه موحد بودن رسید، در این مراتب بعدی به مرتبه فنا دست پیدا کرد، آن وقت این مدت کوتاه بین العدین ـ عید قربان تا عید غدیر ـ مرتبه بقای بعد از فناست.
🔹 اگر این اتفاق نیفتاد، دوباره باید همین دور را شروع کند. شاید لازم باشد انسان صدها بار این حرکت دورانی را مکر و مکرر طی کند که به گونهی ترتیبی به دست بیاورد. یعنی خواص، فضایل و نتایج آن سه ماه را به دست بیاورد تا مقدمه دو ماه بعدی باشد و تا مقدمه برای آخرین دهه باشد که بین دو عید قربان و غدیر اتفاق میافتد.
🔹 باید بارها و بارها تمرین و تکرار شود تا این اتفاق بیفتد. حال اگر کسی در اینجا هم به دست نیاورد، در عوالم برزخ باید بهدست بیاورد و اگر در عالم برزخ بهدست نیاورد، در عالم برزخ برای همیشه میماند و از آن عبور نمیکند.
کانال طهور
هدایت شده از طهور
💠 پرونده ویژه عید غدیر در پایگاه طهور
https://b2n.ir/z80730
🔹 تلازم پذیرش وِلایت و وَلایت
🔹 عید غدیر، بزرگترین عیدِ خدا
🔹 انجام واجبات و ترک محرمات؛ وسیله اولین مرتبه دسترسی به امیرالمؤمنین علیه السلام
🔹 قرب خدای متعال، نتیجه تمسک به هریک از مراتب وجودی امیرالمؤمنین علیه السلام
🔹 مقدمه بودن همهي عبادات برای ولايت
🔹 فضيلت غدير در بيان امام رضا (سلام الله عليه)
کانال طهور
🔊 [آواهنگ]
💠 اميرالمؤمنين (علیه السلام)
🔹 یک تعبیرِ عرفی امیر مؤمنین این است که او رئیس مؤمنان است، چون حدود پنج سال خلیفه بوده است.
🔹 معنای دیگر این است که او امیر مؤمن از حیث ایمان است، یعنی امیرِ ایمان است و چون حقیقت عالم هستی وجهی از وجوه ایمان (مرتبه سوم ایمان) است، بنابراین امیرمؤمنان صلوات الله و سلامه علیه امیر عالم هستی است، امیر مطلق. تعبیر دیگر آن که فنیتر و اصطلاحیتر است، ولی مطلق است.
🔹 پس اینکه او امیر مؤمنان است، نه به این معناست که امیر مُسلِمان و یهودیان و مسیحیان و گبر و پارسا و ترسا نیست. معنای عرفی این است که او امیر مؤمنان است و آن دیگری در شام امیر گروهی دیگر است. اما معنای دقیقتر این است که هر موجودی و دقیقاً هر موجودی، از جمله هر انسانی که سهمی از ایمان دارد، ـ که همه موجودات و همه انسانها سهمی از ایمان دارند ـ تحت امارت او هستند؛ بودند، هستند و خواهند بود.
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
📝 عید غدیر، بزرگترین عیدِ خدا
✔️ گفتاری از استاد حسینی شاهرودی در روز عید سعید غدیر ـ 1386
🗂 متن، 🔊 صوت و 📹 فیلم لینک زیر 🔽🔽
http://tahour.ir/index.php/2014-08-05-17-01-26/96-2015-10-05-18-52-34/1266-ghadir96
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
13960618-qhadir.mp3
9.67M
🔊 #صوت
📝 عید غدیر، بزرگترین عیدِ خدا
✔️ گفتاری از استاد حسینی شاهرودی در روز عید سعید غدیر ـ 1386
هدایت شده از طهور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #فیلم
💠 حج عبارت است از زیارت خانهای که ولایت در آن متولد شده است، یعنی حاجی کسی است که حتماً بهسوی ولی خدا حرکت کند
✔️ گزیده گفتارهای استاد حسینی شاهرودی در روز عید سعید غدیر ـ 1384
کانال طهور
@sharabetahour
💠 اثر ویژه اعتقاد به هریک از مراتب ولایت امیرالمؤمنین
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ روز عید غدیر 1402
📅 16 / تیر/ 1402
🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
14020616-Ghadir.mp3
2.65M
🔊 #صوت
💠 اثر ویژه اعتقاد به هریک از مراتب ولایت امیرالمؤمنین
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ روز عید غدیر 1402
📅 16 / تیر/ 1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #فیلم
💠 اثر ویژه اعتقاد به هریک از مراتب ولایت امیرالمؤمنین
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ روز عید غدیر 1402
📅 16 / تیر/ 1402
💠 اثر ویژه اعتقاد به هریک از مراتب ولایت امیرالمؤمنین
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ روز عید غدیر 1402
📅 16 / تیر/ 1402
🔹 در میان شعائر و اعمال دینی که مراتب مختلف رفتار، صفات یا تخلق به اخلاق و مراتب بالاتر دارند، هر کدام در مرتبه خود خاصیتی دارند. یعنی مثلاً کسی که به ظاهر نماز دست پیدا کرده باشد، این نماز او را یک مرتبه پیش میبرد؛ اما اینکه این نمازی که فقط در مرتبه ظاهر باقی مانده و آداب نماز را ندارد و از افعال قلوب مربوط به نماز و بواطن آن تهی است، بتواند انسان را به مقصد نهایی برساند، چنین چیزی اصلاً امکانپذیر نیست.
🔹 اعمال همچون نماز، زکات، امر به معروف و خیلی از کارها نوعاً همینطور هستند که هر کدام از مراتب وجودی آنها که بخشی اقوال، بخشی رفتار، بخشی اخلاق و اتصاف به اخلاق و مراتب بالاتر است، اینها هر کدام انسان را یک پله پیش میبرند؛ اما هیچکدام از اینها سعادت مطلق و رسیدن به کمال مطلق را تضمین نمیکند.
🔹 در میان مجموعه اعتقادات دینی ما یک چیز فقط وجود دارد که ظاهر آن هم اثر باطن را دارد، اگرچه با طی کردن یک زمان نسبتاً بیشتر. نماز و روزه اینطور نیستند. نماز انسان را به همان مرتبه مصلین میرساند و تمام. از آنجا به بعد باید چیز دیگری را پیدا کنیم که همراه ببریم. در میان شعائر دینی و اعتقادات یک چیز وجود دارد و آن عبارت است از ولایت امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام که حتی اگر در مرتبه اقوال و تصورات باشد ـ که کمتر از اقوال هست ـ اثرش اینگونه است که ولو با گذر زمان و طی کردن برخی از مراتب، میتواند انسان را به سعادت مطلق و کمال شایسته برساند.
🔹 به تعبیر دیگر، یک وقت ولایت حقیقی امیرالمؤمنین را دریافتیم. یعنی اول، معرفت به مقام ایشان داریم؛ دوم، در مقام تبعیت از آن حضرت تبعیت میکنیم و میشود اسم تابع را بر ما بگذارند؛ سوم، تخلق به اخلاق امیر المؤمنین پیدا کنیم؛ چهارم، اتصاف به صفات و دریافت معرفتی چون امیرالمؤمنین ولو بالتبع. تصور بر این بود و بسیاری چنین گمان میکنند که اینکه گفته میشود ولایت امیرالمؤمنین انسان را به سعادت میرساند، آن ولایتی است که همه این مراتب چهارگانه را در خود داشته باشد. یعنی در مرتبه قول و نظر توانایی داشته باشد که تمام آنچه حق است را به زبان بیاورد؛ در مرتبه اتصاف به اخلاق و صفات و معرفت امیرالمؤمنین همچنین. اگر کسی همه این مراتب را پشت سر گذاشت، کامل است یا به کمال رسیده. به همین خاطر است که میگویند زائر ائمه علیهم الصلات و السلام به شرط اینکه عارف به حق آنها باشد، به کمال میرسد. این سخنِ دقیقی نیست.
🔹 سخن دقیق این است که ولایت امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام در هریک از این مراتب که باشد حتی بدون معرفت لازم ـ نه بدون معرفت کامل ـ یعنی مثل عموم شیعیان، همین اعتقاد اندک و اولین مرتبه ولایت که پذیرش و اعتقاد به وصایت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین هست، این خاصیت را دارد که انسان را به کمال شایسته برساند؛ لکن تفاوت این آدمی که این مرتبه اول را دارد با آن کسی که مثلاً اخلاق، اعمال و اعتقاداتش مانند امیرالمؤمنین است، در سرعت و بطؤ (کندی) است؛ یعنی آن کسی که مثلاً به مرتبهای رسیده که رفتار یا اخلاق و افکار و اعتقاداتش چون امیرالمؤمنین است، به سرعتی میرود که این شیعه عمومی به آن سرعت نمیتواند برود، اما تمام مراتب کمالات را در عوالم هستی پشت سر میگذارد با همین چیزی که در اینجا بهدست آورده.
🔹 برای همین است که اینقدر اهمیت دارد که اگر شیعه، شیعه فکری و اعتقادی نیست، یعنی اعتقادات او با امیرالمؤمنین تفاوت دارد و طبیعی هم هست، اخلاق و رفتار او قطعاً و یقیناً مانند امیرالمؤمنین نیست ولی همین اعتقاد اولیه که میداند و اعتقاد پیدا کرده است که بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم امیرالمؤمنین جانشین است، همین برای رسیدن به اعلی درجه کمال کفایت میکند.
🔹 برای همین است که جز در دو مورد که در زیارت جامعه کبیره میفرماید: یکی، آنانکه از ولایت شما خارج شدند (المارقین من وِلایتکم) و دیگری آنانکه ولایت شما را نادیده گرفتند، غضب رحمان بر آنها جاری است (و علی من جحد وِلایتکم غضب الرحمن)، در این دو مورد فقط وِلایت است، در مابقی موارد چه وِلایت بگوییم، چه وَلایت، مانند هم است.
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
🔹 اخلاق ویژه قرآنی امیر المؤمنین علیه السلام
💠 گفتاری به مناسبت سالروز نزول سوره «هل اتی» در شأن خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام
گزیده شرح #اصول_کافی ـ درس 10
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
ka10-04.mp3
1.09M
🔊 #صوت
🔹 اخلاق ویژه قرآنی امیر المؤمنین علیه السلام
💠 گفتاری به مناسبت سالروز نزول سوره «هل اتی» در شأن خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام
هدایت شده از طهور
📝 حسینیه طهور
🔹 شما دعوت هستید به مجالس مجازی حسینیه طهور که به انتشار بیانات استاد گرامی حول محور حضرت سیدالشهدا صلوات الله و سلامه علیه میپردازد:
نشانی در پایگاه طهور:
https://b2n.ir/f01433
کانال طهور
@sharabetahour
💠 گذری بر برخی از فقرات روایت ابن شبیب از حضرت رضا (صلوات الله و سلامه علیه)
📝 دو گفتار از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
Moharram92-01.mp3
2.48M
🔊 #صوت
💠 گذری بر برخی از فقرات روایت ابن شبیب از حضرت رضا (صلوات الله و سلامه علیه)
📝 دو گفتار از استاد حسینی شاهرودی
اول: گریه بر سیدالشهداء، فتح الفتوح اظهار عواطف
Moharram92-02.mp3
1.75M
🔊 #صوت
💠 گذری بر برخی از فقرات روایت ابن شبیب از حضرت رضا (صلوات الله و سلامه علیه)
📝 دو گفتار از استاد حسینی شاهرودی
دوم: دهه اول محرم، یکی از دهههای ویژه در تربیت نفس
💠 روایت ابن شبیب از حضرت رضا (صلوات الله و سلامه علیه)
📝 عَنِ الرَّيَّانِ بْنِ شَبِيبٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ فَقَالَ يَا ابْنَ شَبِيبٍ أَ صَائِمٌ أَنْتَ قُلْتُ لا فَقَالَ إِنَّ هَذَا الْيَوْمَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي دَعَا فِيهِ زَكَرِيَّا ع رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ (آل عمران. الآية 38) فَاسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ الْمَلائِكَةَ فَنَادَتْ زَكَرِيَّا وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى فَمَنْ صَامَ هَذَا الْيَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ كَمَا اسْتَجَابَ اللَّهُ لِزَكَرِيَّا
🔹 ريّان بن شبيب گويد: در اوّلين روز محرّم به خدمت امام رضا عليه السّلام رسيدم، حضرت فرمودند: آيا روزه هستى؟ عرض كردم: خير، فرمود: امروز، روزى است كه زكريّا عليه السّلام پروردگارش را خواند و گفت: «رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ» (پروردگارا! فرزندى پاك به من مرحمت فرما، همانا تو دعاى بندگان را ميشنوى) و خداوند دعاى او را مستجاب كرد و به ملائكه دستور داد كه به زكريّا ـ كه در محراب در حال نماز بود ـ بگويند كه خدا به تو يحيى را مژده مىدهد، پس هر كس اين روز را روزه بدارد و سپس دعا كند، خداوند همان طور كه دعاى زكريّا را مستجاب كرد، دعاى او را نيز مستجاب مىكند،
📝 ثُمَّ قَالَ يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنَّ الْمُحَرَّمَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي كَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ يُحَرِّمُونَ فِيهِ الظُّلْمَ وَ الْقِتَالَ لِحُرْمَتِهِ فَمَا عَرَفَتْ هَذِهِ الْأُمَّةُ حُرْمَةَ شَهْرِهَا وَ لا حُرْمَةَ نَبِيِّهَا لَقَدْ قَتَلُوا فِي هَذَا الشَّهْرِ ذُرِّيَّتَهُ وَ سَبَوْا نِسَاءَهُ وَ انْتَهَبُوا ثَقَلَهُ فَلا غَفَرَ اللَّهُ لَهُمْ ذَلِكَ أَبَداً
🔹 سپس فرمود: اى ابن شبيب! محرّم ماهى است كه اهل جاهليّت به احترام آن، ظلم و جنگ را حرام كرده بودند ولى اين امّت، احترام آن و احترام پيغمبر خود را حفظ نكردند، در اين ماه اولاد او را كشتند و زنانش را اسير كردند و وسائلش را غارت نمودند، خداوند هرگز اين كارشان را نبخشد!
📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ كُنْتَ بَاكِياً لِشَيْءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا يُذْبَحُ الْكَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ رَجُلاً مَا لَهُمْ فِي الْأَرْضِ شَبِيهُونَ وَ لَقَدْ بَكَتِ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ لِقَتْلِهِ وَ لَقَدْ نَزَلَ إِلَى الْأَرْضِ مِنَ الْمَلائِكَةِ أَرْبَعَةُ آلافٍ لِنَصْرِهِ فَلَمْ يُؤْذَنْ لَهُمْ فَهُمْ عِنْدَ قَبْرِهِ شُعْثٌ غُبْرٌ إِلَى أَنْ يَقُومَ الْقَائِمُ ع فَيَكُونُونَ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ شِعَارُهُمْ يَا لَثَارَاتِ الْحُسَيْنِ ع
🔹 اى ابن شبيب! اگر ميخواهى گريه كنى، بر حسين بن علىّ ابن ابي طالب عليهما السّلام گريه كن، زيرا او را همچون گوسفند ذبح كردند و از بستگانش، هيجده نفر به همراهش شهيد شدند كه در روى زمين نظير نداشتند، آسمانهاى هفتگانه و زمينها به خاطر شهادتش گريستند، و چهار هزار فرشته براى يارى او به زمين آمدند، ولى تقدير الهى نبود، و آنها تا قيام قائم عليه السّلام در نزد قبرش با حال نزار و ژوليده باقى هستند و از ياوران قائم عليه السّلام هستند و شعارشان «يا لثارات الحسين» است.
📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ لَقَدْ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ ع أَنَّهُ لَمَّا قُتِلَ جَدِّيَ الْحُسَيْنُ ص أَمْطَرَتِ السَّمَاءُ دَماً وَ تُرَاباً أَحْمَرَ
🔹 اى ابن شبيب! پدرم از پدرش از جدّش عليهم السّلام به من خبر داد كه: وقتى جدّم حسين ـ صلوات اللَّه عليه ـ شهيد شد، از آسمان خون و خاك قرمز باريد.
📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ بَكَيْتَ عَلَى الْحُسَيْنِ حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً قَلِيلًا كَانَ أَوْ كَثِيراً
🔹 اى ابن شبيب! اگر به گونهاى بر حسين گريه كنى كه اشكهايت بر گونههايت جارى شود، خداوند هر گناهى كه مرتكب شده باشى ـ چه كوچك، چه بزرگ، چه كم و چه زياد ـ خواهد بخشيد.
📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لا ذَنْبَ عَلَيْكَ فَزُرِ الْحُسَيْنَ ع
🔹 اى ابن شبيب! اگر دوست دارى پاك و بدون گناه به ملاقات خدا بروى، به زيارت حسين برو،
📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَسْكُنَ الْغُرَفَ الْمَبْنِيَّةَ فِي الْجَنَّةِ مَعَ النَّبِيِّ ص فَالْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ
🔹 اى ابن شبيب! اگر دوست دارى با پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله در غرفههاى بهشت همراه باشى، قاتلان حسين را لعنت كن،
📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ يَكُونَ لَكَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع فَقُلْ مَتَى ذَكَرْتَهُ يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً
🔹 اى ابن شبيب! اگر دوست دارى ثوابى مانند ثواب كسانى كه همراه حسين بن علىّ عليهما السّلام شهيد شدند داشته باشى، هرگاه بياد او افتادى بگو: «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً» (اى كاش با آنان مىبودم و به فوز عظيم ميرسيدم).
📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلايَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلًا أَحَبَّ حَجَراً لَحَشَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَعَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
🔹 اى ابن شبيب! اگر دوست دارى با ما در درجات عالى بهشت همراه باشى، در اندوه ما اندوهگين و در خوشحالى ما، خوشحال باش، و بر تو باد به ولايت ما، زيرا اگر كسى سنگى را دوست داشته باشد، خداوند در روز قيامت او را با آن سنگ محشور خواهد كرد.
🗂 عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج1 ؛ ص299
📝 مراتب عزاداری
🔹 شرح حدیثی از امام صادق علیه السلام درباره عزاداری از اول ماه محرم در بیان استاد حسینی شاهرودی
🗂 متن در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
📝 مراتب عزاداری
🔹 شرح حدیثی از امام صادق علیه السلام درباره عزاداری از اول ماه محرم در بیان استاد حسینی شاهرودی
✔️ روي أنه قيل للإمام الصادق (عليه السلام) : سيدي جعلت فداك، إن الميت يجلسون له بالنياحة بعد موته أو قتله و أراكم تجلسون أنتم و شيعتكم من أول الشهر بالمأتم والعزاء على الحسين (عليه السلام)
فقال (عليه السلام): يا هذا إذا هلّ هلال محرم نشرت الملائكة ثوب الحسين (عليه السلام) و هو مخرق من ضرب السيوف و ملطخ بالدماء فنراه نحن و شيعتنا بالبصيرة لا بالبصر، فتنفجر دموعنا.
✔️ شخصی به امام صادق علیه السلام عرض كرد: آقای من فدایت گردم! مردم برای كسی كه مرده، بعد از مرگ یا كشته شدنش به نوحهگری مینشینند و [مجلس سوگواری برقرار میكنند] ولی میبینم كه شما و شیعیانتان از اول ماه، مجلس ماتم و سوگواری برای امام حسین علیه السلام برپا میكنید! آن حضرت فرمودند: ای مرد! هنگامی كه هلال ماه محرم دیده میشود، ملائكه پیراهن امام حسین علیه السلام را باز میكنند، در حالی كه آن پیراهن از ضربت شمشیرها پاره پاره و به خون آغشته و رنگین است. پس ما و شیعیانمان آن را با چشم بصیرت، نه با چشم سر میبینیم و اشكهایمان سرازیر میشود [و چشمهی اشك ما جوشان میشود]. (ثمرات الأعواد 1/37.)
📝 شرح:
همانگونه که ذکر مراتب دارد و اقل ذکر لسانی و قال است، عزاداری حضرت اباعبدالله صلوات الله علیه و سایر عبادات نیز همینگونه است. هر فرد و گروهی مناسبِ مرتبه خود، ذکر، عبادت و عزاداری دارد. همانگونه که ذکر برخی، زبانی است و باید باشد، عزاداری آنها هم زبانی و ظاهری است و باید باشد و همانگونه که ذکر برخی، حالی است و باید باشد، عزاداری آنها هم حالی است و باید باشد. همینگونه است سایر مراتب وجود و کمالات وجود که ذکر و عبادت و عزاداری آنها هم مناسب خودشان است.
کانال طهور
@sharabetahour