هدایت شده از طهور
💠 ماه رجب؛ ماه بندگی و اظهار صداقت در بندگی
💠 گذری بر ادعیه توحیدی ماه رجب
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 ماه رجب یکی از چهار ماه حرام است که زمینههای عبادت حقیقی در آن فراهم شده است.
🔹 سه ماه از ماههای حرام برای فراهم شدن عبادت حج اکبر است و ماه رجب برای فراهم شدن عبادت حج اصغر یا عمره است.
🔹 بیشترین دعاهای توحیدی در ماه رجب و دو ماه پس از آن سفارش شده است که نشاندهنده این است که این سه ماه (رجب، شعبان و رمضان) اهمیت فراوان و نقش منحصر بهفردی در تکامل و هدایت انسان و وصول او به قرب الهی دارد.
🔹 یکی از این ادعیه، توقیع مبارک حضرت مهدی صلواتاللهوسلامهعلیه است که بر حسب نقل از این قرار است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلاةُ أَمْرِكَ الْمَأْمُونُونَ عَلَى سِرِّكَ الْمُسْتَسِرُّونَ بِأَمْرِكَ الْوَاصِفُونَ لِقُدْرَتِكَ المُعْلِنُونَ لِعَظَمَتِكَ أَسْأَلُكَ بِمَا نَطَقَ فِيهِمْ مِنْ مَشِيَّتِكَ فَجَعَلْتَهُمْ مَعَادِنَ لکلِمَاتِكَ وَ أَرْكَاناً لِتَوْحِيدِكَ وَ آيَاتِكَ وَ مَقَامَاتِكَ الَّتِي لا تَعْطِيلَ لَهَا فِي كُلِّ مَكَانٍ يَعْرِفُكَ بِهَا مَنْ عَرَفَكَ لا فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلا أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ فَتْقُهَا وَ رَتْقُهَا بِيَدِكَ بَدْؤُهَا مِنْكَ وَ عَوْدُهَا إِلَيْكَ أَعْضَادٌ وَ أَشْهَادٌ وَ مُنَاةٌ وَ أَزْوَادٌ وَ حَفَظَةٌ وَ رُوَّادٌ فَبِهِمْ مَلأتَ سَمَاءَكَ وَ أَرْضَكَ حَتَّى ظَهَرَ أَنْ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ فَبِذَلِكَ أَسْأَلُكَ وَ بِمَوَاقِعِ الْعِزِّ مِنْ رَحْمَتِكَ وَ بِمَقَامَاتِكَ وَ عَلامَاتِكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَزِيدَنِي إِيمَاناً وَ تَثْبِيتاً يَا بَاطِناً فِي ظُهُورِهِ وَ يَا ظَاهِراً فِي بُطُونِهِ وَ مَكْنُونِهِ يَا مُفَرِّقاً بَيْنَ النُّورِ وَ الدَّيْجُورِ يَا مَوْصُوفاً بِغَيْرِ كُنه وَ مَعْرُوفاً بِغَيْرِ شِبْهٍ حَادَّ كُلِّ مَحْدُودٍ وَ شَاهِدَ كُلِّ مَشْهُودٍ وَ مُوجِدَ كُلِّ مَوْجُودٍ وَ مُحْصِيَ كُلِّ مَعْدُودٍ وَ فَاقِدَ كُلِّ مَفْقُودٍ لَيْسَ دُونَكَ مِنْ مَعْبُودٍ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْجُودِ يَا مَنْ لا يُكَيَّفُ بِكَيْفٍ وَ لا يُؤَيَّنُ بِأَيْنٍ يَا مُحْتَجِباً عَنْ كُلِّ عَيْنٍ يَا دَيْمُومُ يَا قَيُّومُ وَ عَالِمَ كُلِّ مَعْلُومٍ صَلِّ عَلَى عِبَادِكَ الْمُنْتَجَبِينَ وَ بَشَرِكَ الْمُحْتَجِبِينَ وَ مَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ وَ بُهْمِ [بُهَمِ] الصَّافِّينَ الْحَافِّينَ وَ بَارِكْ لَنَا فِي شَهْرِنَا هَذَا الرَّجَبِ الْمُكَرَّمِ وَ مَا بَعْدَهُ مِنْ أَشْهُرِ الْحُرُمِ وَ أَسْبِغْ عَلَيْنَا فِيهِ النِّعَمَ وَ أَجْزِلْ لَنَا فِيهِ الْقِسَمَ وَ أَبْرِرْ لَنَا فِيهِ الْقَسَمَ بِاسْمِكَ الْأَعْظَمِ الْأَجَلِّ الاکرَمِ الَّذِي وَضَعْتَهُ عَلَى النَّهَارِ فَأَضَاءَ وَ عَلَى اللَّيْلِ فَأَظْلَمَ وَ اغْفِرْ لَنَا مَا تَعْلَمُ مِنَّا وَ لا نَعْلَمُ وَ اعْصِمْنَا مِنَ الذُّنُوبِ خَيْرَ الْعِصَمِ وَ اكْفِنَا كَوَافِيَ قَدَرِكَ وَ امْنُنْ عَلَيْنَا بِحُسْنِ نَظَرِكَ وَ لا تَكِلْنَا إِلَى غَيْرِكَ وَ لا تَمْنَعْنَا مِنْ خَيْرِكَ وَ بَارِكْ لَنَا فِيمَا كَتَبْتَهُ لَنَا مِنْ أَعْمَارِنَا وَ أَصْلِحْ لَنَا خَبِيئَةَ أَسْرَارِنَا وَ أَعْطِنَا مِنْكَ الْأَمَانَ وَ اسْتَعْمِلْنَا بِحُسْنِ الْإِيمَانِ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ الصِّيَامِ وَ مَا بَعْدَهُ مِنَ الْأَيَّامِ وَ الْأَعْوَامِ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَام
هدایت شده از طهور
🔹 در ادعیه مربوط به ماه رجب، دستکم دو وصف و عنوان برای این ماه آمده است: المرجب و المکرم
🔹 رجب در لغت معانی مستقیم و غیر مستقیم دارد؛ مانند: حیاء، عفو، بزرگی، تعظیم، فزع، خوف، وحشت.
🔹 پایه زدن زیر شاخههای نخل بهمنظور محافظت آن از شکسته شدن به خاطر سنگینی بار آن را نیز رجب گویند، محافظت شاخههای درخت از فشارها و شکستهشدن بهوسیله باد؛ محکم کردن درخت بهوسیله سنگچینی گرد آن و محافظت گلها از خورده شدن به وسیله جوندگان.
🔹 گاهی ماه رجب و شعبان را رجبان میگویند.
🔹 با توجه به معنی لغوی رجب المرجب، این ماه، هم ماه حیاء و استحیاء از خدای متعال است، هم ماه خوف و هیبت و توبه و طلب عفو از حضرت اوست؛ هم ماه تقویت جان و دل برای ورود به ماههای شعبان و رمضان است. همانگونه که برای محافظت از شاخههای درختان پربار از پایههای حمال استفاده میشود، ماه شعبان نیز بندگانی را که قصد ورود به ماه مبارک رمضان را دارند، کمک میکند و بخشی از سنگینی آن ماه بزرگ را از دوش آنان برمیدارد.
🔹 امام کاظم صلواتاللهوسلامهعلیه فرمودند: رجب نهری در بهشت است که سفیدتر از شیر و شیرینتر از عسل است، پس هر که یک روز از این ماه را روزه بگیرد، خدای متعال او را از آن نهر میآشاماند.
🔹 وَ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ علیه السلام رَجَبٌ نَهَرٌ فِي الْجَنَّةِ أَشَدُّ بَيَاضاً مِنَ اللَّبَنِ وَ أَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ فَمَنْ صَامَ يَوْماً مِنْ رَجَبٍ سَقَاهُ اللَّهُ مِنْ ذَلِكَ النَّهَرِ
🔹 برخی از مراتب توحید در زبان فارسی، مرادف و واژگان حاکی و بیانگر ندارد، مانند مرتبهای که بنده نمیبیند بلکه خدا او را میبیناند؛ نمیشنود بلکه خدا او را میشنواند، بنده نمیآشامد بلکه خدا او را میآشاماند.
🔹 اگر در بهشت هیچ نعمتی نباشد جز اینکه خدای متعال ساقی باشد، هرچند ساقی آب و نه چیز دیگر، این نعمت بیبدیل بلکه غیر قابل درک، آنقدر اشتیاقآور است که کسی برای وصول به آن تمام عمر را روزه بگیرد، رواست؛ چه رسد به یک روز روزه گرفتن.
🔹 مکرّم بودن و تکریم شدن این ماه ممکن است به یک یا چند جهت باشد که از این قرار است:
1ـ تکریم این ماه به خود زمان آن که بخشی از گردش زمین به گرد خود و به گرد خورشید است، تعلق گرفته باشد.
🔹 چنین چیزی ممکن است، زیرا زمان و حرکت هم گونهای از وجود یا وجود خاص است و هر وجودی، کمالاتی دارد و یا کمالاتی در آن ظاهر است. بر این اساس، اوقات و روزها و شبها و ماهها به خاطر کمالات یا کمالات ظاهرشده در آنها با همدیگر تفاوت دارند و بر همدیگر شرافت و کرامت دارند؛ مانند سایر وجودهای مادّی و فرامادّی که به سبب ذات یا کمالات ذاتی یا کمالات ظاهرشده آنها بر همدیگر ترجیح و شرافت دارند.
2ـ تکریم این ماه به سبب حوادث و آن دسته از رخدادهای فیزیکی و متافیزیکی باشد که در آن اتفاق افتاده است؛ مانند ولادت انبیاء و اولیاء، بعثت انبیاء و ظهور معجزات و حوادث خارقالعادهای که بیشترین تأثیر را در حیات بشر داشته است. مانند اصلاح نسل بشر بهوسیله حضرت نوح صلواتاللهعلیه
3ـ تکریم این ماه به سبب زمینههای عبادی و دستوراتی باشد که انسان با انجام آنها به کمال و شایستگی و قرب خدای متعال میرسد؛ مانند روزه، حج اصغر و ادعیه و اوراد و نمازها.
4ـ یا به سبب آماده ساختن بندگان خدا برای دریافت خیرات و برکات بیحدّ و اندازه ماه مبارک رمضان است.
🔹 ماه رجب از افتخارات و مایه مباهات بندگان خدا از امت پیامبر خاتم صلیاللهعلیهوآله است. در ادعیه این ماه به این نکته تصریح شده است که خدای متعال ما را با ماه رجب تکریم کرده است: اللهم و هذا رجب المرجب المكرم الذي أكرمتنا به من بين الأمم يا ذا الجود و الكرم
🔹 در روایات آمده است که امام صادق صلواتاللهعلیه فرمودند: سه ماه به این امت عطا شده است که به هیچ کس از امتهای دیگر داده نشده است؛ ماه رجب، شعبان و رمضان؛ و سه شب یه این امت عطا شده است که به هیچ کس از امتهای دیگر داده نشده است؛ شبهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم از این سه ماه.
🔹 اینگونه روایات با جهت دوم از جهات چهارگانه تناسب بیشتر دارد.
عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام قَالَ أُعْطِيَتْ هَذِهِ الْأُمَّةُ ثَلاثَةَ أَشْهُرٍ لَمْ يُعْطَهَا أَحَدٌ مِنَ الْأُمَمِ رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ ثَلاثَ لَيَالٍ لَمْ يُعْطَ أَحَدٌ مِثْلَهَا لَيْلَةَ ثَلاثَ عَشْرَةَ وَ لَيْلَةَ أَرْبَعَ عَشْرَةَ وَ لَيْلَةَ خَمْسَ عَشْرَةَ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ
🔹 ثواب یک روزه در ماه رجب برابر با 60 ماه است بهویژه روزه بیست و هفتم این ماه شریف.
🔹 با توجه به معانی لغوی رجب، معنی روایت حضرت امام کاظم صلواتاللهوسلامهعلیه روشن میشود. بر حسب نقل آن حضرت فرمود: ماه رجب، ماه عظیمی است که خداوند حسنات و خوبیها را میافزاید و گناهان و بدیها را از بین میبرد.
هدایت شده از طهور
🔹 همانگونه که در معنی لغوی آمده بود که برای محافظت از شاخههای درختان پربار از پایههای حمال استفاده میشود، ماه شعبان نیز بندگانی که قصد ورود به ماه مبارک رمضان دارند را کمک میکند و بخشی از سنگینی آن ماه بزرگ را از دوش آنان برمیدارد. مضاعف ساختن حسنات و از بین بردن سیئات، بیشترین و سودمندترین کمک برای بنده است تا به آداب بندگی قیام کند و در ماه مبارک رمضان به لیلة القدر واصل شود.
🔹 هر که در این ماه یک روز روزه بگیرد، به اندازه فاصله یک سال از آتش عقاید نادرست، اخلاق ناپسند و اعمال ناشایست دور شده است و اگر سه روز روزه بگیرد، ورود به بهشت، بر او واجب و حتمی شده است.
🔹 وَ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ علیه السلام رَجَبٌ شَهْرٌ عَظِيمٌ يُضَاعِفُ اللَّهُ فِيهِ الْحَسَنَاتِ وَ يَمْحُو فِيهِ السَّيِّئَاتِ مَنْ صَامَ يَوْماً مِنْ رَجَبٍ تَبَاعَدَتْ عَنْهُ النَّارُ مَسِيرَةَ سَنَةٍ وَ مَنْ صَامَ ثَلاثَةَ أَيَّامٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ
🔹 این ماه، ماه بندگی و اظهار صداقت در بندگی است. نتیجه آن و قیام به آداب ماه شعبان، وصول به ولایت خاندان پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم است و هر دو مقدمه و زمینه ورود به ماه مبارک رمضان و قیام به آداب آن و در نتیجه وصول به توحید است.
🔹 توحید که غایة آمال العارفین و قرة عین الانبیاء و المرسلین است، از طریق کمال بندگی در ماه رجب و تمامیت محبت به خاندان پیامبر صلواتاللهوسلامهعلیهوعلیهم و وصول به کشتی نجات در ماه شعبان، قابل حصول و وصول است.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 عبودیت از ذاتیات بیّن وجود انسان کامل است
🔹 شرح #اصول_کافی ـ درس 217
#کتاب_توحید
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
kafi217-Tohid099-13951205.mp3
16.56M
🔊 #صوت
💠 عبودیت از ذاتیات بیّن وجود انسان کامل است
🔹 شرح #اصول_کافی ـ درس 217
#کتاب_توحید
کانال طهور
@sharabetahour
طهور
💠 عبودیت از ذاتیات بیّن وجود انسان کامل است 🔹 شرح #اصول_کافی ـ درس 217 #کتاب_توحید 🔊 صوت در ادامه🔽🔽
💠 عبودیت از ذاتیات بیّن وجود انسان کامل است
🔹 شرح #اصول_کافی ـ درس 217
#کتاب_توحید
⭕️ ادامه [حدیث 128]
⭕️ اولیت مذکور در روایت (فَأَوَّلُ مَنْ نَطَقَ) اولیت زمانی نیست و رتبی است؛ بنابراین بهنظر میرسد این کثرت، کثرت علمی است، نه کثرت عینی. ثانیاً این مرتبه مربوط به عین ثابت موجودات نیست.
⭕️ عوالم طولی نامتناهی است
⭕️ در عالم اعیان ثابته تمایز وجود دارد و بنابراین همانگونه که موجودات در جهان طبیعت از حیث شدت و ضعف و کمال و نقص متفاوت هستند، در آنجا نیز همینگونه است و در عین اینکه متصف به وجوب وجود میشوند اما در عین حال با هم تفاوت دارند؛ همچنانکه در عالم اسماء و صفات نیز تفاوت و تمایز وجود دارد.
⭕️ دین خدای متعال عبارت است از مرادها یا ارادههای خدای متعال
⭕️ معنای امین بودن پیامبر و امیرالمؤمنین علیهما الصلات و السلام این است که هر کدام از موجودات را به اندازه قدر و قابلیت و استعداد، سهمی از وجود و کمالات آن عطا میکنند و به اعتدال وجودی میرسانند
⭕️ معنای اینکه آنها مسؤول هستند این است که:
1ـ هر کسی که سهمی از علم، دین و امانتهای الهی طلب میکند، معدن و مخزن آن در وجود پیامبر و امیرالمؤمنین علیهما الصلات و السلام است و همه از اینها طلب و سؤال میکنند
2ـ با توجه به آیه «لتسألن یومئذ عن النعیم» و اینکه مسؤولیت متوجه بزرگترین نعمتهاست و بزرگترین نعمتها در اختیار خاندان پیامبر است، از آنها سؤال میشود.
3ـ تعبیر دیگری که عرفانی است این است که از آنجا که تمام خلق از مراتب وجودی پیامبر و خاندان پیامبر هستند، بنابراین اگر کسی خطا کند، توبیخ حقیقی از آن کیست؟ از آن کسی است که آن موجود ذیل آن است.
4ـ با توجه به اینکه سؤال کنند خدای متعال است، بین سائل و مسؤول عنه باید سنخیت وجود داشته باشد.
⭕️ موافقت و مخالفت امر تکوینی و تشریعی
⭕️ اقرار به ربوبیت برای تمام مخلوقات و افعال خدای متعال امر لازم است، یعنی هیچیک از موجودات سمت ربوبیت ندارد، حتی پیامبر
⭕️ غلو در جایی است که کسی ربوبیت را برای غیرخدا اثبات کرد یا ربوبیت خدای متعال را از کسی سلب کرد و اتفاقاً تنها مصداق غلو همین است
⭕️ عبودیت از ذاتیات بیّن و آشکار وجود انسان کامل است؛ برای سایر موجودات از ذاتیات غیر بین است
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
🔊 باب الحوائج
💠 شرحی بر فقرات صلوات خاصه حضرت موسی بن جعفر صلوات الله و سلامه علیه
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
3ـ2ـ1396
💠 اللهم صلّ علی ... المعذب فی قعر السجون
💠 و الجنازۀ المنادی علیها بذل الاستخفاف
🔊 صوت در مطلب بعدی🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
1396-02-03-SalavatEmamKazem.mp3
4.7M
🔊 باب الحوائج
💠 شرحی بر فقرات صلوات خاصه حضرت موسی بن جعفر صلوات الله و سلامه علیه
هدایت شده از طهور
💠 شرحی بر فقرات صلوات خاصه حضرت موسی بن جعفر صلوات الله و سلامه علیه
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
3ـ2ـ1396
💠 اللهم صلّ علی ... المعذب فی قعر السجون
💠 حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در سختیهای متعدد دنیوی از ناحیه اصحاب، حکومت و هم از ناحیه عامه مردم، سختیها و گرفتاریهایی را تحمل کردند که یا اینها از عوامل بروز باب الحوائج بودن ایشان است و یا اینکه باب الحوائج بودن متوقف بر اینها و مستلزم اینهاست
💠 حاجتمندان در آسمان نیستند، در قعر سختیهای زمین هستند، کسی که میخواهد دست حاجتمندان را بگیرد، باید خود در قعر سختیها و گرفتاریهایی که از حیثیتهای مختلف در جهان طبیعت هست، برود
💠 کسانی که در قعر گرفتاریها و سختیها قرار گرفتند، عامل اصلی آن، فاصله گرفتن از عقل و فهم عقلی است؛ یعنی بدبختترین آدم که دستش از رحمت نامتناهی الهی بیبهره و کوتاه است، کسی است که از عقل فاصله گرفته باشد
💠 حال، حضرت موسی بن جعفر میخواهد جامعهای که از عقل فاصله گرفتند را به عقل برگرداند ...
💠 سختی که حضرت در تبیین و تقویت عقل انسانی تحمل کرده، هیچکس تحمل نکرده
💠 ملتی که در عصر امام صادق علیه السلام شاگردان دسته چندم امام را بر امام صادق ترجیح دهد، یا همین نشاندهنده جدایی از عقل است و یا دچار عذاب الهی خواهند شد و همین که عقل را از آدمی بگیرند، بزرگترین عذاب است
💠 به تعبیر دیگر، کاری که حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در عصر خود انجام داده، مشابه کار امام حسین علیه السلام است به شکل دیگری
💠 و الجنازۀ المنادی علیها بذل الاستخفاف
💠 یکی از مظلومیتهای اهل بیت این است که نزد شیعیانشان متهم بودند
💠 در میان ائمه عمدتاً دو امام هستند که این شرایط را داشتند؛ یکی امام حسن مجتبی و دیگری امام کاظم علیهما السلام
💠 غربت تشییع جنازه حضرت موسی بن جعفر سلام الله علیه
کانال طهور
هدایت شده از طهور
🔊 #آواهنگ
📝 يا باب الحوائج يا موسي بن جعفر (عليهما السلام)
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
Imamkazem_[Tahour.ir].mp3
2.73M
🔊 #آواهنگ
📝 يا باب الحوائج يا موسي بن جعفر (عليهما السلام)
طهور
🔊 #آواهنگ 📝 يا باب الحوائج يا موسي بن جعفر (عليهما السلام) 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharab
📝 يا باب الحوائج يا موسي بن جعفر (عليهما السلام)
🔹 اگر کسی در مسیر کسب علم و یافتن معارف حقیقی خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام اقدام کرد ولی در دفعات و مراحل بدوی موفق نشد، بارها اقدام کرد و نشد، خواست که از علم خاندان پیامبر و از نور معرفت آن خاندان علیهم الصلات و السلام برخوردار بشود ولی موفق نشد، اگرچه برخی از شواهد نشان میدهد که باید به حضرت علی بن موسی، امام رضا صلوات الله و سلامه علیه متوسل بشود، ولی با توجه به اینکه رفع هر نوع شکست، هرگونه زحمت و سختی که زمینه ناامیدی را فراهم سازد، از باب الحوائج انتظار میرود، در اینگونه موارد نیز از حضرت موسی الکاظم صلوات الله و سلامه علیه میتوان انتظار داشت.
🔹 در باب علم نیز همینگونه است. اگر کسی آن توانایی عقلی را که بتواند ابواب علوم و معارف را بگشاید نداشت یا اگر استعدادش را داشت، در زندگی معمول و متعارف و با کوشش و تلاش فراوانی که انجام داد، موفق نشد، توسل به حضرت کاظم علیه الصلات و السلام بسیار سودمند است یا شاید تنها راه باشد؛ اگرچه به هریک از انوار مطهر و پاک هم که مراجعه کنیم، باز به حضرت موسی بن جعفر علیه السلام مراجعه کردهایم.
کانال طهور
@sharabetahour