eitaa logo
طهور
518 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
315 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از طهور
920927.mp3
13.98M
🔊 🔹 «حسین منی و انا من حسین» ـ بخش اول
هدایت شده از طهور
920929.mp3
13.46M
🔊 🔹 «حسین منی و انا من حسین» ـ بخش دوم
هدایت شده از طهور
📝 حسینیه طهور 📝 ثارالله 🔹 استاد گرامی در دهه اول محرم سال 1392 (1435 ه.ق) طی چهار جلسه به شرح و تفسیر تعبیر ثارالله درباره امام حسین (علیه السلام) پرداختند. صوت و فیلم این جلسات در منتشر شده است. اهم مباحث مطرح شده در این سلسله مباحث به شرح زیر است: 🔹 (1) ثارالله؛ وجهی که در تمام هویت خدای متعال جاری است https://b2n.ir/e12486 🔹 (2) امام حسین (علیه السلام)؛ احیاکننده امر خدا https://b2n.ir/d88585 🔹 (3) ثارالله؛ باعث آمرزش گناهان گذشته و آینده خلق https://b2n.ir/t72626 🔹 (4) خدا خون‌بهای حسین است https://b2n.ir/a11378 صوت، فیلم و متن خلاصه این مجموعه در نشانی‌های ذکر شده قابل ملاحظه و دریافت است. کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
Sarollah01-920821.mp3
17.7M
🔊 صوت 🔹 (1) ثارالله؛ وجهی که در تمام هویت خدای متعال جاری است 🔽🔽
هدایت شده از طهور
Sarollah02-920822.mp3
12.83M
🔊 صوت 🔹 ثارالله (2): امام حسین (علیه السلام)؛ احیاکننده امر خدا
هدایت شده از طهور
Sarollah03-920823.mp3
16.55M
🔊 صوت 🔹 (3) ثارالله؛ باعث آمرزش گناهان گذشته و آینده خلق
هدایت شده از طهور
Sarollah04-920824.mp3
18.01M
🔊 صوت 🔹 ثارالله (4): خدا خون‌بهای حسین است
هدایت شده از طهور
💠 چرا اشک برای امام حسین این‌همه اثر دارد؟ 🗂 گزیده درس‌های تحریفات عاشورا 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
08-06.mp3
1.91M
🔊 💠 چرا اشک برای امام حسین این‌همه اثر دارد؟ 🗂 گزیده درس‌های تحریفات عاشورا
هدایت شده از طهور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 چرا اشک برای امام حسین این‌همه اثر دارد؟ 🗂 گزیده درس‌های تحریفات عاشورا
هدایت شده از طهور
💠 چرا اشک برای امام حسین این‌همه اثر دارد؟ 🗂 گزیده درس‌های تحریفات عاشورا 🔹 نهضت کربلا هدفی دارد و اگر ما این هدف را به طور کلی مسخ کنیم و یک چیز دیگر از آن در بیاوریم، این به‌هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست. 🔹 ائمه علیهم الصلات و السلام به عزاداری بسیار سفارش کردند. آن اندازه سفارش کردند که روایات، روایات قطعی است. اگر کسی که بگرید ـ حال این روایت «من بکی او ابکی او تباکی» ممکن است سند نداشته باشد یا سندش حلقه مفقوده داشته باشد، امّا روایاتی که دلالت بر این دارد که اگر کسی بر امام حسین بگرید ـ یا دیگران را بگریاند یا اگر گریه نمی‌کند، در مجلس آن‌ها شرکت کند و شعائر آن‌ها را حفظ کند، نشان بدهد که غم و غصه دارد ولو در واقع هم این‌گونه نباشد، روایاتی که در این زمینه وجود دارد که این‌ها آمرزیده‌اند و مورد شفاعت قرار می‌گیرند، روایاتی است که تواتر معنوی دارد. ممکن است الفاظ روایات با یک‌دیگر تفاوت داشته باشد امّا در معنا مشترکند. 🔹 این یک بخش بسیار جدی و غنی در روایات ائمه علیهم الصلات و السلام است. ولی نکته‌ای که باید مورد توجّه قرار بگیرد این است که چرا اشک ریختن بر امام حسین علیه الصلات و السلام این قدر در دنیا و آخرت اثر دارد؟ چرا زمینه شفاعت و آمرزش را فراهم می‌کند؟ 🔹 باید ببینیم هدف خاندان پیامبر از این سفارش‌هایی که در مورد عزاداری، مجلس روضه‌خوانی و نوحه خوانی، منبر رفتن و مانند آن‌ها چیست؟ 🔹 یکم: حفظ دین. قرار است که به‌وسیله خون امام حسین و نیز بزرگداشت امام حسین و عزادارای‌ها دین حفظ بشود. نه این‌که به‌وسیله این‌گونه امور دین مسخ بشود. 🔹 دین چیست؟ توحید است. باید از طریق عزاداری امام حسین توحید حفظ بشود و گسترش پیدا کند. دین ولایت است. باید از این طریق ولایت شناخته و تبیین بشود. دین اخلاق دینی و فضائل و مناقب است. باید از طریق عزاداری این‌ها شناخته بشود و گسترش پیدا کند و الا اگر در یک جامعه‌ای پیوسته عزاداری داشته باشند، امّا یک فضیلت اخلاقی در اثر این جلسات و روضه‌خوانی‌ها گسترش پیدا نکند، هدف ائمه این نیست؛ با هدف ائمه خیلی فاصله دارد. 🔹 دوم: ترویج مکتب تشیّع. تشیّع باید از طریق کربلا گسترش پیدا کند و اتفاقاً زمینه آن هم خیلی فراهم است. به شرطی که بی‌راهه نرویم، کم و زیادش نکنیم و اهداف را بشناسیم. 🔹 سوم: احیای امر ائمه علیهم الصلات و السلام. یکی از معانی احیای امر ائمه عبارت است از تبیین، گسترش و تفصیل معارف خاص ائمه و ترویج فضائل اخلاقی عاشورا. در عاشورا چه فضائلی مد نظر قرار گرفت؟ فداکاری، ایثار، از جان گذشتگی، اطاعت، تسلیم. این‌ها باید از طریق این مجالس گسترش پیدا کند. 🔹 همچنین یکی دیگر از اهداف عبارت است از بیان و تقویت روح مقاومت در مقابل ظلم و ستم. شیعیان باید یاد بگیرند و این روحیه را پیدا کنند؛ دارند، بیشتر و تقویت بشود که در مقابل ظلم و ستم بایستند. اگر ظلم متوجه خودشان است، باید بایستند. اگر متوجه مملکت‌شان است باید بایستند. اگر متوجه ضعفای عالم باشد، همین‌طور. 🔹 البتّه بحمدالله و المنه این روحیه در میان بنی آدم بیشتر در میان شیعیان هست. در جاهای دیگر دنیا هست، [ولی] کم است. یعنی این‌گونه نیست که آدمیان منسوخ بشوند، به‌گونه‌ای که هیچی از آن‌ها باقی نماند. انسان‌های دیگر هم ایثار و فداکاری دارند، در مقابل ظلم می‌ایستند ولی آن اندازه که به برکت عزاداری امام حسین علیه الصلات و السلام در میان شیعه هست، در جاهای دیگر نیست و کمتر است. کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 انا ابنُ مَن قُتِلَ صبراً 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی درباره خطبه امام سجاد علیه السلام در کوفه 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
Hosein07[Tahour.Ir].mp3
1.97M
🔊 💠 انا ابنُ مَن قُتِلَ صبراً 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی درباره خطبه امام سجاد علیه السلام در کوفه
هدایت شده از طهور
🔹 ظلمی که بر امام سجاد علیه الصلات و السلام روا داشته شد 💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت شهادت امام سجاد علیه السلام 🔹 امر هدایت، شاق و طاق فرساست 🔹 همه خاندان پیامبر به اعلی درجه قابل تصور مظلوم واقع شدند 🔹 جدا کردن عقل و عاطفه در نهضت امام حسین صلوات الله و سلامه علیه امکان‌پذیر نیست 🔹 بر امام سجاد علیه الصلات و السلام چنان ظلمی روا داشته شده که جز دعا کردن کاری برای او باقی نمانده است 🔹 ائمه علیهم الصلات و السلام جان می‌دهند برای این‌که خلق را هدایت کنند 🔹 دعاهای صحیفه سجادیه بخشی از معارف ناب و درجه اول دینی و الهی است 🔹 سخت‌ترین شرایط در دوران ائمه ـ ضمن این‌که همه سخت بودند ـ زمان امام سجاد علیه الصلات و السلام است 🔊 صوت در ادامه 🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
13950805-Emamsajjad.mp3
3M
🔊 🔹 ظلمی که بر امام سجاد علیه الصلات و السلام روا داشته شد 💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت شهادت امام سجاد علیه السلام
هدایت شده از طهور
💠 امام سجاد و حضرت زینب کاری کردند که بنی امیه ریشه‌کن شدند 🗂 گزیده درس‌های تحریفات عاشورا 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
10-04.mp3
693.3K
🔊 💠 امام سجاد و حضرت زینب کاری کردند که بنی امیه ریشه‌کن شدند 🗂 گزیده درس‌های تحریفات عاشورا
هدایت شده از طهور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 امام سجاد و حضرت زینب کاری کردند که بنی امیه ریشه‌کن شدند 🗂 گزیده درس‌های تحریفات عاشورا
مِنَ ٱلمُؤمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدُواْ اللهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَّن قَضَى نَحبَهُۥ وَ مِنهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُواْ تَبدِيلاً
💠 تأملی در آداب نماز 🗂 گفتارهایی از استاد حسینی شاهرودی در ماه محرم 1403 🔹 مسجد و حسینیه۱۴معصوم علیه السلام ـ ابرسج شاهرود ✔️ برای تولد و ورود به زندگی دنیا نیازمند ابزار و وسایل زندگی مانند چشم و گوش و قلب و ... هستیم. همچنان‌که در عالم پیش از دنیا آماده و کامل شدیم، برای ورود به عالم‌های دیگر، تولدهای دیگری در پیش داریم که نیازمند ابزار و وسایل مناسب خود است و الا ناقص الخلقه خواهیم بود و این قصه ادامه دارد. ✔️ ابزار و وسایلی که برای زندگی در عالم دیگر به آن نیاز داریم، عبارت است از: علم و ایمان؛ فضایل اخلاقی و عمل صالح. در بین این سه، تحصیل عمل صالح آسان‌تر از بقیه است، هرچند هیچ‌یک جای دیگری را نمی‌گیرد. ✔️ در بین اعمال صالح آن‌چه نقش اساسی دارد، نماز است و یکی از اهداف امام حسین علیه الصلات و السلام در نهضت کربلا احیای نماز است. ✔️ نمازی که آداب آن رعایت نشود؛ نمازی است که پوسته و شکل خوبی دارد ولی وقتی به آن نزدیک می‌شویم، هیچ چیز در عالم دیگر نمی‌شود. ✔️ مؤمن نمازخوانی که خضوع داشته باشد، به سعادت می‌رسد و در عالم دیگر ناقص الخلقه متولد نمی‌شود ... کانال طهور @sharabetahour
Moharram1446-01-14030504.mp3
11.37M
🔊 💠 تأملی در آداب نماز ـ جلسه اول 🗂 گفتارهایی از استاد حسینی شاهرودی در ماه محرم 1403 🔹 مسجد و حسینیه۱۴معصوم علیه السلام ـ ابرسج شاهرود زمان: 31:20 کانال طهور @sharabetahour
💠 تأملی در آداب نماز ـ جلسه اول 🗂 گفتارهایی از استاد حسینی شاهرودی در ماه محرم 1403 مسجد و حسینیه۱۴معصوم علیه السلام ـ ابرسج شاهرود 🔹 همه آدم‌ها وقتی می‌خواند به دنیا بیایند، یک دوره‌ای را (9 ماه و 9 روز) در جای دیگری زندگی می‌کنند تا ابزار و وسایل زندگی در دنیا را به‌دست بیاورند، وقتی کامل شد، به دنیا می‌آیند 🔹 مثل آن‌جا که 9 ماه بود تا آماده شویم که به دنیا بیاییم، وقتی در دنیا آمدیم، حداقل زمانی که برای اکثریت مردم لازم است، نیم قرن است تا آماده شوند به عالم برزخ بروند. 50 سال هر روز و هر ساعت ذره ذره رشد می‌کنیم تا دوباره متولد می‌شویم. این‌که این‌جا اسم آن را مرگ گذاشته‌اند، در واقع تولد است؛ متولد می‌شویم و به جای دیگری می‌رویم؛ چنانکه وقتی در رحم جنین بودیم، متولد شدیم و به این‌جا آمدیم 🔹 ما وقتی که از دنیا می‌رویم، برای این‌هایی که این‌جا هستند، مردیم، برای آن‌هایی که آن‌جا هستند، متولد شدیم؛ بنابراین قوم و خویش ما چشم به‌راه ما هستند 🔹 همه متولد می‌شویم، چنان‌که در دنیا متولد شدیم، یک بار دیگر همه متولد می‌شویم و به عالم دیگر می‌رویم. این قصه ادامه دارد. یعنی این‌طور نیست که یک بار دیگر متولد شویم و تمام شود 🔹 حال؛ وقتی می‌خواستیم در دنیا متولد شویم، ابزار و وسایل زندگی کردن در این دنیا (چشم، گوش، دست، پا، معده، کلیه و قلب و ...) را همراه داریم. اگر کسی زمانی که متولد می‌شود چشم یا گوش نداشته باشد یا مغزش کامل و کافی نباشد یا دریچه قلبش گشاد باشد، زندگی کردن در دنیا سخت می‌شود. 🔹 قرار است که در دنیا دوباره آماده شویم، کامل شویم و متولد شویم تا به عالم دیگر برویم. در عالم قلبی دست و پا و گوش و چشم و مانند آن می‌خواستیم، این‌جا چه می‌خواهیم؟ این‌جا سه دسته و گونه وسیله می‌خواهیم که اسم‌های آن با گوش و چشم و دست و پا و ... تفاوت دارد ولی دقیقاً مثل همان‌هاست: 1ـ علم و ایمان. هرکه علم و ایمانش بیشتر، یعنی چشم‌هایش در عالم دیگر تیزتر کار می‌کند. 🔹 بعضی‌ها فقط جلوی پایشان را می‌بینند. برای یک قدم جلوتر باید یک نفر راهنمایی‌شان کند، انگار باید شب جمعه کسی یک چیزی برایشان بفرستد تا نور و روشنایی شود و یک قدم جلوتر را ببیند و حرکت کند. این‌گونه نیست که بگوییم چشم ندارد، خب سر جای خود بنشیند، خیر، این باید برود. 🔹 یک جا 9 ماه ابزار را فراهم کردیم تا 90 سال راه برویم؛ این‌جا 90 سال ابزار را فراهم می‌کنیم تا در جای دیگری 900 هزار سال راه برویم و همین طور رفتن، رفتن، رفتن؛ هیچ‌وقت این رفتن تمام نمی‌شود. 2ـ فضایل اخلاقی. اخلاق آدمیزاد، اخلاق پیامبران. نه این‌که مثل پیامبران شویم، حداقل اخلاق‌مان ضد پیامبران هم نباشد 3ـ عمل صالح. راحت‌ترین عمل صالح است. 🔹 علم ایمان در عالم دیگر، مثل مغز است و چشم در دنیا. البته این‌گونه نیست که اگر کسی در دنیا مغز نداشت، زندگی نکند؛ اما زندگی سخت و کم‌اثر و کم‌نتیجه است. اگر کسی چشم نداشته باشد، این‌گونه نیست که نتواند زندگی کند؛ اما زندگی‌ای است که دیگران به‌سرعت به مقصدشان رسیدند، اما او دست می‌کشد که راه را پیدا کند. 🔹 کسی که در دنیا چشم و گوش و ابزار و وسایل ندارد، می‌رود اما کند می‌رود. در عالم دیگر هم همین‌طور است. کسی که علم و ایمان نداشته باشد، در عالم دیگر از بین نمی‌رود ولی به‌سختی زندگی می‌کند؛ همراه رنج و مشقت و گرفتاری. 🔹 عالم قبلی را پشت‌سر گذاشتیم و هرچه می‌خواستیم به‌دست آوردیم و هرچه بوده تمام شده، اما این‌جا الان هستیم، اینجا باید برای خودمان چشم و مغز فراهم کنیم، از طریق ایمان و علم. 🔹 امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام فرمود دنبال من بیایید، می‌دانم نمی‌توانید به من برسید ولی تلاش کنید. روشن است که دنبال او نمی‌توانیم برویم ولی حداقل این است که در مسیری بیاییم که وقتی چشم وا کنیم ببینیم او 100 کیلومتر جلوتر از ماست، نه این‌که در مسیری برویم که هرچه نگاه می‌کنیم ببنیم در جای دیگری هستیم. مسیر و جهت‌تان را در مسیر من قرار دهید. 🔹 بخش دیگر اخلاق است؛ یعنی عفت، پاک‌دامنی، ‌پاک زبانی، پاک‌شکمی، پاک‌دستی یعنی پاک بودن. این‌هم مثل علم و ایمان سخت است؛ البته آن سخت‌تر است. بالاخره اگر آدم تمرین کند، می‌تواند عفیف و پاک بشود. اما به‌راحتی نمی‌تواند سخاوت‌مند شود. 🔹 اما بخش راحت، عمل صالح است؛ یعنی اگر کمک خواستند همان‌قدر که می‌توانیم کمک کنیم.
🔹 هیچ‌کاری جای هیچ چیز را نمی‌گیرد. این‌گونه نیست که ما اگر گرسنه بودیم، حسابی می‌خوریم، ولی باید جای آب را باز بگذاریم. اگر بهترین غذا را بخوریم، جای آب را نمی‌گیرد. هر کدام جای خود است. باید ذکر بگوییم اما انتظار نداشته باشیم، این‌ها معجزه کنند. باید محرم سینه بزنیم، اما انتظار نداشته باشیم معجزه کند. وقتی به عالم دیگر رفتیم، سینه زدی، جای سینه‌زنی را پر کردی؛ در عالم دیگر چاله‌ای داشتیم که فقط با سینه‌زنی پر می‌شد، اما چاله بغل برای چیز دیگر است. 🔹 بنابراین دست ما به علم و ایمان حسابی و به فضایل اخلاقی نمی‌رسد، اما عمل صالح که روبروی ماست. 🔹 یکی توانایی دارد شام بدهد، اما این شام دادن فقط جای شام دادن را می‌گیرد، این‌گونه نیست که اگر شام درست و حسابی دادیم، فردا اگر نماز هم نخواندیم، عیبی نداشته باشد، چون دیشب شام داده بودیم. 🔹 بنابراین اگر مثلاً نماز خواندیم، روزه گرفتیم، هر کار خیری که بوده انجام دادیم ولی امر به معروف نکردیم، این چاله جایش خالی است. 🔹 در گذشته به آداب نماز پرداخته بودیم که به خضوع و خشوع رسیدیم. نمازی که در آن خضوع و خشوع نباشد، شکل و پوسته آن نماز است، ولی درون آن هیچ چیز نیست. از دور آدم آب می‌بیند ولی سراب است. 🔹 نمازی که آداب آن رعایت نشود؛ نمازی است که پوسته و شکل خوبی دارد ولی وقتی به آن نزدیک می‌شویم، هیچ چیز در عالم دیگر نمی‌شود. 🔹 یکی از آداب خضوع این است که وقتی ایستادیم، به مهر نگاه کنیم. این ادب است و خلاف آن بی‌ادبی. 🔹 در حال رکوع، پشت پا و وقت سجده نوک بینی را نگاه کن و یک مهر دیگر زیر دماغ بگذارید، یعنی هنوز که در عالم دیگر دماغ ما را به خاک نمالیدند، خودمان پیش پیش اقدام کنیم. وقت تشهد و سلام هم به زانو نگاه کنید. وقت قنوت نیز کف دست را نگاه کنیم. 🔹 یکی از اهداف امام حسین علیه الصلات و السلام در نهضت کربلا احیای نماز است. به‌گونه‌ای شده بود که پیش‌نماز و پس‌نماز مشروب می‌خوردند. 🔹 آیا امام حسین علیه السلام نماز را احیا کرد یا نه؟ ما شهادت می‌دهیم که تو وظیفه‌ات را درست انجام دادی، اما ما چه کردیم؟ 🔹 به نمازهای‌مان نگاه کنیم ببینیم همان که امام حسین علیه الصلات و السلام می‌خواهند شد یا نه؟ اگر خیلی فاصله دارد، بجنبیم. کانال طهور @sharabetahour
💠 تأملی در آداب نماز ـ جلسه دوم 🗂 گفتارهایی از استاد حسینی شاهرودی در ماه محرم 1403 مسجد و حسینیه۱۴معصوم علیه السلام ـ ابرسج شاهرود 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Moharram1446-02-14030505.mp3
12.28M
🔊 💠 تأملی در آداب نماز ـ جلسه دوم 🗂 گفتارهایی از استاد حسینی شاهرودی در ماه محرم 1403 مسجد و حسینیه۱۴معصوم علیه السلام ـ ابرسج شاهرود @sharabetahour