هدایت شده از طهور
🔹 همانگونه که در معنی لغوی آمده بود که برای محافظت از شاخههای درختان پربار از پایههای حمال استفاده میشود، ماه شعبان نیز بندگانی که قصد ورود به ماه مبارک رمضان دارند را کمک میکند و بخشی از سنگینی آن ماه بزرگ را از دوش آنان برمیدارد. مضاعف ساختن حسنات و از بین بردن سیئات، بیشترین و سودمندترین کمک برای بنده است تا به آداب بندگی قیام کند و در ماه مبارک رمضان به لیلة القدر واصل شود.
🔹 هر که در این ماه یک روز روزه بگیرد، به اندازه فاصله یک سال از آتش عقاید نادرست، اخلاق ناپسند و اعمال ناشایست دور شده است و اگر سه روز روزه بگیرد، ورود به بهشت، بر او واجب و حتمی شده است.
🔹 وَ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ علیه السلام رَجَبٌ شَهْرٌ عَظِيمٌ يُضَاعِفُ اللَّهُ فِيهِ الْحَسَنَاتِ وَ يَمْحُو فِيهِ السَّيِّئَاتِ مَنْ صَامَ يَوْماً مِنْ رَجَبٍ تَبَاعَدَتْ عَنْهُ النَّارُ مَسِيرَةَ سَنَةٍ وَ مَنْ صَامَ ثَلاثَةَ أَيَّامٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ
🔹 این ماه، ماه بندگی و اظهار صداقت در بندگی است. نتیجه آن و قیام به آداب ماه شعبان، وصول به ولایت خاندان پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم است و هر دو مقدمه و زمینه ورود به ماه مبارک رمضان و قیام به آداب آن و در نتیجه وصول به توحید است.
🔹 توحید که غایة آمال العارفین و قرة عین الانبیاء و المرسلین است، از طریق کمال بندگی در ماه رجب و تمامیت محبت به خاندان پیامبر صلواتاللهوسلامهعلیهوعلیهم و وصول به کشتی نجات در ماه شعبان، قابل حصول و وصول است.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 عبودیت از ذاتیات بیّن وجود انسان کامل است
🔹 شرح #اصول_کافی ـ درس 217
#کتاب_توحید
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
kafi217-Tohid099-13951205.mp3
16.56M
🔊 #صوت
💠 عبودیت از ذاتیات بیّن وجود انسان کامل است
🔹 شرح #اصول_کافی ـ درس 217
#کتاب_توحید
کانال طهور
@sharabetahour
طهور
💠 عبودیت از ذاتیات بیّن وجود انسان کامل است 🔹 شرح #اصول_کافی ـ درس 217 #کتاب_توحید 🔊 صوت در ادامه🔽🔽
💠 عبودیت از ذاتیات بیّن وجود انسان کامل است
🔹 شرح #اصول_کافی ـ درس 217
#کتاب_توحید
⭕️ ادامه [حدیث 128]
⭕️ اولیت مذکور در روایت (فَأَوَّلُ مَنْ نَطَقَ) اولیت زمانی نیست و رتبی است؛ بنابراین بهنظر میرسد این کثرت، کثرت علمی است، نه کثرت عینی. ثانیاً این مرتبه مربوط به عین ثابت موجودات نیست.
⭕️ عوالم طولی نامتناهی است
⭕️ در عالم اعیان ثابته تمایز وجود دارد و بنابراین همانگونه که موجودات در جهان طبیعت از حیث شدت و ضعف و کمال و نقص متفاوت هستند، در آنجا نیز همینگونه است و در عین اینکه متصف به وجوب وجود میشوند اما در عین حال با هم تفاوت دارند؛ همچنانکه در عالم اسماء و صفات نیز تفاوت و تمایز وجود دارد.
⭕️ دین خدای متعال عبارت است از مرادها یا ارادههای خدای متعال
⭕️ معنای امین بودن پیامبر و امیرالمؤمنین علیهما الصلات و السلام این است که هر کدام از موجودات را به اندازه قدر و قابلیت و استعداد، سهمی از وجود و کمالات آن عطا میکنند و به اعتدال وجودی میرسانند
⭕️ معنای اینکه آنها مسؤول هستند این است که:
1ـ هر کسی که سهمی از علم، دین و امانتهای الهی طلب میکند، معدن و مخزن آن در وجود پیامبر و امیرالمؤمنین علیهما الصلات و السلام است و همه از اینها طلب و سؤال میکنند
2ـ با توجه به آیه «لتسألن یومئذ عن النعیم» و اینکه مسؤولیت متوجه بزرگترین نعمتهاست و بزرگترین نعمتها در اختیار خاندان پیامبر است، از آنها سؤال میشود.
3ـ تعبیر دیگری که عرفانی است این است که از آنجا که تمام خلق از مراتب وجودی پیامبر و خاندان پیامبر هستند، بنابراین اگر کسی خطا کند، توبیخ حقیقی از آن کیست؟ از آن کسی است که آن موجود ذیل آن است.
4ـ با توجه به اینکه سؤال کنند خدای متعال است، بین سائل و مسؤول عنه باید سنخیت وجود داشته باشد.
⭕️ موافقت و مخالفت امر تکوینی و تشریعی
⭕️ اقرار به ربوبیت برای تمام مخلوقات و افعال خدای متعال امر لازم است، یعنی هیچیک از موجودات سمت ربوبیت ندارد، حتی پیامبر
⭕️ غلو در جایی است که کسی ربوبیت را برای غیرخدا اثبات کرد یا ربوبیت خدای متعال را از کسی سلب کرد و اتفاقاً تنها مصداق غلو همین است
⭕️ عبودیت از ذاتیات بیّن و آشکار وجود انسان کامل است؛ برای سایر موجودات از ذاتیات غیر بین است
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
🔊 باب الحوائج
💠 شرحی بر فقرات صلوات خاصه حضرت موسی بن جعفر صلوات الله و سلامه علیه
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
3ـ2ـ1396
💠 اللهم صلّ علی ... المعذب فی قعر السجون
💠 و الجنازۀ المنادی علیها بذل الاستخفاف
🔊 صوت در مطلب بعدی🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
1396-02-03-SalavatEmamKazem.mp3
4.7M
🔊 باب الحوائج
💠 شرحی بر فقرات صلوات خاصه حضرت موسی بن جعفر صلوات الله و سلامه علیه
هدایت شده از طهور
💠 شرحی بر فقرات صلوات خاصه حضرت موسی بن جعفر صلوات الله و سلامه علیه
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
3ـ2ـ1396
💠 اللهم صلّ علی ... المعذب فی قعر السجون
💠 حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در سختیهای متعدد دنیوی از ناحیه اصحاب، حکومت و هم از ناحیه عامه مردم، سختیها و گرفتاریهایی را تحمل کردند که یا اینها از عوامل بروز باب الحوائج بودن ایشان است و یا اینکه باب الحوائج بودن متوقف بر اینها و مستلزم اینهاست
💠 حاجتمندان در آسمان نیستند، در قعر سختیهای زمین هستند، کسی که میخواهد دست حاجتمندان را بگیرد، باید خود در قعر سختیها و گرفتاریهایی که از حیثیتهای مختلف در جهان طبیعت هست، برود
💠 کسانی که در قعر گرفتاریها و سختیها قرار گرفتند، عامل اصلی آن، فاصله گرفتن از عقل و فهم عقلی است؛ یعنی بدبختترین آدم که دستش از رحمت نامتناهی الهی بیبهره و کوتاه است، کسی است که از عقل فاصله گرفته باشد
💠 حال، حضرت موسی بن جعفر میخواهد جامعهای که از عقل فاصله گرفتند را به عقل برگرداند ...
💠 سختی که حضرت در تبیین و تقویت عقل انسانی تحمل کرده، هیچکس تحمل نکرده
💠 ملتی که در عصر امام صادق علیه السلام شاگردان دسته چندم امام را بر امام صادق ترجیح دهد، یا همین نشاندهنده جدایی از عقل است و یا دچار عذاب الهی خواهند شد و همین که عقل را از آدمی بگیرند، بزرگترین عذاب است
💠 به تعبیر دیگر، کاری که حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در عصر خود انجام داده، مشابه کار امام حسین علیه السلام است به شکل دیگری
💠 و الجنازۀ المنادی علیها بذل الاستخفاف
💠 یکی از مظلومیتهای اهل بیت این است که نزد شیعیانشان متهم بودند
💠 در میان ائمه عمدتاً دو امام هستند که این شرایط را داشتند؛ یکی امام حسن مجتبی و دیگری امام کاظم علیهما السلام
💠 غربت تشییع جنازه حضرت موسی بن جعفر سلام الله علیه
کانال طهور
هدایت شده از طهور
🔊 #آواهنگ
📝 يا باب الحوائج يا موسي بن جعفر (عليهما السلام)
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
Imamkazem_[Tahour.ir].mp3
2.73M
🔊 #آواهنگ
📝 يا باب الحوائج يا موسي بن جعفر (عليهما السلام)
طهور
🔊 #آواهنگ 📝 يا باب الحوائج يا موسي بن جعفر (عليهما السلام) 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharab
📝 يا باب الحوائج يا موسي بن جعفر (عليهما السلام)
🔹 اگر کسی در مسیر کسب علم و یافتن معارف حقیقی خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام اقدام کرد ولی در دفعات و مراحل بدوی موفق نشد، بارها اقدام کرد و نشد، خواست که از علم خاندان پیامبر و از نور معرفت آن خاندان علیهم الصلات و السلام برخوردار بشود ولی موفق نشد، اگرچه برخی از شواهد نشان میدهد که باید به حضرت علی بن موسی، امام رضا صلوات الله و سلامه علیه متوسل بشود، ولی با توجه به اینکه رفع هر نوع شکست، هرگونه زحمت و سختی که زمینه ناامیدی را فراهم سازد، از باب الحوائج انتظار میرود، در اینگونه موارد نیز از حضرت موسی الکاظم صلوات الله و سلامه علیه میتوان انتظار داشت.
🔹 در باب علم نیز همینگونه است. اگر کسی آن توانایی عقلی را که بتواند ابواب علوم و معارف را بگشاید نداشت یا اگر استعدادش را داشت، در زندگی معمول و متعارف و با کوشش و تلاش فراوانی که انجام داد، موفق نشد، توسل به حضرت کاظم علیه الصلات و السلام بسیار سودمند است یا شاید تنها راه باشد؛ اگرچه به هریک از انوار مطهر و پاک هم که مراجعه کنیم، باز به حضرت موسی بن جعفر علیه السلام مراجعه کردهایم.
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 همهی عالم شیفته او و سرگردان در محبت اویند چه بدانند و چه ندانند
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت عید سعید مبعث
🔹 اگرچه گفتند «آنجا که عقاب پر بریزد»، ولی عقاب هم نیست. عقاب یا به تعبیر درستتر «عَنقای مُغرِب» خود آن حضرت است، نه خدا. آن مرتبهای که درک آن فراتر از هرگونه عقل، وهم، تخیل، توهم و ادراکات ذهنی و نفسانی است، خودِ آن حضرت است؛ درباره خدا که هیچ نمیتوان گفت.
🔹 هرچه در مورد خدای متعال بگوییم، نادرست گفتهایم. حتی نه فقط کلمات ما بیانگر و توصیف کنند خدا نیست، بلکه عنوان مُشیر هم نیست.
🔹 این تعبیرها که یکجا به ایشان میگویند «احمد» صلی الله علیه و آله و سلم، یک جا میگویند «محمد» صلی الله علیه و آله و سلم و جای دیگر میفرمایند «محمود» صلوات الله و سلامه علیه، اینها عناوین مُشیر است. چون در صورتی میتواند توصیف باشد که ما توانایی درک موصوف را اولاً و وصف را ثانیاً داشته باشیم و چون توانایی درک و فهم موصوف و وصف را نداریم، اینها وصف و توصیف نیستند.
🔹 کسی میتواند احمد و محمود و محمد صلی الله علیه و آله و سلم را توصیف آن حضرت بداند که بتواند مقام محمود را در عالم هستی ادراک کند و ما نمیتوانیم. نه ما نمیتوانیم، غیر از خودشان بقیه هرچه را که ادراک میکنند، در حد و مناسب و شایسته و لایق خودشان است، نه آنها.
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour