eitaa logo
خرد اجتماعی
412 دنبال‌کننده
340 عکس
67 ویدیو
45 فایل
نشر اندیشه‌های دکتر سید حسین شرف الدین (این کانال توسط ادمین اداره می‌شود.) سایت دکتر شرف الدین sharafoddin.ir ارتباط با ادمین @m110614 🌹 تبادل فقط با کانال‌های اندیشه‌ای انجام می‌پذیرد.
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️مصرف ‌گرایی برای امروز و دیروز است...!! 🎙سید حسین شرف الدین 🔹مصرف‌گرایی یکی از برجسته‌ترین اسطوره‌های نظام سرمایه‌داری، مولفه‌ای کانونی از سبک زندگی جدید، برجسته‌ترین استاندارد کیفیت زندگی، نوعی سلوک لذت‌طلبانه و مسرت‌جویانه اشباع‌ناپذیر، ارضا‌کننده بخشی از تمایلات آرمانشهری و یوتوپیایی بشر، عاملی تمایز‌بخش و هویت‌آفرین، محملی برای تظاهر و تفاخر و معادلی برای خوشبختی و سعادت این جهانی است. 🔸مصاحبه با روزنامه قدس، 11 آذر 99 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://qudsonline.ir/newspaper/730151/ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️ناخوانده ترین مهمان ایرانی‌ها(قسمت اول) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 تفاوت ماهیتی/عملکردی سلبریتی ایرانی و خارجی در چیست؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️ناخوانده ترین مهمان ایرانی‌ها(قسمت اول) ✏️سید حسین شرف الدین 🔹ظهور پدیده سلبریت با مختصات ویژه در کل جهان عمدتا محصول مدرنیته، جهان سرمایه داری بویژه سرمایه داری متاخر، سیطره رسانه های جمعی و اخیرا اجتماعی و فضای مجازی، پدیده صنعت فرهنگ(کالایی شدن محصولات فرهنگی و غلبه ارزش مصرفی بر ارزش سرمایه ای)، غلبه سبک زندگی غربی(با مختصاتی همچون مصرف گرایی، لذت گرایی، فردگرایی، سرگرمی خواهی، تنوع طلبی)، وقوع برخی تحولات و چرخش های اندیشه ای، ارزشی و هنجاری در جهان غرب است. 🔸تفاوت عمده میان وضعیت سلبریت در جوامع غربی با جامعه ایران احتمالا این است که در آنجا این پدیده اصیل و برآمده از اقتضائات ذاتی و زایش طبیعی محیط؛ و در سایر کشورها از جمله ایران، امری تبعی، غیر اصیل، غیرخودی، وارداتی و تحمیلی است؛ این پدیده در غرب، پدیده ای متناسب با بافتار و ساختار جامعه و گفتمان غالب فرهنگی است و در جامعه ما امری ناسازگار با بافتار متن و ناهمگن با زمینه ها و ظرفیت های فرهنگی اجتماعی، و بنیادهای ارزشی است؛ این پدیده در غرب امری کاملا پذیرفته شده و برخوردار از حمایت و تایید جامعه در سطوح رسمی و غیر رسمی و در ایران با چالش ها و مقاومت هایی همراه است. 🔹به بیان دیگر، رویکرد غالب در برخورد با این پدیده در جامعه غرب مثبت و در ایران با اقبال ضعیف و نوعی سوء ظن همراه است. در غرب احتمالا این جریان بیشتر ماهیت سازمانی دارد و سازمانهای خاصی به صورت آشکار و پنهان در هدایت آن نقش محوری دارند، در حالی که در ایران، بیشتر خود اشخاص در صحنه گردانی و مدیریت جریان دخیل اند. البته در هر دو جا، آنچه بیشتر مورد توجه است ارزش کاربردی و کارکردی آنها و نقش و تاثیر آنها در سطوح مختلف فردی – اجتماعی است. 🔸وخلاصه اینکه، فرهنگ ایرانی به دلیل آکنده بودن حافظه تاریخی اش از وجود قهرمانان، اسوه ها، الگوها و چهره های شاخص ارزشی و ظهور پیاپی این چهره ها؛ احساس نیاز چندانی به پدیده سلبریت با مختصات غالب غربی آن نمی کند. افراد بدون داشتن وجوه کریزمایی از نوع قدسی و معنوی آن به زحمت می توانند در افکار عمومی این جامعه، جایگاه و اقتدار ماندگاری کسب کنند. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️چه مکتب قم باشیم چه نجف، فرهنگ اسلامی، ما را به برقراری ارتباطات صحیح با تابعین ادیان و مذاهب دیگر فرا می خواند...!! 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir 🆔 @ponezs
♦️حامی یا مخالف...؟ مساله این است..!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 خدمات مرحوم علامه مصباح در حوزه علوم اجتماعی کدامند؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️حامی یا مخالف...؟ مساله این است..!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔹استاد مصباح یزدی (ره)، به حق از معدود استوانه‌های سترگ حوزه معارف اسلامی در دوره معاصراست که برغم اقتضائات معمول رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی خود(فلسفه، کلام، عرفان، فقه، تفسیر،اخلاق) و مشرب و مرام غالب فرهیختگان حوزوی، بیشترین اهتمام را به اندیشه‌ورزی، نظام‌سازی، شاگرد‌پروری، جریان‌سازی و گفتمان‌سازی در حوزه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی همسو با نیازها و ضرورت‌های ناشی از انقلاب اسلامی مبذول داشته است. 🔸ممکن است برخی بخاطر دیدگاه معروف ایشان در نقد اصالت جامعه، تصور کنند که علوم اجتماعی و فرهنگی در دستگاه فکری و فعالیت‌های ایشان جایی نداشته است. در این جا به برخی از اقدامات ایشان در حوزه علوم اجتماعی اشاره می‌کنیم: 1.طرح مباحث فرهنگی اجتماعی نوپدید در ضمن کلاس‌های معارف قرآن(در موسسه درراه حق)؛ 2. نقد درون‌گفتمانی اندیشه‌های اجتماعی متفکرانی همچون علامه طباطبایی وشهید مطهری (ره)؛ 3. نقد برون‌گفتمانی برخی اندیشه‌های جامعه‌شناختی در مناظرات علمی با برخی اساتید جامعه‌شناسی در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه در مراحل آغازین تشکیل(دهه ۶۰)؛ 4. راه‌اندازی رشته‌های متعدد علوم اجتماعی(جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، تاریخ، مدیریت، اقتصاد، تعلیم و تربیت، حقوق) در بنیاد فرهنگی باقرالعلوم(ع) و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)؛ 5. طرح مواضع اجتماعی اسلام در تریبون‌های عمومی مثل سخنرانی‌های قبل از خطبه‌های نماز جمعه تهران و صدها جلسه و محفل دیگر؛ 6. کنشگری اجتماعی فعال بویژه در نقد قاطع جریانات فکری فرهنگی انحرافی و مواضع ناهمسو با اصول بنیادین اسلام و انقلاب اسلامی؛ 7. تعامل وثیق با نیروهای بسیجی فعال و موثر در رده‌ها و عرصه‌های مختلف؛ 8. تالیف آثاری گرانسنگ در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی؛ 9. تربیت صدها نیروی انسانی در رشته‌های متعددعلوم اجتماعی، در مقاطع مختلف تحصیلی؛ 10. بسترسازی جهت اسلامی‌سازی این علوم یا نقد مبانی آنها بر پایه جهان‌بینی و حکمت اسلامی؛ 11. تولید و نشر مستمرکتاب‌ها، پایان نامه‌ها، مقالات و پژوهش‌های متعدد در این حوزه‌ها به همت تربیت‌یافتگان مکتب ایشان(اساتید و دانش‌پژوهان موسسه امام خمینی (ره))؛ 12. عضویت چند ساله در شورای عالی انقلاب فرهنگی. 🔹شرح این مطلب در شماره 20 مجله دیدبان اندیشه👇 https://eitaa.com/fekrat_net/2991 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️به نام همه...!! به کام بعضی...!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔹اساسا ممنوعیت دوچرخه‌سواری مساله چند درصد از بانوان کشور است؟ آیا در کلان‌شهرهای شلوغ و پرترافیک امروزی، به لحاظ ریخت‌شناسی شهری، امکانی برای دوچرخه‌سواری راحت حتی برای آقایان وجود دارد که اسباب رشک و گلایه خانم‌ها شده باشد؟ آیا دوچرخه‌سواری از حقوق شهروندی مسلم خانم‌هاست که نظام اسلامی یا عرف جامعه بناحق آن را از ایشان دریغ داشته است؟ 🔸 به باور نگارنده، دوچرخه‌سواری خانم‌ها حتی با خوانش مساله‌ای، صرفا مساله اقلیت بسیار ناچیزی از خانم‌هاست که سعی دارند با توسل به منطق تشابه‌انگاری، هر نوع تفاوت جنسیتی مورد اعتنای عرف را مخدوش شمرده و از حیز اعتبار ساقط کنند. این هدف بیش از آنچه در ظاهر می‌نماید، هدفی نظری و حقوقی است تا عملی و کارکردی. 🔹به بیان دیگر، مطالبه جواز دوچرخه‌سواری بیشتر نمایانگر نوعی تساوی‌طلبی رقابت‌جویانه و البته سوژه‌ای برای ترک‌تازی برخی جریانات شکست‌خورده سیاسی است والا اینگونه نیست که درصد قابل توجهی از خانم‌ها برغم اشتهای وافر و نیاز مبرم به استفاده از دوچرخه در ایاب و ذهاب عمومی خود، تنها به دلیل یک ممنوعیت هنجاری، از آن بازمانده و در صورت رفع مانع، مشکل بسیار بزرگی از آنها و سیستم ناوگان شهری حل خواهد شد. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️اعتیاد دسته جمعی...!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 نقد و تحلیل فیلم ایرانی ابد و یک روز محصول سال 1394 به کارگردانی سعید روستایی(قسمت اول) 🎙مصاحبه با سایت فیلم نوشت سیما(19 مرداد 1395) 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir👇👇
خرد اجتماعی
#نقد_فیلم ♦️اعتیاد دسته جمعی...!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 نقد و تحلیل فیلم ایرانی ابد و یک روز محص
♦️اعتیاد دسته جمعی...!!(قسمت اول نقد ابد و یک روز) ✏️سید حسین شرف الدین 🔹خانواده در فرهنگ ایرانی(برخلاف فرهنگ غربی) یک مجموعه به هم پیوسته بوده و سرنوشت افراد آن به هم گره خورده است. لذا گرفتاری یک نفر می‌تواند تمام خانواده را مسأله‌دار کند. از این رو اعضای یک خانواده نمی‌توانند نسبت به مشکل یکدیگر بی تفاوت باشند چرا که می‌دانند این مشکل دیر یا زود خود آنها را نیز درگیر خواهد کرد. 🔸 در فیلم ابد و یک روز به خوبی اثر اعتیاد یک شخص بر تمام اعضای خانواده منعکس شده است. در اینجا به چند مورد از این اثرات اشاره می‌کنیم: 1. فقر بیش از حد خانواده؛ 2. از میان رفتن آرامش، و غلبه فضای عصبی بر روابط اعضای خانواده؛ 3.آلوده شدن شبکه ارتباطی اعضای خانواده(تمام روابط محسن و مرتضی به مساله اعتیاد برمی‌گردد)؛ 4.کم شدن شانس ازدواج موفق برای تمام اعضای خانواده؛ 5. تبدیل به زندان شدن خانه برای تمام اعضای خانواده؛ 6.مصنوعی شدن شادی و نشاط اعضاء علیرغم نیاز روحی انسان به آنها؛ 7.زوال اعتبار اجتماعی اعضای خانواده و از دست دادن موقعیت‌های شغلی مناسب؛ 8. رواج و عادی شدن مقوله طلاق در خانواده؛ 9. کاهش سطح سواد و تحصیلات اعضای خانواده؛ 10. کاهش تدین و حساسیت اعضای خانواده نسبت به مناسک دینی و عبادی. 🔹شرح تفصیلی نقد این فیلم را👈 اینجا دنبال کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️جهش تولید یا مبارزه با مصرف گرایی...؟ ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 رابطه جهش تولید و مصرف گرایی از چه سنخی است...؟؟ 🎙مصاحبه با روزنامه قدس(11 آذرماه 1399) 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️جهش تولید یا مبارزه با مصرف گرایی...؟ ✏️سید حسین شرف الدین 🔹تردیدی نیست که هر تولیدی با هدف مصرف انجام می شود. اما باید دانست که میان مصرف(consumption) و مصرف‌گرایی(consumerism) تفاوت است. مصرف دراصطلاح اقتصاد و جامعه‌شناسی اقتصادی، به عنوان کنشی که عمری به درازای حیات بشر دارد ناظر به استفاده از کالاها و خدمات در راستای تامین خواسته‌ها، ارضای مطالبات و رفع نیازهای فعلیت‌یافته انسان است. 🔸درحالی که «مصرف‌گرایی»، پدیده‌ای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نوظهور است که عمدتا بعد از شکوفایی انقلاب صنعتی در غرب و بویژه از جنگ دوم جهانی به این طرف به عنوان یکی از مولفه‌های بنیادین سبک‌زندگی مدرن شیوع یافته است. مصرف‌گرایی بواقع نوعی ایدئولوژی است که در قالب طیفی از رفتارهای مسرفانه و لذت‌جویانه تبلور می‌یابد. مدعای این ایدئولوژی این است که سعادت و خوشبختی این جهانی چیزی جز قدرت و امکان مادی و غیرمادی جهت بهره‌مندی پیاپی از کالاها و خدمات متنوع و نوپدید نیست. 🔹روشن است که هم مصرف و هم مصرف‌گرایی هردو به چرخه تولید و بازار رونق می‌بخشند، هر دو در شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی کشور نقش دارند، هر دو کم و بیش در سامانه وجودی انسان زمینه و منشا دارند، انسان‌ها نیز معمولا پس از ارضای نیازهای ضروری و اولی به نیازهای ثانوی و تفننی عطف توجه می کنند، دولت‌های مدرن نیز با وصف دولت رفاه معمولا بخشی از اهتمام خود را مصروف تامین نیازهای ثانوی و درجه دوم یا درجه چندم توده‌ها می‌کنند و اساسا زندگی درسطوحی، عاری از مصرف‌گرایی نیست. 🔸اما آنچه مهم، محوری و دارای مجوز عقلایی است تاکید و تمرکز بر مصرف با هدف رفع نیازهای اولی، ضروری و اجتناب‌ناپذیر فرد و جامعه است. در رتبه بعد از آن، می‌توان تا حدی که امکانات کشور اجازه می‌دهد و اسراف و تبذیر هم نباشد، به نیازهای ثانوی، رفاهی، تجملی و تزیینی عطف توجه کرد. 🔹رونق‌بخشی به اقتصاد از رهگذر تولید با هدف مصرف نیز لزوما ناظر به مصرف داخلی نیست، کشور در صورت دارا بودن ظرفیت بالای تولید می‌تواند میزان مازاد را با هدف کسب ثروت یا تامین نیازهای ضروری دیگر، به خارج صادر کند. از طرفی، می‌دانیم که امکانات بالقوه هر کشور محدود و بعضا تجدید‌ناپذیراست. از این رو، نمی‌توان با مصرف بی‌رویه، و تاکید بر رفاهیات، امکانات موجود را به سرعت تلف کرد و ‌آیندگان را به زحمت انداخت. 🔹ادامه مطلب را👈 اینجا دنبال کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
📚 عنوان کتاب: سرگرمی رسانه‌ای: رویکردی اسلامی - ارتباطی به سرگرمی در سیمای ملی. 📝 نویسنده: سید حسین شرف الدین 📇 ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🗓 سال نشر: 1395 🔸موضوع: جامعه شناسی رسانه، سرگرمی و سیاست گذاری فرهنگی رسانه ملی. 🔹برای خرید کتاب می‌توانید از👈 اینجا اقدام کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️جامعه‌شناسی را با دین چه‌ کار....؟؟!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 چرا جامعه‌شناسی دین هیچگاه توسط حوزه و حوزویان جدی گرفته نمی‌شود؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir👇👇
♦️جامعه‌شناسی را با دین چه‌ کار....؟؟!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔹ازجمله سوالاتی که همواره طلاب در درس جامعه‌شناسی دین مطرح می‌کنند این است که برغم اهمیت این نوع رویکردها، چرا در حوزه‌های علمیه چندان که باید بدان‌ها توجهی نمی‌شود. اهم عوامل موثر در بی‌رغبتی دین‌پژوهان والهی‌دانان به رویکرد جامعه‌شناختی در گزاره‌های ذیل فهرست شده است:‌ 1)جدید بودن و نوظهور بودن این نوع رویکردها و عدم آشنایی غالب حوزویان با آنها؛ 2)ضعف توجه به رویکردهای برون‌دینی مثل جامعه‌شناختی در دیدگاه سنتی؛ 3)ناهمزبانی و عدم فهم متقابل جامعه‌شناسان و الهی‌دانان؛ 4)خاستگاه غربی و دانشگاهی‌داشتن این نوع رویکرد؛ 5)ابتنا جامعه‌شناسی دین بر برخی مفروضات غیرقابل‌قبول مثل تلقی دین به عنوان یک نهاد اجتماعی و یک پدیده زمینی به جای یک هستی الهیاتی، متافیزیکی و آسمانی؛ 6)اتهام جامعه‌شناسی به تقلیل دین به دینداری و تقلیل دینداری به آیین‌ها و مناسک جمعی؛ 7)توجه جامعه‌شناسی به جنبه‌های کارکردی دین، تقلیل کارکردهای دین به کارکردهای این جهانی، تقلیل کارکردهای این جهانی به نوع اجتماعی آن و تقلیل کارکردهای اجتماعی به برخی کارکردها مثل همبستگی اجتماعی؛ 8)سختی و پیچیدگی مطالعات دینی تجربی به دلیل درآمیختگی آموزه‌ها و اعمال دینی با عناصر مختلف فرهنگی اجتماعی و ضعف روایی و پایایی این نوع مطالعات؛ 9)وجود برخی اظهارنظرهای سطحی و سخیف درباره دین در آثار جامعه‌شناسان کلاسیک مثل افیون‌بودن دین برای توده‌ها؛ 10)عدم تفکیک میان ادیان الهی از ادیان بشر ساخته؛ 11)اتهام برخی از جامعه‌شناسان بزرگ دین به الحاد و بی‌دینی مثل کنت، دورکیم، مارکس، وبر؛ 12)اتهام برخی جامعه‌شناسان برجسته ایرانی مثل دکتر شریعتی به ارائه تفسیرهای ناصواب از آموزه‌ها، احکام، مناسک، عملکرد شخصیت‌های بزرگ دینی، نقش‌های تاریخی اسلام و برخی وقایع جهان اسلام؛ 13)ادعای گزاف جامعه‌شناسی مبنی بر ایفای نقش جایگزین برای دین و معرفی خود به عنوان الهیات جامعه مدرن. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️علاج دردهای مُزمن کشور: 1️⃣ پرشور بودن انتخابات؛ 2️⃣حضور عمومی مردم؛ 3️⃣ انتخاب اصلح و شخصیت مناسب. 🎤 بیانات مقام معظم رهبری(29 بهمن 1399) 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️تابوها در تابوت تحول...!!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 قبح شکنی نسبت به مسائل جنسی در رسانه‌ها چه پیامدهای فردی و اجتماعی به همراه دارد؟ 🎙مصاحبه با مجله بازتاب اندیشه(شماره 6) 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir👇👇
♦️تابوها در تابوت تحول...!!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔹امروزه شاهد آن هستیم که رسانه‌های داخلی و خارجی به بهانه تحول و پیوستن به قطار تجدد، سعی در تابوشکنی نسبت به مسائل جنسی داشته و برای قُبح‌شکنیِ آن حتی اقدام به جنبش‌سازی می‌کنند (Me too) . 🔸عادی شدن سخن‌گفتن از کَژ‌رفتارهایی که تا دیروز جزء اختلالات جنسی و ووضعیت‌های مَرَضی تلقی می‌شد، آثار و پیامدهای اجتماعی زیادی را با همراه دارد. از جمله این آثار می‌توان به چند مورد اشاره کرد: 🔺رواج انواع انحرافات جنسی یا پارافیلی؛ 🔺به تعویق افتادن پدیده ازدواج بخاطر پیچیده شدن فرایند انتخاب همسر و صوری شدن شاخص‌های انتخاب؛ 🔺ظهور بدیل‌های خانواده سنتی؛ 🔺شیوع روابط جنسی ناسالم و افزایش بی‌وفایی و خیانت؛ 🔺گسترش سوء استفاده‌ها و آزارهای جنسی؛ 🔺التهاب‌آفرینی و تهییج مستمر قوای جنسی و زمینه‌یابی بلوغ زودرس با عوارض خاص؛ 🔺افرایش ضریب وقوع رفتارهای نامتعارف و خطرآفرین برای ارضای تمایلات لذت‌طلبانه وکامجویانه؛ 🔺افزایش حاملگی‌های ناخواسته؛ 🔺سقط جنین‌های مکرر و آسیب‌زا؛ 🔺ورود شوک‌های پیاپی به سامانه روانی افراد و خانواده‌ها؛ 🔺شیوع جرم‌های ناشی از بی بندوباری‌های اخلاقی؛ 🔺زایل شدن تدریجی عفت و حیای اجتماعی؛ 🔺تضعیف کرامت و منزلت انسانی افراد قربانی؛ 🔺 تشدید روح تنوع‌خواهی و تجدیدفراش‌های مکرر؛ 🔺تحمل ضربات روحی ناشی از قطع مکرر دلبستگی‌های عاشقانه؛ 🔺دل مشغولی و استرس ناشی ازاحساس شرم و گناه؛ 🔺لکه‌دارشدن شرافت و اعتبارخانوادگی؛ 🔺تباه شدن آینده دختران فریب‌خورده و آسیب‌دیده؛ 🔺افت تحصیلی و هرزرفتن استعدادها و سرمایه‌های وجودی؛ 🔺کاهش راندمان شغلی؛ 🔺افزایش هزینه‌های تامین امنیت اجتماعی. 🔹شرح تفصیلی این مطلب را👈 اینجا دنبال کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️پا در میانی دینی...!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 تدابیر پیشگیرانه اسلام برای جلوگیری از امر طلاق کدامند؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir👇👇
♦️پا در میانی دینی...!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔹نظام حقوقي اسلام ضمن ابراز ناخوشنودي اخلاقي از وقوع طلاق ، سياست‌هاي پيشگيرانه و کنترل کننده‌اي را براي مَهار آن تدارک ديده که بِالقوه مي‌تواند به ترميم فاصله‌ها، کاهش هيجانات ، فروخُفتن غُبار کينه‌ها ، امکان‌يابي تامل بيشتر در عواقب کار و احتمالا تجديد‌‌نظر در تصميم ابتدايي به طلاق، موثر واقع شود . 🔸اهم اين تدابير به این شرح است: 🔺توصيه اطرافين به اصلاح ذاتُ‌البِين و دخالت با هدف رفع اختلافات خانوادگي؛ 🔺ترغيب زوجين به پذيرش صلح و آشتي در صورت زمينه‌يابي به عنوان يک اصل پايه؛ 🔺توصيه به تشکيل مَحکَمه خانوادگي و بهره‌گيري از نفوذ و اعتبار نزديکان و خويشان براي رفع اختلافات بوجود آمده؛ 🔺بطلان طلاق در ايام عادت به علت وضعيت جسمي و روحي زن در اين ايام و نيز استفاده از آن به عنوان بهانه‌اي جهت تاخير طلاق و ايجاد امکان جهت تفکر بيشتر راجع به تصميم در حال وقوع؛ 🔺لزوم رعايت فاصله زماني ميان آخرين ارتباط زَناشویی با ايام عادت و گذر آن؛ 🔺مشروط‌ساختن صحت طلاق به حضور دو شاهد عادل که معمولا با توجه به کِراهت مومنان از شرکت در چنين اقدامي؛ 🔺قراردادن ايام عده و عدم اِنقطاع کامل پيوند زناشويي به مجرد طلاق؛ 🔺منع از اخراج زن از محل سکونت پيشين در ايام عده؛ 🔺محدودساختن طلاق رِجعي به دو مرحله و مجازات رواني آن به وسيله مُحَلِل در مرتبه سوم؛ 🔺الزام به پرداخت مِهر يا متاع متناسب با شان زن. 🔹شرح تفصیلی این مطلب را👈 اینجا دنبال کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
پربازدید‌ترین پیام‌های این هفته کانال خرد اجتماعی را در اینجا مرور کنید:👇 1️⃣ یادداشت با عنوان ناخوانده ترین مهمان ایرانی‌ها (سلبریتیسم) 👈 اینجا 2️⃣ روز‌نگار درباره عدم تفاوت حوزه علمیه قم و نجف 👈 اینجا 3️⃣ یادداشت با عنوان حامی یا مخالف؟ مساله این است...!! (خدمات مرحوم علامه مصباح یزدی به علوم اجتماعی) 👈 اینجا 4️⃣ نقد فیلم ابد و یک روز با عنوان اعتیاد دسته جمعی...! 👈 اینجا 5️⃣ مصاحبه با عنوان جهش تولید یا مبارزه با مصرف گرایی...؟ 👈 اینجا 6️⃣ معرفی کتاب سرگرمی رسانه‌ای: رویکردی اسلامی - ارتباطی به سرگرمی در سیمای ملی(به قلم دکتر شرف الدین) 👈 اینجا 🔴 امیدواریم که آدینه خوبی داشته باشید و ما را از دعای خیر خود محروم نفرمایید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
خرد اجتماعی
#یادداشت ♦️جامعه‌شناسی را با دین چه‌ کار....؟؟!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 چرا جامعه‌شناسی دین هیچگا
♦️منظورمان از جامعه‌شناسی دین کدام است؟؟؟ ✏️سید حسین شرف الدین 🔹پیرو سوالاتی که برای مخاطبین کانال در مورد ماهیت جامعه‌شناسی دین و تفاوت آن با عرصه‌های دیگر دین‌اندیشی ناظر به یادداشت سابق در این موضوع، به وجود آمده، لازم است تا به برخی از ویژگی‌های جامعه‌شناسی دین اشاره کنیم: 🔺رویکرد جامعه‌شناختی درباره دین و ابعاد پیرامونی آن بحث می‌کند نه از خود دین. به بیان دیگر رویکردی برون‌دینی است نه درون‌دینی؛ 🔺غالبا دین را به مثابه یک نهاد اجتماعی می‌پندارد نه یک موجودیت وحیانی،‌ متافیزیکی و آسمانی؛ 🔺از دین در مقام تحقق بحث می‌کند نه از دین در مقام تعریف. به بیان دیگر از دین عینیت‌یافته و انضمامی(درآمیخته با نظام فرهنگی و اجتماعی جامعه)بحث می‌کند نه از دین مفهومی و انتزاعی؛ 🔺از دین در کانتکست اجتماعی بحث می‌کند نه از گزاره‌های موجود در تکست(متن) مقدس؛ 🔺مجاز به داوری در خصوص صدق و کذب گزاره‌های دینی و اتخاذ موضع مدافعانه یا انتقادی در قبال حقانیت دین، دینداری و فرهنگ دینی نیست؛ اگرچه گاه ممکن است از این قاعده تخلف کند؛ 🔺عام‌نگر است و مفروضات، دواعی و تحلیل‌های آن به یک دین خاص اختصاص ندارد؛ 🔺روش آن بیشتر عقلی، تاریخی و تجربی است نه عقلی، نقلی و شهودی؛ 🔺هدف آن عمدتا تبیین آثار و کارکردهای نهاد دین یا فرهنگ دینی در گستره حیات اجتماعی است نه شناسایی و تفسیر متعهدانه آموزه‌ها و واکاوی درون‌مایه تعالیم دین؛ 🔺حوزه کاری آن توجه به آداب،‌ آیین‌ها، مناسک، نمادها و رفتارهای ظاهری مومنانه و زیست روزمره آنان است نه لزوما جنبه‌های انفسی و اگزیستانسیال آن؛ 🔺رویکردی فاقد تقدس تبعی و تشریفی است برخلاف دیگر شاخه‌های الهیاتی؛ 🔺به لحاظ تاریخی، جدید و در مقایسه با دیگر شاخه‌های دین‌پژوهشی، فاقد قدمت است. برای پیگیری یادداشت سابق از 👈 اینجا اقدام کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️بلای وطن‌سوز...!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 نقد و تحلیل فیلم ایرانی ابد و یک روز محصول سال 1394 به کارگردانی سعید روستایی(قسمت دوم) 🎙مصاحبه با سایت فیلم نوشت سیما(19 مرداد 1395) 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir👇👇
خرد اجتماعی
#نقد_فیلم ♦️بلای وطن‌سوز...!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 نقد و تحلیل فیلم ایرانی ابد و یک روز محصول س
♦️بلای وطن‌سوز...!!(قسمت دوم نقد ابد و یک روز) ✏️سید حسین شرف الدین 🔹موضوع افغانی‌بودن ملیت فرد خواستگار تنها دختر مقبول و همه‌کاره خانواده، بسیار معنی‌دار به نظر می‌رسد: 🔸اولا ازدواج مورد نظر، ظاهرا ازدواج نیست، بلکه صیغه است و ازدواج موقت هم به لحاظ فقهی و هم اعتبار اجتماعی موقعیت نازلی دارد و معمولا مرضی خاطر زن ایرانی بویژه دختری که کمالاتی در خود می‌بیند، نیست؛ 🔸ثانیا، همین ازدواج موقت هم قرار است با یک جوان افغانی اتفاق بیفتد. جوان افغانی هر قدر هم شایسته و دارای تمکن ظاهری باشد، به لحاظ ملیت و کشور از موقعیتی به مراتب پایین‌تر از یک ایرانی در تلقی عموم جامعه‌ ما برخوردار است. 🔸کارگردان بدین وسیله می‌خواهد تاثیرات مخرب اعتیاد را از سطح شخصی فراتر برده و عوارض ملی آن را گوشزد کند که اعتیاد می‌تواند غرور ملی ایرانی را حتی در برخورد با یک تبعه افغان منکوب کند. 🔸نکته دیگر، احتمالا ربط موضوع اعتیاد و مواد به کشور افغانستان است. در جامعه ما معمولا هنگامی که از منشاء و موطن مواد مخدر و مجاری ورود آن به کشور سخن گفته می‌شود، اذهان ناخودآگاه به کشور افغانستان معطوف می‌شود. ملیت افغان خواستگار خانواده دارای فرد معتاد، تداعی‌گر این مهم است که ورود این مواد از کشور افغانستان موجب شده تا جامعه ما به این روز و وضعیت فلاکت آمیز کشانده شود و تازه قرار است فردی از همان جامعه، منجی برترین عضو این خانواده شود. 🔸نکته جالب دیگر فیلم، تقابل روشن میان فقر و فلاکت خانواده معتاد ایرانی با تجمل و تمکن ظاهری و جلوه‌نمایی‌های متمدنانه و امروزین خانواده و خواستگار افغانی است که خود را در ماشین مدل بالا، اسباب و اثاثیه شیک، سر و وضع و پوشش و آرایش جالب توجه، تکه کلام‌های بالاشهری و... نشان می‌دهد. 🔸با توجه به موقعیت اقتصادی ضعیف و بلکه فقر غالب اتباع افغان مقیم کشور، این نوع تصویر‌سازی از یک مهاجر فقیر که احتمالا بواسطه اقامت در این کشور بدان دست یافته، معنی‌دار و دارای کنایه به حکومت جمهوری اسلامی به نظر می‌رسد. 🔹قسمت اول نقد فیلم ابد و یک روز 👈 اینجا 🔹شرح تفصیلی نقد این فیلم 👈 اینجا 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️چرا تا این اندازه پیگیر سلبریتی‌جماعت هستیم...؟؟ ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 عوامل اِقبال اجتماعی به افراد سلبریت در ایران کدام است؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️چرا تا این اندازه پیگیر سلبریتی‌جماعت هستیم...؟؟ ✏️سید حسین شرف الدین 🔹عوامل متعددی در خصوص اهمیت‌یافتن سلبریت‌ها در ایران وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: 🔺سلطه هژمونیک فرهنگ غرب بر جهان و از جمله جامعه ما؛ 🔺فرایند جهانی‌شدن و غلبه رسانه‌های جهان گستر؛ 🔺نفوذ رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی؛ 🔺ظهور پدیده صنعت فرهنگ؛ 🔺دسترسی آسان عموم مردم به مصنوعات و محصولات فرهنگی غرب محور؛ 🔺نیاز افراد به گروه‌های مرجع و چهره‌های الگویی؛ 🔺 سیاست دنیای سرمایه‌داری مبنی بر قهرمان‌سازی و رب‌النوع‌سازی مکرر از برخی کاراکترها متناسب با اهداف و اغراض فرهنگی، سیاسی و اقتصادی؛ 🔺سطحی‌نگری و عطف توجه اکید به جنبه‌های ظاهری و نمایشی بدن و ژست‌های رفتاری و ابژه شدن فیزیک بدن و چهره مردان و زنان برای استفاده‌ها یا سوء استفاده‌های مختلف؛ 🔺افول جامعه مدرن از توجه به ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی؛ 🔺فراموشی چهره‌های ارزشی تحت تاثیر فراموشی ارزش‌هایی که این سنخ شخصیت‌ها، آنها را نمایندگی می‌کردند و می کنند؛ 🔺شیوع پویولیسم و توده گرایی بویژه در عرصه فرهنگ عمومی؛ 🔺فقر، فاصله طبقاتی و بی‌عدالتی شایع که میل افراد به داشتن زندگی افسانه‌ای (مشابه سلبریت‌ها) را تشدید می‌کند؛ 🔺زمینه‌های اجتماعی گسترده برای حضور و نقش‌آفرینی این سنخ چهره‌ها در افکار عمومی و عطف‌توجه به ایشان در میدان‌های خاص اجتماعی مثل دفاع از حقوق اقلیت‌ها، زنان، حیوانات، محیط زیست، مهاجران، محرومان و...؛ 🔺اکثری‌بودن جمعیت جوان کشور با ویژگی‌های خاص و اشتیاق وافر به پذیرش این سنخ شخصیت‌ها؛ 🔺 ضعف فرهنگ نخبه گرایی در جامعه یا تقلیل تحریف گونه نخبگی؛ 🔺ضعف فرهنگ انتقاد(عدم مواجه‌ انتقادی با این افراد در عرصه فرهنگ عمومی تحت تاثیر هاله‌های قدسی آنها)؛ 🔺افت ذائقه فرهنگی جامعه؛ 🔺غلبه و نفوذ جریاناتی که از رهگذر تقویت این صنعت به گونه‌‌های مختلف منتفع‌اند. 🔹شرح تفصیلی این مطلب را👈 اینجا دنبال کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir