eitaa logo
خرد اجتماعی
395 دنبال‌کننده
338 عکس
67 ویدیو
45 فایل
نشر اندیشه‌های دکتر سید حسین شرف الدین (این کانال توسط ادمین اداره می‌شود.) سایت دکتر شرف الدین sharafoddin.ir ارتباط با ادمین @m110614 🌹 تبادل فقط با کانال‌های اندیشه‌ای انجام می‌پذیرد.
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️رسانه‌ای جذاب به نام قرآن ✏️سید حسین شرف الدین 🔹به شهادت تاریخ، جذابیت پیام‌های قرآنی منحصر به فرهنگ، قومیت یا دوره زمانی مشخصی نبوده و از عصر نزول تا امروز، این پیام‌ها گیرایی خود را حفظ کرده‌اند. 🔸یکی از مهمترین دلایل جذب مخاطب به قرآن کریم، مربوط به عنصر «پیام» ( در بُعد شکل و بُعد محتوا) است. 🔹نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که فصاحت، بلاغت، موسیقی‌پذیری، تصویرسازی و نظم معنایی، بخشی از مهمترین دلایل جذابیت شکل پیام‌های قرآنی هستند. 🔸 در حوزه محتوایی نیز می‌توان به مواردی مثل انطباق با فطرت، حق‌بودن، توجه به نیازهای مخاطبان، عمومیت و گستره دعوت، رعایت حرمت و کرامت مخاطبان، نبودِ نفع برای فرستنده، سماحت و سهولت، پیراستگی از اختلاف و تناقض و... اشاره کرد. 📚منبع: جذابیت پیام در قرآن کریم، سید حسین شرف الدین، اسماعیل صابرکیوج، پژوهشنامه معارف قرآنی، شماره 35، زمستان 1397 🔹برای دانلود رایگان مقاله از 👈 اینجا اقدام کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️مسئولیت اجتماعی مومنانه ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 وظایف اجتماعی مومنان در جامعه اسلامی کدام‌اند؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️مسئولیت اجتماعی مومنانه ✏️سید حسین شرف الدین 🔹در منابع و متون اسلامی شواهد زیادی دال بر وظیفه‌مندی و مسئولیت اجتماعی متقابل افراد در قبال یکدیگر وارد شده که از جمله آن می‌توان به روایت معروف پیامبر(ص) اشاره کرد که می‌فرماید: «کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته». 🔸از طرف دیگر در نظام ارزشي اسلام، بزرگترين و برجسته‌ترين مقامي که فراتر از مقامات عادي، انسان را در همه عرصه‌هاي مسوليتي( مسووليت در قبال خود، ديگران، جامعه و خداوند)، تحت نظارت و کنترل داشته و او را مورد سوال و بازخواست قرار خواهد داد، خداوند متعال است. 🔹از اين رو، تخلف از وظايف و مسووليت‌هاي محوله به انسان در هر سطح، آثار و پيامدهاي وضعي و تکليفي مختلفي در دنيا و آخرت به همراه دارد. 🔸به طور مصداقی می‌توان به برخی از وظایف اجتماعی مومنان که در منابع فقهی اسلامی وارد شده، اشاره کرد: 🔺ضرورت ارشاد و هدایت گمراهان؛ 🔺توصیه عموم به معاشرت معروف؛‌ 🔺امر مومنان متمکن به ادای بخشی از اموال خود به صورت الزامی و استحبابی به نیازمندان؛ 🔺الزام مرد به تامین نفقه همسر، فرزندان و والدین پیر و ناتوان؛ 🔺ضرورت اهتمام به امور مسلمین؛ 🔺توصیه به مبارزه قهرآمیز با ظلم و بیداد؛‌ 🔺اجابت دعوت مستضعفانی که متضرعانه از مومنان طلب کمک و یاری می‌کنند؛ 🔺ممنوعیت هر نوع غش،‌ کم‌فروشی، گرانفروشی، احتکار، احجاف و... در معاملات. 🔹شرح تفصیلی این یادداشت را در 👈 اینجا دنبال کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️تجرد زنان، با کدام منطق...؟؟(قسمت اول) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 دیدگاه‌های نظری مورد نیاز در تحلیل پدیده تجرد زنان کدام‌اند...؟؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️تجرد زنان، با کدام منطق...؟؟(قسمت اول) ✏️سید حسین شرف الدین 🔹درتبیین پدیده تجرد زنان به دیدگاه‌های نظری متعددی درحوزه‌های دانشی مختلف به‌ویژه با رویکردهای روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، ارتباطاتی و مطالعات فرهنگی می‌توان استناد جست. دراینجا به چند مورد از این دیدگاه‌ها اشاره می‌کنیم: 1️⃣ نظریه انتخاب عقلانی 🔸از دید نظریه انتخاب عقلانی، ازدواج و تجرد، گزینه‌های انتخابی بوده که فرد با عطف‌‌توجه به اوضاع و شرایط فردی و موقعیت اجتماعی‌اش و با اِعمال نوعی محاسبه و برآورد عقلانی،آنها را ترجیح داده است. بدیهی است که اگر تجرد ابتدایی و ثانوی دختران و زنان امری اختیاری و انتخابی و نه تحمیلی باشد، این نظریه توجیه‌گرمناسبی برای آن خواهد بود. 🔹طبق نظریه انتخاب عقلانی، تصمیم زن به انتخاب ازدواج یا تجرد به عنوان دوگزینه رفتاری محتمل(هرچند با امکانهای وقوعی متفاوت)، ریشه در برآوردها و محاسبات عقلانی ومصلحت‌اندیشی‌های فردی و تلقی و تفسیر شخص از داشته‌ها، قابلیت‌ها و محدودیت‌های فردی و نیز فرصت‌ها و محدودیت‌های محیطی دارد. 🔸ابتلای فرد به وضعیت تجرد در صورتی که مستقیم و غیرمستقیم به انتخاب، تصمیم و اراده او مستند باشد وخود وی به نوعی درتعیین یا تعین آن نقش علی یا اعدادی داشته باشد، درگستره شمول این نظریه جای می گیرد. 🔹ازدید دانیل لیتل(Daniel little )،جامعه شناس آمریکایی، پدیده‌های اجتماعی حاصل افعال آدمیان هستند. آدمیان فاعلانی هستند که ارزش، اعتقاد، هدف، معنی، امر و نهی و احتیاط و تردید بر افعالشان حکومت می‌کند. به بیان دیگر، رفتارآدمیان، هدف‌دار و سنجیده(سنجش گرانه) است و فرض بر این است که افراد در سرچند‌راهی‌ها، معمولا راهی را که با اغرضشان موافق است،‌ اختیارمی‌کنند، برای رفتن به هرراهی محاسبه سود وزیان می کنند و پس از بررسی ادله موافق و مخالف، راهی راکه موجه‌تر به‌نظر برسد، ترجیح می دهند. 🔸پس برای تبیین رفتار فرد ابتدا باید اغراض ومعتقدات او را معین کرد و سپس نشان داد که آیا عمل مذکور، شیوه خردپسندی برای رسیدن به آن اغراض در چارچوب آن معتقدات بوده است یاخیر؟ 🔺موارد دیگر در پست‌های بعدی و شرح تفصیلی مورد اول در اینجا قابل رویت است. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️کنش متقابل یا ارتباط....؟؟ ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 کنش متقابل اجتماعی با ارتباطات چه نسبتی دارد؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️کنش متقابل یا ارتباط....؟؟ ✏️سید حسین شرف الدین 🔹کنش متقابل نمادین میان افراد در صورتی که با میانجی یک رسانه (اعم از گفتاری، نوشتاری، صوتی، تصویری(ثابت یا متحرک مثل عکس و فیلم)، حرکتی و... صورت پذیرد، بدان «ارتباط» گفته می‌شود. 🔸 به بیان توضیحی ارتباطات رسانه‌ای کلاسیک مثل ارتباط با محوریت رسانه رادیو، تلویزیون و سینما به دلیل عدم امکان بازخورددهی مستقیم، جزو ارتباطات غیرمتقابل و یک‌سویه شمرده می‌شوند، اگر چه به اعتبار امکان بازخوردهی غیر مستقیم(در مراحل بعد) می‌توان آنها را نیز از نوع کنش متقابل و دوسویه انگاشت. 🔹در مقابل، ارتباط در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی به دلیل دوسویه‌بودن و تبدیل موقعیت مخاطب به کاربر، از نوع ارتباطات اجتماعی متقابل نمادین محسوب می‌شود. ارتباط در فضای وب، همچنین زمینه شکل‌گیری گروه‌ها، جماعات و قبیله‌هایی را نیز فراهم ساخته است. 🔸ارتباط در بستر شبکه‌های اجتماعی نیز به دلیل مشارکت انبوه و روزافزون کاربران، کمیت و کیفیت ارتباطات انسانی را عمیقا متاثر ساخته و به شکل‌گیری پدیده‌ها و هویت‌های نوظهور منجر شده است. 🔹اهل نظر واقف‌اند که رسانه‌ها اعم از آنالوک و دیجیتال، در فرایند تولید و انتقال پیام از انواع مختلف نماد استفاده می‌کنند و به همین اعتبار، ارتباطشان از نوع نمادین است. نمادها(اعم از گفتاری، نوشتاری، صوتی، تصویری، رفتاری، فیزیکی، زمانی، فضایی و...) محمل‌های انتقال معانی‌اند و کارکرد میانجی دارند. 🔸برای مثال، افراد تنها از طریق نمادهای زبانی (گفتاری یا نوشتاری) می‌توانند اندیشه‌های خود را به دیگران منتقل کنند. عصرحاضر به دلیل بسط و تنوع گونه‌های مختلف ارتباطات که به یمن ظهور رسانه‌های جمعی و اجتماعی در سطوح مختلف امکان وقوع یافته، عصر «ارتباطات» نام گرفته است. علم نوظهور «ارتباطات» و شاخه‌های مختلف، متکفل بررسی و توصیف و تفسیر این بخش از کنش‌های های انسانی‌اند. 🔹بر این اساس، هر ارتباطی، نوعی کنش متقابل است اگر چه، هرکنش متقابلی لزوما ارتباط به معنای مصطلح آن شمرده نمی‌شود. 🔸گفتنی است که در چند دهه اخیر و تحت تاثیر ظهور نسل جدیدی از رسانه‌ها با عنوان رسانه‌های جهان‌گستر(همچون اینترنت و ماهواره)، ارتباطات انسانی بر بسیاری از مرزها و موانع فیزیکی و اجتماعی پیشین فائق آمده و در گستره بسیار وسیع و بهت‌انگیزی با اقتضائات ویژه به جریان درآمده است؛ اگر چه موانع فرهنگی و به‌ویژه زبانی همچنان یکی از موانع یا عوامل اخلال کننده فرایندهای ارتباطی است. 🔹شرح تفصیلی این یادداشت را در 👈 اینجا دنبال کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️سیاه‌ترین سفید...!!(قسمت اول) ✏️سید حسین شرف الدین 🔸سوال: چرا برخی از دختران و پسران تن به ازدواج سفید می‌دهند؟ 1️⃣مهاجرت به کلان‌شهرها 🔹مهاجرت جوانان شهرستانی به کلان شهرها با هدف اشتغال و ادامه‌تحصیل در دانشگاه‌ها یکی از مهمترین عوامل تن دادن به ازدواج سفید است. 🔸دوری از خانواده و احساس تنهایی، نیاز عاطفی به رفیق و همدم، ضعف بنیه مالی و نیاز به کمک‌خرج(به‌ویژه برای خانم‌ها)، صعوبت تهیه مسکن اجاره‌ای به صورت انفرادی، رهایی از نظارت و کنترل خانواده و آشنایان و فشار هنجاری موجود در شهر و دیار و مناطق مسکونی مالوف، همه و همه مسائلی هستند که زمینه را برای انتخاب و ترجیح ازدواج سفید برغم مخاطرات قهری و پیامدهای قابل پیش‌بینی آن به‌ویژه در خانم‌ها، مساعد می‌کنند. 🔹 یک زن یا دختر شهرستانی با تن‌دادن به ازدواج سفید می‌تواند هرچند موقتا بر برخی از مشکلات طاقت‌فرسای سکونت در شهرهای بزرگ فائق آید و برخی از نیازهای امنیتی، ارتباطی، عاطفی، مالی، اجتماعی و جنسی خود را هرچند به صورت متزلزل و گذرا، رفع و رجوع کند. 🔸همچنین پناه جویی و ایجاد مصونیت نسبی در مقابل تعرضات محتمل مردان هوسران و فرصت‌طلب نیز، از جمله دلایل زنان و دختران شهرستانی برای تن‌دادن به ازدواج سفید و گره‌زدن خود به دیگری، بیان شده است. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️تهدید با فرصت...؟ ✏️سید حسین شرف الدین 🔸سوال: چرا امروزه سلبریتی را یک تهدید می‌دانیم؟ 🔹در وضعیت کنونی به‌ویژه با عطف توجه به سوابق عملکردی اکثریت سلبریت‌ها و نحوه مدیریت خود در تعامل با افکار عمومی، جنبه آسیبی و تهدیدی آنها در تلقی عمومی بر جنبه امکانی و فرصت‌سازی آنها برای تامین برخی اهداف منظور، بیشتر و محتمل‌تر است. 🔸دلیل عمده این لغزش‌ها این است که برخی از این افراد به واسطه: 🔺ضعف‌های تربیتی و اخلاقی؛ 🔺قصور بینش و بصیرت؛ 🔺اعتماد به نفس کاذب؛ 🔺فرصت‌طلبی و زیاده‌خواهی؛ 🔺خود‌فراموشی یا ازخود‌بیگانگی؛ 🔺اظهارنظرهای سطحی و غیرکارشناسانه در موضوعات تخصصی؛ 🔺میل وافر به یارگیری و مرید‌بازی؛ 🔺سوء استفاده از موقعیت خود؛ 🔺تبدیل‌شدن به ابزاری برای تامین اغراض سیاسی ارباب قدرت و ثروت؛ 🔺تظاهر به رفتارها و رویه‌های نامتعارف ضدارزشی و حساسیت‌زا؛ 🔺ابتلای به تکبر و تفاخر آشکار؛ 🔺افشای پشت صحنه‌ها و حریم‌های خصوص نه چندان موجه، جایگاه خود را در اذهان عمومی از دست داده‌ و لذا امروزه به عنوان تهدیدی برای فرهنگ جامعه به حساب می‌آیند. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️تبلیغات بازرگانی شرعی(قسمت اول) ✏️سید حسین شرف الدین 🔸سوال: کدام قواعد فقهی، با تبلیغات رسانه‌ای ارتباط دارند؟ 🔹در میان انبوه قواعد معتبر و مورد استناد درفقه اسلامی، می‌توان قواعدی را برای شکل‌دهی صحیح به تبلیغات رسانه‌ای، استخراج نمود. این قواعد عبارتند از: 1️⃣جواز فقهی فعالیت تبلیغی 🔸به اقتضای قواعد فقهی و سیره عقلایی، اصل اولی در مشارکت رسانه‌ها به عنوان بازاریاب در تبلیغات بازرگانی و رونق‌‌بخشی ‌به تعاملات ‌عام ‌اقتصادی، ‌اباحه (جواز به معنای اعم) است. 🔹بدیهی است که فعالیت مذکور در صورت نقض برخی از معیارهای شرعی و عرفی، از شمول عام اصل اولی خارج شده و بسته به نوع آن مصداق یکی از «مکاسب محرمه» و محکوم به احکام مربوط خواهد شد. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️منجی رسانه‌ای..!(قسمت اول) 🔸سوال: الزامات رسانه‌ای برای تصویرپردازی صحیح از منجی آخرالزمان کدامند؟ 1️⃣نشان‌دادن یکسانیِ گسترش عدل و قسط در جهان در عصر ظهور. 🔹تصویرکردن جهان امروز به مثابه «جهان بدون عدل و قسط»، نمایش «تصویر کَریه ظلم و جور حاکم بر جهان و نیاز بشر به رفع آن» و بیان آنکه «جاهلیت مدرن بدتر از جاهلیت گذشته در فقدان اخلاق و ارزش‌های انسانی است»، بهترین پاسخ به الگوهای آرمانشهری ساخته شده توسط هر یک از مدعیان دروغین مهدویت است. 🔸الگوهایی که یا قائل به مطلوب‌بودن آنچه هم‌اکنون ساخته‌اند هستند، یا بازگشت به دورانی نمادین و شکوه تاریخی گذشته را وعده می‌دهند و یا دنیایی مالیخولیایی با بهره‌گیری از عقل ناقص بشری، آن هم از یک گروه خاص را می‌پسندند که تجربه‌های پیشین، بی عدالتی‌ها، کشتارها و تخریب محیط زندگی بشری و زیست جهانی، جلوه‌هایی از نتایج آن بوده است. 🔹 نقصان عقل و علم علت اختلاف و رقابت‌های مستهلک کننده میان مکاتب و نژادهای مختلف بشری است که به خنثی‌سازی تلاش‌های مردمان هر گوشه از جهان به دست مردمانی از سوی دیگر جهان می‌انجامد. بنا بر همین اصل، خبرگان نیاز به وحدت رویه در اداره جهان را یکی از اصولی برمی‌شمارند که در تصویرسازی از مهدویت اصیل در برابر مدعیان دروغین باید مد نظر قرارگیرد. ✏️ احمد سیاح و سید حسین شرف الدین، الزامات رسانه‌ای تصویرسازی از منجی آخرالزمان: نفی بدیل‌سازی‌های باطل و شیطانی مدعیان (پژوهشنامه امامیه، شماره 11، بهار و تابستان 1399). 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
📚 عنوان کتاب: تبیین جامعه‌شناختی مهریه. 📝 نویسنده: سید حسین شرف الدین 📇 ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🗓 سال نشر: 1391 🔸موضوع: جامعه شناسی خانواده، فلسفه نظام حقوقی اسلام، کارکردهای عنصر مهریه در جامعه دینی. 🔹برای خرید کتاب می‌توانید از👈 اینجا اقدام کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️سنت اجتماعی(قسمت اول) 🔸سوال: چرا باید تن به زندگی اجتماعی بدهیم؟ 🔹امیرمومنان حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «... وَالْزَمُوا السَّوَادَ الْأَعْظَمَ فَإِنَّ یدَ اللَّهِ [عَلَى] مَعَ الْجَمَاعَةِ وَإِیاکمْ وَالْفُرْقَةَ فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیطَانِ کمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْب...»؛ 🔸با جماعت بزرگ‌تر (خیل عظیم مؤمنان) همراه باشید، که دست خدا با جماعت است و از اختلاف و پراکندگى بپرهیزید، که انسان جدامانده از جماعت نصیب شیطان مى‌شود، همان‌گونه که گوسفند جدامانده از گله، نصیب گرگ است. 🔸معیت دست خدا با جماعت، بیان دیگری از فطری‌بودن و مطلوبیت (ارزشی‌بودن) زندگی اجتماعی است؛ متقابلاً اعتزال، انزوا و دوری جستن از جمع، زمینه ابتلا به وسوسه‌های شیطانی و انحرافات فکری و اخلاقی را فراهم می‌آورد. 🔹احتمالاً منظور از فقره اخیر روایت این است که زندگی در جمع (یا جمع مؤمنان) به دلیل آگاهی‌بخشی و نظارت و مراقبت جمعی، بالقوه می‌تواند فرد را از تیررس برخی شیطنت‌ها و انحرافات اعتقادی و رفتاری حفظ کند. 📝 نویسنده: سید حسین شرف الدین 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️سیاه‌ترین سفید...!!(قسمت دوم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔸سوال: چرا برخی از دختران و پسران تن به ازدواج سفید می‌دهند؟ 2️⃣عدم اعتقاد به مطلوبیت و رجحان ازدواج رسمی. 🔹برخی زنان و بلکه مردان در قالب یک اعتراض مدنی آرام به الگوی غالب و رسمی ازدواج، به ازدواج سفید تن درمی‌دهند. الگوی رایج از دید ایشان برغم شروط چندگانه ضمن عقد، همچنان متضمن درجاتی از ظلم و تبعیض علیه زنان است. 🔸 از دید این عده،‌ زنان هنوز هم برای خروج از منزل، ادامه تحصیل، اشتغال در بیرون، انتخاب محل سکونت، اخذ وکالت برای خروج از کشور به اجازه شوهران نیاز دارند؛ آنها از برابری در حق طلاق همچنان محروم اند،‌ در صورت وقوع طلاق نسبت به حضانت فرزندان خود محدودیت جدی دارند؛ مهریه مقرر به بهانه‌های مختلف از زنان دریغ داشته می‌شود؛ اجرت‌المثلی که قانون در ازای خدمات درون‌خانگی برای زنان مقرر داشته، به یک شوخی شبیه‌تر است تا حق قانونی؛‌ آمار طلاق بالاست و ناامنی و تزلزل زندگی زن چاره‌ناپذیراست. 🔹 در نتیجه از دید ایشان، ازدواج سفید هر چند در مقایسه با الگوی رسمی و جاری به لحاظ صوری و ثبت در اسناد کاغذی، موقعیت منحط و دون پایه‌ای دارد و مضرات آن بیشتر از منافعش است؛ اما در مقایسه با همین الگو در شکل عملی و رایجش در میان مردم، چندان هم که برخی فکر می‌کنند، سفیهانه و غیر‌عقلایی نیست. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️میثاق نانوشته...!! (قسمت سوم نقد فیلم ابد و یک روز) ✏️سید حسین شرف الدین 🔸سوال: چرا در این فیلم، همسایه‌ها در نشان‌دادن خانه فرد معتاد، با پلیس همکاری نمی‌کنند؟ 🔹در این فیلم عدم همکاری مردم و به عبارتی ترس مردم از همکاری با پلیس در نشان دادن خانه فرد معتاد، قدری جای تامل دارد. این عدم همکاری ظاهری (اگر چه شاید از طریق تلفن یا سایر طرق غیرظاهری با پلیس همکاری داشته باشند) یا واقعا ناشی از ترس آنها از مزاحمت‌های محتمل این قبیل افراد شرور و دوستان آنها است یا ناشی از رعایت حقوق همسایگی. 🔸احتمال دیگر اینکه چون پلیس غالبا معتادان را پس از دستگیری آزاد کرده یا حتی پس از انتقال به کمپ، بعد از مدتی برغم حصول پاکی رها می‌کند، این ذهنیت برای مردم ایجاد شده که پلیس در این نوع اقدامات چندان جدی نیست و اثری بر این کارها مترتب نیست. 🔹 احتمال سوم هم اینکه طبق مطالعات، در برخی مناطق حاشیه‌ای شهرهای بزرگ به دلیل فراوانی افراد معتاد و کثرت و تعدد توزیع کنندگان مواد، اهالی محل به اقتضای یک میثاق نانوشته، بایکدیگر متعهد شده‌اند که در برخورد با ماموران حکومت و پلیس، هوای هم را داشته باشند و از همکاری با ایشان اجتناب کنند. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️لغزشگاه‌های تخصص‌گرایی..! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 منشا اختلافات نظری و عملی متخصصین کدام است؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️لغزشگاه‌های تخصص‌گرایی..! ✏️سید حسین شرف الدین 🔸عصرمدرن، عصر میدان‌داری و حکمرانی بلامنازع متخصصان در حوزه‌های مختلف به‌ویژه عرصه‌های کاربردی است. رجوع به متخصص و احاله به او در اموری که افراد خود در آن سررشته ندارند، کنشی است کاملا خردمندانه و موجه. اعتماد عموم به مرجعیت دانش و تخصص و به تبع آن به متخصصان و کارشناسان موجب شده تا همواره از معقولیت، مطلوبیت و فایده‌مندی این رویه سخن گفته شود و کمتر به ابعاد و آثار منفی و جنبه‌های کژکارکرد آن توجه شود. 🔹بروز برخی آثار غیرمنتظره، نصاب این اعتماد را در افکار عمومی تضعیف کرده است. از جمله عواملی که در کاهش این اعتماد موثر بوده یا بالقوه می‌تواند در تضعیف آن موثر باشد؛ اختلاف نظرهای فاحش میان متخصصان یک حوزه در تشخیص مسائل محوله و ارائه راهکار برای برون‌رفت از آن است. منشا این نوع اختلافات نظری و عملی را می‌توان در گزاره‌های ذیل خلاصه کرد:‌ 🔺تفاوت در مبانی و مفروضات بنیادین و زمینه‌ای؛ 🔺 تفاوت در میزان اطلاعات تخصصی و ذخیره‌های دانشی(از حیث کمی و کیفی)؛ 🔺 تفاوت در میزان تجربه و مهارت عملی؛ 🔺 تفاوت در نحوه مواجهه با موضوعات و مسائل ارجاع‌شده(تفاوت در منظر و زاویه دید)؛ 🔺 تفاوت در تشخیص مساله و ابعاد و لایه‌های آشکار و پنهان آن؛ 🔺 تفاوت در اغراض و دواعی غیرعلمی(مثل ملاحظات صنفی، تعلقات ایدئولوژیک، عرف‌گرایی تخصصی، شهرت‌طلبی، منافع مادی، ...)؛ 🔺 تفاوت در ویژگی‌های فردی(درجه هوشمندی، اعتماد به نفس و جسارت حرفه‌ای، اعتراف به اشتباه در صورت کشف خطا، میزان حوصله و پشتکار و...)؛ 🔺 تفاوت در میزان اعتماد به داده‌های محیطی مثل آمارهای رسمی و غیررسمی. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️سنت‌های یک قانونگذار..!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 سنت‌های اجتماعی خداوند در جوامع انسانی کدامند؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️سنت‌های یک قانونگذار..!! ✏️سید حسین شرف الدین 🔹در برخی روایات، به قوانین و سنت‌های تکوینی حاکم بر جوامع انسانی توجه داده شده است؛ سنت‌هایی که در فرایند زندگی اجتماعی و حیات تاریخی یک جامعه و در نتیجه کنش‌های ارادی و اختیاری جمعی یا اکثری آن‌ها به وقوع پیوسته و به مثابه اثر وضعی و پیامد تکوینی اعمال آن‌ها، آثاری را در ادامه مسیر زندگی لاجرم و به صورتی تخلف‌ناپذیر بر کلیت حیات جمعی و اجتماعی ایشان تحمیل می‌کند؛ از این قوانین تکوینی در برخی منابع معرفت دینی به «سنت‌های الهی در جامعه و تاریخ» یاد شده است؛ 🔸برای نمونه: 🔺پیامبر اکرم فرمودند: «إِذَا کثُرَ الزِّنَا بَعْدِی کثُرَ مَوْتُ الْفَجْأَةِ وَإِذَا طُفِّفَ الْمِکیالُ أَخَذَهُمُ اللَّهُ بِالسِّنِینَ وَالنَّقْصِ وَإِذَا مَنَعُوا الزَّکاةَ مَنَعَتِ الْأَرْضُ بَرَکاتِهَا مِنَ الزَّرْعِ وَالثِّمَارِ وَالْمَعَادِنِ وَإِذَا جَارُوا فِی الْحُکمِ تَعَاوَنُوا عَلَى الظُّلْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِذَا نَقَضُوا الْعُهُودَ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیهِمْ عَدُوَّهُمْ وَإِذَا قَطَعُوا الْأَرْحَامَ جُعِلَتِ الْأَمْوَالُ فِی أَیدِی الْأَشْرَارِ وَإِذَا لَمْ یأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَلَمْ ینْهَوْا عَنِ الْمُنْکرِ وَ لَمْ یتَّبِعُوا الْأَخْیارَ مِنْ أَهْلِ بَیتِی سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیهِمْ أَشْرَارَهُمْ فَیدْعُو عِنْدَ ذَلِک خِیارُهُمْ فَلَا یسْتَجَابُ لَهُمْ»؛ 🔻چون بعد از من زنا فراوان شود، مرگ ناگهانی زیاد می‌گردد و چون کم‌فروشی رواج پیدا کند، خداوند به قحط و کمبود دچارشان سازد و چون زکات ندهند، زمین برکت‌های خود را از زراعت، میوه‌ها و معدن‌ها دریغ نماید و چون در قضاوت حکم ظالمانه دهند، به ظلم و تجاوز مبتلا شوند و چون پیمان‌شکنی کنند، خداوند دشمنان‌شان را بر ایشان مسلط گرداند و چون قطع رابطه با خویشان نمایند، ثروت‌شان به دست تبهکاران افتد و چون امر به معروف و نهی از منکر را تعطیل کنند و پیرو نیکان اهل‌بیت من نباشند، خداوند اشرارشان را بر ایشان مسلط نماید و در این هنگام، دعای نیکان آن‌ها [در حق امت] مستجاب نشود. 🔹و در روایت دیگر، به آثار تکوینی خشم خداوند از عملکرد ناصواب مردم یک جامعه و نمودهای منفی آن در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی ایشان توجه داده است: 🔺پیامبر اکرم فرمودند: «إِذَا غَضِبَ اللَّهُ عَلَى أُمَّةٍ وَلَمْ ینْزِلِ الْعَذَابَ عَلَیهِمْ غَلَتْ أَسْعَارُهَا وَقَصُرَتْ أَعْمَارُهَا وَلَمْ تَرْبَحْ تُجَّارُهَا وَلَمْ تَزْک ثِمَارُهَا وَلَمْ تَغْزُرْ أَنْهَارُهَا وَحُبِسَ عَنْهَا أَمْطَارُهَا وَ سُلِّطَ عَلَیهَا أَشْرَارُهَا»؛ 🔻هر گاه خداوند بر امتی خشم گیرد، ولی عذابی بر آنان فرونفرستد، نرخ‌هاشان گران شود، عمرهاشان کوتاه گردد، بازرگانان‌شان سود نکنند، میوه‌هاشان مرغوب نشود، رودهاشان پرآب نگردد، باران برایشان نبارد و اشرارشان بر آن‌ها مسلط شوند. 🔸متقابلاً گسترش ایمان، عمل صالح و بسط نیکوکاری در جامعه، زمینه نزول برکات و برخورداری خاص از تنعمات ویژه زمینی و آسمانی را برای همگان فراهم می‌آورد. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️اندیشه اجتماعی فقیه فقید..! ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 ویژگی‌های اختصاصی اندیشه اجتماعی علامه مصباح کدامند؟ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️اندیشه اجتماعی فقیه فقید..! ✏️سید حسین شرف الدین 🔸اندیشه اجتماعی مرحوم علامه مصباح از برخی ویژگی‌های اختصاصی برخوردار است. اهم ویژگی‌های این اندیشه عبارتند از: 🔺بهره‌گیری از رویکردهای چندگانه توصیفی، تبیینی(به‌ویژه در موضوعات روز)،‌ تفسیری(دلیل‌گرایانه و معناکاوانه)، انتقادی(به‌ویژه در تقابل با اندیشه‌ها و جریانات فکری ناهمسو)، اصلاحی، یوتوپینیستی(آرمانی)، توجیهی و مدافعانه؛ 🔺پذیرش دوگانگی فرد و جامعه(یا عاملیت و ساختار و البته اصالت‌دهی به فرد)؛ 🔺اعتقاد به هستومندی جامعه(به مثابه نوعی معقول ثانی فلسفی که برغم فقدان عینیت متحصل خارجی، منشاء انتزاع عینی دارد. منشاء انتزاع آن روابط و مناسبات جاری در میان انسان‌ها در زندگی روزمره است.)؛ 🔺تقلیل جامعه به مناسبات، ارتباطات و کنش‌های متقابل انسانی و پیامدهای قهری ناشی از این تعاملات(از دید استاد، موضوع جامعه‌شناسی چیزی جز روابط و تعاملات انسانی و آثار و پیامدهای آن درگستره حیات اجتماعی نیست)؛ 🔺 اعتقاد به قانونمندی پدیده‌های اجتماعی و تاریخی(حاکمیت قوانین تکوینی بر پدیده‌ها،‌ رویدادها و تعاملات اجتماعی) و اعتقاد به پویش مستمر جهان زندگی(به تبع گرایش فطری انسان به کمال‌خواهی و تعالی‌جویی نامتناهی)؛ 🔺تلقی جامعه به مثابه نظامی باز و دارای تعامل مستمر با محیط(اعم از محیط طبیعی و محیط‌های فرهنگی – اجتماعی)؛ 🔺بهره‌گیری از روش‌شناسی ترکیبی(تاریخی، مقایسه‌ای، نقلی، اجتهادی، عقلی - برهانی)؛ 🔺دارابودن موضع هستی‌شناسانه توام با موضع ارزشی – هنجاری در مواجهه با واقعیت‌های اجتماعی؛ 🔺عطف توجه قاطع به جنبه‌های عاملی و انسانی و نیم‌نگاهی نیز به جنبه‌های ساختاری؛ 🔺توجه توامان به وضعیت‌های تعادلی و تضادی جامعه(هرچند با ترجیح جنبه‌های تعادلی و کارکردی)؛ 🔺دارابودن موضع متعهدانه، خیرخواهانه و تعهدمندی اخلاقی به آرمانها و مصالح جمعی(در مقابل، ادعای واهی لزوم بی‌طرفی علمی)؛ 🔺تنوع موضوعی و محتوایی مباحث(طرح انبوه مباحث مرتبط با قلمروهای موضوعی و رشته گرایش‌های تخصصی متعدد علوم اجتماعی)؛ 🔺کلان نگری(به جای تاکید بر مسائل و موضوعات معین دارای قیودات زمانی و مکانی) در عین اهتمام به مسائل جامعه ملی؛ اصالت‌دادن به فرهنگ دینی و سنتی (به جای فرهنگ مدرن و پسامدرن)؛ 🔺اعتقاد به نقش کانونی دین/ اسلام در شکل‌دهی و هویت بخشی به نظام شخصیت، فرهنگ، ارکان جامعه اسلامی و راهبری آنها؛ 🔺دارابودن ماهیت غیرانباشتی (اندیشه‌هایی فاقد ارتباط ارگانیک با پیشینه‌های مسانخ خود، و به بیان دیگر، اندیشه‌هایی خلاق و فاقد پیوستگی به یک سنت فکری پرسابقه در اندیشه اسلامی)؛ 🔺مستندگویی و مدلل‌گویی(ارجاع مستقیم به منابع دست اول اسلام یعنی آیات و روایات و استنباطات اجتهادی و برهانی). 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️طلاب و اینستاگرام...!! 🔊 سید حسین شرف الدین 🔷 ارزیابی تحقیق «گونه‌شناسی کنشگری طلاب در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام» نوشته سید محمد کاظمی(دفتر تبلیغات اسلامی، مرداد ماه 1399) 🔶سخنان دکتر شرف الدین در نشست ارزیابی این تحقیق را در پست های بعد ببینید و بشنوید👇👇👇 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
38.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️طلاب و اینستاگرام...!! 🔊 سید حسین شرف الدین 🔹کیفیت: متوسط 🔸برای مشاهده فایل کامل نشست از 👈 اینجا اقدام کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
808c30df2227f04715c319e22bd49d5125361866-240p_2_2_1_1.mp3
6.82M
♦️طلاب و اینستاگرام...!! 🔊 سید حسین شرف الدین 🔹کیفیت: خوب 🔸مدت زمان صوت: 22 دقیقه 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🖇ضمیمه به پست قبل👆 💥به درخواست برخی از اعضای کانال، گزیده‌ای از سخنان آقای کاظمی(نویسنده) در مورد تحقیق «گونه‌شناسی کنشگری طلاب دراینستاگرام»، در اختیار قرار می‌گیرد. ♦️ده نوع کنشگری طلاب در اینستاگرام: 🔶 1.کنشگری نهادی (بنیادگرا): خواستگاه این نوع از روحانیون، مرجعیت پیشا انقلابی است. این نوع جریان به این می‌پردازد که نظام سیاسی جمهوری اسلامی برآمده از همین نگاه پساانقلابی غیراصیل در حوزه برداشت از منابع دینی است. بنابراین این نوع روحانیت یک خود پروتاستیسم بوده و به دنبال احیای نظام مرجعیت پیشاانقلابی می‌باشد. 🔷 2. بازاندیش دینی (تجددطلب): به‌روزنبودن تفسیر دین و کاراکتر روحانیت مبنای کنشگری این گونه از روحانیون می‌باشد. بنابراین این گروه از سه خود به نام‌های خود اصلاحگر، خود مفسر و خود توازن‌بخش بحث می‌کنند. 🔶 3. مُبلغ فانتزی: مکان‌مند و زمان‌مند بودن تبلیغ سنتی و استفاده از ظرفیت فرامکانی و زمانی تبلیغ مجازی با توجه به زیبایی‌شناسی جدید مخاطب از روحانیت و لزوم تمرکز بر جذابیت ظاهری برای تبلیغ، از جمله مسائل این گروه از طلاب به حساب می‌آید. 🔷 4. امدادگری اجتماعی: شکاف روحانیت با جامعه و میانجی‌شدن برای جمع‌آوری منابع اجتماعی در راستای مسائل و آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی، از جمله موارد مورد اشاره این طیف از روحانیون برای استفاده از فضای مجازی است. 🔶 5. امدادگری فرهنگی: این گروه از روحانیون فقر فرهنگی و عدم توسعه‌نیافتگی را اساس کنشگری خود در فضای مجازی قرار داده‌اند و تلاش می‌کنند با جذب منابع اجتماعی؛ بستر لازم برای خودآگاهی جامعه هدف را برای تحول و تحرک فکری فراهم آورند. 🔷 6. سبک زندگی و رمانتیک: مسئله اصلی ششمین گونه کنشگری روحانیت در اینستاگرام، الگوسازی افراطی در سبک‌زندگی غربی و عاشقانه مذهبی، برچسب تغایر دین با زندگی عاطفی زناشویی و حضور اجتماعی بانوان و کلیشه عدم تقید روحانیون به زندگی است که لزوم الگوسازی برای جامعه را بر اساس سبک‌زندگی عاطفی و متعادل را مبنای بازنمایی خود عنوان می‌کنند. 🔶 7. کنشگری عقلایی و توازن‌بخش: این گروه سفاهت اجتماعی را عامل گسترش خشونت می‌داند و به دنبال افزایش کاربست عقلانیت در ارتباطات اجتماعی با نشان‌دادن نمونه‌های عینی است. 🔷 8. کنشگری عرفی: این گروه مسئله‌ خود را فاصله بین روحانیت با فرهنگ پایین(Low culture)، و گروه‌های متناظر با آن می‌داند. از این رو سعی دارد تا نگاه فرازمینی بودن روحانیت را تعدیل کند، تا مخاطب با آن ارتباط بگیرد. 🔶 9. تمایزگرا و گفتمانی: نهمین گونه؛ بر اساس دوگانه مشروعیت و مقبولیت در جریان‌های سیاسی به دنبال گسترش گفتمان‌سازی و غیریت‌سازی با گروه‌های رقیب است که وظیفه خود را تبیین‌گری برای آحاد اجتماع می‌داند. 🔷 10. روحانیت روشنگر و مطالبه‌گر: مسئله این گروه بازتولید اشرافیت و سرمایه‌داری در دهه‌های اخیر است. اینان وظیفه خود را در شبکه اجتماعی اینستاگرام، با ارتباط با مخاطب و جمع‌آوری‌های میدانی، روشنگری و گذر دادن عموم مردم از آگاهی کاذب در مقابل کانون‌های قدرت و ثروت می‌داند. مشروح مکتوب این نشست را در شماره 9 نشریه دیده‌بان اندیشه دنبال کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir