eitaa logo
خرد اجتماعی
408 دنبال‌کننده
338 عکس
67 ویدیو
45 فایل
نشر اندیشه‌های دکتر سید حسین شرف الدین (این کانال توسط ادمین اداره می‌شود.) سایت دکتر شرف الدین sharafoddin.ir ارتباط با ادمین @m110614 🌹 تبادل فقط با کانال‌های اندیشه‌ای انجام می‌پذیرد.
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️اندر مصونیت اخلاقی علوم‌ انسانی و اجتماعی ✏️داوود مهدوی‌زادگان 📰 منبع: روزنامه فرهیختگان(28 اردیبهشت 1400) 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️اندر مصونیت اخلاقی علوم‌ انسانی و اجتماعی ✏️داوود مهدوی‌زادگان 🔷 دکتر رضا داوری می‌فرماید: «علوم‌انسانی و اجتماعی قابل دستکاری و جهت‌دهی به‌سمت اغراض و مقاصد سیاسی نیست و با نظریه سیاسی ساخته نمی‌شود.» به‌عقیده ایشان، علت ماندگاری نام بنیانگذاران علوم‌انسانی در این است که آنان قصد خاصی نداشتند و مقصود سیاسی خاصی را تعقیب نمی‌کردند. لکن این سخن، اگرچه درباره علوم دقیقه (طبیعی و ریاضی) و نیز فلسفی درست است ولی درباره علوم‌انسانی و اجتماعی چندان دقیق نیست. 🔶 در علوم دقیقه تنها چیزی که در پیشرفت علم دخالت دارد، استدلال و فرمول‌های ریاضی است. هرقدر هم که فاعل شناسای این علوم با غرض‌ورزی، وارد کار شود، تاثیری ندارد و باید اغراض را پشت در آزمایشگاه بگذارد و بعد وارد شود. ولی در علوم‌انسانی و اجتماعی این‌طور نیست. پژوهشگر این رشته از علوم به‌سختی می‌تواند فارغ از اغراض سیاسی و شخصی به مباحث این علوم بپردازد. 🔷 چرا بحث از ایدئولوژیک‌شدن علم را پیش می‌کشیم. این ایدئولوژیک‌شدن علم، به علوم‌انسانی و اجتماعی اختصاص دارد و ربطی به علوم دقیقه ندارد. در علوم‌ریاضی، قوانین کشف می‌شوند ولی در علوم‌اجتماعی درباره قوانین وضعیه جامعه بحث می‌شود. برخی هم این علوم را برساخت اجتماعی می‌دانند و جامعه بدون اغراض و غرض‌ورزی و سلطه سیاسی، متصور نیست. 🔶 اساسا علوم‌انسانی و اجتماعی جدید ماهیت ابزاری دارد و معطوف به هدف است و در دنیای مدرن این هدف را هر عاملی غیر از عقلانیت فلسفی و ارزشی تعیین می‌کند؛ زیرا دانش مدرن از این نوع عقلانیت فاصله گرفته است. آنچه می‌تواند علوم‌انسانی و اجتماعی را از گزند اغراض سیاسی و شخصی مصون بدارد، همین عقلانیت فلسفی و ارزشی است که در ساحت اندیشه مدرن مفقود و به حاشیه رفته است. 🔷 ماکس وبر در کتاب دانشمند و سیاستمدار می‌گوید دانشگاه جای دو کس نیست؛ پیامبران و کاهنان. این سخن وی، لااقل نسبت به پیامبران هیچ پشتوانه نظری یا فلسفی ندارد و به‌مثابه تیر خلاص به مصونیت علوم‌انسانی است. سکولاریزاسیون علوم‌انسانی به یقین، دانش را بیش از پیش غرض‌ورزانه و متکی به نظریه و قدرت سیاسی می‌کند. متاسفانه نظام عالی آموزشی و پژوهشی کنونی گرفتار همین مساله است که در سال‌های اخیر شتاب بیشتری نیز پیدا کرده است. 🔶رویکرد سکولار هیچ التفاتی به عنصر تقوا و طهارت نفس در مصون ماندن علوم‌انسانی و اجتماعی از اغراض سیاسی ندارد. از این روی، دکتر داوری نمی‌تواند مدعی امتناع عدم مصونیت این علوم باشد. اگر غرض‌ورزی در علوم‌انسانی ممتنع است، چگونه است که نظام‌نامه اخلاق آموزش می‌نویسند. علوم‌انسانی و اجتماعی برای مصون ماندن از غرض‌ورزی‌های شخصی و سلطه سیاسی به تعالیم الهی نیاز دارد، نه ‌اینکه دین به آنها نیاز داشته باشد، زیرا رویکرد سکولار در زمینه اخلاق آموزش و پژوهش، ناتوان از جایگزین دین‌شدن است. 🔷 متاسفانه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، التفات جدی به این معنا ندارند و اصولا پرداختن به دین را وظیفه اصلی خود نمی‌دانند درحالی که محافل علمی به‌شدت به حضور دین نیازمندند. اکنون وقت آن است که علوم‌انسانی و اجتماعی، تجویز ماکس وبر در بیرون راندن دین از دانشگاه را کنار بگذارد و با گشاده‌رویی پذیرای آن باشد. 🔚 پایان 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️مشوق‌های رشد جمعیت در جامعه سنتی و مدرن ✏️ سید حسین شرف الدین 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️مشوق‌های رشد جمعیت در جامعه سنتی و مدرن ✏️ سید حسین شرف الدین 🔷 یکی از تفاوت‌های جامعه سنتی و جامعه مدرن این است که در جامعه سنتی دواعی غریزی و روانی در گام اول و دواعی خانوادگی و خویشاوندی، در گام دوم، محرک و مشوق اساسی افراد به تولید و تکثیر نسل بوده است. برای مثال، زوجین در ابتدای ازدواج عمدتا برای ارضای میل غریزی و عاطفی، اثبات سلامت بیولوژیک،‌ رهایی از بار طعنه‌ها و فشارهای اجتماعی، رونق بخشی بیشتر به زندگی مشترک، احیانا کسب امتیاز و اعتبار اجتماعی به تولید یک یا دو فرزند اقدام می‌کردند. 🔶 بعد از این مرحله، انگیزه‌ها و دواعی ثانوی و بیرونی پا در میانی می‌کرد و آنها را آگاهانه و ناآگاهانه به ازدیاد نسل و تکثر و تعدد اولاد سوق می‌داد. انگیزه‌هایی همچون کسب منزلت اجتماعی، بسط خانواده گسترده(که خود تنها هسته‌ای از آن شمرده می‌شدند)، رقابت با سایر برادران و خواهران، کسب قدرت اجتماعی بیشتر(درقیاس با سایر خانواده‌ها و عشیره‌ها)، افزایش نیروی کار برای رونق‌بخشی به اوضاع اقتصادی، امکان‌یابی وصلت با خانواده‌ها و اقوام مختلف(گرفتن عروس و دامادهای متعدد)؛ در این مرحله مشوق و مهیج افراد به زیادت نسل می‌شد. برای تامین این هدف،‌ گاه تعدد زوجات ضروری تشخیص داده می‌شد. 🔷 اما در جامعه مدرن تحت تاثیر برخی تحولات در سطوح نرم‌افزاری و سخت افزاری(که جای ذکر آن در این مجال نیست)، دواعی اولیه تولید نسل تاحدی فروکاسته و تضعیف شده است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند سالهای اولیه زندگی مشترک را بدون فرزند که بزعم آنها، آمدنش مشکلاتشان را مضاعف خواهد ساخت؛ بگذرانند. انگیزه‌ها و دواعی ثانوی نیز کاملا از میان رفته یا قویا تضعیف شده است. 🔶 از این رو، دولت‌ها به نمایندگی ازسوی جامعه و در راستای تامین اهداف ملی و سیاست‌های توسعه‌ای خود را موظف می‌دانند تا با توسل به اهرم‌های تشویقی جوانان را به تولید نسل، دست‌کم در حد جایگزین، وسوسه کنند. مشوق‌هایی همچون اعطای وام ازدواج، اولویت‌دهی به استخدام متاهلان، اعطای وام مسکن، تامین بخشی از اجاره‌بها، دادن مرخصی با حقوق به خانم‌های کارمند در ماه‌های منتهی به زایمان و چند ماه پس از آن، تامین بخشی از هزینه‌های عادی بچه‌داری و...! 🔷 در بسیاری از کشورهای پیشرفته برای تحقق این هدف یعنی ترغیب خانواده‌ها به تولید نسل و در ادامه به تکثیر و افزایش آن سیاست‌هایی اتخاذ شده است. برخی دولت‌ها هراس‌افکنی در میان خانواده‌ها(اینکه فرزندان خانواده‌های کم اولاد با چه مشکلاتی در آینده مواجه خواهند بود) را نیز به فهرست فوق افزوده‌اند. جالب اینکه طبق مطالعات، این سیاست‌ها نیز برغم جاذبه‌های ظاهری، در عمل چندان موثر نبوده است یا دست کم انتظارات سیاستگذاران و کارگزاران امور را تامین نکرده است. 🔚 پایان 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔰 سالروز آزادسازی خرمشهر بر تمام قهرمانان این مرز و بوم گرامی باد. 🕌 به زودی شاهد آزادسازی قدس خواهیم بود...!!! 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🗓 پرونده جدید👇👇👇 ✖️✖️✖️✖️✖️💢 انتخابات و سیاست 💢✖️✖️✖️✖️✖️ 🔷 با ما همراه باشید....‼️ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️رسالت انتخاباتی حوزه و روحانیت(قسمت اول) ✏️ سید حسین شرف الدین 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️رسالت انتخاباتی حوزه و روحانیت(قسمت اول) ✏️ سید حسین شرف الدین 🔷 از نهاد حوزه و روحانیت به عنوان یکی از کارگزاران مهم فرهنگی و هدایت‌گر جامعه در مسیر اهداف و آرمان‌های انقلاب و نظام اسلامی، انتظار می‌رود که در شرایط موجود نقش خطیرخود در عرصه انتخابات به عنوان نماد جمهوریت و دمکراسی، را متناسب با ضرورت‌ها و اقتضائات کشور در وضعیت کنونی به انجام رساند. مخاطب این دعوت اکثریت فرهیخته و همنوای با اهداف و آرمان‌های انقلاب و منویات مقام معظم رهبری است. اهم این انتظارات و توقعات در گزاره‌های ذیل فهرست شده‌اند. 🔶 ازحوزه و روحانیت انتظار می‌رود که: 🔰با ایجاد یک مرکزیت که جریانات فکری و سلایق مختلف در حوزه را نمایندگی می‌کند، حضور هدایت‌گرایانه خود در عرصه انتخابات را به انجام رساند؛ 🔰به موضوع انتخابات و ابعاد مختلف آن و نیز نقش کانونی‌اش در تقویت خصیصه جمهوریت نظام اسلامی اهتمام ورزد؛ 🔰در دفع این اتهام که انقلابیون مذهبی و حامیان صدیق نظام اسلامی(بویژه قشرسنتی آنها) اعتقادی به جمهوریت نظام و ضرورت مشارکت جمعی در فرایند اشغال پست‌های کلیدی آن ندارند و چنین ساختاری را بیشتر ناشی از القائات ملی‌گراها و جریانات روشنفکری در اول انقلاب یا همسویی با جهان مدرن می‌دانند؛ نظراً و عملاً اهتمام کنند. به بیان دیگر، حوزه باید فارغ از هیجانات و التهابات سیاسی، موضع اسلام را در این خصوص منقح و مبرهن سازد؛ 🔰 مسئولان امر بویژه مجلس شورای اسلامی را به اصلاح قانون موجود انتخابات ریاست جمهوری که به هیچ وجه در شان نظام اسلامی نیست، ترغیب کند و خود نیز در این راستا مشارکت جوید؛ 🔰 در بسط و ترویج منشور اخلاق انتخاباتی تدوین شده در فضای عمومی کشور و نهادینه‌ساختن آن مشارکت فعال کند؛ 🔰 در تهیه منشوری مناسب برای سامان‌دهی به روند مناظرات زنده رسانه‌ای کاندیداها و اصلاح آنچه در دو دهه اخیر شاهد آن بوده‌ایم، مشارکت نماید؛ 🔰 در جهت شفاف‌سازی عملکرد نهادهای مسئول مثل شورای نگهبان و دفاع از حقوق کسانی که مدعی‌اند به ناحق از گردونه انتخابات به کنار نهاده شده‌اند،‌ میانجی‌گری کند (برای نمونه: از اولیای امر بخواهد تا با ارائه تعریفی عملیاتی از عنوان «رجل سیاسی» که بخشی از رد صلاحیت‌ها، همواره بدان مستند بوده است؛ رفع ابهام نماید)؛ 🔰 انتخابات را به مثابه یک فرایند نهادینه‌شده، تکرارشونده و اجتناب‌ناپذیر به موضوعی برای خرد‌ورزی، مطالعه و پژوهش با هدف ارتقای کیفی آن تبدیل کند؛ 🔰 با آگاهی‌بخشی و روشنگری در مهارهیجانات و التهابات عقل‌ستیز و منافی مصلحت‌اندیشی‌های عقلایی که در ایام انتخابات برفضای عمومی کشور حاکم می شود، ایفای نقش کند؛ 🔰 افراد شایسته و دارای صلاحیت‌های لازم را به نام‌نویسی و شرکت در انتخاب ترغیب کند؛ 👣 این مطلب ادامه دارد...!! 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️ دانلود رایگان نرم‌افزار «مشكات» (مجموعه آثار علامه مصباح یزدی) 📚 متن ۱۰۰ جلد از آثار آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) در موضوعات تفسیر و علوم قرآن، شرح روایات و سیره معصومان، فلسفه و منطق، كلام و فلسفه دین، اخلاق و عرفان، مدیریت، علوم سیاسی، حقوق و مسایل اجتماعی و فرهنگی همراه با امكانات پژوهشی. 🔶 جهت دانلود نرم افزار به صورت رایگان: http://mesbahyazdi.ir/meshkat.zip 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️رسالت انتخاباتی حوزه و روحانیت(قسمت دوم) ✏️ سید حسین شرف الدین 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️رسالت انتخاباتی حوزه و روحانیت(قسمت دوم) ✏️ سید حسین شرف الدین 🔰 در بیان ملاک‌ها و شاخص‌های انتخاب اصلح، ارائه رهنمود کند؛ 🔰 با تشکیل جلسات کارشناسی، طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادی کاندیداهای قطعی و محتمل را مورد بررسی و نقد قرار دهد؛ 🔰با ایجاد مرکزیتی کاملا تخصصی و معتبر، در روند نظر سنجی‌های انتخاباتی که در بحبوحه انتخابات ضرورت می‌یابد و معمولا در جهت‌دهی به فضای انتخاباتی کشور و احیانا انحراف افکار عمومی مورد استفاده و سوء استفاده قرار می‌گیرد، مشارکت کند؛ 🔰با سازمانهای مختلف درگیر در امر انتخابات، حسب توان و جایگاه اجتماعی خود، تعامل و همکاری نماید؛ 🔰با دعوت از فعالان رسانه‌ای همسو، ظرفیت‌های موجود رسانه‌ای بویژه شبکه‌های اجتماعی را در جهت هدایت افکار عمومی، و مهار ترک تازیهای جریانات ناهمسو، در حد امکان ساماندهی کند؛ 🔰با بهره‌گیری از فرصت‌های تبلیغی، عموم مردم را به مشارکت حداکثری در انتخابات دعوت و ترغیب کند و ابهامات و شبهات را از اذهان بزداید؛‌ 🔰از حمایت صریح و ضمنی از کاندایدهای مشخص و معین اکیدا اجتناب ورزد؛ 🔰بر روند تبلیغات کاندیداهای روحانی در مناطق مختلف کشور(بویژه در انتخابات مجلس) و نحوه عملکرد آنها، برای مهار برخی سوء‌استفاده‌های محتمل، نظارت نامرئی نماید؛ 🔰روحانیون مسئول مثل ائمه جمعه و جماعات را از استفاده از تریبون‌های رسمی و امکانات در اختیار، در جهت حمایت از کاندیداهای خاص برحذر دارد؛ 🔰بعد از اتمام رای‌گیری و اعلام نتایج،‌ وضعیت انتخابات را بویژه در هفته‌های منتهی به برگزاری، مورد بررسی قرار دهد و ضعف‌ها و تخلفات محتمل را به مسئولان امر گزارش کند؛ 🔰به انتخاب مردم هرچند با ملاک‌های ترجیحی آنها سازگاری چندانی نداشته باشد، احترام بگذارد؛ 🔰به نمایندگی از مردم از منتخبان آنها در دوره مسئولیتشان استفسار کند و عملکردهای ناصواب را تذکر دهد؛ 🔰عملکرد روحانیون منتخب را دست کم بعد از پایان دوره مسئولیتشان(در سمت ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس شورا، مجلس خبرگان، شوراها، و حتی دستگاه قضا) مورد ارزیابی قرار دهد؛ 🔰موضوع جواز یا عدم جواز فقهی مشارکت خانم‌ها در انتخابات ریاست جمهوری و صلاحیت آنها برای احراز این موقعیت اجرایی برتر را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. 🔚 پایان 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️اهمیت تحلیل تئوریک انتخابات 🎙 سید حسین شرف الدین 🔰برگرفته از مصاحبه دکتر شرف الدین با مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا وسیما با عنوان رسانه ملی و انتخابات. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️اهمیت تحلیل تئوریک انتخابات 🎙 سید حسین شرف الدین 🔶 انتخابات بدون شک، یکی از برجسته‌ترین مظاهر دموکراتیک‌بودن یک جامعه و نظام، برگزترین نمایش مردم‌سالاری، نماد توسعه‌یافتگی سیاسی، متضمن چرخش مسالمت‌آمیز نخبگان، فرصتی برای انتقال آرام قدرت، مکانیسمی برای انتظام‌بخشیدن به فرایند جانشینی متولیان امور، محملی برای اتصال افکار عمومی و دیدگاه‌های مردم به بدنه نظام مدیریتی کشور است. 🔷 انتخابات نمادی از اقتدار ملی، زمینه‌ای برای رشد نهادهای مدنی، مشارکت توده‌ای، نمایش قدرت مردمی و دخالت همگانی در تعیین سرنوشت؛ عرصه‌ای برای ابراز دیدگاه‌ها و قضاوت‌های مردم، ابراز ترجیحات جمعی در امور سرنوشت‌ساز، تمرین قواعد بازی سیاسی توسط مردم و نخبگان، فرصتی برای ابراز موافقت یا مخالفت با سیاست‌های عمومی، مانع‌شدن از تمرکزگرایی حاکمیت، مشروعیت‌بخشی متوالی به یکی از ارکان نظام و با محوریت کشور ما، بیعت مجدد با نظام و رهبری است. 🔶 انتخابات بواقع یک پدیده سیاسی اجتماعی منحصر بفرد است و بدلیل اقتضائات خاص هر دوره، تقریبا پدیده‌ای تکرار ناشدنی شمرده می‌شود. این پدیده برغم اهمیت و سابقه چند ده ساله در کشور، تاکنون کمتر مورد توجه مجامع آکادمیک و تاملات تئوریک قرار گرفته است؛ معمولا از فردای بعد از انتخابات همه چیز تمام‌شده تلقی می‌شود. 🔷 انتخابات بدلیل تنوع اضلاع و ابعاد، بالقوه قابلیت جذب منظرهای مختلف نظری و طیفی از مطالعات و پژوهش‌های میان رشته‌ای را دارد. نیازی به ذکر نیست که این رویداد ملی به دلیل زمینه‌مندی و متن‌محوری، نیازمند مطالعات و مباحثات بومی است و مطالعات و تحقیقات محتمل در سایر جوامع، ما را ازقرینه‌های بومی آن بی‌نیاز نمی‌کند. 👣 این مطلب ادامه دارد...!! 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️انتظارات فرهنگی از دولت سیزدهم 🎙 علی ذوعلم 🔰برگرفته از نشست انتظارات فرهنگی از دولت سیزدهم در پژوهشگاه فرهنگ و مطالعات اجتماعی. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @iictchannel 🆔 @sharafoddin_ir
♦️انتظارات فرهنگی از دولت سیزدهم 🎙 علی ذوعلم 🔶 معمولاً در آستانه انتخابات بحث‌های اقتصادی و سیاسی برجسته‌تر است و وظایف فرهنگی دولت‌ها مورد غفلت واقع می‌شود و شاهدیم که در دولت‌های گذشته قصور و کوتاهی زیادی نسبت به مسائل فرهنگی صورت گرفته است. درک و نگرش فرهنگی باید در خود دولت‌ها باشد و مهم این است که دولت‌ها رعایت فرهنگ در رفتار خود را اصل بدانند. انتظار از دولت‌ها این است که در تعامل با مردم و نخبگان، مواجهه فرهنگی داشته باشند. لذا رفتار، سنت و سیره‌ای که از دولت سیزدهم انتظار می‌رود، رفتاری فرهنگی است، به نحوی که مردم احساس کنند مسئولان دولت، مواجهه‌شان با موضوعات یک رویکرد تبیینی و همراه‌سازی است نه رویکردی از موضع تحکم، تکبّر و نخوت مدیریتی. 🔷 رئیس جمهور رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ شورایی که با داشتن ستاد برنامه‌ریزی و عملیاتی کشور ظرفیت‌های بالایی در اختیار دارد. بسیاری از نقدهایی که به عدم کارآمدی و فعالیت این شورا می‌شود مربوط به شخص رئیس جمهور است. در دوره‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که اصلاً رئیس جمهور در جلساته شورا شرکت نمی‌کرد یا با اعضای منتقد شورا برخوردهای سخیفی داشت. رئیس جمهور رئیس شورای عالی آموزش و پرورش نیز هست. همچنین رئیس جمهور، رئیس شورای عالی فضای مجازی نیز هست. 🔶 یکی از مطالبات ما از رئیس جمهور آینده این است که وظیفه خود را در این شوراها با دغدغه و اهتمام جدی انجام دهد و ترک فعل‌هایی که باعث تضعیف این شوراها شده را بزداید. همچنین در دو سند مهم از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش رئیس جمهور بسیار برجسته و کلیدی است. یک سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور است که باید به‌روزرسانی و ترمیم شود. برخی بندهای سند و عدم اهتمام رئیس جمهور، اجرای آن را با مشکل روبه‌رو کرده است. 🔷 سند دیگر نقشه جامع علمی کشور است که اجرای آن باید بسیار عمیق‌تر انجام شود تا بتواند در برنامه‌ریزی کلان کشور اثرگذار باشد و تحول در علوم انسانی و نوسازی آن را اجرایی کند. بندهای اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی کشور نیازمند نظریه ملی در باب فرهنگ است چرا که هم‌اکنون فاقد نظریه علمی فرهنگی هستیم. بنابراین لازم است بر اساس ظرفیت‌های نخبگانی خودمان و با توجه به انبوهی از کارهای علمی پیش‌نویس نظریه علمی فرهنگی تهیه شود. 🔶ما نیازمند صدا و سیمای فرهنگی به جای صدا و سیمای اجتماعی یا سیاسی صرف، تئاتر فرهنگی، موسیقی فرهنگی، دانش‌آموزی و دانشجویی فرهنگی و پژوهش‌محوری فرهنگی هستیم و چرخش رویکرد در این مجموعه‌ها را نیاز داریم. همچنین به دولت، قوه قضاییه و مجلس فرهنگی محتاجیم که امروز از آن بسیار فاصله داریم. اگر در سطح جامعه‌سازی اسلامی نظریه‌پردازی می‌کنیم، سمت و سو و عملکرد ما نیز باید فرهنگی باشد. 🔷 در دولت‌های مختلف بی‌توجهی نسبت به فرهنگ صورت گرفته و دولت سیزدهم باید با رأی و بصیرت مردم یک دولت فرهنگ‌مدار را رقم بزند و نگاهش حتی در تعاملات بین‌المللی بین اصول فرهنگی باشد. ما امروز نیازمند شکل‌گیری حلقه‌های میانی در جبهه انقلاب هستیم. تکیه‌گاه اصلی و اساسی، اصل سوم قانون اساسی است که رئیس جمهور باید به آن وفادار باشد. 🔚 پایان 📌آدرس کانال؛ 🆔 @iictchannel 🆔 @sharafoddin_ir
♦️شیوه‌های تبلیغ مطلوب متناسب با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی- ایرانی 🎙 سید حسین شرف الدین 🔰برگرفته از مصاحبه دکتر شرف الدین با مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا وسیما با عنوان رسانه ملی و انتخابات. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️شیوه‌های تبلیغ مطلوب متناسب با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی- ایرانی 🎙 سید حسین شرف الدین 🔰قانون‌مداری و التزام دقیق به رعایت قواعد و هنجارهای انتخاباتی؛ 🔰رعایت آداب و اخلاق دینی بویژه آنچه تحت عنوان منشور اخلاق انتخاباتی برای هدایت کنش همه بازیگران این عرصه(اعم از نامزدها، ستادها، ناظران و مجریان، هواداران و توده‌ها) طراحی و تصویب شده است؛ 🔰پرهیز از هیاهو و جوسازی تبلیغاتی و بهره‌گیری از شگردهای جنگ روانی؛ 🔰عدم استفاده از بیت‌المال و امکانات عمومی و عدم استفاده از رانت قدرت، ثروت و موقعیت؛ 🔰پرهیز از فرصت‌دهی و بهانه‌سازی برای سوء استفاده دشمن؛ 🔰پرهیز از دامن زدن به احساسات قومی و فرقه ای؛ 🔰پرهیز از طرح شعارهای صرفا ملی‌گرایانه(باستان گرایی)؛ 🔰جعل عناوین و القاب و بیوگرافی‌سازی دروغین؛ 🔰پرهیز از خودمحوری وبزرگ‌نمایی خدمات؛ 🔰پرهیز از طرح وعده‌های فریبنده و اغواءکننده؛ 🔰رعایت حقوق و عدالت و انصاف درباره سایر نامزدها؛ 🔰 پرهیز ازائتلاف و همراهی با چهره‌های منفی محلی با هدف جلب آراء بیشتر؛ 🔰ترجیح منافع ملی بر خواسته‌های شخصی، جناحی وحزبی؛ 🔰مهار حب و بعض‌های سیاسی و جناحی؛ 🔰پرهیز از طرح مواضع تضعیف‌کننده نظام؛ 🔰پرهیز از اسراف و هرزدادن امکانات؛ 🔰اجتناب از اقدامات سلب‌کننده آرامش عمومی؛ 🔰 پرهیز از اقدامات مخدوش‌کننده زیبایی و آراستگی فضای عمومی شهرها. 🔶در کل، انتظار این است که فعالیت انتخاباتی در بخش اقدامات ایجابی مصداق معروف بوده و از همه آنچه عقلا، شرعا، عرفا و قانونا منکر است، عاری باشد. 👣 این مطلب ادامه دارد...!! 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️روشنفکران ایرانی چه نامزدی را می‌پسندند؟ 🎙 داوود مهدوی زادگان 🔰برگرفته از یادداشت آقای مهدوی زادگان در روزنامه فرهیختگان. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️روشنفکران ایرانی چه نامزدی را می‌پسندند؟ 🎙 داوود مهدوی زادگان 🔶 روشنفکران ایرانی از وقتی که یادمان می‌آید و خوانده‌ایم، خود را طلایه‌دار پیشرفت و ترقی می‌دانستند و چنین معرفی می‌شوند. آنها در اوایل انقلاب و به‌ویژه پس از خاتمه جنگ تحمیلی به کنشگران سیاسی تاثیر‌گذار تبدیل شده‌اند. حمایت آنان از نامزدهای انتخاباتی خاص و تاثیرشان در نتیجه انتخابات را نمی‌توان انکار کرد. چنانکه شاهد حمایت تاثیر‌گذار آنان از نامزدی خاتمی و موسوی و روحانی بودیم. 🔷حمایت تمام‌قد روشنفکران در سال 96 از حسن روحانی خیلی آشکار بود، به‌طوری که برخی از آنان صریحا اعلام کردند که حاضرند برای تبلیغ روحانی، شهربه‌شهر مسافرت کنند. پس، امروز دیگر نمی‌توان در تحلیل علل عقب‌ماندگی ایران، نقش کنشگری روشنفکران ایران را نادیده انگاشت و آنان را چونان ناظران بنشسته در کناری تلقی کرد. 🔶 همان‌طور که می‌دانیم نامزدهای موردحمایت روشنفکری همواره از میان جریان سیاسی خاصی موسوم به اصلاحات بوده است و سابقه نداشته که آنان از نامزدهای جریان انقلابی حمایت کنند. بنابراین، می‌توان گفت که یکی از ویژگی‌ها یا معیارهای نامزد مطلوب روشنفکران ایرانی، غیرانقلابی بودن است. پرداختن به همین ویژگی مطلوب، گویای خیلی چیزهاست. 🔷 تصور رایج از موضع سیاسی روشنفکری، مخالف وضع موجود بودن است. پس علی‌القاعده، شخصیت مطلوب روشنفکری یک انقلابی است. زیرا فرد انقلابی در پی تغییر و اصلاح وضعیت موجود است. برخلاف شخصیت غیرانقلابی که محافظه‌کارانه عمل می‌کند و سعی در حفظ وضع موجود دارد. اما در ایران، روشنفکری از این قاعده تبعیت نمی‌کند و هیچ‌گاه از شخصیت انقلابی حمایت نکرده است. به این اعتبار، دفاع و حمایت روشنفکری از کاندیدای غیرانقلابی به معنای مدافع وضع موجود بودن است. به همین خاطر، هیچ‌گاه نشده که روشنفکران ایرانی منتقد برجام باشند. 🔶 اینان که در آثار قلمی‌شان عقب‌ماندگی را تقبیح می‌کنند، هیچ‌گاه در میدان عمل، منتقد سیمان ریختن در دیگ آب سنگین هسته‌ای و تعطیلی صنعت هسته‌ای به‌مثابه نماد پیشرفت و ترقی نبودند. چون این‌گونه وقایع نتیجه عملکرد دولت غیرانقلابی بوده است. 🔷 اما ویژگی دوم کاندیدای مطلوب روشنفکری ایران، غرب‌گرایی است. از خاتمی تا روحانی نوعی خصلت غرب‌گرایی را در آنها می‌توان مشاهده کرد. خاتمی با ‌انگیزه‌های الحاق ایران به دنیای غرب، ایده گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح کرد. چنانکه غربی‌ها به استقبال آن آمدند و یک سال را هم با همین عنوان نام‌گذاری جهانی کردند. عدم‌مخالفت با برجام و نیز مساله تحریم غرب علیه ایران در دوران دولت روحانی به دلیل همسویی روشنفکری با غرب است والا نباید این جریان با تفاهمنامه ایران و چین مخالفت می‌کردند. 🔶 ممکن است دو شاخصه غیرانقلابی بودن و غرب‌گرایی را دلیلی بر دفاع روشنفکری از وضعیت موجود ندانیم. لکن ویژگی سومی هم وجود دارد که تردیدی در اثبات موافقت روشنفکری با حفظ وضعیت موجود باقی نمی‌گذارد و آن عبارت از شاخصه ناکارآمدی نامزد انتخاباتی است. هرگونه اصلاح و تغییر توسط دولتمردان کارآمد ممکن است. یک دلیل نابسامانی‌ها، سپردن امورات به دست دولتمردان بی‌کفایت است. لذا حمایت از این‌گونه افراد به معنای عدم اراده بر تغییر وضعیت موجود است. 🔷 چنانکه یکی از ویژگی‌های نامزدهای موردحمایت روشنفکری در سه دهه اخیر، ناکارآمد بودن آنان است. سیدمحمد خاتمی در دو دوره ریاست‌جمهوری‌اش، دولت را مشغول ایده توسعه سیاسی کرد و درنهایت، دولتی ناکارآمد را تحویل داد. حسن روحانی نیز با دلخوش بودن به روی خوش نشان دادن کدخدا، قدرت را تصاحب کرد ولی عملا به‌عنوان یکی از ناکارآمدترین دولت‌های پس از انقلاب شناخته شد. 🔶 محسن رنانی که کارشناس اقتصاد توسعه است و از ناتوانی دولت روحانی در تغییر وضعیت موجود آگاه بود، برای آنکه در ایام انتخابات 96 مجبور به اتخاذ موضع انتقادی نسبت به روحانی نشود، به گفته خودش پنهان می‌شود و تمام راه‌های ارتباطی با خود را قطع می‌کند. 🔷 به هر روی، حمایت روشنفکری از نامزدی که انقلابی نیست و غرب‌گرا و ناکارآمد است، تماما دلالت بر آن دارد که این جریان به لحاظ عملی خواهان حفظ وضعیت نابسامان موجود است. شاید یک دلیل این کار آنان حفظ ژست چهره اپوزیسیونی‌شان است، زیرا با قرار گرفتن جامعه در مسیر پیشرفت و ترقی، دیگر موضوعی برای گفتار انتقادی آنان باقی نمی‌ماند. اما در هر صورت، مواضع سیاسی و عملی روشنفکری در حفظ وضع موجود، دیدگاه نظری آنان در بحث علل توسعه‌نیافتگی را بی‌معنا می‌کند. امروز، پارادوکس نظر و عمل روشنفکری در جامعه ایرانی به معضل بزرگ فرهنگی تبدیل شده است. بدون تردید، حیات علمی و سیاسی توأم با پارادوکس نظر و عمل، رنج‌آور و تلخ است. 🔚 پایان 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔶 جهت ورود به نشست علمی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه سیاسی وارد جلسه شوید. 🔷 http://hekmateislami.com/?page_id=10685 📌آدرس کانال؛ 🆔 @hekmateislami 🆔 @sharafoddin_ir
♦️وظایف و نقش رسانه ملی در قبال انتخابات 🎙 سید حسین شرف الدین 🔰برگرفته از مصاحبه دکتر شرف الدین با مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا وسیما با عنوان رسانه ملی و انتخابات. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️وظایف و نقش رسانه ملی در قبال انتخابات 🎙 سید حسین شرف الدین 🔶 سیاست‌ها و اقدامات عملی رسانه بخشی تابع وظایف ذاتی، ماموریت‌های محوله و انتظارات معمول، و بخشی به تبع شرایط خاص ووضعیت‌های پیش‌آمده در مقطع انتخابات اتخاذ و تدبیر می‌شود. بدون تردید، عملکرد رسانه‌های رقیب، عملکرد سایر سازمان‌های درگیر انتخابات مثل ستاد انتخاباتی وزارت کشور، شورای نگهبان، ناظران محلی انتخابات، احیانا گروه‌های ذی‌نفوذ، مواضع ثابت و متغیر رهبری و اوضاع و شرایط عام کشور در جهت‌گیری ارتباطی رسانه ملی، به عنوان رسمی‌ترین ارگان تبلیغی نظام نقش تعیین کننده و انکار ناپذیر دارد. 🔷 به زبان فنی، از پنج وظیفه و کارکردی که در علم ارتباطات برای رسانه‌های جمعی ذکر شده، تقریبا چهار وظیفه آن یعنی آموزش و اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی(ایجاد، تقویت و تداوم بینش، نگرش و منش مدنی، تقویت روح وظیفه‌شناسی و تعهد‌مندی و احساس مسوولیت در قبال جامعه و ضرورت‌های کارکردی آن، درک اهمیت و ضرورت انتخابات و معیارهای تشخیص کاندیدای اصلح و...)، همبستگی( همسویی عملی در جهت حفظ و تقویت بنیادها و اصول مشترک) و بسیج(شورآفرینی، انگیزه‌زایی، تحریک و ترغیب به مشارکت و انتخاب و ابراز علاقه به منافع ملی و مصالح جمعی و...) بیش از سایرین در عرصه انتخابات زمینه حضور و موضوعیت دارند. 🔶 نیازی به ذکر نیست که در کشور ما بدلیل فقدان یا ضعف فعالیت جدی و تعیین‌کننده احزاب و تشکلات سیاسی، غلبه فرهنگ شفاهی و ضعف استفاده از رسانه‌های مکتوب و نوشتاری، عدم شناخت پیشینی غالب مردم از نامزدها و بالابودن هزینه‌های انتخاباتی، عموم توده‌ها وابستگی نسبتا زیادی به رسانه ملی در تامین نیازهای اطلاعاتی و محیطی خود دارند و برغم برخی انتقادات، معمولا این رسانه را بر سایرین ترجیح می‌دهند. 🔷 البته تجربه چند سال اخیر نشان داده که علاوه بر رسانه ملی، جریانات رسانه‌ای موازی و گاه کاملا رقیب از جمله وب‌سایت‌ها،وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌ها، تلفن‌های همراه و... در دوره انتخابات و در راستای موضوعات مربوط به انتخابات فعال شده و هر یک بالقوه روند انتخابات را تا شعاعی متاثر می‌سازند. 🔶 رسانه ملی برای رونق‌بخشی به روند انتخابات بهتر است در مقام اطلاع‌رسانی و ایجاد حساسیت مثبت بر موضوعاتی از این دست تمرکز کند: 🔰 تبیین نقش و جایگاه دولت درساختار نظام سیاسی کشور؛ نقش و جایگاه دولت در فرایند توسعه کشور؛ عملکرد مجالس مختلف قانونگ‌ذاری در سنوات بعد از انقلاب؛ معرفی نمونه الگویی وایده‌آل از یک رئیس‌جمهور مطلوب در تراز جمهوری اسلامی(بایسته های شخصیتی و حرفه ای)؛ معرفی شاخص‌های انتخاب اصلح؛ تفسیر مفاهیم سیاسی مربوط به حوزه انتخابات؛ ارتقای بینش و فرهنگ سیاسی جامعه؛ انعکاس مواضع حضرت امام و مقام معظم رهبری و سایر رهبران افکار عمومی؛ بازخوانی مکرر شعارهای انقلاب؛ تبیین نقش و جایگاه مردم در نظام مردم‌سالار دینی؛ توجه‌دادن به پیامدهای عدم یا ضعف حضورفعالانه مردم در انتخابات؛ آموزش قوانین و اصول اخلاق انتخاباتی و توجه‌دادن به لزوم رعایت عملی آنها؛ تذکر و یادآوری وظایف و الزامات افراد، احزاب و تشکلات سیاسی در فعالیت‌های انتخاباتی؛ پیوند‌دادن وظیفه ملی مشارکت انتخاباتی با سوژه‌های مذهبی با هدف انگیزه‌زایی بیشتر؛ تلاش جدی در جهت شناسایی و خنثی‌سازی توطئه‌های رنگارنگ دشمنان بویژه تبلیغات و جریان‌سازی‌های معطوف به انتخابات مورد نظر. 🔷 در بخش بسیج نیز تحریک و تهییج توده‌ها به مشارکت و حضور حداکثری و بالطبع انتخاب اصلح مطلوب و مورد انتظار خواهد بود. 🔚 پایان 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️مظلومیت فرهنگ! ✏️ احمدحسین شریفی 🔷 موضوع اصلی مناظره دوم نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بود. اما بدون آنکه بخواهم به کسی جسارت کنم، به اعتقاد این بنده سخنان نامزدهای محترم نشان داد که هیچ کدام فهم درستی از این سه مقوله مهم و حیاتی ندارند! 🔶 هیچ کدام از آنان نتوانستند فهم و برداشت صحیحی از فرهنگ و اجتماع و سیاست بیان کنند. در بیان هیچ کدام از آنان معلوم نشد که نقش و جایگاه «اسلام» در فهم فرهنگی و اجتماعی و سیاسی آنان چیست؟ چه تفاوتی میان «فرهنگ اسلامی» و «اجتماع اسلامی» و «سیاست اسلامی» با فرهنگ و اجتماع و سیاست «غیر اسلامی» قائل‌اند؟ هیچ تمایزی در سخنان هیچ کدام از نامزدهای محترم مشاهده نشد! 🔷 هیچ اشاره‌ای به نقش «فرهنگ» در اقتصاد و سیاست نکردند. گویا همگی آنها آگاهانه یا ناآگاهانه تئوری مارکسیستی زیربنا بودن اقتصاد را پیش‌فرض گرفته بودند! هیچ‌کدام از آنان از بنیان اصلی فرهنگ و اجتماع یعنی بنیان‌های دینی و ارزش‌شناختی فرهنگ و اجتماع و سیاست سخن نگفت! گویا هیچ فهمی از این حقیقت نداشتند! 🔶 هیچ کدام از آنان از نقش هنرهای بی‌کلام فرهنگ‌ساز و سیاست‌ساز یعنی موسیقی، مد و مدل، معماری، شهرسازی و حتی اسباب‌بازی‌های کودکان و بازی‌های کودکان و نوجوانان در فرهنگ و جامعه و سیاست سخنی به میان نیاورد. حقیقتاً با مشاهده مناظره دوم دلم برای مظلومیت فرهنگ سوخت. 🔷 ناباورانه به همه دغدغه‌مندان فرهنگ و آسیب‌های اجتماعی عرض می‌کنم هیچ امیدی به دولت آینده برای تقویت بنیان‌های فرهنگی و یا کاستن از آسیب‌های اجتماعی نباید داشت. خود ما باید مجاهدانه و آتش به اختیار در این زمینه‌ها وارد شویم. 🔚 پایان 📌آدرس کانال؛ 🆔 @Ahmadhoseinsharifi 🆔 @sharafoddin_ir
🔰 به طور طبیعی، از رسانه ملی به عنوان یک رسانه دینی یا وابسته به نظام دینی انتظار می‌رود که انتخابات را به دغدغه اصلی ومساله روز مردم و کشور تبدیل کند و با محوریت اصل صداقت و امانت‌داری دراطلاع‌رسانی، پرهیز از یکسو نگری و طرف‌داری یک جانبه، پرهیز از چالش‌های انتخاباتی، ایجاد وفاق و همدلی میان مردم ومسوولان، اتحاد و یکپارچگی همه اقوام ووحدت ملی، برنامه‌محوری به جای شخص‌محوری، پاسخگویی مناسب به افکار عمومی، ایفای نقش واسط میان نامزدها، مسولان انتخاباتی و مردم؛ پرهیز از هر آنچه شائبه هواداری از یک گروه خاص در آن می‌رود؛ فراهم‌آوردن زمینه و فرصت مساوی برای همه کاندیداها و جناح‌های درون نظام، ارتقای شناخت و آگاهی مخاطبان نسبت به کاندیداها و... در جهت رونق بخشی هر چه بیشتر انتخابات بکوشد. ✏️ سید حسین شرف الدین 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔷 نظر رهبر معظم انقلاب در مورد شرکت در انتخابات..!! 🔰 آخر هفته همه می آییم....✌️ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir