eitaa logo
خرد اجتماعی
386 دنبال‌کننده
337 عکس
67 ویدیو
45 فایل
نشر اندیشه‌های دکتر سید حسین شرف الدین (این کانال توسط ادمین اداره می‌شود.) سایت دکتر شرف الدین sharafoddin.ir ارتباط با ادمین @m110614 🌹 تبادل فقط با کانال‌های اندیشه‌ای انجام می‌پذیرد.
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ عصر توبه بشریت 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️بازنشر مقالات و مصاحبه‌های مربوط به اندیشه علامه طباطبایی(ره) در سالگرد ارتحال ایشان👇👇
رابطه-عامليت-و-ساختار-از-ديدگاه-علّامه-طباطبائي.pdf
379.4K
♦️رابطۀ عاملیت و ساختار از دیدگاه علامه طباطبایی ✍️ سید حسین شرف الدین و نصرالله نظری ✴️ منتشرشده در فصلنامه معرفت فرهنگی-اجتماعی، شماره 19، تابستان 1393 ❇️ به مناسبت ایام بزرگداشت مرحوم محمدحسین طباطبایی. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
علامه-طباطبایی-و-رویکرد-جامعه-شناختی-به-دینمصاحبه.pdf
469.8K
♦️علامه طباطبایی و رویکرد جامعه‌شناختی به دین 🎙 سید حسین شرف الدین ✴️ منتشرشده در ویژه‌نامه همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، آبان 1393. ❇️ به مناسبت ایام بزرگداشت مرحوم محمدحسین طباطبایی. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
نظریه-معنا،-مطالعه-تطبیقی-پرس-و-علامه-طباطبایی.pdf
435.5K
♦️نظریه معنا، مطالعه تطبیقی پرس و علامه طباطبایی ✍️ حمید پارسانیا و سید حسین شرف الدین 🔷 «معنا» از پردامنه‌ترین موضوعات علوم اجتماعی مدرن و پست مدرن است. یکی از بدیع‌ترین و جامع‌ترین تفسیرها درباره معنا را چارلز ساندرز پرس در زمان حیات خود ارائه نموده که در آن، ویژگی‌هایی ازجمله فرایند نشانگی، تولید معنا، کاربرد نشانه‌ها، دلالت و نگاه عملی به نشانه و ساخت معنا را بررسی می کند. پرس از جمله منتقدان و فیلسوفان مغرب زمین است که به نظریه معنا اهتمام نشان داده است و این نظریه را در فرایند نشانه شناختی خود مطرح کرده است. 🔶 در میان فیلسوفان مسلمان نیز علامه طباطبایی در این باب مطالبی ارائه کرده است. نظریه معنا نزد علامه در معرفت حضوری و حصولی و در امتداد مباحث اعتباریات ایشان طرح می‌گردد. در نظر ایشان، نظام اعتباری انسانی و معنا قائم به یک نظام طبیعی و حقیقی است؛ که به حسب باطن و در حقیقت با نظام طبیعی و حقیقی به سر می‌برد؛ زیرا در نظر وی هر اعتباری ناگزیر یک تکیه‌گاه حقیقی دارد و نظام اعتباری انسانی تنها در ظرف اجتماع و تمدن موجود می‌شود. ✅ در این مقاله تلاش می‌شود با طرح نظریه معنا از منظر ایشان، امکان مقایسه نظریه معنای پرس با نظریه معنای علامه طباطبایی، فراهم گردد. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
علامه-طباطبائي-و-بنيادهاي-هستي-شناختي-فرهنگ.pdf
355K
♦️علامه طباطبایی و بنیاد‌های هستی‌شناختی فرهنگ ✍️ سید حسین شرف الدین ❇️ به مناسبت ایام بزرگداشت مرحوم محمدحسین طباطبایی. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
✅ در تکاپوی حکمرانی فراغت 👤 دکتر سیدحسین شرف‌الدین 📌امروزه فراغت یکی از ارزش‌های مطلقی است که به مثابه میزانی برای توسعه‌یافتگی اعتبار می‌شود و در مقابل آن، کار ضد ارزش است. «سرگرمي‌خواهي» به عنوان يکي از ويژگي‌هاي انسان مدرن، نوعي اراده معطوف به لذت‌جویی و مسرت‌خواهی است که فرد درخلال اشتغال به برخي فعاليت‌هاي غيرالزامي بدان دست می‌یابد. 📌 در جامعه کنونی غرب «اصل لذت» چون حق مسلمی برای عموم انسان‌ها، اعتبار شده و متناسب با این حکم، «نظامات قانونی» به صورتی شکل گرفته که در آن «امکان اقناع آزادانه شهوات» برای همه افراد فراهم باشد، وظیفه رسانه‌های گروهی و مخصوصا تلویزیون در این شرایط با فرض این مقدمات معین خواهد شد. 📌 اینها همه در حالی است که به نظر شهید آوینی، کار و اشتغال نقش بالقوه‌ای در هويت‌بخشي، شکوفايي استعدادها و خلاقيت‌ها، رشد و تعالي قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي انساني، ايجاد خودباوري، احساس مفيدبودن، تربيت بدن، اعطاي منزلت اجتماعي و توسعه و سازندگي جامعه دارد. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره 49 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 بررسی چالش‎های تبلیغ دین مبتنی بر چیستی بازاریابی دین ✍️ سید حسین شرف‌الدین و محمود اصفهانیان 📌 اسلام دینی است که تبلیغ و دعوت در آن فعلی مهم و اساسی است که بر هر مسلمانی واجب شمرده است. امروزه تبلیغ دین ازطرفی تبدیل به یک خرده‌نهاد اجتماعی شده که ضرورت تبلیغ دین به‎صورت سازمان‌یافته و تشکیلاتی را دوچندان می‎کند و از طرف دیگر، تحول‎پذیری و وابستگی امور به تغییرات در دوران اخیر به‎شدت افزایش یافته است؛ ازاین‎رو این مسئله که چگونه دین به شکل صحیح و اصولی و مطابق با مقتضیات زمان و ویژگی‎های جوامع امروزی در اندیشه و رفتار به ‎افراد عرضه شود، از مهم‎ترین چالش‎ها و مسائل دین در جامعه دینی امروز است. 📌دانش بازاریابی به‎عنوان یکی از علوم پویا، مدرن، تکنیکال، کارآمد و منفعت‎ساز، تاکنون درمورد گستره وسیعی از کالا‎ها و خدمات به‎کار رفته است؛ امّا در چند دهه اخیر دامنه این گرایش تا آنجا پیش ‎رفته که متخصصان و سیاست‎گذاران، از آن در مورد مفاهیم و ایجاد تغییرات اجتماعی و عقاید نیز استفاده کرده‎اند. یکی از این عرصه‎ها، تبلیغ دین است که از جمله دانشمندان مسیحی با محوریت کلیسا، تلاش کرده‎اند برای رشد و توسعه جامعه مخاطبان خود، از ابزار بازاریابی استفاده کنند. با وجود این، چنین امری از منظرهای مختلفی موردانتقاد قرار گرفته که این پژوهش برخی از آنها را ارائه کرده است. 🖇 لینک مستقیم دانلود مقاله 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
💠 وبینار «تعامل فقه اجتماعی و علوم اجتماعی» 🎙 سید حسین شرف‌الدین ⏰ پنجشنبه 7 دی‌ماه؛ ساعت یازده 🏛 مرکز فقهی ائمه اطهار، طبقه دوم، سالن جلسات 🖇 لینک وبینار 🌐 www.markazfeqhi.com/live 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
همایش تجلیل از پژوهشگران برتر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در قم برگزار شد ➖➖ 🔻 آیت الله رجبی : آیت الله مصباح در انجام تکلیف همه سختی ها و ناملایمات را تحمل می کرد 🔻 معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور: تفکر و اندیشه آیت الله مصباح(ره) جاری است 🔻 حجت‌الاسلام والملسلمین ابوطالبی اعلام کرد: انتشار ۱۲ نشریه علمی پژوهشی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 📸 گزارش تصویری @HawzahNews / خبرگزاری‌حوزه
📣 | استاد فکر، سومین کنگره بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی (قدس سره) 🔺️همراه با برگزاری کمیسیون های تخصصی پیرامون دیدگاه های علامه مصباح یزدی در علوم انسانی اسلامی 🔸️زمان: ۹ دی ماه ۱۴۰۲ 🔸️مکان: تهران، سالن اجلاس سران 🕯 📱 @mesbahyazdi_ir
♨️ اندیشه اجتماعی فقیه فقید..! ✏️سید حسین شرف‌الدین ❇️ اندیشه اجتماعی مرحوم علامه مصباح از برخی ویژگی‌های اختصاصی برخوردار است. اهم ویژگی‌های این اندیشه عبارتند از: ✔️ بهره‌گیری از رویکردهای چندگانه توصیفی، تبیینی(به‌ویژه در موضوعات روز)،‌ تفسیری(دلیل‌گرایانه و معناکاوانه)، انتقادی(به‌ویژه در تقابل با اندیشه‌ها و جریانات فکری ناهمسو)، اصلاحی، یوتوپینیستی(آرمانی)، توجیهی و مدافعانه؛ ✔️ پذیرش دوگانگی فرد و جامعه(یا عاملیت و ساختار و البته اصالت‌دهی به فرد)؛ ✔️ اعتقاد به هستومندی جامعه(به مثابه نوعی معقول ثانی فلسفی که برغم فقدان عینیت متحصل خارجی، منشاء انتزاع عینی دارد. منشاء انتزاع آن روابط و مناسبات جاری در میان انسان‌ها در زندگی روزمره است.)؛ ✔️ تقلیل جامعه به مناسبات، ارتباطات و کنش‌های متقابل انسانی و پیامدهای قهری ناشی از این تعاملات(از دید استاد، موضوع جامعه‌شناسی چیزی جز روابط و تعاملات انسانی و آثار و پیامدهای آن درگستره حیات اجتماعی نیست)؛ ✔️ اعتقاد به قانونمندی پدیده‌های اجتماعی و تاریخی(حاکمیت قوانین تکوینی بر پدیده‌ها،‌ رویدادها و تعاملات اجتماعی) و اعتقاد به پویش مستمر جهان زندگی(به تبع گرایش فطری انسان به کمال‌خواهی و تعالی‌جویی نامتناهی)؛ ✔️ تلقی جامعه به مثابه نظامی باز و دارای تعامل مستمر با محیط(اعم از محیط طبیعی و محیط‌های فرهنگی – اجتماعی)؛ ✔️ بهره‌گیری از روش‌شناسی ترکیبی(تاریخی، مقایسه‌ای، نقلی، اجتهادی، عقلی - برهانی)؛ ✔️ دارابودن موضع هستی‌شناسانه توام با موضع ارزشی – هنجاری در مواجهه با واقعیت‌های اجتماعی؛ ✔️ عطف توجه قاطع به جنبه‌های عاملی و انسانی و نیم‌نگاهی نیز به جنبه‌های ساختاری؛ ✔️ توجه توامان به وضعیت‌های تعادلی و تضادی جامعه(هرچند با ترجیح جنبه‌های تعادلی و کارکردی)؛ ✔️ دارابودن موضع متعهدانه، خیرخواهانه و تعهدمندی اخلاقی به آرمانها و مصالح جمعی(در مقابل، ادعای واهی لزوم بی‌طرفی علمی)؛ ✔️ تنوع موضوعی و محتوایی مباحث(طرح انبوه مباحث مرتبط با قلمروهای موضوعی و رشته گرایش‌های تخصصی متعدد علوم اجتماعی)؛ ✔️ کلان نگری(به جای تاکید بر مسائل و موضوعات معین دارای قیودات زمانی و مکانی) در عین اهتمام به مسائل جامعه ملی؛ ✔️ اصالت‌دادن به فرهنگ دینی و سنتی (به جای فرهنگ مدرن و پسامدرن)؛ ✔️ اعتقاد به نقش کانونی دین/ اسلام در شکل‌دهی و هویت بخشی به نظام شخصیت، فرهنگ، ارکان جامعه اسلامی و راهبری آنها؛ ✔️ دارابودن ماهیت غیرانباشتی (اندیشه‌هایی فاقد ارتباط ارگانیک با پیشینه‌های مسانخ خود، و به بیان دیگر، اندیشه‌هایی خلاق و فاقد پیوستگی به یک سنت فکری پرسابقه در اندیشه اسلامی)؛ ✔️ مستندگویی و مدلل‌گویی(ارجاع مستقیم به منابع دست اول اسلام یعنی آیات و روایات و استنباطات اجتهادی و برهانی). 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
💠 نقش مجالس روضه زنانه در مشارکت سیاسی زنان عصر قاجار ❇️ ارائه‌دهنده: رضا رمضان‌نرگسی ❇️ ناقد: سید حسین شرف‌الدین ❇️ دبیر: میثم بیگدلی ⏰ چهارشنبه 13 دی‌ماه؛ ساعت 10 🏛 موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
☑️ در سومین سالگرد ارتحال استاد فکر و اندیشه ✅ مقاله «بازخوانی امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه علامه مصباح یزدی» ✍️ به قلم سید حسین شرف‌الدین 🌐 در سایت ایشان قابل رویت است.👇 http://sharafoddin.ir/3004/ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔰گزارش نشست «تعامل فقه اجتماعی و علوم اجتماعی» ❇️گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) روز پنج شنبه 7 دی ماه، میزبان استاد گرامی جناب آقای دکتر حسین شرف الدین، در نشست «تعامل فقه اجتماعی و علوم اجتماعی» بود. دکتر حسین شرف الدین استاد تمام جامعه شناسی، در این جلسه بعد از اینکه به شرح اقسام کنش های انسانی پرداختند، بیان کردند : ✅ از لحاظ جامعه شناسی تمامی کنش‌های انسانی یک فعل اجتماعی محسوب می‌شود. لذا فقه که در مورد افعال مکلفین سخن می‌گوید همواره در تعامل با فقه اجتماعی قرار دارد. پس برای شناخت دقیق زوایای موضوعات باید به علم اجتماعی روی آورد. ✅ضمن اینکه خود جامعه هم یک کنش‌گر محسوب می‌شود و فرهنگ عمومی که تبلور زیست اجتماعی است کنشگر آن جامعه می‌باشد؛ لذا با شناخت توصیفی جامعه در علوم اجتماعی باید احکام آن در فقه مورد مطالعه قرار بگیرد. ✅ایشان همچنین در بخشی از سخنان گفتند که: علوم اجتماعی خدماتی برای فقه دارد و مطالعه آن می‌تواند عرصه های جدیدی را پیش روی فقه و فقیه قرار دهد. از جمله: 🔹شناخت قلمروهای جدید در فقه مانند بررسی احکام مربوط به روابط سازمانهای اجتماعی؛ 🔹همچنین رسیدن فقه به مرحله قانون و اجرا، مبتنی بر شناخت دقیق از جامعه است و علوم اجتماعی می تواند تبیین روابط پیچیده اجتماعی را پیش روی فقیه قرار بدهد. 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈صوت نشست تعامل فقه اجتماعی و علوم اجتماعی 🔶استاد گرامی آقای دکتر حسین شرف الدین 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
جریان-شناسی-سینمای-پس-از-انقلاب-اسلامی-ایران(1).pdf
576K
♦️جریان‌شناسی سینمای پس از انقلاب اسلامی ✍️ سید حسین شرف‌الدین، نعمت‌الله کرم‌اللهی و رفیع‌الدین اسماعیلی ♻️ پس از گذشت چهار دهه پرفراز و نشیب از انقلاب اسلامی ایران، ترسیم جریان های سینمایی موجود و ارزیابی آنها، با جریان هنری مطلوب انقلاب اسلامی، می تواند به درک هنر انقلاب کمک کند. این پژوهش، با روش تحلیل نشانه شناسی جریانی بر آن است که می توان با بازخوانی سینما، بر اساس دو جهان اجتماعی اسلام و سکولار، مبنایی نظری برای تحلیل جریان های فرهنگی سینما در ایران فراهم آورد. پس از بازخوانی سینمایی این دو جهان، خرده جریانات و فراز و فرودهای سینمای پس از انقلاب تحلیل شده است. در پایان، تلاش شده است با انتخاب فیلم های متناسب با هر جریان، تحلیلی از آثار شاخص هر جریان در هر دوره فرهنگی سیاسی پس از انقلاب اسلامی ارائه شود. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♨️ دین و انسجام اجتماعی 🎙 مصاحبه سید حسین شرف‌الدین با فرهنگ سدید ♻️ گاهی تضاد میان دو جامعه با ادبیات امت یا ملت توضیح داده می‌شود. تقابل میان ایده امامت - امت با ایده دولت - ملت در دوره‌ای مطرح شد که ملیت و ناسیونالیسم یعنی پیوند مبتنی بر خاک و خون، محور و کانون وحدت جامعه در فراسوی تمایزات قرار گرفت. اما وجود اشتراکات اعتقادی میان جوامع اسلامی با محوریت و مرجعیت اسلام، منافاتی با اختصاصات ملی و سرزمینی و تمایزات قومی، زبانی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی و جغرافیایی آنها ندارد. ♻️ دین اگرچه در جامعه مدرن به دلیل غلبه سکولاریسم از هدایتگری، راهبری نهادی و ساختاری در عرصه‌های اجتماعی بازمانده و به حاشیه رانده شده است و به بیان دیگر، به نهادی در عرض سایر نهادها تنزل یافته، اما در تلقی معتقدان به اسلام، اسلام به‌عنوان آخرین و کامل‌ترین دین الهی، همواره موقعیتی فرانهادی و مرجعیتی بلامنازع دارد و تنها از این طریق است که می‌تواند نقش هدایت گر خود در عرصه‌ها و ساحت‌های مختلف زندگی تا پایان تاریخ و به‌رغم همه تغییرات به وقوع پیوسته در جوامع اسلامی را به سامان برساند. ⚠️ متن کامل این مصاحبه را اینجا ملاحظه کنید. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
مقاله جایگاه مخاطب در نظام تبلیغات سنتی دین دکتر شرف الدین.pdf
1.11M
💠 جایگاه مخاطب در نظام تبلیغات سنتی دینی ✍️ سید حسین شرف‌الدین 📌 یکی‌از مولفه های محوری نظام ارتباطات تبلیغی دین همچون همه نظام‌های ارتباطی و رسانه‌ای، «مخاطب» است. تبلیغ سنتی برغم ظهور پیاپی رسانه‌های جمعی واجتماعی و پیدایش اشکال متنوع ارتباطی نوین، همچنان جایگاه و اعتبار ارزشی و کارکردی خود را درجامعه دینی ما حفظ کرده وبخش قابل توجهی ازمخاطبان عام و تاحدی خاص را ‌ در سپهر تاثیر خود دارد. ‌ 📌 این نظام ‌ارتباطی پرسابقه ‌برغم ‌تاریخ ‌طولانی، قداست ‌و مکانت ‌ویژه،گستره ‌و‌عمق نفوذ درجامعه اسلامی و شیعی، سازگاری با اقتضائات فرهنگی اجتماعی جامعه سنتی و مذهبی، موثر در استمرار حیات دینی و معنوی جامعه وماندگاری فرهنگ دینی‌ و... چندان‌ که ‌باید مورد واکاوی قرارنگرفته و قوت‌ها وضعف‌های‌ آن به تناسب ‌نیازها و اقتضائات ‌عصری‌‌ و در مقایسه ‌با شیوه‌های ‌نوظهور ارتباطات ‌تبلیغی، ارزیابی و اعتبارسنجی نشده است. 🖇 این ‌نوشتار درصدد است‌ تا با رویکردی ‌نظری (نه ‌میدانی) و با‌ الهام‌ از مطالعات ‌انجام‌شده‌ و شواهد ‌تجربی ‌و شهودی، نظام‌ تبلیغ ‌سنتی(منبر و خطابه)‌ را در وضعیت ‌موجود با محوریت ‌مولفه «مخاطب» و نیازها و انتظارات ثابت و متغیر ‌وی، مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
❇️ سایه‌روشن‌های نظام حزبی 🎙 تازه‌ترین مصاحبه دکتر سید حسین شرف‌الدین 🖇 «بررسی کنشگری سیاسی سازنده در دوران پساانتخابات» 🏷 روزنامه وطن امروز، ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
در گفت‌و گوی «وطن امروز» با سیدحسین شرف‌الدین بررسی شد سایه‌ روشن‌های نظام حزبی تجربه سیاسی برخی کشورها نشان می‌دهد احزاب بویژه احزاب رسمی‌ فعال،‌ دارای نفوذ و اقتدار، مورد اعتماد عمومی یا اکثری،‌ کارآمد و دارای توان نقش‌آفرینی مناسب در عرصه‌های مختلف سیاسی،‌ خوش‌سابقه و برخوردار از امکانات رسانه‌ای و فرصت‌های محیطی توانسته‌اند ضمن تسهیل فرآیند مشارکت عمومی،‌ التهابات و تشنجات سیاسی را نیز تا حد زیادی کنترل کنند. برخی نیز بر این باورند وجود احزاب سیاسی فعال در درازمدت، مشارکت توده‌ای را که خود یکی از شاخص‌های توسعه سیاسی و نمادی از احساس مسؤولیت جمعی در قبال مسائل مشترک و جلوه‌ای از سرزندگی و نشاط اجتماعی عمومی است، بشدت تضعیف می‌کند و تدریجا نوعی رخوت و بی‌تفاوتی را در جامعه نهادینه می‌کند. مردم با وجود این نوع تشکلات، عملا ضرورتی به نقش‌آفرینی فعال و مستقیم احساس نمی‌کنند و به بیانی، وظیفه و مسؤولیت خود در این عرصه‌ها را به احزاب به عنوان نواب وکلای خود محول می‌کنند. شاید یکی از دلایل کم‌رغبتی سیاسی عموم در برخی کشورهای پیشرفته،‌ برجسته شدن موقعیت و نقش احزاب و قدرت تعیین‌کننده آنها در سرنوشت سیاسی جامعه باشد. البته هر تشکلی به صرف یدک کشیدن نام حزب قادر به ایفای چنین نقشی در عرصه تعاملات سیاسی و رقابت‌های انتخاباتی نیست. http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/3998/1/277940/0 🇮🇷 @Vatanemrooz