eitaa logo
خرد اجتماعی
412 دنبال‌کننده
340 عکس
67 ویدیو
45 فایل
نشر اندیشه‌های دکتر سید حسین شرف الدین (این کانال توسط ادمین اداره می‌شود.) سایت دکتر شرف الدین sharafoddin.ir ارتباط با ادمین @m110614 🌹 تبادل فقط با کانال‌های اندیشه‌ای انجام می‌پذیرد.
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️دینداران و موسیقی‌های تلویزیونی(قسمت پنجم و پایانی) ✏️سید حسین شرف الدین و خدیجه خدابنده 🔷 واکنش خانواده‌های دیندار نسبت به برنامه‌های موسیقیایی تلویزیون چگونه است؟ 📚 برگرفته از مقاله علمی-پژوهشی با عنوان «رفتارشناسی مخاطب دینداردر مواجهه با ابعاد موسیقایی برخی برنامه های سیمای ملی »، سید حسین شرف الدین و خدیجه خدابنده، انتشار یافته در فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، شماره 33، زمستان 1396. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️دینداران و موسیقی‌های تلویزیونی(قسمت پنجم و پایانی) ✏️سید حسین شرف الدین و خدیجه خدابنده 🔷 طبق نتایج بدست آمده از مطالعه، ارزیابی، سنجش و تحلیل واکنش‌های رفتاری مخاطبان متدین در مواجهه با برنامه‌های منتخب مورد بررسی و ابعاد موسیقایی آن، مواجهه‌های رفتاری این دسته از مخاطبان را می‌توان در قالب رویکردهای ذیل صورت‌بندی و دسته‌بندی نمود: 1️⃣ رویکرد مقابله 🔶 بیش از نیمی از مخاطبان متدین مورد بررسی، در مواجهه با پخش موسیقی در قالب‌هایی چون نماهنگ، مسابقه خوانندگی، دعوت از اجرای زنده خوانندگان و ... با اِعمال عکس‌العمل‌هایی همچون تغییر کانال، کم‌کردن یا قطع‌کردن صدای تلویزیون و در مواردی، با خاموش‌کردن تلویزیون، مواجهه خود با پخش موسیقی در سیمای ملی را با رویکردی مقابله‌ای ابراز کردند. مغایرت پخش موسیقی در این برنامه‌ها با اعتقادات مذهبی و فرهنگ دینی، عمده‌ترین دلیل این واکنش عنوان شده است. 🔷 همچنین ادعای پایبندی راسخ به اعتقادات دینی و عدم تاثیر این نوع برنامه‌ها برتضعیف باورها و احساسات دینی، و نیز عدم تغییر ذائقه تحت تاثیر موسیقی پاپ، موجب عدم واکنش برخی دیگر از مخاطبان از نوع واکنش‌های فوق در مقابل رسانه بوده است. براساس یافته های این تحقیق، برنامه‌های موسیقایی در 16 درصد از مخاطبان، موجب کاهش تمایل و حتی ایجاد نوعی انزجار نسبت به این نوع موسیقی و چنین برنامه‌هایی شده است و احتمالا ادامه این روند در سیمای ملی، موجب ریزش هر چه بیشتر مخاطبان متدین برنامه‌های پربیننده‌ای همچون خندوانه که به جهت برخی خلاقیت‌ها در مقایسه با سایر برنامه‌ها موقعیتی برجسته را احراز کرده، خواهد شد. 2️⃣ رویکرد همراهی منتقدانه و مشروط 🔶 جمعی از مخاطبان متدین ضمن پذیرش و تایید ضرورت پخش موسیقی در رسانه ملی با هدف ایجاد شادی، نشاط و فرح در جامعه، براین باورند که این اقدام نباید خطوط قرمز شریعت و اخلاق را در نوردیده و سر از پخش غنا و آهنگ‌های مستجهن و لهوی با آثار و تبعات فرهنگی مخرب در آورد. این نوع برنامه‌ها بالقوه ممکن است به ایجاد تغییراتی در سبک زندگی جامعه، متمایل‌ساختن مردم بویژه جوانان و نوجوانان به ارزش‌های فرهنگ غربی و نیز الگوگیری ایشان از خوانندگان غیر ارزشی و همچنین رواج و شیوع خوانندگی در میان قشر جوان منجر شود. 3️⃣ رویکرد همراهی رضایت‌مندانه 🔷 کمبود فضاها و برنامه‌ها و اقدامات شادی‌بخش و نشاط‌آفرین در جامعه، نیاز شدید به اشتغالات تفریحی و سرگرم‌کننده بویژه برای قشر جوان و نوجوان، کمبود برنامه‌های مفرح در رسانه ملی بویژه در سال‌های گذشته، تلاش گسترده شبکه‌های ماهواره‌ای برای ارائه این نوع خدمات با هدف جذب مخاطبان بیشتر، احتمال تامین این نیاز روحی از طرق غیر مجاز و... مجموعا موجب شده تا رسانه ملی به ساخت این سنخ برنامه‌های تلویزیونی ورود کند. علاوه اینکه جذابیت این برنامه‌ها، خود موجب شده تا بخشی از مخاطبان متدین، تلقی مثبت خود را از آنها ابراز کرده و ادامه پخش آنها را خواستار شوند. بدیهی است که رسانه ملی در ادامه این روند، با اعمال دقت‌های ویژه، کیفیت کار را ارتقا داده و از تبعات آسیبی محتمل آنها خواهد کاست. 🔶 در هر حال، توصیه غالب مخاطبان مورد بررسی در این مطالعه این است که رسانه ملی نباید برای انصراف توجه و کاهش تمایل به استفاده از رسانه‌های بیگانه، خود به ساخت برنامه‌هایی توسل جوید که رفته‌رفته به کاهش حساسیت‌های اعتقادی و اخلاقی در مخاطبان آنها منجر شود. همچنین بیش از 80 در صد از مخاطبان متدین این مطالعه، متقاضی پخش موسیقی‌های سنتی و محلی به جای موسیقی پاپ که در این برنامه‌ها سهم برجسته و غالبی دارد، شده‌اند؛ تقاضایی که انتظار می‌رود مسئولان رسانه ملی در ضمن این برنامه‌ها یا هر قالب دیگری، فراتر از آنچه اینک جریان دارد، بدان پاسخ گویند. 🔚 پایان 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️خانواده در قرآن(قسمت بیست و هفتم) 🎙 سید موسی موسوی 🔶بیان نکاتی از آیه ۲۸ سوره مبارکه نجم (روز بیست و هفتم رمضان) 📌آدرس کانال؛ 🆔@seyedmousamousavi 🆔@sharafoddin_ir
♦️جذاب‌ترین رسانه (قسمت ششم) ✏️سید حسین شرف الدین و اسماعیل صابرکیوج 🔷 وجوه جذابیت محتوایی قرآن کریم کدامند؟ 📚 برگرفته از مقاله علمی-ترویجی با عنوان «جذابیت در قرآن کریم»، سید حسین شرف الدین، اسماعیل صابرکیوج، انتشار یافته در پژوهشنامه معارف قرآنی (آفاق دین)، شماره 35، پاییز 1397. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️جذاب‌ترین رسانه (قسمت ششم) ✏️سید حسین شرف الدین و اسماعیل صابرکیوج 5️⃣ رعایت حرمت و كرامت مخاطبان 🔷 یکی از ویژگی‌های محتوائی قرآن کریم، مربوط به نحوه مواجهه و مورد خطاب قرار دادن انسان‌ها به عنوان مخاطب است. در این خصوص، یكی از مهم‌ترین بایدها و ارزش‌های اخلاقی، اعتبار و ارزش قائل‌‌شدن برای كرامت انسانی و احترام‌‌گذاشتن به افراد و تكریم جایگاه آنان به عنوان یك شخصیت انسانی است. اصل «كرامت» از جمله اموری است كه اسلام به آن توجه خاصی كرده است. قرآن كریم می‌فرماید: «و لَقدْ كَرّمْنا بَنی‌آدم؛ ما فرزندان آدم را كرامت و ارزش بخشیدیم»(اسراء: 70). 🔶قرآن کریم در این موضوع و در نحوه مواجهه با مخاطبان به این نکته توصیه و دستور ویژه داده است. قرآن كریم تاکید کرده است كه باید با مردم به شیوه‌ای نیکو و حسن، سخن گفته شود (بقرة: 83). در آموزه‌های قرآن کریم، تمسخر و استهزاء نیز به شدت نهی شده است (حجرات: 11). این دستور کلی در مواجهه و مناظره با مخالفان(العنكبوت: 46)، تا زمانی معتبر است که قرآن کریم از جذب آنها مایوس نشده باشد؛ اما وقتی که عناد ایشان آشکار شود، مورد خطاب و عتاب تندترین عبارات قرار می‌گیرند(تبت: 1-3؛ لأنعام: 70؛ الحجر: 3؛ المؤمنون: 54؛ الاعراف؛ 93) . 6️⃣ عدم وجود نفع برای فرستنده 🔷 اگر فرستنده پیام از متقاعد‌ساختن مخاطبین سودی نبرد، آن‌ها به او اعتماد کرده و میزان تاثیرپذیری بیشتر می‌شود. قرآن کریم در آیات بسیاری بر عدم درخواست اجر و مزد از مردم توسط انبیاء علیهم السلام تاکید دارد (الأنعَام: 90). انبیاء علیهم‌السلام در انجام وظیفه خود، جز رضایت الهی، نفعی دیگری نداشتند (یوسُف: 24 و مَریم: 51) مخاطبینی که هدف پیام‌ها را منافع شخصی فرستده می دانند، به راحتی پیام‌ها را نادیده می‌گیرند. 7️⃣ نصیحت و خیرخواهی 🔶 یکی از مهمترین ویژگی‌های محتوایی قرآن کریم، خیرخواهی و نصیحت‌دهی آموزه‌های آن نسبت به مخاطبانش است. یکی از شیوه‌هایی است که می‌تواند موجب جذابیت پیام برای مخاطبین شود نشان‌دادن این مطلب است که منافع و مزایای مورد انتظار آنان را برآورده خواهد کرد. در قرآن کریم نیز، تعابیر بسیاری وجود دارد که در آن‌ها انبیاء صلوات الله علیهم به افراد قوم خود تاکید می‌کردند که آن‌ها، ناصح و خیرخواه مردمشان هستند و از اینکه این افراد دچار عذاب الهی شوند، بیمناک هستند (الأعرَاف: 68). 🔷 انبیاء الهی در این راستا، حتی در صورتی که با بی‌مهری و دشمنی افراد مواجه می‌شدند، همچنان ناصح و جویای هدایت ایشان بودند (الأعرَاف: 73-79). در مورد شخص رسول خدا صلی الله علیه و آله تعابیر قرآنی شدیدتر است؛ برخی آیات حاکی از دلسوزی نگران‌کننده و شدید پیامبر می‌باشد (الشُّعَرَاء: 3). 👣 این مطلب ادامه دارد..... 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️خانواده در قرآن(قسمت بیست و هشتم) 🎙 سید موسی موسوی 🔶 بیان نکاتی از آیه ۱ سوره مبارکه مجادله (روز بیست و هشتم رمضان) 📌آدرس کانال؛ 🆔@seyedmousamousavi 🆔@sharafoddin_ir
خرد اجتماعی
#مقاله #پرونده_رسانه_و_دین ♦️دینداران و موسیقی‌های تلویزیونی(قسمت پنجم و پایانی) ✏️سید حسین شرف ال
متدینان و موسیقی.pdf
465.5K
فایل اصلی مقاله «رفتارشناسی مخاطب دینداردر مواجهه با ابعاد موسیقایی برخی برنامه های سیمای ملی » به قلم سید حسین شرف‌الدین و خدیجه خدابنده. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️جذاب‌ترین رسانه (قسمت هفتم) ✏️سید حسین شرف الدین و اسماعیل صابرکیوج 🔷 وجوه جذابیت محتوایی قرآن کریم کدامند؟ 📚 برگرفته از مقاله علمی-ترویجی با عنوان «جذابیت در قرآن کریم»، سید حسین شرف الدین، اسماعیل صابرکیوج، انتشار یافته در پژوهشنامه معارف قرآنی (آفاق دین)، شماره 35، پاییز 1397. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️جذاب‌ترین رسانه (قسمت هفتم) ✏️سید حسین شرف الدین و اسماعیل صابرکیوج 8️⃣ انطباق با فطرت 🔷 یکی از مهمترین ویژگی‌های قرآن کریم، این است که آموزه‌های آن، مطابق فطرت مشترک انسان‌ها است (روم: 30). خدای سبحان، عالم را به جهت اغراض و غایت خاصی خلق نموده و فطرت انسانی را نیز در همان راستا بنیان نهاده است. تشریع و قانونگذاری اسلام با تكوین و آفرینش انسان هماهنگ است. در واقع، دین الهی از احتیاجات و اقتضائات خلقت انسان نشات گرفته و متناسب با اهداف کمالی، شرایط وجودی و فطرت آنها است. از این رو، قرآن کریم در آیه فطرت، ‌تاکید می‌کند که احکام الهی با نظام خلقت و فطرت، تطابق کامل داشته و با وضعِ عالمِ هستی نیز مخالفتی ندارد. کل هستی و عالم، محل اراده خدای تعالی، حامل شریعت فطرت انسانی و داعی به سوی دین حنیف الهی است. 🔶 در آیات متعددى، از قرآن با عنوان «ذِكر» نام برده شده است، حتى خود پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله) نیز با عنوان «مذكّر» خطاب شده است. در آیه 21 سوره غاشیه، خداوند پیامبر را مورد خطاب قرار مى‌دهد و مى‌فرماید: «فَذَكِّرْ اِنَّمَا اَنْتَ مُذَكَّر»; یادآورى كن كه تو فقط یادآورى‌كننده هستى. این خطاب قرآن به پیامبر صلى الله علیه وآله این معنى را القا مى‌كند كه گویى انسان‌ها چیزهایى را در بدو تولّد و پیش از آن مى‌دانسته و با آنها متولّد شده‌اند، آنچنان كه با تذکر و به واسطه وحى، آنها را به یاد مى‌آورند. به تعبیر دیگر، آموزه‌های قرآن کریم دارای پیش‌زمینه‌های فطری است؛ حتی شاید بتوان گفت که پیشاپیش، این آموزه‌ها در نهاد و فطرت بشر به ودیعه گذاشته شده است. 🔷 انطباق آموزه‌های قرآنی در پذیرش آنها توسط افراد، نقش مثبتی ایفاء می‌کند. انسان در نهاد خود با امور فطری، مانوس و آمیخته است. امور فطری بخش مهم از شاکله و هویت بشر را شکل داده و برای همه بشریت امور مهم، آشنا و شناخته شده می‌باشند. وقتی پیام مربوط به اینچنین امور آشنا و مهمی باشد، علاوه بر جلب توجه بیشتر، مخاطب را تشویق می‌کند که به موضوع اهمیت بدهد. همچنین می‌تواند موجب افزایش احساس درگیری در مخاطب نسبت به آن موضوع شود. 9️⃣ برخورداری از دلیل 🔶 قرآن کریم در آموزه‌های خود، از شواهد عینی و تاریخی بسیار بهره جسته است. قرآن کریم در آیات بسیاری به نقل سرگذشت اقوام پیشینیان می‌پردازد و برای آموزه‌های خود، نمونه‌هایی را به عنوان شاهد مدعای خود ارائه می‌کند. تحقیقات نشان داده پیام‌هایی که در آن‌ها مدرک ارائه می‌شود در مقایسه با آنهایی که مدرکی ندارند، اثر اقناع‌کنندگی بیشتری دارند. قرآن کریم در آموزه‌های خود، علاوه بر شواهد، از استدلال و دلیل نیز بهره گرفته است؛ به گونه‌ای که در برخی آیات، استدلال و شواهدی بر اثبات مدعای خود و یا رد مدعای کفار ارائه می‌نماید(انبیاء، آیة 22). 🔷 قرآن کریم، در بسیاری از موارد پس از طرح معارف خود، انسان‌ها را به تفكر و تعقل آیات و محتوای خویش فرا می‌خواند (یوسف: 109). در آیات دیگری، انسان‌ها به تفکر و تعمق در آفرینش و خلقت الهی، دعوت شده‌اند. قرآن افزون بر آنكه بر ادعاهای خویش دلیل می‌آورد، از منكران و دشمنان نیز برهان، طلب كرده است (بقره، 111). این‌چنین استدلال و استحکامی می‌تواند زمینه پذیرش در افراد را بیشتر نماید. 👣 این مطلب ادامه دارد..... 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️خانواده در قرآن(قسمت بیست و نهم و پایانی) 🎙 سید موسی موسوی 🔶 بیان نکاتی از آیه ۸ سوره مبارکه انسان (روز بیست و نهم رمضان) 📌آدرس کانال؛ 🆔@seyedmousamousavi 🆔@sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✏️ توهین به نویسندگان ایرانی روی آنتن زنده...!! 🔳 این 26 ثانیه به اندازه 26 کتاب و مقاله، دورافتادگی‌ فرهنگی سلبریتی ها و ورزشکاران ما را نشان داد. 📌آدرس کانال؛ 🆔@Ahmadhoseinsharifi 🆔@sharafoddin_ir
♦️جذاب‌ترین رسانه (قسمت هشتم و پایانی) ✏️سید حسین شرف الدین و اسماعیل صابرکیوج 🔷 وجوه جذابیت محتوایی قرآن کریم کدامند؟ 📚 برگرفته از مقاله علمی-ترویجی با عنوان «جذابیت در قرآن کریم»، سید حسین شرف الدین، اسماعیل صابرکیوج، انتشار یافته در پژوهشنامه معارف قرآنی (آفاق دین)، شماره 35، پاییز 1397. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️جذاب‌ترین رسانه (قسمت هشتم و پایانی) ✏️سید حسین شرف الدین و اسماعیل صابرکیوج 🔟 سماحت و سهولت 🔷 یکی از ویژگی‌های قرآن کریم، موضوع سهولت آن است. این سهولت، در مقام فهم محتوای قرآنی به صورت کامل قابل مشاهده است؛ همچنان که در آیات متعددی بر این امر تاکید شده است ؛ به گونه‌ای که تعبیر « وَ لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ » در سوره قمر چهار مرتبه (آیات: 17 و 22 و 32 و40) تکرار شده است. این ویژگی از منظر روانشناختی، منجر به جذب مخاطب می‌شود؛ چرا که پیام‌ها و اطلاعاتی که به سادگی بتوان آن‌ها را تولید و پردازش کرد، احتمالا در نظر فرد مشکل‌گشاتر یا معتبرتر از اطلاعاتی هستند که پردازش آن‌ها دشوار باشد. 🔶 در واقع وقتی که درک پیام‌ها دشوار نباشد، نسبت به مواردی که درک پیام‌ها دشوار‌تر باشد، میزان اثرگذاری افزایش خواهد یافت. به عبارت دیگر سهولت بیشتر در درک پیام می‌تواند قدرت قانع‌سازی آن را افزایش دهد. ویژگی سهولت در پیاده‌سازی و عملی‌کردن آموزه‌های قرآنی نیز مورد تاکید آیات الهی است. دستورات و تعالیم قرآن کریم، شامل هیچ دشواری و تکلیفی خارج از طاقت انسان‌ها نیست (حجّ، 78). آیات متعددی هرگونه سختی و مشقت در اجرای احكام، نفی کرده (بقره: 185) و تاکید شده که خداوند متعال نمی‌خواهد مؤمنان را در حرج و سختی قرار دهد، بلكه صرفا می‌خواهد آنان را پاكیزه كند (مائده: 6). 1️⃣1️⃣ پیراستگی از اختلاف و تناقض 🔷 مجموع پیام‌های یک کتاب یا رسانه باید با یکدیگر هماهنگ باشند چرا که پیام‌های متفاوت ممکن است تاثیر یکدیگر را خنثی سازند. همچنین ترتیب ارائه پیام‌های متفاوت نیز بسیار مهم است؛ زیرا ممکن است در مخاطب تاثیر منفی داشته و اثر مطلوب از بین برود. قرآن کریم با آنكه در طول 23 سال و در احوالات و شرایط مختلف (مكه و مدینه، جنگ و صلح، و...) برای بیان معارف الهی و تعلیم اخلاق پسندیده و بیان قوانین دینی نازل شده، در اجزا و آیات آن، كمترین اختلاف و تناقضی مشاهده نمی‌شود(نساء: 82)؛ این ویژگی منحصر به فرد، به قرآن کریم جاودانگی بخشیده و در بقای ابدی آن نقشی مهم ایفا می‌كند. 2️⃣1️⃣ توجه به احساسات و عواطف مخاطبان 🔶 یکی از ویژگی‌های محتوایی قرآن در حوزه جذب، توجه قرآن کریم به احساسات و عواطف مخاطبان می‌باشد. قرآن کریم نه تنها عقل انسان‌ها را مخاطب پیام خویش قرار داده بلکه علاوه برآن، بعد عاطفی و آنچه قرآن کریم از آن به عنوان قلب(دل) یاد می‌کند، نیز مخاطب محتوای قرآن کریم هستند. ترغیب تنها یک فرایند منطقی نیست بلکه با احساسات و عواطف نیز سر و کار دارد. چگونگی احساسات یک فرد نسبت به پیام، به اندازه اطلاعات او در آن زمینه اهمیت دارد. اقناع‌کننده می‌تواند مبنای استدلال خود را برای جذب مخاطب، بر احساسات مختلف او بگذارد. جاذبه احساسی، احتمال درک بهتر پیام را برای مخاطب فراهم می‌آورد، بیشتر در ذهن مخاطب حک شده و باقی می‌ماند و بیشتر فرد را با موضوع، درگیر می‌کند. 3️⃣1️⃣ جامعیت و كمال 🔷 قرآن کریم جامع‌ترین و كامل‌ترین کتاب آسمانی است (مائده: 3). معارف و احكام قرآن کریم همه حوزه‌های هدایتی كه قلمرو نقش‌آفرینی و كاركرد دین است را در بر می‌گیرد. معارف و احكام آن، به گونه‌ای است كه عالی‌تر و كامل‌تر از آن قابل فرض نیست. قرآن کریم جامع همه معارف و احكامی است كه انسان در پیمودن مسیر زندگی و راه كمال به آن‌ها نیاز دارد. هیچ شانی از شئون گوناگون زندگی بشر، در اسلام، بدون برنامه رها نشده است (نحل، ص: 89). اسلام از آن رو كه با احاطه كامل و با قوت به همه شئون فردی و اجتماعی انسان پرداخته و هیچ جهتی را مبهم رها نكرده، دین قیم(روم: 30؛ انعام: 161) است. قرآن کریم علاوه بر حیات دنیوی، به زندگی و حیات اخروی نیز پرداخته است. بر این اساس بشریت با داشتن آن‌ها، نیاز به هدایتی دیگر ندارد. 4️⃣1️⃣ صداقت و بازنمایی صحیح 🔶 یکی از مهمترین ویژگی‌های محتوایی قرآن کریم، بازنمائی صحیح و صادقانه امور و واقعیت‌ها است. در اندیشه دینی، صداقت و راست‌گویی، از مهمترین بایدها و ارزش‌های اخلاقی است. محتوای پیام، باید بیانگر واقعیات اجتماعی بوده، از تحریف و دستكاری مصون باشد. از منظر اسلام لازم است در پیام‌رسانی، جانب صداقت و امانت‌داری رعایت شود؛ از این‌رو، دستكاری یا تحریف اخبار و اطلاعات، تغییر محتوا و ماهیت آنها، به نوعی خیانت در امانت شمرده می‌شود كه در اسلام به شدت از آن نهی شده است (انفال: 27). تاکید مکرر قرآن کریم بر عصمت انبیاء(ع) در پذیرش و ابلاغ وحی به ویژه در مورد پیامبر اسلام نیز به نوعی به همین مقوله باز می‌گردد. 🔚 پایان 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
جذابیت پیام در قرآن کریم.pdf
675.4K
فایل اصلی مقاله «جذابیت پیام در قرآن کریم» به قلم سید حسین شرف‌الدین و اسماعیل صابرکیوج. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🌟 پایان پرونده رسانه و دین در کانال خرد اجتماعی...!! 🔰پرونده جدید به زودی کلید خواهد خورد...!! 🔷 با ما همراه باشید....‼️ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️اندر مصونیت اخلاقی علوم‌ انسانی و اجتماعی ✏️داوود مهدوی‌زادگان 📰 منبع: روزنامه فرهیختگان(28 اردیبهشت 1400) 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️اندر مصونیت اخلاقی علوم‌ انسانی و اجتماعی ✏️داوود مهدوی‌زادگان 🔷 دکتر رضا داوری می‌فرماید: «علوم‌انسانی و اجتماعی قابل دستکاری و جهت‌دهی به‌سمت اغراض و مقاصد سیاسی نیست و با نظریه سیاسی ساخته نمی‌شود.» به‌عقیده ایشان، علت ماندگاری نام بنیانگذاران علوم‌انسانی در این است که آنان قصد خاصی نداشتند و مقصود سیاسی خاصی را تعقیب نمی‌کردند. لکن این سخن، اگرچه درباره علوم دقیقه (طبیعی و ریاضی) و نیز فلسفی درست است ولی درباره علوم‌انسانی و اجتماعی چندان دقیق نیست. 🔶 در علوم دقیقه تنها چیزی که در پیشرفت علم دخالت دارد، استدلال و فرمول‌های ریاضی است. هرقدر هم که فاعل شناسای این علوم با غرض‌ورزی، وارد کار شود، تاثیری ندارد و باید اغراض را پشت در آزمایشگاه بگذارد و بعد وارد شود. ولی در علوم‌انسانی و اجتماعی این‌طور نیست. پژوهشگر این رشته از علوم به‌سختی می‌تواند فارغ از اغراض سیاسی و شخصی به مباحث این علوم بپردازد. 🔷 چرا بحث از ایدئولوژیک‌شدن علم را پیش می‌کشیم. این ایدئولوژیک‌شدن علم، به علوم‌انسانی و اجتماعی اختصاص دارد و ربطی به علوم دقیقه ندارد. در علوم‌ریاضی، قوانین کشف می‌شوند ولی در علوم‌اجتماعی درباره قوانین وضعیه جامعه بحث می‌شود. برخی هم این علوم را برساخت اجتماعی می‌دانند و جامعه بدون اغراض و غرض‌ورزی و سلطه سیاسی، متصور نیست. 🔶 اساسا علوم‌انسانی و اجتماعی جدید ماهیت ابزاری دارد و معطوف به هدف است و در دنیای مدرن این هدف را هر عاملی غیر از عقلانیت فلسفی و ارزشی تعیین می‌کند؛ زیرا دانش مدرن از این نوع عقلانیت فاصله گرفته است. آنچه می‌تواند علوم‌انسانی و اجتماعی را از گزند اغراض سیاسی و شخصی مصون بدارد، همین عقلانیت فلسفی و ارزشی است که در ساحت اندیشه مدرن مفقود و به حاشیه رفته است. 🔷 ماکس وبر در کتاب دانشمند و سیاستمدار می‌گوید دانشگاه جای دو کس نیست؛ پیامبران و کاهنان. این سخن وی، لااقل نسبت به پیامبران هیچ پشتوانه نظری یا فلسفی ندارد و به‌مثابه تیر خلاص به مصونیت علوم‌انسانی است. سکولاریزاسیون علوم‌انسانی به یقین، دانش را بیش از پیش غرض‌ورزانه و متکی به نظریه و قدرت سیاسی می‌کند. متاسفانه نظام عالی آموزشی و پژوهشی کنونی گرفتار همین مساله است که در سال‌های اخیر شتاب بیشتری نیز پیدا کرده است. 🔶رویکرد سکولار هیچ التفاتی به عنصر تقوا و طهارت نفس در مصون ماندن علوم‌انسانی و اجتماعی از اغراض سیاسی ندارد. از این روی، دکتر داوری نمی‌تواند مدعی امتناع عدم مصونیت این علوم باشد. اگر غرض‌ورزی در علوم‌انسانی ممتنع است، چگونه است که نظام‌نامه اخلاق آموزش می‌نویسند. علوم‌انسانی و اجتماعی برای مصون ماندن از غرض‌ورزی‌های شخصی و سلطه سیاسی به تعالیم الهی نیاز دارد، نه ‌اینکه دین به آنها نیاز داشته باشد، زیرا رویکرد سکولار در زمینه اخلاق آموزش و پژوهش، ناتوان از جایگزین دین‌شدن است. 🔷 متاسفانه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، التفات جدی به این معنا ندارند و اصولا پرداختن به دین را وظیفه اصلی خود نمی‌دانند درحالی که محافل علمی به‌شدت به حضور دین نیازمندند. اکنون وقت آن است که علوم‌انسانی و اجتماعی، تجویز ماکس وبر در بیرون راندن دین از دانشگاه را کنار بگذارد و با گشاده‌رویی پذیرای آن باشد. 🔚 پایان 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️مشوق‌های رشد جمعیت در جامعه سنتی و مدرن ✏️ سید حسین شرف الدین 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️مشوق‌های رشد جمعیت در جامعه سنتی و مدرن ✏️ سید حسین شرف الدین 🔷 یکی از تفاوت‌های جامعه سنتی و جامعه مدرن این است که در جامعه سنتی دواعی غریزی و روانی در گام اول و دواعی خانوادگی و خویشاوندی، در گام دوم، محرک و مشوق اساسی افراد به تولید و تکثیر نسل بوده است. برای مثال، زوجین در ابتدای ازدواج عمدتا برای ارضای میل غریزی و عاطفی، اثبات سلامت بیولوژیک،‌ رهایی از بار طعنه‌ها و فشارهای اجتماعی، رونق بخشی بیشتر به زندگی مشترک، احیانا کسب امتیاز و اعتبار اجتماعی به تولید یک یا دو فرزند اقدام می‌کردند. 🔶 بعد از این مرحله، انگیزه‌ها و دواعی ثانوی و بیرونی پا در میانی می‌کرد و آنها را آگاهانه و ناآگاهانه به ازدیاد نسل و تکثر و تعدد اولاد سوق می‌داد. انگیزه‌هایی همچون کسب منزلت اجتماعی، بسط خانواده گسترده(که خود تنها هسته‌ای از آن شمرده می‌شدند)، رقابت با سایر برادران و خواهران، کسب قدرت اجتماعی بیشتر(درقیاس با سایر خانواده‌ها و عشیره‌ها)، افزایش نیروی کار برای رونق‌بخشی به اوضاع اقتصادی، امکان‌یابی وصلت با خانواده‌ها و اقوام مختلف(گرفتن عروس و دامادهای متعدد)؛ در این مرحله مشوق و مهیج افراد به زیادت نسل می‌شد. برای تامین این هدف،‌ گاه تعدد زوجات ضروری تشخیص داده می‌شد. 🔷 اما در جامعه مدرن تحت تاثیر برخی تحولات در سطوح نرم‌افزاری و سخت افزاری(که جای ذکر آن در این مجال نیست)، دواعی اولیه تولید نسل تاحدی فروکاسته و تضعیف شده است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند سالهای اولیه زندگی مشترک را بدون فرزند که بزعم آنها، آمدنش مشکلاتشان را مضاعف خواهد ساخت؛ بگذرانند. انگیزه‌ها و دواعی ثانوی نیز کاملا از میان رفته یا قویا تضعیف شده است. 🔶 از این رو، دولت‌ها به نمایندگی ازسوی جامعه و در راستای تامین اهداف ملی و سیاست‌های توسعه‌ای خود را موظف می‌دانند تا با توسل به اهرم‌های تشویقی جوانان را به تولید نسل، دست‌کم در حد جایگزین، وسوسه کنند. مشوق‌هایی همچون اعطای وام ازدواج، اولویت‌دهی به استخدام متاهلان، اعطای وام مسکن، تامین بخشی از اجاره‌بها، دادن مرخصی با حقوق به خانم‌های کارمند در ماه‌های منتهی به زایمان و چند ماه پس از آن، تامین بخشی از هزینه‌های عادی بچه‌داری و...! 🔷 در بسیاری از کشورهای پیشرفته برای تحقق این هدف یعنی ترغیب خانواده‌ها به تولید نسل و در ادامه به تکثیر و افزایش آن سیاست‌هایی اتخاذ شده است. برخی دولت‌ها هراس‌افکنی در میان خانواده‌ها(اینکه فرزندان خانواده‌های کم اولاد با چه مشکلاتی در آینده مواجه خواهند بود) را نیز به فهرست فوق افزوده‌اند. جالب اینکه طبق مطالعات، این سیاست‌ها نیز برغم جاذبه‌های ظاهری، در عمل چندان موثر نبوده است یا دست کم انتظارات سیاستگذاران و کارگزاران امور را تامین نکرده است. 🔚 پایان 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🔰 سالروز آزادسازی خرمشهر بر تمام قهرمانان این مرز و بوم گرامی باد. 🕌 به زودی شاهد آزادسازی قدس خواهیم بود...!!! 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
🗓 پرونده جدید👇👇👇 ✖️✖️✖️✖️✖️💢 انتخابات و سیاست 💢✖️✖️✖️✖️✖️ 🔷 با ما همراه باشید....‼️ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️رسالت انتخاباتی حوزه و روحانیت(قسمت اول) ✏️ سید حسین شرف الدین 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️رسالت انتخاباتی حوزه و روحانیت(قسمت اول) ✏️ سید حسین شرف الدین 🔷 از نهاد حوزه و روحانیت به عنوان یکی از کارگزاران مهم فرهنگی و هدایت‌گر جامعه در مسیر اهداف و آرمان‌های انقلاب و نظام اسلامی، انتظار می‌رود که در شرایط موجود نقش خطیرخود در عرصه انتخابات به عنوان نماد جمهوریت و دمکراسی، را متناسب با ضرورت‌ها و اقتضائات کشور در وضعیت کنونی به انجام رساند. مخاطب این دعوت اکثریت فرهیخته و همنوای با اهداف و آرمان‌های انقلاب و منویات مقام معظم رهبری است. اهم این انتظارات و توقعات در گزاره‌های ذیل فهرست شده‌اند. 🔶 ازحوزه و روحانیت انتظار می‌رود که: 🔰با ایجاد یک مرکزیت که جریانات فکری و سلایق مختلف در حوزه را نمایندگی می‌کند، حضور هدایت‌گرایانه خود در عرصه انتخابات را به انجام رساند؛ 🔰به موضوع انتخابات و ابعاد مختلف آن و نیز نقش کانونی‌اش در تقویت خصیصه جمهوریت نظام اسلامی اهتمام ورزد؛ 🔰در دفع این اتهام که انقلابیون مذهبی و حامیان صدیق نظام اسلامی(بویژه قشرسنتی آنها) اعتقادی به جمهوریت نظام و ضرورت مشارکت جمعی در فرایند اشغال پست‌های کلیدی آن ندارند و چنین ساختاری را بیشتر ناشی از القائات ملی‌گراها و جریانات روشنفکری در اول انقلاب یا همسویی با جهان مدرن می‌دانند؛ نظراً و عملاً اهتمام کنند. به بیان دیگر، حوزه باید فارغ از هیجانات و التهابات سیاسی، موضع اسلام را در این خصوص منقح و مبرهن سازد؛ 🔰 مسئولان امر بویژه مجلس شورای اسلامی را به اصلاح قانون موجود انتخابات ریاست جمهوری که به هیچ وجه در شان نظام اسلامی نیست، ترغیب کند و خود نیز در این راستا مشارکت جوید؛ 🔰 در بسط و ترویج منشور اخلاق انتخاباتی تدوین شده در فضای عمومی کشور و نهادینه‌ساختن آن مشارکت فعال کند؛ 🔰 در تهیه منشوری مناسب برای سامان‌دهی به روند مناظرات زنده رسانه‌ای کاندیداها و اصلاح آنچه در دو دهه اخیر شاهد آن بوده‌ایم، مشارکت نماید؛ 🔰 در جهت شفاف‌سازی عملکرد نهادهای مسئول مثل شورای نگهبان و دفاع از حقوق کسانی که مدعی‌اند به ناحق از گردونه انتخابات به کنار نهاده شده‌اند،‌ میانجی‌گری کند (برای نمونه: از اولیای امر بخواهد تا با ارائه تعریفی عملیاتی از عنوان «رجل سیاسی» که بخشی از رد صلاحیت‌ها، همواره بدان مستند بوده است؛ رفع ابهام نماید)؛ 🔰 انتخابات را به مثابه یک فرایند نهادینه‌شده، تکرارشونده و اجتناب‌ناپذیر به موضوعی برای خرد‌ورزی، مطالعه و پژوهش با هدف ارتقای کیفی آن تبدیل کند؛ 🔰 با آگاهی‌بخشی و روشنگری در مهارهیجانات و التهابات عقل‌ستیز و منافی مصلحت‌اندیشی‌های عقلایی که در ایام انتخابات برفضای عمومی کشور حاکم می شود، ایفای نقش کند؛ 🔰 افراد شایسته و دارای صلاحیت‌های لازم را به نام‌نویسی و شرکت در انتخاب ترغیب کند؛ 👣 این مطلب ادامه دارد...!! 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️ دانلود رایگان نرم‌افزار «مشكات» (مجموعه آثار علامه مصباح یزدی) 📚 متن ۱۰۰ جلد از آثار آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) در موضوعات تفسیر و علوم قرآن، شرح روایات و سیره معصومان، فلسفه و منطق، كلام و فلسفه دین، اخلاق و عرفان، مدیریت، علوم سیاسی، حقوق و مسایل اجتماعی و فرهنگی همراه با امكانات پژوهشی. 🔶 جهت دانلود نرم افزار به صورت رایگان: http://mesbahyazdi.ir/meshkat.zip 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir