خرد اجتماعی
#مقاله #رمضان ♦️جذابترین رسانه (قسمت اول) ✏️سید حسین شرفالدین و اسماعیل صابرکیوج 🔷 برخی از مهمت
#مقاله
#رمضان
♦️جذابترین رسانه (قسمت دوم)
✏️سید حسین شرفالدین و اسماعیل صابرکیوج
3️⃣ نظم معنایی قرآن
🔹ویژگی دیگر، نظم معنایی در قرآن کریم است. از منظر زبانشناختی سوسوری میتوان این مطلب را بر اساس دو مفهوم «همنشینی» و «جانشینی» توضیح داد. تحلیل «همنشینی» درباره ترکیب و کنار هم قرارگرفتن واژههاست؛ یعنی چگونگی ترکیب جمله که میتواند فوراً معنا را برساند. تحلیل «جانشینی» راهی برای اطمینانیافتن از امکان یا عدم امکان تغییر و جایگزینی واژگان با سایر واژگان محتمل است.
🔸قرآن کریم برترین ترکیب را در محور همنشینی و جانشینی برای نظام نشانهای خود بکار بسته است؛ به گونهای که هیچ واژهای را نمیتوان با هیچ واژه دیگری جایگزین یا حذف کرد و به متن قرآن و اعجاز آن خلل وارد نشود. گزینش واژگان در قرآن جنبههاى متعددى دارد؛ از جنبه دلالت بر معنا، دلالت فوقالعاده روشن دارد. واژه با آهنگش بیانگر معناست و در گزینش آن همخوانى فاصلهها رعایت مىشود و در ضمن یك گونه بلاغى جاى مىگیرد كه موجب وضوح بیشتر معنا مىگردد.
🔹 اما همه اینها از یك اصل بزرگ سرچشمه مىگیرد كه همان دقّت بىنهایت در گزینش است، چون سبك قرآن در گزینش واژگان سخت دقیق است. این نظم و هماهنگى واژگان قرآنی را میتوان از جهت زیبایى ظاهر واژه و آهنگ، و برگزیدن واژههاى مترادفى كه نقیض آنها معنایى دیگر دارد و با ظرفیت و فراگیرى آنها متفاوت است، مشاهده كرد. مثلا واژه حمد در آیه الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ از میان واژگان نزدیك به آن مثل مدح و شكر گزینش شده است اما در میان این واژگان تفاوتهاى ظریفى وجود دارد كه در بافت آن در قرآن قابل ملاحظه است.
🔸حمد خداوند یعنى ثنا بر او به خاطر فضیلت كه از مدح خاصتر است؛ چون مدح در امور اختیارى و غیر اختیارى است؛ اما حمد در امور اختیارى است نه غیر اختیارى(راغب؛ ذیل واژه حمد). یعنى خداوند به فعل زیباى اختیارى ستوده مىشود و حمد مخصوص این وجه است و مدح عامتر است. در ضمن مدح قبل و بعد از نیكى كردن است؛ اما حمد تنها پس از نیكى كردن.
🔹مدح همچنین ویژه انواع فضایل است ولى حمد ویژه فضیلت نعمتبخشى و نیكىكردن و امثال آن. این یعنى گزینش واژه حمد به جاى مدح براى بیان معناى ثنا و نعمت زیبا و غیر آن به گزینش نعمتهاى خداوند بر بشر إشعار دارد. این همان معناى خاص در حمد، و معناى عام در مدح مىباشد.
👣 ادامه دارد.....
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از فکرت
🔍#رصد_اندیشه | #نشست
✅ برای یک جامعه رشد یافته التزام نظری و عملی عموم مردم به اصول اعتقادی یک مکتب وحیانی ضروری است
▪️سید حسین شرف الدین در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به جایگاه «معاد» و برانگیختن انسانها در روز حساب در آیات و روایات، عنوان کرد: اعتقاد به معاد و استمرار حیات انسان در جهان آخرت (در رتبه بعد از اعتقاد به مبدآ) از مؤلفههای بنیادین اعتقادی در جهان بینی ادیان الهی از جمله اسلام و از اصول خدشه ناپذیر اعتقادی شمرده میشود.
▪️وی افزود: در اهمیت و جایگاه محوری این اصل و نقش راهبردی آن در تعیین سرنوشت فرد و کیفیت حیات جاودانه او، همین بس که به شهادت برخی مفسران، بیش از دو هزار آیه از آیات قران کریم، و صدها روایت به طرح مستقیم و غیر مستقیم آن اهتمام کرده اند. به دلیل همین جایگاه و موقعیت کانونی است که باور بدان جزو ضروریات و شرط لازم برای ورود به جرگه مؤمنان شمرده شده است.
🖇مطالعه گفتوگو در سایت مهر
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
#سخنرانی
♦️سه موج اعتراضات اخیر
🎙 سید حسین شرفالدین
✴️ در ناآرامیهای اخیر سه موج اعتراض به صورت توامان و در هم آمیخته به راه افتادند:
1️⃣ اولین موج مربوط به جوانان و نوجوانان عمدتا دهه هشتادی است که به برخی سیاستها، رویهها، الگوها، قواعد و نظامات فرهنگی اجتماعی و به تعبیر برخی محدودیتها، معترض بودند؛ مطالبات این گروه بیشتر صبغه فرهنگی اجتماعی داشت تا سیاسی و اقتصادی؛ به بیان دیگر، این نسل به دلیل تاثیرپذیری عمیق از فرهنگ ترویجی رسانهها به ویژه فضای سایبر، طالب نوعی سبک زندگی متفاوت از سبکهای مالوف و مورد حمایت فرهنگ عمومی است. این نسل لزوما با اسلام و انقلاب تقابل و تعاند صریح ندارد و تنها طالب تجدید نظر در برخی الگوهای رفتاری و قواعد و هنجارهای سنتی- مذهبی است.
2️⃣ موج دوم اعتراض مربوط به گروههایی است که بویژه از اوضاع نابسامان اقتصادی ناراضی و شاکی بودند و مطالبات بیشتر صنفی و معیشتی داشتند. این موج که بیشتر از موج اول به همراهی و مشارکت عموم مردم دل بسته بود، فکر میکرد به دلیل طرح مطالبات محسوس و خواستههای همگانی، از حمایت و پشتیبانی قاطع ملت برخوردار شود؛ اما به صورتی کاملا غیرمنتظره حتی از موج اول هم کمتر دیده شد؛ این هم نشانه دیگری از پیچیدگی و پیشبینیناپذیری جامعه ایران است.
.
3️⃣ موج سوم که البته تعداد کنشگران آن محدودتر از دو موج قبل بود، به دلیل اتخاذ موضع رادیکال علیه نظام، طرح شعارهای ساختارشکنانه، توسل به خشونت برهنه، توهین به مقدسات، برخورداری از حمایت قاطع رسانههای برون مرزی و گروههای ضد انقلاب و تجزیهطلب خارجنشین، هیاهوی بیشتری به راه انداخت و بیشتر از دو موج دیگر دیده شد. این موج به سرعت توانست دو موج قبلی را با خود همراه یا به حاشیه براند و در نهایت یکهتاز میدان شود. به بیان دیگر، برجستگی این موج از باب غلبه حاشیه بر متن، روند امور را به سمت و سوهای ناخواستهای سوق داد و حتی امید دو موج اول به نتیجهبخشی اعتراضاتشان را نیز به یاس بدل کرد.
❇️ ادامه متن سخنرانی را اینجا دنبال کنید.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#رصد
🔹از ارادتاش نسبت به نهجالبلاغه و قرآن بگوییم...؛
🔸از مبارزهاش با جریانهای انحرافی فلسفی....؛
🔹از فعالیت خستگیناپذیرش در مسیر ترجمه آثار فاخر علوم اجتماعی...؛
🔸از حرصی که برای تربیت دانشجویان میخورد...؛
❇️ یا
🔹از نگراناش بابت مفاسد اجتماعی بگوییم...؛
🔸از فرهنگسازیاش در مسیر ازدواج آسان جوانان...؛
🔹از احترامی که به تمام نظرات و ایدهها میگذاشت...؛
🔸از عدم طمعش نسبت به مناصب والای اجرایی...؛
❇️ یا
🔹از آن صفا و صمیمیت بچگانهای که با بزرگ و کوچک داشت...؛
🔸از آن باغ پرتقال و خانوادهدوستی بینظیر؛
🔹از آن جوشکردنها و قانعنشدنها سر کلاس درس...؛
🔸از آن دیابت و سرطان که خانهنشینش نکردند...؛
🌹 از هرچه بگوییم، استاد عماد، یکی از ستونهای خیمه اسلام و انقلاب بود...!! روحش قرین آرامش و رحمت پروردگار🤲
✏️ یکی از شاگردان استاد
10.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اقتضایی
✅ بررسی کارکرد و جایگاه رفراندوم در صد ثانیه
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
♦️ امر به معروف رسانهای
✏️سید حسین شرفالدین
🔷 وظایف سازمانی رسانه ملی در قبال امر به معروف و نهی از منکر کدامند؟
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
خرد اجتماعی
#مقاله ♦️ امر به معروف رسانهای ✏️سید حسین شرفالدین 🔷 وظایف سازمانی رسانه ملی در قبال امر به معر
♦️امر به معروف رسانهای (قسمت اول)
✏️سید حسین شرفالدین
🔷 صدا و سیمای جمهوری اسلامی در موادی از اساسنامه خویش، وظیفه و رسالت سازمانی خود را منطبق با رهنمودهای هدایتگر امام امت(ره) و قانون اساسی در بالابردن رشد و آگاهی عموم ، تفسیر، تبلیغ و اشاعه فرهنگ دینی به معنای عام، گسترش ارزشهای متعالی، تعلیم و تزکیه انسان و تحقق آرمانهای بلند انقلاب اسلامی خلاصه کرده است. موادی از آن اساسنامه که با موضوع امر به معروف و نهی از منکر تناسب دارد، در ذیل اشاره میشود:
🔰ماده 5 : صداو سیما باید به عنوان یک دانشگاه عمومی به گسترش آگاهی و رشد جامعه در زمینههای گوناگون مکتبی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی اقتصادی و نظامی کمک نماید.
🔰ماده 9 : هدف اصلی سازمان به عنوان یک دانشگاه عمومی، نشر فرهنگ اسلامی ، ایجاد محیط مساعد برای تزکیه و تعلیم انسان، رشد فضایل اخلاقی و شتاببخشیدن به حرکت تکاملی انقلاب اسلامی درسراسر جهان می باشد. این هدفها در چارچوب برنامههای ارشادی، آموزشی، خبری و تفریحی تامین میگردد.
🔰ماده 21: بالابردن سطح بینش اسلامی مردم و آشناساختن اقشار مختلف جامعه با اصول، مبانی واحکام اسلام به شیوههای رسا و بدون ابهام .
🔰ماده 22: تبلیغ و اشاعه فرهنگ اصیل اسلامی با بهرهگیری از دیدگاههای روحانیت آگاه، دانشمندان حوزههای علمیه و اسلامشناسان وارسته .
🔰ماده 27 : تلاش برای جایگزینی نظام ارزشی اسلام به جای نظام ارزشی شرق و غرب و مبارزه با عوارض و آثار باقیمانده فرهنگ طاغوتی .
🔰 ماده 29 : کوشش در ایجاد محیط مساعد برای تعالی انسان و رشد فضایل اخلاقی ، تزکیه نفس و بسط معنویت در جامعه .
🔰ماده 40 : در جهت تحقق رسالت «امر به معروف و نهی از منکر» در جامعه ، صدا و سیما باید روحیه انتقاد سالم و سازنده و انتقادپذیری متواضعانه را در مردم ، مسؤولین ودست اندرکاران ایجاد کند، انتقادات مردم از مسؤولین و توقعات آنها از مردم را بازگو نماید
🔶 از این رو ، تبلیغ و ترویج فرهنگ دینی به طور عام و فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» به طور خاص بخشی از رسالت تعیینی و ماموریت محول رسانه ملی است. لازم به ذکر است که تاکید مبرم بر نقش رسانه ملی صرفا با هدف تحفظ بر موضوع نوشتار صورت گرفته و به هیچ وجه به معنای غفلت از وظایف سایر بخشها و عموم مردم یا معافیت آنها نیست.
👣 این مطلب ادامه دارد.....
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#رصد
✅ معرفی "بسترهای گسترش ناهنجاری در حوزه حجاب"
1️⃣ بسترهای اجتماعی
2️⃣ بسترهای نظری و مفهومی
3️⃣ بسترهای اقتصادی
4️⃣ بسترهای فرهنگی
5️⃣ بسترهای انسانی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir