هدایت شده از خبرگزاری حوزه
همایش تجلیل از پژوهشگران برتر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در قم برگزار شد
➖➖
🔻 آیت الله رجبی :
آیت الله مصباح در انجام تکلیف همه سختی ها و ناملایمات را تحمل می کرد
🔻 معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور:
تفکر و اندیشه آیت الله مصباح(ره) جاری است
🔻 حجتالاسلام والملسلمین ابوطالبی اعلام کرد:
انتشار ۱۲ نشریه علمی پژوهشی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
📸 گزارش تصویری
@HawzahNews / خبرگزاریحوزه
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
📣 #اطلاع_رسانی | استاد فکر، سومین کنگره بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی (قدس سره)
🔺️همراه با برگزاری کمیسیون های تخصصی پیرامون دیدگاه های علامه مصباح یزدی در علوم انسانی اسلامی
🔸️زمان: ۹ دی ماه ۱۴۰۲
🔸️مکان: تهران، سالن اجلاس سران
🕯 #بزرگداشت_علامه_مصباح
📱 @mesbahyazdi_ir
#یادداشت
♨️ اندیشه اجتماعی فقیه فقید..!
✏️سید حسین شرفالدین
❇️ اندیشه اجتماعی مرحوم علامه مصباح از برخی ویژگیهای اختصاصی برخوردار است. اهم ویژگیهای این اندیشه عبارتند از:
✔️ بهرهگیری از رویکردهای چندگانه توصیفی، تبیینی(بهویژه در موضوعات روز)، تفسیری(دلیلگرایانه و معناکاوانه)، انتقادی(بهویژه در تقابل با اندیشهها و جریانات فکری ناهمسو)، اصلاحی، یوتوپینیستی(آرمانی)، توجیهی و مدافعانه؛
✔️ پذیرش دوگانگی فرد و جامعه(یا عاملیت و ساختار و البته اصالتدهی به فرد)؛
✔️ اعتقاد به هستومندی جامعه(به مثابه نوعی معقول ثانی فلسفی که برغم فقدان عینیت متحصل خارجی، منشاء انتزاع عینی دارد. منشاء انتزاع آن روابط و مناسبات جاری در میان انسانها در زندگی روزمره است.)؛
✔️ تقلیل جامعه به مناسبات، ارتباطات و کنشهای متقابل انسانی و پیامدهای قهری ناشی از این تعاملات(از دید استاد، موضوع جامعهشناسی چیزی جز روابط و تعاملات انسانی و آثار و پیامدهای آن درگستره حیات اجتماعی نیست)؛
✔️ اعتقاد به قانونمندی پدیدههای اجتماعی و تاریخی(حاکمیت قوانین تکوینی بر پدیدهها، رویدادها و تعاملات اجتماعی) و اعتقاد به پویش مستمر جهان زندگی(به تبع گرایش فطری انسان به کمالخواهی و تعالیجویی نامتناهی)؛
✔️ تلقی جامعه به مثابه نظامی باز و دارای تعامل مستمر با محیط(اعم از محیط طبیعی و محیطهای فرهنگی – اجتماعی)؛
✔️ بهرهگیری از روششناسی ترکیبی(تاریخی، مقایسهای، نقلی، اجتهادی، عقلی - برهانی)؛
✔️ دارابودن موضع هستیشناسانه توام با موضع ارزشی – هنجاری در مواجهه با واقعیتهای اجتماعی؛
✔️ عطف توجه قاطع به جنبههای عاملی و انسانی و نیمنگاهی نیز به جنبههای ساختاری؛
✔️ توجه توامان به وضعیتهای تعادلی و تضادی جامعه(هرچند با ترجیح جنبههای تعادلی و کارکردی)؛
✔️ دارابودن موضع متعهدانه، خیرخواهانه و تعهدمندی اخلاقی به آرمانها و مصالح جمعی(در مقابل، ادعای واهی لزوم بیطرفی علمی)؛
✔️ تنوع موضوعی و محتوایی مباحث(طرح انبوه مباحث مرتبط با قلمروهای موضوعی و رشته گرایشهای تخصصی متعدد علوم اجتماعی)؛
✔️ کلان نگری(به جای تاکید بر مسائل و موضوعات معین دارای قیودات زمانی و مکانی) در عین اهتمام به مسائل جامعه ملی؛
✔️ اصالتدادن به فرهنگ دینی و سنتی (به جای فرهنگ مدرن و پسامدرن)؛
✔️ اعتقاد به نقش کانونی دین/ اسلام در شکلدهی و هویت بخشی به نظام شخصیت، فرهنگ، ارکان جامعه اسلامی و راهبری آنها؛
✔️ دارابودن ماهیت غیرانباشتی (اندیشههایی فاقد ارتباط ارگانیک با پیشینههای مسانخ خود، و به بیان دیگر، اندیشههایی خلاق و فاقد پیوستگی به یک سنت فکری پرسابقه در اندیشه اسلامی)؛
✔️ مستندگویی و مدللگویی(ارجاع مستقیم به منابع دست اول اسلام یعنی آیات و روایات و استنباطات اجتهادی و برهانی).
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#اطلاعیه
💠 نقش مجالس روضه زنانه در مشارکت سیاسی زنان عصر قاجار
❇️ ارائهدهنده: رضا رمضاننرگسی
❇️ ناقد: سید حسین شرفالدین
❇️ دبیر: میثم بیگدلی
⏰ چهارشنبه 13 دیماه؛ ساعت 10
🏛 موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
#پیشنهاد_دانلود
☑️ در سومین سالگرد ارتحال استاد فکر و اندیشه
✅ مقاله «بازخوانی امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه علامه مصباح یزدی»
✍️ به قلم سید حسین شرفالدین
🌐 در سایت ایشان قابل رویت است.👇
http://sharafoddin.ir/3004/
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
🔰گزارش نشست «تعامل فقه اجتماعی و علوم اجتماعی»
❇️گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) روز پنج شنبه 7 دی ماه، میزبان استاد گرامی جناب آقای دکتر حسین شرف الدین، در نشست «تعامل فقه اجتماعی و علوم اجتماعی» بود.
دکتر حسین شرف الدین استاد تمام جامعه شناسی، در این جلسه بعد از اینکه به شرح اقسام کنش های انسانی پرداختند، بیان کردند :
✅ از لحاظ جامعه شناسی تمامی کنشهای انسانی یک فعل اجتماعی محسوب میشود. لذا فقه که در مورد افعال مکلفین سخن میگوید همواره در تعامل با فقه اجتماعی قرار دارد. پس برای شناخت دقیق زوایای موضوعات باید به علم اجتماعی روی آورد.
✅ضمن اینکه خود جامعه هم یک کنشگر محسوب میشود و فرهنگ عمومی که تبلور زیست اجتماعی است کنشگر آن جامعه میباشد؛ لذا با شناخت توصیفی جامعه در علوم اجتماعی باید احکام آن در فقه مورد مطالعه قرار بگیرد.
✅ایشان همچنین در بخشی از سخنان گفتند که: علوم اجتماعی خدماتی برای فقه دارد و مطالعه آن میتواند عرصه های جدیدی را پیش روی فقه و فقیه قرار دهد. از جمله:
🔹شناخت قلمروهای جدید در فقه مانند بررسی احکام مربوط به روابط سازمانهای اجتماعی؛
🔹همچنین رسیدن فقه به مرحله قانون و اجرا، مبتنی بر شناخت دقیق از جامعه است و علوم اجتماعی می تواند تبیین روابط پیچیده اجتماعی را پیش روی فقیه قرار بدهد.
#گزارشنشستعلمی
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
@fghh_jameh_frhng
230721_1900.mp3
20.9M
🔈صوت نشست تعامل فقه اجتماعی و علوم اجتماعی
🔶استاد گرامی آقای دکتر حسین شرف الدین
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
@fghh_jameh_frhng
هدایت شده از خرد اجتماعی
جریان-شناسی-سینمای-پس-از-انقلاب-اسلامی-ایران(1).pdf
576K
#مقاله
♦️جریانشناسی سینمای پس از انقلاب اسلامی
✍️ سید حسین شرفالدین، نعمتالله کرماللهی و رفیعالدین اسماعیلی
♻️ پس از گذشت چهار دهه پرفراز و نشیب از انقلاب اسلامی ایران، ترسیم جریان های سینمایی موجود و ارزیابی آنها، با جریان هنری مطلوب انقلاب اسلامی، می تواند به درک هنر انقلاب کمک کند. این پژوهش، با روش تحلیل نشانه شناسی جریانی بر آن است که می توان با بازخوانی سینما، بر اساس دو جهان اجتماعی اسلام و سکولار، مبنایی نظری برای تحلیل جریان های فرهنگی سینما در ایران فراهم آورد. پس از بازخوانی سینمایی این دو جهان، خرده جریانات و فراز و فرودهای سینمای پس از انقلاب تحلیل شده است. در پایان، تلاش شده است با انتخاب فیلم های متناسب با هر جریان، تحلیلی از آثار شاخص هر جریان در هر دوره فرهنگی سیاسی پس از انقلاب اسلامی ارائه شود.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
♨️ دین و انسجام اجتماعی
🎙 مصاحبه سید حسین شرفالدین با فرهنگ سدید
♻️ گاهی تضاد میان دو جامعه با ادبیات امت یا ملت توضیح داده میشود. تقابل میان ایده امامت - امت با ایده دولت - ملت در دورهای مطرح شد که ملیت و ناسیونالیسم یعنی پیوند مبتنی بر خاک و خون، محور و کانون وحدت جامعه در فراسوی تمایزات قرار گرفت. اما وجود اشتراکات اعتقادی میان جوامع اسلامی با محوریت و مرجعیت اسلام، منافاتی با اختصاصات ملی و سرزمینی و تمایزات قومی، زبانی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی و جغرافیایی آنها ندارد.
♻️ دین اگرچه در جامعه مدرن به دلیل غلبه سکولاریسم از هدایتگری، راهبری نهادی و ساختاری در عرصههای اجتماعی بازمانده و به حاشیه رانده شده است و به بیان دیگر، به نهادی در عرض سایر نهادها تنزل یافته، اما در تلقی معتقدان به اسلام، اسلام بهعنوان آخرین و کاملترین دین الهی، همواره موقعیتی فرانهادی و مرجعیتی بلامنازع دارد و تنها از این طریق است که میتواند نقش هدایت گر خود در عرصهها و ساحتهای مختلف زندگی تا پایان تاریخ و بهرغم همه تغییرات به وقوع پیوسته در جوامع اسلامی را به سامان برساند.
⚠️ متن کامل این مصاحبه را اینجا ملاحظه کنید.
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
مقاله جایگاه مخاطب در نظام تبلیغات سنتی دین دکتر شرف الدین.pdf
1.11M
#مقاله
#منتشر_شد
💠 جایگاه مخاطب در نظام تبلیغات سنتی دینی
✍️ سید حسین شرفالدین
📌 یکیاز مولفه های محوری نظام ارتباطات تبلیغی دین همچون همه نظامهای ارتباطی و رسانهای، «مخاطب» است. تبلیغ سنتی برغم ظهور پیاپی رسانههای جمعی واجتماعی و پیدایش اشکال متنوع ارتباطی نوین، همچنان جایگاه و اعتبار ارزشی و کارکردی خود را درجامعه دینی ما حفظ کرده وبخش قابل توجهی ازمخاطبان عام و تاحدی خاص را در سپهر تاثیر خود دارد.
📌 این نظام ارتباطی پرسابقه برغم تاریخ طولانی، قداست و مکانت ویژه،گستره وعمق نفوذ درجامعه اسلامی و شیعی، سازگاری با اقتضائات فرهنگی اجتماعی جامعه سنتی و مذهبی، موثر در استمرار حیات دینی و معنوی جامعه وماندگاری فرهنگ دینی و... چندان که باید مورد واکاوی قرارنگرفته و قوتها وضعفهای آن به تناسب نیازها و اقتضائات عصری و در مقایسه با شیوههای نوظهور ارتباطات تبلیغی، ارزیابی و اعتبارسنجی نشده است.
🖇 این نوشتار درصدد است تا با رویکردی نظری (نه میدانی) و با الهام از مطالعات انجامشده و شواهد تجربی و شهودی، نظام تبلیغ سنتی(منبر و خطابه) را در وضعیت موجود با محوریت مولفه «مخاطب» و نیازها و انتظارات ثابت و متغیر وی، مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
❇️ سایهروشنهای نظام حزبی
🎙 تازهترین مصاحبه دکتر سید حسین شرفالدین
🖇 «بررسی کنشگری سیاسی سازنده در دوران پساانتخابات»
🏷 روزنامه وطن امروز، ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از روزنامه وطن امروز
در گفتو گوی «وطن امروز» با سیدحسین شرفالدین بررسی شد
سایه روشنهای نظام حزبی
تجربه سیاسی برخی کشورها نشان میدهد احزاب بویژه احزاب رسمی فعال، دارای نفوذ و اقتدار، مورد اعتماد عمومی یا اکثری، کارآمد و دارای توان نقشآفرینی مناسب در عرصههای مختلف سیاسی، خوشسابقه و برخوردار از امکانات رسانهای و فرصتهای محیطی توانستهاند ضمن تسهیل فرآیند مشارکت عمومی، التهابات و تشنجات سیاسی را نیز تا حد زیادی کنترل کنند. برخی نیز بر این باورند وجود احزاب سیاسی فعال در درازمدت، مشارکت تودهای را که خود یکی از شاخصهای توسعه سیاسی و نمادی از احساس مسؤولیت جمعی در قبال مسائل مشترک و جلوهای از سرزندگی و نشاط اجتماعی عمومی است، بشدت تضعیف میکند و تدریجا نوعی رخوت و بیتفاوتی را در جامعه نهادینه میکند. مردم با وجود این نوع تشکلات، عملا ضرورتی به نقشآفرینی فعال و مستقیم احساس نمیکنند و به بیانی، وظیفه و مسؤولیت خود در این عرصهها را به احزاب به عنوان نواب وکلای خود محول میکنند. شاید یکی از دلایل کمرغبتی سیاسی عموم در برخی کشورهای پیشرفته، برجسته شدن موقعیت و نقش احزاب و قدرت تعیینکننده آنها در سرنوشت سیاسی جامعه باشد. البته هر تشکلی به صرف یدک کشیدن نام حزب قادر به ایفای چنین نقشی در عرصه تعاملات سیاسی و رقابتهای انتخاباتی نیست.
http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/3998/1/277940/0
🇮🇷 @Vatanemrooz