eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
138 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه یازدهم.mp3
41.91M
🎙استاد وحیدی ۸ دی ۱۴۰۰ ج ۱۱ شرح روایت عبدالله بن جندب. 🔻فرازهای مورد بحث در این جلسه: يَا ابْنَ جُنْدَبٍ إِنَّمَا شِيعَتُنَا يُعْرَفُونَ بِخِصَالٍ شَتَّى بِالسَّخَاءِ وَ الْبَذْلِ لِلْإِخْوَانِ وَ بِأَنْ يُصَلُّوا الْخَمْسِينَ لَيْلًا وَ نَهَاراً شِيعَتُنَا لَا يَهِرُّونَ هَرِيرَ الْكَلْبِ وَ لَا يَطْمَعُونَ طَمَعَ الْغُرَابِ وَ لَا يُجَاوِرُونَ لَنَا عَدُوّاً وَ لَا يَسْأَلُونَ لَنَا مُبْغِضاً وَ لَوْ مَاتُوا جُوعاً شِيعَتُنَا لَا يَأْكُلُونَ الْجِرِّيَّ وَ لَا يَمْسَحُونَ عَلَى الْخُفَّيْنِ وَ يُحَافِظُونَ عَلَى الزَّوَالِ وَ لَا يَشْرَبُونَ مُسْكِراً قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَأَيْنَ أَطْلُبُهُمْ قَالَ ع عَلَى رُءُوسِ الْجِبَالِ وَ أَطْرَافِ الْمُدُنِ وَ إِذَا دَخَلْتَ مَدِينَةً فَسَلْ عَمَّنْ لَا يُجَاوِرُهُمْ وَ لَا يُجَاوِرُونَهُ فَذَلِكَ مُؤْمِنٌ كَمَا قَالَ اللَّهُ- وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعى‏ وَ اللَّهِ لَقَدْ كَانَ حَبِيبَ النَّجَّارِ وَحْدَه‏. ..... جلسه ۱۰👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3848
📽مستند آن زمستان. فصلی از زندگی آیت‌الله مصباح را به تصویر می‌کشد. این فصل مصادف است با قبل و بعد از انتخابات خبرگان و انتخابات مجلس. همان انتخاباتی که اصولگرایان به تعبیر برخی شکست خوردند و آیت‌الله مصباح نیز در خبرگان رأی نیاوردند. در این مستند علاوه بر نکات اخلاقی زندگی توحیدی آیت‌الله مصباح، به خوبی نشان داده می‌شود که عالم زندگی آیت‌الله مصباح با آنچه مخالفان ایشان فکر می‌کنند بسیار متفاوت است، برنامه کار و زندگی ایشان قبل و بعد از انتخابات هیچ تفاوتی نمی‌کند و ایشان از سبک شدن بار مسئولیتشان با رأی نیاوردنشان خوشحال هم می‌شوند.👇 🔗https://media.hawzahnews.com/d/2021/12/31/0/1357771.mp4
تماشای رایگان مستند ۷۲ ساعت در سایت 72hoursdoc.com روایتی از سه روز پایانی زندگانی حاج قاسم سلیمانی. ..... پیشنهاد می‌کنم حتما ببینید.
شرح حال
تماشای رایگان مستند ۷۲ ساعت در سایت 72hoursdoc.com روایتی از سه روز پایانی زندگانی حاج قاسم سلیمانی
یکی از مطالبی که در این مستند نشان داده شده اطلاع و رضایت حاج قاسم از شهادتشان است. در همین رابطه مطلب زیر را باز نشر می‌دهم.👇
✍️ علم سردار سلیمانی به شهادت... 🔰 لابد شنیده‌اید که مدتی قبل سردار سلیمانی کفن خود را نزد مراجع تقلیدی چون آیت‌الله نوری همدانی و سبحانی می‌برند تا کفن او را امضاء کنند و شهادتی بر ایمان او دهند؛ یا شنیده‌اید که حاج قاسم سال گذشته به حاج حسین یکتا گفته بودند: "فاطمیه بعد را درک نخواهم کرد." و برخی قرائن دیگر از سفر اخیرشان که حاکی از انتظار ایشان برای لحظه شهادت بوده است. 🔰 لابد سخن‌های شهید چمران با اعضاء و جوارح بدنش در لحظات قبل از شهادت را خوانده‌اید، وقتی از آنها می‌خواهد، ساعاتی دیگر سختی‌هایی که به آنها می‌دهد را تحمل کنند. ⁉️ این سوال برای خیلی‌هامان مطرح است که اینها اگر می‌دانند قرار است شهید شوند، چرا به استقبال شهادت می‌روند؟! مگر حفظ جان واجب نیست؟ 🔰 عمویم می‌گفت در جبهه که بودیم هر وقت از بچه‌ها کسی دست‌هایش را حنا می‌گذاشت و خوشحالی می‌کرد، می‌فهمیدیم خبری است و به او وعده شهادت داده‌اند و برخی دوستانش که اینطور شهید شده بودند را نام می‌برد. ⁉️ این سوال در مورد شهادت امام حسین(ع) و دیگر اهل بیت(علیهم السلام) هم مطرح شده است؛ حضرت امیر(ع) اگر می‌دانستند قرار است آن صبح شهید شوند، چرا به مسجد رفتند؟ امام حسین اگر می‌دانستند آن مصیبت‌ها در انتظارشان است، چرا به مسلخ رفتند؟! مگر حفظ جان بر این بزرگواران واجب نبوده است؟ 🔰 وقتی اولیاء الله را با خودمان مقایسه می‌کنیم این سؤال طبیعی است اما باید بدانیم که هرکس در هر مقامی تکلیفی دارد و ابتلائی. ما انسان‌های معمولی، وقتی صبر می‌کنیم، صبر بر جهل و ندانستن می‌کنیم، صبر بر عدم قدرت و عجز می‌کنیم و تکلیف ما هم این است که در شرایط مختلف سعی بر حفظ جانمان کنیم. اما ولیّ خدا ابتلائش با ما فرق می‌کند، ولیّ خدا صبر بر علم می‌کند، صبر بر قدرت می‌کند، اباعبدالله(ع) در صحنه کربلا می‌توانست اراده کند و از زمین آب بجوشد و یا با قدرت غیبی لشکریان دشمن را در یک لحظه نابود کند اما بر قدرت خود صبر می‌کند؛ حضرت می‌دانست که مقدر خداوند این است که ایشان را کشته شده و خانواده ایشان را اسیر ببیند و بر این اراده خداوند صبر می‌کنند و خود را تسلیم مطلق خدا می‌کند. 🔰 شهدا وقتی در مراتب بالایی قرار داشته باشند خداوند آنان را به لحظه و زمان شهادتشان آگاه می‌کند و از آن مرحله به بعد، دیگر ابتلاء آنان به تسلیم مطلق اراده خداوند بودن و راضی به رضای خداوند بودن است. 📌ما همه مأمور به انجام تکلیف هستیم اما هرکسی با هر مرتبه‌ای تکلیفی دارد. @sharh_hal
✍️ الگوی اصلاح اجتماعی امام و آقا... ✅ می‌خواهیم بدانیم یک معلم، یک کارمند، یک استاد حوزه برای اصلاح‌گری اجتماعی چه‌کاری انجام دهد؟ ✅ آیا امام و آقا را به عنوان یک مصلح اجتماعی قبول داریم؟ ✅ اگر آنها را قابل الگو برداری در این زمینه می‌دانیم، بیاییم زندگی این دو را بررسی کنیم تا ‌بینیم قبل از حکومت، در دوره مبارزات و سختی‌ها، آن زمانی که فقط در جایگاه یک معلم حوزوی هستند، چه کاری انجام می‌دهند؟ ✅ وقتی از نحوه اصلاح‌گری اجتماعی و عدالت‌خواهی امام و آقا بعد از دوره رهبری شواهدی آورده شود، ممکن است اشکال کنند که اینها متاثر از جایگاه حاکمیت این دو بزرگوار است و اگر آنها حاکم نبودند چنین نمی‌کردند. ✅ در همان زمان پهلوی، دیگرانی هم هستند که مثل این دو بزرگوار هم روحانی هستند و هم دغدغه کار اجتماعی و اصلاح‌گری دارند، آنها هم دارند کارهایی انجام می‌دهند. بیاییم یک بار به صورت خلاصه مدل‌های دیگران را هم در کنار این دو بزرگوار به صورت مقایسه‌ای ببینیم. ✅ در دهه ۲۰ - ۴۰ که حضرت امام هنوز به عنوان رهبر مبارزات شناخته نشده‌اند، امام یک مدل برای خود دارد، دیگر شخصیت‌های مطرح حوزی هم هرکدام به سبک و سیاقی مشغول فعالیت اصلاح‌گرانه اجتماعی هستند. 👈 مرحوم آیت‌الله کاشانی مشغول مبارزه با اسرائیل و دفاع از ملی شدن صنعت نفت است. 👈مرحوم محمدتقی شریعتی و اطرافیانش در کانون نشر حقایق و انجمن پیروان قرآن در مشهد، مرحوم طالقانی در کانون اسلام و حاج شیخ محمد تهرانی در هیئت قائمیه در تهران، مرحوم سید منیر الدین حسینی الهاشمی در حزب برادران شیراز، جمعیت‌های دینی اصفهان و... همگی در قالب نشر کتاب و سخنرانی و... مشغول مبارزه با کسروی‌گری، بهائیت و پاسخ به شبهات هستند البته همگی در صحنه مبارزات ملی شدن صنعت نفت هم از آیت‌الله کاشانی حمایت می‌کنند، اما عملا این مورد کار حاشیه‌ای آنها است. 👈شهید نواب صفوی و جمعیت فدائیان اسلام با توجه به ظرفیت زیاد و سبک کاری که دارند هم در صحنه مبارزه با اسرائیل هم ملی شدن صنعت نفت و هم کسروی گری فعالیت دارند بلکه از تاثیرگذار ترین‌ها هستند. 👈عباسعلی اسلامی به صورت تخصصی تاسیس مدارس اسلامی را در کشور دنبال می‌کند و صدها مدرسه در سراسر کشور راه می‌اندازد. 👈برخی دیگر به صورت تخصصی فعالیت‌های جهان اسلام دارند، برخی نشریه و مجلات دارند، برخی ممحض در تحصیل و تدریس حوزوی هستند و... ✅ حضرت آقا در ابتدای این بازه تازه به دنیا آمده‌اند و در اواخر آن یک جوان تقریبا ۲۰ ساله هستند و صرفا ارتباطات محدودی با جریان‌های مختلف دارند و در این بازه محل بحث نیستند، اما حضرت امام در ابتدای این بازه ۳۹ و در آخر آن ۶۰ سالگی را پشت سر می‌گذارند، اثر امام تا این سن چیست؟ عملکرد امام چیست ‌و تفاوتش با مدل ‌و عملکرد دیگر شخصیت‌ها چیست؟ ✅ در ادامه خواهیم دید مدل امام قبل و بعد از ۶۰ سالگی در دوران مبارزات و حتی بعد از ۷۶ سالگی در دوران رهبریشان یک مدل واحد از اصلاح‌گری اجتماعی و عدالت‌خواهی است، مدلی که بر عملکرد حضرت آقا قبل و بعد از رهبریشان نیز دقیقا قابل تطبیق است و مهم‌تر از همه اینکه این مدل، مدل همه انبیاء و اوصیاء در اصلاح‌گری اجتماعیشان است. ..... 🔗به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
شرح حال
✍️ الگوی اصلاح اجتماعی امام و آقا... ✅ می‌خواهیم بدانیم یک معلم، یک کارمند، یک استاد حوزه برای اصلا
✍️ الگوی اصلاح اجتماعی امام و آقا... (قسمت دوم) ✅ در قسمت قبل به مهم‌ترین افراد و جریان‌های مذهبی فعال در صحنه اجتماعی، در دهه ۲۰ الی۴۰ اشاره نمودم. ✅ فعالیت اجتماعی جریان‌های مذهبی در آن دوره همگی انفعالی و به ترتیب عبارت بودند از: دفاع از دین در مقابل جریان کسروی‌گری و بهائیت و دفاع از حق ضایع شده ایران در قضیه نفت. ✅در این دوره حضرت امام با اینکه با عمده این جریان‌های فعال اجتماعی، آشنا و مرتبط هستند اما مدل و روش خاص خود را در اصلاح‌گری اجتماعی دارند: 👈نقل است نیروهای فدائیان به منزل ایشان رفت و آمد و داشتند و همسر امام نیز با خانواده‌های شهیدان واحدی ارتباط داشتند و یکی از ریشه‌های فاصله افتادن بین حضرت امام و آیت‌الله بروجردی بر سر تلاش بسیار زیاد امام برای حمایت آیت‌الله بروجردی از اعدام نشدن نواب است، اما با همه این وجود امام هیچ وقت مدل فعالیت اجتماعی فدائیان را تایید نمی‌کنند و از فدائیان به صورت علنی صحبتی نمی‌کنند. 👈 در مورد آیت‌الله کاشانی نیز با اینکه ارتباط امام با مرحوم کاشانی به قدری است که نقل‌های متعددی از معرفی حضرت امام به مردم به عنوان مرجع تقلید بعد از آیت‌الله بروجردی و خیر الموجودین بودن توسط آیت الله کاشانی وجود دارد اما حضرت امام در جریان مبارزات ملی شدن صنعت نفت با ایشان که همراه نمی‌شوند هیچ! بلکه به صورت مکتوب نقدهای خود را به ایشان می‌دهند: 🎙 «در زمان کاشانى- مصدق، اصلْ سیاست بود. جنبه‏‌هاى سیاسى جنبش قوى بود. در زمان کاشانى، هم به وى نوشتم و هم گفتم، که باید جنبه‏‌هاى دینى را توجه کنید. نتوانستند و یا نخواستند. ایشان به جاى تقویت جنبه‏‌هاى دینى و به جاى آنکه جهات دینى را به جهات سیاسى غلبه بدهند، خودشان سیاسى شدند؛ رئیس مجلس شدند، که اشتباه بود. من گفتم که باید براى دین کار کنند نه آنکه سیاسى بشوند. {...} آن روز براى نفت بود؛ فرق است وقتى که مردم براى منفعت، جنبش مى‏کنند یا براى خدا. جنبش در آن روز مادى بود.» صحیفه امام، ج‏ ۵، ص: ۲۶۸. 👈 در زمینه مبارزه با کسروی‌گری و شبهات نو اندیش او وقتی شاگرد کسروی حکمی‌زاده که روحانی منبری معروفی بود، جزوه اسرار هزار ساله را می‌نویسد و طلاب تحت تاثیر زیادی قرار می‌گیرند و بعد از گذشت مدتی هیچ کس نمی‌تواند جواب درستی به او بدهد، حضرت امام یک ماه درس و کار اصلی خود را تعطیل می‌کنند و از روی ناچار، کشف اسرار را می‌نویسند و در آن تک تک شبهات کسروی را به صورت دقیق پاسخ می‌دهند و علاوه بر آن نقدهای مفصلی به پهلوی وارد می‌کنند و با طرح نظریات بدیع خود در زمینه کارآمدی دین و لزوم حاکمیت داشتن اسلام و ابعاد مختلف اقتصاد، فرهنگ و... اسلام، صحنه تقابل را تغییر می‌دهند به طوری که در خاطرات عالمان مختلف از اصفهان، تبریز، مشهد، یزد، نجف و... گزارش‌های بسیار جالبی از تاثیر کتاب کشف اسرار در خارج شدن از حالت انفعال نسبت به جریان کسروی‌گری وجود دارد. 👈 در قضیه مبارزه با اسرائیل و بهائیت عملکرد امام دقیقا مثل هم است. ایشان معتقد است تا وقتی حاکمیت در دست طاغوت است و قرار باشد ما ذیل طاغوت با این عناوین مبارزه کنیم، مبارزات ما راه به جایی نمی‌برد. البته می‌توان از غیرت دینی مردم در مبارزه با اسرائیل و بهائیت استفاده کرد و علیه حکومت قیام کرد و حکومت را در دست گرفت آنگاه مبارزه‌ای واقعی با اسرائیل و نفوذ و گسترش بهائت داشت. 📌 این نگاه بخشی از طرح حضرت امام برای اصلاح گری اجتماعی است و در ادامه به شواهد آن خواهم پرداخت... ..... 🔗به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
شرح حال
✍️ الگوی اصلاح اجتماعی امام و آقا... (قسمت دوم) ✅ در قسمت قبل به مهم‌ترین افراد و جریان‌های مذهبی ف
✍️ الگوی اصلاح اجتماعی امام و آقا... (ادامه از قسمت دوم) ✅ بعد از به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط ایران در ۱۴ اسفند ۱۳۲۸، در گزارشی از ساواک، خاطره زیر از شیخ حسین لنکرانی از دوستان نزدیک امام، گزارش شده است: 👈 مدتی خمینی در کرج بود من همه روزه پیش او می‌رفتم. موقعی که ایران می‌خواست اسرائیل را به رسمیت بشناسد مرحوم حاج‌آقا حسین بروجردی و همه مردم ناراحت بودند. خمینی در کرج بود و قرارشد که من به تهران آمده انقلاب را شروع کنم و خمینی نیز شخصی را نزد بروجردی بفرستد و از او نیز کمک بخواهد. برای این منظور خمینی مجتهدی تبریزی را نزد آقای بروجردی به قم فرستاد. موقعی که مجتهدی برگشت اظهار داشت که: آقای بروجردی از شناسایی یهود (به رسمیت شناختن اسرائیل) خیلی ناراحت و داغتر از ما بود، ولی عصر همان روز کسی از تهران آمد و با او ملاقات کرد. پس از این ملاقات آقای بروجردی سرد شده و گفت من دخالت نمی‌کنم. خمینی هم خیلی ناراحت و چند روز مریض شد. به طوری که دکتر‌ها گفتند شوک سختی به او وارد شده است... ✅ در قضایای اوج گرفتن مبارزات مردم با بهائیان در سال ۱۳۲۸ نیز باز مشابه همین درخواست از سوی حضرت امام از آیت‌الله بروجردی دیده می‌شود. 👈آیت الله سبحانی می‌فرمایند در این قضیه امام می‌گفتند: «من هر روز آقا را آماده می‌کنم برای تعقیب مسأله و بیرون راندن بهائیان از دستگاه دولت و ادارات اما فردا که می‌روم می‌بینم آقا دوباره سرد شده‌اند.» 👈آیت‌الله یزدی و آذری قمی نیز در خاطرات خود نقل می کنند که در این قضیه امام می گفتند: «اگر آیت‌الله بروجردی اجازه بدهند یک‌روزه تمام ایران را علیه شاه می‌شورانم.» ✅ اما همه این چیزهایی که گفته شد کار اصلی امام نیست و آنچه باید در ادامه توضیح دهیم اینکه عملکرد اصلی اجتماعی امام در این دوره چیست و چرا؟ بر اساس کدام مدل و نگاه؟! ..... 📝پی‌نوشت: این بحث‌ها به صورت مفصل و با شواهد متعدد تاریخی و ذکر لایه‌های مختلف از عملکرد فدائیان آیت‌الله کاشانی آیت‌الله بروجردی و... در ۳ جلد کتاب در مورد زندگی حضرت امام کار شده است. جلد اول آن بیش از ۶ سال قبل به موسسه سفارش دهنده تحویل داده شد و جلد دوم و سوم آن نزدیک به سه سال و اندی پیش و الحمد لله هنوز که هنوز است در مسیر ویراستاری و کدام ناشر و کدام طراح جلد و... گم شده است. ..... 🔗به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
هدایت شده از بر پا
حجةالاسلام محمد طهماسبی، فارغ التحصیل فیزیک دانشگاه خواجه نصیر، استاد معارف دانشگاه شریف: دوسال قبل در کلاس انقلاب دانشگاه شریف، یکی از دانشجویان گفت که درصد خیلی کمی از مردم روزه می‌گیرند، چرا روزه‌خواری علنی ممنوعه؟ گفتم اینطور نیست. ببینید دم افطار چقدر ترافیک می‌شه، اما بعد از افطار خیابانها خلوت می‌شوند. یکی گفت دلیل نمیشه. گفتم اگر سحرها نگاه کنید، چراغ اکثر منازل روشه یکی گفت: این دلیل نمی‌شه، چراغ منزل ما همیشه روشنه! گفتم در همین دانشگاه شریف اکثر دانشجویان و اساتید مذهبی هستند؛ در نمازجماعت ظهر دانشگاه حدود ۱۲۰۰ نفر شرکت می کنند. اما جو حاکم به نحوی است که گمان می‌شود اکثریت با غیر مذهبی‌هاست. و لذا بسیاری از افراد بخاطر همرنگی با محیط، بروزات مذهبی ندارند. برای همین خیال می‌کنید اکثرا مذهبی نیستند درحالیکه حتی بسیاری از کسانی که پوشش مناسب ندارند مذهبی‌اند و عبادات را انجام میدهند یکی دیگه گفت: افرادی که پیش شما می‌آیند مذهبی هستند. ما بین بچه‌ها هستیم، اینطور نیست. گفتم آمار وزارت علوم نشان ‌می‌دهد که ۶۷٪ دانشجویان شریف به‌طور منظم نماز می‌خوانند و کسانی که اعتقادات مذهبی دارند بالای ۹۰ درصدند. یکی گفت: حتماً رفتند از مسجد دانشگاه آمار گرفتند! یکدفعه یک نفر با اعتمادبه نفس گفت: اصلاً بیایید از همین کلاس به عنوان نمونه بگیریم! یک تحدی برای بحث بود. گفتم باشه، کاغذ بین خودتان پخش کنید و محرمانه بنویسید که روزه هستید یا نه و چند نفر از خودتان با نظارت بقیه بشمرید. نتیجه بود: ۳۱ نفر از ۴۴ نفر روزه بودند! یعنی بیش از ۷۰% کلاس! نتیجه‌ای که فکر می‌کنم برای همه‌ی کلاس غیر منتظره بود. جالب این بود که بعد از این آمار، تازه دانشجویان موافق شروع به حرف زدن کردند و یکی هم گفت چرا کسی کاری به این روزه‌خواری‌های علنی در دانشگاه نداره؟! تاقبل از نظرسنجی، روزه دارها فکر می‌کردند در اقلیتند و ساکت بودند اما آن چند نفری که مخالفت می‌کردند،خود را اکثریت مطلق می‌دانستند. بعدا یکی دیگر از اساتید معارف دانشگاه به من گفت که شنیدن این قضیه برایم عجیب بود، لذا هفته بعدش در کلاس خودم همین نظرسنجی را انجام دادم و نتیجه همین بود! فضای مجازی، به‌خصوص توئیتر، فضای واقعی جامعه نیست؛ بلکه قشر مخالف اسلام و جمهوری اسلامی عمدتاً در این فضا فعالند و به‌خاطر این غلبه در ابراز نظر و حملات بی محابا و فحاشی، جرأت بسیاری از افراد مؤمن در این محیط برای ابراز نظر مؤمنانه کم شده. و در نتیجه باور آن مخالفین به این‌که اکثریت هستند هم تقویت شده! این جدا از اپوزوسیون خارج نشین، ربات‌ها، نیروهای منافقین و روزمزدهایی است که شغلشان حملات در فضای مجازی است. عموم مردم ایران دیندارند، شب‌های قدر، اعتکاف‌ها و عزاداری‌ها، نشانه‌هایی از آنند. @mosabere @ali_mahdiyan
باسمه تعالی به اطلاع می رساند از روز پنج شنبه ٢٣ دی ماه دروس فقه نظام عمران و فقه فرهنگ توسط حجه الاسلام استاد صرامی در مدرس دفتر آیه الله اراکی آغاز می گردد. زمان: پنج شنبه ها فقه نظام عمران ساعت ٩ فقه فرهنگ ساعت ١٠ 🔻 کانال رسمی آیت الله اراکی 🆔@mohsenaraki_ir
شرح حال
باسمه تعالی به اطلاع می رساند از روز پنج شنبه ٢٣ دی ماه دروس فقه نظام عمران و فقه فرهنگ توسط حجه الا
کلاس استاد صرامی پنجشنبه‌ها در دو بحث فقه نظام عمران و فقه فرهنگ از این هفته آغاز شده است. حقیر چندسال قبل از ایشان در بحث‌های علمی استفاده خوبی کردم و مترصد بودم تا فرصتی مجدد برای بهره بردن از درس ایشان فراهم شود. الحمد لله شرکت در این دو درس غنیمت است. صوت جلسه اول هر دو بحث را در ادامه قرار می‌دهم تا دوستان اگر علاقه‌مند بودند در آینده در جلسات شرکت کنند.👇