eitaa logo
شرح حالی از حوزه
147 دنبال‌کننده
92 عکس
79 ویدیو
41 فایل
بنده حمیدرضا باقری @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/sharhe_hal https://eitaa.com/ayat_va_revayat
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️حکم خمس پول قرض داده شده 🔷 س ۸۵۸۴: اگر فردی سر سال خمسی، در خصوص طلبی که از افرادی داشته، قابل وصول بودن آن را بررسی نکرده باشد و یا فراموش کند که چه طلبی دارد و یا اینکه نیت کند که این پول را ببخشد و یا تصور کند که شاید بدهکار بدهی خود را فراموش کرده و مکلف به او یادآوری نکند و مواردی از این دست؛ اما پس از سال خمسی، بدهکار/ بدهکاران این بدهی را به مکلف پرداخت کنند. در حالت کلی اگر مکلف این پولی که پس از سال خمسی دریافت می‌کند را فوراً خمسش را بدهد، تکلیف ادا می‌شود؟ ✅ ج: اگر طلب بابت قرضی است که از درآمد سال داده بوده است، در هر حال باید پس از دریافت خمس آن را پرداخت کند و اگر طلب بابت اجرت عملی است که انجام داده و هنوز دریافت نکرده است، در صورتی که در سررسید سال خمسی قابل وصول بوده است، باید خمس آن را بپردازد وگرنه جزء درآمد سال وصول است. 🆔 @resale_ahkam
بسیاری از افراد حتی از دوستان طلبه دیده‌ام این حکم را نمی‌دانند و فکر می‌کنند خمس آن پول مربوط به سال بعد است.
گعده هویت طلبگی-استاد حسینی نسب ۱۸ اردیبهشت ۴۰۳.mp3
42.16M
🔺استاد سید مصطفی حسینی نسب 🔻گعده‌ای برای حل سوالات راهبردی در مورد مسیر و هویت طلبگی: 👈 روش صحیح هدف گذاری و برنامه ریزی در مسیر طلبگی 👈روش مواجهه با بحران ها در این مسیر 👈 تاثیر استعداد و علاقه در مسیر علمی و عملی طلبه و... سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۱ @hoseininasab @sharhehal_hoze
شهریه آیت‌الله مکارم مایه تبرکه ولی قدیم یک قدرت خرید بالاتری نسبت به الآن داشت‌. شهریه مرحوم آیت الله صافی هم از همون اول یادمه قدرت خرید خاصی نداشت و مایه تبرک بود اما برام سواله این شهریه مبارک، چطوری بعد از رحلت ایشان پرداخت میشه، چطور این بودجه‌ها به متولیان امر منتقل نمیشه و همچنان داره از طرف ایشان شهریه داده میشه؟! @sharhehal_hoze
637608720832709393.pdf
20.79M
ارزش‌ها و نگرش‌های مردم ایران موج سوم. @sharhehal_hoze
این فایل رو از سایت مرکز رصد فرهنگی کشور دانلود کردم. پیمایشی با عنوان پیمایش ملی دین داری مردم ایران موج چهارم را یکی از دوستان برایم فرستاد ولی چون از منبع رسمی نبود منتشر نکردم. طبق اخبار، این پیمایش توسط وزارت ارشاد انجام شده است اما نتایج آن منتشر نشده است. اگر دوستان در مورد آن پیمایش از منابع رسمی فایلی دارند ممنون می‌شوم برایم ارسال کنند.
✍ تاملاتی در باب مفاد آیه «أُذُنُ» (قسمت اول) 🔻 یکی از آیاتی که بحث فقهی و اصولی زیادی میان فقها نسبت به آن صورت گرفته است آیه 61 سوره مبارکه توبه مشهور به آیه « أُذُنُ» است: 👈 «وَ مِنْهُمُ الَّذينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنينَ وَ رَحْمَةٌ لِلَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَليم‏» 🔻در این آیه خداوند به منافقانی اشاره می‌کند که پیامبر(ص) را آزار می‌دهند «يُؤْذُونَ النَّبِيَّ» و به حضرت انتساب می‌دهند که پیامبر أُذُنُ است یعنی فقط گوش است، هرچه به او می‌گویند باور می‌کند و نمی‌تواند درست و نادرست را از هم تشخیص دهد. خداوند در مقابل این ذم آنها حضرت را مدح می‌کنند و به آنها پاسخ می‌دهد: «هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ» او گوش خوبی برای شما است، در مقابل زود باوری که تصدیق ظاهری و باطنی بود و مذمت داشت خداوند حضرت را مدح می‌کنند یعنی تصدیق او فقط ظاهری است نه باطنی. این تصدیق نبی مکرم اسلام را به معنای باور حرف خود نگیرید، او نسبت به جامعه شما «لَكُمْ» شنوای خوبی است یعنی چنین نیست که هرکس هرچه گفت او باور کند بلکه شما را ضایع و رسوا نمی‌کند و چنین نیست که آنچه هرکدام از شما می‌گویید را تصدیق واقعی هم بکند، بلکه او «يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنينَ» فقط نسبت به خداوند و مؤمنین است که باور قلبی هم دارد او یک رحمت خاصه نسبت به مؤمنین شما است «وَ رَحْمَةٌ لِلَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ». آنجا سخن از أُذُنٌ بود اینجا سخن از ایمان است آنجا «لَكُمْ» بود اینجا «مِنْكُمْ» است. در فراز دوم آیه از میان توده جامعه، مؤمنین را تخصیص می‌زند و به ایمان پیامبر به مؤمنین اشاره می‌کند. جنس اذن فقط تصدیق ظاهری است اما جنس ایمان تصدیق ظاهری و واقعی باهم است. اذن بودن نسبت به توده جامعه بود «لَكُمْ» اما ایمان نسبت به بعض جامعه اسلامی «مِنْكُمْ»که مؤمنین باشند است. 🔻ایمان به مؤمنین از جنس ایمان به خداوند است و در یک سیاق و در کنار هم می‌آید «يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنينَ» البته یک تفاوت بین ایمان به خداوند و ایمان به مؤمنین است که ایمان به خداوند با حرف «باء» متعدی شده است و ایمان به مؤمنین با حرف «لام» و این تفاوت به این برمی‌گردد که ایمان وقتی با باء متعدی شد، تصدیق به اصل وجود آن مدخول است و وقتی با لام متعدی شد تصدیق خود مدخول به است. مثلا «وَ قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى تَفْجُرَ لَنا مِنَ الْأَرْضِ يَنْبُوعا» (اسراء:90) به پیامبر می گفتند اگر برای ما از زمین چشمه‌ای بجوشانی آنچه می‌گویی را تصدیق می‌کنیم و یا در جای دیگری در باب ایمان آوردن لوط به ابراهیم علیهما السلام می‌گوید: « فَآمَنَ لَهُ لُوط» (عنکبوت:26) لوط وجود نبی مکرم را تصدیق نکرد بلکه درستی سخن و دعوت او را تصدیق کرد. ✔️ کسی چون حضرت آقا بارها از این آیه در تایید رویکرد مردمی امام خمینی و اعتماد ایشان به جامعه مؤمنین استفاده می‌کنند. امام خمینی در موضوعات مختلف رویکرد مردمی داشتند و با به میدان آوردن مردم سخت‌ترین مشکلات را حل می‌کردند، مثلا حضرت آقا برای توضیح مبنای معرفتی این رویکرد امام چنین می‌گویند: 👈 «اين ملت بزرگ، ملت خوبى است. امام عظيم‌الشّأن، اين ملت را خوب شناخته بود و من هيچ‌كس را مثل آن بزرگوار نديدم كه با خصوصيات اين ملت، اينگونه آشنا باشد و به او اينطور ايمان داشته باشد. همينطور كه در قرآن راجع به پيغمبر (صلى‌الله عليه و آله) هست كه فرمود: «يُؤْمِنُ بِاللّٰهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ‌» ، امام به اين ملت ايمان داشت.» 📖 (مراسم تنفیذ ریاست جمهوری حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی ۱۲/۵/۱۳۷۲)) 🔻 نتیجه این نگاه این می‌شود که اگر جامعه مؤمنین را برای حل مشکلات کشور دعوت کردی و به میدان آمدند حالا به آنها اعتماد کن و آنها را تصدیق حقیقی و قلبی نما و کار را به آنها بسپر، یعنی بر ادعای جامعه مؤمنین ترتیب اثر واقعی ده. ادامه👇 https://eitaa.com/sharhehal_hoze/274
✍ تاملاتی در باب مفاد آیه «أُذُنُ» (قسمت دوم) 🔻در روایتی صحصح السند از کتاب کافی اسماعیل فرزند امام صادق (ع) تصمیم می‌گیرد سرمایه‌اش را به کسی بسپرد که بر روی آن تجارت کند،‌ حضرت به او می‌گویند: «يَا بُنَيَّ أَ مَا بَلَغَكَ أَنَّهُ يَشْرَبُ الْخَمْرَ فَقَالَ إِسْمَاعِيلُ هَكَذَا يَقُولُ النَّاسُ فَقَالَ يَا بُنَيَّ لَا تَفْعَلْ» ای فرزندم نشنیده‌ای که مردم می‌گویند او شراب می‌نوشد؟ اسماعیل می‌گوید: بله، مردم چنین می‌گویند. حضرت می‌فرمایند: پس سرمایه‌ات را به او نده؛ اما اسماعیل برخلاف توصیه حضرت سرمایه‌ را به او می‌دهد و سرمایه نیز به باد می‌رود. پس از این ضرر، حضرت مجدد اسماعیل را هنگام طواف حج می‌بینند که خطاب به خداوند می‌گوید: «اللَّهُمَّ أْجُرْنِي» خداوندا این زیان مرا جبران نما، حضرت به او می‌گویند: «مَهْ يَا بُنَيَّ فَلَا وَ اللَّهِ مَا لَكَ عَلَى اللَّهِ [هَذَا] حُجَّةٌ وَ لَا لَكَ أَنْ يَأْجُرَكَ» فرزندم توقف کن، به خدا چنین نیست که تو حق و حجتی بر خداوند داشته باشی که زیان تو را جبران کند تو شنیدی که مردم می‌گویند: او شراب می‌خورد و به او اعماد کردی. اسماعیل پاسخ می‌دهد: من که ندیده بودم فقط از مردم شنیدم و حضرت پاسخ می‌دهند: «يَا بُنَيَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ- «يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ‏» يَقُولُ يُصَدِّقُ اللَّهَ وَ يُصَدِّقُ لِلْمُؤْمِنِينَ فَإِذَا شَهِدَ عِنْدَكَ الْمُؤْمِنُونَ فَصَدِّقْهُمْ...» این فرزندم خداوند در کتابش می‌گوید نبی مکرم اسلام خداوند را تصدیق می‌کرد و مؤمنین را تصدیق می‌کرد پس اگر مؤمنین نزد تو شهادتی دادند آنها را تصدیق کن. 🔻در این حدیث تعبیر مؤمنین بر جامعه مؤمنین تطبیق می‌شود نه اینکه فرد فردی که برای اسماعیل خبر آورده بودند و ایمان این فرد فرد ثابت شده باشد بلکه این جامعه به وجه ایمانی‌اش به نحو عام مجموعی باید مورد تصدیق اسماعیل قرار می‌گرفت و این جامعه به حیث جمعی‌اش ایمانش از قبل احراز شده است و حضرت می‌گویند اگر چیزی در بین این جامعه وجود دارد آنها را تصدیق کن. 🔻فقها از این آیه برای حجیت خبر واحد عادل نیز استفاده‌ کرده‌اند به این ترتیب که وقتی ایمان پیامبر(ص) به مؤمنین مورد مدح خداوند قرار گرفته است، این دلالت بر حُسن آن دارد و حُسن آن دلالت بر جواز دارد. پس اگر شما مؤمنی را تصدیق کردی و مفاد شهادت او را مطابق واقع قرار دادی نسبت به این عمل خود حجیت به معنای معذریت داری. ✔️ تذکر: این تصدیق جایی که علیه مؤمنین دیگر باشد به نحویی که تصدیق او موجب شود حقوق آن فرد نفی شود از این آیه اثبات نمی‌شود مثلا مؤمنی علیه مؤمن دیگر شهادت دهد که او شرب خمر انجام داده است و شما بدون تحقیق و فرآیند قضایی مشخص آن، بخواهی علیه مؤمن حد را جاری کنی، این برداشت منافات با رحمة بودن بر همه دارد و ادله مربوط به قضاوت و لزوم اقامه بینه و... اطلاق حجیت ادله خبر واحد را تخصیص می‌زند. در حدیث اسماعیل نیز آن فرد حقی بر اسماعیل نداشت که با ترتب اثر دادن اسماعیل به شهادت مؤمنین علیه او حق او ضایع شده باشد بلکه ترتب اثر دادن اسماعیل بر حرف مردم منجر به احتیاطی نسبت به اموال خودش می‌شود و قرار نبود اسماعیل بدون فرآیند قضایی نسبت به آن فرد حکم کند. ⁉️ اشکالی ممکن است مطرح شود که ما در حجیت خبر واحد به دنبال حجیت به معنای لزوم اتباع بر اساس مفاد خبر واحد هستیم نه جواز عمل بر اساس آن و صرفا اثبات معذریت. اینجا جواب‌هایی می‌شود داد یکی اینکه اجماع مرکب داریم و هرکس جواز را نسبت به حجیت عمل بر اساس خبر واحد پذیرفته در مواردی که خبر واحد عادل حاکی از حکم لزومی شارع است همان وجوب را گفته. یک جواب دیگر اینکه امام در روایت اسماعیل بر اساس آیه امر به لزوم تصدیق کردند «فَصَدِّقْهُمْ» و این امر در این روایت تفسیریه ظهور در وجوب دارد و بنابر این مفاد آیه صرف مطلوبیت را ثابت نمی‌کند بلکه شدت مطلوبیت به نحو الزام را ثابت می‌کند. ⁉️ اشکال دیگری ممکن است مطرح شود که آنچه از مفاد آیه ثابت شد اعتماد به مؤمنین به حیث جمعی آنها بود نه اعتماد به مؤمن به حیث فرد فرد آنها اما پاسخ می‌دهیم که اولا ظاهر آیه که مؤمنین باشد هم حیث فردی و هم حیث جمعی مؤمنین را شامل می‌شود، به ویژه که در مقابل فراز ابتدایی آیه است که «مِنْهُمُ الَّذينَ» برخی از منافقان یعنی حیث فرد فرد لحاظ شده است پس در مقابل هم تصدیق واقعی هم ناظر به فرد فرد مؤمنین است، هم جامعه مؤمنین اگر هم در روایت اسماعیل، مؤمنین به جامعه مؤمنین تطبیق داده شده است این تطبیق موردی موجب اختصاص آیه به فقط جامعه مؤمنین نمی‌شود و همانطور که برخی از فقها از این آیه برای حجیت خبر واحد استفاده کرده‌اند، مفاد آیه هم در لزوم اعتماد به جامعه مؤمنین و هم اعتماد و تصدیق فرد فرد مؤمنین دلالت دارد. @sharhehal_hoze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سیر تغییر سبک و ذائقه مردم! روحانی‌ها هم بعضا همین به ذائقه مردم عمل کردن را دارند، اما فراموش نکنیم روحانیت و خواص راهبر مردم هستند نه برعکس! @sharhehal_hoze
هدایت شده از بر پا
شنبه تعطیل 🔺"پنج شنبه و شنبه جابجا شد". این جمله احتمالا عده ای را بخنداند، نه حاج آقا، روزهای هفته که جابجا نمی‌شود. منظور " تغییر تعطیلی" است یا "تغییر روز غیر کاری". چه میشود کرد، اینها فرهنگ نمی‌فهمند. از معنای روزها سر در نمی‌آورند. اگر بهشان بگویید هر روز هفته یک روحی دارد، بر و بر نگاهت می‌کنند. اگر بگویی دین، هر روز را با یک محتوا و با شخصیت‌های متفاوتی گره زده، گیج میشوند، اگر بگویی هویت یک جامعه ، سبک زندگی اش، فرهنگش به روزها معنا می‌دهد، رد می‌دهند. مشکل این است. 🔺مشکل این است که این جماعت هیچ وقت نمی‌توانند درک کنند چرا باید به جای کلمه ساده و همه فهم "خاورمیانه" با اصرار رهبری ترکیب سخت "غرب آسیا و شمال آفریقا" را استفاده کنیم. مگر چه فرقی می‌کند. مبدا مکان، غرب باشد، مگر چه میشود؟ مبدا زمان، هم غرب باشد چیزی که نمی‌شود. 🔺با این جماعت بحث اقتصادی هم کنی ، اقتصاد هم نمیفهمند. قیمت فرهنگتان و نمادهایتان چند است؟ طرف به امام گفت فقیرم، امام فرمود نه، پولداری تو. گفت چطور آقا، امام فرمود ولایتت را چند میفروشی؟ فرهنگ چند میارزد؟ حالا شب جمعه، پنج شنبه عمیق و ریشه دار در سبک زندگی ما چند می‌ارزد ؟ نمی‌فهمند. پنج شنبه هم یک روز است مثل شنبه. چه فرقی می‌کند. 🔺یکی از رفقا میگفت پرده کعبه را بوسیدم، یک شرطه وهابی بدخیم، با باتوم مرا زد، گفت چرا میبوسی؟ گفتم تو حاضری آب دهان بیندازی به کعبه؟ گفت نه، گفتم به همان دلیل که تو اهانت نمیکنی به کعبه، من آن را میبوسم. برای عده ای باید اینطور توضیح داد. عمو! داداش! 🔺تو حاضری به جای عاشورا، روز اول فوریه، روز غیر کاری و تعطیل باشد؟ ولو پول بیشتری گیر شرکت‌ها و تجار و اینها بیاید؟ تو حاضری به جای اول ذی الحجه، ولنتاین را روز عشق و ازدواج و این حرفها قرار دهیم؟ ولو پول خوبی هم توش باشد؟ حاضری جمعه و یک شنبه را عوض کنیم؟ نه؟ خوب چرا نه؟ به همان دلیل که آن نه، این هم نه. 🔺بعید می‌دانم جا بیفتد. لااقل به بال بال زدن نشریات غربگرا نگاه کن. تو اگر نمیفهمی چه میکنی، آنها خوب بلدند در این جنگ تمدنی کجا ها باید ایستاد، مساله اقتصاد نیست ، مساله عمیق تر و وسیعتر از این حرفها است. الان که وقت بروز و ظهور هویت ایرانی و خودی تو است، روز ظهور دین است، بعد تو با چرتکه شکسته ات، میخواهی چی رو چند بفروشی؟ 🔺هنوز جای "حکمرانی مجازی" که هاپولی اش کردید و رفت، درد میکند، جای "طرح جامع حساب شده" نریختن برای حجاب و حیا، حتی بعد از آن همه خون به ناحق ریخته شده، و بازگشت به گشت ارشاد، درد می‌کند. شما فرهنگ نمیفهمید یعنی چه. ما بیخود جزع و فزع میکنیم. 🔺راستش را بخواهید مشکل از خود ما است، وقتی پسر فلان مرجع و دفتر فلان حاج آقا، نامه می‌دهند که این کار، تشبه به کفار نیست، تکلیف آن جوانان دلپاک و کم فکر دیگر معلوم است. کسی نیست بگوید اولا این کار ذیل "تشبه به کفار" نمی‌رود بلکه "تبعیت از کفار" است. ثانیا تشبه به کفار، عنوان قصدی فردی نیست که بگویید قصدشان خیر است ان شالله، یک پدیده اجتماعی فرهنگی معنا دار است. بی خیال بابا. سر چی بحث میکنیم؟ 🔺یک وقتی به رفقایم میگفتم کاش این صف شهریه ها در حوزه تعطیل نشود تا نمادی باشد برای اینکه همه، عقب ماندگیهای ما حوزویان را ببینند، الان هم می‌گویم کاش جای پنجشنبه و شنبه عوض شود تا نمادی باشد برای آنکه همه، نادانیهای ما و فرهنگ و هویت نافهمی ما را بفهمند، و غلبه نگاه‌های تکنوکرات و ظاهرگرا بر تصمیم گیریهایمان برای آیندگان، هویدا شود. @ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صدای شهید صدر در جلسات تفسیر قرآن و تبیین سنن تاریخی عالم در قرآن؛ پیروزی شما حق طبیعی یا تشریعی بر خداوند است، بلکه شرایطی طبیعی بر اساس سنن الهی وجود دارد که اگر آنها را محقق کردید پیروز می‌شوید و الا فلا. @sharhehal_hoze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی کتاب نا زندگی نامه شهید صدر؛ لینک خرید کتاب از طاقچه👇 https://taaghche.com/book/82837 برای مطالعه کتاب‌های طاقچه روی لپ‌تاپ نرم افزار ویندوزی آن را روی لپ تاپ از لینک زیر نصب کنید. همه کتاب‌هایی که خریده باشید در آنجا موجود است و می‌توانيد روي لپ تاپ كتاب را مطالعه كنيد.👇 https://taaghche.com/download/windows .......... @sharhehal_hoze
متاسفانه درون متن بعضا مطالب عجيبي هست، مثلا این روايت «ان استطعت أن لاتأکل و لاتشرب الا لله فافعل» كه هرچه گشتم چنين چيزي را در هيچ‌جايي نيافتم! يا انتساب‌هايي كه شهيد صدر چنين گفت: «تا وقتی همه مردم پول ندارند میوه بخرند من راضی نیستم شما هم میوه بخرید حتی برای میهمان» و چنين كرد... كه از نگاه بنده خيلي بعيد است ايشان چنين گفته باشند يا كرده باشند و معمولا این چیزها از ذهن‌هايي كه آشنايي با واسطه با معارف دين دارند تراوش مي‌كند! و این انتساب‌ها مستند شده بود که بدانیم منبع آن کجاست!
این کتاب هم کتاب تحقیقی خوبی در مورد شهید صدر است، زندگانی سیاسی شهید سیدمحمد باقر صدر با تکیه بر تأثیرگذاری بر انقلاب اسلامی ایران، دکتر سید محمد جمشیدی. @sharhehal_hoze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دغدغه وحدت امت اسلامی مقابل طاغوتیان در آخرین وصیت شهید صدر... @sharhehal_hoze
31.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند کوتاه تسنیم در معرفی آیت‌الله سید محمد باقر صدر و روایت شهادت ایشان. ..... پی‌نوشت: خوب است از خودمان بپرسیم: چه می‌شود که صدام می‌تواند علمای عراق را اینگونه غریبانه به شهادت برساند ولی شاه نمی‌تواند رفتار مشابه را با علمای ایران بکند؟! پاسخ بنده: نکته آن در تفاوت رویکرد حوزه قم در تعامل با توده مردم و جدی گرفتن تبلیغ است، اگر بسط قدرت اجتماعی روحانیت به ویژه در دوره آیت‌الله بروجردی نبود، شاه همانطور که چند هزار نفر از مردم را به خاک و خون کشید و صدها نفر از مبارزان را در زندان‌های مخوف خود زیر شکنجه کشت، علمای تراز اول قم را نیز به راحتی به شهادت می‌رساند، اما نتوانست، او از ریختن خون ترس نداشت از سقوط حکومت خود در یک شورش عمومی وحشت داشت. اگر اقدامات راهبردی و مهم آیت‌الله بروجردی پیش از قیام امام خمینی (ره) نبود، محمدرضاشاه همانطور که پدرش رضاشاه، عمامه آیت‌الله مدرس را دور گردنش پیچاند و خفه کرد، آیت‌الله خمینی را خفه می‌کرد و آب از آب تکان نمی‌خورد. @sharhehal_hoze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خلاصه‌ای از زندگی نابغه زمان شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر. ..... پی‌نوشت: شهید صدر ۳۲ سال از امام خمینی (ره) کوچکتر بودند و عملا از نظر سنی جای فرزند ایشان، آقا مصطفی بودند، اما با توجه به نبوغشان و اینکه در سن ۳۵ سالگی به مرجعیت رسیدند در عداد مرجعیت و علمای تراز اول در مناسبات تأثیر گذار بودند. شاهدی بر نبوغ ایشان کتاب‌های ایشان در سنین جوانی است. @sharhehal_hoze
27.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیه امام خمینی (ره) به مطالعه آثار شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر @sharhehal_hoze
نیاز بشر به ماورای جهان مادی و قدرت نامتناهی آنقدری هست که جایی که آخوندا نباشن سریع بقیه جاشون رو پر می‌کنن. @sharhehal_hoze
💎 مخالفت علامه شهید استاد مطهری رضوان الله تعالی علیه با تعطیلی غیر از روز جمعه 1️⃣ اساساً جمعه و حتی اسم جمعه هم اسم اسلامی است ، یعنی قبل از اسلام این روز به نام‌ روز جمعه نامیده نمی‌شد، اسم‌های دیگری ذکر کرده‌اند. خود اسلام این اسم «جمعه» را گذاشت و چه اسم خوبی است. 2️⃣ در میان اسم‌های هفته کلمهٔ سبت (شنبه) ریشه‌ی یهودی دارد و کلمهٔ «جمعه» یک لفظ عربی است و عربی‌الاصل است و این نشان می‌دهد که چرا این روز به نام جمعه‌ نامیده شده است ، به این دلیل که روز اجتماع مردم بوده است . 3️⃣ شبانه‌روز جمعه اختصاصاتی دارد و برای یک سلسله عبادات اولویتی نسبت‌ به سایر شب و روزها دارد که معمولاً در کتاب‌هایی که برای دعوات و زیارات‌ نوشته‌اند ذکر شده است. برای یهودی‌ها هم یک روز خاص روز هفته است که‌ روز شنبه است و برای مسیحی‌ها روز یکشنبه. 4️⃣ قهراً این یک وظیفه عمومی‌ است برای همه مسلمین که این اختصاص و خصوصیت جمعه را حفظ کنند. 5️⃣ در همهٔ دنیا در هر هفته یک روز تعطیل است و یک چنین تعطیلی‌ای ضرورت‌ دارد. البته ما در اسلام تصریحی نداریم که حتماً شبانه‌روز جمعه را تعطیل‌ کنیم... ولی قهراً دستورهای خاصی که در روز جمعه هست مثل عبادت‌های‌ بدنی یا رفت و آمدها و صله رحم‌ها که اگر در جمعه صورت گیرد اجر و ثواب‌ بیشتری دارد ، اقتضا می‌کند که آن روزی که مسلمان‌ها می‌خواهند تعطیل هفتگی‌ خود قرار دهند همان روز جمعه باشد. 6️⃣ امروزه در دنیا به یک سلسله مسائل که از بعضی جهات هیچ فرقی ندارد ولی از این نظر که عنصری از فرهنگ آن مردم است و در روحیهٔ آن مردم اثر می‌گذارد و بلکه‌ روحیهٔ آنان را تشکیل می‌دهد، فوق‌العاده اهمیت می‌دهند... شما اگر سراغ همین فرنگی‌ها بروید می‌بینید برای یک سنت بسیاربسیار کوچک ، خود را به کشتن می‌دهند. ببینید همین ایرانی‌های‌ خودمان برای این‌که سنت‌های ایرانی و به قول خودشان فرهنگ ایرانی را بخواهند زنده کنند ، کوشش می‌کنند کارهایی را که از اول خرافهٔ محض‌ بوده است زنده کنند ، چون فکر می‌کنند که ملیت ایرانی را بدون این‌ها نمی‌توان نگه داشت. ولی همین آقایان وقتی که پای تاریخ به میان‌ می‌آید می‌گویند حالا چه فرق دارد که ما مبدأ تاریخ را مبدأ مسیحی بگیریم یا مبدأ اسلامی ؟! 7️⃣ مسألهٔ تعطیلی جمعه هم از آن مسائلی است که در بعضی کشورهای اسلامی از وقتی که استعمار آمد آن را تغییر داد. مثلاً در پاکستان انگلیسی‌ها از زمان‌ ورودشان به هند سعی کردند همهٔ سنت‌های آن‌ها را به سنت‌های خودشان تبدیل‌ کنند. از جمله این‌که روز تعطیل را از جمعه به یکشنبه تبدیل کردند. هنوز هم در پاکستان همین‌طور است ، اگر یک چیزی برگشت، عود دادنش به حالت‌ اول بسیار مشکل است... 8️⃣ این را عرض می‌کنم برای این‌که ما باید توجه داشته باشیم به نغمه‌هایی‌ که کم و بیش در مجله‌ها و در مقالات ادبی و به‌اصطلاح علمی و نیمه‌علمی‌ شنیده می‌شود. می‌نویسند این برای ایران سبب رکود کارهاست که تعطیلات‌ خودمان را جمعه قرار بدهیم در حالی‌که اکثریت مردم دنیا که ما با آن‌ها سر و کار داریم تعطیلات‌شان یکشنبه است. آن‌وقت ما مجبوریم که در هفته دو روز تعطیل داشته باشیم ، روز جمعه به‌خاطر خودمان و روز یکشنبه برای‌ این‌که دنیا تعطیلی دارد. پس ما برای این‌که کارمان بیشتر جریان داشته‌ باشد ، بیاییم تعطیلی جمعه را تبدیل به یکشنبه کنیم ! 9️⃣ در بارهٔ تاریخ هم‌ می‌گویند : اکثریت مردم دنیا سال مسیحی را انتخاب کرده‌اند ولی ما سال‌ هجری را انتخاب کرده‌ایم و این اسباب زحمت است که ما تاریخ خودمان را به هجری بنویسیم و آن‌ها به مسیحی ، پس بیاییم تاریخ هجری را به تاریخ‌ مسیحی تبدیل کنیم. 🔟💥 این‌ها همه مقدمهٔ جذب‌شدن و مقدمهٔ هضم‌شدن فرهنگی در هاضمهٔ دیگران است. 📚 منبع : استاد شهید آیةالله مرتضی مطهری ، آشنایی با قرآن ، جلد ٧ صفحات ٨٣-٨٧ با تلخیص. @sharhehal_hoze
✍ مجموعه خمینی عراق | آیت اللهِ شهید، سید محمدباقر صدر از رادیو مناهج 🌀 بخش اول: https://eitaa.com/Manahejj_Radio/27 🌀 بخش دوم: https://eitaa.com/Manahejj_Radio/30 🌀 بخش سوم: https://eitaa.com/Manahejj_Radio/34 🌀 بخش چهارم: https://eitaa.com/Manahejj_Radio/35 🌀 بخش پنجم: https://eitaa.com/Manahejj_Radio/39 🌀 بخش ششم: https://eitaa.com/Manahejj_Radio/40 🌀 بخش هفتم: https://eitaa.com/Manahejj_Radio/41 〰️〰️〰️〰️〰️ 📻 رادیو مناهج همراه شماست👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2812674312C2b3579343e
در باب آشنایی با شهید صدر و حوادث عراق مستند آغازی بر یک پایان که چهار قسمت دارد خیلی خوب است اما متاسفانه نقدهایی هم به آن وارد است. لینک دانلود آن👇 قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم قسمت چهارم به نظرم اگر یک زمان فرصتی پیش بیاید خوب است این مستند را ضمن نقدهایش ارائه کرد. متاسفانه خیلی جاها در کتاب‌ها و مستندها قسمت‌های چالشی و اختلافات بین علما را ماست مالی می‌کنند و رد می‌شوند، در حالی که همین اختلافات و چالش‌ها است که مهم است و دقت و تامل در آنها ما را رشد می‌دهد. پیشنهاد می‌کنم اگر آن مستند را دیدید مصاحبه زیر از آیت‌الله شاهرودی در مورد شهید صدر را مطالعه کنید. مباحث مطرح شده در این مصاحبه با مباحث آن مستند هم پوشانی خوبی دارد و اختلافات را نشان می‌دهد.👇 https://www.mehrnews.com/news/5102727 ....... @sharhehal_hoze
در مورد نظرات شهید صدر در موضوع حکومت اسلامی ایشان چند مرحله تطور نظری و عملی دارند. در این مقاله تطورات نظری ایشان آمده است.👇 حکومت اسلامی از نگاه شهید صدر - پژوهشگاه تخصصی شهید صدر https://mbsadr.ir/research/articles/politics-social/%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B5%D8%AF%D8%B1-2/ خوبی این مقاله این است که کوتاه است و نقدهای نظرات شهید نیز در آن آمده است و توسط پژوهشگاه شهید صدر نیز منتشر شده است. اما تطورات عملی شهید صدر نسبت به بحث حکومت اسلامی و کار سیاسی نیز قابل بررسی و توجه است. ایشان در یک مرحله از زندگی خود به این نتیجه می‌رسند که برای برقراری وضعیت مطلوب خود باید کار حزبی کرد، اما بعدا از فضای حزب خارج می‌شوند که روایت‌های مختلفی در باب چرایی این خروج است، بعد از انصراف از کار حزبی به این نتیجه می‌رسند که باید با مرجعیت کار را را پیش برد و در قضیه اعلام مرجع اعلم بعد از آیت‌الله حکیم جانب آیت‌الله خوئی را گرفتند و با توجه به نظرات محکم و قاطع آیت‌الله خوئی در امر مبارزه و حکومت اسلامی و مقبولیت بیشتر ایشان در عراق، بین دو گزینه امام و آیت‌الله خوئی، ایشان را ترجیح دادند و اعلم اعلام کردند اما بعدا دیدند که قضایا برعکس شد و بیت آیت‌الله خوئی اوضاع را کاملا عکس آنچه مورد تصور شهید صدر بود رقم زد. ایشان بعد از تلاش‌های شاگردانشان و با وجود امتناع، خودشان در عداد مرجعیت در آمدند اما در مقوله حکومت اسلامی و ولایت فقیه در آخر کار به امام خمینی متمایل شدند و حتی پیش از شهادت خود با فرستادن آقای اراکی و مهری نزد امام از ایشان خواستند که تکلیف ایشان را نسبت به ماندن در عراق و مخالفت با رژیم بعث حتی اگر شهید شوند یا کار دیگر، مشخص کنند و معتقد بودند نظر امام برای ایشان حجت است و امام نیز ماندن و مبارزه ایشان با رژیم بعث ولو به شهادت برسند را مصلحت دیدند و ایشان نیز به همان نظر عمل کردند و شهید شدند. @sharhehal_hoze
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيْهِ رَاجِعُونَ شهادت خادم الرضا و سید شهدای خدمت به محرومان و دیگر همراهان ایشان را تسلیت عرض می‌کنم. چند روز پیش در ماجرای سفر آقای رئسی به قم، آیت‌الله شیخ جواد مروی بعد از درس به مباحثه طلبگی خود با آقای رئیسی در جلسه جامعه مدرسین و داغ شدن بحث و رفتن آقای رئیسی با ناراحتی اشاره کردند. چند روز که گذشت آقای مروی فرمودند آقای رئیسی دو سه روز بعد از بحث‌ها به من زنگ زدند و نزدیک به ربع ساعت دلجویی کردند و از نظرات ایشان تعریف کرده‌اند. این در حالی بود که ظاهر صحبت استاد مروی چنین بود که ایشان با آقای رئیسی تندی کرده بودند نه برعکس. خدایش بیامرزد. 😭 @sharhehal_hoze